چگونه با آلرژی زندگی کنیم؟ و آیا آلرژی افراد طی زمان کاهش می یابد؟

بعد از اینکه فردی با جواب مثبت تست آلرژی خود رودررو می‌شود با این مسئله که حال با این مشکل که یکی از انواع آلرژی ها است چگونه قرار است زندگی کنم و به ادامه زندگی بپردازم مواجه می‌شود، در کنار آن سؤالی که پیش میاید این که آیا انواع حساسیت ها در گذر زمان کمتر می‌شوند یا خیر؟ در این مقاله سعی شده به این سؤالات پاسخ داده شود.

عوامل محرک آلرژی خود را بشناسید

اجتناب از عوامل حساسیت‌زا بهترین راه برای مدیریت علائم مرتبط با انواع آلرژی و انواع حساسیت می‌نامند. یک متخصص آلرژی این توانایی را دارد که با یک آزمایش پوستی مرتبط با تست آلرژی شما، مشخص کند به چه چیزی حساسیت دارید. هنگامی که می‌دانید چه چیزی باعث بروز علائم شما می‌شود، می‌توانید اقداماتی را برای محدودکردن از قرارگرفتن در معرض آن آلرژن انجام دهید. در اینجا نکاتی برای جلوگیری از آلرژن های شایع وجود دارد:

  • هنگامی که تعداد گرده زیاد است، فعالیت در فضای باز را محدود کرده و پنجره‌ها را بسته نگه دارید
  • از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید و هرگونه نشتی را در آشپزخانه، حمام یا زیرزمین خود برطرف کنید تا از رشد کپک جلوگیری شود
  • حیوانات خانگی را از اتاق‌خواب خود دور کنید از روتختی و بالش ضد حساسیت استفاده کنید و ملافه‌ها را مرتباً بشویید تا کنه‌های گردوغبار را دورنگه دارید.

در مواقع ضروری داخل بمانید

اگر پس از انجام تست آلرژی دریافتید که گرده یکی از عوامل محرک آلرژی شما است، قبل از بیرون رفتن باید پیش‌بینی آب‌وهوا و تعداد گرده‌های ناحیه خود را انجام دهید.

 تعداد گرده در روزهای گرم، خشک و پرباد بیشتر و در روزهای سرد، مرطوب، بارانی و بدون باد کمتر است. در طول فصل پاییز و تابستان گرده گیاه بادام‌زمینی و میزان گرده علف در بهار و تابستان، بیشتر می‌باشد.

برای محدودکردن قرارگرفتن در معرض گرده در زمانی که سطوح گرده در فضا بالا است، ممکن است بهترین حالت این باشد که پنجره‌ها و درها بسته و کولر روشن باشد تا سطح آن پایین بیاید.

 به گفته کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI) ، استفاده از فیلترهای هوای ذرات با کارایی بالا (HEPA) می‌تواند به کاهش آلرژن های موجود در هوا در داخل خانه کمک کند.

اگر بیرون می‌روید، بنیاد آسم و آلرژی آمریکا توصیه می‌کند که داروهای آلرژی خود را طبق تجویز مصرف کنید تا از بروز انواع حساسیت ها مختلف در بدنتان جلوگیری کنید. استفاده از عینک آفتابی و کلاه برای جلوگیری از ورود گرده از موها و چشم‌ها؛ دوش گرفتن و تعویض لباس هنگام ورود به منزل برای جلوگیری از ردیابی گرده در خانه نیز دیگر موارد مهم و قابل‌ذکر است.

داروهای خانگی و طبیعی برای رفع انواع آلرژی را امتحان کنید

علاوه بر مصرف داروهای خود که طبق تجویز پزشکتان مصرف می‌کنید، مانند نئوتادین، چندین درمان خانگی نیز وجود دارد که می‌تواند به تسکین علائم انواع حساسیت کمک کند. به‌عنوان‌مثال، استفاده از اسپری نمک برای شستشوی مجاری بینی یا آب‌نمک مقطر، استریل یا جوشانده و سرد شده (آب‌نمک) می‌تواند مخاط و آلرژی ها را از بینی شما خارج کرده و به رفع احتقان بینی کمک کند.

شاید شنیده باشید که عسل می‌تواند با قرارگرفتن در معرض مقادیر کمی گرده‌های محلی در ایجاد حساسیت در برابر حساسیت های فصلی به شما کمک کند. به گفته ACAAI ، هیچ مدرک علمی برای اثبات این امر وجود ندارد. درحالی‌که عسل درمانی برای حساسیت گرده نیست، خوردن یک قاشق غذاخوری عسل، به‌تنهایی یا مخلوط با آب داغ یا چای، ممکن است به تسکین گلودرد ناشی از انواع آلرژی ها به‌خصوص مرتبط با بینی کمک کند. سایر داروهای خانگی که باید امتحان شوند عبارت‌اند از: نوشیدن مایعات فراوان تنفس بخور برای ازبین‌بردن احتقان سینوسی؛ و استفاده از کمپرس سرد برای ازبین‌بردن خارش چشم.

عادات سبک زندگی سالم را تمرین کنید

حفظ یک شیوه زندگی سالم شامل رژیم غذایی مغذی، ورزش منظم و خواب کافی می‌تواند به کاهش علائم آلرژی در شما کمک کند. طبق مطالعه‌ای که در آوریل ۲۰۱۴ در Annals of Allergy، Asthma & Immunology منتشر شد، مدیریت سطوح استرس نیز مهم است، زیرا استرس می‌تواند علائم موجود را بدتر کند و دفعات بروز حساسیت را افزایش دهد. برای کمک به کاهش استرس، نکات زیر را امتحان کنید:

  • مدیتیشن کنید
  • تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند تنفس عمیق را تمرین کنید
  • به طور منظم تمرین کن
  • برنامه خود را بیش از حد شلوغ نکنید
  • در صورت نیاز از دوستان یا اعضای خانواده کمک بخواهید
  • زمانی را برای استراحت و انجام فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید اختصاص دهید

بعد از انجام تست آلرژی، داروهای خود را منظم مصرف کنید

مصرف دارو می‌تواند نقش مهمی در مدیریت آلرژی شما ایفا کند. تعدادی داروی بدون نسخه و با نسخه وجود دارد که به درمان علائم آلرژی کمک می‌کند. بر اساس آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا (AAAAI) ، داروهای زیر ممکن است کمک‌کننده باشد:

  • آنتی‌هیستامین‌ها ماده شیمیایی آزاد شده توسط بدن در طول یک واکنش آلرژیک را مسدود می‌کنند آنها می‌توانند عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم را برطرف کنند.
  • ضد احتقان‌ها عروق خونی متورم را کوچک می‌کنند تا به رفع گرفتگی بینی کمک کنند
  • اسپری بینی کورتیکواستروئید به جلوگیری و درمان التهاب بینی و خارش یا آبریزش بینی کمک می‌کند.
  • داروی نئوتادین که در کشور ما هم می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد

به گفته AAAAI ، تزریقات آلرژیک نیز یکی دیگر از گزینه‌های درمانی بالقوه است که ممکن است تسکین طولانی‌مدت را ارائه دهد، بسیاری از افراد از ترکیبی از داروها سود می‌برند. برای تعیین داروها و برنامه دارویی که برای شما مناسب است، با پزشک یا متخصص آلرژی خود صحبت کنید.

اگر از موارد بالا پاسخ نگرفتیم، چه کنیم؟

اگر داروها و تغییرات محیطی برای کنترل علائم شما کافی نباشد، ممکن است برنامه ایمونوتراپی (تزریق واکسن آلرژی) توصیه شود. یک سرم آلرژی سفارشی که برای محرک‌های خاص شما تجویز می‌شود. این دارو ابتدا در تزریق‌های هفتگی در دوزهای تدریجی بالاتر تجویز می‌شود.

 این موضوع باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما حساس شود و از واکنش بیش از حد آن جلوگیری کند. اکثریت قریب به اتفاقی از بیماران پس از ۳ تا ۵ سال با تزریق واکسن آلرژی، علائم آلرژی خود را تسکین می‌دهند.

سخن پایانی: مثبت بودن تست آلرژی پایان همه چیز نیست، بلکه آغاز مسیری است که با کمی مراقبت و دقت در سبک زندگی می‌تواند انواع آلرژی ها و انواع حساسیت ها را به‌مرورزمان در شما کم و کمتر کرده تا به نقطه‌ای برسد که کاملاً از بین برود.

سؤالات متداول

آیا آلرژی برطرف می‌شود؟

اگر از کودکی در نظر بگیریم برخی از آلرژی ها با بزرگ شدن کودک از بین می‌روند، اگرچه بسیاری از آنها مادام‌العمر هستند اما تا حد تقریباً صفر خفیف و کم‌رنگ می‌شوند.
نکته مهم این که بزرگسالان ممکن است نسبت به مواردی که قبلاً به آنها حساسیت نداشتند حساسیت در آن ها ایجاد شود. داشتن حساسیت می‌تواند آزاردهنده باشد و فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما اکثر واکنش‌های آلرژیک خفیف هستند و می‌توانند تا حد زیادی تحت کنترل قرار گیرند.

آیا حساسیت قابل‌درمان است؟

شما نمی‌توانید آلرژی را درمان کنید، اما می‌توانید علائم آن را درمان و کنترل کنید. نکته اینجاست که ممکن است کمی این کار طول بکشد. شما باید چند تغییر در محیط اطراف خود ایجاد کنید یا دریابید که چگونه از مواردی که باعث ایجاد حملات آلرژی می‌شوند، دوری کنید.

آیا می‌توانید در برابر حساسیت ها در بدنتان ایمنی ایجاد کنید؟

شما می‌توانید تحمل خود را نسبت به چیزی از دست بدهید و علائم آلرژی را هنگام قرارگرفتن در معرض آن در بدنتان ببینید، یا می‌توانید تحمل خود را افزایش دهید و در صورت قرارگرفتن در معرض علائم حساسیت قرار نگیرید

منابع:
everydayhealth
carolinaasthma

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر