مزایای نگهداری از حیوانات خانگی ؛ چرا نگهداری از حیوانات به شما انرژی مثبت می‌دهد؟

نگهداری از حیوانات خانگی کار دشواری است. با این حال، اغلب صاحبان حیوانات خانگی می‌توانند این مسئله را تأیید کنند که حیوان خانگی ارزش تمام این مشکلات را دارد. دلیل این امر آن است که حیوانات خانگی طبیعتاً انرژی مثبتی را برای افراد فراهم می‌کنند که نمی‌توان آن را در جای دیگری یافت. به طور کلی از مزایای نگهداری حیوانات خانگی می‌توان به چند مورد اشاره کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حیوانات خانگی، سلامت روان شما را تامین می‌کنند

مهم نیست که چه مسائلی را پشت سر می‌گذارید، حیوان خانگی شما در کنارتان خواهد بود تا به شما کمک کند. با گسترش کرونا، حمایت عاطفی حیوانات خانگی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافت. در دوران اپیدمی ویروس کرونا ترس، اضطراب و افسردگی بیشتر شد. همه افراد با مسائل ناشناخته روبرو شدند و به سبب فاصله اجتماعی احساس تنهایی می‌کردند. حیوانات خانگی شما می‌توانند در مقابل این همه آشفتگی حمایت واقعی و مهمی را ارائه دهند.

برخی از روش‌های خاص که حیوانات خانگی به سلامت روان شما کمک می‌کنند عبارتند از:

همراهی و مصاحبت حیوانات خانگی با شما

بارها در زندگی شما پیش آمده که احساس تنهایی کنید. شاید شما از جمع گریزان باشید، یا به شهر جدیدی نقل مکان کرده باشید، یا اخیراً یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اید. در همه این شرایط یک حیوان خانگی دارید که می‌تواند یک رابطه پایدار را حتی در صورت ناپایداری سایر روابط برای شما فراهم کند.

کاهش استرس با نگهداری از حیوان خانگی

گاهی اوقات گذراندن زندگی سخت می‌شود. پروژه‌های کاری یا دیگر فشارهای زندگی می‌توانند باعث ایجاد تنش در شما شوند. زمانی که این اتفاقات می‌افتد، داشتن یک حیوان خانگی ایده بسیار خوبی است. نوازش حیوانات، پیاده روی و بازی با آن‌ها می‌تواند سنگینی بار روی دوش شما را کم کند.

نگهداری از حیوانات خانگی مفید است
کاهش استرس از مزایای نگهداری از حیوان خانگی

دادن حس مسئولیت‌پذیری به شما و فرزندانتان

حیوانات خانگی نیاز به توجه مداوم دارند. به عنوان مثال، سگ‌ها همیشه نیاز به راه رفتن، تغذیه و بازی دارند. حیوانات خانگی کوچکتر مانند گکو نیز به مراقبت دائمی نیاز دارند: آن‌ها به غذا، آب، تمیز کردن مخزن، بررسی درجه حرارت مخزن و مراقبت زیاد نیاز دارند. این‌ها مواردی هستند که باید به آن توجه کنید.

نگهداری از حیوانات خانگی و مراقبت از آن‌ها سبب ایجاد حس مسئولیت در شما می‌شود. این حس مسئولیت‌پذیری به وضعیت روانی شما کمک می‌کند. به راستی که حیوانات خانگی برای همه چیز به ما اعتماد می‌کنند و این می‌تواند به زندگی شما یک معنی و هدف خاصی دهد.

این امر پوشیده نیست که بچه‌ها حیوانات را دوست دارند و اگر آنها به اندازه کافی بزرگ باشند، داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند مهارت‌های مهم زیادی را به آن‌ها بیاموزد. آن‌ها نه تنها مهارت‌های عملی لازم برای داشتن حیوان خانگی مانند تمیز کردن قفس و نظافت را یاد خواهند گرفت، همچنین مهارت‌های پرورش و همدلی را که در زندگی برایشان حیاتی است را نیز رشد می‌دهند.

حیوانات خانگی، سلامت جسمانی شما را تامین می‌کنند

حیوانات خانگی علاوه بر حمایت از سلامت روان شما، با حمایت از سلامت جسمی‌تان انرژی مثبت برای شما فراهم می‌کنند. طبق مستندات مرکز ملی تحقیقات بهداشت، در ادامه برخی از راه‌های بهبود سلامت جسمانی شما از طریق نگهداری از حیوانات خانگی را بیان می‌کنیم.

ورزش و تناسب اندام با نگهداری از حیوانات خانگی

وقتی در مورد سلامت جسمی فکر می‌کنید ابتدا ورزش و تناسب اندام به ذهنتان خطور می‌کند. تناسب اندام اغلب از مزایای نگهداری از سگ است؛ زیرا سگ‌ها انرژی بالایی دارند. آن‌ها مرتباً نیاز به پیاده‌روی یا دویدن دارند و اگر سگ شما در حال راه رفتن است، شما نیز همین طور هستید.

ورزش روزمره ممکن است برای صاحبان دیگر حیوانات خانگی سخت باشد. با این حال، به محض پذیرفتن یک سگ به عنوان حیوان خانگی، زندگی دیگری خواهید داشت که بسیار به سلامت و تندرستی شما کمک می‌کند.

مصونیت آلرژی از مزایای نگهداری حیوان خانگی

شاید برای شما عجیب باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در اطراف حیوانات بزرگ می‌شوند بیشتر در معرض ایمنی باکتری‌ها و مواد حساسیت‌زا هستند. این امر خصوصاً در مورد کودکانی که در مزارع با حیواناتی مانند سگ، گربه، گاو، اسب و مرغ بزرگ می‌شوند، بیشتر صادق است.

کاهش خطر قلبی عروقی و فشار خون پایین در نتیجه نگهداری از حیوانات

صاحبان حیوانات خانگی مشکلات قلبی عروقی کمتری دارند و دارای فشار خون پایین‌تری نیز هستند. این امر می‌تواند نتیجه ورزش بیشتر و حمایت عاطفی بالاتر در برابر استرس یا ترکیبی از هر دو باشد.

مطالعه اخیر دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان داده است دانش آموزانی که فقط ده دقیقه حیوانی را نوازش می‌کنند، تولید هورمون استرس کورتیزول را به میزان قابل توجهی در آن‌ها کاهش می‌دهد. تصور کنید اگر دائماً یک حیوان در اطراف خود داشته باشید چقدر می‌توانید استرس را کاهش دهید.

تسکین درد از مزایای نگهداری از حیوانات خانگی

افرادی که درد مزمن مانند میگرن یا آرتروز را تجربه می‌کنند گزارش داده‌اند که داشتن حیوان خانگی به آن‌ها کمک کرده تا با این درد کنار بیایند. حمایت عاطفی و استرس کمتری که حیوانات خانگی سبب می‌شوند، توضیح احتمالی برای این امر است. یک حیوان کم تحرک ممکن است برای کسانی که با درد مزمن سر و کار دارند آرامش بیشتری داشته باشد.

حیوانات خانگی از شما پشتیبانی اجتماعی می‌کنند

بسیاری از افراد احساس می‌کنند که می‌توانند با حیوانات خانگی خود رابطه خوبی برقرار کنند و حتی شخصیت‌های مشابهی هم داشته باشند. به عنوان مثال، افراد فعال‌تر ممکن است حیوانات پرانرژی را برای نگهداری قبول کنند و رابطه بین آنها اغلب بسیار قوی است.

حیوانات خانگی همچنین با کمک به شما در دیدار با دوستان جدید، از شما پشتیبانی اجتماعی می‌کنند. به عنوان مثال، هنگام ملاقات با همسایه‌ها، همکلاسی‌ها یا همکاران جدید، صحبت در مورد حیوان خانگی‌تان می‌تواند شروع خوبی برای صحبت کردن باشد. اگر شخصی که با او آشنا می‌شوید حیوان خانگی هم داشته باشد، به طور خودکار چیزهای مشترکی دارید که می‌تواند به ایجاد یک دوستی جدید کمک کند.

سگ‌ها به دلیل ماهیت فعال خود از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند. فقط با پیاده‌روی با سگ خود یا بردن او به پارک، می‌توانید با افراد جدید ملاقات کنید یا با همسایگان خود مکالمه داشته باشید.

حمایت عاطفی از مزایای حیوانات خانگی
حمایت حیوانات از صاحبانشان

حیوانات عشق بی‌قید و شرطی را ابراز می‌کنند

اگر حیوان خانگی دارید، متوجه می‌شوید که عشق واقعی چیست. برای آن‌ها مهم نیست شما چه کسی هستید یا در گذشته چه کاری انجام دادید، شما همیشه برای آن‌ها مهم خواهید بود.

حتی اگر حیوان خانگی آرام‌تری مانند گکو یا موش دارید، اطمینان داشته باشید که آن‌ها به همان اندازه که یک سگ یا گربه شما را دوست دارد، شما را دوست دارند. آن‌ها ممکن است آن را به طرق مختلف نشان دهند، اما این موضوع، چیزی از واقعیت را کم نمی‌کند.

اگر همان همدلی و دلسوزی را که حیوانات خانگی نسبت به شما نشان می‌دهند، به دیگران نشان دهید آنگاه دنیا مکان بسیار شادتری خواهد بود. اگر همه را به همان اندازه دوست داشته باشید که حیوانات خانگی شما را دوست دارند، دنیا نیز جای بسیار بهتری خواهد شد.

حیوانات، باعث می‌شوند بیشتر احساس امنیت کنید

اغلب افراد علاقه‌ای به تنهایی ندارند و دوست ندارند که در خانه تنها بمانند. نگهداری از یک حیوان خانگی مانند یک گربه یا سگ می‌تواند احساس امنیت بیشتری را در آن‌ها ایجاد کند. بعضی از نژاد سگ‌ها می‌توانند محافظ بسیار خوبی برایتان باشد و حتی زمانی که برای دویدن یا پیاده‌روی بیرون هستید از شما محافظت می‌کنند.

ارتباط با کودکان بیمار، یکی دیگر از مزایای نگهداری از حیوانات خانگی

کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلالات یادگیری مشابه، معمولاً گفتگو با همنوعان خود را دشوار می‌دانند، اما با گفتگو با حیوانات هیچ مشکلی ندارند. اغلب این کودکان با حیوانات خانگی ارتباط موثری برقرار می‌کنند.

کلام آخر

نگهداری از حیوانات خانگی ممکن است بسیار دشوار باشد و کار زیادی برایتان ایجاد کند، اما این‌ها بخشی از روابط شما با حیوانات خانگی است که در نهایت بسیار مفید است. تمامی زحماتی که می‌کشید در نهایت به  یک وضعیت جسمی، روحی و اجتماعی سالم  تبدیل می‌شود و پیوند عاطفی دوست‌داشتنی با حیوانات خانگی‌تان ایجاد می‌کند. از بهترین مزایای نگهداری حیوانات خانگی می‌توان به حس و انرژی مثبتی که به شما منتقل می‌کنند، اشاره کرد.

منابع:

lifehack

animalfriends

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر