روش درست جرم‌گیری گوش در خانه

با جرم گیری گوش در خانه چقدر آشنا هستید؟ اگر جرم گوش به حالت فشرده و بیش از اندازه طبیعی در گوش‌هایتان باشد، ممکن است احساس درد، سنگینی و پری، کیپ‌شدن، زنگ‌زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات داشته باشید. تمیزکردن جرم گوش دارای اصولی است که اگر رعایت نشود؛ بر سلامت آن و شنوایی اثرات مخربی خواهد گذاشت. باید برای پیگیری وضعیت گوش‌ها و پاک کردن جرم گوش به‌صورت تخصصی به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. در این مقاله هم از نکات مهم درباره جرم گوش و بایدها و نبایدهای تمیزکردن آن گفته‌ایم. جرم گوش، چه چیزی درباره سلامت بدن شما می‌گوید؟ با ما همراه باشید تا درباره این موضوعات بیشتر برایتان بگوییم.

جرم گوش چیست؟

ماده زرد و قهوه‌ای داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، توسط سلول‌های داخل کانال گوش ساخته می‌شود. اگر به آن دست زده باشید، حتما متوجه شده‌اید که حالت چرب و چسبناک دارد. چرا؟ به این دلیل که قسمت عمده تشکیل‌دهنده‌اش چربی و سلول‌های ریزش پیدا کرده است.

جرم گوش قهوه‌ای حاصل از فرآیند دفاع گوش در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل خارجی به داخل کانال این عضو از بدن است. جرم گوش نه تنها مضر نیست بلکه اثر محافظتی دارد. البته با این شرط که میزان آن از حد نصاب بیشتر نشود.

جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی از جمله مسائل مهم سلامت گوش در تمام سنین به شمار می‌آید. برای همین است که باید نکات مهم درباره تمیزکردن گوش را بدانید و جدی بگیرید.

جرم قهوه‌ای گوش

علت ایجاد جرم گوش چیست؟

جرم یا واکس گوش  ماده آلوده‌ای نیست بلکه به عنوان نوعی سد دفاعی غیراختصاصی به حساب می‌آید. در واقع، نقشی که ابرو برای محافظت از چشمتان دارد یا پوست برای محافظت از سراسر بدن ایفا می‌کند، مشابه نقشی است که جرم گوش برای پرده گوش و سلامت شنوایی شما بازی می‌کند.

پس اگر بخواهید جواب این سوال را بدانید که آیا جرم گوش مفید است یا مضر، به شما می‌گوییم که چنانچه بیش از اندازه زیاد یا کم نباشد، بسیار مفید و محافظ سلامت شنوایی‌تان است.

تجمع بیش از اندازه جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی به این علت است که جلوی پرده صماخ توسط آن اشغال می‌شود و اصوات کمتری به این پرده برخورد می‌کنند.

اگر میزان جرم گوش هم کمتر از حد متعادل باشد، احساس خشکی و خارش داخل کانال گوش بعید نخواهد بود. پس تمیزکردن جرم گوش مهم است اما نبود این ماده هم دردسرهایی به همراه می‌آورد. چگونه جرم گوش را خالی کنیم؟

عملکرد جرم گوش چیست؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه دارید هر وسیله نوک تیزی که به دستتان می‌رسد، وارد کانال گوش کنید و به هر نحوی شده، ماده زردرنگ جرم گوش را خارج کنید، باید بگوییم که خطرناک‌ترین اقدام علیه سلامت و شنوایی گوش‌تان را در پیش گرفته‌اید.

 تمیزکردن جرم گوش به شیوه‌ای غیراستاندارد، جرم را بیشتر به سمت داخل هل می‌دهد و به پرده گوش فشار وارد می‌کند. این روند باعث تجمع و سفت‌شدگی جرم گوش و تاثیر آن بر کاهش شنوایی می‌شود.

تمیزنکردن جرم گوش و فشرده‌شدن آن در گوش با احساس درد، سنگینی و پُری، کیپ‌شدن، زنگ زدن، خارش، بوی نامطبوع و ترشحات همراه است.

گاهی پیش می‌آید که نه تنها نمی‌توانید جرم گوش را خارج کنید بلکه بدتر آن را به داخل هل داده و همزمان به پرده حساس صماخ هم ضربه می‌زنید. اقدام درست این است که به پزشک مراجعه کنید تا شست‌وشوی بهداشتی و مناسب گوش برایتان انجام شود و وضوح شنوایی را دوباره به دست بیاورید. 

نکات مهم در تمیزکردن جرم گوش چیست؟

لازم است که باورها و اقدامات اشتباه برای تمیزکردن جرم گوش را بشناسید تا از اجرای چنین روش‌هایی بر گوش‌هایتان جلوگیری کنید. این عادات غلط عبارت‌اند از:

  • چوب کبریت، سوییچ ماشین و کلید در منزل، خودکار، مداد و هر چیز نوک تیز دیگری را برای خارج کردن واکس زرد رنگ وارد گوش نکنید. مورد استفاده این وسایل هر چه باشد، در حیطه وسایل پزشکی گوش نیست.
  • گوش پاک‌کن، گوش پاک‌کن نیست. آن وسیله‌ای که در جامعه به عنوان گوش پاک‌کن استفاده و در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، یک اپلیکاتور است و نه یک گوش پاک‌کن. شما با استفاده از این وسیله (اپلیکاتور) نه تنها موفق به خارج کردن جرم گوش نمی‌شوید، بلکه بدتر جرم را به داخل هل می‌دهید و احتمال آسیب رساندن به پرده صماخ با آن هم محتمل است. لطفا از این وسیله (که احتمالا شما هم به آن گوش پاک‌کن می‌گویید) استفاده نکنید.
  • به شما توصیه می‌شود که بعد از استحمام، برای خشک کردن گوش و خارج‌کردن جرم گوش که احتمالا نم خورده و راحت‌تر خارج می‌شود، از انگشت یا اپلیکاتور استفاده نکنید. بهتر است که چند دقیقه‌ای گوش خود را در مسیر باد گرم سشوار قرار دهید تا داخل کانال گوشتان خشک شود.
  • بهترین کار برای تمیزکردن گوش، شستشوی گوش با روش‌هایی همچون ساکشن یا تزریق آن هم توسط پزشک است.

برای معاینه گوش در سنین پایین حتما به پزشک مراجعه کنید. جرم گوش کودکان باید از سوی متخصص بررسی و خارج شود. در غیر این صورت، احتمال انسداد گوش و آسیب شنوایی وجود دارد. 

مناسب‌ترین اقدام برای تمیزکردن جرم گوش

با توجه به حساس بودن ساختار گوش به شما توصیه می‌شود که اگر جرم گوش باعث شده که علائمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، نزد پزشک بروید.

اگر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند. در صورتی که جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج‌کردن جرم خواهد کرد که عبارت‌اند از:

  • مرحله نخست: پزشک قطره روغن گلیسیرین فنیکه (Glycerin pheniqe) تجویز خواهد کرد که باید روزانه دو تا سه نوبت در گوش به مدت چند روز بچکانید. این قطره روغنی، جرم گوش را نرم و خارج کردن آن را آسان‌تر می‌کند.
  • مرحله دوم: پس از گذشت چندین روز، دوباره به پزشک مراجعه کنید. گوشتان توسط دستگاه معاینه و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل آن شست‌وشو داده می‌شود. سپس پزشک با کمک یک دستگاه داخل گوش را نگاه و باقی‌مانده جرم‌ها را خارج می‌کند.

بررسی جرم گوش

جرم گیری گوش با ساکشن

تمیزکردن جرم گوش با ساکشن ایمن‌ترین و موثرترین روش برای معاینه و درمان گوش است که توسط پزشکان مجرب و آموزش دیده انجام می‌شود. این فرایند دردی به همراه نمی‌آورد و خطرناک نیست.

بهتر است که در طول انجام ساکشن، ثابت و بی‌حرکت باقی بمانید تا گوشتان آسیب نبیند. این عملیات نیازی به بیهوشی و بی‌حسی هم ندارند.

تمیزکردن گوش با روش‌های خانگی

روش‌های زیر برای در آوردن چرک گوش در خانه معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد:

جرم گوش

جوش شیرین

شما می توانید جرم گوش را در خانه با استفاده از جوش شیرین پاک کنید:

  • نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در ۶۰ میلی‌لیتر آب گرم حل کنید.
  • اگر بطری قطره چکان دارید، محلول را داخل آن بریزید.
  • سر خود را به پهلو خم کنید و به آرامی ۵ تا ۱۰ قطره از محلول را هر بار ۱ قطره داخل گوش خود بچکانید.
  • محلول را تا ۲ ساعت در گوش بگذارید، سپس با آب بشویید.
  • این کار را یک بار در روز انجام دهید تا جرم گوش پاک شود.

جرم گوش ماده‌ای روغنی است. بنابراین، برخی از روغن‌ها می‌توانند باعث نرم‌شدن جرم گوش در هنگام تماس این دو ماده شوند. روغن‌های زیر برای این کار توصیه می‌شوند اما استفاده از آنها مشروط به تجویز پزشک است:

  • روغن نارگیل
  • گلیسرین
  • روغن زیتون

برای استفاده از روغن برای حذف جرم گوش:

  • در صورت تمایل، روغن انتخابی خود را کمی گرم کنید و آن را در یک بطری قطره‌چکان بریزید. روغن را در مایکروویو گرم نکنید. همیشه قبل از قرار دادن آن در گوش، دما را آزمایش کنید.
  • سر خود را به پهلو خم کنید و چند قطره روغن را داخل گوش بریزید.
  • سر خود را به مدت ۵ دقیقه به پهلو خم کنید.
  • یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

خونریزی از گوش را جدی بگیرید

اگر روش تمیزکردن جرم گوش، توسط پزشک اجرا شد و بعد از شست‌وشو دچار مشکلاتی در شنوایی، درد شدید یا خونریزی از این ناحیه شدید، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت ملاقات بهترین متخصصان هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی دکتر از سایت دکتردکتر استفاده کنید. این روش بسیار سریع و بی‌معطلی، شما را به متخصصان متصل می‌کند.

درباره تمیزکردن جرم گوش ابهام یا پرسشی در ذهن دارید؟ از ما بپرسید تا به شما در رسیدن به پاسخ کمک کنیم.

منبع:

WebMD

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
75 نظرات
  1. سید می گوید

    سلام.شنوایی گوشم کم شده رفتم پیش متخصص میگه از داخل پرده یه چیزی چسبیده بخاطر همینه هرچی هم دارو داده اصلا خوب نشده شما راهی دارین که من بتونم کثیفی پرده از داخل رو تمییز کنم

  2. سهیلا درهی می گوید

    سلام خسته نباشید.بابام چندماهه گوش دردشدیده.دکتر گفت جرم ها داخل گوشش سفت شده سریع ترین و بی خطرترین راه درمان التهاب و تخلیه جرم سفت شده گوش رو میشه بگین

  3. کوثر می گوید

    سلام
    من چند وقتی بود گوشم راستم ی دفعه ای می‌گرفت ولی دست میزدم به گوشم خوب میشد بعد چندروز پیش گرفت باز هرچی کردم باز نشد صدا هارو ضعیف میشنوم بعد رفتم پیش دکتر عمومی ی قطره با قرص داد ولی الان دوروز که دارم مصرف میکنم ولی هیچ تغییری نکرده و نمیخام گوشمو شست‌وشو بدم بنظرتون چیکارکنم خوب شه؟

  4. ارمین می گوید

    سلام من جرم گوش دارم اما خیلی زیاد نبود ک گوش درد و گوشم وزوز کنه اما امروز صبح ک از خواب بیدار شدم گوش درد و وزوز و صداها رو کم میشنوم و کیپ شدن گوش داشتم من باید چیکار کنم تا گوشم خوب شه؟لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایم ابتدا باید از نظر عفونت گوش معاینه شین، اگر عفونت نباشه شستشوی گوش باید انجام شه
      به متخصص” گوش حلق بینی مراجعه کنید

  5. amin می گوید

    با سلام تقریبا ۲ هفته بود که شنواییم شده بود ۵۰ ۶۰ درصد خیلی کم میشنیدم تا این که رفتم پیش متخصص گوش حلق بینی یه قطره واسم نوشت ب اسم فنیکه گفت ۳ روز بعد بیا برای پاک سازی منم برای پاک سازی رفتم یه میله میکرد تو گوشام و جرم در می اورد تا این ک شنواییم اوکی شد وقتی برگشتم خونه گوش چپم خونی بود و این ک الان گوش چپم کیپ شده یجورایی و انگاری هنوز جرم داره باید چیکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر همچنان علایم دارین مجدد به پزشک معالجتون مراجعه کنید
      ممکن با ساکشن کاملا جرم خارج نشه

  6. علیرضا می گوید

    سلام من چند روزه که یکی از گوشهام گرفته و ترشحات مایع از اون خارج میشه و همینطور درد می‌کنه.به پزشک عمومی مراجعه کردم برام قرص ازیترو و روغن نرم کننده گوش تجویز کرده چند روزه استفاده میکنم هیچ تاثیری نداشته.میشه راهنماییم کنید؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر هنور بهبود نداشتین معاینه مجدد لازم
      به متخصص” گوش حلق بینی مراجعه کنید

  7. Fereshteh می گوید

    سلام .وقتتون بخیر.من خیلی وقته که صدا هارو بد می‌شنوم حس میکنم گوشم جرم داره گاهی اوقات هم حس میکنم اب توشه به دکتر عمومی هم که مراجعه کردم گفت مشکلی ندارع
    از اطرافیان هم که در مورد شست شوی گوش پرسیدم میگن ضرر داره ،میشه راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر جرم باشه شستشو ضرر نداره
      به متخصص” گوش حلق بینی مراجعه کنید

  8. مونا نیک می گوید

    سلام پسر ۵ ساله من تقریبا از همون نوزادی ترشح گوش زیاد داره ترشح هم رنگش قهوه ای خیلی تیره هست مخصوصا دیر میره حموم یا مریض میشه بیشتر میشه و یکم بیرون میاد ترشح چسبنده نیست انگار خیس نیست هیچ گوش درد و تورمی در ظاهر نداره یکبار که سرماخوردگی شدید گرفته بود همین علائم داشت دکتر خودش گفت این بچه هر ماه مریضه و به مدت دو هفته کو آموکسی کولاو ۶۲۴ بهش داد ولی بعد اونم همیشه اینجوریه و لازم به ذکره همش هم مریضه و آلرژی تنفسی شدید داره و ارثی هست چکار کنم باید تست شنوایی سنجی انجام بدم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر ابتدا بهتره به متخصص” گوش حلق بینی مراجعه کنید

  9. سرافراز می گوید

    سلام شمع گوش برای خارج کردن جرم گوش خوب هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.