تغییرات جنین و نکات مهم هفته به هفته بارداری در سه ماه دوم ( هفته 14 تا هفته 27)

در بخش اول مقاله های هفته به هفته بارداری، به بررسی تغییرات جنین در سه ماه اول بارداری یعنی از هفته اول تا هفته سیزدهم پرداختیم. این مقاله را بخوانید.

تغییرات جنین و نکات مهم هفته به هفته بارداری (هفته 1 تا هفته 13)

به هفته چهاردهم تا هفته بیست و هفتم بارداری، سه ماه دوم بارداری گفته می شود که به اعتقاد بسیاری، شیرین ترین و کم چالش ترین دوران بارداری است. زمانی که می توانید با خیال راحت تری دوران بارداری خود را سپری نمایید و از مصاحبت با فرزند دلبند درون شکم تان لذت بیشتری ببرید.

با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به بررسی سه ماه دوم بارداری و هفته 14 تا 27 بپردازیم.

در جدول زیر قد و وزن جنین و همچنین اندازه تقریبی او در هفته های 14 تا 27 به صورت مصور آورده شده است.

جدول رشد جنین در هفته 14 تا 27 بارداری

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

هفته چهاردهم بارداری: این چشمان زیبا دنیای من خواهند شد!

هفته چهاردهم اولین هفته از سه ماه دوم دوران بارداری شماست. در سه ماه دوم بسیاری از عوارض بارداری مانند حالت تهوع، تنگی نفس، احساس افسردگی و خستگی و خواب آلودگی، کمردرد و … از بین می روند، پرانرژی تر از قبل می شوید و بدن شما یاد می گیرد که چگونه بدون هیچ عارضه ای این مهمان کوچک را پذیرایی نماید.

در هفته چهاردهم بارداری، چشمان کودک شما شروع به حرکت می کند و پاها و دست های کوچک او شروع به خم شدن می کنند. این حرکات به کودک شما اجازه می دهد تا مهارت مهم حرکت دست به سمت دهان را تمرین کند تا بعد از به دنیا آمدن هر روز و هر روز از این مهارت استفاده نماید.

در این هفته پوست جنین از حالت شفاف بودن خارج می شود و کم کم ضخیم می شود و همچنین فولیکول های مو در زیر پوست شروع به رشد می کنند.

در سه ماه دوم بارداری ممکن است برخی از علائم آلرژی و گرفتگی سینوس و بینی را تجربه کنید. این مساله  به دلیل ترشح هورمون پروژسترون است که گردش خون را در غشاهای مخاطی بینی افزایش می دهد و باعث تورم آنها می شود. این عارضه رینیت بارداری نامیده می شود و متأسفانه برای از بین بردن آن کار زیادی نمی توانید انجام دهید و تنها برای کاهش آن می توانید از اسپری های بینی ضداحتقان مناسب برای دوران بارداری استفاده نمایید.جنین 14 هفته

هفته پانزدهم بارداری: وقت ورزش بارداری و استخر است.

برخی از نوزادان در هنگام تولد کچل هستند و برخی دیگر با سر و بدنی پر از مو به دنیا می آیند. اما همه نوزادان لایه ای از موهای نرم و پرزدار به نام لانوگو روی بدن و صورت خود دارند که در هفته پانزدهم شروع به رشد  می نمایند.

یکی از علائمی که ممکن است از هفته پانزدهم به بعد تجربه کنید، ادم است. ادم به نوعی تورم گفته می شود که ممکن است در پاها، ساق پا، یا حتی دست‌ها و بازوها رخ دهد ولی معمولا در مچ پاها شایع تر است.

ادم زمانی رخ می دهد که بدن مایعات را در خود نگه می دارد و همچنین ترشح هرمون ریلکسین ممکن است باعث تورم در پاها شود زیرا این هرمون باعث شل شدن رباط های پا و گسترش استخوان ها می شود.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در سه ماه دوم بارداری از آن رنج ببرید مشکلات دهان و دندان است زیرا در این برهه زمانی، هرمون های بارداری می توانند باعث التهاب لثه ها شوند.

هر روز اب نمک قرقره کنید و با وسواس بیشتری از دندان های خود مراقبت نمایید زیرا دندان درد در دوران بارداری می تواند برای شما بسیار آزاردهنده باشد زیرا از داروهای مسکن نمی توانید استفاده کنید و تنها درمان های دندانپزشکی مجاز در دوران بارداری را می توانید داشته باشید که معمولا موقتی هستند.

اگر تا به حال ورزش نکرده اید و یا در سه ماه اول بارداری به تشخیص پزشک، در استراحت به سر می بردید و از فعالیت های ورزشی دوری کرده اید، هفته پانزدهم زمان مناسبی برای شروع ورزش های بارداری، تمرینات لگنی برای داشتن زایمانی راحت تر و همچنین ورزش های ریلکسیشن مانند یوگا است.

استخر و انجام حرکات ورزشی نرم در آب نیز می تواند برای شما بسیار مفید و آرامبخش باشد.

به یاد داشته باشید که تحقیقات جدید نشان می دهند ورزش در دوران بارداری می تواند باعث شود تا نوزاد باهوش تری داشته باشید.ورزش در سه ماهه دوم بارداری

هفته شانزدهم بارداری: نوزاد شما پسر است یا دختر؟

از این هفته می توانید با خیال راحت با جنین کوچک خود صحبت کنید و برایش لالایی بخوانید زیرا اعصاب شنوایی در این هفته شروع به رشد و تکمیل می نمایند و او کم کم می تواند صداها را بشنود و تشخیص دهد.

خبر خوب برای همه مادران این است که در این هفته اندام تناسلی جنین به خوبی قابل مشاهده است و می توانید با خیال راحت سونوگرافی تشخیص جنسیت را انجام دهید. مقاله سونوگرافی های لازم و ضروری دوران بارداری را بخوانید.

برای دریافت نوبت از مراکز سونوگرافی کلیک کنید.

نکته بسیار مهم دیگر در این هفته این است که از این به بعد بهتر است خوابیدن به پشت را فراموش کنید و برای خونرسانی بهتر به جنین همیشه به پهلو بخوابید.

علاوه بر خونرسانی بهتر، خوابیدن به پشت از این به بعد برای خود شما هم ناراحت کننده خواهد بود زیرا این حالت می تواند فشار بر روی ستون فقرات شما را افزایش دهد و باعث کمردرد گردد.

خوابیدن به پهلوی چپ می تواند گردش خون شما را بهبود بخشد و جریان خون بهتری را به جنین و رحم و کلیه ها بدهد. سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید.

هفته هفدهم بارداری: آیا تکان‌های او را احساس می‌کنی؟

در هفته هفدهم بارداری، لایه های چربی در زیر پوست جنین شروع به رشد می کنند و او هر روز بیشتر و بیشتر شبیه به نوزادی که در آینده در آغوش می گیرید، می شود.

بهترین احساسی که تاکنون آن را تجربه نکرده اید در انتظار شماست. از این هفته احتمالا می توانید تکان های کوچک و نرم جنین خود را احساس کنید. البته ممکن است در برخی از مادران که چربی دور شکم بیشتری دارند این تکان ها کمی دیرتر حس شود اما از این هفته می توانید منتظر این احساس خوشایند باشید.

در هفته هفدهم بارداری، تست MSAFP به برخی از مادران پیشنهاد می شود. این تست اجباری نیست اما ممکن است با توجه به سوابق خانوادگی و یا ملاحظات دیگر به برخی از مادران باردار توصیه شود.

MSAFP شامل یک آزمایش خون ساده است که در آن نقایص مادرزادی مانند سندرم داون و اسپینا بیفیدا مورد بررسی قرار می گیرد و باید بین هفته‌های 16 تا 18 انجام شود.

یکی از مشکلاتی که در این هفته ممکن است به سراغ بسیاری از مادران باردار بیاید هموروئید و بواسیر است.

سیاهرگ های  راست روده که به دلیل افزایش حجم و جریان خون در ناحیه لگن بیش از حد گشاد شده اند می توانند مشکلاتی از قبیل بواسیر به وجود آورند.

برای اینکه کمتر از این مشکلات رنج ببرید باید یک رژیم غذایی فیبردار داشته باشید، ورزش کنید و به مقدار کافی در روز آب بنوشید.

هفته هجدهم بارداری: زمان غربالگری دوم یا سونوگرافی آنومالی فرارسیده است.

در هفته هیجدهم بارداری کیسه صفرای جنین شروع به تشکیل شدن می نماید و دستگاه گوارش او برای هضم غذاها بیشتر آماده می شود. بدن او به سرعت در حال رشد و کمال است و او برای به دنیا آمدن و پریدن در آغوش شما لحظه شماری می کند.

غربالگری دوم بارداری که به سونوی آنومالی معروف است در هفته هیجدهم تا هفته بیستم انجام می شود که در این سونوگرافی استخوان ها، قلب، مغز، نخاع، صورت جنین، کلیه ها و شکم بررسی می شوند.

در غربالگری دوم 11 اختلال در جنین می تواند شناسایی شود.

  • آنانسفالی
  • اسپینا بیفیدا (مهره شکاف دار)
  • شکاف لب
  • فتق دیافراگم
  • گاستروشزی (نوعی نقص مادرزادی در بسته شدن دیواره شکمی نوزاد که باعث می شود روده‌های جنین خارج از حفره شکمی باقی بمانند)
  • امفالوسل یا فتق ناف (نوع دیگری از نقص مادرزادی در دیواره شکمی)
  • ناهنجاری جدی قلبی مانند وجود سوراخ در دهلیزها یا بطن ها و عدم توانایی خونرسانی صحیح در قلب
  • آژنزی دو طرفه کلیه (فقدان یا غیر مؤثر بودن هر دو کلیه)
  • دیسپلازی اسکلتی
  • تریزومی 13 یا سندرم پاتو
  • تریزومی 18 یا سندرم ادواردسونوگرافی آنومالی

هفته نوزدهم بارداری: او می تواند برای شما نوه به دنیا بیاورد!

هفته نوزدهم بارداری زمان تشکیل و تکمیل سیستم تولید مثل در جنین کوچک شماست. اگر جنین شما دختر است، واژن، رحم و لوله های فالوپ همگی در جای خود قرار دارند و تخمدان ها حاوی بیش از 6 میلیون سلول تخمک اولیه هستند. وقتی او متولد شود، این تعداد به حدود 1 میلیون کاهش می یابد.

اگر جنین پسر است، بیضه های او تشکیل شده و از حدود هفته دهم بارداری تستوسترون ترشح می کند. در طول این هفته اندام های تناسلی خارجی به رشد خود ادامه می دهند.

در این هفته ماسک بارداری در کمین شماست. ماسک بارداری به لکه های تیره روی گونه ها و پیشانی زنان باردار گفته می شود که به دلیل تغییرات هرمونی در آنها به وجود می آید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند رنگدانه های پوست شما را بیشتر تیره کند، بنابراین در هنگام پیاده روی حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

هفته بیستم بارداری: جنین شما سعی می‌کند تا با محیط بیرون ارتباط برقرار کند.

در هفته بیستم بارداری جنین بیشتر از همیشه شبیه نوزاد به نظر می رسد، زیرا ویژگی های صورت از جمله بینی شکل گرفته اند.

در این هفته جنین در حال ایجاد یک چرخه خواب و بیداری مشخص است و همچنین به صداهای موجود در محیط پاسخ می دهد. گاهی اوقات صداهای بلند حتی ممکن است او را بیدار کند.

در هفته بیستم بارداری سیستم گوارشی جنین شروع به تولید یک ماده چسبناک سبز مایل به سیاه و سفید به نام مکونیوم می کند که در بقیه دوران بارداری در روده او جمع می شود. به طور معمول، کودک شما پس از تولد این ماده را دفع می کند و شما آن را در اولین پوشک کودک خود خواهید دید.

هفته بیست و یکم بارداری: خواب او را تنظیم کنید تا پس از زایمان کمتر شب بیداری داشته باشید!

در این هفته چرخه خواب جنین کاملا شکل گرفته پس حتما باید شرایط خواب و بیداری مناسبی را برای او در شکم خود فراهم آورید تا بتواند به درستی بخوابد و بیدار شود برای این منظور بهتر است شب بیداری را کنار بگذارید و شب ها در ساعت مشخصی بخوابید و صبح ها در ساعت مشخصی بیدار شوید. در طول روز بیشتر استراحت کنید و از محیط های شلوغ و پراسترس دوری کنید. از این طریق چرخه خواب جنین به درستی تنظیم می شود و می توانید امیدوار باشید که پس از به دنیا آمدن هم این چرخه به درستی کار کند و نوزاد خوش خوابی داشته باشید.

از این به بعد احتمالا رفلاکس معده و سوزش سر معده را هم تجربه کنید زیرا رحم شما در حال بزرگ و بزرگتر شدن است و به حجمی رسیده که می تواند به معده شما فشار وارد کند.

هورمون های بارداری هم در این عارضه مقصر هستند زیرا دریچه بین مری و معده را شل می کنند و باعث می شوند تا مقداری اسید معده وارد مری شود.

ویتامین های B، از جمله B2، B1 و B6 مواد مغذی کلیدی هستند زیرا انرژی لازم برای رشد جنین شما را تامین می کنند. آنها همچنین به تقویت بینایی کمک می کنند و بافت های جفت را تقویت می نمایند.

اگر از مکمل های دوران بارداری استفاده می کنید، باید از قبل ویتامین B کافی دریافت کنید، اما می توانید آنها را از منابع غذایی مانند جگر، گوشت خوک، مرغ، موز و لوبیا نیز دریافت کنید.

کولین یکی دیگر از مواد مغذی است که ممکن است در دوران بارداری به آن نیاز بیشتری داشته باشید. گرچه بدن انسان به طور طبیعی کولین تولید می کند، در دوران بارداری، به مقدار بیشتری کولین احتیاج دارید، بنابراین سعی کنید مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ، شیر و بادام زمینی بیشتری مصرف کنید.

هفته بیست و دوم بارداری: از رابطه جنسی لذت بیشتری ببرید!

هنگامی که در هفته 22 بارداری هستید، پلک های کودک شما همچنان بسته است، اما خود چشم ها شروع به حرکت می کنند. مجاری اشکی نیز در حال شکل گیری هستند.

در هفته 22 ممکن است به سایز و شکل بدن خود بیش از گذشته حساس شوید و زمان بیشتری را در مقابل آینه و بررسی وضعیت فیزیکی خود نمایید. گاهی ممکن است از این تغییر خوشحال باشید و گاهیی ممکن است نگران اضافه وزن و تغییرات اندام خود باشید. نگران نباشید با ورزش و یک رژیم غذایی سبک و همچنین شیردهی بعد از زایمان به راحتی به وزن قبل از بارداری خود باز میگردید.

در هفته 22 بارداری، گرگرفتگی می تواند باعث آزار و اذیت شما شود. تغییرات هورمونی و متابولیسم بیشتر باعث می شوند تا احساس گرمای بیشتری کنید و به مراتب  تعریق بیشتری داشته باشید.

ضربان قلب بالاتر هم در این دوران بیشتر احساس می شود. اکنون قلب شما 30 تا 50 درصد خون بیشتری پمپاژ می کند و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری از طریق جفت به کودک شما می رسد به همین دلیل داشتن ضربان قلب در دوران بارداری طبیعی است.

در سه ماه دوم بارداری معمولا میل بیشتری به رابطه جنسی دارید و در این مدت می توانید رابطه جنسی ایمن تری و بی خطرتری را تجربه کنید.کیسه آمنیوتیک و ماهیچه های رحم از جنین محافظت می نمایند.

هفته بیست و سوم بارداری: مراقب پره اکلامپسی باشید.

هنگامی که در هفته 23 بارداری هستید، احتمالاً کودک شما به میزان زیادی چشمانش را می بندد. 80 درصد زمان چرت زدن او در مرحله REM خواب سپری می شود. در طول خواب REM چشمان کودک شما حرکت می کند و مغز او بسیار فعال است.

اگر همسر شما تا کنون تلاشی برای برقراری رابطه با فرزند در شکم شما نکرده است هفته 23 بهترین زمان برای شروع این کار است. اکنون گوش های جنین به درستی شکل گرفته اند و قدرت شنوایی در او تقویت شده است و این یک فرصت طلایی برای پدر است تا با او صحبت کند و او را مورد نوازش قرار دهد.

به میزان نمک در رژیم غذایی خود از این به بعد دقت بیشتری داشته باشید و مطمئن شوید که در حد اعتدال از آن استفاده می کنید. زیرا مصرف نمک زیاد باعث بالا رفتن فشار خون شما و بروز عوارض پره اکلامپسی در شما می شود.

پره اکلامپسی یک عارضه بارداری است که با فشار خون بالا، ادم (تورم) و پروتئین در ادرار مشخص می شود. اگرچه این وضعیت در سه ماه سوم شایع تر است، اما می تواند هر زمانی پس از 20 هفته رخ دهد و تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است.

هفته بیست و چهارم بارداری: دیابت بارداری را جدی بگیرید، زمان آزمایش تحمل گلوکوز است.

در هفته ۲۴ بارداری، حرکات جنین کمی قوی تر و قابل توجه تر به نظر می رسند و ضربات و لگدهای او بیشتر می شوند. ماهیچه های او در حال رشد هستند و اکنون بدن او عضلانی تر از گذشته است.

آزمایش غربالگری گلوکز معمولاً بین هفته های 24 تا 28 بارداری انجام می شود. این آزمایش به پزشک متخصص زنان و زایمان شما کمک می کند تا خطر ابتلا به دیابت بارداری را در شما ارزیابی نماید.

افزایش قند خون می تواند نشان دهنده کارکرد ضعیف بدن در تولید انسولین باشد. اما قند خون بالا همیشه نشانه ای از دیابت بارداری نیست.

به همین دلیل از آزمون تحمل گلوکز استفاده می شود. برای انجام این آزمایش باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید. سپس در آزمایشگاه یک محلول حاوی گلوکوز به شما داده می شود و نمونه خون یک ساعت و دو ساعت پس از خوردن این محلول از لحاظ اندازه قند خون مورد بررسی قرار می گیرد.

برای دریافت نوبت از آزمایشگاه کلیک کنید.

دیابت بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری: درباره بانک خون بند ناف بیشتر تحقیق کنید.

در هفته 25 بارداری ممکن است دردهای عضلانی و کمردرد به سراغ شما بیایند. مرکز ثقل بدن شما به واسطه شکم بزرگ و رحم سنگین به جلو منتقل شده و باعث می شود فشار زیادی به ستون فقرات وارد آید.

برای تسکین هر گونه دردی، می توانید یک کیسه یخ یا کمپرس سرد روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و تمرینات کششی مناسب برای این شرایط را انجام دهید.

یکی دیگر از چالش هایی که از این به بعد با آن مواجه خواهید بود یبوست است. در این مرحله از بارداری، رحم شما به سرعت در حال رشد است و می تواند شروع به اعمال فشار بر رکتوم کند.

در کنار همه این ها، سطوح بالاتر هورمون پروژسترون، می تواند باعث یبوست شود و حرکات روده را دشوار سازد.

اگر از مکمل های آهن استفاده می کنید، برای کمک به جلوگیری از یبوست ناشی از مصرف آنها، فیبر کافی مصرف کنید به این معنا که میوه ها، سبزیجات و غلات و نان سبوس دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

رفلکس اسید معده و سوزش سر معده و در اصطلاح ترش کردن هم قطعا شما را آزار خواهد داد. با تکنیک تنفس شکمی می توانید این عارضه را بهبود ببخشید.

حالا زمان مناسبی است تا اطلاعات خود در مورد نگهداری بند ناف و سلول های بنیادی تحقیق بیشتری کنید و اطلاعات بیشتری در زمینه چرایی این کار، چگونگی و هزینه های انجام آن به دست آورید.

هفته بیست و ششم بارداری: او مشتاق نفس کشیدن است!

اگرچه ریه های جنین قبل از هفته 26 بارداری تشکیل شده اند اما ریه های او تنها پس از شروع به تولید ماده ای به نام سورفکتانت در دنیای بیرون آماده عملکرد طبیعی خواهند بود. سورفکتانت در هفته 26 شروع به تولید می کند و جنین کوچک شما آماده نفس کشیدن در دنیای بیرون از رحم شما خواهد بود.جنین 26 هفته

هفته بیست و هفتم بارداری: ورود به سه ماه سوم بارداری مبارک!

شما به هفته آخر سه ماه دوم بارداری خود رسیده اید!

کودک شما روی لگدها و کشش‌های خود کار می‌کند و از همه مهم تر لبخند زدن را شروع می نماید.

در هفته 27 بارداری به احتمال زیاد ترشحات شفاف یا سفید رنگ واژن را تجربه خواهید کرد. این ترشحات در هفته های بعدی افزایش می یابند اما به یاد داشته باشید که تغییر رنگ، قوام یا بوی بد آن می تواند نشان دهنده عفونت های باکتریایی یا قارچی باشد.

اگر گروه خونی شما منفی است در هفته های 24 تا 28 در صورتی که گروه خونی جنین شما مثبت باشد، باید یک آمپول RH دریافت کنید. این کار باعث می شود تا بدن شما آنتی بادی مخالف گروه خونی جنین تان را تولید نکند.

با گذراندن هفته 27 بارداری وارد سه ماه سوم بارداری و آخرین مراحل بارداری خود می شوید. ورزش کنید، رژیم غذایی مفید و سالم داشته باشید و با کودک کوچک خود ارتباط احساسی بیشتری برقرار نمایید تا از این دوران بیش از پیش لذت ببرید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.