چگونه بیلی روبین را کاهش دهیم؟ عوارض بالا بودن بیلی روبین

کبد، یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن انسان محسوب می‌شود. این عضو وظیفه تصفیه مواد سمی را از بدن به‌عهده دارد و در فرایند سوخت‌وساز بدن نیز موثر است. بعد از غذا خوردن و ورود مواد غذایی به داخل معده، اولین فرایند گوارش شروع می‌شود. در ادامه برای جذب و جداسازی چربی، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین‌ها آنزیم‌های مختلفی در سیستم گوارشی بدن ترشح می‌شود. هرگونه اختلال در تولید و جذب این آنزیم‌ها به کمک کبد، می‌تواند مشکلات و بیماری‌های مختلفی ایجاد کند. افزایش آنزیم بیلی روبین و درنتیجه بروز یرقان، هپاتیت و سندروم ژیلبرت از جمله این عوارض به شمار می‌روند. در ادامه برای توضیح بیشتر درباره اینکه چگونه بیلی روبین را کاهش دهیم، راهکارها و خطرهای افزایش این ماده در بدن را به‌طور کامل برای شما شرح می‌دهیم. همراه ما باشید.

بیلی روبین چیست؟

بیلی روبین نوعی رنگ‌دانه و آنزیم کبدی است. رنگ زرد ادرار و قهوه‌ای مدفوع ناشی از همین ماده است. گلبول‌های قرمز خون طول عمری 120 روزه دارند که بعد از این مدت‌زمان یا بر اثر بروز نوعی آسیب، در طحال شکسته شده و از بین می‌روند. 

طحال در قسمت چپ شکم قرار دارد و در ساخت پادتن و سلول‌های خونی نقش دارد. یکی از اجزای سازنده گلبول‌های قرمز، هموگلوبین است که نوعی پروتئین محسوب می‌شود. بعد از شکسته شدن گلبول قرمز در طحال، این پروتئین هم تجزیه شده و نوعی بیلی روبین تولید می‌شود. به این بیلی روبین تولید شده، بیلی روبین غیرمستقیم یا غیرکونژوگه (Indirect Bilirubin) می‌گویند. این ماده نمی‌تواند در آب حل شود و حالتی غیرمحلول دارد. به همین دلیل نمی‌تواند وارد ادرار شود.

زمانی که بیلی روبین غیرمستقیم وارد کبد می‌شود، با پروتئین سلول‌های کبدی به‌نام آلبومین ترکیب می‌شود. حاصل این ترکیب تولید بیلی روبین مستقیم یا کونژوگه (Direct Bilirubin) است. بیلی روبین مستقیم توانایی حل شدن در آب را دارد؛ بنابراین می‌تواند وارد مدفوع و ادرار شود. 

در ادامه این ماده وارد فرایند گوارش و هضم مواد غذایی در روده کوچک شده و در نهایت توسط کبد و کلیه باید از بدن خارج شود. اگر اختلالی در عملکرد این 2 عضو از بدن وجود داشته باشد، بیلی روبین مستقیم در خون جمع شده و باعث ایجاد زردی چشم و پوست می‌شود. از طرفی علت اصلی بروز سندروم ژیلبرت، هپاتیت و یرقان نیز تجمع همین ماده در بدن است.

برای کاهش بیلی روبین چه باید کرد
تفسیر آزمایش بیلی روبین

رنج نرمال بیلی روبین در بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

تعیین بیلی روبین مستقیم، غیرمستقیم و بیلی روبین کل در تشخیص اختلال‌های کبدی، کلیوی و مشکلات کیسه صفرا و پانکراس (لوزالمعده) موثر است. در آزمایش بیلی روبین چند پارامتر اندازه‌گیری می‌شود. مقدار بیلی روبین کل در حالت طبیعی برای بزرگسالان باید در حدود 0/3 تا 0/1 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) باشد. 

در حالی که این مقدار برای بیلی روبین مستقیم باید بین 0 تا 0/4 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) باشد. با تفاضل بیلی روبین کل از بیلی روبین مستقیم می‌توانیم سطح بیلی روبین غیرمستقیم خون را نیز اندازه‌گیری کنیم. 

این مقادیر برای نوزادان که معمولا به زردی یا یرقان دچار می‌شوند نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا به‌دلیل استرس زایمان و تولد و همچنین نارس بودن کبد نوزاد، میزان بیلی روبین در خون آن‌ها بالا می‌رود. مقدار بیلی روبین غیرمستقیم نوزاد در 24 ساعت بعد از تولد، باید کمتر از 5/2 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) باشد. 

معمولا نوزادانی که به زردی مبتلا می‌شوند، چند روز بعد از تولد هم‌سطح بیلی روبین خونشان بیشتر از 5 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) است. مقدار طبیعی بیلی روبین در کودکان و افراد زیر 18 سال، باید در حدود 1 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) باشد. 

میزان خطرناک بیلی روبین

اگر مقدار بیلی روبین در خون نوزادان بیشتر از 15 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) شود، باید سریعا تحت درمان قرار گیرد. همچنین افزایش مقدار بیلی روبین خون بزرگسالان به 3 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) نیز نیاز به مراقبت و درمان به‌موقع دارد.

آیا بیلی روبین بالا خطرناک است؟

افزایش مقدار بیلی روبین منجر به ایجاد بیماری‌های مختلفی از جمله انواع هپاتیت، سندروم گیلبرت و یرقان می‌شود. در ادامه به برخی از بیماری‌هایی که در تجمع این ماده در خون نقش دارند اشاره کرده‌ایم.

  • سنگ کیسه صفرا و انسداد مجاری صفراوی
  • سیروز کبدی
  • انسداد مجری کبدی و اختلال در انتقال و دفع بیلی روبین مستقیم
  • کم‌خونی
  • وجود تومور یا زخم در کبد
  • زردی یا یرقان
  • سندروم گیلبرت یا ژیلبرت

ابتلا به هر کدام از این بیماری‌ها معمولا با علائمی مثل زردی چشم‌ها و پوست همراه است. علاوه بر این اگر این مشکلات به‌موقع درمان نشوند، موجب بروز بیماری‌های بیشتر و سرطان خواهند شد. در مواردی افزایش سطح بیلی روبین خون به‌دلیل تخریب بیش‌ازحد گلبول‌های قرمز خون است. در صورت درمان نشدن این مشکل، احتمال بروز کم‌خونی‌های مزمن نیز بالا می‌رود.

نحوه تشخیص بالا بودن بیلی روبین در خون

برای تشخیص بالا بودن بیلی روبین در خون، اولین و مهم‌ترین قدم توجه به نشانه‌هایی مثل تغیر رنگ ادرار و مدفوع، زردی چشم‌ها و پوست، تورم پاها، خارش پوستی و دردهای شکمی است. اگر این علائم را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید. بعد از معاینه بالینی، از شما نمونه خون گرفته می‌شود تا سطح بیلی روبین خون را اندازه بگیرند. در مواردی با انجام آزمایش ادرار هم می‌توان سطح بیلی روبین خون را اندازه گرفت.

برای تفسیر آزمایش بیلی روبین، باید به 3 مورد توجه کنید. اعداد بیلی روبین مستقیم، غیرمستقیم و بیلی روبین کل در تشخیص نوع بیماری شما موثر هستند. همچنین با اندازه‌گیری مقدار گلبول‌های قرمز، پلاکت و گلبول‌های سفید خون و بررسی عفونت‌های کبدی نیز می‌توان احتمال وجود عوارض ناشی از بالا بودن بیلی روبین را تشخیص داد.

عوارض بالا بودن بیلی روبین در نوزادان و بزرگسالان

عوارض بیلی روبین بالا در نوزادان معمولا باعث بروز یرقان و در برخی موارد، احتمال عقب‌ماندگی ذهنی را در نوزاد افزایش می‌دهد. این بیماری با قرار گرفتن زیر نور و رعایت توصیه‌های پزشک کودکان، بعد از 2 هفته درمان می‌شود. 

عوارض افزایش بیلی روبین رد بزرگسالان متناسب با نوع بیماری آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • التهاب کبد
  • التهاب مجاری صفراوی
  • کم‌خونی مزمن
  • سرطان کیسه صفرا
  • تومور لوزالمعده (پانکراس)
  • آسیب‌های مغزی

چگونه بیلی روبین را کاهش دهیم؟

برای آگاهی از اینکه چگونه بیلی روبین را کاهش دهیم، ابتدا باید پزشک تشخیص دهد که دلیل افزایش این ماده در خون چیست. اگر به‌دلیل وجود تومور در سیستم گوارش این مشکل ایجاد شده باشد، با انجام عمل جراحی و خارج کردن تومور، می‌توان سطح بیلی روبین را کاهش داد. در برخی موارد با تغییر سبک زندگی و ترک مصرف الکل و دخانیات، این عارضه تا حد خوبی درمان می‌شود.

در مواردی که وجود سنگ در کیسه صفرا یا مجاری صفراوی موجب افزایش بیلی روبین خون شود، با دارودرمانی و دفع سنگ یا انجام عمل جراحی این مشکل برطرف می‌شود. همان‌طور که گفتیم بر اثر تخریب گلبول‌های قرمز، بیلی روبین تولید می‌شود. اگر میزان این تخریب بیش‌ازحد طبیعی باشد، باید با دارودرمانی و فرایند دفع آن به‌درستی انجام شود. به‌طورکلی درمان این مشکل متناسب با نوع اختلال متفاوت است.

چگونگی کاهش بیلی روبین
ترک سیگار به منظور کاهش بیلی روبین

آیا بیلی روبین بالا در ایجاد سندرم ژیلبرت موثر است؟

سندرم ژیلبرت یا گیلبرت نوعی اختلال ژنتیکی است که در کبد فرایند دفع بیلی روبین به‌خوبی انجام نمی‌شود و در نتیجه سطح آن در خون بالا می‌رود. به‌دلیل نبود نوعی ژن در بدن بیماران مبتلا به سندروم ژیلبرت، این عارضه ایجاد می‌شود. بنابراین، ابتلا به این بیماری تنها مربوط به افزایش بیلی روبین در خون نیست. بلکه نبود نوعی ژن موجب بروز این بیماری می‌شود.

کلام آخر

افزایش بیلی روبین در خون می‌تواند نشان‌دهنده وجود نوعی اختلال در بدن باشد. این اختلال می‌تواند ژنتیکی مثل سندروم ژیلبرت یا به‌دلیل وجود نوعی انسداد یا تومور در کبد و مجاری صفراوی باشد. برای درمان این مشکل ابتدا باید آزمایش خون یا ادرار انجام شود و بعد متناسب با نوع بیماری روش‌های درمانی صورت گیرد.

سوالات متداول

تفسیر آزمایش بیلی روبین به چه صورت است؟

برای تفسیر آزمایش بیلی روبین باید به 3 مقدار مربوط به بیلی روبین غیرمستقیم، مستقیم و کل در برگه آزمایش توجه کنید. در قدم بعدی با مقایسه این اعداد با مقادیر طبیعی بیلی روبین، می‌توانید متوجه شوید که بیلی روبین خون شما در چه محدوده‌ای قرار دارد.

چگونه بیلی روبین را کاهش دهیم تا احتمال بروز بیماری‌های کبدی کاهش پیدا کند؟

برای کاهش بیلی روبین ابتدا باید نوع بیماری شما تشخیص داده شود. در مواردی با انجام عمل جراحی برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا یا تومور موجود در سیستم گوارشی، می‌توان سطح بیلی روبین را کنترل کرد. تغییر سبک زندگی و ترک مصرف الکل و دخانیات برای بیماران مبتلا به هپاتیت یا کبد چرب، روشی مفید و موثر است.

مقدار طبیعی بیلی روبین خون چقدر باید باشد؟

مقدار طبیعی بیلی روبین کل در بزرگسالان باید تقریبا 3/0 تا 1/0 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) باشد. این مقدار برای کودکان در حدود 1 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) است. برای نوزادان تازه متولد شده نیز در چند روز ابتدایی تولد نباید بیشتر از 5 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر (mg/dL) باشد.

شرایط انجام آزمایش بیلی روبین چگونه است؟

برای انجام آزمایش بیلی روبین بهتر است که ناشتا باشید و در صورت تشنگی، می‌توانید مقداری آب بنوشید. اگر دارویی مصرف می‌کنید قبل از آزمایش با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید از خوردن داروهای آنتی‌بیوتیک، آرام‌بخش و ملین پرهیز کنید.

منابع:

healthline

labtestsonline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
403 نظرات
  1. امین می گوید

    سلام خسته نباشید
    پسر ۱۸ ساله ،
    توتال بیلی روبین ۴.۵۷
    دایرکت ۰.۷۰
    کم خونی نداره ، انزیم کبد سالمه ، هپاتیت و اچ ای وی هم منفیه. سونوگرافی کبد و کیسه صفرا هم سالمه.
    بنظرتون مشکل از کجاست ، چه ازمایش هایی لازمه ؟ میتونه مشکل از سنگ کیسه صفرا باشه؟
    ممنون از پاسختون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر میزان hb, rbc, ldh نرمال هست
      جهت بررسی علل ارثی مثل سندرم ژیلبرت به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  2. اسماعیل می گوید

    سلام من آزمایش خون یک هفته پیش دادم .۲۹ سالم هست
    Total bilirubin 1.20
    Direct bilirubin. 0.41
    نیاز هست به پزشک مراجعه کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سایر فاکتورها مثل هموگلوبین، انزیم های کبدی هم باید بررسی شوند

  3. مرتضی می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۴۲ سالمه
    بیلی روبین توتال ۱.۲۱
    بیلی روبین دایرکت ۰.۳۴
    Hb 15.9
    MCV 91
    WBC 5630
    RBC 5.21
    پلاکت 182000
    AST 38
    ALT 42
    ALP 152
    آخرین سونوگرافی ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    الاستوگرافی کردم
    METAVIR F0-F1
    کبد چرب S0
    تشخیص دادن
    فقط یکی دو ماهه خارش دارم
    البته بعضی اوقات سه یا چهار روزی این خارش میوفته
    پوستم هم احساس زردی دارم
    ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سابقه بالا بودن‌انزیم کبدی نداشتین؟
      ازمایشات در رنج طبیعی هست و این میزان بیلی روبین نمیتواند سبب خارش شود

  4. سینا می گوید

    سلام 17 سالمه bilirubin total شده 1.7 و دایرکت هم شده 0.6 فعالیت بدنسازی سنگین انجام میدم و مکمل زیاد مصرف میکنم
    آزمایش خونم تمام چیزا کاملا نرمال بود
    خطرناکه یانه لطفا نگید باید بری پیش دکتر من اکه قرار بود برم دکتر اینجا سوال نمی‌کردم😐

    1. مشاور سلامتی می گوید

      مصرف مکمل ها رو قطع کنید
      ازمایش cbc, diff, ast, alt, alkp, billt , billd مجددا تکرار شود

  5. مجتبی می گوید

    سلام و وقت بخیر، مردی ۴۹ ساله هستم، bilirubin. T ۱.۷ است و chol 209 احساس ضعف زیاد بخصوص در دستانم و احساس خواب رفتگی به ویژه شبها که باعث بی خوابی میشود. همچنین سیاهی رفتن در دید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بیلی روبین دایرکت و عدد آنزیم های کبدی و هموگلوبین در چه رنجی هست؟
      تیرویید هم بررسی شده؟

  6. مهتاب می گوید

    خانوم دکتر وقت شما بخیر بنده ۸ ماه پیش به طور ناگهانی زرد و‌تیره شدم ، آزمایش کبدی انجام دادم که آنزیم های کبدی نرمال بودن روی ۱۳ و‌۱۸ و بیلیروبین توتال ۱ ، درصورتیکه قبلا بیلی روبین من روی ۰۲ بود ، به دکتر مراجعه کردم گفت که ۱ نرماله و‌مسکلی نداری ، خانوم دکتر رنگ پوست من کاملا تبره و زرد رنگ شده ، مچ پام ورم میکنه ، دکتر خون رفتم تست ای بی وی نوشت و‌معلوم شد من منونونو کلیوز عفونی گرفتم ، از ۸ ماه پیش تا الان هیچ‌تغییری نکردم فقط بچه ها سرکار میگن چرا پنکیک یا کرم پودر تیره می‌زنی حیفه ، سفید بودی ، و‌پام که ورم میکنه ‌خواب که اصلا ندارم به قرص کلونازپام میخوابم ، خانوم دکتر این دیگه خوب نمیشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      جهت بررسی دقیق و معاینه با توجه به تورم پاها به فوق تخصص روماتولوژی مراجعه کنید

  7. امین می گوید

    سلام
    خانم دکتر امروز سونو دادم که نوشته کیسه صفرا سمی کانتراکته قابل بررسی خواستم بدونم جای نگرانی هست ؟ چه کاری باید انجام بدهم. تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چه علایمی دارید؟ و انزیم کبدی و بیلی روبین چک شده؟

  8. کامران می گوید

    سلام دکتر
    Bilirubin total 2
    Bilirubin direct 0.5
    SGOY 28
    SGPT 21
    ALP 122
    دکتر بنظرتون مشکلی داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عدد بیلی روبین نیاز به معاینه و بررسی دارد
      به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  9. مینا می گوید

    سلام وقت بخیر.بیلی روبین توتال ۲/۰۹ و بیلی روبین دایرکت ۰/۱۶ همه انزیم های کبدی سی بی سی و چکاپ کلی نرمال سونوگرافی کبد و صفرا نرمال اما مدتی هست تهوع بی اشتهایی مقداری زردی پوست دارم که با توجه به پایین بودن زیاد وزنم باعث نگرانیم شده.علت چی میتونه باشه؟!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خود بالا بودن بیلی روبین توتال بدون دایرکت به تنهایی و با نرمال بودن سایر ازمایشات اصولا بعلل ارثی مثل ژیلبرت هست
      اما تهوع و بی اشتهایی حتما نیاز به بررسی دارد
      جهت پیگیری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  10. آرین می گوید

    سلام وقت بخیر
    بیلی روبین دایرکت من ۰/۹۸ و توتال ۲/۷۰ است. بقیه آنزیم‌های کبدی نرمال هستن. هموگلوبین و RBC هم نرمال هستن. چون زیاد میدویدم، فعالیت بدنی رو کمتر کردم. کافیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت معاینه و بررسی به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  11. بابک می گوید

    سلام.وقت بخیر من جدیدا بیماری زونا گرفتم و بچه من هم آبله مرغان گرفت بعد از خوب شدن جای زخم ها بدم چند هفته هست که خارش های خفیفی داره و رفتم آزمایش دادم بیلیروبین توتال من ۱.۶ و دایرکت ۶. بوده و ویتامین دی هم پایین بوده..
    ولی آنزیم های کبدی من خوب بوده..
    ولی بازم خارش دارم ..
    آیا خارش و بالا رفتن بیلیروبین از بیماری زونا هست یا طبیعیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ارتباطی ندارد عزیز
      جهت پیگیری باید به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  12. شریعت می گوید

    سلام خانم دکتر من آزمایش بیلی روبین انجام دادم بیلی روبین توتال بالای ۵ بیلی روبین دایرکت ۴ بوده سونوگرافی کبد انجام دادم هیچ مشکلی نداشتم کم خونی هم نداشتم به دکتر متخصص مراجعه کردم هیچ دارویی به من ندادن فق، گفتن رژیم غذایی رو رعایت کنم ولی من چشمم زرده چکار کنم که بیلی روبین بیاد پایین و چشمم زرد نباشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      به فوق تخصص گوارش مراجعه کرده بودین؟

  13. احمد حبیبی فر می گوید

    سلام من68سال سن توتال بلوروببن 1.8وببلوروبین نستقم85.میباشد آیا خطر ناک است اگر راهنمایی کنید ممنون میشوم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید سایر ازمایشات تکمیلی و سونوگرافی هم انجام شود
      جهت معاینه به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  14. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید
    ازمایش سه سال پیشم
    Total Bilirubin 1.6
    Direct Bilirubin 0.6
    ازمایش امروز و جواب رو امروز گرفتم
    Alkaline Phosphatase 163
    S.G.O.T AST 20
    S.G.P.T ALT 15
    Total Bilirubin H 2.26
    Direct Bilirubin H 0.87
    مشکل چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      بالا بودن بیلی روبین توتال بدون دایرکت به تنهایی و با نرمال بودن سایر ازمایشات اصولا بعلل ارثی مثل ژیلبرت هست اما جهت تشخیص دقیق باید به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  15. داود می گوید

    سلام و احترام
    من آزمايش دادم و توتال بيليروبين 1.32 است و دايركت بيليروبين 0.44 هست.
    alkp 203 , alt 31, ast 30, plt 188, mcv 87.2, hb 16.6 هستش ميشه راهنمايي بفرماييد كه شرايط من چطوره ؟
    تري گليسريد هم 362 هستش و سونو كبدم هم چرب گريد يك هستش سپاسگزار از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اعداد تقریبا در رنج طبیعی هست

  16. Saeed می گوید

    سلام وقت بخیر
    Total bilirubin من 3/37
    Direct bilirubin 0.74
    آیا مشکل خاصی دارم و خیلی خطرناکه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نیاز به ازمایشات تکمیلی از جمله انزیم های کبدی و…هست
      لازم است جهت بررسی به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  17. امیدی می گوید

    با سلام
    خسته نباشید

    پسرم ۲۰ ساله و ازمایش بیلی روبینش ۲ هست اما همه انزیم های کبدی نرماله

    آیا خطرناکه ؟

    ممنون میشم ج بدید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      میزان توتال و دایرکت مهم است و همچنین عدم وجود کم خونی و…

  18. نرگس هاشمی می گوید

    سلام خانم داکتر گرامی! من کرون دارم و یک هفته قبل معاینه خون دادم و بیلی روبین را بلند نشان داده چی کنم تا سطح پلی روبین پایین بیاید و چی آزمایش های دیگر را نیاز دارم. اصلا رنگم زرد نیست فقط گاه گاهی کف های پایم وز وز میکند و احساس پندیدگی می کنم. لطفا مرا رهنمایی کنید. ممنون شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش انزیم کبدی، کم خونی، hb, ldh هم باید بررسی شن
      عدد بیلی روبین دایرکت و توتال چقدر است؟

  19. سعید می گوید

    سلام خسته نباشید 50 سالمه بیلی روبین T عدد 1.9 و بیلی روبین D عدد 0.8
    بنده سال 75 آزمایش مغز و استخوان دادم متوجه شدم آنمی مگالوبلاستیک دارم هر از چند گاهی قرص فولیک اسید میخورم و ماهی یکبار آمپول ویتامین B12 میزنم این اعداد و ارقام بیلی روبین خطرناکه؟ در ضمن آنزیمهای کبد و سایز کبد تو آزمایشات نرماله فقط بعضی مواقع طحالم بزرگتر از حد نرمال میشه , و اینکه برای کاهش بیلی روبین چکار کنم؟ و آیا آنمی مگالوبلاستیک به مرور زمان تبدیل به سرطان خون یا مغز و استخوان میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      آنمی مگالوبلاستیک تبدیل به سرطان نمیشه
      اگر همه بررسی ها نرمال است کاری لازم نیست
      پیگیری زیر نظر فوق تخصص خون انجام شود

  20. ارشیا جهانی می گوید

    خانم دکتر گرامی،
    برای پیگیری بیشتر موارد مربوط به کبد، باید به کدام تخصص مراجعه کرد … پزشک متخصص داخلی یا پزشک متخصص گوارش

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  21. زهراخاقانی می گوید

    سلام وقت بخیر خانم دکتر ازمایش بیلی روبین توتال۱/۷۶دایرکت۰/۴۳ایا مشکلی هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بقیه ازمایشات هم باید بررسی شوند از جمله انزیم کبدی و hb

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر