درمان خانگی زگیل تناسلی زنان و مردان

حتماً درباره زگیل تناسلی زیاد شنیده‌اید اما شاید دقیقاً ندانید که چیست و چطور با روش‌های خانگی یا پزشکی درمان می‌شود. این زگیل در اثر عفونت ویروسی با ویروس پاپیلومای انسانی به‌ وجود می‌آید و مسری است. روش‌هایی مانند جراحی، لیزردرمانی و فریزکردن برای درمانش وجود دارند اما این راه‌ها در بیشتر موارد گران هستند و به پوست آسیب می‌رسانند.

برای مشورت درباره انتخاب روش درمان باید به پزشک زنان و متخصصان مراجعه کنید. یادتان باشد که انواع روش درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان هم وجود دارد. در این مقاله درباره آنها و روش‌های علمی و پزشکی برایتان خواهیم گفت.

درمان کلی زگیل تناسلی مردان و زنان چگونه است؟

پزشکان برای درمان زگیل تناسلی به روشی قطعی و واحد نرسیده‌اند؛ در واقع هنوز بهترین درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان یا روش‌های پزشکی مشخص نیست. پزشکان برای درمان دست به انتخاب‌های مختلفی از جمله موارد زیر می‌زنند:

  • درمان‌های پزشکی
  • درمان‌های گیاهی و خانگی

باید بدانید که گاهی ویروس اچ پی وی دهانی هم در بدن باعث بروز زگیل می‌شود و مشکلاتی جدی ایجاد می‌کند. بنابراین، انتخاب مناسب‌ترین روش برای از بین‌بردن زگیل تناسلی بسیار مهم است.

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

درمان علمی زگیل تناسلی چگونه است؟

بسیاری از افراد دوست دارند که به سراغ درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان بروند. باید بدانید که در صورت ابتلا به این مشکل، نیاز به مراجعه پزشک وجود دارد. شاید روش‌های خانگی و گیاهی برای رفع این مشکل مناسب نباشند.

پزشکان هستند که درباره این موضوع تصمیم می‌گیرند. بنابراین، هرچند که در ادامه درباره روش‌های گیاهی و خانگی برایتان خواهیم گفت اما نمی‌توانیم از ذکر اهمیت روش‌های علمی و پزشکی هم غافل شویم. پس بهتر است که ابتدا با آنها آشنا شوید و بعد به‌سراغ روش‌های دیگر بروید.

روش‌های مختلف درمان پزشکی چیست؟

  • سوزاندن زگیل
  • فریزکردن (کرایوتراپی)
  • درمان با لیزر
  • جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP)
  • انواع پماد

زگیل تناسلی در مردان و زنان

۱. سوزاندن زگیل

در این روش با الکتروکوتر (Electrocautery) زگیل‌های تناسلی را می‌سوزانند. در واقع، جریان الکتریسیته بافت‌های غیرطبیعی بدن را گرم می‌کند و می‌سوزاند.

این روش خونریزی و درد به همراه ندارد. با این حال، بی‌حسی موضعی و گاهی هم بیهوشی برای انجامش استفاده می‌شود. با الکتروکوتر با گرما زگیل‌ها را بدون ایجاد زخم یا ایجاد زخمی در نواحی مشخص و هدفمند از بین می‌برند.

۲. فریزکردن (کرایوتراپی)

منجمدکردن یا کرایوتراپی (Cryotherapy) هم روشی است که در آن از نیتروژن برای فریزکردن و از بین‌بردن زگیل‌ها استفاده می‌شود. در واقع، از سرمای زیاد برای از بین‌بردن بافت‌های ناخوشایند استفاده می‌شود.

به جز نیتروژن، گاز آرگون هم برای انجماد و سوزاندن زخم‌ها و زگیل‌‌ها در این روش کاربرد دارد. کرایوتراپی هم با درد و خونریزی همراه نیست و بیشتر بیماران پس از انجامش، سریع می‌توانند به زندگی عادی بازگردند.

۳. درمان با لیزر

لیزر هم روش دیگری است که می‌تواند با قطع خون‌رسانی به زگیل‌ها باعث از بین‌رفتن آنها شود. به‌ عبارت دقیق‌تر، پزشکان با لیزر رگ‌های خونی کوچک درون زگیل‌ها را تخریب می‌کنند.

برای استفاده از این روش درمانی، معمولاً یک جلسه کافی است. در این فرایند از بی‌هوشی یا بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. نرخ بازگشت زگیل‌ها با استفاده از این روش درمانی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

۴. جراحی الکتروسرجیکال قوسی

برای انجام جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) از حلقه سیمی باردار با جریان الکتریکی برای برداشتن زگیل‌ها استفاده می‌شود. از بین‌بردن زگیل‌های دهانه رحم هم با این جراحی مقدور است.

این جراحی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و بیماری برای بهبود عوارضش به تقریباً ۴ هفته نیاز دارد. با وجود الکتریسیته، حلقه سیمی داغ می‌شود و بافت‌های غیرعادی از روی پوست و بدن برداشته می‌شوند.

۵. انواع پماد

پمادهایی هم برای مصرف هفتگی و درمان زگیل تناسلی وجود دارد. این پمادها معمولاً چندین هفته مصرف می‌شوند تا اثرات مثبتی از خود نشان بدهند. پمادها باعث می‌شوند که جریان خون درون تاول‌های زگیل تناسلی قطع شود. از پمادهای موجود و مفید باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سینکاتچینز (Sinecatechins)
  • تری‌کلرواستیک اسید (Trichloroacetic acid)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (Podophyllin and podofilox)
  • ایمی‌کیمود (Imiquimod)

آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟

روش مشخصی برای درمان قطعی زگیل تناسلی وجود ندارد. بسیاری از افراد با کمک‌گرفتن از درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان یا روش‌های پزشکی سعی می‌کنند که عوارض زگیل را روی پوست از بین ببرند.

با این حال، امکان بازگشت زگیل وجود دارد و قطعیتی در درمان‌ها وجود نیست. گاهی‌ اوقات، بدن می‌تواند به مرور زمان به طور خودکار از ویروس‌ها پاک شود. در نتیجه این بیماری هم بهبود پیدا می‌کند.

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان؛ چرا بعضی از روش‌ها مفید هستند؟

برای درمان خانگی زگیل تناسلی که از ویروس اچ پی وی hpv ایجاد می‌شود، می‌توانید از روش‌های خانگی مانند مدیریت تغذیه مناسب، گیاهان دارویی یا مواد دیگری استفاده کنید که خاصیت ضدویروسی دارند. بعضی از گیاهان و میوه‌ها دارای ویژگی‌های اسیدی هستند یا آنزیم‌هایی در آنها موجود است که به از بین‌بردن ویروس HPV یعنی عامل زگیل تناسلی کمک می‌کند.

درمان‌های خانگی ضدویروسی می‌توانند از فعالیت ویروس‌ها برای ایجاد زگیل جلوگیری کنند. حواستان باشد که روش‌های خانگی از نظر علمی تأیید نشده‌اند و پای محققان در تضمین قطعی‌بودن آنها به‌میان نیست.

در واقع، روش‌های خانگی در بیشتر موارد هیچ پشتوانه علمی ندارند اما گزارش‌هایی که بیماران درباره اثرگذاری آنها مطرح می‌کنند، باعث شهرت این راه‌کارها شده است. حواستان را جمع کنید و با علم به این موضوع دست به امتحان‌کردن روش‌هایی بزنید که در ادامه مطرح می‌شوند.

زگیل تناسلی با درمان های خانگی

این را هم بدانید که واکسن زگیل تناسلی وجود دارد و اگر در زمان مناسب اقدام به تزریق کنید، تا حد زیادی از سلامت جنسی و جسمی خودتان محافظت خواهید کرد.

انواع درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان چیست؟

با شناخت راه‌های انتقال زگیل تناسلی از ابتلا به آن جلوگیری کنید. اگر هم مبتلا شدید بدانید که روش‌های مختلفی برای درمان خانگی زگیل تناسلی وجود دارد. برای نمونه به این موارد نگاهی داشته باشید:

  • سرکه سیب
  • روغن درخت چای
  • چای سبز
  • سیر
  • سبزیجات
  • فولات و B12
  • تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی

سرکه سیب

این نوع از سرکه ماده‌ای اسیدی است که از آب سیب تخمیرشده درست می‌شود. عملکرد سرکه سیب شبیه سالیسیلیک اسید (salicylic acid) است. با مصرف سرکه سیب می‌توانید پوست دچار عفونت را لایه‌برداری کنید. در نتیجه، زگیل‌ها از روی پوست زدوده می‌شوند.

سرکه خواص ضدمیکروبی طبیعی هم دارد و به‌احتمال زیاد می‌تواند با ویروس اچ‌پی‌وی مقابله کند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، هنوز تحقیقات قاطعی درباره اثرگذاری این ماده در درمان خانگی زگیل تناسلی زنان و مردان وجود ندارد.

برای امتحان‌کردن این درمان باید سرکه سیب و آب را ترکیب کنید. پنبه‌ای را درون مخلوط فرو ببرید و روی زگیل‌ها بگذارید. همیشه سرکه سیب را با آب ترکیب کنید چون سرکه خالی اسیدی است و باعث سوزش و آزار پوست می‌شود. یادتان باشد که سرکه خالی را روی زخم‌های باز نگذارید.

سرکه سیب برای درمان زگیل تناسلی

روغن درخت چای

مصرف بعضی از روغن‌های معطر و طبیعی در رفع مشکلات میکروبی، قارچی و ویروسی اثرگذار است. روغن درخت چای هم می‌تواند اثرات مثبتی در رفع زگیل تناسلی داشته باشد. برای مصرف این روغن باید یک قطره از آن را با ۱ تا ۲ قطره از روغن‌هایی مانند نارگیل یا بادام ترکیب کنید و روی زگیل‌ها بمالید.

بعضی از افراد به این روغن حساسیت دارند، اگر قصد امتحان‌کردن آن را دارید، ابتدا کمی از آن را روی نقطه‌ای دیگر از پوست بمالید و اگر بعد از ۲۴ ساعت واکنشی ایجاد نشد، آن را برای ناحیه زگیل تناسلی هم استفاده کنید. یادتان باشد که این روش هم مانند روش‌های درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان مورد تأیید پزشکان نیست.

چای سبز

برای درمان خانگی زگیل تناسلی زنان و مردان از چای سبز هم استفاده می‌شود. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است و برای مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفته، نشان می‌دهد که استفاده از چای سبز در پمادی به نام سینکاتچینز (sinecatechins) مفید است.

امکان استفاده از عصاره روغن چای در منزل هم وجود دارد. کافی است که این عصاره را تهیه کنید و با اضافه‌کردن ۱ تا ۲ قطره روغن نارگیل، روی زگیل‌های ناحیه تناسلی بمالید.

سیر

عصاره سیر هم می‌تواند برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان مفید باشد. پژوهش‌هایی هم درباره اثرگذاری سیر انجام شده اما همچنان به تأیید علمی قطعی نرسیده است.

بعضی از افراد برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان با سیر از عصاره این ماده و مالیدنش روی زگیل‌ها بهره می‌برند. سیر برای رفع زگیل‌های زنان هم کاربرد دارد. امکان ترکیب‌کردن سیر و روغن و مالیدن ترکیب با باند روی زگیل‌ها هم وجود دارد.

یادتان باشد که با پیشگیری از زگیل تناسلی می‌توانید خود را از دست مشکلات پرشمار این بیماری در امان نگه دارید.

سبزیجات

مزایا و فواید مصرف سبزیجات پرشمار است. به طور کلی هم توصیه می‌شود که در طول روز، ۴ تا ۵ بار سبزیجات مختلف را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. سبزیجات زیر می‌توانند برای بدن در درمان زگیل‌ها مفید باشند:

  • کلم
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • گل‌کلم
  • کلم کالی

این سبزیجات حاوی ماده ایندول-۳-کاربینول (I3C) هستند و می‌توانند زگیل‌ها را از بین ببرند. برای درمان گیاهی زگیل تناسلی مردان و زنان از این مواد در رژیم غذایی‌تان بهره ببرید. همچنین استفاده از سبزیجات، پیشنهادی بی‌خطر برای بانوانی است که در وضعیت زگیل تناسلی در بارداری هستند.

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان

فولات و B12

به نظر می‌رسد که رابطه‌ای میان کمبود فولات و B12 و شکل‌گیری زگیل تناسلی در بدن وجود دارد. استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها یا مصرف مکمل‌های حاوی این مواد می‌توانند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کم کنند.

در واقع، فولات و B12 توانایی مبارزه با ویروس زگیل تناسلی را دارند و می‌توانند با مبارزه با آن به بهبود زگیل‌ها در این ناحیه از بدن کمک کنند.

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی

ابتلا به زگیل تناسلی فشار زیادی به بدن وارد می‌کند. زمانی که به این ویروس مبتلا هستید، بدن برای مبارزه با عوامل تهدیدکننده دیگر هم به دردسر می‌افتد.

برای اینکه بتوانید در شرایط جسمانی خوبی قرار بگیرید و سریع‌تر از دست زگیل‌ها راحت شوید، بهتر است که عوامل ایجاد فشار بر بدن دیگر مانند سیگارکشیدن یا رژیم غذایی ناسالم را ترک کنید. برای درمان خانگی سریع زگیل تناسلی زنان و مردان برنامه تغذیه‌تان را مدیریت کنید.

سعی کنید، مواد زیر را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید:

  • مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند گوجه، فلفل و انواع میوه‌های خانواده توت
  • سبزیجاتی با برگ‌های سبز پررنگ مانند اسفناج
  • گوشت کم‌چربی
  • غلات کامل
  • بادام
  • لوبیا

این مواد به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که احتمال عود یا همان بازگشت زگیل تناسلی مردان و زنان هم بعد از بهبود کم شود.

از مصرف مواد غذایی زیر هم خودداری کنید:

  • موادی که احتمال دارد تحریک‌کننده باشند؛ مانند سویا، ذرت و لبنیات
  • مواد فراوری‌شده مانند ماکارونی‌ها یا نان سفید
  • مواد فراوری‌شده با چربی‌های ترانس
  • کافئین و مواد محرک مشابه آن
  • گوشت قرمز

به این هشدار درباره درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان توجه کنید:

برای پیگیری وضعیت زگیل تناسلی حتماً به پزشک مراجعه کنید. راه‌کارهای گیاهی و خانگی پشتوانه علمی ندارند و فقط برای آگاهی‌تان در این مقاله از آنها نام برده شده است.

ناحیه تناسلی هم در مردان و هم زنان بسیار حساس است و برای درمان وضعیت‌های مختلفش نیاز به رسیدگی‌های مناسب وجود دارد. اگر به دنبال درمان قطعی خانگی زگیل تناسلی زنان و مردان هستید، باید نظرات متخصصان را جویا شوید.

درمان سنتی زگیل تناسلی

بهترین درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان یا روش‌های پزشکی چیست؟

تا جایی که می‌توانید باید با پیشگیری از زگیل تناسلی به عنوان یکی از بیماری‌های مقاربتی خود را از این وضعیت ناخوشایند دور نگه دارید. در صورت ابتلا هم روش‌های مختلفی پیش رویتان قرار دارد. درمان‌های خانگی زگیل تناسلی پایه علمی ندارند. با این حال، به طور تجربی در مواردی مفید بوده‌اند.

برای درمان زگیل تناسلی باید به پزشک مراجعه کنید. استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر هم راهی آسان برای برقراری ارتباط با بهترین پزشکان است.

دچار زگیل تناسلی شده‌اید؟ سؤالی در این زمینه دارید؟ حتماً با ما درمیان بگذارید.

منبع:

mayoclinic.org

my.clevelandclinic.org

mayoclinic.org

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. حسن پیری می گوید

    خداوند به همه شما سلامتی وارامش بدهد
    خواهشن چون 80 ساله هستم زیر پوست بیظه ام زگیل ریزی بود وحالا بزرگ قارچ مانند است بادرمان خانگی میتوانم ریشه کن کنم

    حسن پیری

  2. ی می گوید

    سلام خسته نباشید
    من حدود ۱ سال و نیمی میشه که دونه های ریزی روی آلتم میبینم که فکر کنم زگیل تناسلی باشه و وقتی هم که زردچوبه بهشون میزنم بعد از مدتی شروع به سوزش میکنن؟
    این یعنی چی،خوبه یا بد؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بهتره معاينه شيد لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  3. ابولفظل اتشی می گوید

    سلام زیگیل تناسلی خیلی دراوردم چیکارکنم خیلی ریزه اون اخرجای بیظه دراومده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بهتره معاينه شيد لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  4. رضا می گوید

    سلام خدمت اساتید محترم. من ی آقای ۴۹ ساله هستم که حدود چهار پنج ساله که روی شکمم و ی کوچلو زیر ناف ی زگیل پیدا شده که به مرور در حال حاضر گوشتی شده ایا میشه با بستن مو و یا نخ نازک راه خون اون رو ببندیم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر بهتره اول ویزیت شین

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

  5. علی می گوید

    سلام
    آیا بعد کریو کردن زگیل های تناسلی در آقایان
    در صورت انجام رابطه جنسی و دهانی
    امکان انتقال ویروس به شریک جنسی وجود دارد یا خیر؟؟
    ممنون میشم توضیح دهید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه سطح پوست زخمي نباشه خير
      اما چون ويروس از بدن خارج نميشه به محض عود ضايعات نبايد رابطه داشته باشيد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر