بلوغ زودرس دختران چیست و چرا رخ می‌دهد؟

بلوغ زودرس دختران زمانی است که بدن کودک خیلی زود به بدن بزرگسالان بالغ تبدیل می‌شود. وقتی بلوغ قبل از 8 سالگی در دختران شروع شود، بلوغ زودرس محسوب می‌شود. بلوغ شامل رشد سریع استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، تغییر در شکل و اندازه بدن و توسعه توانایی بدن برای تولید مثل است. علت بلوغ زودرس را اغلب نمی‌توان یافت.

به ندرت، شرایط خاصی مانند عفونت‌ها، اختلالات هورمونی، تومورها، ناهنجاری‌های مغزی یا صدمات ممکن است باعث بلوغ زودرس شود. درمان بلوغ زودرس معمولاً شامل داروی تجویزی توسط متخصص اطفال برای به تاخیر انداختن رشد بیشتر است.

در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید تا درباره بلوغ زودرس دختران برایتان بگوییم.

بلوغ چیست و در دختران در چه سنی رخ می‌دهد؟

بلوغ طبیعی زمانی است که بدن کودکان شروع به رشد کرده و به بدن بزرگسالان جوان تبدیل می‌شود. دختران معمولاً بین 8 تا 13 سالگی شروع به بلوغ می‌کنند. کل فرآیند بلوغ حاصل 2 نوع بلوغ است که عبارتند از:

بلوغ آدرنال

این زمانی است که غدد آدرنال یا فوق کلیوی هورمون‌هایی تولید می‌کنند که اولین نشانه‌های بلوغ از جمله بوی بدن، موهای ناحیه تناسلی، موهای زیر بغل و آکنه را ایجاد می‌کنند.

بلوغ غدد جنسی

هنگامی‌که غده هیپوفیز (غده کوچکی در مغز که سایر غدد بدن را کنترل می‌کند) هورمون‌هایی می‌سازد که به غدد جنسی (تخمدان‌ها) می‌گویند هورمون‌های استروژن و پروژسترون را ترشح کنند، بلوغ غدد جنسی رخ می‌دهد. این هورمون‌ها مسئول رشد سینه و رحم، شروع عادت ماهیانه و افزایش قد هستند.

هر کودکی می‌تواند به بلوغ زودرس مبتلا شود. این اختلال در دختران بیشتر از پسرها اتفاق می‌افتد و از هر 5000 تا 10000 دختر 1 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بروز بلوغ زودرس در پسران ناشناخته است.

بلوغ زودرس در دختران در چه سنی است؟

بلوغ زودرس زمانی است که دختری قبل از 8 سالگی اولین علائم بلوغ را نشان می‌دهد. گاهی ممکن است طبیعی باشد، اما اغلب نیاز به ارزیابی توسط متخصص غدد اطفال (پزشک هورمونی) دارد. احتمال بلوغ زودرس در دختران بسیار بیشتر است.

انواع بلوغ زودرس

سه نوع بلوغ زودرس که ممکن است کودک را تحت تاثیر قرار دهد، عبارتند از:

1. بلوغ زودرس مرکزی

بلوغ زودرس مرکزی زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌های جنسی خیلی زود ترشح شوند. بلوغ زودرس مرکزی می‌تواند ناشی از ضربه مغزی، تومورهای هیپوتالاموس یا عفونت‌های خاص مغز باشد. در بسیاری از موارد، به خصوص در دختران، دلیل ترشح زودهنگام هورمون‌های جنسی ناشناخته است.

2. بلوغ زودرس محیطی

بلوغ زودرس محیطی در نتیجه مشکلاتی در دستگاه تناسلی زنان به ویژه تخمدان‌ها یا غدد فوق کلیوی یا در اثر قرار گرفتن در معرض هورمون‌های محیطی رخ می‌دهد. غدد فوق کلیوی بخشی از سیستم غدد درون ریز هستند و هورمون‌هایی را تولید می‌کنند که بدن برای انجام وظایف روزانه به آن نیاز دارد. غدد فوق کلیوی در بالای هر کلیه قرار دارند و به اندازه یک انگشت شست هستند.

3. بلوغ ناقص

بلوغ ناقص وضعیتی است که در آن کودک دختر فقط چند نشانه از بلوغ زودرس مانند رشد سینه در و رشد موهای بدن را دارد. زمانی که غدد فوق کلیوی آندروژن اضافی تولید می‌کنند، موهای اولیه بدن ظاهر می‌شوند.

علت بلوغ زودرس در کودکان دختر

برای درک اینکه چه چیزی باعث علت بلوغ زودرس در دختر می‌شود، دانستن علت شروع فرآیند بلوغ  مفید است. مغز این فرآیند را با تولید هورمونی به نام هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) شروع می‌کند. هنگامی‌ که این هورمون به غده هیپوفیز می‌رسد، منجر به تولید هورمون‌های بیشتری در تخمدان‌ها برای زنان (استروژن) می‌شود. استروژن در رشد و توسعه خصوصیات جنسی زنانه نقش دارد. 

در بیشتر موارد، علل بلوغ زودرس مرکزی در دختران ناشناخته است، اما می‌توان آن را به طور موثر درمان کرد. در بلوغ زودرس مرکزی، فرآیند بلوغ خیلی زود شروع می‌شود. الگوی و زمان بندی مراحل در فرآیند در غیر این صورت طبیعی است. برای اکثر کودکان مبتلا به این بیماری، هیچ مشکل پزشکی زمینه‌ای و هیچ دلیل قابل شناسایی برای بلوغ زودرس وجود ندارد. در موارد نادر، بلوغ زودرس مرکزی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • تومور در مغز یا نخاع (سیستم عصبی مرکزی)
  • نقص در مغز که در بدو تولد وجود دارد مانند تجمع بیش از حد مایعات (هیدروسفالوس) یا تومور غیرسرطانی (هامارتوما)
  • تابش اشعه به مغز یا نخاع
  • آسیب به مغز یا نخاع
  • سندرم مک‌کون آلبرایت که یک بیماری ژنتیکی نادر است که بر استخوان‌ها و رنگ پوست تأثیر می‌گذارد و باعث مشکلات هورمونی می‌شود.
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال؛ گروهی از اختلالات ژنتیکی شامل تولید غیر طبیعی هورمون توسط غدد فوق کلیوی
  • کم‌کاری تیروئید؛ وضعیتی که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند

رابطه افزایش وزن و بلوغ زودرس دختران

در دوران بلوغ دختران، چربی بیشتری در قسمت بالای بازوها، ران‌ها و قسمت بالای کمر جمع می‌شود که این تجمع چربی موجب بالاتر رفتن وزن آنها در سن بلوغ می شود. استخوان‌های لگن گردتر و پهن‌تر و کمر باریک‌تر می‌شود. یک استدلال احتمالی برای ارتباط بین چاقی و بلوغ زودرس دختران مربوط به هورمون لپتین است. هرچه سلول‌های چربی در بدن بیشتر باشد هورمون لپتین بیشتری در ساختار بدن ترشح می‌شود و لپتین نقش مهمی در تنظیم اشتها و ترشح هورمون های تولید مثل دارد.

بلوغ زودرس در دختربچه‌ها چه علائمی ‌دارد؟

علائم بلوغ زودرس در دختر شامل آکنه، بوی بدن و جهش رشد است. بلوغ زودرس نیز باعث می‌شود که ویژگی‌های جنسی زودرس ایجاد شود. در دختران، اولین نشانه‌های بلوغ زودرس عبارتند از:

  • رشد سینه و دیگر اندام‌های بدن
  • قاعدگی
  • رشد موی زائد در ناحیه تناسلی دختران و موی زائد زیر بغل
  • آکنه
  • تغییر بوی بدن (اصطلاحا بدن بویی زنانه به خود می‌گیرد)

تشخیص بلوغ زودرس در دختران

بعد از بروز علائم بلوغ زودرس در دختر پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و سابقه پزشکی کودک را بررسی می‌کند. گاهی برای بررسی میزان رشد استخوان‌های کودک، عکس‌برداری با اشعه ایکس از دست را تجویزمی‌کند. تولید بیش از حد هورمون‌های تولید مثل باعث می‌شود که استخوان‌ها زودتر از حد طبیعی بالغ شوند که نشان دهنده بلوغ زودرس است.

همچنین ممکن است پزشک برای اندازه گیری سطح هورمون‌ها آزمایش خون را تجویز کند. اگر آزمایش‌های بیشتری نیاز باشد، MRI مغز انجام خواهد شد که به رد ناهنجاری‌های مغزی مانند تومورها کمک می‌کند.

سونوگرافی لگن (آزمایشی که امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق بافت‌های بدن ارسال می‌کند تا تصاویری از ساختارهای داخلی بدن ایجاد کند) می‌تواند کیست تخمدان یا تومور روی تخمدان‌ها را که گاهی اوقات باعث بلوغ زودرس در دختران می‌شود، نشان دهد.

تشخیص بلوغ زودرس دختران

درمان بلوغ زودرس در کودکان دختر

برای بسیاری از کودکان، داروها می‌توانند بلوغ زودرس را مدیریت کنند. این داروها شامل هورمون‌های مصنوعی (ساخت انسان) هستند که با توقف تولید هورمون‌های تولید مثل یا رشد عمل می‌کنند. برخی از کودکان برای برداشتن تومور یا توده دیگری که ممکن است باعث علائم بلوغ زودرس شود نیاز به جراحی دارند. گاهی هم حذف یک منبع خارجی هورمون‌های تولید مثل مانند کرم‌های استروژن ممکن است برای متوقف کردن بلوغ زودرس کافی باشد.

چه کودکانی در معرض بلوغ زودرس قرار دارند؟

از مهمترین ریسک فاکتورهایی که خطر بلوغ زودرس کودک را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • نژاد آفریقایی-آمریکایی: به نظر می‌رسد بلوغ زودرس بیشتر از سایر نژادها بر آفریقایی-آمریکایی‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • چاق بودن: کودکانی که به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر بلوغ زودرس هستند.
  • قرار گرفتن در معرض هورمون‌های جنسی: تماس با کرم یا پماد استروژن، یا سایر مواد حاوی این هورمون‌ها (مانند داروهای ضدبارداری یا مکمل‌های غذایی)، می‌تواند خطر بلوغ زودرس را در کودک دختر شما افزایش دهد.
  • پرتودرمانی: پرتودرمانی برای تومورها، لوسمی‌ یا سایر شرایط خطر بلوغ زودرس را افزایش می‌دهد.
  • استرس: استرس می‌تواند سیستم غدد درون ریز را تخریب کند. همچنین خواب ناکافی، فشارهای مدرسه، استرس در خانه و فشار همسالان تنها تعدادی از عوامل استرس‌زای اصلی هستند که دختران مرتباً در معرض آن‌ها هستند. استرس همچنین می‌تواند فرد را چاق‌تر کند و چربی بیشتر به معنای استروژن بیشتر است و در نهایت ممکن است منجر به بلوغ زودتر شود.
  • قرار گرفتن در معرض سموم محیطی که به عنوان استروژن در بدن عمل می‌کنند: بسیاری از مواد مورد استفاده در پارچه‌های مقاوم در برابر آتش، لوازم آرایشی، پلاستیک، آفت‌کش‌ها، مواد شوینده و سایر محصولات رایج خانگی و صنعتی می‌توانند اثر استروژن را در بدن تقلید کنند. CDC خوشبوکننده‌های هوا را با قاعدگی زودتر در کودکان دختر مرتبط دانسته است.

چه عوارضی با بلوغ زودرس دختر بچه‌ها همراه است؟

حدود 17 تا 18 درصد از رشد قدی دختران از سن 9 سالگی به بعد رخ می‌دهد. رشد بدن به صورت کلی به این شکل است که ابتدا اندام‌هایی مانند دست و پا رشد کرده، سپس تنه شروع به شکل گیری و رشد می‌کنند.

بلوغ زودرس ممکن است باعث جهش رشد در کودک شود؛ اما با پایان یافتن بلوغ، رشد کودک متوقف می‌شود. بنابراین، دخترانی که زودتر از حالت طبیعی بالغ می‌شوند اغلب از نظر قدی کوتاهتر از سایر کودکان هم سن هستند. از طرفی بلوغ زودرس برای کودکانی که سریعتر از سایر کودکان رشد می‌کنند، گاهی شرم آور است.

عوارض بلوغ زودرس در دختران

آیا می‌توان از بلوغ زودرس دختران پیشگیری کرد؟

بیشتر موارد بلوغ زودرس قابل پیشگیری نیستند. محدود کردن قرار گرفتن کودک در معرض هورمون‌های تولید مثلی از منابع بیرونی ممکن است از بلوغ زودرس جلوگیری کند. این منابع ممکن است شامل کرم‌های استروژن، لوسیون‌ها یا سایر داروها باشد. همچنین حفظ وزن در محدوده طبیعی و عدم اضافه وزن می‌تواند مانع از بروز بلوغ زودرس در دختران شود. اثر عواملی که منجر به بلوغ زودرس و اختلال غدد درون ریز در دختران می‌شود را می‌توان از طریق رژیم غذایی و انتخاب‌ سبک زندگی سالم، کاهش داد.

چه زمانی باید در مورد بلوغ زودرس کودکان دختر به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک دختر شما علائم بلوغ زودرس و به خصوص اولین پریود را در سن کمتر از 10 نشان داد، حتما با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

حمایت روحی از کودکان دختر مبتلا به بلوغ زودرس

یکی از حساس‌ترین وظایف هر پدر و مادری مدیریت کردن دوران بلوغ فرزندشان است که با چالش‌های بسیاری همراه است؛ اما بلوغ زودرس معضلی است که بیش از گذشته در جوامع امروزی شایع شده و بسیاری از نوجوانان و خانواده‌ها را درگیر خود نموده است.

کودکانی که زود بلوغ را شروع می‌کنند ممکن است احساس متفاوتی نسبت به همسالان خود داشته باشند. اگرچه مطالعات کمی‌ در مورد اثرات عاطفی بلوغ زودرس انجام شده است، اما ممکن است احساس متفاوت بودن باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و عاطفی، از جمله آزمایشات جنسی اولیه شود. به عنوان والدین، ممکن است در برخورد با رشد اولیه فرزندتان نیز مشکل داشته باشید.

اگر شما، فرزندتان یا سایر اعضای خانواده تان با مشکل مواجه هستید، به دنبال مشاوره باشید. مشاوره روانشناختی می‌تواند به خانواده شما کمک کند تا احساسات، مسائل و چالش‌هایی را که با بلوغ زودرس همراه است بهتر درک کرده و با آنها مقابله کنید.

والدینی آگاه باشید!

بلوغ زودرس اگرچه به یکی از درگیری‌های فکری بزرگ برای والدین تبدیل شده است اما به خودی خود اتفاق خطرناکی نیست و اگر آگاهانه با آن برخورد شود به سادگی قابل کنترل است. به یاد داشته باشید که مهم‌ترین وظیفه والدین در برخورد با این عارضه، مدیریت روحی روانی کودکان و نوجوانان در این برهه حساس زمانی است.

این آگاهی هم به حفظ سلامت افراد کمک می‌کند و هم باعث می‌شود که روابط بهتری با دخترتان داشته باشند. اگر هرگونه مشکل یا پرسشی درباره بلوغ زودرس دختران برایتان پیش آمده باید ابتدا با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. دریافت نوبت از بهترین پزشکان با سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر برایتان مقدور است. اگر پرسشی درباره این مقاله دارید یا سؤالی در ذهنتان هست که بی‌پاسخ مانده، حتما با ما در میان بگذارید.

منابع:

clevelandclinic

mayoclinic

massgeneral

avivaromm

whisper

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
48 نظرات
  1. منننن می گوید

    سلام دختر من ۱۱ سالشه از ۹ سالگی سینه‌هاش متورم شده و موهای زاید بدتش هم سیاه شده و قدش ۱۲۰ هس بنظرتون قدش رشد میکنه یا این که ببرمش پیشه دکتر قد پدر ۱۶۵ هست قد خودم ۱۷۰ بنظرتون چیکار کنم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به توضیحات، حتما جهت بررسی لازم است به فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

  2. الناز احمدی می گوید

    سلام خسته نباشید،دختر من ۲ سالشه چند ماهی هست که سینه هاش بزرگ شده یجوری احساس میکنم غیر طبیعیه،بردمش دکتر براش سونوگرافی از سینه نوشت که گفت تو هر دوتا سینش هورمون هستش و چیز خاصی نیست، الانمتوجه شدم روی انگشتای دستوپاشم مو درامده،دوباره بردم دکترش گفت وایسم اگر زیر بغل و زیر شکمش هم مو دراورد اون موقع آزمایش های هورمونی مینویسه،ولی من خواب و خوراک برام نمونده،میگم نکنه بلوغ زودرس گرفته تو این سن و اگر من دیر اقدادم کنم خدایی نکرده مشکلی پیش بیاد ،تروخدا راهنماییم کنین چکار کنم؟ و اگر باید دوباره دکتر ببرم چه دکتر و متخصصی ببرم🙏

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام‌عزیزم
      باید به فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنی

  3. النا بهلولی می گوید

    سلام خواهر من چند یک ماهه که سینه هاش بزرگ شدن و موهای بدنش هم در اومده
    پریود هم نشده.
    رفتیم پیش متخصص گفت اگه لاغر نشه بلوغ زودرس میگیره و قدش هم ۴ متره
    ۴۱ و ۸ کیلو
    من میترسم که زودتر پریود بشه
    و متولد سال ۹۲ هستش و قراره ۱۰ ساله بشه دکتر گفت که ممکنه بلوغ زودرس باشه
    و گفت که قدش خوبه اندازه بچه ی ۱۱ یا ۱۲ ساله س و من واقعا نگران خواهرم هستم اگه میشه راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگران نباشید
      همینقدر که زیر نظر فوق تخصص غدد کودکان باشه و طبق دستور اون عمل کنید کافیه

  4. حمید اسماعیل نژاد می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    دختر من ۲سال داره .
    همیشه سعی میکنه روی موتر اسباب بازی بشینه و قسمت حساس بدنش رو تحرک کنه.
    چی کار باید بکنم.

  5. حمید اسماعیل نژاد می گوید

    عالی بود

  6. سمانه جلیلیان می گوید

    سلام
    دختر من ۹ سال و ۶ ماه سن داره
    مدتیه که احساس می کنم علائم بلوغ داره
    (ترشح، وجود توده ریز در سینه سمت راست و ریزش مو)
    چثه ی ریزی داره و من خیلی نگرانم که زود بلوغ بشه و نتونه قد بکشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به وجود ترشح که بلوغ رو مطرح میکنه
      و جثه ریز و سنش بله احتمال بلوغ زودرس مطرحه
      باید از نظر سن استخوانی بررسی بشه
      بهتره جهت بررسی دقیق به فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

      1. Farvardin می گوید

        سلام ، دخترم ۹ سال و دو ماهشه، تقریبا یه سالی هست سینه هاش سفت شده و یکم دراومده، بوی بدنش هم تغییر کرده،قدش نسبت به همسالان خودش کوتاهتر هست، نمیخوام الان بلوغش اتفاق بیوفته کوتاه میمونه و اینکه همسن و سالاش هیچکدوم هنوز این علائمو ندارن

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          بررسی هورمونی و صفحه رشد باید انجام شود
          برای پیشگیری از بلوغ باید به فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

  7. مریم عسگری می گوید

    دخترم متولد۲۸ تیر ۹۴ هست و کاملا بوی بد بدن و موهای آلت تناسلی و جوش پیشونی و سینه هاشم یه کوچولو رشد کرده آیا بلوغ زودرس هست یا نرماله برای سنش آیا رشد قدی خواهد داشت

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      بله با توجه به سنش که کمتر از ۹ سال هست نیاز به بررسی از نظر بلوغ زودرس هست
      جهت بررسی به فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

  8. ناشناس می گوید

    خواهرم 7 سالشه دوتا جوش روی چونش داره ایا بلوغ زود رس هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایم دیگر مثل رشد موی زائد و سینه باید بررسی شود

  9. مینا می گوید

    سلام ببخشید دختر من هفت سال وهشت ماه طن داره
    احساس میکنم بلوغ زود رس داره چون چند روزی است متوجه شدم که سینه هاش غدود کرده ومتورم شده وزنش هم زیاد وچاق نیست قدش ام نسبت به همسن وسالاش خوبه آیا قدش کوتاه میمونه چه کار کنم بخاطر بلوغ زودرس اش

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به سنش باید جهت معاینه و ازمایش به فوق” تخصص غدد کودکان مراجعه کنید چون احتمال بلوغ زودرس هست

  10. مریم می گوید

    سلام
    دختر ۷ ساله که قدش صدک ۵ هست و خیلی قدش کوتاه هست، خونریزی از واژن پیدا کرده.
    ولی علائم سینه و رویش موی زائد ندارد.
    ممکن هست بلوغ زودرس داشته باشد؟
    دو سال پیش که بررسی شد، نه هورمون جنسی داشن، نه رحمش رشد کرده بود.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله باید مجدد بررسی بشه عزیز و به فوق” تخصص غدد کودکان مراجعه

    2. .............. می گوید

      سلام من ۱۱ سالمه حدود۷ماهی هست که موهای زائد رشد کردن و ترشحاتی از واژن هم دارم و سینه وپستان ها هم بزرگ شدن. آیا نشانه بلوغ زودرس هست؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        با توجه به سنتون بلوغ زودرس مطرح نیست
        اما اگر رشد قدی شما کم هست بررسی لازمه

  11. ارسلان باهو می گوید

    سلام،دخترم گلاس ول دبستان،وقدش بلندە،ودارە روزبە روز چاق وبلندقدمیشە،موهاشم خیلی ریزش دارە،دکترکودکان میگە نشانە بلوغ زودرسە،ماروبە دکتری غدە معرفی کردە،درضمن من ومادرشم قدبلندیم،یە کم سینە ش هم متورم شدە،راهنمایی میخواست ازتون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به سن و علایمی که گفتین بله لازمه به فوق” تخصص غدد کودکان مراجعه

  12. عزیزه نجاتی می گوید

    سلام دختر من متولد فروردین ۹۱ هست و حدود چند ماهه که سینه هاش رشد کرده و چند روز پیش هم پریود ش شروع شده خیلی نگرانم ممکنه مشکلی داشته باشه؟قدش نسبت به سنش یکم بلنده قدمنم ۱۶۷ وقد باباش ۱۷۰ هست ویکمم اضافه وزن داره لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      قدش در حال حاضر چقدر هست؟

  13. بیتا می گوید

    سلام دختر من متولد ۹۱خرداد دو روز پریود شده سینه هاش بزرگ شده وموهای بدنش هم در اومده می خواستم بدونم بلوغ زود رس نداره چی کار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      البته قد شما و پدرش و قد خودش رو نمیدونم
      اما با توجه به سنش و رشد سینه ها و موها بهتره جهت بررسی به فوق” تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

  14. سمیه سلیمانی می گوید

    باسلام.دخترم ۹ سال و پنج ماه سن داره و ۱متر و ۳۴ قد.یک ماهی است که سینه ها در حال رشد هستند.قد خودم ۱/۵۱ و قد پدرش ۱/۶۸هست.میخوام بدونم اولین پریودی چه زمانی اتفاق میفته و قدش کوتاه نمیشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با توجه به رشد سینه ها و قد شما و پدرش بهتره جهت بررسی به فوق” تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

  15. علی رضا حسینی می گوید

    سلام پسرم ۱۲ سالشه قدش ۱۷۰وقد پدر ۱۷۵و قد مادر ۱۶۵ اسپرمش میاد و موهای زائد بالای الت تناسلیش زیاده زیر بغلش کمی مو داره و میخواستم بدونم اگه با ژیلت بزنه اشکالی نداره و حرام نیست و امکان داره قدش رشد کنه و ورزش کشتی هم میره وزنش هم ۷۰ کیلو است پایان خسته نباشید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اشکالی نداره
      چرا حرام باشه؟!
      قدش رشد میکنه البته بهتره ورزش های پرشی و کششی انجام بشه

  16. Akbar می گوید

    سلام من پسرم ۱۳ سالش هست فروردین میره تو ۱۴ ۱۶۷ قدش هست و ۷۰ کیلیو وزن قد خود من ۱۷۹ و وزنم ۱۰۵ هست مادرش ۱۵۰ قد خیلی استرس داره و میگه به بلوغ رسیده و دیگه رشد نمیکنه روی صورتش ی مقدار مو داره و زیر شکمش هم ی مقدار چشم گیری مو داره البته من خودمهم از ارث پدریم پر مو هستم ب طور غیر طبیعی از پارسال همین موقع هم ۴ سانت قد کشیده و الان هم ۲ ماه فقط نیم سانت افزایش قد داشته ایا امیدی هست که ۱۷۳ رو رد کنه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای اینکه مطمئن بشین باید ببینین صفحه رشد باز هست و سن استخوانی چقدره

  17. صحرا می گوید

    سلام دختر من متولد اردیبهشت ۹۳ هست و قدش ۱۲۷ سانتی متر، مدتیه متوجه شدم موهای زیربغلش کمی تیره شدن میتونه نشانه بلوغ زودرس باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر تارهای مو کلفت و تیره شدن بهتره معاینه شه

    2. مریم اسماعیلی می گوید

      سلام دختر من هفت‌سال وشیش ماهش سینه هاش یکم متورم شده وروی بدنش مو در اورده میخواستم ببینم بلوغ زود رس چیکار کنم

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام عزیزم
        بله با توجه به سن و علایمی که مطرح کردین باید از نظر بلوغ زودرس بررسی شه
        به فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

  18. مریم می گوید

    با درود
    دخترم‌متولد اسفند ۹۲ هست و سینه هاش درد میکنن و‌کمی هم متورم شدن؟ پزشک تشخیص بلوغ داده در صورتی که هنوز قدش کوتاه و کلاس سومه.آیا دچار بلوغ شده و رشد قدیش متوقف میشه؟
    اینکه جلو این پروسه رو بگیرم کودکم رو دچار عوارض نمیکنه؟
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله بلوغ زودرس جلو رشد قدی رو کم میکنه
      خیر اگر زیر نظر فوق” تخصص غدد کودکان باشه جای نگرانی نیست

  19. علی می گوید

    سلام،ببخشید من الان ۱۵ سالمه و در ۱۰ سالگی به بلوغ رسیدم،بلوغ زودرس داشتم. قدم نسبت به بقیه همکلاسی هایش کوچکتر هست. میخواستم ببینم آیا قدم بزرگتر میشود؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      باید عکس مچ دست برای بررسی باز بودن صفحه رشد بگیری
      توصیه من اینه به فوق” تخصص غدد کودکان مراجعه کنید

  20. ناشناس می گوید

    سلام
    من بلوغ زودرس داشتم و الان ۱۷ سالمه و هرکی منو میبینه فک میکنه ۲۷،۲۸ سالمه دلیل این که ظاهرم اینجوری نشون میده ممکنه به خاطر تزریق دیفرلین باشه
    اگه جواب خیر هست لطفا یه مقداری توضیح بدید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اینکه صرفا بزرگتر از سنتون نشون بدین خیر ارتباطی نداره
      اما اگر بزرگی اعضا مثل دست ها و پاها ، خشونت استخوان های صورت، قد خیلی بلند و…دارین ممکن مرتبط باشه

      1. ناشناس می گوید

        باسلام فرزند من متولد بهمن 1390 والان 13 ماهی هست رو صورتش جوش میزنه و مو های شرمگاهی رشد زیاد داره آیا بلوغ زود رس؟؟؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگر ۹ سالگی علامت دار شده باید بررسی بشه

  21. زهرا زارعی می گوید

    سلام
    پسرم متولد بهمن ۱۳۹۰ هست ،چند ماهی است که موهای شرمگاهی رشد زیادی دارد ،از این بابت خیلی نگرانم
    آیا این علامت بلوغ زودرس است؟
    لطفا راهنمایی بفرمائید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.