تغییرات جنین و نکات هفته به هفته بارداری در سه ماه سوم (هفته 28 تا هفته 40)

در بخش اول مقاله تغییرات جنین و نکات هفته به هفته بارداری به سه ماه اول یعنی هفته اول تا سیزدهم پرداختیم. در بخش دوم به تغییرات جنین و نکات بارداری در سه ماه دوم یعنی هفته های چهاردهم تا بیست و هفتم بارداری اشاره نمودیم.

در آخرین بخش این سری از مقالات، سه ماه سوم یعنی هفته های بیست و هشتم تا چهلم را مورد بررسی قرار می دهیم.

با دکتردکتر همراه باشید.

در جدول مصور زیر قد و وزن جنین 28 هفته تا 40 هفته را در کنار اندازه تقریبی او مشاهده می نمایید.

جدول قد و وزن جنین در سه ماهه سوم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری: به دوران سنگینی بارداری خوش آمدید!

در هفته 28 بارداری، تحولات هیجان انگیزی در کودک در انتظار شماست. در این هفته جنین کوچک شما می تواند چشمان خود را باز و بسته کند. او حتی ممکن است چند مژه داشته باشد! چشمان باز جنین در این هفته باعث می شود که او به نور بیشتر حساس شود و حتی تغییرات نور در محیط اطراف می تواند باعث حرکت های ناگهانی او شود. در هفته 28 بارداری، وضعیت جنین در رحم به دو شکل می تواند باشد.

یا به صورت سر به پایین که موقعیت خوبی برای زایمان طبیعی است و یا سر رو به بالا و پاها رو به پایین که به این وضعیت، وضعیت بریچ می گویند. اما اصلا جای نگرانی نیست و به احتمال زیاد طی هفته های آینده، جنین از حالت بریچ تغییر وضعیت می دهد و سر او به سمت پایین و واژن مادر قرار می گیرد.

در سه ماه سوم بارداری به احتمال زیاد متخصص زنان و زایمان برای شما مکمل های کلسیم وآهن را تجویز می کند تا بدن شما برای تغذیه یک جنین پر جنب و جوش آماده تر شود. علاوه بر کلسیم و آهن در این دوران به مکمل ویتامین دی و امگا3 هم نیاز دارید که می توانید با مشورت پزشک زنان و زایمان، آن را دریافت نمایید.

این مقاله ها را بخوانید:

هر آنچه باید درباره عوارض مصرف مکمل ها در بارداری بدانید.

بهترین مکمل های مورد نیاز در دوران بارداری که باید مصرف کنید.

برای مشاوره تلفنی با متخصص زنان و زایمان کلیک کنید.

در سه ماه سوم بارداری و از هفته بیست و هشتم، مفاصل و رباط های لگن مادر شروع به شل شدن می کنند تا برای فرایند زایمان آماده شوند. این تغییرات می توانند منجر به ایجاد درد در ناحیه کمر و لگن شوند. در کنار همه این موارد، رحم و شکم شما در حال بزرگ و بزرگتر شدن هستند و مرکز ثقل بدن را تغییر می دهند. این وضعیت اغلب عضلات پشت شما را تحت فشار قرار می دهد.

برای بهبود کمردرد و تحمل راحت تر این فشارها باید از کفش های مناسب و بدون پاشنه بلند استفاده کنید. هنگام نشستن روی صندلی نیز می توانید یک بالش را پشت سر خود قرار دهید و به هیچ عنوان برای برداشتن چیزی از روی زمین خم نشوید. روی زانوها نشسته و این کار را انجام دهید تا فشار به جای کمر بر روی پاها منتقل شود.

جنین 28 هفته

هفته بیست و نهم بارداری: تو هر چقد لگد بزنی من با جان و دل می پذیرم!

در هفته بیست و نهم بارداری، جنین شما بیش از گذشته پر جنب و جوش می شود و حرکات او با شدت بیشتری اتفاق می افتند و حتی ممکن است لگدهای او شما را از خواب شبانه بیدار کند.

در این هفته سعی کنید گاهی اوقات به مدت دو ساعت تعداد حرکات او را بشمارید زیرا حرکات او نشان دهنده سیر طبیعی و صحیح رشد اوست. اگر کمتر از 10 حرکت را در دو ساعت احساس کردید این مساله را با پزشک یا ماما درمیان بگذارید. ماما یا پزشک در این صورت از تستی به نام NST استفاده می کند و با کمک پروب هایی حرکات جنین داخل شکم شما را مانند یک نوار قلب ثبت می کند و طبیعی یا غیرطبیعی بودن آنها را متوجه می شود.

برای مشاوره تلفنی با ماما کلیک کنید.

در سه ماه سوم بارداری بدن شما به حداقل 30 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد که برای دسترسی به این مقدار آهن می توانید از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، لوبیاها و غلات سبوس دار استفاده نمایید و در کنار اینها با تجویز پزشک خود از مکمل های آهن استفاده نمایید.

علاوه بر آهن، کلسیم نیز برای بدن شما و کودک در حال رشد شما حیاتی است، زیرا نه تنها استخوان ها و دندان های شما را تقویت می کند، بلکه به ساخت و رشد استخوان های کوچک جنین نیز کمک می نماید.

برای این منظور باید روزانه حدود 1000 میلی گرم کلسیم دریافت کنید (اگر کمتر از 19 سال دارید 1300 میلی گرم در روز).

هفته سی‌ام بارداری: او دیگر پشمالو نیست!

قبلا اشاره نمودیم که موهای بسیار ظریف و نازکی به نام لانوگو تمام سطح بدن جنین شما را پوشانده اند اما در هفته سی ام بارداری این موها شروع به ناپدید شدن می کنند. گرچه ممکن است در هنگام زایمان برخی از نوزادان با موهایی بر روی گوش ها، شانه ها و کتف های خود به دنیا بیایند اما بخش اعظم لانوگو از این هفته شروع به ریزش و ناپدید شدن می نمایند.

به جای این موها، از همین هفته موهای سر او شروع به رشد و ضخیم شدن می کنند.

در هفته سی ام بارداری انقباضاتی به نام انقباضات براکستون هیکس را تجربه خواهید نمود.

براکستون هیکس حرکاتی هستند که نشان می دهند بدن شما در حال آماده شدن برای زایمان است اما نگران نباشید این انقباضات نشانه های زایمان نیستند.

این گرفتگی ها در عضلات شکم و واژن بیشتر در شب ها و مواقعی که خسته هستید به سراغ شما می آیند و بر خلاف انقباضات واقعی زایمان موقتی هستند و پس از چند دقیقه از بین می روند در حالی که انقباضات زایمان به تدریج شدیدتر شده و اصلا متوقف نمی شوند.

از این هفته به بعد احتمالا تنگی نفس هم به عوارض بارداری شما اضافه خواهد شد. یادتان باشد که شما در حال حمل موجودی کوچک و سنگین در شکم خود هستید و این موجود کوچک اما پر جنب و جوش دائما در حال فشار آوردن به اندام های شما مانند ریه ها، قلب، دیافراگم، معده و… است. این فشارها باعث می شوند تا احساس ناراحتی و تنگی نفس داشته باشید.

در هفته های انتهایی بارداری، ممکن است با رفتن نوزاد به داخل لگن کمی راحت‌تر نفس بکشید و فشار روی ریه‌ها کاهش یابد، اما در هفته سی ام تنگی نفس طبیعی است. برای اینکه بتوانید با وجود این فشار بر روی ریه‌ها و دیافراگم راحت تر بخوابید از یک بالش بزرگ پشت کمر خود استفاده کنید و سعی کنید در حالت نیمه نشسته بخوابید.

هفته سی و یکم بارداری: تکرر ادرار در کمین شماست!

در هفته سی و یکم بارداری، بیشتر استخوان‌های جنین در حال سفت شدن هستند، اما استخوان‌های روی جمجمه‌اش نرم و انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند و در زمان مناسب، عبور او از کانال زایمان را آسان‌تر می‌کنند.

در هنگام تولد، نوزاد نقاط نرمی روی جمجمه خود خواهد داشت که به آن فونتانل می گویند. فونتانل چند ماه پس از تولد نوزاد و در حوالی 18 ماهگی بسته و سخت می شود.

در هفته 31 بارداری، مغز کودک به سرعت در حال بلوغ است و حالا می تواند به راحتی دمای بدن خود را متناسب با محیط تنظیم کند و برای حفظ گرمای بدن کمتر به مایع آمنیوتیک متکی است.

در هفته سی و یکم، تکرر ادرار در کمین شماست زیرا جنین مایع آمنیوتیک را می بلعد و هر روز چندین فنجان ادرار می کند.

در این هفته های انتهایی بارداری مراقب پوست شکم و سینه های خود باشید زیرا به دلیل افزایش سایز آنها، پوست به شدت در حال کشیده شدن است و در معرض ترک پوستی یا استرچ مارک است.

برای جلوگیری از ایجاد این ترک های پوستی، روزی سه مرتبه پوست شکم و پستان ها را با روغنی مناسب مانند روغن زیتون چرب کنید و از خشک شدن و کم آب شدن پوست این نواحی جلوگیری نمایید.استرچ مارک بارداری

هفته سی و دوم بارداری: سندروم تونل کارپل شما را آزار می دهد!

در هفته 32 بارداری، جنین کاملا شبیه به نوزادی شده که قرار است در آغوش بگیرید و از بوی خوشایندش لذت ببرید.

عوارض بارداری یکی پس از دیگری در کمین شما هستند. یکی از آنها که در هفته سی و دوم ممکن است به سراغ شما بیاید سندروم تونل کارپل یا دست درد است. بافت‌های دست شما متورم می‌شوند و روی اعصاب فشار می‌آورند و باعث احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در دست‌ها می‌شوند.

این عوارض به طور معمول، پس از زایمان و کاهش تورم، از بین خواهند رفت ولی در حال حاضر بیشتر استراحت کنید و از نمک کمتری در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

هفته سی و سوم بارداری: بی خوابی ها شروع می شوند!

در هفته سی و سوم بارداری، مغز کودک شما به سختی مشغول فعالیت است و تمام حواس پنجگانه در حال حاضر کار می کنند!

او اکنون می تواند بشنود و نور را تشخیص دهد. حتی وقتی صدای شما را می شنود، آرام تر می شود و تعداد ضربان قلبش کاهش می یابد.

در این هفته پزشک شما سعی می کند وضعیت کودک شما را تعیین کند. وضعیت جنین در سونوگرافی به صورت بریچ باشد باز هم باید منتظر تغییر وضعیت او در رحم باقی بمانید.

در هفته سی و سوم بارداری، به احتمال زیاد به دلیل سنگین و بزرگ شدن شکم، احساس سردرد و شاید اضطرابی که به خاطر نزدیکی به زایمان به سراغ شما می آید، شب ها به سختی بخوابید و از بی خوابی رنج ببرید.

در این هفته تنگی نفس ممکن است کمتر شما را آزار دهد زیرا جنین در حال آمادگی برای زایمان و انتقال به سمت لگن است و فشار کم کم از روی ریه ها برداشته می شود. اما به مثابه آن فشار به استخوان های لگن و واژن وارد می شود و ممکن است در این ناحیه احساس درد داشته باشید. هم چنین این فشار بر روی مثانه هم وارد می شود و بیش از پیش احساس تکرر ادرار خواهید داشت.

هفته سی و چهارم بارداری: او از جای تنگ خود شاکی است!

در هفته 34 بارداری، جنین بزرگ تر می شود و فضای کمتری در رحم برای تکان های او وجود دارد، در نتیجه ممکن است متوجه شوید که حرکات او متفاوت است و با دامنه کمتر ولی قدرت بیشتری در حال فشار دادن اعضا و جوارح شکم و لگن شماست!

ممکن است در این هفته در معرض زایمان زودرس قرار بگیرید. زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته 38 گفته می شود.

برخی از علائم زایمان زودرس عبارتند از

  • دردهایی شبیه به دردهای قاعدگی
  • فشار در پایین کمر
  • انقباضات خفیف شکمی با یا بدون اسهال
  • افزایش ترشحات واژن
  • تغییر در ترشحات واژن به شکل ترشحات آبکی، خونی یا با مخاط بیشتر
  • کمردرد مبهم در قسمت پایین کمر
  • انقباضات منظم یا مکرر
  • پاره شدن کیسه آب که می تواند به صورت خارج شدن ناگهانی مقداری آب از واژن باشد.

هفته سی و پنجم بارداری: نوع زایمان طبیعی یا سزارین را انتخاب کنید.

در هفته 35 بارداری، لایه چربی پوشاننده روی پوست جنین به نام ورنیکس ضخیم تر می شود. نوازد با همین لایه ورنیکس به دنیا می آید.

در این هفته ریه های جنین به رشد خود ادامه می دهند و سورفکتانت تولید می کنند. سورفکتانت ماده‌ای است که ریه ها را برای تنفس در محیط بیرون رحم یاری می دهد.

در هفته 35 بارداری باید بیش از پیش برای زایمان آماده شوید و نوع زایمان خود را انتخاب کنید. زایمان طبیعی یا زایمان سزارین ؟

درحالی که پزشکان با اتفاق نظر، همگی زایمان طبیعی را برای حفظ سلامتی مادر و جنین توصیه می کنند اما برخی از دلایلی که ممکن است موجب شود تا زایمان سزارین داشته باشید در ادامه آورده شده است:

  • وضعیت بریچ جنین
  • جفت سرراهی
  • نوزادی با جثه بسیار بزرگ و سنگین که نتواند از کانال زایمان و استخوان های لگن عبور نماید.
  • سابقه سزارین قبلی
  • باز نشدن دهانه رحم و ایجاد اختلال در تنفس نوزادزایمان سزارین

هفته سی و ششم بارداری: بیشتر مراقب پره اکلامپسی باشید.

در این برهه زمانی پزشک ما به صورت مرتب، دهانه رحم شما را معاینه می کند تا از میزان باز شدن آن و نزدیکی شما به زمان زایمان اطمینان حاصل نماید.

یکی از عوارضی که در این هفته بیش از گذشته در کمین شماست پره اکلامپسی است.

پره اکلامپسی یک اختلال فشار خون جدی است که می تواند بعد از هفته 20 بارداری، یا در سه ماه سوم بارداری یا حتی پس از زایمان رخ دهد.

برخی از علائم پره اکلامپسی عبارتند از:

  • دفع پروتئین در ادرار
  • افزایش فشار خون
  • ادم یا تورم بیش از حد دست ها و ساق پاها
  •  سردردی که از بین نمی رود
  •  تغییر در بینایی یا دیدن لکه در مقابل چشمان
  •  مشکل در تنفس
  •  درد در قسمت بالای شکم یا شانه ها
  •  افزایش وزن طی ۱ یا ۲ روز به دلیل افزایش زیاد مایعات بدن
  •  درد شکم به ویژه در سمت راست و بالا
  •  تغییر در رفلکس‌ها
  •  سرگیجه
  •  استفراغ شدید و حالت تهوع

هفته سی و هفتم بارداری: دفع مخاط و موکوس

در این هفته ها جنین به سرعت در حال رشد است و هر روز حدود 15 تا 20 گرم وزن اضافه می کند. بافت های چربی در زیر پوست او هر روز او را تپل تر و سرحال تر می نمایند.

در هفته 37 بارداری، دهانه رحم ممکن است شروع به گشاد شدن کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، پلاک موکوس که مانند مهر و مومی رحم را از عفونت در طول بارداری محافظت می کند شروع به دفع شدن می نماید.

پس در هفته 37 بارداری ترشحات اضافی واژن که شفاف، صورتی یا کمی خونی هستند، طبیعی می باشند.

در این هفته ممکن است متوجه شوید که بر خلاف همیشه در هنگام خواب خروپف می کنید و خرناس می کشید. این عارضه طبیعی است و نگران کننده نیست زیرا اکثر مادران آینده به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری دچار تغییراتی در تنفس می شوند و غشاهای مخاطی در مجاری بینی در هفته های انتهایی بارداری تمایل به خشک شدن دارند و باعث می شوند که تنفس صدادار داشته باشند.

هفته سی و هشتم بارداری: مکونیوم چیست؟

پس از تولد نوزاد، اولین مدفوع او در واقع ماده ای به نام مکونیوم خواهد بود. این مدفوع حالت لزج و چسبناک و رنگی متمایل به سبز مایل به سیاه خواهد داشت. از هفته ی 14 بارداری جنین مایع آمنیوتیک را جذب می کند مواد موجود در این مایع باعث تغذیه و رشد جنین می شوند و مواد دفعی به روده بزرگ او منتقل می شوند. از جمع شدن این مواد مکونیوم تشکیل می شود.

در هفته 38 بارداری بیش از پیش در معرض پاره شدن کیسه آب هستید. در صورت پاره شدن کیسه آب، مکونیوم از روده های نوزاد دفع می شوند و وارد محیط زندگی او می شوند به همین دلیل احتمال عفونت و آلودگی افزایش می یابد.

در این هنگام زایمان باید سریعا صورت گیرد و مکونیوم بعد از زایمان حتما باید از ریه ها و روده های او خارج شود در غیر این صورت احتمال انسداد روده وجود دارد.

اگر مایل به زایمان طبیعی هستید در هفته 38 بارداری علاوه بر پیاده روی سریع، شروع به انجام تمرینات کگل و هم چنین حرکات کششی لگن نمایید تا بتوانید زایمان راحت تر و کوتاهتری را تجربه نمایید.

هفته سی و نهم بارداری: لحظه موعود نزدیک است!

ریه ها و مغز کودک شما هنوز در حال رشد هستند و پس از تولد او نیز به رشد خود ادامه خواهند داد. در واقع، مغز او تا حدود دو سال دیگر به اندازه کامل خود نمی رسد و ریه ها ممکن است تا حدود 3 سالگی بالغ نشوند. در حال حاضر، ریه ها مشغول تولید سورفکتانت هستند تا کیسه های هوا به هم نچسبند و آماده اولین نفس ها در هوای بیرون از محیط رحم شوند.هفته 39 بارداری

هفته چهلم بارداری: او هر لحظه ممکن است به آغوش شما بپیوندد.

هفته 40 بارداری، آخرین هفته از دوران حاملگی شماست. در این هفته احتمالا انقباضات شدیدی را تجربه کنید و هر لحظه احساس کنید که موقع زایمان است.

اگر برای زایمان طبیعی برنامه ریزی کرده اید ممکن است نوزاد شما تا هفته 42 هم برای آمدن به این دنیا اقدامی نکند. نگران نباشید و با پزشک متخص زنان و زایمان مشورت نمایید.

برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص زنان و زایمان کلیک کنید.

برای دریافت نوبت اینترنتی متخصص مامایی کلیک کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.