15 علامت که نشان می دهد مبتلا به افسردگی پس از کرونا هستید!

طبق آخرین تحقیقات، حدود نیمی از افرادی که به ویروس کرونا آلوده می شوند دچار افسردگی و علائم ثانویه آن می شوند. بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری کرونا می‌شوند حتی پس از بهبودی کامل علائم، باز هم احساس خوبی ندارند و حس می کنند از لحاظ جسمی و روحی، همان آدم قبل از کرونا نیستند.

پزشکان هنوز در حال بررسی اثرات طولانی مدت کوید 19 هستند اما مطالعات نشان می دهند که بین شدت بیماری کرونا و شدت افسردگی پس از آن رابطه مستقیمی وجود دارد و افرادی که کرونای شدیدتری گرفته‌اند علائم شدیدتری از افسردگی را تجربه می‌نمایند.

با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به بررسی دقیق‌تر ارتباط میان کرونا و افسردگی پس از آن بپردازیم.

چه عواملی باعث بروز افسردگی در بهبود یافتگان کرونا می‌شود؟

کارشناسان معتقدند که عفونت COVID-19 می‌تواند سلامت روان افراد را از دو جهت عمده تحت تأثیر قرار دهد:

1.     پاسخ ایمنی بدن انسان به خود ویروس

هنگامی که یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می شود سیستم ایمنی بدن سیتوکین‌ها را ترشح می کند. سیتوکین ها نوعی پروتئین هستند و به عنوان یک واکنش التهابی در بدن آزاد می شوند.

متخصصان نوع خاصی از سیتوکین به نام T-helper-2 را در افراد مبتلا به کوید 19 مشاهده نموده اند.

به نظر می رسد سطوح ترشح شده این سیتوکین ها با شدت آلودگی به ویروس ارتباط مستقیم دارد و افرادی که به طور شدیدتری درگیر بیماری کرونا می شوند سطوح بالاتری از این سیتوکین ها را در بدن خود دارند.

خبر بد این که اگر بدن، این سیتوکین ها را به درستی کنترل نکند، سطح بالای این مواد در بدن می تواند منجر به بروز التهابات مخربی در بدن شود از جمله التهاب عصبی، اختلال سد خونی-مغزی، تهاجم سلول های ایمنی محیطی به سیستم عصبی مرکزی و هم چنین ترشح پروتئین هایی در بدن که باعث التهاب در برخی از قسمت های مغز شده و علائم افسردگی را به دنبال دارند.

2.     استرس روانی عفونت کوید 19

محققان با مطالعه بر روی افرادی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند دریافتند که علاوه بر واکنش های التهابی در مغز، بسیاری از افرادی که به ویروس کوید 19 آلوده می شوند علی الخصوص کسانی که در خانه بستری شده و به بیمارستان نمی‌روند پس از بهبودی، علائمی از افسردگی را به همراه دارند که می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • 1.     انزوای اجتماعی
  • 2.     تأثیر روانی یک بیماری شدید و کشنده
  • 3.     نگرانی در مورد آلوده شدن افراد دیگر
  • 4.     دیدگاه دیگران در مورد یک بیمار کرونایی
  • 5.     غم از دست دادن یک عزیز
  • 6.      ترس از مردن بر اثر بیماری
  • 7.     نگرانی های مالی مربوط به از کار افتادگی ناشی از بیماری
  • 8.     عدم دسترسی به کسی که بتواند پرستاری از بیمار را بر عهده بگیرد

در این مطالعات، محققان دریافتند که افراد مجرد به دلیل ترس از تنهایی آثار بالاتری از افسردگی را نشان می دهند و هم چنین افرادی که دارای اختلالات روانپزشکی قبلی بوده اند، پس از شروع کوید 19 با مشکلات روانی شدیدتری روبرو شده اند.

علائم افسردگی

بسیاری از افرادی که درگیر افسردگی هستند از این مساله بی اطلاع هستند و متاسفانه حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی، هیچگاه درمان نمی شوند و هیچگاه به روانپزشک مراجعه نمی کنند( برای دریافت نوبت از بهترین متخصصین روانپزشکی اینجا کلیک کنید). در این قسمت با برخی از علائم افسردگی بیشتر آشنا می شوید.

  • 1.     مشکل در تمرکز به طوری که برخی از فعالیت‌های آسان مانند خواندن روزنامه و دیدن فیلم سخت به نظر می رسند.
  • 2.     عدم توانایی در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم گیری
  • 3.     خستگی
  • 4.     احساس گناه، بی ارزشی و درماندگی
  • 5.     بدبینی و ناامیدی
  • 6.     بی خوابی ، بیداری صبح زود ، یا خواب زیاد
  • 7.     کج خلقی یا تحریک پذیری
  • 8.     بی قراری
  • 9.     از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا لذت بخش بودند مانند رابطه جنسی
  • 10. پرخوری یا کاهش اشتها
  • 13. احساسات دائمی اضطراب و غم بدون دلیل
  • 14. افکار خودکشی یا تلاش برای خودکشی
  • 15. تغییر ناگهانی از غم به آرامش شدید یا ظاهر شاد

درمان افسردگی

مهم ترین نکته در درمان افسردگی این است که بیمار باید در روند درمان خود نقش فعالی داشته باشد و یک بیمار منفعل نمی تواند به نتایج خوبی دست یابد پس بیمار باید اطلاع درستی از بیماری خود داشته باشد و همچنین تمایل شخصی او نجات از افسردگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 درمان بیماری‌ها و اختلالات روانپزشکی معمولا به صورت آنی نیستند و مدت زمان درمان طولانی تری نسبت به سایر بیماری های جسمی دارند به طوری که داروهای ضدافسردگی ممکن است چهار تا شش هفته هیچ اثر مطلوبی در علائم افسردگی نداشته باشند.

نکته بسیار مهم در مصرف داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین این است که به هیچ عنوان بدون دستور پزشک مصرف نشوند و به هیچ عنوان بدون دستور پزشک متوقف نشوند.

علاوه بر درمان‌های دارویی، تغییر در سبک زندگی نیز در درمان اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی بسیار موثر است.

استفاده از رژیم غذایی مناسب و سالم سرشار از میوه و سبزیجات و پرهیز از قند و چربی، اجتناب از الکل و دخانیات، برنامه ریزی بهتر برای خوابیدن در یک ساعت مقرر و بیدار شدن در ساعت خاص و به طور کلی بهبود وضعیت ساعت فیزیولوژیک بدن، پرهیز از خوابیدن در میان روز، ورزش مرتب و روزانه، پیاده روی، معاشرت بیشتر با دوستان و آشنایان و دوری از فعالیت های استرس زا می تواند به درمان و کنترل علائم افسردگی بسیار کمک کننده باشد.

سخن آخر:

افسردگی مانند یک قاتل نامرئی به جان انسان امروز افتاده است بنابراین کسب اطلاعات بیشتر برای شناخت بالاتر نسبت به این بیماری بسیار مهم است. این روزها بیماری کرونا خود باعث تشدید بروز افسردگی در جوامع انسانی شده است. دکتردکتر بر این امید است که با بالا بردن سطح آگاهی جامعه به سهم خود به مقابله با این معضل سلامتی بپردازد. اگر همه یا چند مورد از علائم گفته شده در این مقاله را تجربه کرده اید یا اگر به تازگی از شر ویروس کرونا راحت شده اید، توصیه می کنیم حتما برای چکاپ بیشتر به روانپزشک مراجعه نمایید. برای دریافت نوبت حضوری و یا مشاوره تلفنی با روانپزشک اینجا کلیک کنید.

 
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. عسل می گوید

    من به تازگی دچار کرونا شدم و‌خوب شدم و بعد ازون افسردگی بعد کرونا گرفتم 😐😔

  2. علی می گوید

    با سلام بنده چند روز پیش به کرونا مبتلا شده بودم بدجور منو زمین زده بود الحمد لله بهتر شدم ولی بعدش دچار افسردگی شدید شدم که انگار دنیای غیرواقعی تنها زندگی میکنم انگار دریک جزیره دورافتاده تک وتنهازندگی میکنم شبها فقط گریه میکردم الان چندوقته دوست دارم بااطرافیانم رابطه برقرار کنم صحبت کنم ازتنهایی میترسم وپرهیز میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.