بارداری و سرطان سینه؛ هرچه که باید درباره رابطه این دو بدانید

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در زنان است. اگر این مشکل در سنین باروری پیش بیاید، دغدغه‌ای مهم در زنان مبتلا شکل می‌گیرد: آیا می‌توانم بچه‌دار شوم؟ بعد از درمان و اقدام برای بارداری، امکان بازگشت بیماری وجود دارد؟ واقعیت این است که چنین دغدغه‌هایی در بسیاری از زنان وجود دارد و با مشورت با پزشک زنان امکان رفع تمام آنها وجود دارد. در این مقاله از مجله دکتردکتر سعی کرده‌ایم که به پرسش‌های متداول و نگرانی‌ها درباره بارداری و سرطان سینه نگاهی داشته باشیم. با ما همراهی کنید.

بعد از درمان سرطان سینه امکان بارداری وجود دارد؟

رابطه بارداری و سرطان سینه چیست؟ بسیاری از زنان می‌توانند بعد از درمان سرطان سینه باردار شوند. با این حال، یادتان باشد که بعضی از روش‌های درمانی سرطان باعث می‌شوند که بارداری بعد از بهبود، کمی سخت شود.

برای همین است که اگر قصد بچه‌دارشدن دارید یا می‌خواهید همچنان این فرصت را در زندگی‌تان نگه دارید، پیش از درمان سرطان سینه باید درباره موضوع با پزشک صحبت کنید.

بعضی از روش‌های درمانی روی توانایی بارداری اثر می‌گذارند. برای مثال، شیمی‌درمانی می‌تواند روی تخمدان‌ها اثر منفی بگذارد. در نتیجه، امکان نابارورشدن یا بروز مشکلاتی برای حاملگی به وجود می‌آید.

یادتان باشد که بسیاری از زنان بعد از درمان سرطان به‌ راحتی باردار می‌شوند و به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم که درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی بارداری را ناممکن می‌کنند.

بارداری و شیردهی باعث بازگشت سرطان سینه می‌شود؟

بسیاری از انواع سرطان سینه نسبت به سطح استروژن حساس هستند. بنابراین، این نگرانی وجود دارد که افزایش استروژن ناشی از بارداری، شانس عود بیماری را بیشتر کند.

با این حال، تحقیقات علمی نشان می‌دهند که دلیل و مدرکی قطعی مبنی بر بازگشت سرطان سینه بعد از بارداری وجود ندارد. به عبارت دیگر، اگر درمان سرطان با موفقیت پیش برود، لزوماً بارداری پس از آن با بازگشت سرطان همراه نخواهد بود.

بعضی از زنان پس از درمان سرطان سینه نمی‌توانند به نوزادشان شیر بدهند. این موضوع همه‌گیر نیست و بسیاری از زنانی که پس از درمان بچه‌دار شده‌اند، به راحتی به نوزادشان شیر می‌دهند و شیردهی نمی‌تواند باعث بازگشت سرطان در آنها شود.

تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که شیردهی به نوزاد بعد از درمان سرطان (پس از یک سال یا بیشتر) حتی به کاهش خطر بازگشت بیماری هم کمک می‌کند.

بارداری بعد از درمان سرطان سینه

چه مدت پس از درمان سرطان سینه باید منتظر باردارشدن باشید؟

در زمینه بارداری و سرطان پژوهش‌های مختلفی انجام شده است. پزشکان معتقدند که بنا به نتایج تحقیقات، بهتر است که دست‌کم ۲ سال بعد از درمان کامل و بهبودی برای باردارشدن اقدام شود.

البته بهترین زمان برای شروع تلاش برای بارداری پس از درمان سرطان مشخص نیست. با صبرکردن به مدت ۲ سال، مشخص می‌شود که سرطان بازمی‌گردد یا خیر. البته به طور دقیق مشخص نیست که سرطان چه زمانی مجددا بروز می‌کند یا اصلا بازخواهد گشت یا خیر. برای بارداری بعد از درمان سرطان سینه توجه به این موارد مهم است:

  • به هر حال، توصیه پزشکان در پاسخ به این پرسش که چه مدت بعد از شیمی درمانی می توان بچه دار شد، این است که ۲ سال پس از بهبود، برای باردارشدن صبر کنید.
  • این موضوع درباره روش‌های درمانی دیگر هم صادق است. یعنی فقط بعد از گذشت ۲ سال از شیمی‌درمانی موفق یا روش‌های درمانی دیگر باید به بچه‌دارشدن فکر کنید.
  • زنانی که به سرطان‌های سینه هورمون مثبت مبتلا می‌شوند، باید هورمون‌درمانی کنند. این روند درمان معمولاً ۵ تا ۱۰ سال پس از تشخیص اولیه ادامه پیدا می‌کند.
  • اگر قصد بارداری در این بازه زمانی را دارید، باید دست کم ۲ سال تحت هورمون‌درمانی قرار داشته باشید و بعد از آن، چند ماه در درمان وقفه بیاندازید و برای بارداری اقدام کنید. بعد از به دنیا آمدن نوزاد هم لازم است که درمان از سر گرفته شود.
  • یادتان باشد که این توصیه‌ها درباره بارداری و سرطان سینه کلی است و هر فرد با دیگری متفاوت است. در نتیجه، اگر قصد بارداری دارید، باید حتماً با پزشک خود درباره زمان مناسب آن مشورت کنید.
  • بعضی از افراد با مصرف قرص تاموکسفین یا استفاده از درمان‌های دیگر هم باردار می‌شوند. عوامل بسیار زیادی در زمینه سرطان و بارداری نقش دارند. با در نظرگرفتن سن، نوع سرطان، شرایط زندگی و خطر بازگشت بیماری باید درباره موضوع تصمیم‌گیری کنید.

سابقه سرطان روی سلامت جنین اثر می‌گذارد؟

سابقه ابتلا به سرطان سینه می‌تواند باعث بروز عوارضی در دوران بارداری پس از بهبود شود. از جمله عوارض محتمل می‌توانیم به زایمان زودتر از موعد، به‌ دنیا آوردن نوزادی با وزن اندک و نیاز به سزارین اشاره کنیم.

با این حال، تحقیقات شواهدی مبنی بر وجود رابطه‌ای مستقیم میان سابقه سرطان سینه و بروز عوارضی در هنگام بارداری و زایمان نشان نداده‌اند. کودکانی که از مادران بهبودیافته از سرطان سینه به دنیا می‌آیند، در بیشتر موارد سالم‌اند و مشکلی ندارند.

امکان شیردهی بعد از درمان سرطان سینه وجود دارد؟

چنانچه جراحی سینه یا رادیوتراپی داشته‌اید، امکان شیردهی از سینه‌ای که تحت درمان بوده، کمی سخت خواهد شد. تغییرات بافت سینه در این حالت باعث دردناک‌شدن شیردهی می‌شود. ضمن اینکه امکان دارد، درمان‌های قبلی باعث کمبود شیر هم شده باشند.

اگرچه در بعضی از موارد، شیردهی به نوزاد از سینه درمان‌شده کار ساده‌ای نیست اما بعضی از زنان هم بدون مشکل چنین کاری را انجام می‌دهند. توصیه می‌شود که درباره این موضوع حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اگر همچنان با روشی مانند هورمون‌تراپی یا همان هورمون‌درمانی مشغول درمان هستید، بهتر است که پیش از شیردهی با پزشک صحبت کنید. مصرف بعضی از داروها می‌تواند باعث ورود محتویات آنها به شیر شود. در این حالت، سلامتی نوزاد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

بارداری بعد از سرطان سینه ممکن است اما نیاز به پیگیری‌هایی درباره روند شیردهی و بارداری دارد. باید حتماً زیر نظر پزشک اقدام به بارداری و شیردهی کنید.

سرطان سینه در بارداری چگونه خواهد بود؟

گاهی ممکن است که علائم سرطان سینه در بارداری ظاهر شوند. معمولاً به بیماران پایان‌دادن به بارداری در زمان ظاهرشدن سرطان توصیه نمی‌شود. بسیاری از زنان در طول درمان، بارداری را ادامه می‌دهند.

بعضی هم ترجیح می‌دهند که جنین را نگه ندارند. تصمیم‌گیری درباره این موضوع بسیار شخصی است. تحقیقات نمی‌توانند به طور قطعی نشان بدهند که سقط به بهبود روند درمان کمک می‌کند یا خیر.

با این حال، باید دقت کنید که برخی از درمان‌ها مانند شیمی‌درمانی روی سلامت جنین اثرات منفی می‌گذارند. برای مثال، اگر بارداری در ۱۲ هفته نخست یا سه‌ماهه اول و شیمی‌درماین در حال انجام باشد، سقط از گزینه‌های محتمل برای کنترل سلامت مادر خواهد بود.

بارداری و سرطان سینه

علائم سرطان سينه در زنان در بارداری

امکان ابتلا به سرطان سینه در دوران بارداری وجود دارد. علائم سرطان با مواردی مانند وجود توده‌ای در سینه یا بروز تغییراتی در آن همراه است. برای بررسی وضعیت بارداری و سرطان سینه باید از تصویربرداری یا نمونه‌برداری استفاده شود.

بچه دار شدن بیماران سرطانی در طول درمان ممکن است؟

اگر هنوز مشغول درمان سرطان سینه با یکی از روش‌های شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی، درمان‌های هدف‌مند یا ایمنی‌درمانی هستید، پیش از اقدام برای بارداری باید با پزشک مشورت کنید.

بسیاری از این داروها می‌توانند روی جنین در حال رشد اثرات منفی بگذارند. بنابراین، بهتر است که در طول درمان سرطان به بارداری فکر نکنید و این موضوع را به بعد از بهبود موکول کنید. متوقف‌کردن درمان برای بارداری هم اصلاً توصیه نمی‌شود.

با پزشک خود درباره بارداری و سرطان سینه صحبت کنید

اگر مبتلا به سرطان سینه بوده و درمان شده‌اید یا به فکر بارداری در طول درمان هستید، لازم است با پزشک صحبت کنید. هر نوع سرطان درمان‌هایی مخصوص به خود دارد و از همین روی، شرایط همه بیماران شبیه به هم نیست.

در بسیاری از موارد، امکان بارداری پس از درمان سرطان وجود دارد. درباره مدیریت اوضاع بارداری و شیردهی در طول درمان هم می‌توانید با پزشک صحبت و همه‌ چیز را کنترل کنید.

برای دریافت نوبت ملاقات با پزشک هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید. امکان وقت‌گرفتن از بهترین پزشکان از این راه وجود دارد.

اگر درباره رابطه بارداری و سرطان سینه پرسشی دارید و ذهنتان درگیر شده است، حتمً پرسش‌هایتان را مطرح کنید. منتظر سؤالات‌تان هستیم.

منابع:

cancer.org

breastcancernow.org

cancer.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
26 نظرات
  1. آیدا می گوید

    سلام خسته نباشید آیا میشود کسی سرطان سینه داشته باشه و وقتی متوجه نشده هنوز که سرطان داره باردار بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در مواردی بله ممکن است حین بارداری فرد متوجه سرطان سینه شود

  2. م می گوید

    سلام خسته نباشید من ۳۶سالمه مجردم عمل سرطان سینه داشتم و باید ۸جلسه شیمی درمانی بشم ایا موقع ازدواج میتونم حامله شم چون گفتن درمجردی نمیشه تخمک فریز شود اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  3. تا ج الدین می گوید

    جالب بود مرسی از توضیحاتتان،
    سوالم این بود اگر شخص سرطان سینه داشته باشه و باردار باشه، این سرطان روی جنین تاثیر میزاره؟ یعنی ممکنه جنین هم مشکل سرطان پیدا کنه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      خیر همچین موردی مطرح نیست

  4. نیره رسولی می گوید

    سلام وقت بخیر.من سابقه سرطان سینه در ماه آخر بارداری داشتم که نوزادم ۳۶ هفته به دنیا آمد و کاملا سالم.بعد از اون درمانم رو شروع کردم و با پرتو درمانی حدود ۱۱ ماه از درمانم میگذره که متوجه شدم مجددا باردارم.ایا باید سقط انجام شه؟الان ۵ هفته باردار هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت بررسی دقیق شرایطتون از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; زنان استفاده کنید

  5. ماریا می گوید

    سلام من ۴۰ سالم هست برست کنسر از نوع سه گانه منفی داشتم .شیمی درمانی و عمل ماستکومی و غددلنفاوی و ۲۵ جلسه پرتو درمانی هم انجام دادم،۸ دوره هم کپسول کپسیتابین مصرف کردم.دارویی بعد از این دیگه ندارم،سوالم اینه که اگه پریود بشم این برا من بد یا خوب؟ و امکان بارداریم تا چه اندازه هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید پروندتون دقیق بررسی شه تا بتوان نظر داد عزیز
      بهتره به فوق تخصص برست مراجعه کنید

    2. Azam می گوید

      سلام حالتون خوبه منم شرایط شما دارم الان حالت چه طوره خوبی؟ من میترسم کپستابین قطع شه عود کنه

  6. آمنه سادات می گوید

    سلام دوسال از شیمی درمانی پرتووتراپی میگذره میخوام بچه دار بشم شرایط برای من مناسب ۳۸ سال دارم ولی هنوز پریود نشدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اول باید ازمایش هورمونی بدین و مشخص شه تخمک گذاری دارین یا نه

  7. مینا می گوید

    سلام
    من پاییز ۹۶ به علت سرطان پستان چپ ۸ جلسه شیمی درمانی و ۳۰ جلسه پرتودرمانی شدم ۱۱ جلسه هرسپتین تزریق کردم و از خرداد ۹۷ روزی یک عدد تاموکسیفن ۲۰ میخورم یکسال هم هست که امپول دیفرلین 11/25بهم تزریق میشه هرسه ماه یکبار
    شانسی برای باردارشدن دارم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه تخمک گذاری دارین بله ، زیر نظر متخصص زنان باید باشین

  8. آمنه می گوید

    با سلام من سه ساله که دوره در مانم تموم شده هیچ قرصی استفاده نمیکنم ۸ جلسه شیمی درمانی کردم و۲۸ جلسه رادیو تراپی انجام دادم الان هم بار دارم به نظر شما مشکلی نداره؟خطر نداره برای خودم و جنین؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خیر خطر نداره ولی با متخصص زنانتون مشورت کنید و زیر نظر پزشک متخصص انکولوژی هم باشین

    2. الهام موجودی می گوید

      سلام عزیزم‌.‌شما بارداریتون به سلامتی طی شد؟ منم کنسر داشتم شش سال پیش ولی دکتر آنکولوژم اجازه نمیده باردار شم میگه باعث عود میشه خیلی دلم یه بچه دیگه میخواد ولی میترسم

  9. ساجده سعداوی می گوید

    سلام ایا بارداری بعداز درمان خطر داره یاخیر بعد کسی که یکی از سینه ها عمل جراحی شده است و یکی مانده میتونه شیر بده یاخیر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به نوع سرطان و شدت درگیری دارد، اگر درمان کامل باشد و جراحتان اجازه دهد موردی نیست ولی قبل از آن باید مشاوره پیش از بارداری شوید

  10. آرام می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من ۳۲ سالمه، سرطان سینه را پشت سر گذاشتم. ۱۶ جلسه شیمی درمانی و ۲۸ جلسه پرتو درمانی. دو ماه میشه درمان هایم تموم شده. الان دارم تاموکسیفین میخورم. تا چند وقت دیگه میتونم برای بارداری اقدام کنم.؟؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام تا يكسال بعد از شيمي درماني

    2. سارا می گوید

      سلام شما باردار شدین؟

  11. ساجده می گوید

    سلام خسته نباشید بنده مبطلا به سرطان سینه و لگن بودم پرتو درمانی به لگنم زدن ۱۰جلسه و شیمی درمانی ۶جلسه و عمل سینه هم کردم الان دارم دوری تکمیلی درمان استفاده میکنم ۳۵سالمه یعنی یک سال شد که مبتلا به سرطان شده بودم و دوری درمانم نزدیگه یک سال شد ایا تاچقد ممکنه بتونم باردار بشم یا خیر پریود هم نشدم بعداز پرتو درمانی ولی سنو دادم گفتن مشکلی ندارم فقط هرمونامو ضعیف کردن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام، بهتره تا ١ سال بعد از را يوتراپي باردار نشويد
      بعد از يكسال مشكلي ندارد با كيت تخمك گذاري ميتونيد زمان تخمك گذاريتونو مشخص كنيد و اقدام به بارداري كنيد.

  12. سولماز می گوید

    سلام خانمی ۳۵ ساله هستم مدت یک سال هست از جراحی سینه ام می گذره.۸ جلسه شیمی درمانی شدم و۲۸ جلسه پرتو درمانی.والان قرص تاموکسیفن مصرف می کنم
    با توضیحاتی که تو مقاله داده شده یعنی امکان بارداری خیلی ضعیفه و اگه هم بشه باید تا ۴۰ سالگی صبر کنم تا دوره مصرف قرص تاموکسفن تموم بشه
    میشه در این مورد منو راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت راهنمایی بهتر از مشاوره تلفنی دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص جراحی عمومی استفاده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر