علائم چسبندگی روده و درمان‌های آن را بشناسیم

علائم چسبندگی روده در هر سنی احتمال وقوع دارند که منجر به انسداد روده شده و عوارض حطرناکی برای فرد به همراه دارد.

انسداد یا گرفتگی روده مشکلی است که در آن غذاها و مایعات به دلیل بسته بودن مسیر، نمی‌توانند از روده باریک (کوچک) یا روده بزرگ (کولون) عبور کنند. گرفتگی روده می‌تواند به دلیل چسبندگی روده که معمولاً بعد از عمل جراحی اتفاق می‌افتد، وجود کیسه‌های برآمده ملتهب یا چرکی در دیواره روده‌ها (دیورتیکولیت)، فتق یا تومورها اتفاق بیافتد. بدون درمان چسبندگی روده، قسمت‌های مسدود روده می‌میرند و باعث بروز مشکلات جدی می‌شوند؛ اما با مراقبت دقیق پزشکی و درمان چسبندگی روده، گرفتگی روده اغلب به طور موفقیت آمیزی برطرف می‌شود. اصطلاح چسبندگی روده به حالتی گفته می‌شود که بافت اسکار بین حلقه‌های روده (روده کوچک یا روده بزرگ) و پوشش داخلی در دیواره شکم (پوشش صفاقی) یا با سایر اعضا در داخل حفره شکم (کبد، کیسه صفرا، رحم و لوله‌های فالوپی آن و تخمدان‌ها و مثانه ادراری) تشکیل شود. چسبندگی همچنین می‌تواند بین حلقه‌های روده کوچک اتفاق بیافتد.

علائم چسبندگی روده

عوارض چسبندگی

چسبندگی روده می‌تواند باعث انسداد روده و ناباروری در زنان شود. انسداد روده هم چنین می‌تواند منجر به ایجاد یک فرورفتگی یا سوراخ در روده کوچک یا بزرگ شود که آن را زخم روده می‌نامند. ایجاد چنین سوراخی در دیواره روده باعث می‌شود که محتویات آن به حفره شکمی بریزد و باعث ایجاد عفونت در این ناحیه شود. این نوع عفونت را پریتونیت میگویند.

نحوه تشخیص علائم چسبندگی روده

چسبندگی شکمی نمی‌تواند با آزمایشات مشخصی تشخیص داده شود و یا از طریق روش‌های تصویر برداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی دیده شود. بیشتر چسبندگی‌های شکمی در طی عمل جراحی برای بررسی شکم یافت می‌شود. با این حال، اشعه ایکس شکم و اسکن کامپیوتری توموگرافی می‌توانند انسداد و چسبندگی روده‌ها را تشخیص دهند.

پزشک برای تشخیص علائم چسبندگی روده ابتدا معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد و از بیمار در مورد وضعیت و داروهای مصرفی سؤال می‌کند. در طول معاینه فیزیکی پزشک شکم شما را لمس می‌کند و به صدای حرکت روده‌ها گوش می‌دهد. البته برای تشخیص علائم چسبندگی روده هیچ تستی وجود ندارد که بتواند به راحتی چسبندگی را شناسایی کند اما برای تشخیص بهتر و دقیق تر علائم چسبندگی روده می‌توان آزمایشات زیر را انجام داد:

سی‌تی اسکن

سی تی اسکن با استفاده از ترکیبی از اشعه ایکس و فن‌آوری کامپیوتر برای ایجاد تصاویر بهتر استفاده می‌شود. این روش توسط تکنسین اشعه ایکس در یک بیمارستان یا یک مرکز بهداشتی انجام می‌شود و تصاویر توسط یک رادیولوژیست تفسیر می‌شوند. بیهوشی مورد نیاز نیست. یک سی تی اسکن ممکن است شامل تزریق یک رنگ خاص باشد، به نام کنتراست. درمان چسبندگی روده

تصویربرداری سریالی قسمت بالای دستگاه گوارش (Upper GI series)

اشعه ایکس توسط تکنسین اشعه ایکس در یک بیمارستان یا یک مرکز سرپایی انجام می‌شود و تصاویر توسط یک رادیولوژیست، یک پزشک متخصص در تصویربرداری پزشکی، تفسیر می‌شوند. یک اشعه ایکس نیاز به بیهوشی ندارد. فرد روی یک میز دراز می‌کشد یا می‌ایستاد و عکس برادری از ناحیه شکم صورت می‌گیرد، سپس عکس توسط رادیولوژیست تفسیر می‌شود.

کلونوسکوپی

برای بررسی جدار داخلی کولون یا روده بزرگ از روش کلونوسکوپی استفاده می‌کنند که به کمک آن تمامی طول روده بزرگ از مقعد تا محل اتصال به روده کوچک بررسی می‌شود. کلونوسکوپ دستگاهی است که از یک لوله انعطاف پذیر با قطری به شعاع یک انگشت و طول حدود ۱.۵ متر تشکیل شده است. سر لوله به یک منبع نوری و یک دوربین بسیار کوچک ویدیویی که برای تصویربرداری از روده مورد استفاده قرار می‌گیرد مجهز است. هنگام کلونوسکوپی، پزشک، به کمک کولونوسکوپ به آرامی از طریق مقعد وارد راست روده و روده بزرگ می‌شود و داخل روده بزرگ را در مانیتور دستگاه مشاهده می‌کند. با استفاده از این روش انسداد روده و علائم چسبندگی روده مشخص می‌شود.درمان چسبندگی روده

چه زمانی نزد پزشک برویم

به دلیل مشکلات و عوارض جدی و خطرناکی که گرفتگی روده می‌تواند به وجود آورد، باید در صورت مشاهده درد شکم یا سایر علائم انسداد و چسبندگی فورا به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید به با استفاده از لیست متخصصان گوارش کشور که در منوی بالا برای شما فراهم کرده‌ایم، متخصص گوارش خود را انتخاب و روند درمان چسبندگی روده را آغاز کنید.

راه‌های درمان چسبندگی روده

روش درمان چسبندگی روده و شکم بستگی به علت آن دارد، ولی بیشتر اوقات بیمار باید در بیمارستان بستری شود. پزشک برای تثبیت وضعیت شما، کارهای زیر را انجام می‌دهد:

  • سرم غذایی به دست شما وصل می‌کند تا مایعات مغذی را از این طریق دریافت کنید.
  • لوله‌ای را از طریق بینی وارد معده شما می‌کند تا هوا و مایعات شکم را برای کاهش ورم آن خارج کند.
  • لوله‌ای باریک و قابل انعطاف (سوند) را وارد مثانه می‌کند تا از طریق آن ادرار را خالی کرده و برای آزمایش جمع کند.

چسبندگی روده باعث درد، انسداد روده یا مشکلات باروری می‌شود، تنها گزینه درمان چسبندگی روده جراحی است. هنگامی که علت چسبندگی روده مشخص شد، پزشک شما روش‌هایی را برای درمان چسبندگی روده پیشنهاد می‌‌کند. چسبندگی شکمی که علائم ایجاد نمی‌کند به طور کلی نیازی به درمان ندارد. جراحی تنها راه درمان سریع چسبندگی روده است که باعث درد، انسداد روده یا مشکلات باروری می‌شود. هدف از درمان تصحيح اختلالات فيزيولوژيکي ناشي از انسداد است كه شامل استراحت دادن به روده و رفع منبع انسداد است.درمان چسبندگی روده

در صورتی که علائم چسبندگی روده باعث انسداد کامل روده شود، معمولاً برای جبران انسداد نیاز به عمل جراحی فوری دارید. اکثر انسداد روده‌های جزئی را می‌توان بدون جراحی کنترل کرد. در صورتی که نیاز به جراحی فوری نداشته باشید ممکن است پزشک به شما توصیه کند که چند روزی به روده‌ها استراحت دهید. برای این منظور باید تا چند روز غذا و مایعات را از راه دهان نخورید. در طی این مدت مایعات از طریق تزریق داخل وریدی به شما داده می‌شود تا آب مورد نیاز بدن تأمین شود و تعادل الکترولیت‌ها به هم نخورد. الکترولیت‌ها وظیفه انتقال و جابه‌جایی عناصر غذایی به درون سلول‌ها و دفع مواد زائد از سلول‌ها به بیرون را بر عهده دارد.

اگر گرفتگی مکانیکی روده جزئی باشد و غذاها و مایعات بتوانند تا حدودی از آن عبور کنند، در این صورت غیر از بستری شدن بیمار در بیمارستان، نیاز به درمان دیگری برای درمان چسبندگی روده نیست. ممکن است پزشک رژیم غذایی کم فیبری را برای شما تجویز کند که هضم و جذب آن برای روده راحت تر باشد. اگر گرفتگی روده خودبخود برطرف نشود، نیاز به عمل جراحی برای باز کردن روده و درمان چسبندگی روده است.

اگر هیچ غذایی نتواند از روده شما عبور کند و روده کاملاً مسدود باشد، تنها راه درمان چسبندگی روده باز کردن آن از طریق عمل جراحی است. طی این عمل جراحی، قسمت گرفته شده روده و یا هر بخشی از آن که مرده یا آسیب دیده است، برداشته می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که گرفتگی روده شما ناشی از ایلئوس فلجی است، یک یا دو روز در بیمارستان، وضعیت شما را کنترل می‌کند. ایلئوس فلجی اغلب یک مشکل موقتی است و خودبخود بهتر می‌شود و درمان علائم چسبندگی روده از این نوع زیاد سخت نیست. اگر ایلئوس فلجی طی چند روز بهبود نیابد، پزشک داروهایی را برای انقباض عضلات روده تجویز می‌کند که می‌توانند به حرکت غذاها و مایعات در روده کمک کنند. اگر یک نوع بیماری یا دارو باعث انسداد روده فلجی شده باشد، پزشک آن بیماری زمینه‌ای را درمان می‌کند یا مصرف آن دارو را قطع می‌کند.درمان چسبندگی روده

در صورت التهاب و عفونت شکمی که به علت چسبندگی روده رخ داده می‌توان با مصرف داروهای آنتی بیوتیک التهاب وارده را درمان کرد، همچنین ممکن است پزشک شما داروهایی را جهت کمک به تسکین درد و استفراغ برایتان تجویز کند.

هدف از این جراحی آن است که درد شکم، گرفتگی عضلات شکم، ورم و سایر علائم ناشی از گرفتگی جزئی روده‌ها برطرف شود. در مورد گرفتگی کامل روده‌ها، از آنجا که می‌تواند یک عارضه بسیار خطرناک و تهدیدکننده جان بیمار باشد، عمل جراحی آن باید به صورت اورژانسی انجام شود. برخی از عمل‌هایی که به طور رایج برای رفع انسداد و علائم چسبندگی روده انجام می‌گیرد عبارتند از:

  • برطرف کردن گرفتگی به وسیله لوله‌ای که از طریق بینی یا مقعد به روده وارد می‌شود و تا محل گرفتگی در روده پیش می‌رود.
  • لاپاراسکوپی – یک عمل جراحی با حداقل تهاجم است که طی آن یک بریدگی کوچک برای وارد کردن لاپاراسکوپ یا ابزارهای جراحی دیگر جهت حذف انسداد روده، بر روی شکم ایجاد می‌شود. لاپاراسکوپ ابزار کوچکی به شکل یک تلسکوپ کوچک است.
  • قطعه‌برداری از روده بزرگ – در این عمل، قطعه‌ای از روده بزرگ برداشته می‌شود.
  • قطعه‌برداری از روده کوچک – در این عمل، قطعه‌ای از روده کوچک برداشته می‌شود.

جلوگیری از ابتلا به چسبندگی روده و شکم

اصولاً امکان جلوگیری از ایجاد انسداد و چسبندگی روده به علت چسبندگی روده بستگی دارد. در واقع جلوگیری از چسبندگی روده دشوار است. با این حال شما می‌توانید با انجام اقدامات زیر، خطر انسداد و گرفتگی روده‌ها را کاهش دهید:

  • اگر مورد جراحی دارید بهتر است جراحی لاپاروسکوپی را انجام دهید.
  • درمان فتق و آسیب‌های مشابه در اسرع وقت و قبل از آنکه باعث انسداد روده شود.
  • کاهش احتمال فشردگی مدفوع از طریق:
    • مصرف غذاهای غنی از فیبر به مقدار زیاد
    • نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد
    • ورزش کردن به‌طور منظم

محققان دریافته‌اند که رژیم غذایی و تغذیه در ایجاد یا جلوگیری از چسبندگی روده نقش دارند. فرد مبتلا به انسداد روده‌ای جزئی می‌تواند علائم را با رعایت یک رژیم غذایی مایع یا کم فیبر که به وسیله سیستم گوارش ساده‌تر به ذرات کوچکتر تقسیم می‌شود، درد و علائم چسبندگی روده را کم کند.

منابع:

niddk

medicinenet

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
30 نظرات
  1. مهشید می گوید

    سلام وقتتون بخیر … در قسمت سمت چپ از زیر قفسه سینه تا پایین شکم درد دارم . گاهی اوقات دفع گاز و یبوست هم دارم تقریبا ۳ سالی به شکل مزمن هست و گاهی انقدر سفته که دفع خون و سوزش شدید در ناحیه مقعد دارم ازمایش خون دادم و کم خونی و مشکل تیروئید نداشتم و سونوی شکم و لگنم هم سالم بود . احتمال میدید چسبندگی یا انسداد باشه ؟

  2. نادیا می گوید

    سلام
    پدر من عمل آنوریسم آئورت شکمی داشتند از روز بعد عمل هر روز دل درد دارند و حدود ۲۰ روز هست که دل دردشان خیلی بیشتر شده چندین بار دکتر رفتند و کولونوسکوپی هم انجام دادند اما فقط یک پولیپ کوچک داشتندممکن هست دچار چسبندگی روده شده باشند ؟ ممنون از لطف شما

  3. زهرا می گوید

    سلام من دوبارعمل سزارین بارداری انجام دادم باردوم دکترکه سزارین ام کردگفت دیگه نمیتونی بارداربشی چون چسبندگی زیادی داری.گفت اگه بارداربشی احتمالش زیادجونت ازدست بدی.امامن هیج دل دردی یایوبوست وورم شکم ندارم بایدچیکارکنم میخوام بارداربشم امامیترسم

  4. سارا سمیع می گوید

    سلام،
    من چند ماهی که دردی در شکمم دارم. فقط در ناحیه چپ. مکانش متغیر. گاهی سمت چپ ناف، گاهی زیر سینه چپ، گاهی در پهلو چپ. خاطر نشان کنم که من یکسال پیش یک حاملگی اگتاپیک داشتم که کمتر از 2ماه سقط شد و حدود کمتر از یکسال قبل از آنهم یک سقط زیر یکماه داشتم.
    آزمایشات اولتراسوند نشان داد که التهاب توی لوله فولیپ چپ دارم، اما متخصص گفته که درد شکمت به امن التهاب ربطی نداره. و الان یکماه هیچ درددی در ناحیه لوله فولیپ ندارم.

    شب خواب راحت دارم، دفع هر روز دارم. در پوزیشن نشسته دردام بیشتر رخ میدن.
    ممنون میشم بفرمایید راهنمایی کنید.

  5. سارا روزنی می گوید

    سلام ببخشید من دلم درد میکنه و دفع باد ندارم چیکار کنم

  6. Nasi می گوید

    سلام من چسبندگی روده دارم
    دقیقاچه چیزایی وغذاهایی مفیده؟؟؟

  7. مهلا می گوید

    سلام
    من ٣بار عمل انسداد روده انجام دادم
    يكبار بخاطر پوليپ و دودفعه ديگه بخاطر چسبندگي روده
    توي دو نوبت من شيمي درماني شدم
    الان باز هم دكتر شيمي درمانيم ميگه بايد شيمي بشي
    همين داروها باعث چسبندگي روده نميشه؟
    خيلي ممنون ميشم پاسخ بديد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر داروها سبب انسداد و چسبندگی نمیشن

  8. بهار می گوید

    سلام ببخشید من دو ماهه وقتی دیر برای دفع مدفوع میرم دستشویی مدفوعم یکم چرب انگار خیسه بعدشم یکم دل درد دارم چیکار کنم خیلی میترسم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا آزمايش مدفوع بديد

      1. tttt می گوید

        سلام وفت بخیر من چن وقته ک بضی روز ها روده هام صدا میده و بضی روزا تو مدفوعم ترشح هست ایا الاعم چیه؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          میتونه الهتاب و عفونت باشه

  9. امیر می گوید

    سلام من در ۶ سالگی عمل اپاندیس داشتم و چند سال بعد عمل گره خوردگی روده (انسداد روده) البته اون موقع تغذیه خوبی نداشتم و استرس و افسردگی هم داشتم به نظر شما میتونسته دلیل از تغذیه و افسردگی باشه ؟؟
    ولی الان ورزش حرفه ایی میکنم و تغذیه خوبی دارم .
    بنظرتون ممکنه دوباره چسبندگی برگرده ؟؟؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بعد از هر جراحي شكم احتمال چسبندگي هست به افسردگي و تغذيه ربطي نداره

  10. پاکنژاد می گوید

    سلام من سه بار عمل سزارین کردم الان زیر شکم سمت چپم درد می کنه کم درد می کرد ولی از دیروز تا امروز دردش بیشتر بود دوساعت می شه دردش باز کم شده میتونین بگین علت چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست گرامی برای توضیح بیشتر و راهنمایی بهتر از مشاوره رایگان تلفنی دکتر دکتر استفاده کنید

  11. متین تنهازاده. می گوید

    سلام پسر من یک سال هست که آپاندیس عمل کرده الان دو روز میشه که دل درد داره ولی تو این یک سال مشکل یبوست یا گاز نداشته نگرانم یه وقت چسبندگی نیست.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست گرامی خیلی بعید به نظر می رسد که مشکل پسر شما چسبندگی باشد لطفاً جهت معاینه به متخصص اطفال مراجعه کنید

  12. امید می گوید

    سلام خسته نباشید، من طی یک حادثه تیری اندازی زخمی شدم عمل باز شکم انجام دادم حالا بعد ۶ ماه شکم غرغر می کنه ولی درد یا ورم شکم هم ندارمی ..خاطر نشان کنم که نصف معده من را نیز برداشته اند

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر عفونت روده بررسي شيد
      لطفا به متخصص داخلي مراجعه كنيد

  13. زهرا می گوید

    سلام من الان دوسال هست عمل فتق انجام دادم دوبارهم عمل صورت گرفت هرغذایی میخوورم یامیوه بازم شکمم دردمیاددکترهم زیادرفتم بازم خوب نشدم لطفاراهنمیایی کنید

  14. زهرا می گوید

    سلام من یبوست شدید دارم طوری که پشتم درد میکنه وزده بیرون باید چکار کنم لطفا رهنمای کنید ممنون

  15. امیر می گوید

    سلام من خیلی وقته تریاک خوراکی مصرف کردم چندوقته سمت راست شکمم نقطه ای دردخفیفی داره البته یبوثت هم دارم میترسم بخاطر عوارض موارد میتونه چسبندگی روده ایجاد کنه ممنون میشم ج بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام، متاسفانه در ترياك سرب هست، و سرب عوارض بسيار زيادي دارد، بايد توسط متخصص گرارش ويزيت شويد و كلونوسكوپي انحام دهيد

  16. رشید می گوید

    باسلام مدت ۴ساله شربت متادون مصرف میکنم ۸سی سی یبوست شدیددارم مدتی است مدفوع باریک دارم وخیلی بددفع میکنم حتی اگرمدفوع معمولی هم باشه تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت بررسی بیشتر به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

  17. فاطمه می گوید

    سلام ،من ریفلاکس معده دارم وروزه میگرفتم الان یه چند روز هست مری ام درد میکنه موقعه بلع ،مشکل یبوست شدید هم متاسفانه دارم,البته پشتم هم درد میکنه درست پشت گلوم

  18. ساداتی می گوید

    سلام من به چهار هفته است که مدفوع باریک دارم شکم درد هم داشتم آلان خوب شده ولی روده کامل تخلیه نمیشه باید چکار کنم ممنون

  19. قریشی می گوید

    سلام چندروز است که مادرم شکمش بزرگ شده دیربه دستشویی میرودآیا علائم چسبندگی روده است ضمنا درددرناحیه شکم ندارد وبی اشتهااست؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      سلام
      اگر دفع مدفوع و گاز دارند نشانه این است که انسداد وجود ندارد
      اما جهت تشخیص دقیق انسداد باید عکس رادیولوژی از شکم انجام شود.
      جهت بررسی بیشتر از مشاوره تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با پزشک استفاده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.