22 روش برای جلوگیری از ریزش موی سر – قسمت اول:رژیم غذایی و مراقبت از مو

  • 1398-09-04
  • 0
22 روش برای جلوگیری از ریزش موی سر - قسمت اول:رژیم غذایی و مراقبت از مو

راهکارهای بسیاری برای کُند کردن یا معکوس کردن ریزش مو وجود دارد. اما استفاده از هر روشی بسته به علت ریزش مو متفاوت است. برخی بیماری‌ها مانند تلوژن افلوویوم (ریزش مو بعد از بارداری) ممکن است خود به خود برطرف شوند. در ضمن باید به یاد داشته باشید که ریزش مقداری کمی مو طبیعی است. اما وقتی ریزش مو پایدار باشد نیاز است که به یک پزشک یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ریزش مو ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله شایع‌ترین علل آن می‌توان از مشکلات غده تیروئید، استرس، عفونت سر، طاسی با الگوی مردانه یا زنانه و یا کهولت سن نام برد.

اما برای جلوگیری از ریزش موی سر روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به تفکیک به هر کدام  در دو  قسمت خواهیم پرداخت. در قسمت دوم این مقاله با درمان‌های پزشکی، داروها و روش‌های دیگر همراه باشید.

 

رژیم غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

1. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت نشان داد که رژیم غذایی حاوی انواع سبزیجات تازه مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از مواد غذایی مانند روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات است، ممکن است خطر آلوپسی (طاسی الگوی زنانه یا طاسی الگوی مردانه) را کاهش داده یا روند ریزش مو را آهسته کند. در پژوهشگران در این بررسی بهترین نتایج را هنگامی مشاهده کردند که شرکت‌کنندگان برای بیش از سه روز در هفته مقدار زیادی از مواد غذایی مانند جعفری، ریحان و سایر سبزی‌های برگی را مصرف می‌کردند.

2. پروتئین

فولیکول‌های مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته‌ شده‌اند. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت، بررسی‌ها روی ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان نشان داد که کمبود مواد غذایی از جمله اسیدهای آمینه که واحد تشکیل‌دهنده پروتئین است دلیل اصلی ریزش مو در میان آنان بوده است. پژوهشگران پس از این پژوهش عنوان کردند که مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ، انواع خشکبار و آجیل، لوبیا و نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم چرب، مرغ و بوقلمون برای جلوگیری از ریزش مو توصیه می‌شود.

۳. ویتامین آ

ویتامین آ از مواد شیمیایی موسوم به رتینوئیدها تشکیل شده که می‌تواند موجب افزایش سرعت رشد مو شود. ویتامین آ همچنین ممکن است در تولید چربی پوست نیز مؤثر باشد و سلامتی پوست سَر را حفظ کرده و به داشتن موهای بیشتر کمک کند. بنابراین برای جلوگیری از ریزش موی سر توصیه می‌شود که وعده‌های غذایی خود را با مواد غذایی سرشار از ویتامین آ مانند سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای، هویج، زرده تخم مرغ و اسفناج پر کنید.

مکمل‌های غذایی

۴. مولتی‌ویتامین

پژوهگشران اعلام کرده‌اند که ویتامین‌های آ، ب، ث و د، آهن، سِلِنیوم و روی می‌توانند به رشد و حفظ مو کمک کنند. انواع مولتی‌ویتامین‌ها را بدون نسخه‌ی پزشکی از فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها تهیه کنید. البته به یاد داشته باشید که خودسرانه هیچ نوع مکمل غذایی یا دارویی را مصرف نکنید، بهتر است با پزشک خود در این مشورت کنید تا تداخل دارویی جلوگیری کنید.

 

۵. ویتامین د

پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت نشان داد کمبود ویتامین د می‌تواند موجب طاسی منطقه‌ای در برخی افراد شود. به همین جهت، برطرف کردن کمبود ویتامین د می‌تواند به رشد مجدد موی سر کمک کند. میزان مصرف ویتامین د معمولا برای هر فرد بالغ روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد است. اما بهتر است با مشورت پزشک معالج خود در مورد میزان و نحوه‌ی مصرف ویتامین د تصمیم بگیرید.

۶. بیوتین

بیوتین یا ویتامین ب۷، در متابولیسم اسیدهای چرب بدن نقش دارد. این فرآیند برای چرخه‌ی عمر مو ضروری است و در صورت کمبود این ویتامین ممکن است موهای فرد دچار ریزش شود. می‌توانید با مشورت پزشک معالج خود یا یک متخصص پوست و مو روزانه ۳ تا ۵ میلی‌گرم بیوتین را برای جلوگیری از ریزش موی سر مصرف کنید.

۷. عصاره‌ی نخل ارهّ‌ای

نخل ارهّ‌ای نوعی نخل بومی آمریکای جنوبی است. این درختچه می‌تواند به مردان در حفظ سطح مطلوب تستوسترون کمک کند. پژوهشی که در سال ۲۰۰۴ انجام گرفت نشان داد حدود ۶۰ درصد از افرادی که طی آزمایش از عصاره‌ی نخل ارهّ‌ای استفاده کرده‌اند شاهد بهبود رشد مو بودند. در این پژوهش دُز مصرفی شرکت‌کنندگان روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم بود. اما اگر می‌خواهید برای جلوگیری از ریزش موی سر از عصاره این گیاه مفید استفاده کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. عصاره‌ی نخل ارهّ‌ای معمولا به صورت قرص موجود است. 

۸. جینسنگ

جینسنگ گونه‌ای از گیاهان همیشه سبز حاوی فیتوکمیکال‌های خاص است. جینسنگ برای رشد مو مؤثر است. با این حال، به عقیده پژوهشگران نیاز به پژوهش‌های بیشتری برای توصیه دُزهای مشخصی از این گیاه است. اما مصرف مکمل‌های جینسنگ با مشورت پزشک اشکالی ندارد و می‌تواند یکی از روش‌های مناسب برای جلوگیری از ریزش مو باشد. 

مراقبت از مو برای جلوگیری از ریزش مو

۹. شستشوی مرتب موی سر

شستشوی روزانه مو می‌تواند با سالم نگه داشتن و تمیزی پوست سر از ریزش مو جلوگیری کند. توصیه می‌شود از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. استفاده از شامپوهای قوی ممکن است موجب خشکی و شکنندگی مو شوند که هر دوی این عوامل می‌تواند باعث ریزش مو شود. 

۱۰. روغن نارگیل

پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت نشان داد که روغن نارگیل می‌تواند از آسیب‌دیدگی مو و مواجه آن با اشعه ماورای بنفش جلوگیری کند. روغن نارگیل دارای یک اسید چرب اشباع شده موسوم به اسید لوریک است که می‌تواند پیوند پروتئین موجود در مو را تقویت کند و مانع از ریزش یا آسیب‌دیدگی مو شود. ماساژ دادن پوست سر با روغن نارگیل می‌تواند به گردش خون بهتر روی فرق سَر کمک کند و برای رشد مو مفید باشد.

۱۱. روغن زیتون

روغن زیتون را می‌توان برای حالت‌دهندگی عمقی و برای مقابله با خشکی و شکنندگی مو استفاده کرد. روغن زیتون همچنین یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که به آهسته کردن ریزش ارثی مو کمک مي‌کند. می‌توانید به میزان ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را روی سر خود بمالید و بگذارید برای ۳۰ دقیقه روی سر شما بماند، سپس سر خود را با آب ولرم شستشو دهید.

۱۲. حالت‌دهنده مو

حالت‌دهنده‌های حرارتی مو مانند بُرس یا اتو مو می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی یا شکنندگی ساقه‌ی مو شوند. به این جهت توصیه می‌شود تا جای ممکن از استفاده از چنین وسایلی برای حالت دادن به موهای خود بپرهیزید.

۱۳. پردازش مو

فِر دائم با مواد شیمیایی یا استفاده از رنگ مو ممکن است به مو و پوست سر آسیب برساند. همچنین اگر تصمیم دارید از جایگزین‌های دیگر مانند رنگ موهای ارگانیک و سایر محصولات آرایشی حاوی آمونیاک، پراکسید یا پارا-فنیلین دی‌آمین استفاده کنید حتما با یک متخصص پوست و مو یا زیبایی مشورت کنید. 

منبع:

healthline

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «22 روش برای جلوگیری از ریزش موی سر – قسمت اول:رژیم غذایی و مراقبت از مو»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

آخرین آموزش‌های ویروس کرونا

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر