چگونه می توان واکنش آلرژی غذایی و سرفه های آلرژیک را درمان کرد؟

بعد از مواجه شدن با آلرژی غذایی و علائم مرتبط مانند سرفه های آلرژیک ، به دنبال درمان آن می‌رویم و سعی می‌کنیم با استفاده از راهکارهای پیشنهادی از سمت پزشکان و البته پزشک شخصی خودمان این بیماری را به‌سرعت از بدنمان دور کنیم، در این مقاله با راه‌های درمان واکنش آلرژیک آشنا می‌شویم و در نهایت می‌بینیم که آیا آلرژی غذایی مسئله‌ای است که روزبه‌روز شایع می‌شود یا خیر.

واکنش آلرژیک چیست؟

در ابتدا نیم‌نگاهی داشته باشیم به ماهیت واکنش آلرژیک، واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سیستم ایمنی، یک ماده خارجی یا آلرژن را به‌عنوان ماده‌ای خطرناک و مضر برای بدنمان تفسیر می‌کنند.

به‌واسطه این موضوع سیستم ایمنی بدن بیش از حد به این آلرژن ها واکنش نشان می‌دهد و هیستامین تولید می‌کند، این ماده شیمیایی باعث به‌وجودآمدن علائم آلرژی مانند التهاب، عطسه و سرفه های آلرژیک می‌شود.

سرفه های آلرژیک

واکنش‌های آلرژیک خفیف معمولاً با داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه (OTC) قابل‌درمان است.

بااین‌حال، آلرژی‌های مزمن نیاز به درمان پزشک متخصص دارند. فراموش نکنید که واکنش‌های آلرژیک شدید همیشه نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد.

درمان واکنش‌های آلرژیک

بسیاری از واکنشهای آلرژیک خفیف تا متوسط ​​را می توان در خانه یا با داروهای OTC درمان کرد. درمان های زیر معمولاً برای کاهش علائم واکنش آلرژیک استفاده می شود:

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها می‌توانند به درمان اکثر واکنش‌های آلرژیک از جمله ازبین‌بردن حساسیت ریه جزئی بدون درنظرگرفتن علت آن کمک کنند. این داروها تولید هیستامین را در بدن کاهش می‌دهند که به‌واسطه این موضوع همه علائم، از جمله عطسه، آبریزش چشم و واکنش‌های پوستی کاهش می‌یابند.

آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم، از جمله کلاریتین (لوراتادین) و زیرتک (ستیریزین) ، کمتر از آنتی هیستامین های نسل اول مانند بنادریل باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. آنتی هیستامین ها به اشکال مختلفی مانند قرص آنتی هیستامین وجود دارند که معمولاً به رساندن دارو به منبع واکنش یا سهولت در مصرف آنها کمک می‌کند انواع آنتی هیستامین شامل:

  • قرص آنتی هیستامین
  • قرص آنتی هیستامین محلول
  • اسپری بینی
  • آنتی هیستامین مایع
  • قطره چشم

هستند که تمامی این آنتی هیستامین ها از داروخانه‌ها، برای خرید آنلاین یا حضوری یا با تجویز پزشک در دسترس هستند.

برای جلوگیری از آلرژی نیز می‌توان آنتی هیستامین ها مصرف کرد. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی فصلی یا حیوانات خانگی هنگامی که می‌دانند قرار است در معرض آلرژی قرار بگیرند، شروع به مصرف آنتی هیستامین می‌کنند.

نکته پایانی این که فردی که باردار است یا دچار اختلال کبدی است باید قبل از مصرف آنتی هیستامین ها با پزشک خود مشورت کند.

ضد احتقان بینی

قرص‌ها، مایعات و اسپری‌های ضد احتقان بینی نیز می‌توانند به کاهش گرفتگی، تورم سینوس‌ها و علائم مربوط به آن، مانند گلودرد یا سرفه های آلرژیک و یا ازبین‌بردن حساسیت ریه کمک کنند. بااین‌حال، داروهای ضد احتقان نباید بیش از ۷۲ ساعت به طور مداوم مصرف شوند.

ضد احتقان‌های بینی به‌صورت آنلاین و حضوری عرضه می‌شوند و قابل تهیه هستند.

داروهای ضدالتهاب

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) نیز ممکن است برای کاهش موقت درد، تورم و گرفتگی ناشی از حساسیت استفاده شود.

از ایجاد حساسیت و سرفه های آلرژیک جلوگیری کنید

بهترین راه برای درمان و پیشگیری از واکنش‌های آلرژیک این است که بدانید چه چیزی باعث ایجاد واکنش می‌شود و از آن به‌ویژه مواد حساسیت‌زا دوری کنید. هنگامی که دیگر این امر ممکن یا شدنی نیست، استفاده از آنتی هیستامین ها یا ضد احتقان‌ها در تماس با آلرژن ها می‌تواند به درمان علائم کمک کند.

از شستشو کننده سینوسی بینی استفاده کنید

هنگامی که آلرژی باعث ایجاد مشکلات سینوسی می‌شود، آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا (AAAAI) به فرد توصیه می‌کند که سینوس‌های خود را با سالین شستشو دهد. این روش می‌تواند آلرژن ها را از بین ببرد و مجاری تنفسی را پاک کند و در بلندمدت در ازبین‌بردن حساسیت ریه تأثیر مثبت داشته باشد.

AAAAI دستور شست‌وشوی زیر را توصیه می‌کند:

  • ·      ۳ قاشق چایخوری نمک (بدون ید) را با ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید
  • ·      ۱ قاشق چایخوری از این مخلوط را به دو لیوان آب جوشانده اضافه کنید
  • مخلوط را حل کنید و سپس به‌عنوان راهی برای رفع گرفتگی بینی استفاده کنید

دستگاه‌های شستشوی سینوس را می‌توان به‌صورت آنلاین یا از داروخانه‌ها خریداری کرد.

قرص آنتی هیستامین

درمان آلرژی‌های محیطی

برای آلرژن های موجود در هوا مانند گرده، گردوغبار و اسپورهای کپک، گزینه‌های درمانی دیگر عبارتند از:

  • می‌توان گلو را با مواد تسکین‌دهنده مانند منتول، عسل یا زنجبیل آرام کرد
  • بعد از قرارگرفتن در معرض آلرژن، دوش بگیرید و همه لباس‌هایتان را بشویید
  • برای کاهش احتقان بینی چند دقیقه ورزش کنید

درمان آلرژی روی پوست

برای واکنش‌های آلرژیک که باعث علائم پوستی می‌شوند، از جمله علائم مرتبط با آلرژن های موجود در بزاق حیوانات، گیاهان سمی، داروها، مواد شیمیایی و فلزات، گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

  • کرم یا قرص موضعی کورتیکواستروئید: کورتیکواستروئیدها حاوی استروئیدهایی هستند که التهاب و خارش را کاهش می‌دهند. اشکال ملایم این کرم‌ها را می‌توان در اینترنت یافت و پزشک می‌تواند نسخه‌های قوی‌تری از آن را تجویز کند.
  • کرم‌های مرطوب‌کننده: کرم‌های نرم‌کننده با مواد تسکین‌دهنده مانند کالامین که می‌توانند واکنش‌های پوستی را درمان کنند.
  • داروی نیش یا نیش زدن: داروهایی که برای کاهش واکنش‌های آلرژیک به نیش حشرات یا نیش حشرات مورداستفاده قرار می‌گیرند، تأثیر مشابهی با سایر داروهای آلرژی دارند.
  • بسته یخ: استفاده از کیسه یخ در پارچه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ناحیه می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

درمان آلرژی‌های شدید

در صورت داشتن یا مشکوک بودن به آلرژی شدید یا مزمن، افراد باید با یک پزشک متخصص مشورت کنند. پزشک یا متخصص آلرژی می‌تواند داروهایی تجویز کند که حاوی دوزهای بسیار قوی‌تر از ترکیبات موجود در محصولات OTC هستند.

گزینه‌های درمانی آلرژی مزمن یا شدید عبارت‌اند از:

  • ایمونوتراپی یا تزریق واکسن آلرژی: به‌عنوان‌مثال، ایمونوتراپی می‌تواند بین ۹۰ تا ۹۸ درصد در کاهش واکنش‌های آلرژیک به نیش حشرات مؤثر باشد.
  • تجویز داروهای آسم: مانند گشادکننده‌های برونش و کورتیکواستروئیدهای استنشاقی.
  • کرومولین خوراکی: که می‌توان آن را برای حساسیت غذایی مصرف کرد.
سخن پایانی

آلرژی غذایی باعث به‌وجودآمدن مشکلات عدیده‌ای از جمله سرفه های آلرژیک و مشکلات پوستی و ریوی می‌شود، برای حل و ازبین‌بردن حساسیت ریه و حساسیت‌های مشابه آن راه‌های مختلفی پیشنهاد دادیم، از قرص آنتی هیستامین تا موارد مشابه دیگر، امیدواریم تا با خواندن این مقاله در زمان مواجهه با آلرژی غذایی راه‌های درمانی آن را بدانید و با آن آشنا باشید.

سوالات متداول

چرا حساسیت غذایی در حال افزایش است؟

عوامل حساسیت غذایی ممکن است شامل آلودگی، تغییرات رژیم غذایی و قرار گرفتن کمتر در معرض میکروب ها باشد که نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن ما را تغییر می دهد. به نظر می رسد مهاجران شیوع بیشتری از آسم و آلرژی غذایی را در کشور پذیرفته شده خود در مقایسه با کشور مبدأ خود نشان می دهند و اهمیت عوامل محیطی را بیشتر در بدنشان نشان می دهند.

چقدر احتمال دارد که یک انسان با آلرژی غذایی رشد کند؟

حدود ۸۰ درصد از افرادی که به تخم‌مرغ، شیر و گندم حساسیت دارند، معمولاً در سن ۱۶ سالگی میزان حساسیت در بدن آنها بیشتر می‌شود. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کودکان مبتلا به حساسیت به بادام‌زمینی با این نوع حساسیت بزرگ می‌شوند. حساسیت به آجیل‌ها، ماهی‌ها و صدف‌ها ممکن است سخت‌تر از بین بروند و اغلب مادام‌العمر هستند

نادرترین حساسیت غذایی چیست؟

نادرترین حساسیت غذایی حساسیت به گوشت قرمز است، حساسیت به گوشت‌هایی مانند گوشت گاو، گوشت خوک و بره بسیار نادر است و تشخیص آن نیز دشوار است. این حساسیت‌ها معمولاً به قندی که در گوشت به نام آلفا گالاکتوز (آلفا گال) وجود دارد نسبت داده می‌شود.

منابع:
medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. ملیکا می گوید

    سلام من دو سال هست ک سرفه میکنم پیش هر دکتریم میرم درمان نمیشم یه ۵ماهی بود ک سرفه نمیکردم و دوباره یه فته ای شرد شده باید چیکار کنم واقعا خسته شدم

  2. م بیات می گوید

    سلام
    ببخشید دختر من ۸ سالشه سرفه های خیلی شدید داره ک از بس سرفه کرده دل‌درد شدید گرفته زیاد بردمش دکتر کودکان و در آخر بردمش متخصص الرژی و اسم دارو داده یک ماهه بخوره بعد دوباره ببرمش ولی دکتر گفتن هنوز معلوم نیست چی باشه دلم شور میزنه نمیدونم باید چکار کنم همچنان سرفه داره دخترم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگران نباشین عزیز
      درمان رو طبق رستور انجام بدین و اگر خوب نشد ۳ هفته بعد از شروع درمان مجدد مراجعه کنید

  3. نوروزیان می گوید

    سلام دخترم 5 سالشه. و چند باری هست که بعد از سرما خوردگی سرفه های شدید به جا می مونه. الان دکتر براش اسپری سالباتامول و قرص مونته لوکاست و نئوتادین تجویز کردن. میترسم استفاده این داروها منجر به عادت همیشگی بشن. ممنون میشم راهنمایی کنید اگر دارویی مفید هست استفاده کنم و آیا این داروها عارضه ایجاد می کنن یا خیر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر نگران نباشید
      عادت نمیشه
      و اگر درمان کنین اصولا تا سن ۷ سال از بین میره
      میتونین جهت اطمینان خاطر به فوق” تخصص آلرژی و آسم کودکان مراجعه کنید

  4. احمد گردینی می گوید

    با درود
    الرژی غذایی دارم گاهی سرفه شدید ، عطسه و ریزش اب بینی ، از ستریزین استفاده می کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      گاهی اسپری داخل بینی مثل نازونکس کمک کنندس
      در هرصورت اولین قدم حذف عامل آلرژن و دوری از مواد غذایی آلرژی زا هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر