آیا نشستن به شکل دبلیو (W) در کودکان واقعا خطرناک است؟

والد بودن و مراقبت از یک موجود کوچک هر روز و هر روز نگرانی های جدید و مسائل استرس زایی به همراه دارد که تقریبا تمام پدرها و مادرها با آنها دست به گریبان هستند و گاهی باعث می شود تا احساس عجز و ناتوانی نمایند. نشستن به شکل دبلیو (W) یکی از مسائل رایج در میان کودکان و بالطبع یکی از نگرانی های رایج در میان والدین است. اما آیا این فرم نشستن به همان اندازه که می گویند، خطرناک است؟ چه عوارضی می تواند به دنبال داشته باشد و اصلا به چه دلیل رخ می دهد؟ با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به بررسی این مسائل بپردازیم.

نشستن به شکل دبلیو (W) چیست؟

نشستن در وضعیت دبلیو حالتی است که طی آن برخی از کودکان زانوهای خود را در هنگام نشستن به حالتی قرار می دهند که به سمت جلو خم می شوند ولی مچ ها و ساق پاها در دو طرف باسن قرار می گیرند و فرم نشستن او از بالا به شکل حرف انگلیسی W دیده می شود. این وضعیت ممکن است از دید بزرگسالان بسیار سخت و دردناک به نظر آید اما در واقع چرخش داخلی لگن و دامنه حرکتی این استخوان ها در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و این وضعیت نشستن باعث بروز درد و ناراحتی در آنها نمی شود.

باتوجه به این که این فرم نشستن در کودکان باعث می شود تا برای ایستادن نیازی به عضلات و استخوان های میانی بدن نداشته باشند و در حین بازی و فعالیت های نشسته، دامنه حرکتی گسترده ای داشته باشند، این نوع نشستن در کودکان و نوپایان بسیار رایج است.

عوارض و خطرات نشستن کودکان به شکل دبلیو (W)

نشستن W به خودی خود مساله نگران کننده ای نیست و در اغلب کودکان در حوالی 3 سالگی قابل مشاهده است و اگر کودک شما فقط گاهی اوقات در این حالت می نشیند، احتمالاً فقط یک راه راحت برای بازی یا استراحت خود انتخاب نموده است اما اگر این عادت طولانی مدت است و یا به صورت عمده، کودک در هنگام نشستن تمایل به این فرم داشته باشد و نشستن به اشکال دیگر برای او آزار دهنده باشد.

دررفتگی مفصل ران

نشستن در وضعیت W می تواند به لگن و مفاصل فشار وارد کند و احتمال دررفتگی در استخوان های این ناحیه را افزایش دهد.

توقف رشد در استخوان های میانی بدن و ضعف تنه

حالت نشستن در وضعیت W باعث می شود که بدن در حالت عمودی قرار گیرد. کودکانی که در وضعیت W می نشینند در هنگام نشستن از عضلات مرکزی بدن خود به اندازه معمول استفاده نمی کنند و به دلیل پایین تر آمدن مرکز ثقل، بیشتر برای نشستن و حرکت روی پاهای خود متکی هستند و این مساله موجب توقف یا کندی رشد در این نواحی می شود.

فقدان حرکات متقارن بدن و ناهماهنگی دوطرفه

وضعیت W باعث می شود کودکان در هنگام نشستن نتوانند قسمت بالایی بدن خود را بچرخانند و چرخیدن در این پوزیشن می تواند به ستون فقرات آنها آسیب برساند و نشستن در این فرم ممکن است باعث شود که کودک از هماهنگی یا حرکت مستقل در سمت راست و چپ بدن اجتناب کند.

عدم ترجیح در انتخاب دست

معمولا همه افراد برای انجام کارهای خود از یکی از دست ها به صورت عمده تری استفاده می کنند و این باعث راست دست بودن یا چپ دست بودن افراد می شود. اینکه فرد کدام یک از دست های خود را برای انجام کارها ترجیح می دهد، مساله ای است که از همان ابتدای دوران کودکی با گرفتن قاشق یا مداد در دست مشخص می شود اما در وضعیت نشستن W، کودک کنترل و ثبات بیش از حدی روی تنه دارد و استفاده از هر دو دست برای انجام وظایف برای او بسیار آسان است، در حالی که ترجیح یکی از دستان برای توانایی نوشتن در آینده بسیار مهم است.

گرفتگی عضلات

اگر کودک مستعد گرفتگی عضلات یا هیپرتونی باشد، نشستن در وضعیت W باعث افزایش سفتی در لگن، زانو و مچ پا می شود.

تشدید دیسپلازی هیپ

دیسپلازی هیپ اختلالی است که در آن مفصل ران در مراحل اولیه رشد به طور طبیعی تکامل نمی یابد و این اختلال در استخوان ران باعث بروز مشکلاتی در چرخش قسمت فوقانی این استخوان می شود. اگر فرزند شما به صورت مادرزادی دچار دیسپلازی هیپ است باید از نشستن به فرم W در او جلوگیری نمایید زیرا این مساله موجب تشدید این ناهنجاری ها در استخوان ها می شود.

اگر فرزندمان به شکل W می نشیند، چه کنیم؟

اگر کودک نوپای شما از نشستن در حالت دبلیو لذت می برد، باید برای ترک این عادت و اصلاح رفتار در او اقداماتی انجام دهید.

  1. مرتبا به کودک خود یادآوری کنید که این وضعیت نشستن را تغییر دهد و در وضعیت صحیحی قرار بگیرد. برای این کار تنها به جمله “درست بنشین” بسنده نکنید و حالت صحیح نشستن را به او آموزش دهید. به او یاد دهید که چگونه زانوهای خود را در یک طرف بدن قرار دهد و بنشیند، چگونه دو زانو بنشیند و یا برای نشستن می تواند روی زانوهای خود چمباتمه بزند.

روش صحیح نشستن در کودکان

روش اصلاح نشستن به شکل دبلیو

2. برای نشستن کودک در هنگام بازی کردن و یا دیدن تلویزیون صندلی تهیه کنید و حتی الامکان از نشستن روی زمین جلوگیری نمایید.

برای نشستن کودکانی که W می نشینند از صندلی استفاده کنید

3. برای بررسی ناهنجاری های استخوانی و توقف رشد در استخوان های پایین تنه به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و کودک را از این جهات مورد معاینه قرار دهید.

دریافت نوبت اینترنتی از متخصص ارتوپد کودکان

تماس تلفنی با متخصص ارتوپدی کودکان

مراقبت های روان شناسی برای کودکانی که به شکل دبلیو می نشینند

طبق آخرین مطالعات انجام شده در کودکانی که به شکل دبلیو می نشینند و همچنین نوجوانانی که در سنین کودکی علاقه زیادی به این فرم نشستن داشته اند، آسیب های روانشناختی در این کودکان بیش از آسیب های جسمانی است. زیرا نشستن در وضعیت W به خودی خود مشکلات حادی در استخوان های کودک به وجود نمی آورد و درصد بالایی از کودکان در برهه های کوتاه زمانی تمایل به اینگونه نشستن دارند و این وضعیت پس از مدتی خود به خود حل می شود و فرم نشستن در آنها اصلاح می شود زیرا به مرور زمان قابلیت چرخش در استخوان های ران کاهش می یاید و اینگونه نشستن برای کودک دشوار شده و تمایل او به نشستن W از بین می رود.

همانگونه که گفته شد W نشستن تنها در صورتی نگران کننده است که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و یا نشستن در فرم های دیگر برای کودک دشوار و ناممکن باشد. اما طبق مطالعات، بسیاری از نزدیکان کودک از جمله پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و یا معلمان و مربیان مهد و پیش دبستانی،  به دلیل اینکه این عارضه را بسیار سخت و آزاردهنده می بینند، کودک را از اینگونه نشستن به شدت منع می کنند و حتی گاهی با برشمردن بیماری هایی مانند فلج شدن، بد هیکل شدن، بدفرم شدن پاها، کودک را به شدت می ترسانند و خود از آسیب های روانشناختی که به کودک وارد می کنند، بی اطلاع هستند.

اگر کودک شما از آن دسته کودکانی است که به شکل W می نشیند حتما برای بررسی وضعیت استخوانی با یک متخصص ارتوپد مشورت کنید و حتما از آسیب رسیدن به روان او بخاطر این مساله جلوگیری نمایید. به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و همچنین پرستاران و مربیان مهد این اطمینان خاطر را بدهید که خودتان حواستان به این مساله هست و جای نگرانی وجود ندارد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر