علل، علائم و نشانه‌های بیماری ایدز | آزمایش های تشخیص ایدز

علت ابتلا به ایدز
اشتراک گذاری 1105 نظر

با نشانه‌های بیماری ایدز آشنا هستید؟ در این مقاله از مجله به معرفی کامل علل و علائم بیماری ایدز و ویروس HIV می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

به صورت خلاصه باید بگوییم که:

  • اچ‌آی‌وی (HIV) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند.
  • اگر اچ‌آی‌وی درمان نشود، سیستم دفاعی بدن شخص ضعیف و ضعیف‌تر شده تا جایی که دیگر قادر به دفاع از بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌های کشنده نیست.

در همین راستا، ویدیوی کوتاهی از خانم دکتر ثمیله نوربخش متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری آماده کرده‌ایم. خانم دکتر در طول ویدیو به سوالات و دغدغه‌های بیماران مبتلا به ایدز پاسخ ‌داده‌ و توضیحاتی در خصوص نشانه‌های بیماری ایدز، روش درمان، پیشگیری و کنترل ایدز ارائه کرده است.

play-rounded-fill

07:29

 

 

ویروس HIV چیست؟

اچ‌آی‌وی (HIV) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند، این دستگاه به صورت طبیعی حکم سد دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها  را دارد. ویروس به نوعی خاصی از گلبول‌های سفید به نام لنفوسیت T کمک کننده (T-helper cell) – یا سلول‌های CD4 – حمله کرده و یک نسخه از خود را درون این سلول‌ها تکثیر می‌کند.

هر چه‌ ویروس، گلبول‌های سفید از نوع CD4  بیش‌تری را تخریب کند و نسخه‌های بیش‌تری از خود را تولید کند، سیستم دفاعی بدن شخص هم ضعیف‌تر خواهد شد. به عبارتی دیگر شخص آلوده به ویروس که درمان‌های آنتی‌رترووایرال (antiretrovira) را هم دریافت نکرده باشد، به سختی امکان مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها را پیدا خواهد کرد.

داروهای آنتی‌رترو وایرال یا داروهای ضد رترو ویروسی داروهایی ترکیبی هستند که ویروس را به صورت مشخص از بین نمی‌برند، بلکه چرخه‌ عمر ویروس را در مراحل مختلف هدف قرار داده و به این ترتیب ویروس قادر به تکثیر و ایجاد نسخه‌ دیگری از خود نخواهد بود. اگر استفاده از این دسته از داروها بدون وقفه ادامه داشته باشد، تعداد ویروس به حد غیر قابل تشخیص خواهد رسید.

اگر عفونت ویروس اچ‌آی‌وی درمان نشود، دستگاه ایمنی بدن ظرف 10 تا 15 سال به طرز شدیدی آسیب دیده و دیگر قادر به انجام وظیفه دفاعی خود نخواهد بود. با این همه نسبت پیشرفت عفونت ویروسی به عوامل مختلفی همچون سن، سلامت عمومی و پیشینه‌ بیمار بستگی دارد. 

 

سوالاتی که در این ویدیو به آن‌ها پاسخ داده شده است. عبارت‌اند از:

  • نشانه های بیماری ایدز چه هستند؟
  • آیا ایدز قابل درمان است؟
  • روش های انتقال ایدز چه هستند؟
  • راه‌های تشخیص بیماری ایدز چه هستند؟
  • روش‌های پیشگیری از بیماری ایدز چه هستند؟
  • کرونا روی افراد مبتلا به ایدز چه تاثیری دارد؟

علت بیماری HIV چیست؟

به عقیده­ دانشمندان منشا HIV کشور آفریقاست. در حدود سال 1920، ویروس HIV از شامپانزه به انسان منتقل شد که احتمالا ناشی از شکار و خوردن گوشت شمپانزه­‌هایی که حامل ویروس SIV که ویروس سیار نزدیک به HIV است، بوده است. این ویروس به مرور زمان بین مردم آفریقا منتقل شد و نهایتا به قاره‌های دیگر جهان نیز انتقال یافت.

علت ایدز چیست؟

علت ایدز مبتلا­ شدن به ویروس HIV و پیشرفت این ویروس است که به بیماری ایدز تبدیل می‌­شود.

مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر عمومی

آیا جوش (راش) جزء علائم HIV است؟

حدود ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به ویروس HIV هستند، تغییراتی در پوستشان ایجاد می‌شود که به شکل دانه‌های قرمز و برجسته هستند. این جوش­‌ها در اثر خوردن داروهای مربوط به HIV نیز می‌تواند ایجاد شود.

افراد به دلیل حساسیت دارویی که معمولا با مشکلات تنفس، تورم و تب همراه است، نیز می‌­توانند با این مشکل مواجه شوند. در بسیاری از موارد این جوش­‌ها و ضایعات پوستی مربوط به ویروس HIV و داروهای آن هستند ولی باید به این نکته توجه داشت که این مدل جوش‌­ها می‌توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند.

علائم ایدز در دوران نهفتگی

چند هفته اولیه‎ای که شخص مبتلا به ویروس می­‌شود، اولین مرحله این بیماری است که برای بعضی اشخاص علائم خاصی ندارد. همچنین برای برخی دیگر علائم مانند بیماری­‌های ویروسی فصلی مثل سرماخوردگی است. به همین دلیل ممکن است به ویروس HIV پی­ نبرند.

علائم اولیه HIV شامل:

  • تب
  • احساس سردی
  • غده­‌های چرکی و ورم کرده
  • دردهای عمومی و کلی
  • جوش یا ضایعه‌­ پوستی (راش)
  • گلودرد
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • دل‌­ درد

علائم ایدز چیست؟

اگر ویروس HIV کنترل نشود و پیشرفت کند، تبدیل به ایدز می­‌شود. علائم ایدز شامل:

  • تب
  • غدد تورمی و چرکی به خصوص در زیر بغل، گردن و کشاله ران
  • خستگی
  • عرق کردن
  • جوش و ضایعات پوستی
  • درد و لکه یا زخم در دهان، زبان، آلت­ تناسلی
  • کاهش وزن شدید
  • نگرانی و افسردگی

علائم بیماری ایدز در آقایان

علائم این ویروس بین خانم‌ها و آقایان مشترک است ولی دردهای مربوط به آلت تناسلی در مردان رایج‌تر از خانم‌هاست. اگر چه خانم‌ها مراقبت‌های دارویی را بیشتر جدی می‌گیرند.

علائم بیماری ایدز در خانم‌ها؛ آیا تفاوتی وجود دارد؟

احتمال مبتلا شدن خانم‌ها و آقایان به عفونت­‌های انتقالی­‌ جنسی (sexually transmitted infections) زیاد است ولی برعکس آقایان درد و ضایعات پوستی بر آلت­ تناسلی خانم‌ها کمتر است به­ علاوه خطر افزایش موارد زیر در زنان مبتلا به HIV بیشتر است:

  • عفونت­‌های قارچی آلت­ تناسلی
  • عفونت­‌های دیگر آلت­ تناسلی مانند رشد باکتری­‌ها
  • بیماری التهابی لگن
  • تغییرات چرخه قاعدگی
  • ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که می­‌تواند منجر به زگیل آلت تناسلی و سرطان رحم شود.

همچنین زنان در دوران بارداری امکان انتقال ویروس به جنین را دارند ولی از طریق درمان دارویی احتمال آن کاهش می­‌یابد. به علاوه در دوران شیردهی نیز این ویروس از طریق شیرمادر می­‌تواند به نوزاد منتقل شود که توصیه می­‌شود در این شرایط مادر به نوزاد شیر ندهد.

زمان بروز اولین علائم ایدز

پس از گذشت چند ماه از مبتلا شدن، فرد وارد مرحله دوم این بیماری می‌شود که باز هم برای بعضی افراد می‌تواند علائمی نداشته باشد یا علائمی که به نظر مربوط به HIV نیستند. در این دوران ویروس می‌­تواند به دیگران منتقل شود و مهم است که شخص آزمایش دهد. علائم HIV در این دوران می­‌تواند موقتی باشد یا حتی به قدرت پیشرفت کند. شخص مبتلا شده به ویروس باید درمان دارویی را آغاز کند تا بیماری را کنترل کند.

روش ها و آزمایش های تشخیص بیماری ایدز

آزمایش خون از رایج‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان اچ‌آی‌وی (HIV) است. در آزمایش‌های خون، آنتی‌بادی‌های خون بررسی می‌شود تا از حضور ویروس اچ‌آی‌وی در خون تشخیص داده شود.

افرادی که در مواجهه با بیماران مبتلا به ایدز قرار دارند، باید سریعا آزمایش شوند. آزمایش به‌موقع می‌تواند برای فرد حیاتی باشد. چنانچه بیماری ایدز به موقع تشخیص داده شود، پزشکان می‌توانند برنامه درمانی بهتری را برای مقابله با ویروس تهیه کنند.

علاوه بر این، آزمایش‌های به‌موقع حتی در صورتی که جواب آن منفی باشد، حکم زنگ خطر را دارد و باعث می‌شود فرد از رفتارهای پرخطری که موجب انتقال ویروس می‌شود خودداری کند. 

از آنجا که تولید آنتی‌بادی‌های بدن برای مقابله با ویروس بین ۶ هفته تا ۶ ماه طول می‌کشد، نیاز به تکرار آزمایش است. دکتر ایدز (HIV) در زمان معاینه از علائم بیماری، سوابق پزشکی و همین‌طور عوامل پرخطر از بیمار سوال می‌کند. در ادامه رایج ترین آزمایش های تشخیص ایدز را معرفی می کنیم.

آزمایش اِلایزا

آزمایش اِلایزا (ELISA Test) از نوع آزمایش‌های آنتی‌بادی برای تشخیص عفونت ویروس اچ‌آی‌وی در بدن است. اگر جواب آزمایش الایزا مثبت باشد، نیاز به آزمایش تأییدی دیگری به نام آزمایش وسترن بلات (Western Blot) وجود خواهد داشت.

در صورتی هم که جواب آزمایش الایزا منفی باشد، اما فرد بازهم نسبت به ابتلا به اچ‌آی‌وی شک دارد، این آزمایش باید برای دوره‌ای بین ۱ تا ۳ ماه پس از آن دوباره تکرار شود.

آزمایش الایزا از حساسیت بالایی برخوردار است، اما از آنجایی که آنتی‌بادی‌های بدن بلافاصله پس از عفونت به ویروس اچ‌آی‌وی تولید نمی‌شود، ممکن است جواب آزمایش فرد برای چند هفته یا حتی چند ماه منفی باشد. به این جهت، حتی اگر جواب آزمایش فرد در این دوره‌ی زمانی منفی باشد، بازهم ممکن است سطح بالایی از ویروس در بدن حضور داشته باشد و امکان انتقال عفونت به سایرین وجود داشته باشد. 

آزمایش خانگی برای تشخیص بیماری ایدز

یکی دیگر از آزمایش ها برای تشخیص بیماری ایدز  استفاده از یک کیت خانگی است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های بهداشتی دارویی دنیا، تنها یک کیت خانگی موسوم به «آزمایش خانگی اکسپرس (Home Access Express Test)» را مورد تأیید قرار داده که در برخی داروخانه‌ها می‌توان تهیه کرد. 

آزمایش بزاق 

برای تشخیص بیماری ایدز روش دیگری نیز وجود دارد و آن آزمایش بزاق (Saliva Tests) است. در این نوع آزمایش، نمونه‌ای از بزاق فرد برداشته شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. نتیجه آزمایش بزاق معمولا تا ۳ روز به طول می‌انجامد و در صورتی که نتیجه آزمایش مثبت باشد نیاز به یک آزمایش خون تأییدی وجود دارد. 

تست میزان ویروسی

در آزمایش تست میزان ویروسی (Viral Load Test) میزان ویروس اچ‌آی‌وی در خون فرد اندازه‌گیری می‌شود. آزمایش بار ویروسی عموما برای نظارت بر نحوه‌ی پیشرفت درمان یا تشخیص زودهنگام آلودگی اچ‌آی‌وی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ۳ فناوری برای تشخیص میزان ویروس اچ‌آی‌وی در خون فرد استفاده می‌شود که عبارتند از «واکنش زنجیره ای پلیمراز (RT-PCR)»، «روش bDNA» و سنجش تکثیر بر مبنای توالی اسید نوکلئیک. اصول کلی این نوع آزمایش‌ها یکسان است. در هر ۳ روش از توالی‌های دی‌ان‌ای برای تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی در فرد استفاده می‌شود. موضوع دیگر اینکه، نتایج این آزمایش‌ها ممکن است تا حدی با هم تفاوت داشته باشد. 

حقایق پایه در مورد بیماری ایدز

  • کلمه ایدز (AIDS) مخفف عبارت نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی (acquired immune deficiency syndrome) است. این بیماری همچنین عفونت اچ‌آی‌وی پیشرفته یا اچ‌آی‌وی مرحله آخر هم نامیده می‌شود. 
  • ایدز مجموعه‌ای از نشانه‌ها و بیماری‌های ناشی از عفونت پیشرفته‌ی ویروسی است که باعث تخریب سیستم ایمنی بدن شده است. 
  • امروزه به دلیل وجود درمان‌های موجود برای اچ‌آی‌وی افراد کمی به ایدز مبتلا می‌شود و در نهایت افراد زیادی یک زندگی سالم و طولانی را تجربه می‌کنند.

با وجود اینکه درمانی قطعی برای اچ‌آی‌وی وجود ندارد با درمان و پشتیبانی درست، افراد مبتلا به این ویروس می‌توانند یک زندگی سالم و طولانی را تجربه کنند. برای این منظور شخص باید برنامه درمانی خود را به صورت مرتب و به شکلی درست اجرا کند.

اکثر افراد نگرانی زیادی نسبت به بیماری ایدز دارند و حتی گاهی اوقات رفتارهای ناشایستی در برابر افراد مبتلا از خود نشان می‌دهند. به همین منظور در این مطلب در ارتباط با راه‌هایی که ویروس HIV انتقال پیدا می‌کند و همین طور روش‌هایی که ویروس از طریق آنها نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بحث خواهیم کرد.

 HIV و ایدز؛ چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

برای پیشرفت بیماری ایدز شخص باید مبتلا به ویروس HIV شود ولی داشتن ویروس HIV به معنی داشتن ایدز نیست. ویروس HIV سه مرحله دارد:

  • مرحله اول: چند هفته اول که فرد تازه مبتلا شده است.
  • مرحله دوم: پیشرفت بیماری
  • مرحله سوم: ایدز

سرعت پیشرفت HIV چه مقدار است؟

سرعت پیشرفت برای رسیدن به مرحله سوم HIV در هر شخصی متفاوت است. اگر درمان نشود در حدود یک هفته زمان می‌برد ولی اگر از طریق دارو کنترل شود، فرد هیچ‌گاه به ایدز مبتلا نمی­‌شود.

راه‌های انتقال ویروس HIV

ویروس HIV در خون و ترشحات جنسی فرد وجود دارد. در نتیجه هر زمان که فردی در معرض این قبیل ترشحات فرد بیمار قرار گیرد، در معرض آلوده شدن به ویروس HIV است.

بنابراین راه‌های اصلی انتقال این ویروس عبارتند از:

  • خون وفراورده‌های آن
  • تزریق مشترک
  • مادر به جنین
  • تماس جنسی.

در ادامه به شرح دقیق هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش انتقال ویروس HIV از طریق خون و فرآورده‌های خونی

اگر خون فردی آلوده به این ویروس باشد در صورتی که به هر دلیلی به خون فرد دیگری وارد شود، توانایی انتقال بیماری را دارد. این حالت ممکن است در زمان انتقال خون (transfusion) رخ دهد.

بنابراین در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا، از جمله ایران، تمام خون‌های اهدائی از نظر احتمال آلودگی به ویروس HIV ارزیابی می‌شوند. با توجه به این موضوع، خطر انتقال به حداقل ممکن می‌رسد.

اما به هر روش دیگری اگر خون فرد آلوده به ویروس وارد خون فرد سالم شود، می‌تواند آلودگی را منتقل کند که این حالت در زندگی روزمره و معمولی با اندکی رعایت اصول بهداشتی به ندرت رخ می‌دهد.

به طور مثال هر جسم برنده و نوک تیزی که آغشته به خون آلوده به ویروس HIV باشد در صورتی که موجب ایجاد خراش یا بریدگی در بدن فرد سالم شود؛ می‌تواند سبب انتقال ویروس و ایجاد بیماری شود.

بنابر نکته‌ای که ذکر شد اعمالی مانند خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، ‌ختنه، اعمال جراحی و خدمات دندانپزشکی اگر با وسایل غیر استریل وآلوده به خون آلوده انجام شود، یکی از راه‌های احتمالی ویروس خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که ویروس HIV در خارج از بدن با مواد ضدعفونی‌کننده وحرارت، به راحتی از بین می‌رود. بنابراین هر گونه تزریقات یا خراشی اگر با وسایل استریل و تمیز انجام شود خطری از نظر این بیماری ندارد.

انتقال ویروس HIV از طریق تزریق مشترک

رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد به تزریق مواد مخدر ریسک ابتلا به HIV را چند برابر افزایش می‌دهد. برای مثال اگر فردی که آلوده به ویروس HIV است با یک سرنگ، تزریقی انجام دهد و با همان سرنگ و سوزن آغشته به خون، بلافاصله فرد دیگری تزریق کند؛ به گونه‌ای که خون موجود در سرسوزن یا سرنگ وارد خون فرد شود، ویروس HIV با احتمال زیاد منتقل می‌شود.

از آنجایی که اغلب معتادان تزریقی اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و از یک سرنگ و سوزن به صورت مشترک استفاده می‌کنند، خطر انتقال ویروس در این گروه افزایش می‌یابد. به همین دلیل یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال در بعضی کشورها از جمله کشور ما، اعتیاد در افرادی است که نیاز خود را به روش تزریقی برطرف می‌کنند.

انتقال ویروس HIV از طریق تماس جنسی

همان طور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم؛ یکی دیگر از مایعات بدن که موجب انتقال ویروس HIV می‌شود، ترشحات جنسی است. ترشحات جنسی حاوی تعداد زیادی گلبول سفید است. بنابراین ترشحات جنسی در فردی که آلوده به ویروس HIV است، می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

اگر ترشحات از فرد آلوده وارد مخاط تناسلی فرد سالم شود، می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. خطر انتقال ویروس از مرد به زن ۲.۵ برابر است. البته وجود عفونت‌های دیگر دستگاه تناسلی خطر این انتقال را افزایش می‌دهند.

راه انتقال جنسی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای آفریقایی از شایع‌ترین راه‌های انتقال است. البته ثابت شده که استفاده از کاندوم در حین رابطه به این دلیل که از ورود مایع منی به واژن جلوگیری می‌کند، احتمال انتقال ویروس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. آمیزش مقعدی و آمیزش دهانی بدون استفاده از کاندوم خطر انتقال ویروس را چند برابر بیشتر می‌کند.

انتقال ویروس HIV از مادر به نوزاد

ویروس HIV ممکن است در سه مرحله بارداری سه ماهه سوم، زایمان و شیردهی از مادر به نوزاد منتقل شود. اگر تمام این مراحل تحت نظر پزشک متخصص انجام شود احتمال انتقال ویروس به نوزاد و آلوده شدن او تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

آیا ایدز از رابطه دهانی منتقل می‌شود

همانطور که گفتیم ویروس HIV از طریق خون آلوده و ترشحات جنسی منتقل می‌شود؛ بنابراین از طریق راه­‌های زیر نیز HIV می‌­تواند منتقل شود ولی احتمال آن خیلی­ کم است:

  • از طریق بوسیدن (در صورتی که لثه شخص خونی باشد یا زخم بازی در دهانش وجود داشته باشد.)
  • توسط شخصی که مبتلا به HIV است، گاز گرفته شوید (در صورتی که آب دهان خونی باشد یا زخم بازی در دهانش وجود داشته باشد.)
  • رابطه دهانی محافظت نشده (در صورتی که ترشحات جنسی فرد وارد دهان شود.)
  • تماس با پوست آسیب دیده، زخم و خون شخصی که مبتلا به ایدز است.

آیا ایدز از زن به مرد منتقل می‌شود؟

از طریق رابطه جنسی (به خصوص رابطه جنسی فرد با فرد) ویروس HIV منتقل می‌شود، بنابراین در صورتی که افراد با یکدیگر رابطه محافظت نشده داشته باشند و زن به این ویروس مبتلا باشد، ویروس به مرد (شریک جنسی او) منتقل می‌شود.

آیا ایدز از طریق خوردن خون آلوده منتقل می‌شود؟

در معرض خون شخصی که مبتلا به HIV است قرار گرفتن، سبب انتقال ویروس می‌شود؛ بنابراین خوردن خون آلوده می‌تواند یکی از روش‌های انتقال ویروس باشد.

رفتارهایی که موجب انتقال ویروس HIV نمی‌شوند

در قسمت‌های بالاتر در رابطه با راه‌هایی که می‌توانند موجب انتقال ویروس HIV به بدن شوند صحبت کردیم. در این بخش از نوشته به رفتارهایی اشاره خواهیم کرد که موجب انتقال این ویروس نمی‌شوند. به این معنی که اگر چنین رفتارهایی را در برابر یک فرد آلوده به ویروس HIV انجام دهیم به هیچ وجه نباید نگران این باشیم که ممکن است آلوده شده باشیم.

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که ویروس HIV از طریق بزاق فرد آلوده به فرد سالم منتقل نمی‌شود. ویروس ایدز از طریق تماس‌های عادی مثل کارکردن با یکدیگر، هم صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسیدن، روابط اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی سرایت نمی‌کند. همین طور، ویروس ایدز از طریق استفاده از حمام عمومی، استخر و توالت قابل انتقال نیست.

این ویروس از طریق لباس، پوشاک، پتو و رختخواب انتقال نمی‌یابد.

عطسه، سرفه و نیش حشرات نمی‌تواند باعث انتقال آلودگی به شخص سالم شود.

البته ذکر این نکته علمی ضروری است که محققان ویروس ایدز را از ترشحات جنسی مردانه و زنانه، بزاق، ادرار و اشک فرد بیمار نیز تشخیص داده و جدا کرده‌اند ولی به‌ هر حال سرایت بیماری فقط از طریق خون، ترشحات جنسی و شیر مادر میسر است.

نوع رفتار با بیماران مبتلا به ویروس HIV در ایران

به راه‌های انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر در قسمت‌های پیشین اشاره شد. همچنین مواردی که نمی‌توانند ویروس را از یک فرد به افراد دیگر جامعه منتقل کنند ذکر شد. با توجه به این موضوع نباید بیش از حد نگران آلوده شدن به این ویروس باشیم و رفتارهای ناشایستی در مواجهه با افراد آلوده به این ویروس انجام دهیم.

برخورد نامناسب با مبتلایان سبب طرد شدن این افراد از جامعه می‌شود و حتی شاید عواقب خطرناک‌تری در انتظار خودمان و عزیزانمان باشد. چرا که این افراد در صورت مواجه شدن با این قبیل رفتارها از سوی جامعه سعی در مخفی کردن بیماری خود مخصوصا در مراکز درمانی از جمله دندان‌پزشکی و کلینیک‌ها و بیمارستان و … می کنند. در نتیجه این رفتار احتمال شیوع و انتقال ویروس را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

آمار مبتلایان به ویروس HIV در ایران

استان‌های کرمانشاه، فارس، هرمزگان، مازندران، اصفهان، تهران و خراسان رضوی از استان های پر خطر از لحاظ بیماری ایدز هستند. بیماری ایدز در ایران در میان جوانان، زنان و کودکان کار رو به افزایش است.

براساس آمار وزارت بهداشت، 84 درصد مبتلایان به این بیماری مرد و 16 درصد آن‌ها نیز زن هستند و میانگین سنی 21 تا 35 سال دارند. تخمین زده شده است که بیش از یک سوم مبتلایان به این بیماری از بیماری خود آگاه نیستند.

سخن پایانی

در پایان ذکر این نکته ضروری است که دوره کمون ویروس HIV در افراد مختلف بسیار متفاوت است. از زمانی که عامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شود تا زمانی که علائم بالینی بیماری در فرد تظاهر پیدا کنند دوره کمون بیماری نامیده می‌شود.

این دوره شاید خطرناک‌ترین دوره بیماری‌زایی در یک فرد آلوده باشد؛ زیرا علائم در فرد تظاهر پیدا نکرده است و احتمالا حتی خود فرد هم از وجود بیماری در خودش بی‌اطلاع باشد.

بنابراین همیشه رعایت نکات بهداشتی ضروری و مهم‌تر از آن اجتناب از رفتارهای پرخطر مخصوصا رفتارهای پرخطر جنسی بسیار تاکید می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از مبتلا شدن به این قبیل بیماری‌ها جلوگیری کنید.

منبع:

Healthline

 
برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: دکتردکتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

1,105 دیدگاه در “علل، علائم و نشانه‌های بیماری ایدز | آزمایش های تشخیص ایدز
  • سلام دو هفته پیش یه رابطه پرخطر مقعدی داشتم که کمتر از یه دقیقه طول کشید بعد دوهفته لرز دارم ودل درد به نظرتون علائم ایدزه؟؟

    پاسخ
    • سلام
      از روی علایم صرفا نمیشه چیزی گفت
      منتها با توجه به اینکه رابطه پرخطر بوده باید ازمایش بدین

      پاسخ
  • با سلام
    من در روزهای ۲۵ ، ۳۵، آنتی بادی
    روز ۴۰ pcr
    و روز ۷۰ p24 دادم و همگی منفی بودن
    با توجه به قطعیت pcr آیا نیاز هست تست دیگه ای در نود روز بدم ،

    پاسخ
    • سلام
      جهت مشاوره دقیق ( نوع تماس و جواب دقیق ازمایشا) از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; عفونی استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام
    من فقط یک رابطه دهانی داشتم چند ساعت پیش . من نمیدونستم ولی طرف مقابل متاسفانه بدکاره بودش
    آیا امکان این هست ایدز بگیرم؟

    پاسخ
    • سلام من خرداد ماه تتو زدم بعد دو هفته علائم گلو درد بدن درد عرقه سرد به مدت دو ماه داشتم من بعد چهل پنج روز تست دادم منفی شد بعد سه ماه کیت خانگی ایدز گرفتم اونم منفی شد , الان بعد چند ماه که گذشته دیشب دوباره درد بدن عرق سرد دل درد به سراقم اومد ایا ممکنه hiv باشه؟

      پاسخ
      • سلام
        علایمتون چون عود کننده هست و بار اول هم ۲ ماه طول کشیده لازمه حتما جهت بررسی به متخصص” عفونی مراجعه کنید

    • سلام
      رابطه دهانی ریسک انتقالش کمتر از واژینال و مقعدی هست
      اما بهتره جهت مشاوره دقیق تر از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; عفونی استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من بعد رابطه علایم hiv داشتم ازمایشم منفی بود ولی ازمایش زونا مثبت شد ایا درمانی داره

    پاسخ
    • سلام
      آزمایش زونا ؟ مگر علایمتون چی بوده؟
      و اینکه اگر رابطتون پرخطر بوده بهتره تست تکرار بشه ۳ تا۶ ماه بعد

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر وقت بخیر… من دوماه پیش رابطه داشتم که لب گرفتن بوده ولی آب دهنمون باهم قاطی شد… بعد دوماه آزمایش hivدادم منفی بوده… تو ماه اول یه آبریزش و گلو درد خفیف داشتم الان هم یک ماهی هست رگ پشت گردنم گرفتگی پیدا کرده قبلانم اینجور میشدم البته…. خیلی نگرانم… چقد احتمال داره به هپاتیت یاhivمبتلا شده باشم؟؟ ممنون میشم جوابمو بدید

    پاسخ
    • سلام
      اگر فقط رابطه در حد بوسه و بوسه فرانسوی بوده احتمال ابتلا بعیده

      پاسخ
  • اگر کسی ایدز داشته باشه و ما فقط بدنش که عفونت ذاره و بدنش زخم داشته باشه و ما فقط قسمت هایی از بدنش که زخم نیست برایش خارش دهیم تا جایی که بدنش قرمز شود به بدن ما سرعت میکند

    پاسخ
    • سلام
      خیر بعیده
      هرچند بهتره از اقداماتی مثل خاراندن که احتمال زخم هست پرهیز شه

      پاسخ
  • ببخشید چند وقت پیش یه شخصی داخل خیابون به من حمله ور شد و با یه کاتر منو زخمی کرد.
    نزدیک سه هفته از ماجرا میگذره و هیچ علائمی ندارم هنوز
    ولی خیلی استرس دارم تا چند وقت دیگه باید تست بدم که صد در صد مطمئن شم اچ آی وی نگرفتم ؟

    پاسخ
    • سلام عزیز
      بله تست بدین
      هم hiv و هم هپاتیت

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر من با یه خانمی رابطه داشتم بدون دخول از کاندوم استفاده کردم اصلا دخولی صورت نگرفت چون نعوظ کامل نبود استرس دارم که یه موقع ترشحات وارد کاندوم نشده باشه البته ترشحی ندیدم از خانم استرس گرفتم کلا بدون دخول امکان سرایت هست؟؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر بعیده

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر آیا مالیدن آلت تناسلی به شرت زنانه که در سبد حمام قرار دارد ممکن است ترشحات روی اون مونده باشد احتمال ایدز وجود دارد ؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر بعیده

      پاسخ
      • سلام ببخشید ایا احتمال انتقال از طریق خوردن اب یا نوشابه از طریق یک لیوان یا بطری باعث انتقال میشه؟
        البته خودمم هنوز مطمعن نیستم ویروس رو داشته باشم چون رابطه واژینال زیر یک دقیقه بدون کاندوم بوده وه هیچ انزالی و مایه ای انتقال داده نشده؟

      • سلام
        خیر از خوردن و آشامیدن انتقال نمیابد

  • سلام حدود ۱ ماه پیش برای اصلاح رفتم سلمونی
    و موقع اصلاح با ماشین سر من یه زخم برداشت و یکم خون اومد
    بعد ۱ ماه حدود ۱ هفته اس که مشکلات گوارش و عدم اشتها داشتم به علاوه یک سری جوش روی صورتم و پاهایم نمایان شده و دو هفته ی پیش در دهانم ۲ آفت وجود داشت
    آیا امکان ابتلا هستش؟

    پاسخ
    • سلام
      علایمتون نمیخوره
      منتها جهت اطمینان خاطر ازمایش بدین

      پاسخ
      • باسلام خسته نباشید حدودان ی هفته پیش رفتم پیش دکتر پوست یعنی فرستاد پیش پرستار برا پاکسازی پوست بعد جوش رو بینی ام بود گفتم با ی چیزی تخلیه کنه اونم سرنگ انسولین توی کمد داشت یکیشو برداشت اروم زد رو جوشم ترکید خیلی تاکید کردم گفتم تمیز بود زدی گفت اره…. الان تا مرز سکته رفتم طرف پرستاره همسایه هستش ولی اعتماد ندارم چیکار کنم

      • سلام
        نگران نباشین
        جهت مشاوره از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; عفونی
        استفاده کنین

  • سلام برای کار پوستی برداشتن خال به پزشک مراجعه کردم بعد از زدن بی حسی یکم خون ریزی کردم پزشک با دستکشی که دستش بود و استفاده شده بود و الودگی مشهودی من ندیدم شایدم بوده در حد 1 ثانیه خال من که در حال خون ریزی بود رو لمس کرد ایا احتمال انتقالhivوجود داره؟حتی اگه دستکشش الوده بوده باشه؟نیاز به تست هست؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر خیلی بعیده از این طریق منتقل بشه

      پاسخ
  • سلام من یه بار بعد از گذشت سه سال از یک رابطه محافظت نشده تست اچ ای وی دادم نتیجه .0.451بود گفتند چون کمتر از یکه منفی دکتر ی گفت این اعداد خیلی زیاده الان حدود هشت سال گذشته الان من در بلا تکلطفی به سر می برم آیا واقعا منفی یا رای به مثبت لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • سلام
      به پایگاه بهداشت برین و ازمایش رپید hiv بدین یا
      ازمایش خون آنتی بادی hiv 1,2 و p24 بدین

      پاسخ
  • سلام و خسته نباشید
    بعد از چند رابطه پر خطر بدون محافطت با یک خانم از آخرین ارتباط ۳۶ روز بعد ازمایش های هپایت های بی و سی اچ ای وی گرفته شد منفی شد
    HBsAg=۰. .58
    Hbsab=5.2
    Hcvab=.018
    HIV (1-2)Ag/Ab/p24 Ag=۰.:38
    و مرتبه دوم هم بعد از ۹۲ روز از رابطه پر خطر که فقط hiv تکرار کردم که خداروشکر منفی بود HIV (1-2)Ag/Ab/p24 Ag=۰.:39 خواستم بدونم چه از نظر هپاتیت های (بی و سی )
    و اچ اوی جواب قطعی منفی هست
    یا بازم باید تکرار شود ؟

    پاسخ
    • سلام
      منفی هست بله
      برای اطمینان خاطر میتونین ۶ ماه بعد از رابطه تکرار بشن

      پاسخ
  • سلام من ۸۰ روز پیش رابطه محافظت نشده داشتم بعد از دوماه انتی بادی منفی شد ایا دوباره باید ازمایش بدم

    پاسخ
    • سلام
      ازمایش hiv ab 1,2 و آزمایش p24 رو ۳ تا ۶ ماه بعد از رابطه هم، تکرار کنید

      پاسخ
  • با سلام آیا بیماری ایدز از طریق غذا منتقل میشه؟ ینی مثلا شخصی موقع غذا پختن دستش ببره و متوجه نشه که خون داخل غذا ریخته شده یا مثلا موقع سالاد درست کردن دستشو ببره الکی بشوره بیاددوباره سالاد درست کنه کلا از طریق خوراکیا و سالاد و غذای آلوده به خون،بیماری ایدز منتقل میشه؟با تشکر.

    پاسخ
    • سلام خیر منتقل نمیشه از طریق غذا

      پاسخ
  • سلام ببخشید میخواستم بدونم اگر آزمایش
    (HIV ab (1+2 نتیجه اش Negative باشه و عددش۰/۲۲باشه نشون میده که اصلا تا به حال به HIVمبتلا نشدم و سالم هستم و کسی رو هم آلوده نکردم؟این تست بعد دو سال و چند ماه انجام شده.

    پاسخ
    • سلام
      بله منفی هست

      پاسخ
  • سلام ببخشید امکان انتقال ایدز از طریق استفراغ وجود داره؟ مثلا وقتی فردی از یک بیمار مراقبت کنه و خیلی ببخشید اگه با استفراغ اون شخص تماس پیدا کنه و زخم باز روی دستش باشه امکان ابتلا به ایدز وجود داره؟در این صورت آیا امکان ابتلا به هپاتیتBوC هم وجود داره؟با تشکر

    پاسخ
    • سلام
      خیر از طریق استفراغ منتقل نمیشه

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من ۴ هفته پیش رابطه محافظت نشده داشتم .از دیروز احساس سرما دارم و لوزه سمت راستم درد و تورم شدید داره که گلویم هم درد میگیره که حتی نمیتونم اب دهانمو قورت بدم. احتنال ویروس هست ؟؟؟ واینکه ازمایش p24 کی قطعی نشون میده و اینکه دانش و نور کیت را نداشتن کجا دارن .ممنونم ازتون

    پاسخ
    • سلام
      بعنوان غربالکری اولیه ازمایش hiv ab 1,2 و آزمایش p24 رو ۶-۸ هفته از تماس بدین
      و ازمایش رو دوباره ۳ تا ۶ ماه بعد از رابطه هم، تکرار کنید

      پاسخ
      • سلام خانم‌دکتر گرامی من حدود شش هفته بعد ش فقط p24 دادم که دو دهم بود 0.2 که منفیه ایا کافیه ؟؟؟؟یک سوال دیگر زمان ازمایش دونوع انتی بیوتیک قوی میخوردم امکان داره بخاطر انتی بیوتیک منفی شده باشه جواب بدین ممنون میشم

      • سلام
        ازمایش آنتی بادی و p24 رو ۳ تا ۶ ماه بعد از رابطه تکرار کنین
        آنتی بیوتیک تاثیری ندارد

  • سلام وقت بخیر خانم دکتر زمان استاندارد ازمایش تبخال تناسلی چند وقت بعد از رابطه هست

    پاسخ
    • سلام
      تبخال تناسلی یا زگیل تناسلی؟

      پاسخ
      • تبخال تناسلی و دهانی خانم دکتر

      • اصولا ۱۰ الی ۲۰ روز بعد تماس علایم ظاهر میشه
        بهترین زمان تست ۴ تا ۶ هفته بعد از تماس هست

  • سلام لطفا پاسخ بدین
    من رابطه جنسی داشتم از مقعد اما الت وارد بدنم نشده و حتی طرف هم ارضا نشده فقط مالش بوده
    اگر فرد مبتلا باشه احتمالش هست تا انتقال پیدا کنه این ویروس؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر وارد نشده انتقال بعیده

      پاسخ
      • سلام خانم دکتر من ۷ ماه پیش یه رابطه محافظت نشده داشتم که بعد از ۱ ماه از رابطه سرم سنگین بود سر درد نبود فقط سرم سنگین بود و وقتی یه صدای ناگهانی میشنیدم شوک بهم وارد میشد بعد از ۷ ۸ روز خودش خوب شد این علام اچ ای وی هست ؟

      • سلام
        علایم به نفع hiv نیست
        منتها اگر رابطه پرخطر داشتین ازمایش بدین

  • سلام ممنون میشم پاسخ بدین علائم قطعی و با احتمال بسیار بالای اچ آی وی چیا هستش؟ که بعد ورود به بدن اکثرا باید اتفاق بیفتن؟

    پاسخ
    • سلام
      حدود ۳ هفته بعد علایم سرماخوردگی شدید و تب و بزرگی غدد لنفاوی
      اما ممکن در همه بروز نکنه و اگر تماس مشکوک یا پرخطری داشتین حتما آزمایش بدین

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من رابطه ی پر خطری داشتم . البته فقط دهانی شخصی که از دهان استفاده کرد طرف مقابلم بود و در این حین من ارگاسم شدم …می خواستم بپرسم احتمال ابتلا به hiv هست ؟

    پاسخ
    • سلام خانم دکتر زمان ازمایش hsvچند وقت بعد از رابطه انجام بدم خیالم راحت بشه

      پاسخ
      • سلام
        ۳ الی ۶ ماه بعد ازمایش hiv ab 1,2 و p24 بدین

    • سلام
      احتمال انتقال ایدز با این روش کمه
      و  بستگی به ریختن منی داخل دهان، گاز گرفتن و یا خشونت در رابطه یا زخم در دهان یا لب داره
      وجود موارد فوق باعث افزایش احتمال انتقال می شود

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    جواب منفی ازمایش hiv 1&2 به روش ecl پنج ماه بعد از رابطه مشکوک قطعیه؟

    پاسخ
    • سلام
      بله ارزش داره
      جهت اطمینان خاطر ازمایش hiv ab 1.2 و p24 بدین

      پاسخ
  • با سلام خانم دکتر من رابطه محافظت شده با کاندوم داشتم که نمیدونم طرفم سالم بوده یا نه، تست hiv ab و p24ag بعد از 27 روز دادم که عددش 0.34 و عدد هپاتیت 0.41 بود که منفی بودن، خیلی استرس دارم، بنظرتون نیاز هست دوباره ازمایش بدم و بعد چه مدت؟
    با تشکر از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباشین
      ۳ تا ۶ ماه بعد تکرار کنین

      پاسخ
  • سلام
    سه هفته (۲۰) روز بعد جواب hiv 1/2 ab منفی شده
    هفت هفته (۴۶) روز بعد هم جواب hiv 1/2 ab و ag p24 منفی شده
    هپاتیت هم در هر دو مورد منفی بوده
    بین دو‌ آزمایش برخی علائم سرماخوردگی و تپش قلب و دردهای جزئی و پراکنده عضلانی داشتم (به نظرم علت عصبی داشت) که کمتر از یک هفته برطرف شد
    به نظرتون جواب آزمایشها چقدر قابل اطمینانه ؟ جای نگرانی هست ؟

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباشین، ازمایش hiv ab و p24 رو بین ماه ۳ تا ۶ بعد رابطه تکرار کنید

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر
        من رابطه پرخطر بدون کاندوم داشتم
        بعد یه هفته افت زد یدونه تو دهنم (از این سفیدا) بعد 7 روز خوب شد یدونه دیگ بالاترش زد و یدونه خیلی خیلی ریز گوشه زبونم یدونه دیگ ک نموندش اون طرف
        تستم خواستم بدم گفت باید زمان بگذزه 18روز گذشت اخه از رابطه ایا نشانه چ بیماری)(اچ ای وی یا هپاتیته؟ استرس دارم شدید

      • سلام
        جهت مشاوره دقیق بهتره از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; عفونی استفاده کنید

  • سلام من پرستارم حدود دو ماه پیش دستکشم با سرم و میکروست بیمار مبتلا به اچ آی وی تماس داشت زمانی که در پوش نیدل تمیزو میخواستم جدا کنم نیدل از روی دستکش تو دستم رفت چون این اتفاق بالا سر بیمار اچ ای وی اتفاق افتاد خیلی نگرانم نیدل کاملا تمیز بود دارو کشیده بودم که تو میکروست بیمار بریزم لازم به ذکر است آلودگی واضحی هم رو دستکشم نبود امکان انتقال اچ آی وی هست

    پاسخ
    • ببخشید میخواستم ی سوال بپرسم تو حموم بیفتی و زبونت بخوره به کف حموم ایا احتمال این ک ایدز بگیریم هست؟

      پاسخ
      • سلام
        عزیز مگه کف حمام به خون فرد مبتلا به hiv آلودس؟!!

    • سلام عزیز
      وقتی نیدل تماسی با بیمار hiv نداشته خیر
      دستکش هم که به خون بیمار آغشته نبوده

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر خدمت خانم دکتر عزیز
    من حدود ۳ مرتبه در بازه یک ماه با یک خانمی رابطه پر خطر بدون محافظت انجام داده بودم حالا نمی‌دونم خانم از جهت سلامتی درست بوده یا خیر
    و از آخرین رابطم ازمایش هایی که انجام شد به این صورت بود

    یک مرتبه بعد از ۱۰ روز ازمایش HIV AbI+II ECLکه منفی بود به همراه یک چکاپ کامل خونی داده شد که خداروشکر همه چیز نرمال بود

    مرتبه دوم همین ازمایش بعد از ۲۸روز HIV AbI+II ECL که این هم منفی بود
    مرتبه سوم بعد از ۳۷ روز
    HBsAg=۰. ۵۳
    Hbsab=5.2
    Hcvab=..015
    HIV (1-2)Ag/Ab/p24 Ag=۰.۳۸
    که خداروشکر تمام منفی بود
    ولی مرتبه چهارم بعد از ۶۰ روز از آخرین رابطه
    HIV (1-2)Ag/Ab/p24 Ag=0.45 شد که این هم منفی شد

    خواستم نظرتون بودنم ازمایش هایی که داده شده قطعی هستن هم از جهت هپاتیت و ایدز یا باید مجددا باید ازمایش بدم ؟

    صمیمانه هم از لطفتون ممنون هستم

    پاسخ
    • سلام
      خواهش میکنم
      ازمایشا خوبه، جهتاطمینان خاطر ازمایش hiv ab و p24 رو بین ماه ۳ تا ۶ بعد رابطه تکرار کنید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید . من 3.4 سال پیش یه رابطه محافظت نشده داشتم با یه پسر هم سن خودم تو دوره نوجوانی . نزدیک یک سال و خورده ایه یه جور زخم یا شبیه جوش روی پوست آلتم زده . فشارش ک میدم پوستش مثل زخم میکنم هیچ چیزی مایع سفید یا عفونتی نمیاد ولی خون زیادی ازش میره . میخاستم بپرسم این علامتی از ایدز یا اچ پی وی نیست؟ باید چیکار کنم

    پاسخ
    • سلام
      معاینه لازمه
      به hiv نمیخوره

      پاسخ
  • سلام
    من‌یک‌کاه‌پیش رابطه‌محافظت نشده داشتم
    و‌حرفه ای ورزش میکنم
    و‌ییشتر از ۱۵ سال بود ک سرما نخورده بودم
    بعد از رابطه الان مدت یک ماهی هست ک مریض هستم و سرما خوردگی‌دارم
    ولی فقط سلفه میکنم و نه وزن کم‌کردم‌نه چیزی
    ایا مشکوک‌ب ایدز هستم و‌باید ازمایش بدم‌یا خیر

    پاسخ
    • سلام
      رابطه با فرد مشکوک بله تست لازم

      پاسخ
  • سلام .ببخشید انجام آزمایش بعد از ۸۰ روز خوبه یا حتما باید ۹۰ روز بشه

    پاسخ
  • ببخشید بالا بودن WBCدر حد15000چه مشکلی میتونه داشته باشه؟؟

    پاسخ
    • سلام
      یه عفونت خفیف
      یک‌ماه دیگر cbc, diff تکرار شود

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من حدود چهارماه پیش یه رابطه پرخطر داشتم دوماه بعد تو مرکز بهداشت تست رپید دادم منفی بود ۹۰ روز بعد از رابطه تست anti hiv ab 1&2 دادم منفی بود
    آیا تست دیگه ای نیازه یا نه؟
    واینکه علائم خاصی مثل تورم غدد لنفاوی و تب و لرز و افت و این چیزا رو نداشتم تو این چهارماه

    پاسخ
    • سلام
      تست p24 هم بدین

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من بعد از ۳ ماه از رابطه آزمایش p24ag دادم و منفی شد. ایا این ازمایش معتبر هست بعد از ۳ماه ؟ نیاز به ازمایش دیگری نیست؟ چون میگن انتی ژن ویروس بعد از مدتی از خون پاک میشه
    خاهش میکنم جواب بدید من خیلی نگرانم

    پاسخ
    • سلام
      ازمایش hiv ab 1,2 هم بدین و نگران هم نباشین

      پاسخ
  • سلام انجام تست رپید hiv بعد از گذشت پنج سال رابطه که یک ماه پیش گرفتم در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری قابل قبوله ممنون از شما

    پاسخ
    • سلام
      مورد اعتماد

      پاسخ
      • خیلی خیلی ممنون از جوابتون واقعا از استرس و افسردگی نجاتم دادین ممنونم ازتون

  • سلام خانم دکتر من ۱۵ روز پیش با یه خانمی رابطه محافظت شده داشتم ولی از راه دهان محافظت نشده بود حالا اسهال شدم آیا داشتن فقط همین یک علامت می‌تونه از علائم ایدز باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      علامت ایدز نیست

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر بعد از رابطه دهانی محافظت نشده در روز ۱۳ پی سی ار دادم و در روزهای ۲۰ و ۳۵ و ۴۵ و ۷۲ و ۸۸ روز ازمایش هپاتیت و ایدز رو دادم نسل ۴ بودند همگی ایا نیازی هست به ازمایش دیگری یا منفی هستش از نظر بیماری ممنونم.

    پاسخ
    • سلام
      اگر ازمایش hiv ab و p24 دادین خیر لازم نیست

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر خسته نباشین
    من با فردی که رابطه پر خطر داشته طبق اظهارات خودش دست دادم ایا انتقال ویروس از طریق دست تدادن هست

    پاسخ
    • سلام
      خیر

      پاسخ
  • آیا خراش سطحی روی پوست که توسط تیغ تو ارایشگاه ایجاد شده باشه و تیغ عوض نشده باشه میتونه باعث انتقال اچ ای وی بشه ؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر آلوده به ویروس hiv باشد بله

      پاسخ
  • سلام.خانوم دکتر من حدود ۶ ماه پیش رابطه پرخطر داشتم‌با مردی که بعدش فهمیدم همش تو رابطه های پرخطر بوده.سه ماه بعدش لرز و گلو درد خیلی شدیدی گرفتم رفتم متخصص عفونی گفتن که کروناست و دارو دادن که زود خوب شدم.حالا بعد گدشت دو ماه گلو درد و گوش درد خفیفی دارم یکم درد عضلانی هم دارم.میخواستم بدونم‌ممکنه اچ آی وی باشه؟البته اینم‌بگم که شدیدا این ۶ ماه استرس داشتم و هنوزم دارم
    ممنون میشم که جواب بدید

    پاسخ
    • سلام
      علایمتون رو نمیشه به بیماری خاصی نسبت داد
      اما چون رابطتون پرخطر بوده حتما لازمه ازمایش hiv و هپاتیت بدین

      پاسخ
  • سلام
    من رابطه پرخطر دارم یعنی ب تازگی متوجه شدم شریک جنسی من شرکای جنسی متعدد داره و ما ۴ ساله ک در ارتباطیم قبلا طبق تشخیص پزشک ب مولوسکوم مبتلا شده بودم ک با فریز برطرف شد ولی ب تازگی دچار بیماری pr شدم و گلو درد و تنگی نفس شدید دارم البته آسم هم دارم واهمه شدیدی از ایدز دارم من کدوم ازمایشگاه ازمایش بدم ک سریعتر بهم جواب بدن و چکار بایو بکنم از استرس دارم سکته میکنم

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباشین
      اغلب ازمایشگاه ها انجام میدن
      تست hiv ab1,2 و p24 انجام بدین

      پاسخ