بهترین روش جلوگیری از بارداری؛ آسان و اثرگذار!

خلاصه این مقاله را بشنوید

یکی از دغدغه‌های زوج‌های جوان استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری است. بسیاری از آنها آمادگی مالی یا عاطفی کافی برای مواجه‌شدن با چنین چیزی را ندارند و برای همین، مدام به دنبال این هستند که از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند.

روش‌های متنوعی برای این کار وجود دارد اما بهترین روش جلوگیری از بارداری چیست؟ در این مقاله درباره روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری برایتان خواهیم گفت.

اگر هم مشکل یا پرسشی درباره روش‌های ضدبارداری یا عوارض استفاده از ابزارها و قرص‌هایش دارید، باید با پزشک زنان مشورت کنید.

بهترین راه جلوگیری از بارداری چیست؟

زوج‌های جوان باید از گزینه‌ها و روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری آگاه باشند. هرچقدر انتخاب‌های موجود را بهتر بشناسند، راحت‌تر می‌توانند به مورد مناسب شرایط خود برسند و در رابطه‌شان از بارداری جلوگیری کنند.

باید بدانید که احتمال حاملگی همیشه حتی بعد از روش‌های جلوگیری از بارداری بعد از رابطه وجود دارد. در واقع، هیچ روشی نیست که امکان جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم به طور قطعی ممکن کند. هر زمانی که اقدام به برقراری رابطه جنسی می‌کنید، احتمال بارداری وجود دارد، چه نخستین‌بارتان باشد و چه خیر.

زوج‌های مخصوصا جوان بسیاری این سوال را دارند که جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم چطور امکان‌پذیر است؟ برخی از روش‌های پیشگیری نیاز به تجویز نسخه پزشک دارند و برخی هم این‌طور نیستند. هر یک از روش‌های پیشگیری دارای مزایا و معایبی هستند.

در ادامه بیشتر از آنها می‌خوانید تا بهترین روش را برای خودتان پیدا و استفاده کنید. روش‌ها به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • روش‌های سدی
  • روش‌های هورمونی
  • وسایل پیشگیری

بهترین روش جلوگیری از بارداری برای زوج ها جوان

روش‌های سدی؛ بهترین روش جلوگیری از بارداری؟

در روش‌های سدی، اجازه رسیدن تخمک به اسپرم داده نمی‌شود. توجه داشته باشید که روش‌های سدی، جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم بدون قرص است. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده از کاندوم مردانه
  • استفاده از کاندوم زنانه
  • دیافراگم
  • کلاهک دهانه رحم
  • اسفنج ضدبارداری
  • اسپرم‌کُشی

کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم‌های مردانه باعث پیشگیری از بارداری می‌شود و از سرایت بیماری‌های مراقبتی جلوگیری می‌کند. آمار نشان داده که کاندوم مردانه یکی از محبوب‌ترین راه‌های جلوگیری از بارداری بعد از رابطه بدون قرص است.

اگر از کاندوم مردانه به درستی استفاده شود تا ۸۰درصد از بارداری پیشگیری به عمل می‌آید. برای استفاده صحیح از این وسیله باید:

  • اندازه مناسبی انتخاب کنید.
  • کاندوم را بالای آلت در حالت نعوظ قرار بدهید.
  • نوک کاندوم را فشار بدهید تا هوا خارج شود.
  • کاندوم را روی طول آلت پایین بکشید و مراقب باشید که پاره نشود.
  • بعد از رابطه، پایه یعنی همان بخش پایین کاندوم را پیش از خروج از واژن سفت نگه دارید.
  • کاندوم را از آلت خارج کنید و دور بیاندازید.
  • هیچ‌گاه از یک کاندوم دوبار استفاده نکنید.

بیشتر کاندوم‌های مردانه از جنس لاتکس هستند اما محصولاتی از جنس‌های دیگری هم وجود دارند چون برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند. اگر در رابطه از روان‌کننده‌ها استفاده می‌شود، باید به تناسب جنس کاندوم و آنها دقت شود. برای مثال، کاندوم‌های لاتکسی فقط با روان‌کننده‌هایی هماهنگ هستند که پایه ترکیبشان آب است.

کاندوم

کاندوم زنانه

کاندوم‌های زنانه هم برای جلوگیری از بارداری در اولین رابطه یا دفعات بعدی استفاده می‌شوند. تهیه این‌ها هم نیازی به نسخه ندارد و در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها موجود هستند. اثرگذاری این کاندوم‌ها در حدود ۷۹درصد است. اگر از کاندوم زنانه استفاده می‌کنید، دیگر نیاز به استفاده از کاندوم مردانه هم نیست.

برای جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم کاندوم زنانه روش مناسبی است.

دیافراگم

دیافراگم هم چیزی است که در داخل واژن قرار می‌گیرد و مانع از بارداری می‌شود. اسپرم‌کشی دیافراگم پیش از هر استفاده ضروری است. اگر این ابزار پیشگیری همراه با اسپرم‌کش استفاده شود، امکان پیشگیری از بارداری تا ۹۰درصد هم وجود خواهد داشت.

برای استفاده از این وسیله، باید چند ساعت پیش از رابطه در واژن قرار بگیرد. ۶ ساعت بعد از رابطه هم باید در آنجا باقی بماند. بعد از ۲۴ ساعت هم از واژن خارج شود. دیافراگم می‌تواند بهترین روش جلوگیری از بارداری باشد اما مانع از انتقال بیماری‌های مقاربتی نمی‌شود.

دیافراگم یکی از راه‌های جلوگیری از بارداری بعد از رابطه بدون قرص است.

دیافراگم از وسایل پیشگیری از بارداری

کلاهک دهانه رحم

کلاهک دهانه رحم کاپی نرم است که در عمق واژن قرار می‌گیرد. این وسیله در دهانه رحم مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می‌شود. بنا به آمارها، اثرگذاری این روش در حدود ۷۰ تا ۸۵درصد است و مانع سرایت بیماری‌های مقاربتی هم نمی‌شود.

اسفنج ضدبارداری

خرید اسفنج ضدبارداری هم نیاز به نسخه ندارد. این اسفنج‌ها از جنس پلی‌اورتان و حاوی اسپرم‌کش هستند. این اسفنج‌ها هم در عمق واژن قرار می‌گیرند تا مانع از ورود اسپرم به رحم شوند. اگر این محصولات به تنهایی استفاده شوند، ۷۶ تا ۸۸درصد می‌توانند مانع از بارداری شوند.

چنانچه که از این روش در کنار استفاده از کاندوم استفاده شود، اثرگذاری بیشتری هم خواهند داشت و از انتقال بیماری‌های مقاربتی هم جلوگیری می‌کنند. اگر استفاده از این وسیله برایتان راحت باشد، می‌تواند بهترین روش جلوگیری از بارداری برایتان باشد.

اسپرم‌کُشی

زوج‌های جوان می‌توانند از روش اسپرم‌کشی هم استفاده کنند. اسپرم‌کش ماده‌ای شیمیایی است که اسپرم‌ها را غیرفعال می‌کند. برای اثربخشی اسپرم‌کش باید ۱۰ دقیقه پیش از رابطه، آن را در نزدیکی دهانه رحم قرار بدهید.

اثربخشی اسپرم‌کش‌ها ۷۰درصد است و تا ۶۰ دقیقه کارایی دارند. ژل‌های اسپرم‌کش در داروخانه‌ها موجود هستند و برای خریدشان نیازی به نسخه پزشک نیست. اسپرم‌کش یکی از راه‌های جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم است.

 روش‌های جلوگیری از بارداری

استفاده از روش‌های هورمونی؛ کدام روش را ترجیح می‌دهید؟

بعضی از زوج‌های جوان استفاده از روش‌های هورمونی را بهترین روش جلوگیری از بارداری می‌دانند. در این روش‌ها، مصرف قرص‌های هورمونی یا ابزارهای مختلف مانع از تخمک‌گذاری می‌شود. در واقع، اجازه رهاشدن تخمک از تخمدان‌ها داده نمی‌شود.

در روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌شود. تهیه بیشتر قرص‌های ضدبارداری با نسخه ممکن است اما خرید قرص اورژانسی نیازی به تجویز پزشک ندارد. از انواع روش‌های هورمونی پیشگیری می‌توانیم به 4 مورد زیر اشاره کنیم:

  1. قرص‌های پیشگیری
  2. برچسب‌های ضدبارداری
  3. تزریق
  4. حلقه واژینال

قرص‌های پیشگیری

انواع قرص پیشگیری از جمله قرص ال دی از روش‌های رایج پیشگیری از بارداری هستند. اگر این قرص‌ها مطابق دستورالعمل مصرف شوند، در حدود ۹۵ تا ۹۹درصد مانع از بارداری می‌شوند. ۲ نوع از این قرص‌ها موجود است:

  • قرص‌های ترکیبی حاوی استروژن و پروژستین؛ این قرص‌ها باید روزانه مصرف شوند، تعدادی از قرص‌های موجود در بسته هم بدون هورمون و دارونما هستند. با مصرف این قرص‌ها، هر ماه پریود هم رخ می‌دهد.
  • مینی‌پیل‌ها حاوی پروژستین؛ این قرص‌ها هم باید روزانه در ساعت مشخصی بدون وقفه مصرف شوند. امکان به هم‌خوردن روند پریود با مصرف مینی‌پیل‌ها وجود دارد.

مصرف این قرص‌ها با عوارضی هم همراه هستند. اگر قصد مصرفشان را دارید باید با عوارض قرص ضدبارداری آشنا باشید.

قرص های ضد بارداری

برچسب‌های ضدبارداری

اگر از برچسب‌های ضدبارداری به‌ درستی استفاده کنید، این روش می‌تواند بهترین روش جلوگیری از بارداری باشد. اثرگذاری این روش براساس آمارها در حدود ۹۰درصد اعلام می‌شود. این برچسب‌ها روی نقاط مختلف بدن از جمله موارد زیر قرار می‌گیرند:

  • کمر
  • باسن
  • شکم
  • بالای بازو

هر برچسب باید به مدت ۳ هفته روی بدن بماند. یک هفته پیش از پریودشدن باید این برچسب برداشته شود. در واقع، یک هفته برای پریودشدن، برچسب را برمی‌دارید و پیش از آن باید ۳ هفته پچ یا برچسب را روی بدن نگه داشته شود. در زمینه مرور راهنمای بارداری و پیشگیری از آن باید دقیق باشید.

تزریق

امکان تزریق آمپول ضدبارداری هم وجود دارد. این آمپول هر ۱۲ هفته از سوی دکتر تزریق می‌شود. اگر این تزریق به‌ موقع و به درستی انجام شود، تا ۹۰درصد از بارداری پیشگیری می‌شود. بعد از توقف این روش، حدود ۱۰ ماه یا شاید هم بیشتر طول می‌کشد که بدن به حالت معمولی برای بارداری برگردد.

حلقه واژینال

اگر بتوانید از حلقه واژینال یا واژینال رینگ به درستی استفاده کنید، بهترین روش جلوگیری از بارداری برای زوج های جوان خواهد بود. چرا؟ چون تا ۹۹درصد می‌تواند مانع از بارداری شود. با این حال، به دلیل خطاهایی که در استفاده از آن وجود دارد، معمولاً اثرگذاری‌اش به کمتر از ۹۵درصد می‌رسد.

حلقه واژینال حلقه پلاستیکی کوچکی است که به مدت ۳ هفته در واژن قرار می‌گیرد و با ترشح هورمون به داخل بدن نمی‌گذارد که بارداری رخ بدهد. این حلقه باید به مدت ۷ روز خارج شود تا پیش از قراردادن حلقه‌ای جدید، پریود اتفاق بیافتد.

دستگاه‌های داخل رحمی؛ اثرگذاری این روش‌ها چقدر است؟

دستگاه‌های داخل رحمی هم از راه های جلوگیری از بارداری هستند. اگر از روش‌های قبلی خوشتان نیامد و همچنان به دنبال پاسخی برای پرسش چگونه حامله نشویم هستید، باید نگاهی هم به این روش‌ها داشته باشید.

این روش‌ها مانع از سرایت بیماری‌های مقاربتی نمی‌شوند اما تا ۹۹درصد می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند. استفاده از این روش‌ها ساده است و برای همین خطایی در فرایند به‌کارگیری‌شان رخ نمی‌دهد. از جمله این روش‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

آی‌ یو دی

این وسیله کوچک را پزشک داخل رحم قرار می‌دهد. دو نوع آی‌ یو دی (IUDs) وجود دارد:

  • هورمونی؛ در این روش، امکان استفاده از آی‌یو‌دی به مدت ۵ سال وجود دارد. این وسیله می‌تواند مخاط دهانه رحمی را غلیظ کند و نگذارد که اسپرم به رحم وارد شود. تغییرات هورمونی دیگر را هم در مسیر پیشگیری از بارداری کنترل می‌کند.
  • مبتنی بر مس؛ بعضی از آی‌یودی‌ها با سیمی مسی پوشانده می‌شوند که اسپرم در حال تلاش برای ورود به رحم را از بین می‌برد. این آی‌یودی‌ها می‌توانند تا ۱۰ سال مانع از بارداری شوند.

از عوارض این روش‌ها باید به بروز دردهای قاعدگی، لکه‌بینی در فاصله دو پریود و بی‌نظمی در پریود اشاره کرد.

بهترین روش پیشگیری از بارداری

ایمپلنت‌ها

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری بارداری هم ایمپلنت‌ها هستند. در این روش، پزشک قطعه‌ای در بازوی فرد کار می‌گذارد که مانع از بارداری می‌شود. این قطعه به اندازه چوب کبریت است. این قطعات هورمون پروژستین در بدن تولید می‌کنند و مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند. ایمپلنت‌کردن می‌تواند بهترین روش جلوگیری از بارداری باشد چون اثرگذاری‌اش در حدود ۹۹درصد است.

راه‌های دیگر جلوگیری از بارداری چیست؟

روش‌های دیگری هم برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که بیشتر در دسته جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم خانگی هستند. برای مثال:

  • بررسی چرخه قاعدگی
  • روش‌های اورژانسی

از میان این‌ها بهترین روش جلوگیری از بارداری برای زوج‌های جوان و در دوران نامزدی کدام است؟ پاسخ این سوال را در ادامه خواهیم داد.

بررسی چرخه قاعدگی

پیگیری چرخه قاعدگی و پرهیز از برقراری رابطه جنسی در زمان باروری از روش‌هایی است که می‌توانید استفاده کنید.

پنجره باروری هر زن ۶ تا ۹ روز در هر ماه طول می‌کشد و در آن تخمک‌گذاری یعنی آزادشدن تخمک رخ می‌دهد. برای استفاده از این روش نیاز به برنامه‌ریزی دارید:

  • اندازه‌گیری دمای پایه بدن
  • بررسی مقدار و کیفیت ترشحات دهانه رحم
  • بررسی و آگاهی از روند چرخه ماهیانه در طول چند ماه

چرخه ماهانه هر فرد با دیگری متفاوت است و برای ارزیابی آن نیاز به بررسی بادقت وجود دارد. اثرگذاری این روش در حدود ۷۶درصد است و شاید بهترین روش جلوگیری از بارداری در زوج‌های جوان نباشد.

روش‌های اورژانسی

سوال بسیاری از زوج‌های جوان این است؛ بعد از ریختن اسپرم چه کنیم باردار نشویم؟ اگر نتوانستید پیش از رابطه از روش‌های پیشگیری استفاده کنید یا با مشکلاتی مانند پارگی کاندوم روبه‌رو شدید، باید به سراغ روش‌های اورژانسی و فوری بروید. راه های جلوگیری از بارداری بعد از رابطه بدون قرص چیست؟ استفاده از آی‌یو‌دی مسی.

تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی هم می‌توانید با قراردادن آی‌يودی مسی در بدن مانع از بارداری شوید. اگر این وسیله را به درستی استفاده کنید، احتمال پیشگیری تا ۹۹.۹درصد هم می‌رسد.

قرص‌های اورژانسی هم موجود هستند و باید خیلی سریع بعد از رابطه مصرف شوند. هرچقدر فاصله مصرف قرص از پایان رابطه کمتر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. این قرص‌ها معمولاً حاوی ماده شیمیایی لوونورژسترول (levonorgestrel) هستند.

روش‌های دیگری مانند عقیم‌سازی هم وجود دارد که به زوج‌های جوان توصیه نمی‌شود چون امکان دارد که بخواهند در آینده بچه‌دار شوند.

برای پیشگیری از بارداری چه بخوریم؟

جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم خانگی بیشتر شامل خوردن خوراکی‌ها و مواد غذایی خاص است. البته روش‌های جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم طب سنتی هم وجود دارد.
روش‌هایی طبیعی هم برای پیشگیری از بارداری هم هست. شاید بپرسید که برای جلوگیری از حاملگی چه بخوریم و چه موادی را انتخاب کنیم.

باید بگوییم که توصیه‌های معروفی در این زمینه وجود دارند اما اثرگذاری‌شان مشخص نیست. برای استفاده از روش‌های طبیعی جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم طب سنتی را هم امتحان کنید.

مواد غذایی برای جلوگیری از بارداری

توجه! استفاده از این روش‌ها نمی‌تواند تضمین‌کننده باشد اما آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

  • مصرف آناناس رسیده، ۲ تا ۳ روز پس از برقراری رابطه به پیشگیری از بارداری کمک می‌کند.
  • خوردن ۵ تا ۱۰ زردآلو بعد از رابطه حفاظت‌نشده تا فرارسیدن پریود هم می‌تواند راهی برای پیشگیری باشد.
  • ترکیب جوشیده ۱۰۰ گرم زردآلوی خشک، ۲ قاشق چای‌خوری عسل و یک پیمانه آب به مدت ۲۰ دقیقه هم معجونی ضدبارداری فراهم می‌کند.
  • مصرف دو فنجان چای زنجبیل هم در جلوگیری از بارداری نقش دارد.
  • خوردن ۲ تا ۳ انجیر خشک هم در میان روش‌های خوراکی پیشگیری از بارداری قرار می‌گیرد.
  • نوشیدن دم‌نوش زعفران خالص باعث خونریزی شده و همین احتمال بارداری را در شما کاهش می‌دهد. جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم با زعفران یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از بارداری است.

باورهای غلط درباره بارداری

بارداری یکی از ظریف‌ترین کارهای دنیا است. به نسبت ظرفیت این کار در هر فردی به سهم خودش، باروهای غلطی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بشناسید و به عنوان باور غلط ازشان یاد کنید؛ مواردی مانند:

  • باردار شدن راحت است
  • عادت ماهانه منظم باعث راحتی در بارداری است
  • بعد از 40 سالگی بارداری ساده است
  • تخمک‌گذاری در زمان کاهش یا افزایش دمای پایه بدن  صورت می‌پذیرد
  • به محض قطع قرص پیشگیری، باردار اتفاق می‌افتد
  • وزن روی باوروی تاثیر ندارد
  • ترشحات واژنی نشان‌دهنده عفونت هستند
  • مشکلات باروری مربوط به زنان است
  • اسپرم فقط ۳ روز زنده است
  • تخمک‌گذاری در روز چهاردهم چرخه قاعدگی انجام می‌شود
  • چرخه قاعدگی طبیعی 28 روزه است و هر زنی فقط یک روز در این مدت امکان بارداری دارد
  • رسیدن به ارگاسم باعث آزاد شدن تخمک در بدن زنان می‌شود
  • در زمان بارداری نباید رابطه جنسی داشت
  • جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم با زعفران روشی تضمینی است

تاثیر روش های پیشگیری از بارداری بر پیشگیری از بیماری های مقاربتی

و اما دیگر ویژگی مهمی که استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری دارد، جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی است. البته با این که اثر آن صد در صد نیست اما با این حال، تا حد زیادی از انتقال جلوگیری می‌کند. برای همین همیشه تاکید می‌کنیم که استفاده از لوازم پیشگیری بسیار مهم است.

کاندوم

کدام مورد بهترین روش پیشگیری از بارداری است؟

انتخاب بهترین روش پیشگیری از باردار در گروی موقعیت هر فرد است. زوج‌ها دارای عادت‌ها و ویژگی‌های جسمانی و سلیقه‌های مختلف هستند. برای اینکه به بهترین راه برای پیشگیری از حاملگی برسند، باید با موارد مختلف آشنا باشند. البته توصیه می‌کنیم که جلوگیری از بارداری بعد از مثبت شدن تست را حتما از طریق پزشک زنان پیگیری کنید.

انتخاب از میان گزینه‌های پرتعداد بر عهده خود افراد است. در صورتی که این فرایند دشوار باشد یا اطلاعات کافی نداشته باشند، امکان مراجعه به پزشک زنان هم وجود دارد. برای دریافت وقت ملاقات می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر هم استفاده کنید.

تجربه‌ای در زمینه استفاده روش‌های ضدبارداری این مقاله داشته‌اید؟ توصیه یا نکته‌ای دارید که با ما هم درمیان بگذارید؟

منابع:

medicalnewstoday.com

pristyncare.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
106 نظرات
  1. Arman می گوید

    سلام روز بخیر بنده با نامزدم رابطه داشتم و حین انزال کاندوم تو واژن پاره شد و پارت دوم رابطه بوده یعنی آب دوم و یک رب بعد از رابطه قرص لوونورژسترول 75/0دوعدد مصرف شده است ایا امکان بارداری هستش چ کاری باید کرد !؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اقدام دیگری نمیتوان انجام داد
      بله تا ۵ درصد احتمال شکست لوونورژسترول و بروز بارداری هست

  2. عایشه می گوید

    سلام من کودک شش ماهه دارم دیشب باشوهرم رابطه داشتم یهو آبش اومد داخلم نریخت چیزی نمونده بود بریزه بادستمال پاک کردم آیا احتمال بارداری است؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      حتی اگر انزال داخل صورت نگیرد، ترشحات قبل از انزال هم به میزان کم‌ دارای اسپرم باشد و با احتمال کم ممکن است سبب بارداری شود

  3. میلاد می گوید

    سلام خانوم دکتر من همین الان با همسرم رابطه داشتم و متاسفانه اسپرم داخل واژن ریختم لطفا بگین بهترین قرص اورژانسی کدومه! و کمترین درصد خطا رو داره ممنون میشم الان جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در صورتی که سابقه بیماری خاص، از جمله انعقادی، کبدی و…ندارین
      قرص لوونورژسترول طبق بروشور مصرف شود
      اثر پیشگیری اون تا ۹۵ درصد هست

  4. پرهام می گوید

    سلام خانم دکتر برای اینکه خانم باردار نشه برای مرد قرص یا سوزنی هست که بزنه تا بارداری صورت نگیره قرص میخوره سردرد شدید میگیره داخل بدنش هم طول کوتاهی داره ایودی نمیتونم استفاده کنه از کاندوم هم دو نفری چنان متنفریم که حد نداره لطفا یک راهنمایی بفرمایید که بشه بارداری اتفاق نیفته البته همسر من بالای ۴۰سال است برای احتیاط سن را گفتم شاید در تجویز اثری داشته باشه ممنون از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر برای مرد داروی خوراکی یا تزریقی جهت ناباروری وجود ندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر