موارد منع مصرف آمپول ب کمپلکس

  • 1397-10-16
  • 0
تزریق آمپول ب کمپلکس

آمپول ب کمپلکس یکی از رایج‌ترین مکمل‌هایی است که مردم برای رفع کمبود ویتامین ب مصرف می‌کنند. این آمپول چه زمانی باید استفاده شود و مواد منع مصرف آن چیست؟

ویتامین ب کمپلکس متشکل از ۸ نوع ویتامین است:

  • ویتامین ب ۱ (تیامین)
  • ب ۲ (ریبوفلاوین)
  • ب ۳ (نیاسین)
  • ب ۵ (پانتوتنیک اسید)
  • ب ۶ (پیریدوکسین)
  • ب ۷ (بیوتین)
  • ب ۹ (فولیک اسید)
  • ب ۱۲ (کبالالین)

هر یک از این ویتامین‌های ضروری به عملکرد کلی بدن کمک می‌کنند. در ادامه به اینکه این ویتامین‌ها برای چه اهدافی مفید هستند، چقدر به آن‌ها نیاز دارید و اینکه باید مکمل یا آمپول ب کمپلکس مصرف کنید یا نه، می‌پردازیم.

فواید آمپول ب کمپلکس چیست؟

ویتامین‌های گروه ب نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی و بهبود وضعیت جسمی دارند. این ویتامین‌ها به منزله سنگ بنای سلامتی بدن هستند و تاثیر مستقیمی بر سطح انرژی، عملکرد مغز و متابولیسم سلول‌ها دارد. در نتیجه آمپول ب کمپلکس می تواند گزینه‌ای مهم برای بهبود عملکرد کل بدن باشد.

ویتامین ب کمپلکس از ابتلا به عفونت پیشگیری کرده و به بهبود موارد زیر کمک می‌کند:

  • سلامت سلول‌ها
  • رشد گلبول‌های قرمز
  • سطح انرژی
  • بینایی خوب
  • عملکرد مغز سالم
  • هضم خوب
  • اشتهای خوب و سالم
  • عملکرد مناسب عصب
  • هورمون‌ها و تولید کلسترول
  • سلامت قلب و عروق
  • کشیدگی طبیعی عضلات

در زنان

ویتامین‌های گروه ب به‌خصوص برای زنان که هم دوران بارداری و هم دوران شیردهی را پیش رو دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد. این ویتامین‌ها به رشد مغز جنین و کاهش خطرات مربوط به بیماری‌های مادرزادی کمک بسزایی می‌کند. برای مادران باردار، ویتامین‌های ب باعث افزایش سطح انرژی، کاهش حالت تهوع و کاهش خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی می‌شود.

در مردان

به نظر می‌رسد ویتامین‌های ب باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود؛ تولید این هورمون معمولا با افزایش سن، کاهش می‌یابد. این ویتامین‌ها همچنین به عضله‌سازی و افزایش قدرت مردان کمک می‌کند. با این حال مطالعاتی که روی انسان‌ها انجام شده، این ادعا را به‌طور کامل تایید نکرده است.

آمپول ب کمپلکس

شما به چه مقدار ویتامین ب کمپلکس نیاز دارید؟

مقدار توصیه شده برای مصرف ویتامین ب متفاوت است.

برای خانم‌ها، مقدار مصرف توصیه شده به شرح زیر است:

  • ب ۱: ۱٫۱ میلی‌گرم
  • ب ۲: ۱٫۱ میلی‌گرم
  • ب ۳: ۱۴ میلی‌گرم
  • ب ۵: ۵ میلی‌گرم (RDA یا میزان توصیه شده روزانه تایید نشده است)
  • ب ۶: ۱٫۳ میلی‌گرم
  • بیوتین: ۳۰ میکروگرم (RDA یا میزان توصیه شده روزانه تایید نشده است)
  • اسید فولیک: ۴۰۰ میکروگرم
  • ب ۱۲: ۲٫۴ میکروگرم

و برای مردان مقدار مصرف توصیه شده به شرح زیر است:

  • ب ۱: ۱٫۲ میلی‌گرم
  • ب ۲: ۱٫۳ میلی‌گرم
  • ب ۳: ۱۶ میلی‌گرم
  • ب ۵: ۵ میلی‌گرم (RDA یا میزان توصیه شده روزانه تایید نشده است)
  • ب ۶: ۱٫۳ میلی‌گرم
  • بیوتین: ۳۰ میکروگرم
  • اسید فولیک: ۴۰۰ میکروگرم
  • ب ۱۲: ۲٫۴ میکروگرم

افراد سالمند و خانم‌های باردار به مقدار بیشتری از ویتامین‌های گروه ب نیاز دارند. پزشک‌تان می‌تواند اطلاعات مربوط به دوز مناسب برای نیازهای فردی را به شما ارائه کند.

برخی مشکلات در بدن، از جذب ویتامین ب جلوگیری می‌کند. شما همچنین اگر یکی از مشکلات زیر را دارید، حتما باید در مورد میزان مصرف ویتامین ب با پزشک خود مشورت کنید:

  • بیماری سلیاک
  • اچ. آی. وی
  • بیماری کرون
  • وابستگی به الکل
  • بیماری کلیوی
  • آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)
  • کولیت اولسراتیو
  • بیماری التهابی روده

چگونه باید بفهمید کمبود ویتامین ب دارید؟

اکثر مردم با خوردن رژیم غذایی متعادل، به اندازه کافی ویتامین ب دریافت می‌کنند. با این حال امکان کمبود این ویتامین در بدن وجود دارد.

علائم زیر می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین ب در بدن باشد:

  • جوش‌های پوستی
  • ترک در اطراف دهان
  • پوسته شدن لب‌ها
  • تورم زبان
  • خستگی
  • ضعف
  • کم‌خونی
  • آشفتگی
  • زودرنجی یا افسردگی
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات شکم
  • اسهال
  • یبوست
  • بی‌حسی یا سوزش دست‌ها یا پاها

اگر هر یک از این علائم در شما وجود دارد و مطمئن نیستید چرا، به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه ممکن است شما کمبود ویتامین ب داشته باشید، این علائم می‌توانند علائم برخی بیماری‌های دیگر نیز باشند. در این شرایط پزشک‌تان می‌تواند بیماری را تشخیص داده و داروی مناسب برای درمان را تجویز کند.

قرص ب کمپلکس

آیا کمبود ویتامین ب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد؟

اگر کمبود ویتامین ب داشته باشید، احتمالا علائم مختلفی را، بسته به اینکه کمبود مربوط به کدام یک ویتامین‌های گروه ب است، تجربه می‌کنید.

اگر کمبود این ویتامین‌ها درمان نشود، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات زیر را افزایش دهد:

  • کم‌خونی
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات پوستی
  • عفونت‌
  • نوروپاتی محیطی

کمبود ویتامین ب همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را نیز افزایش دهد. محققان همچنین در مورد نقش این ویتامین در هموسیستئین و تصلب شریان را بررسی می‌کنند.

نوزادان متولدشده از مادرانی که در دوران بارداری کمبود اسید فولیک داشته‌اند، بیشتر احتمال دارد که با بیماری‌های مادرزادی به دنیا بیایند.

ویتامین ب در چه خوراکی‌هایی وجود دارد؟

بسیاری از غذاها حاوی ویتامین ب هستند و این امر، دریافت ویتامین ب کمپلکس از طریق رژیم غذایی را آسان می‌کند. بهتر است ویتامین‌های گروه ب را از طیف گسترده‌ای از منابع غذایی دریافت کنید. این امر کمک می‌کند تا به اندازه کافی از تمامی ویتامین‌های ب دریافت کنید.

ویتامین ب در منابع غذایی زیر وجود دارد:

  • شیر
  • پنیر
  • تخم مرغ
  • جگر و قلوه
  • گوشت (قرمز و سفید)
  • ماهی (مثل ماهی تن و سالمون)
  • صدف‌ماهی
  • سبزیجاتی که برگ‌های سبز تیره دارند (مثل اسفناج و کلم)
  • سبزیجاتی مثل چغندر، آووکادو و سیب‌زمینی
  • تمامی غلات و حبوبات
  • نخود و لوبیا (مثل لوبیا قرمزو چشم بلبلی)
  • آجیل
  • میوه‌ها (مثل مرکبات، موز و هندوانه)
  • محصولات سویا (مثل شیر سویا و تمپه)
  • سیاه شیره (شیره چغندر که بیشتر شکر آن را گرفته باشند)
  • جوانه گندم
  • مخمر

آیا استفاده از مکمل‌ها ضروری است؟

اغلب افراد از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی ویتامین ب دریافت می‌کنند. رژیم غذایی مناسب، بهترین روش برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.

نیازی به مصرف مکمل‌ها و آمپول ب کمپلکس وجود ندارد، مگر اینکه دکتر تشخیص دهد که کمبود ویتامین ب دارید. پزشک به شما خواهد گفت که باید مکمل خاصی استفاده کنید یا خیر.

اگر جزو یکی از گروه‌های زیر باشید، ممکن است به مکمل و آمپول ب کمپلکس نیاز داشته باشید:

  • افرادی که ۵۰ سال به بالا دارند
  • خانم‌های باردار
  • کسانی که مشکلات سلامتی مزمن دارند
  • گیاهخوران
  • وگان‌ها (که حتی محصولاتی مثل تخم مرغ که از حیوانات به دست می‌آید، نمی‌خورند)

مکمل‌ها را می‌توانید بدون تجویز پزشک هم از داروخانه‌ها تهیه کنید. البته همیشه تمام برچسب‌ها و دستورالعمل‌های داروها را مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید، حتما از پزشک خود بپرسید.

مصرف ب کمپلکس

اگر بیش از اندازه ویتامین ب دریافت کنید، چه می‌شود؟

بعید به نظر می‌رسد که از طریق رژیم غذایی بیش از اندازه ویتامین ب دریافت کنید. چون ویتامین‌های گروه ب محلول در آب هستند. این بدین معنا است که ویتامین‌های ب در بدن ذخیره نمی‌شوند و روزانه با ادرار دفع می‌شوند.

همچنین بعید است که با مصرف مستقیم مکمل‌ها و آمپول ب کمپلکس، بیش از حد ویتامین ب وارد بدن‌تان شود.

البته احتمال بیش‌مصرفی (اوردوز) ویتامین ب وجود دارد، مخصوصا اگر بدون تشخیص کمبود این ویتامین توسط پزشک، خودسرانه مکمل و آمپول ب کمپلکس مصرف کنید.

علائم بیش‌مصرفی ویتامین ب کمپلکس شامل موارد زیر است:

  • تشنگی بیش از حد
  • مشکلات پوستی
  • تاری دید
  • گرفتگی عضلات شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افزایش دفع ادرار
  • اسهال
  • سوزش پوست

اگر فکر می‌کنید علائم بیش‌مصرفی ویتامین ب کمپلکس را دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر بدون تشخیص کمبود ویتامین ب کمپلکس توسط دکتر، مکمل‌ها و آمپول‌های ب کمپلکس مصرف می‌کنید، حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف بی از حد ویتامین ب در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به آسیب به عصب شود. این آسیب می‌تواند باعث از دست دادن کنترل حرکت بدن شود.

با پزشک خود در مورد مکمل‌ها صحبت کنید

همیشه قبل از اضافه کردن هر مکملی به سبد غذایی خود، با پزشک‌تان صحبت کنید. پزشک می‌‌تواند در تعیین اینکه مصرف مکمل‌ها بهترین روش درمان است یا خیر، به شما کمک کند.

استفاده از برخی از مکمل‌ها برای برخی مشکلات و بیماری‌ها می‌تواند خطرناک باشد، پس حتما باید قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید.

منبع:

healthline

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «موارد منع مصرف آمپول ب کمپلکس»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

آخرین آموزش‌های ویروس کرونا

جدیدترین‌های پرسش و پاسخ

کتابچه‌ها

پرسش و پاسخ پزشکی

جدید‌ترین نظر‌های ثبت شده

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر