برای رفع بی اشتهایی کرونا چه باید کرد؟

آشنایی با علائم یک بیماری به ما در تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع آن کمک می‌کند. این موضوع درمورد بیماری‌های ناشناخته یا عوامل بیماری‌زا مثل ویروس‌های جدید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ویروس کووید -۱۹ که از خانواده کرونا ویروس‌ها است، باعث همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و مرگ بسیاری از انسان‌ها شده است. مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به آن سرفه، تنگی نفس، تب، مشکلات گوارشی و کاهش حس بویایی و چشایی است. در بسیاری از این بیماران نیز بی اشتهایی هم گزارش شده است. در این مقاله قصد داریم درمورد رفع بی اشتهایی کرونا که یکی از مهم‌ترین علائم گوارشی این بیماری است، توضیح دهیم. اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا درباره آن کنجکاو هستید، همراه ما باشید تا جواب سوالات شما را بدهیم. 

آیا بی اشتهایی از علائم ابتلا به کرونا است؟

بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، شایع‌ترین علائم ابتلا به کووید-۱۹ درد عضلانی، تب، سرفه، کاهش حس بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی است. علائم گوارشی کرونا شامل اسهال آبکی، بی اشتهایی، استفراغ و دل‌پیچه است. در حدود یک‌سوم بیماران مبتلا به این ویروس با مشکلات گوارشی روبرو هستند و شدت این علائم متناسب با حجم ویروسی که در بدن وجود دارد، متفاوت است. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره علائم گوارشی کرونا؛ از تشخیص تا درمان

درمان بی اشتهایی کودکان کرونایی
درمان بی اشتهایی کرونا

به‌طورکلی در بیشتر بیماران، مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس و سرفه خشک گزارش شده؛ اما تقریبا در ۲۰ درصد مبتلایان بی اشتهایی و دردهای شکمی نیز مشاهده شده است.

بی اشتهایی شاید مهم‌ترین نشانه بروز کرونا نباشد، اما کم شدن ناگهانی اشتها و سوءتغذیه می‌تواند نشان‌دهنده وجود این ویروس در بدن باشد. بر اساس تحقیقاتی که در ووهان چین انجام شده، طول درمان و بهبود بیمارانی که علائم گوارشی دارند بیشتر از مبتلایانی است که فقط مشکلات تنفسی دارند. برای رفع بی اشتهایی کرونا در کودکان و بزرگسالان، باید رژیم غذایی و دارودرمانی به‌صورت منظم و به‌موقع انجام شود.

نقش رژیم غذایی در پیشگیری و درمان بیماری کرونا

مصرف کم مواد مغذی مانند میوه و سبزیجات، سطح ویتامین‌های ضروری را در بدن کاهش می‌دهد. برای رفع بی اشتهایی کرونا، توجه به رژیم غذایی تاثیر بسزایی در درمان بیماری دارد. مصرف غذاهای چرب، شور و شیرین باید کاهش پیدا کند و در عوض سبزیجات و میوه بیشتر استفاده شود. 

برای مثال، مواد غذایی که ویتامین C دارند، نه‌تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند بلکه میزان التهاب ناشی از عفونت ویروس را نیز کاهش می‌دهند. همچنین یکی از مشکلات بیماران کرونایی کمبود آب بدن است. به همین دلیل میزان مصرف آب و مایعات روزانه باید افزایش یابد و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و کاکائو خودداری شود. 

چگونه بی اشتهایی بیماران مبتلا به کرونا را درمان کنیم؟

در درمان بی اشتهایی کودکان کرونایی و بزرگسالان، باید تعداد وعده‌های غذایی روزانه افزایش یابد و غذاهای مغذی در حجم کمی به کودک داده شود. به‌طورکلی برای درمان خانگی بی اشتهایی کرونا به موارد زیر توجه کنید:

  • میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • تعداد وعده‌های روزانه را افزایش داده و حجم هر وعده را کاهش دهید.
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C را فراموش نکنید.
  • غذاهای چرب، سرخ شده و شور را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • مایعات زیادی بنوشید.
  • از مصرف غذاهای معطر و پرادویه که می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و التهاب شود، پرهیز کنید.

بهترین توصیه های غذایی برای رفع بی اشتهایی کرونا

برای رفع بی اشتهایی، داشتن تغذیه مناسب و مغذی لازم است. بهتر است رژیم غذایی بیماران شامل پروتئین مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و پنیر باشد. مصرف کدوحلوایی، پرتقال، انبه، انجیر و سیب و همچنین دم‌نوش‌های گیاهی مثل آویشن و زنجبیل می‌تواند میزان التهاب بدن را کاهش دهد. برای تنقلات روزانه نیز می‌توانید از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده کنید.

از بین بردن بی اشتهایی کرونا
درمان بی اشتهایی ناشی از کرونا

در صورت تهوع، استفراغ و بی ‌اشتهایی شدید، میزان آب بدن کاهش می‌یابد و تعادل الکترولیت‌ها به‌هم می‎‌خورد. از طرفی عدم تغذیه صحیح در دوران بیماری می‌تواند سبب طولانی شدن روند بهبود و یا بروز عوارض کرونا شود. از این رو درصورت بروز بی ‌اشتهایی شدید یا تهوع و استفراغ مکرر باید درمان زیر نظر پزشک با سرم و داروهای ضدتهوع تزریقی و خوراکی صورت گیرد. این علائم خصوصا در کودکان نیاز به اقدام سریع‌تر دارد.

کلام آخر

بی اشتهایی یکی از رایج‌ترین علائم گوارشی بیماری کرونا است. برای درمان و پیشگیری از این مشکل، رعایت رژیم غذایی سالم و مغذی که شامل میوه، سبزیجات و پروتئین باشد ضروری است. بنابراین در صورت مشاهده کم شدن ناگهانی اشتها و سوءتغذیه در کودکان و بزرگسالان، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

سوالات متداول

آیا بی اشتهایی نیز از علائم کرونا محسوب می‌شود؟

بی اشتهایی یکی از علائم گوارشی ابتلا به کرونا است. بنابراین اگر به‌طور ناگهانی دچار بی اشتهایی و عدم‌تمایل به مصرف مواد غذایی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان بی اشتهایی ناشی از کرونا چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

مصرف میوه، سبزیجات، پروتئین، مواد غذایی حاوی ویتامین C و افزایش میزان مصرف روزانه مایعات در درمان و پیشگیری از بی اشتهایی موثر است.

آیا نشانه های گوارشی کرونا در کودکان نیز مشاهده می‌شود؟

بیشتر کودکان مبتلا به کووید -۱۹ دچار مشکلات گوارشی مثل استفراغ، دردهای شکمی، اسهال و بی اشتهایی می‌شوند. بنابراین توجه به مشکلات و تغییرات ناگهانی در سیستم گوارشی کودکان در تشخیص کرونا موثر است.

مصرف کدام مواد غذایی برای درمان بی اشتهایی و مشکلات گوارشی بیماری کرونا ممنوع است؟

مصرف کافئین، کاکائو، مواد غذایی پرچرب، شور و شیرین برای بیماران کرونایی ممنوع است. در صورتی که به لبنیات حساسیت دارید، از لبنیات پروبیوتیک و بدون لاکتوز استفاده کنید.

منابع:

rcpsych

eatingdisorders

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
16 نظرات
  1. آرزو می گوید

    وقت بخیر، ممنون میشم لطف کنید راهنماییم کنید، من الان سه روزه همراه با رفلاکس یهویی شدید معده دچار گلودرد شدید شدم، خلط قهوه ای روشن زیادم داشتم، توی این سه روز آزیترومایسین پانصد خوردم خلطم کاملا سفید شده اما همچنان خلط زیاد تخلیه میکنم مدام سوزش و درد گلوی شدید هم دارم، تب و لرزهای شدیدی هم داشتم تا این لحظه، توی این سه روز همراه آزیترو، ایبوپروفن چهارصد و فاموتیدین چهل هم خوردم، خواستم بپرسم اگر ورق پنج تایی آزیترومایسین رو در پنج روز مصرف کردم اما همچنان درد و سوزش و خلط گلوم خوب نشد لازمه یه ورق پنج تایی دیگه از آزیترو مصرف کنم؟ و تجویز شما برای رفع این درد و سوزش و خلط چی هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با توجه به علایمتون خصوصا تب و لرز ویزیت حضوری لازمه!
      اگر اصلا امکان ویزیت ندارین از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; داخلی استفاده کنید تا شرح حال دقیق اخذ شه و دارو تجویز شه

  2. جواد می گوید

    سلام خسته نباشید من چند اول واکسن کرونا زدم و چند روز بعدش واکسن منژیت زدم و از روز بعد استخون درد شدم و رد واکسنم درد گرفت جوری ک دستمم بالا نمیومد بعدش استفراغ داشتم هرچی میخوردم بالا میاوردم و کمر درد شدید ولی الان فقط کمر درد دارم و بدنم ب سرما حساس شده و بی اشتها شدم جوری ک بوی غدا ب دماغم میخوره حالم بد میشه یجوری میشم انگار کلی غذا خوردم ولی الان حدود ۷ روزه ماستو میوه خوردم اونم در حد خیلی کم ممنون میشم کمکم کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالا به کرونا مبتلا شدین

  3. کیانی می گوید

    سلام
    حدود یک هفته پیش پسرم کرونا گرفت . بعد از یکی دو روز من و دخترم درگیرشدیم . داروهایی که دکتر تجویز کردند طبق دستور مصرف شد . کپسول ۲۵۰ آزیترومایسین را روز اول دو تا و از روز دوم تا روز پنجم روزی یک عدد مصرف کردیم .
    مشکلی که بعد از سه چهار روز برای من پیش آمده اینه که میل به غذا اصلا ندارم . حتی بعد خوردن غذا حالت تهوع و دل پیچه بهم دست میده .
    می خواستم بپرسم که این عوارض کپسول آزیترو مایسین هست یا عوارض کرونا ؟
    یا نیاز هست که برای این دوباره به پزشک مراجعه شود ؟
    سوال دیگه اینکه من چون سطح ویتامین دی پایینی داشتم قبل از کرونا هفته ای یک عدد قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف میکردم . الان هم میتونم مصرف مکمل را ادامه بدهم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام از عوارض خود کرونا
      اگر تهوع و استفراغ شدیده، تب ادامه داره یا سرفه شدید و تنگی نفس دارین مجدد ویزیت شین
      ویتامین دی هم به مدت محدودی مثلا ۶ الی ۸ هفته میشه هفته ای یکی خورد ، بیشتر مصرف نشود

  4. احسان نکو لعل آزاد می گوید

    سلام مرداد ماه 1400 کرونا گرفتم بعد از درمان باعوارض سردی بدن معده کلیه پروستات مواجه شدم در واقع عفونت کردم که درمان شدم اما بعد از 10 ماه هنوز بویایی و چشایی ندارم و بشدت بی اشتها هستم میخواستم بدونم برای بی اشتهایی ام چکار کنم درمان بشوم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      قرص زینک پلاس و قرص امگا ۳ روزی یکی بخورید

  5. شهریار می گوید

    سلام.بنده.کرونا.گرفتم.بیمارستان.بستری.شدم.بعد.پنج.روز.مرخص.شدم.والان.اصلا.اشتها.ندارم.چکار.باید.کنم.ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      قرص زینک پلاس کمک‌کننده هست
      اما درکل بی اشتهایی طول میکشه تا خوب شه، مواد غذایی رو کم کم اما به تعداد بیشتر مصرفدکنید
      رایحه گلاب و نعناع و بوهایی که دوست دارین کمک کنندس

  6. زهرا می گوید

    سلام پدرم ۸۸ سالشه امیکرون گرفته گلودرد و سرما همه در ۳ روز خوب شدن ولی گرفتگی صدا داره با بیحالی الان ۷ روزچیزی نمیخوره چیکار کنیم اصلا اشها نداره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عزیزم با توجه به سنشون‌حتماا ویزیت لازم دارن و با توجه به بی حالی سی تی اسکن
      ویزیت بشن

  7. مهدی می گوید

    سلام
    برای بی اشتهایی ناشی از کرونا به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام متخصص داخلی

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص داخلی استفاده کنید.

  8. مریم فامیل نظری می گوید

    در خانه. برادرم مبتلا هست ب کرونا بیمارستان فیروز گر تهران تعیدکردن مبتلا ب کرونا است. .من هم سر گیجه دارم و بی اشتها هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شما هم احتمالا به کرونا مبتلایین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.