کایروپراکتیک و ماساژدرمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه برای بسیاری از دردهای استخوانی و عضلانی و بسیاری از بیماری های دیگر مانند میگرن در کنار درمان های دارویی که بیشتر جنبه تسکین و کنترل دارند، درمان های فیزیکی و کاردرمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که می توانند بسیار اثربخش باشند و موثرتر از داروها عمل کنند. اما بسیاری از این مراقبت ها هنوز ناشناخته باقی مانده اند و افراد بسیاری در ایران از این روش ها ناآگاه هستند. کایروپراکتیک از این دسته روش هاست که بسیاری از آن بی اطلاع هستند. با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به معرفی این روش درمانی و هم چنین معرفی بهترین مراکز ارائه دهنده این خدمات بپردازیم.

کایروپراکتیک چیست؟

درمان کایروپراکتیک در درجه اول به عنوان یک جایگزین تسکین درد برای عضلات، مفاصل، استخوان ها و بافت همبند مانند غضروف، رباط ها و تاندون ها استفاده می شود. کایروپراکتیک به دنبال بازگرداندن عملکرد مفصل، از بین بردن درد و جلوگیری از آسیب بیشتر است. این روش درمانی ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر روش ها مانند فیزیوتراپی و دارودرمانی مورد استفاده قرار گیرد.

متخصص کایروپراکتیک، کایروپراکتور نامیده می شود که بر تشخیص و درمان اختلالات عصبی عضلانی، با تاکید بر درمان از طریق ماساژ و دستکاری ستون فقرات تمرکز دارد. کایروپراکترها به عنوان پایه روش درمانی خود از دستکاری مفاصل و ستون فقرات استفاده می کنند که به صورت عمده با ماساژدرمانی صورت می پذیرد و مبنای روش درمانی آنها این است که که هم ترازی مناسب ساختار اسکلتی عضلانی بدن، به ویژه ستون فقرات، بدن را قادر می سازد تا خود را بدون جراحی یا دارو، درمان کند. کایروپراکتورها با تکیه بر چند اصل بنیادین به ماساژدرمانی می پردازند. این چند اصل عبارتند از:

  • اختلال بیومکانیکی و ساختاری ستون فقرات می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد.
  • برای بسیاری از شرایط، درمان کایروپراکتیک می تواند یکپارچگی ساختاری ستون فقرات را بازیابی کند، فشار بر بافت حساس عصبی را کاهش دهد و در نتیجه سلامت فرد را بهبود بخشد.
  • مفهوم درمان کایروپراکتیک برقراری مجدد تحرک طبیعی ستون فقرات است که به نوبه خود تحریک عصب نخاعی را کاهش می دهد و و رفلکس های تغییر یافته و مختل شده را بازیابی می کند.

کایروپراکتیک چیست؟

برای چه اختلالاتی می توان از درمان کایروپراکتیک استفاده نمود؟

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت و عامل اصلی درد مفاصل است و زمانی اتفاق می افتد که غضروفی متصل کننده مفاصل تحت فشار قرار گرفته و فرسوده و ساییده می شود و در نتیجه باعث سایش استخوان ها به هم و ایجاد دردهای شدید می گردد. درمان کایروپراکتیک ممکن است بتواند علت آرتروز را برطرف کند. یک مفصل ممکن است در طول زمان آسیب ببیند، زیرا به دلیل نوع نشستن، راه رفتن و ایستادن افراد از جای مناسب خود خارج شده یا دچار بدفرمی شده است. درمان کایروپراکتیک می تواند این مفصل را به جای اصلی خود بازگرداند و از بدتر شدن آرتریت جلوگیری کند اما نمی تواند غضروف از دست رفته را بازیابی نماید. کایروپراکتورها از انواع درمان های غیرجراحی برای درمان بیماران مبتلا به موارد زیر استفاده می کنند:

  • کمردرد
  •  پا درد و سیاتیک 
  • گردن درد
  • سردرد
  • آسیب های ورزشی
  • جراحات تصادفات رانندگی
  • دردهای ناشی از آرتریت

کاربردهای کایروپراکتیک

درمان کایروپراکتیک برای چه کسانی ممنوع است؟

به طوری کلی کسانی که مبتلا به عوارض زیر هستند به هیچ عنوان نباید از درمان های کایروپراکتیک و انواع ماساژدرمانی استفاده کنند.

درمان کایروپراکتیک برای کودکان

به ندرت پیش می آید که کودکان به صورت های غیرمادرزادی مبتلا به کمردرد و اسیب های ستون فقرات باشند اما برخی دیگر از بیماری ها در کودکان می تواند به کمک کایروپراکتورها درمان شود.

کایروپراکتیک برای کودکان

کایروپراکتیک در بارداری

در هنگام بارداری، رباط ها بر اثر ترشح هرمون ها شل می شوند و این بهترین موقعیت برای تنظیم کارکرد آنها به کمک درمان کایروپراکتیک است.از جمله شایع ترین بیماری های بارداری که پزشکان کایروپراکتیک درمان می کنند عبارتند از: سردرد، درد در قسمت پایین و بالای کمر، درد ساکروایلیاک (لگن و کمر) که از ناحیه کمر شروع می شود و اغلب به پایین ساق پا می رسد، درد استخوان شرمگاهی و همچنین چرخاندن نوزاد بریچ و کاهش دردهای زایمانی. بسیاری از این ناراحتی‌ها در واقع ترکیبی از تغییرات هورمونی هستند، جایی که رباط‌ها در حال شل شدن هستند، و تغییرات در مرکز ثقل بدن و همچنین افزایش بسیار سریع وزن که در دوران بارداری به طور مساوی در تمام بدن توزیع نمی‌شود، باعث می‌شود تا مفاصل نامرتب شوند.

روش های کایروپراکتیک

پزشکان کایروپراکتیک چندین راه برای حل مشکلات مفاصل و بافت نرم دارند که عبارتند از:

دستکاری ستون فقرات با دامنه کم با سرعت بالا: متخصص کایروپراکتیک یک مفصل را که معمولاً در ستون فقرات قرار دارد، با یک یا چند ضربه سریع و قوی، فراتر از محدوده حرکتی طبیعی خود فشار می دهد.

  • حرکات کششی و ماساژ
  • گرمادرمانی
  • سرما درمانی
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست
  • امواج اولتراسوند: امواج صوتی می تواند به تسکین درد و تورم مفاصل و بافت نرم کمک کند.
  • لیزردرمانی: نوعی لیزر که گرما تولید نمی کند می تواند باعث کاهش تورم و التهاب شود.

سخن آخر:

کایروپراکتیک به عنوان یک شاخه اصلی از پزشکی محسوب نمی شود اما امروزه به عنوان یک درمان موثر برای انواع بیماری های استخوانی در کنار درمان های دارویی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و… مورد استفاده قرار می گیرند. نکته قابل توجه در این مساله این است که برای پیگیری این روش درمانی حتما باید به متخصص این رشته مراجعه کنید و فریب افراد غیرمتخصص که وعده درمان به کمک ماساژدرمانی را می دهند، نخورید. اگر شما هم مبتلا به دردهای استخوانی هستید حتما روی لینک زیر کلیک کنید و درمان کاریوپراکتیک را به صورت تخصصی امتحان نمایید.

برای دریافت نوبت اینترنتی از متخصص کاریوپراکتیک کلیک کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.