آموزش مدیریت استرس برای مبارزه با بیماری کرونا

  • 1399-01-09
  • 5
مدیریت استرس برای مقابله با ویروس کرونا

چگونه اضطرابم را در این روزها کنترل کنم؟ برای مدیریت استرس در برابر ویروس کرونا چه باید کرد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

شیوع بیماری کووید 19 برای عموم مردم استرس و اضطراب زیادی را ایجاد کرده است. ترس و نگرانی از یک بیماری آزار دهنده است و اثرات فراوانی بر  روان و احساس بزرگسالان و کودکان خواهد گذاشت.

عملکرد افراد در مقابله با کرونا در شرایط استرس‌ زا

افراد در شرایط استرس زا عملکرد متفاوتی دارند. چگونگی واکنش فرد به یک واقعه‌ی استرس زا به زندگی گذشته فرد و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند بستگی دارد. زندگی افراد و رویدادهایی که از سر گذرانده‌اند، متفاوت است، بنابراین طبیعی است که رفتار متفاوتی هم نشان دهند. 

افرادی که در موقعیت‌های بحرانی استرس بیش‌تری را متحمل می‌شوند، عبارتند از:

  • افراد مسن‌تر و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و عروقی، ریوی و دیابت بوده و بیش‌تر از سایر افراد در معرض خطر بیماری کووید 19 هستند. 
  • کودکان و نوجوانان 
  • پزشکان و پرستاران و کادر درمان 
  • افرادی با مشکلات روانی 
با استرس ناشی از کرونا چه کنیم؟

استرس در زمان شیوع یک بیماری مسری مانند کرونا چگونه است؟

استرس در زمان شیوع یک بیماری مسری خود را به اشکال زیر نشان می‌دهد: 

  • ترس و نگرانی در مورد سلامتی خود و دیگر افراد خانواده
  • تغییر الگوی خواب و تغذیه 
  • بدتر شدن بیماری‌ مزمن فرد 
  • افزایش مصرف الکل، مواد مخدر و دیگر داروها 

افراد مبتلا به بیماری‌های روانی در این شرایط باید درمان خود را ادامه دهند و در نظر داشته باشند که امکان عود کردن علایم بیماری وجود دارد. 

به خود، دوستان و اعضای خانواده‌ی خود کمک کنید تا با استرس مقابله کنند. کمک به دیگر اعضای جامعه باعث می‌شود تا در شرایط بحرانی جامعه‌ای قوی‌تر داشته باشید. 

برای مقابله با استرس ویروس کرونا چه می‌توان کرد؟

  • دست از خواندن، دیدن و گوش دادن به اخبار بردارید و از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید. اینکه مدام در مورد وضعیت همه‌گیری جهانی بیماری کووید 19 بخوانید نه تنها کمک کننده نیست، بلکه باعث ناراحتی بیش‌تر شما خواهد شد. 
  • از بدن خود مراقبت کنید. نفس عمیق بکشید و حرکات کششی یا مدیتیشن انجام دهید. مواد غذایی سالم مصرف کنید و به صورت منظم ورزش کنید. به اندازه‌ی کافی بخوابید و از الکل و مواد مخدر دوری کنید. 
  • از وقت خود برای انجام دادن سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی خود مانند کتاب خواندن، فیلم دیدن و یا بازی کردن استفاده کنید. 
  • با دیگران ارتباط برقرار کنید. با افراد مورد اعتماد خود در مورد احساسات خود صحبت کنید. 
برای مقابله با استرس ویروس کرونا چه می‌توان کرد؟

کاهش استرس در خود و دیگران در مقابله با ویروس کرونا

افزایش اطلاعات در مورد بیماری و شناخت خطرات احتمالی این بیماری و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران باعث کم‌تر شدن تنش و استرس خواهد شد. توجه کنید که باید اطلاعات درست و دقیق را به اشتراک بگذارید، به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارتباطات بین افراد را هم افزایش خواهد داد. 

مواجه شدن با بیماری بار روانی و احساسی زیادی روی فرد خواهد گذاشت. برای کاهش واکنش‌های استرس ناشی از این اتفاق باید کارهای زیر را انجام داد:

  • باید بدانید که ترومای ثانویه روی فردی که وظیفه‌ی مراقبت از خانواده را برعهده دارد، اثر خواهد گذاشت. 
  • علایم فیزیکی ترومای ثانویه شامل خستگی و بی حالی و علایم روانی آن شامل ترس، خستگی و احساس گناه است.
  • به خود و افراد خانواده اجازه دهید تا به روش خود با شرایط همه گیری جهانی رو به رو شوند.
  • لیستی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید.
  • از اخبار دوری کنید.
  • اگر احساس خستگی می‌کنید و توان انجام وظایف خود را ندارید، از یکی دیگر از دوستان خود بخواهید از خانواده شما مراقبت کنند. 
راهکار های مقابله با استرس کرونا

چگونگی مدیریت استرس برای والدین در مقابله با ویروس کرونا

کودکان و نوجوانان به حرف‌ها و حرکات بزرگسالان واکنش نشان می‌دهند. اگر والدین و پرستاران با آرامش و اعتماد به نفس با بیماری کووید 19 برخورد کنند کودکان هم از حمایت‌های کافی و مورد نیاز خود برخوردار خواهند شد. اگر والدین شرایط را به خوبی بشناسند و خود را برای روزهای سخت آینده با آرامش آماده کنند، کودکان هم آرامش بیش‌تری خواهند داشت. 

همه‌ی کودکان و نوجوانان به استرس به یک شیوه پاسخ نخواهند داد، برخی از این تغییرات ممکن است در آن‌ها مشاهده شود:

  • گریه کردن زیاد در کودکان کم سن و سال‌تر 
  • خیس کردن خود در خواب 
  • نگرانی و غم زیاد 
  • خواب و تغذیه‌ی ناکافی 
  • عملکرد ضعیف در مدرسه 
  • مشکل تمرکز 
  • به علاقه بودن به انجام فعالیت‌های سرگرم کننده و مورد علاقه 
  • سر درد و بدن درد بدون علت 
  • سو مصرف مواد مخدر، تنباکو و الکل 
  • بی قراری 
راهکارهای روانشناسی برای مقابله با استرس کرونا

مدیریت استرس در برابر کرونا برای افرادی که از قرنطینه خارج می‌شوند

جدا بودن از بقیه‌ی افراد و قرار گرفتن در قرنطینه موقعیتی استرس زاست. فرد مشکوک در صورتی که علائمی هم نداشته باشد، برای بررسی‌های بیش‌تر باید در قرنطینه بماند. احساسات افراد بعد از بیرون آمدن از این وضعیت متفاوت است، برخی از این احساسات عبارتند از:

  • ترکیبی از احساسات مختلف و احساس رهایی بعد از قرنطینه 
  • ترس و نگرانی در مورد سلامت خود و اعضای خانواده 
  • استرس بعد از تجربه‌ی زیر نظر بودن برای بررسی وضعیت بیماری 
  • گاهی دوستان و آشنایان فرد، حتی بعد از خروج او از قرنطینه به خاطر ترس از سرایت بیماری با او تماس نخواهند گرفت و همین باعث ایجاد حس ترس، خشم و خستگی در فرد خواهد شد. 
  • در هنگامی که فرد در قرنطینه است، از اینکه نمی‌تواند کار و وظیفه‌ی والدی خود را انجام دهد، احساس گناه خواهد داشت. 
  • برخی دیگر از تغییرات احساسی و روانی 
مدیریت استرس برای افرادی که از قرنطینه خارج می‌شوند

کودکان هم در صورت خروج خود و یا اعضای خانواده از وضعیت قرنطینه ممکن است واکنش‌های شدید احساسی داشته باشند. 

در صورتی که هرگونه سوال، نگرانی و صحبتی در رابطه با مدیریت استرس برای مقابله با ویروس کرونا دارید، در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود.

منبع:

cdc.gov

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «آموزش مدیریت استرس برای مبارزه با بیماری کرونا»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

5 دیدگاه در حال حاضر

  1. ممنون از مطلب خوب شما

  2. سلام وقتتون بخیرببخشیدمن ۳روزه گلوم التهاب داره وقرمزشده هیچ خلطی نداره صبحم توبینیم احساس سوزش دارم دوهفته بیش گوش دردوگلودردداشتم غده لنفاوی زیرچانم متورم شده دکتربام کواموکسی کلاوداده یه هفته خوردم خوب نشده هرروزآب نمک غره غره میکنم تاثیرنداره ممکنه کروناداشته باشم؟

    • سلام
      احتمال کرونا بعید است
      اما جهت بررسی و معاینه گلو و گوش باید ویزیت شوید

      • ببخشیدخانوم دکترمن رفتم دکتربهم گفته احتمالاگوشت عفونت کرده زده ب گلوت ،ولی الان سه هفته اس غده زیرچانم اندازه یه لوبیامتورم شده خطرناک نیست؟

        • سلام
          باید معاینه شود
          کپسول آموکسی کلاو ۶۲۵ هر ۸ ساعت یک عدد تا ۱۰ روز مصرف شود
          سپس به پزشک مراجعه کنید

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر