درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان؛ از این بیماری نترسید!

اوریون یک بیماری عفونی است که کودکان بیشتر از بزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند اما با این‌حال، ریسک‌کردن جایز نیست و باید به دنبال درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان به صورت یکسان بود.

این بیماری در اثر انتقال ویروس به بدن به وجود می‌آید و باعث تورم غده‌های بزاقی می‌شود. به همین دلیل زیر گوش و لپ‌ها متورم و دردناک می‌شود. تاکنون هیچ دارویی نتوانسته است این بیماری را به‌صورت قطعی درمان کند اما برای درمان آن باید به پزشک اطفال در تهران و دیگر شهرهای ایران مراجعه کنید.

البته با انجام مراقبت‌های لازم و تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توانید خود یا کودکتان را از شر این بیماری در امان نگه دارید. در این مقاله از مجله دکتردکتر به بررسی بیماری اوریون، علائم و مشکلات آن می‌پردازیم. همچنین تمام روش‌های درمان بیماری اوریون در کودکان و بزرگسالان را به‌طور کامل شرح می‌دهیم؛با ما همراه باشید.

اوریون چیست؟

اوریون یک عفونت ویروسی است که در درجه اول غدد بزاقی را که در نزدیکی گوش قرار دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. تورم ناشی از اوریون ممکن است در یک یا هر دو غده بزاقی اتفاق بیفتد.

تا قبل از واکسیناسیون عمومی این بیماری در آمریکا، این بیماری اتفاقی رایج بود. اما پس از انجام واکسیناسیون به‌صورت گسترده میزان آن به‌طرز چشمگیری کاهش یافت. در حال‌حاضر کسانی که واکسن اوریون دریافت نکرده‌اند، دچار این بیماری می‌شوند.

علائم اوریون

واضح‌ترین مشخصه اکثر بیماران مبتلا به این عفونت ویروسی، تورم غدد بزاقی است. همین امر باعث پف کردن گونه‌ها و فک می‌شود. اوریون یک بیماری مسری است و از طریق بزاق، ترشحات بینی و تماس‌های نزدیک از فرد آلوده به دیگری منتقل می‌شود. علائم اوریون ظرف دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند. این علائم که مشابه آنفولانزا هستند، عبارتند از:

  • خستگی
  • بدن درد
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • تب درجه پایین

بعد از گذشت چند روز، فرد دچار تب شدید (39 درجه سانتی‌گراد) شده و تورم غدد بزاقی را به همراه دارد. سپس علائم ویروس در بیشتر افرادی که به اوریون مبتلا می‌شوند، ظاهر می‌شود. با این‌حال، بعضی از افراد در دوران بیماری هیچ علامت خاصی ندارند.

دلایل ابتلا به اوریون

زمانی که بدن ضعیف می‌شود، میکروب‌ها و ویروس‌های مختلفی در کمین آن هستند. یکی از آن‌ها هم نوعی ویروس به نام پارامیکسو ویروس (paramyxovirus) ایت که عامل ابتلا به بناگوشک است. طبیعی است که به دلیل ضعف بیشتر بدن کودکان نسبت به بزرگسالان، بیشتر افراد در رده سنی کودک به آن مبتلا می‌شوند.

عفونت اوریون

راه‌های انتقال اوریون

اوریون یک ویروس است که از طریق راه‌هایی مثل تماس مستقیم با آب‌دهان آلوده یا قطرات تنفسی نواحی مثل بینی، دهان و گلوی فرد مبتلا سرایت می‌کند. بیمار می تواند اوریون را از طریق راه‌های زیر به دیگران انتقال دهد:

  • عطسه
  •  سرفه
  • صحبت کردن در فاصله نزدیک
  • استفاده از وسایل شخصی یا اسباب‌بازی، فنجان و ظروفی که تمیز شسته نشده‌اند.

اوریون در بارداری

شدت اوریون در بارداری و غیر از آن تفاوتی ندارد البته ممکن است بعضی از بانوان باردار در سه ماهه اول به این بیماری مبتلا شوند.

تزریق واکسن اوریون نه تنها در دوران بارداری ممنوع است بلکه 30 روز بعد از تزریق بارداری نیز نباید اقدام به بارداری کرد.

آیا اوریون خطرناک است؟

اوریون معمولا بدون وارد کردن آسیب جدی به سلامت فرد از بین می‌رود. بااین‌حال، این بیماری ممکن است عوارض جدی و خطرناکی به همراه داشته باشد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

عوارض اوریون چیست؟

عوارض ناشی از اوریون نادر است، اما در صورت عدم درمان می‌تواند جدی باشد. اوریون معمولا غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، این بیماری می‌تواند باعث التهاب در سایر مناطق بدن، از جمله مغز و اندام‌های جنسی نیز شود. عوارض اوریون عبارت‌اند از:

تورم بیضه

بر اساس آمار سایت سیستم بهداشت ملی بریتانیا، از هر 4 مرد، 1 مرد بعد از بلوغ مبتلا به اوریون می‌شود. تورم بیضه معمولا ناگهانی است و تنها روی یک بیضه اثر می‌گذارد. تورم بیضه معمولا 4 تا 8 روز بعد از تورم غدد بزاقی شروع می‌شود و می‌تواند تا 6 هفته بعد از تورم غدد رخ دهد.

تورم تخمدان

تورم تخمدان از هر 20 زنی که بعد از بلوغ به ویروس اوریون مبتلا می‌شود، 1 نفر را درگیر می‌کند. این عارضه ممکن است با درد پایین شکم و درجه حرارت بالا همراه باشد.

مننژیت ویروسی

در صورت گسترش ویروس اوریون در لایه محافظ خارجی مغز، مننژیت ویروسی رخ می‌دهد. حساسیت به نور، سفتی گردن و سردرد از دیگر علائم رایج این مشکل است که بعد از 14 روز از بین می‌رود.

کاهش شنوایی

در هر 10 هزار نفر، 5 نفر از مبتلایان به ویروس اوریون، کاهش شنوایی دائمی را تجربه می‌کنند. این ویروس به حلزون گوش که یکی از اجزای گوش میانی است و شنوایی را تسهیل می‌کند، آسیب می‌رساند.

تشخیص اوریون در کودکان و بزرگسالان

اوریون 9 روز بعد از ظاهر شدن علائم اولیه بسیار سخت و البته مسری می‌شود. با این که بناریشک بیماری شایعی نیست، اما پزشک با دیدن تورم غده بناگوشی یا جداسازی سواپ از مجرای پاروتید می‌تواند آن را تشخیص دهد.

درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان چگونه است؟

اوریون یک ویروس است و به آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر داروها پاسخ نمی‌دهد. به همین دلیل باید تا زمانی که سیستم ایمنی بدنتان با عفونت مقابله می‌کند، روی تسکین علائم تمرکز کنید. درمان اوریون برای هرکدام از گروه‌های سنی متفاوت است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درمان بیماری اوریون در کودکان

اوریون در کودکان بدون هیچ مشکل خاصی بهبود پیدا می‌کند. از آنجایی که هیچ داروی خاصی برای این عفونت ویروسی وجود ندارد، به‌منظور درمان بیماری اوریون در کودکان می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • حداقل تا 9 روز از فرستادن کودک خود به مدرسه یا کلاس خودداری کنید.
  • برای کاهش تب و درد و ناراحتی کودک، طبق دستور پزشک از داروی پاراستامول (استامینوفن) استفاده کنید.
  • کودک خود را به نوشیدن مقدار زیادی آب تشویق کنید.
  • غذاهای نرم به او بدهید تا مجبور به جویدن آن نباشد.
  • از دادن غذاهای ترش به کودک خودداری کنید. چراکه این غذاها باعث تحریک بزاق می‌شوند.
  • روی قسمت‌های دردناک و متورم صورت کودک خود کیسه یخ قرار دهید.

درمان اوریون در بزرگسالان

درمان اوریون معمولا به داروهای مسکن و مایعات فراوان محدود می‌شود. استراحت کافی در روزهای ابتدایی بسیار توصیه می‌شود. بزرگسالان باید 5 روز بعد از شروع تورم غدد در منزل بمانند و ارتباط خود با دیگران را کاهش دهند. رعایت اصول بهداشتی مناسب مانند شستن کامل دست‌ها، پوشاندن دهان هنگام عطسه یا سرفه و تمیز کردن مداوم سطوحی که لمس می‌شوند، در درمان و کنترل بیماری مهم است.

بالاتر هم اشاره کردیم که بزرگسالان هم به اوریون مبتلا می‌شوند اما احتمال آن بسیار کمتر از کودکان است. با این‌حال اگر سنین کودکی را رد کرده‌اید و به اوریون مبتلا شده‌اید، به پزشک متخصص عفونی و گرمسیری مراجعه کنید. 

واکسن اوریون MMR

واکسن ام ام آر بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اوریون و همچنین درمان بیماری اوریون در کودکان است. به گزارش  مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، کودکان باید ۲ دوز واکسن MMR دریافت کنند. اولین دوز در 12 تا 15 ماهگی و دوز دوم در 4 تا 6 سالگی باید تزریق شود. 

واکسن MMR کاملا بی‌خطر و موثر است. شانس ابتلا به اوریون در کسانی که هر ۲ دوز این واکسن را دریافت می‌کنند، تا 88 درصد و کسانی که ۱ دوز را تزریق کرده‌اند تا 78 درصد کاهش پیدا می‌کند. 

درمان اوریون کودکان با واکسن ام ام آر

آنتی بیوتیک‌ها

بیماری اوریون یک عفونت ویروسی است و برای درمان ویروس نمی‌توان از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. بنابراین در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند اوریون را درمان کند. درمان‌های فعلی تنها می‌توانند علائم و ناراحتی‌های ناشی از این عفونت را تسکین دهند تا سیستم ایمنی بدن بتواند روند بهبود خود را طی کند.

درمان خانگی اوریون

بهترین روش درمانی برای اوریون استراحت است. پزشک برای تسریع بهبودی نمی‌تواند کاری انجام دهد، اما برای کاهش درد و ناراحتی باید به توصیه‌های او توجه کنید. از مهم‌ترین کارهایی که برای درمان اوریون در خانه باید انجام دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر احساس ضعف یا خستگی دارید، به استراحت بپردازید.
  • برای پایین آمدن تب از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.
  • روی غده‌های متورم، کیسه‌های یخ قرار دهید.
  • برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، مایعات زیاد بنوشید.
  • از آنجایی که جویدن غذا در این دوران دردناک است، غذاهای نرم مانند سوپ، ماست و… مصرف کنید.

درمان اوریون در طب سنتی

با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید از بیماری اوریون جلوگیری کرده یا روند درمان را به‌سرعت طی کنید. گیاهان زیادی در طب سنتی وجود دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. البته در این روش هم باید مانند تمام روش‌های درمانی از پزشک خود مشورت بخواهید. از جمله گیاهانی که برای درمان اوریون استفاده می‌شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مارچوبه
  • تخم شنبلیله
  • آب‌هویج
  • آب آناناس
  • زنجبیل
  • دم‌نوش‌های گیاهی

آیا درمان سریع اوریون امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که گفتیم برای درمان اوریون تاکنون هیچ دارویی تولید نشده است. بنابراین تا زمانی که بدن نتواند به عفونت غلبه کند، این بیماری درمان نخواهد شد. بنابراین پیشگیری از اوریون بهتر و راحت‌تر از درمان آن است. به این منظور اکثر نوزادان و کودکان در سنین معین، باید واکسن MMR را دریافت کنند. همچنین بزرگسالانی که این واکسن را در کودکی دریافت نکرده‌اند و هنوز به اوریون مبتلا نشده‌اند، باید در سریع‌ترین زمان ممکن واکسینه شوند. 

اوریون بزرگسالان

پیشگیری از اوریون

بعد از آزمایش‌های فراوان و گذشت مدت زمانی زیاد می‌توانیم با اطمینان بگوییم بهترین راه برای پیشگیری از اوریون، تزریق واکسن MMR است. تقریبا تمامی کسانی که این واکسن را زده‌اند، نسبت به گوشک مصون شده‌اند.

اوریون بیماری سختی نیست!

اوریون یک بیماری شناخته‌شده در جوامع مختلف است. این بیماری افراد را در سنین کودکی بیشتر از هر زمان دیگری گرفتار می‌کند. از همین رو، طرح واکسیناسیون MMR از سال‌ها پیش در کشورهای زیادی در حال انجام است. این واکسن نه‌تنها کاملا بی‌خطر بوده، بلکه با دریافت کامل دوزهای آن، شانس ابتلا به اوریون تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بااین‌حال باز هم ممکن است کودکان و بزرگسالان زیادی اوریون را تجربه کنند. اگر علائم ابتلا به این بیماری را دارید و قصد مشاوره و ویزیت توسط پزشک را دارید، می‌توانید با استفاده از سایت نوبت دهی دکتردکتر، وقت خود را به صورت آنلاین بگیرید و هر چه سریع‌تر درمان را آغاز کنید. 

تجربه شما در این زمینه چیست؟ با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید. 

منابع:

healthline

mayoclinic

nhs

cdc

hopkinsmedicine

raisingchildren

سوالات متداول درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان

اوریون یک عفونت ناشی از ویروس است که روی کودکان علائم خفیفی دارد. علائم متداول این بیماری شامل تورم غدد در گونه و دهان، درد، تب و خستگی است. برای درمان بیماری اوریون در کودکان باید آن‌ها را به استراحت تشویق کنید و حداقل 5 روز آن‌ها را از دیگران دور نگه دارید.

پزشک معمولا اوریون را از روی غدد بزاقی متورم تشخیص می‌دهد. اگر غدد متورم نباشد، پزشک ممکن است از روی سایر علائم به این بیماری شک کرده و با انجام تست خون از وجود یا عدم وجود آن مطمئن شود.

بدن افرادی که به اوریون مبتلا شده‌اند، معمولا در مقابل انواع عفونت‌های دیگر این ویروس مقاوم است. بااین‌حال، احتمال ابتلای مجدد به اوریون وجود دارد، اما بسیار نادر است.

بدن مبتلایان به اوریون چند روز قبل از تورم غدد و چند روز بعد از رفع آن ویروسی است. به همین دلیل توصیه می‌شود بزرگسالان حداقل 5 روز بعد از بروز علائم از رفتن به محل کار خودداری کنند. البته مراقبت‌های لازم برای درمان بیماری اوریون در کودکان تا زمان رفع کامل علائم باید ادامه داشته باشد.

هامنطور که گفتیم، اوریون بیشتر بیماری کودکان است اما گاهی بزرگسالان با بدنی ضعیف را هم درگیر خود می‌کند.

بله. این بیماری از طریق استفاده از لوازم مشترک و سرفه و عطسه از فرد ناقل به دیگران منتقل می‌شود.

متاسفانه در حدود یک چهارم از از پسرانی که در کودکی به اوریون مبتلا شده‌اند، عقیم شده و انمان باروری ندارند. این مورد به‌خاطر عارضه‌ای به اسم اورکیت یا التهاب بیضه رخ می‌دهد.

بعد از شروع درمان، معمولا تا یک هفته بعد علائم اولیه از بین رفته و بیماری درمان می‌شود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. محمد تقی می گوید

    من سمت چپ درست روی شاهرگم باد کرده خیلی هم درد میکنه نمیدونم ابا اریون هست یا نه ۴۶سابمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کدام اعضای بدنتون؟ علایم خود مثل تب و گوش درد و تورم بناگوش رو توضیح بدید

  2. Asssss می گوید

    من الان یکطرف صورتم باد کردع درد میکنع اصلا نمیتونم غذا بخورم خیلی ام درد می‌کنه اما نمیدونیمم اریون هست یا نه میشع راهنمایی کنید؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چند سال دارین؟ قبلا اوریون نگرفتین؟
      تب؟
      سابقه تماس با فرد مبتلا به اوریون؟

  3. مهنا می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه و یه طرف صورتم از سمت راست ورم کرده از گونه به پایین که دست میزنم غده معلوم میشه ممکنه اوریون باشه و به چه متخصص مراجعه کنم

  4. Simaya می گوید

    این بار سومه که دخترم اوریونش برمیگرده یعنی اول گرفته بود بعد خوب شد بعد دوهفته شدید شد با سر درد بع خوب شد بعد دوهفته دیگه دوباره گرفته ولی این بار فقط گلوش باد کرده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر