علل، علائم و نشانه‌های بیماری ایدز | آزمایش های تشخیص ایدز

علت ابتلا به ایدز
اشتراک گذاری 1105 نظر

با نشانه‌های بیماری ایدز آشنا هستید؟ در این مقاله از مجله به معرفی کامل علل و علائم بیماری ایدز و ویروس HIV می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

به صورت خلاصه باید بگوییم که:

  • اچ‌آی‌وی (HIV) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند.
  • اگر اچ‌آی‌وی درمان نشود، سیستم دفاعی بدن شخص ضعیف و ضعیف‌تر شده تا جایی که دیگر قادر به دفاع از بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌های کشنده نیست.

در همین راستا، ویدیوی کوتاهی از خانم دکتر ثمیله نوربخش متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری آماده کرده‌ایم. خانم دکتر در طول ویدیو به سوالات و دغدغه‌های بیماران مبتلا به ایدز پاسخ ‌داده‌ و توضیحاتی در خصوص نشانه‌های بیماری ایدز، روش درمان، پیشگیری و کنترل ایدز ارائه کرده است.

play-rounded-fill

07:29

 

 

ویروس HIV چیست؟

اچ‌آی‌وی (HIV) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند، این دستگاه به صورت طبیعی حکم سد دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها  را دارد. ویروس به نوعی خاصی از گلبول‌های سفید به نام لنفوسیت T کمک کننده (T-helper cell) – یا سلول‌های CD4 – حمله کرده و یک نسخه از خود را درون این سلول‌ها تکثیر می‌کند.

هر چه‌ ویروس، گلبول‌های سفید از نوع CD4  بیش‌تری را تخریب کند و نسخه‌های بیش‌تری از خود را تولید کند، سیستم دفاعی بدن شخص هم ضعیف‌تر خواهد شد. به عبارتی دیگر شخص آلوده به ویروس که درمان‌های آنتی‌رترووایرال (antiretrovira) را هم دریافت نکرده باشد، به سختی امکان مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها را پیدا خواهد کرد.

داروهای آنتی‌رترو وایرال یا داروهای ضد رترو ویروسی داروهایی ترکیبی هستند که ویروس را به صورت مشخص از بین نمی‌برند، بلکه چرخه‌ عمر ویروس را در مراحل مختلف هدف قرار داده و به این ترتیب ویروس قادر به تکثیر و ایجاد نسخه‌ دیگری از خود نخواهد بود. اگر استفاده از این دسته از داروها بدون وقفه ادامه داشته باشد، تعداد ویروس به حد غیر قابل تشخیص خواهد رسید.

اگر عفونت ویروس اچ‌آی‌وی درمان نشود، دستگاه ایمنی بدن ظرف 10 تا 15 سال به طرز شدیدی آسیب دیده و دیگر قادر به انجام وظیفه دفاعی خود نخواهد بود. با این همه نسبت پیشرفت عفونت ویروسی به عوامل مختلفی همچون سن، سلامت عمومی و پیشینه‌ بیمار بستگی دارد. 

 

سوالاتی که در این ویدیو به آن‌ها پاسخ داده شده است. عبارت‌اند از:

  • نشانه های بیماری ایدز چه هستند؟
  • آیا ایدز قابل درمان است؟
  • روش های انتقال ایدز چه هستند؟
  • راه‌های تشخیص بیماری ایدز چه هستند؟
  • روش‌های پیشگیری از بیماری ایدز چه هستند؟
  • کرونا روی افراد مبتلا به ایدز چه تاثیری دارد؟

علت بیماری HIV چیست؟

به عقیده­ دانشمندان منشا HIV کشور آفریقاست. در حدود سال 1920، ویروس HIV از شامپانزه به انسان منتقل شد که احتمالا ناشی از شکار و خوردن گوشت شمپانزه­‌هایی که حامل ویروس SIV که ویروس سیار نزدیک به HIV است، بوده است. این ویروس به مرور زمان بین مردم آفریقا منتقل شد و نهایتا به قاره‌های دیگر جهان نیز انتقال یافت.

علت ایدز چیست؟

علت ایدز مبتلا­ شدن به ویروس HIV و پیشرفت این ویروس است که به بیماری ایدز تبدیل می‌­شود.

مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر عمومی

آیا جوش (راش) جزء علائم HIV است؟

حدود ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به ویروس HIV هستند، تغییراتی در پوستشان ایجاد می‌شود که به شکل دانه‌های قرمز و برجسته هستند. این جوش­‌ها در اثر خوردن داروهای مربوط به HIV نیز می‌تواند ایجاد شود.

افراد به دلیل حساسیت دارویی که معمولا با مشکلات تنفس، تورم و تب همراه است، نیز می‌­توانند با این مشکل مواجه شوند. در بسیاری از موارد این جوش­‌ها و ضایعات پوستی مربوط به ویروس HIV و داروهای آن هستند ولی باید به این نکته توجه داشت که این مدل جوش‌­ها می‌توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند.

علائم ایدز در دوران نهفتگی

چند هفته اولیه‎ای که شخص مبتلا به ویروس می­‌شود، اولین مرحله این بیماری است که برای بعضی اشخاص علائم خاصی ندارد. همچنین برای برخی دیگر علائم مانند بیماری­‌های ویروسی فصلی مثل سرماخوردگی است. به همین دلیل ممکن است به ویروس HIV پی­ نبرند.

علائم اولیه HIV شامل:

  • تب
  • احساس سردی
  • غده­‌های چرکی و ورم کرده
  • دردهای عمومی و کلی
  • جوش یا ضایعه‌­ پوستی (راش)
  • گلودرد
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • دل‌­ درد

علائم ایدز چیست؟

اگر ویروس HIV کنترل نشود و پیشرفت کند، تبدیل به ایدز می­‌شود. علائم ایدز شامل:

  • تب
  • غدد تورمی و چرکی به خصوص در زیر بغل، گردن و کشاله ران
  • خستگی
  • عرق کردن
  • جوش و ضایعات پوستی
  • درد و لکه یا زخم در دهان، زبان، آلت­ تناسلی
  • کاهش وزن شدید
  • نگرانی و افسردگی

علائم بیماری ایدز در آقایان

علائم این ویروس بین خانم‌ها و آقایان مشترک است ولی دردهای مربوط به آلت تناسلی در مردان رایج‌تر از خانم‌هاست. اگر چه خانم‌ها مراقبت‌های دارویی را بیشتر جدی می‌گیرند.

علائم بیماری ایدز در خانم‌ها؛ آیا تفاوتی وجود دارد؟

احتمال مبتلا شدن خانم‌ها و آقایان به عفونت­‌های انتقالی­‌ جنسی (sexually transmitted infections) زیاد است ولی برعکس آقایان درد و ضایعات پوستی بر آلت­ تناسلی خانم‌ها کمتر است به­ علاوه خطر افزایش موارد زیر در زنان مبتلا به HIV بیشتر است:

  • عفونت­‌های قارچی آلت­ تناسلی
  • عفونت­‌های دیگر آلت­ تناسلی مانند رشد باکتری­‌ها
  • بیماری التهابی لگن
  • تغییرات چرخه قاعدگی
  • ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که می­‌تواند منجر به زگیل آلت تناسلی و سرطان رحم شود.

همچنین زنان در دوران بارداری امکان انتقال ویروس به جنین را دارند ولی از طریق درمان دارویی احتمال آن کاهش می­‌یابد. به علاوه در دوران شیردهی نیز این ویروس از طریق شیرمادر می­‌تواند به نوزاد منتقل شود که توصیه می­‌شود در این شرایط مادر به نوزاد شیر ندهد.

زمان بروز اولین علائم ایدز

پس از گذشت چند ماه از مبتلا شدن، فرد وارد مرحله دوم این بیماری می‌شود که باز هم برای بعضی افراد می‌تواند علائمی نداشته باشد یا علائمی که به نظر مربوط به HIV نیستند. در این دوران ویروس می‌­تواند به دیگران منتقل شود و مهم است که شخص آزمایش دهد. علائم HIV در این دوران می­‌تواند موقتی باشد یا حتی به قدرت پیشرفت کند. شخص مبتلا شده به ویروس باید درمان دارویی را آغاز کند تا بیماری را کنترل کند.

روش ها و آزمایش های تشخیص بیماری ایدز

آزمایش خون از رایج‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان اچ‌آی‌وی (HIV) است. در آزمایش‌های خون، آنتی‌بادی‌های خون بررسی می‌شود تا از حضور ویروس اچ‌آی‌وی در خون تشخیص داده شود.

افرادی که در مواجهه با بیماران مبتلا به ایدز قرار دارند، باید سریعا آزمایش شوند. آزمایش به‌موقع می‌تواند برای فرد حیاتی باشد. چنانچه بیماری ایدز به موقع تشخیص داده شود، پزشکان می‌توانند برنامه درمانی بهتری را برای مقابله با ویروس تهیه کنند.

علاوه بر این، آزمایش‌های به‌موقع حتی در صورتی که جواب آن منفی باشد، حکم زنگ خطر را دارد و باعث می‌شود فرد از رفتارهای پرخطری که موجب انتقال ویروس می‌شود خودداری کند. 

از آنجا که تولید آنتی‌بادی‌های بدن برای مقابله با ویروس بین ۶ هفته تا ۶ ماه طول می‌کشد، نیاز به تکرار آزمایش است. دکتر ایدز (HIV) در زمان معاینه از علائم بیماری، سوابق پزشکی و همین‌طور عوامل پرخطر از بیمار سوال می‌کند. در ادامه رایج ترین آزمایش های تشخیص ایدز را معرفی می کنیم.

آزمایش اِلایزا

آزمایش اِلایزا (ELISA Test) از نوع آزمایش‌های آنتی‌بادی برای تشخیص عفونت ویروس اچ‌آی‌وی در بدن است. اگر جواب آزمایش الایزا مثبت باشد، نیاز به آزمایش تأییدی دیگری به نام آزمایش وسترن بلات (Western Blot) وجود خواهد داشت.

در صورتی هم که جواب آزمایش الایزا منفی باشد، اما فرد بازهم نسبت به ابتلا به اچ‌آی‌وی شک دارد، این آزمایش باید برای دوره‌ای بین ۱ تا ۳ ماه پس از آن دوباره تکرار شود.

آزمایش الایزا از حساسیت بالایی برخوردار است، اما از آنجایی که آنتی‌بادی‌های بدن بلافاصله پس از عفونت به ویروس اچ‌آی‌وی تولید نمی‌شود، ممکن است جواب آزمایش فرد برای چند هفته یا حتی چند ماه منفی باشد. به این جهت، حتی اگر جواب آزمایش فرد در این دوره‌ی زمانی منفی باشد، بازهم ممکن است سطح بالایی از ویروس در بدن حضور داشته باشد و امکان انتقال عفونت به سایرین وجود داشته باشد. 

آزمایش خانگی برای تشخیص بیماری ایدز

یکی دیگر از آزمایش ها برای تشخیص بیماری ایدز  استفاده از یک کیت خانگی است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های بهداشتی دارویی دنیا، تنها یک کیت خانگی موسوم به «آزمایش خانگی اکسپرس (Home Access Express Test)» را مورد تأیید قرار داده که در برخی داروخانه‌ها می‌توان تهیه کرد. 

آزمایش بزاق 

برای تشخیص بیماری ایدز روش دیگری نیز وجود دارد و آن آزمایش بزاق (Saliva Tests) است. در این نوع آزمایش، نمونه‌ای از بزاق فرد برداشته شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. نتیجه آزمایش بزاق معمولا تا ۳ روز به طول می‌انجامد و در صورتی که نتیجه آزمایش مثبت باشد نیاز به یک آزمایش خون تأییدی وجود دارد. 

تست میزان ویروسی

در آزمایش تست میزان ویروسی (Viral Load Test) میزان ویروس اچ‌آی‌وی در خون فرد اندازه‌گیری می‌شود. آزمایش بار ویروسی عموما برای نظارت بر نحوه‌ی پیشرفت درمان یا تشخیص زودهنگام آلودگی اچ‌آی‌وی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ۳ فناوری برای تشخیص میزان ویروس اچ‌آی‌وی در خون فرد استفاده می‌شود که عبارتند از «واکنش زنجیره ای پلیمراز (RT-PCR)»، «روش bDNA» و سنجش تکثیر بر مبنای توالی اسید نوکلئیک. اصول کلی این نوع آزمایش‌ها یکسان است. در هر ۳ روش از توالی‌های دی‌ان‌ای برای تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی در فرد استفاده می‌شود. موضوع دیگر اینکه، نتایج این آزمایش‌ها ممکن است تا حدی با هم تفاوت داشته باشد. 

حقایق پایه در مورد بیماری ایدز

  • کلمه ایدز (AIDS) مخفف عبارت نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی (acquired immune deficiency syndrome) است. این بیماری همچنین عفونت اچ‌آی‌وی پیشرفته یا اچ‌آی‌وی مرحله آخر هم نامیده می‌شود. 
  • ایدز مجموعه‌ای از نشانه‌ها و بیماری‌های ناشی از عفونت پیشرفته‌ی ویروسی است که باعث تخریب سیستم ایمنی بدن شده است. 
  • امروزه به دلیل وجود درمان‌های موجود برای اچ‌آی‌وی افراد کمی به ایدز مبتلا می‌شود و در نهایت افراد زیادی یک زندگی سالم و طولانی را تجربه می‌کنند.

با وجود اینکه درمانی قطعی برای اچ‌آی‌وی وجود ندارد با درمان و پشتیبانی درست، افراد مبتلا به این ویروس می‌توانند یک زندگی سالم و طولانی را تجربه کنند. برای این منظور شخص باید برنامه درمانی خود را به صورت مرتب و به شکلی درست اجرا کند.

اکثر افراد نگرانی زیادی نسبت به بیماری ایدز دارند و حتی گاهی اوقات رفتارهای ناشایستی در برابر افراد مبتلا از خود نشان می‌دهند. به همین منظور در این مطلب در ارتباط با راه‌هایی که ویروس HIV انتقال پیدا می‌کند و همین طور روش‌هایی که ویروس از طریق آنها نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بحث خواهیم کرد.

 HIV و ایدز؛ چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

برای پیشرفت بیماری ایدز شخص باید مبتلا به ویروس HIV شود ولی داشتن ویروس HIV به معنی داشتن ایدز نیست. ویروس HIV سه مرحله دارد:

  • مرحله اول: چند هفته اول که فرد تازه مبتلا شده است.
  • مرحله دوم: پیشرفت بیماری
  • مرحله سوم: ایدز

سرعت پیشرفت HIV چه مقدار است؟

سرعت پیشرفت برای رسیدن به مرحله سوم HIV در هر شخصی متفاوت است. اگر درمان نشود در حدود یک هفته زمان می‌برد ولی اگر از طریق دارو کنترل شود، فرد هیچ‌گاه به ایدز مبتلا نمی­‌شود.

راه‌های انتقال ویروس HIV

ویروس HIV در خون و ترشحات جنسی فرد وجود دارد. در نتیجه هر زمان که فردی در معرض این قبیل ترشحات فرد بیمار قرار گیرد، در معرض آلوده شدن به ویروس HIV است.

بنابراین راه‌های اصلی انتقال این ویروس عبارتند از:

  • خون وفراورده‌های آن
  • تزریق مشترک
  • مادر به جنین
  • تماس جنسی.

در ادامه به شرح دقیق هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش انتقال ویروس HIV از طریق خون و فرآورده‌های خونی

اگر خون فردی آلوده به این ویروس باشد در صورتی که به هر دلیلی به خون فرد دیگری وارد شود، توانایی انتقال بیماری را دارد. این حالت ممکن است در زمان انتقال خون (transfusion) رخ دهد.

بنابراین در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا، از جمله ایران، تمام خون‌های اهدائی از نظر احتمال آلودگی به ویروس HIV ارزیابی می‌شوند. با توجه به این موضوع، خطر انتقال به حداقل ممکن می‌رسد.

اما به هر روش دیگری اگر خون فرد آلوده به ویروس وارد خون فرد سالم شود، می‌تواند آلودگی را منتقل کند که این حالت در زندگی روزمره و معمولی با اندکی رعایت اصول بهداشتی به ندرت رخ می‌دهد.

به طور مثال هر جسم برنده و نوک تیزی که آغشته به خون آلوده به ویروس HIV باشد در صورتی که موجب ایجاد خراش یا بریدگی در بدن فرد سالم شود؛ می‌تواند سبب انتقال ویروس و ایجاد بیماری شود.

بنابر نکته‌ای که ذکر شد اعمالی مانند خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، ‌ختنه، اعمال جراحی و خدمات دندانپزشکی اگر با وسایل غیر استریل وآلوده به خون آلوده انجام شود، یکی از راه‌های احتمالی ویروس خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که ویروس HIV در خارج از بدن با مواد ضدعفونی‌کننده وحرارت، به راحتی از بین می‌رود. بنابراین هر گونه تزریقات یا خراشی اگر با وسایل استریل و تمیز انجام شود خطری از نظر این بیماری ندارد.

انتقال ویروس HIV از طریق تزریق مشترک

رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد به تزریق مواد مخدر ریسک ابتلا به HIV را چند برابر افزایش می‌دهد. برای مثال اگر فردی که آلوده به ویروس HIV است با یک سرنگ، تزریقی انجام دهد و با همان سرنگ و سوزن آغشته به خون، بلافاصله فرد دیگری تزریق کند؛ به گونه‌ای که خون موجود در سرسوزن یا سرنگ وارد خون فرد شود، ویروس HIV با احتمال زیاد منتقل می‌شود.

از آنجایی که اغلب معتادان تزریقی اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و از یک سرنگ و سوزن به صورت مشترک استفاده می‌کنند، خطر انتقال ویروس در این گروه افزایش می‌یابد. به همین دلیل یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال در بعضی کشورها از جمله کشور ما، اعتیاد در افرادی است که نیاز خود را به روش تزریقی برطرف می‌کنند.

انتقال ویروس HIV از طریق تماس جنسی

همان طور که در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم؛ یکی دیگر از مایعات بدن که موجب انتقال ویروس HIV می‌شود، ترشحات جنسی است. ترشحات جنسی حاوی تعداد زیادی گلبول سفید است. بنابراین ترشحات جنسی در فردی که آلوده به ویروس HIV است، می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

اگر ترشحات از فرد آلوده وارد مخاط تناسلی فرد سالم شود، می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. خطر انتقال ویروس از مرد به زن ۲.۵ برابر است. البته وجود عفونت‌های دیگر دستگاه تناسلی خطر این انتقال را افزایش می‌دهند.

راه انتقال جنسی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای آفریقایی از شایع‌ترین راه‌های انتقال است. البته ثابت شده که استفاده از کاندوم در حین رابطه به این دلیل که از ورود مایع منی به واژن جلوگیری می‌کند، احتمال انتقال ویروس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. آمیزش مقعدی و آمیزش دهانی بدون استفاده از کاندوم خطر انتقال ویروس را چند برابر بیشتر می‌کند.

انتقال ویروس HIV از مادر به نوزاد

ویروس HIV ممکن است در سه مرحله بارداری سه ماهه سوم، زایمان و شیردهی از مادر به نوزاد منتقل شود. اگر تمام این مراحل تحت نظر پزشک متخصص انجام شود احتمال انتقال ویروس به نوزاد و آلوده شدن او تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

آیا ایدز از رابطه دهانی منتقل می‌شود

همانطور که گفتیم ویروس HIV از طریق خون آلوده و ترشحات جنسی منتقل می‌شود؛ بنابراین از طریق راه­‌های زیر نیز HIV می‌­تواند منتقل شود ولی احتمال آن خیلی­ کم است:

  • از طریق بوسیدن (در صورتی که لثه شخص خونی باشد یا زخم بازی در دهانش وجود داشته باشد.)
  • توسط شخصی که مبتلا به HIV است، گاز گرفته شوید (در صورتی که آب دهان خونی باشد یا زخم بازی در دهانش وجود داشته باشد.)
  • رابطه دهانی محافظت نشده (در صورتی که ترشحات جنسی فرد وارد دهان شود.)
  • تماس با پوست آسیب دیده، زخم و خون شخصی که مبتلا به ایدز است.

آیا ایدز از زن به مرد منتقل می‌شود؟

از طریق رابطه جنسی (به خصوص رابطه جنسی فرد با فرد) ویروس HIV منتقل می‌شود، بنابراین در صورتی که افراد با یکدیگر رابطه محافظت نشده داشته باشند و زن به این ویروس مبتلا باشد، ویروس به مرد (شریک جنسی او) منتقل می‌شود.

آیا ایدز از طریق خوردن خون آلوده منتقل می‌شود؟

در معرض خون شخصی که مبتلا به HIV است قرار گرفتن، سبب انتقال ویروس می‌شود؛ بنابراین خوردن خون آلوده می‌تواند یکی از روش‌های انتقال ویروس باشد.

رفتارهایی که موجب انتقال ویروس HIV نمی‌شوند

در قسمت‌های بالاتر در رابطه با راه‌هایی که می‌توانند موجب انتقال ویروس HIV به بدن شوند صحبت کردیم. در این بخش از نوشته به رفتارهایی اشاره خواهیم کرد که موجب انتقال این ویروس نمی‌شوند. به این معنی که اگر چنین رفتارهایی را در برابر یک فرد آلوده به ویروس HIV انجام دهیم به هیچ وجه نباید نگران این باشیم که ممکن است آلوده شده باشیم.

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که ویروس HIV از طریق بزاق فرد آلوده به فرد سالم منتقل نمی‌شود. ویروس ایدز از طریق تماس‌های عادی مثل کارکردن با یکدیگر، هم صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسیدن، روابط اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی سرایت نمی‌کند. همین طور، ویروس ایدز از طریق استفاده از حمام عمومی، استخر و توالت قابل انتقال نیست.

این ویروس از طریق لباس، پوشاک، پتو و رختخواب انتقال نمی‌یابد.

عطسه، سرفه و نیش حشرات نمی‌تواند باعث انتقال آلودگی به شخص سالم شود.

البته ذکر این نکته علمی ضروری است که محققان ویروس ایدز را از ترشحات جنسی مردانه و زنانه، بزاق، ادرار و اشک فرد بیمار نیز تشخیص داده و جدا کرده‌اند ولی به‌ هر حال سرایت بیماری فقط از طریق خون، ترشحات جنسی و شیر مادر میسر است.

نوع رفتار با بیماران مبتلا به ویروس HIV در ایران

به راه‌های انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر در قسمت‌های پیشین اشاره شد. همچنین مواردی که نمی‌توانند ویروس را از یک فرد به افراد دیگر جامعه منتقل کنند ذکر شد. با توجه به این موضوع نباید بیش از حد نگران آلوده شدن به این ویروس باشیم و رفتارهای ناشایستی در مواجهه با افراد آلوده به این ویروس انجام دهیم.

برخورد نامناسب با مبتلایان سبب طرد شدن این افراد از جامعه می‌شود و حتی شاید عواقب خطرناک‌تری در انتظار خودمان و عزیزانمان باشد. چرا که این افراد در صورت مواجه شدن با این قبیل رفتارها از سوی جامعه سعی در مخفی کردن بیماری خود مخصوصا در مراکز درمانی از جمله دندان‌پزشکی و کلینیک‌ها و بیمارستان و … می کنند. در نتیجه این رفتار احتمال شیوع و انتقال ویروس را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

آمار مبتلایان به ویروس HIV در ایران

استان‌های کرمانشاه، فارس، هرمزگان، مازندران، اصفهان، تهران و خراسان رضوی از استان های پر خطر از لحاظ بیماری ایدز هستند. بیماری ایدز در ایران در میان جوانان، زنان و کودکان کار رو به افزایش است.

براساس آمار وزارت بهداشت، 84 درصد مبتلایان به این بیماری مرد و 16 درصد آن‌ها نیز زن هستند و میانگین سنی 21 تا 35 سال دارند. تخمین زده شده است که بیش از یک سوم مبتلایان به این بیماری از بیماری خود آگاه نیستند.

سخن پایانی

در پایان ذکر این نکته ضروری است که دوره کمون ویروس HIV در افراد مختلف بسیار متفاوت است. از زمانی که عامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شود تا زمانی که علائم بالینی بیماری در فرد تظاهر پیدا کنند دوره کمون بیماری نامیده می‌شود.

این دوره شاید خطرناک‌ترین دوره بیماری‌زایی در یک فرد آلوده باشد؛ زیرا علائم در فرد تظاهر پیدا نکرده است و احتمالا حتی خود فرد هم از وجود بیماری در خودش بی‌اطلاع باشد.

بنابراین همیشه رعایت نکات بهداشتی ضروری و مهم‌تر از آن اجتناب از رفتارهای پرخطر مخصوصا رفتارهای پرخطر جنسی بسیار تاکید می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از مبتلا شدن به این قبیل بیماری‌ها جلوگیری کنید.

منبع:

Healthline

 
برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: دکتردکتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

1,105 دیدگاه در “علل، علائم و نشانه‌های بیماری ایدز | آزمایش های تشخیص ایدز
  • سلام وقت بخیر
    ببخشید من ازمایش خون دادم esrعدد ۲۱ نوشته .
    تو نت سرچ کردم نوشته بود نشون دهنده عفونت در بدنه.میتونه به ایدز ربط داشته باشته یا نه؟

    پاسخ
    • سلام
      این عدد esr اگر علامتی ندارین موردی نداره

      پاسخ
  • ببخشید مرکزی که تست معتبر ab 1,2و p24در تهران بگیره معرفی میکنین؟

    پاسخ
    • سلام
      آزمایشگاه دانش یا پارس

      پاسخ
  • سلام سلام وقت بخیر ببخشید تست pcr hiv در روز دوازدهم بعد از رابطه قابل اطمینان هست؟
    من تستش رو انجام دادم جوابش نیومده

    پاسخ
    • سلام
      کافی نیست ازمایش ab 1,2 و p24 رو هفته ۸ تا ۱۲ تکرار کنین

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر ببخشید من ۱۴روز پیش رابطه محافظت نشده با خانومی داشتم
    و سه روز پیش تست p24دادم منفی بود
    الان هم یک هفته هست سرماخوردم
    چقدر این تست جوابش دقیق هست؟
    باید تست دیگه ای هم بدم؟
    اگ تستی دیگ هست ک الان میتونم بدم و خیالمو راحت کنه ممنون میشم بهم بگین

    پاسخ
    • سلام من رابطه مقعدی داشتم البته طرف ارضا نشد
      یعنی رابطه رو کامل نکردم
      آیا با دخول بدون ارضا شدن امکان انتقال بیماری هست یا خیر؟؟؟؟

      پاسخ
      • بله هست

    • سلام
      بعنوان غربالگری اولیه ازمایش hiv ab 1,2 و آزمایش p24 رو ۶-۸ هفته از تماس بدین

      پاسخ
  • سلام من پارسال هرپس تناسلی گرفتم ولی پاپ اسمیرم و اچ پی وی ام منفی بود امسال پاپ اسمیرم مشکوک و اچ پی وی ام ۱۶ مثبت شد عمل کونیزیشن انجام دادم و سین ۲ بودم الان من از همسرم جدا شدم و رابطه هم نداشتم الان نگرانی دارم که امکان اچ آی وی هست من باید چی کار کنم

    پاسخ
    • سلام
      این دو ربطی به هم ندارن ولی برای اطمینان خاطر ازمایش hiv p24 و ab بدهید

      پاسخ
  • سلام خانوم دکتر وقت بخیر
    من بعد گذشت ۸ ماه از رابطه دهانی که داشتم به بهداشت رفتم و تست دادم و بعد ۱۰ دقیقه جوابش گفتن منفیه!
    به نطر شما دقیق نشون میده؟لازمه بعد چند ماه دوباره تست بدم؟

    پاسخ
    • سلام
      بله اصولا دقیق هست

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    من یک رابطه داشتم که قبل از ارضا کاندوم دچار شکست شد و من اون رو عوض کردم سریعا. اما ۱۰ روز بعد احساس سردرد و بی حالی داشتم یک روز هم نیم درجه تب داشتم برای ۴ ساعت و تقریبا سه هفته این سردرد مداوم طول کشید. الان بعد از سه هفته غدد لنفاوی گردنم متورم شده زبونم دوتا زخم ایجاد شده و سفید شده همچنین درد ها و خارش و سوزش عضلات دارم که خیلی کوتاه و مقطعی هست تازه بعد از چهار هفته تعرق شبانه دارم. هفته‌ی سوم تست رپید و الایزا نسل ۴ دادم هر دو منفی بود. به نظرتون چقدر ممکنه من آلوده شده باشم؟

    پاسخ
    • سلام
      اصولا بعنوان غربالگری اولیه ازمایش hiv ab 1,2 و آزمایش p24 رو ۶-۸ هفته از تماس بدین
      با توجه به علایمتون برای تشخیص دقیق به متخصص” عفونی مراجعه کنید شاید مورد دیگه ای مطرح باشه

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    تستی که در مرکز بهداشت میگیرن معتبره یا جای دیگه ازمایش بدم؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر تماس پرخطر داشتین ازمایش رو بسته به مدت زمان گذشته از رابطه باید در ازمایشگاه بدین

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    چند ماه پیش رابطه جنسی دهانی داشتم تو دهنم زخم اینا نبود به نظرتون مایع پیش از منی یا خود منی میتونه باعث انتقال ایدز بشه؟(البته خود منی قورت ندادم زود ریختم بیرون)

    پاسخ
    • سلام
      اگر زخم نبوده بعیده

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر خوبید
    من حدود ۱۰ روز پیش با یک نفر رابطه اورال و دهانی داشتم و حدود ۳ روز بعد گلوم چرکی شد و خلط دارم و مقداری خیلی خفیفی درد گرفت این چرک تا امروز با من بوده و امروز هم گلوم بیشتر از روز های قبل درد میکنه و نفس که میکشم میسوزه به نظرتون ایدز گرفتم؟ لازم به ذکره که خودم سینوزیت دارم و هنگام رابطه دهانی تو دهنم زخم نبود و هنچنین انزال هم در دهان نبود

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباشین اما جهت معاینه گلو و عفونت به متخصص” عفونی مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام من ۹ ماه پیش با اقایی ی رابطه دهانی داشتم و لبمو به شدت کبود کرد ایا امکان انتقال ایدز از این طریق وجود داره؟
    بهتره تست بدم یا نه؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر کلا دهانی بوده موردی نیست

      پاسخ
  • با سلام من برای آمپول زدن رفتم اتاق تزریقات بعد از اینکه از اونجا خارج شدم یه زخم خیلی کوچیک در حد پوست رفتگی روی انگشتم دیدم که کمی هم خون ریزی داشت، مطمئن ام که زخم از سوزن نیست
    ایا امکان ابتلا هست؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر جای سوزن نیست ابتلا از چه طریق؟!!

      پاسخ
  • با سلام من سه ماه پیش یک رابطه دهانی داشتم که چون طرف مقابل رفته بود دندان پزشکی و جراحی کرده بود خیلی نگران شدم که خون در دهانش باشه البته من متوجه خون نشدم بعد از سه ماه رفتم تست دادم گفتن انتی بادی مشکوکه البته من بیماری اتوایمن دارم و بدنم لکه سفید میوفته بعد رفتم یه ازمایشگاه دیگه دو بار p24 دادم و منفی بود ولی اون مرکز اول گفت بیا و pcr بده و من خیلی نگرانم و اسنرس زیادی دارم

    پاسخ
    • سلام
      اولا نگران نباشین
      دوما p24 و ab بعد از ۸ تا ۱۲ ارزش داره اگر دوبار بعدی منفی بوده جای نگرانی نیست و ۶ ماه بعد از رابطه مشکوک تکرار بشه

      پاسخ
      • ببخشید خانم دکتر من بعد از سه ماه رفتم یک ازمایشگاه دوبار p24 دادم گفتن منفیه ولی یک ازمایشگاه دیگه ab را گفتن مشکوکه و باید pcr بدی و منم دادم ولی خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید ایا p24 بعد از سه ماه معتبره؟؟ و ایا مشکوک بودن انتی بادی نشانه مبتلا شدن هست؟

      • P24 معتبرتر از آنتی بادی هست و نگران نباشین
        اگر تهران هستین ازمایشتون رو در آزمایشگاه پارس یا دانش تکرار کنین

  • سلام خانوم دکتر یه رابطه جنسی بدونه کاندوم داشتم وبعد از شش ماه آزمایش دادم منفی بود باید آزمایش بدم دوباره

    پاسخ
  • با سلام
    با گذشت دو هفته از رابطه پرخطر اگر pcr hiv بدم جوابش چقدر مورد لطمینانه
    چند تا مقاله دیدم که نوشته بود pcr مثبت کاذب زیادی داره
    ایا به این ازمایش میتون اعتماد کنم ؟

    پاسخ
    • سلام
      دو هفته بعد ارزشی نداره
      حدود ۸ هفته بعد از رابطه ازمایش الایزا و p24 بدین

      پاسخ
  • سلام و وقت بخیر
    من بعد از ۹ هفته تست (ab+ag)hiv دادم جواب منفی بود
    آیا باز لازمه تست بدم یا نه؟

    پاسخ
  • سلام من یه رابطه مشکوک داشتم چندروز بعداز رابطه باید آزمایش ایدزبدم که جواب دقیق بگیرم

    پاسخ
    • سلام
      اگر فرد پرخطر بوده در ۴۸ الی ۷۲ ساعت اول بعد از رابطه داروی پیشگیری بخورین
      تست ۶الی ۸ هفته بعد انجام میشه
      برای مشاوره دقیق اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من تقریبا ۴ روز بعد از رابطه محافظت نشده دچار گلو درد و سنگینی گوش شدم به دکتر مراجعه کردم و گفتن گلو عفونت نداره و احتمالا عفونت سینوس ها باشه دارو بهم دادن و بعد از ۲ روز مصرف درد گلو بهتر شده اما احساس سوزن سوزن شدن و گز گز پوست رو دارم مجدد به دکتر مراجعه کردم و تشخیص دکتر کرونا بوده… آیا امکانش هست که به hiv مبتلا شده باشم؟

    پاسخ
    • سلام
      علایمتون ربطی به hiv نداره اما اگر فرد پرخطر بوده ۶تا ۸ هفته بعد از رابطه تست بدین

      پاسخ
  • با عرض سلام و خسته نباشید تست ab 1/2 بعد از 4 ماه رابطه منفی بود آیا نیاز به تکرار مجدد هست، در ضمن وقتی از سر انگشت من خون گرفت یه قطره کم بود که اونو ریخت داخل کیت و دوباره با همون وسیله به سر انگشت من زد آیا همین کیت میتونه آلوده به ویروس باشه خیلی نگرانم

    پاسخ
    • سلام
      خیر کیت آلوده نیست
      اگر فرد پرخطر بوده بهتره ۲ ماه دیگر ab و p24 تکرار شه

      پاسخ
  • سلام خسته نباشيد من بعد از يه رابطه كه مشكوك نبودم و به دليل وسواس فكريم ازمايش دادم حدود چهار ماهو يك هفته ميگذشت كه تست اليزا نسا چهارhiv Ab(1+1)/ag(p24) دادم
    كه جواب result 0.08 بود ايا جواب مطمعنيه؟

    پاسخ
    • سلام
      بله مطمئنه

      پاسخ
  • با سلام ببخشید آزمایشHIV I&II Ab(ELISA از چه نسلی هست و آیا امکان هست با داشتن علایم جواب آزمایش منفی باشه

    پاسخ
    • سلام
      از ازمایشگاه بپرسین کیت اون ها از چه نسلی هست
      علایمتون چیه؟

      پاسخ
      • سه بار آزمایش دادم منفی بوده حتی اهدا خون هم رفتم آزمایش اول آنتی hivبعد یک ماه آزمایش دوم بعد 70روز و آزمایش سوم بعد پنج ماه ولی درد مفاصل و درد زیر بغل و احساس بعضی وقتا درد گلو و گوش

      • سلام
        پس دیگه نگران hiv نباشین

  • سلام خانم دکتر.وقت بخیر.لطفا پاسخگو بنده باشید و پیامم تایید بفرمایید
    من‌‌با خانمی فقط و فقط رابطه دهانی داشتم و بدای ایشون انجام دادم.
    بعد روز ۱۸ و ۳۱ رفتم‌آزمایشگاه و ازمایش اچ ای وی دادم که منفی شد.
    نیازی به پیگیری مجدد هست یاخیر؟سپاس

    پاسخ
    • سلام
      اگر رابطه دهانی بوده و شما زخمی در دهان نداشتین احتمال انتقال خیلی کمه
      پیگیری آزمایشگاهی هم به این شکله:
      تست الایزا بین هفته سوم تا ۱۲ ام بعد از رابطه مشکوک
      که بهترین زمانش ماه سوم هست
      شما دوتا تسستون منفی بوده و مکانیسم رابطه هم احتمال انتقالش کمه
      در نتیجه احتمال ابتلا خیلی بعید
      برای اطمینان خطر میتونین تست p24 بدین
      یا ۲الی ۳ ماه دیگر تست الایزا رو تکرار کنین

      پاسخ
  • سلام من توی امتحانات مدرسه یکی بهم سنجاق ته گرد فرو کرد ایشون به چندین نفر هم توی مدرسه فرو کرده بود ولی از بدن من خون نیومد و از روی لباس فرو کرد و تقریبا نوکشو فرو کرد مثلا یک تا دو میلی متر از نوک سوزن ته گرد رفت بدنم با توجه به اینکه استان محل زندگیم کردستان هست چقدر احتمال داره که ویروس بهم منتقل بشه؟
    همچنین چون امتحانات نهایی هست من دانش آموزان رو نمیشناسم و از سلامتشون خبر ندارم …

    پاسخ
    • سلام عزیزم
      اولا نگران نباشین و آرامش خودتون حفظ کنین
      ثانیا با توجه به شرح حالتون و اینکه از سلامت سایر افراد خبر ندارین و انگیزه شخص مشخص نیست اگر به تازگی این اتفاق افتاده میتونین دارو پیشگیری بخورین و در صورتی که این اتفاق قدیمی شده تست حهت بررسی بدین
      جهت بررسی دقیق تر شرح حال و زمان بروز این مشکل، اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنید.

      پاسخ
      • سلام امروز روز ششم هست و فک نکنم دیگه داروی پیشگیری جواب بده.
        من هنوز علائمی ندارم.
        روز چندم آزمایش بدم؟

      • بعنوان غربالکری اولیه ازمایش hiv ab 1,2 و آزمایش p24 رو ۶-۸ هفته از تماس بدین
        ساعات طلایی شروع درمان ۷۲ ساعت اول هست اما باز هم برای مشاوره بیشتر، اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنید.

  • سلام وقت بخیر خانوم دکتر
    ببخشید من حدود ۸ ماهه پیش لوزه هام عفونت کرد و دکتر برام تشخیص عفونت شدید گلو داد با اینکه در بچگی لوزه سوم عمل کردم گفت لوزه هام حفره داره اما علاعم دیگری نداشتم جز تب اونم همون تایمی که گلوم عفونت داشت میشه گفت الان دچار ویروس Hiv شدم؟

    پاسخ
    • سلام
      اگه رابطه پرخطر و یا روش های انتقال ایدز رو نداشتین چه ارتباطی به ایدز داره؟؟!

      پاسخ
      • میتونه از رابطه با دختر یا گل کشیدن انتقال پیدا کنه؟

      • سلام
        از طریق رابطه جنسی با جنس مخالف بلی

  • با سلام آزمایش HIV I&II Ab(ELISA) Negativeبعد پنج ماه دادم ولی داشتن علایمی مانند درد زیر بغل درد کف دست و مفاصل و گلو درد دارم آیا ربطی به ایدز دارد در ضمن بعد 70روژز هم p24دادم منفی بود

    پاسخ
    • سلام.ازمایشا خوبه و کاری لازم نیست

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من متاهلم و در دوران مجردی هیچگونه رابطه جنسی با کسی نداشتم ولی از بچگی انگار از ایدز میترسیدم،و وقتی وارد دانشگاه شدم با اینکه حمام رو در خوابگاه ها میشستم و بعد دوش میگرفتم ولی از کثیفی حمام عمومی بازم استرس داشتم و اینکه یکبار پام رو تیغی که کف حموم بود ی ذره برید و استرسم بیشتر شد حدود یکسال و نیم بعد از اون ماجرا روی دستم و قسمت بازوهام همیشه لکه های قرمز و صورتی بوجود میاد که اول پر رنگن و بعد از پنج روز تا یک هفته اون لکه ها کمرنگ میشن و محو میشن ولی بازم ده روز بعد یکماه بعد یا کمتر و بیشتر دوباره اون لکه ها تکرار میشن ولی هیچوقت ماندگار نیستند ظاهر میشن و دوباره از بین میرن و این لکه ها حدود ۸ سال هست که روی بدنم میان و میرن ولی هیچوق روی صورتم و یا پاهام در نیومدن ففط بازوهام و دستام و گاهی قسمت پهلوهام.چیکار باید بکنم نزدیک ۸ و ۹ ساله با کابوس زندگی میکنم

    پاسخ
    • سلام عزیزم
      علایمتون و شرح حالتون هیچ ربطی به ایدز نداره عزیزم
      برای اون لکه ها ازمایش cbc,diff,pt, inr,ptt,ast,alt بدین
      میتونین یه بار برای همیشه ازمایش hiv test بدین و خیال خودتون راحت کنین

      پاسخ
  • سلام من یه رابطه داشتم که نوک سینه اون خانومو شدید مکیدم. خودم ندیدم که زخم بشه ولی احتمالشو میدم و اینکه احساس میکنم روی زبون خودم هم ممکن کمی رفته باشه. آیا احتمال انتقال ایدز یا هپاتیت هست؟ لازم هست آزمایش بدم؟

    پاسخ
    • سلام
      خیلی بعیده
      برای اطمینان خاطر تست p24 و hiv 1.2 ab بدین

      پاسخ
  • سلام بعد چهل روز آزمایش اچ آی وی و بعد 70روز p24agabدادم منفی بود ولی درد زیر بغل و گلو و عضلات دارم آیا از استرس زیاد هست یا مربوط به ویروس هست

    پاسخ
    • سلام
      علایمتون بخاطر استرس هست

      پاسخ
  • آیا خارش بیضه ها نشانه ایدز هست و اینکه چند جای پوستم جوش زده و پوسته پوسته شده

    پاسخ
    • خیر ارتباطی به ایدز ندارد

      پاسخ
  • سلام خسته نباشین
    ببخشید من بعد رابطه که کاندوم پاره شد از بهداشت دوتا قرص گرفتم تنوفوویر وامتریسیتابین که امتریسیتابین عوارض داشت بهم گفتن دیگه مصرف نکنم والان فقط تنوفوویر رو حدود 15روزه مصرف کردم میتونم آزمایش p24بدم؟دارو تاثیر نداره که رو این آزمایش؟واگه منفی شد دیگه میتونم مصرف قرص رو ادامه ندم؟

    پاسخ
    • سلام
      برای بررسی دقیق علایم و شرح حال اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنید.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشین
    ببخشید من یه رابطه داشتم که کاندوم پاره شد بعد از60ساعت ازبهداشت قرص های پیشگیری امتریسیتابین وتنوفوویر رو دادن که مصرف کنم الان 10روزه که مصرف میکنم ولی بدنم زرد وچشام زرد وکبدم درد میکرد که رفتم دکتروچکاب نوشتن که بیلی روبین توتال 8ونیم وبیلی روبین دایرکت 1.8بود واوریک اسید هم 9.8بود که نرمال نبودن بخاطر داروها اینجوری شدم من میتونم آزمایش p24بدم اگه منفی بود دیگه ادامه ندم ؟بیش از10روزه که گذشته واقعا دیگه نمیتونم قرصارو مصرف کنم خواهش میکنم یه راهی نشون لطفا

    پاسخ
    • سلام
      با توجه به شرح حال ویزیت متخصص عفونی لازمه،
      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنید.

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر
    من ۳ساله روی سر آلتم خشکی میزد و خارش میکرد و زیاد میخاروندم سر آلتمو تا به ترک شدن افتاد بعد از استفاده از کرم های مخصوص از بین رفت ولی همین ک قطع کنم کرم رو دوباره برمیگرده الان چندماه اول خارش کف پا گرفتم لا بلای انگشت ک دوچار زحم شد و جدیدن ناخن های دست و پام انگار زیرشون گچ رفته و کج شدن خیلی استرس دارم نمیدونم این علائم ایدز هست یا نه
    این علائمی ک گفتم آیا به ایدز ربط داره؟؟؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر ایدز نیست

      پاسخ
  • سلام خسته نباشین
    ببخشید من یه رابطه داشتم که کاندوم پاره شد بعد از آن تقریبا50ساعت بعد دو قرص از مرکز بیماری های رفتاری گرفتم ومورد استفاده قراردادم الان یه هفته هس که دارو رو مصرف میکنم وگفتن باید تا 28روز مصرف کنم میخواستم بگم اگه من آزمایش p24روانجام بدم ومنفی بشه دیگه میتونم این داروهارومصرف نکنم ؟؟خیلی اذیتم میکنه عوارض دارن.لطفا جوابمو بدین ممنون.

    پاسخ
    • سلام
      خیر دوره دارو کامل شود

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من بعد از ۴۷ روز رابطه بدون محافظت شده تست hiv p24ag دادم و منفی بود ایا لازمه ازمایش دیگه هم بدم ممنون

    پاسخ
    • سلام
      این ازمایش ارزشش بالاست و نیاز به تکرار نیست
      اگر علایم‌خاصی دارین تست p24 و الایزا رو ۶ ماه بعد از رابطه تکرار کنید

      پاسخ
  • سلام ، وقت بخیر ، آقا هستم ، رابطه جنسی واژینال با دختری داشتم که با کاندوم محافظت شده بود ، رابطه دهانی بدون کاندوم هم داشتیم ، اما زخم یا خونریزی در دهان یا لثه هردو من مشاهده نکردم ، چون تتو داشتن و از سلامت جنسیشون کاملا مطمئن نبودم ، ۳ ماه و ۷ روز بعد رابطه تست hiv 1&2 ab دادم که مسئول آزمایشگاه گفتن elfa و نسل پنجم هیت و منفی شد ، تست هپاتیت هم دادم هم آنتی ژن هم آنتی بادی هم توتال کور که اونم منفی شد ، مجدد باید آزمایش بدم ، چون ی سری جاها گفتن ۶ ماه بعد باید مجدد تکرار بشه آزمایش ، نگرانم ، ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
    • سلام
      برای بررسی دقیق علایم و شرح حال اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنید.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشی
    من تقریبا ۹ ماه پیش با یه خانمی رابطه برقرار کردم
    در حین رابطه از پشت کاندوم پاره شد و من نمیدونستم
    بعد از ۹ ماه علائمی مثل جوش روی بازو و ریزش مو پیدا کردم
    خیلی میترسم از این بیماری
    حتی به خودکشی هم فکر کردم
    ممنون میشم جواب بدی

    پاسخ
    • سلام
      علایمی که گفتین از علایم hiv نیست اما چون رابطه مطمین نبوده حتما تست بدین
      میتونین به مرکز بهداشت محل سکونتتون مراجعه کنید تا تست رپید بدین

      پاسخ
  • سلام دکتر، من سه سال پیش رابطه داشتم بعدِ بیش از شش ماه از رابطه ازمایش ایدز و هپاتیت دادم ولی اسم نوع آزمایشو نمیدونم منفی بودن جواب ازمایش
    الان بعد اون مدت عفونت قارچی واژن شدیدی گرفتم و ترشح زیاد البته قبلنم داشتم ولی الان خیلی بدتره و حدود ۱سالم هست لبهام شدیدا خشک میشه ممکنه از علائم ایدز باشه و ازمایشو باید تکرار کنم؟

    پاسخ
    • سلام
      علایمتون مریوط به hiv نیست

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر من ۱۱سال پبش ی رابطه ی مقعدی بدون دخول داشتم طرف ترشحاتش رو با دستمال پاک میکرد الان دوتا بچه دارم همه ی ازمایسات بارداری رو دادم سزارین هم شدم حالا نگرانم نکنه ایدز داشته باشم و بچه هام درگیر شده باشن لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    • سلام
      خیلی بعیده اما میتونین تست رپید بدین در مرکز بهداشت

      پاسخ
  • سلام .من فیبروز کارم برای ی نفر فیبروز ابرو زدم بدون استفاده از دستکش و یادم هم نیس که دستم زخمی بود یا ن
    بعد رفتن فرد فهمیدم مشتری معتادبود
    الان ۸ ماه از اون موقع میگذره ۲ ماهی هم میشه روی ساق پام چن تا لکه قرمز افتاده اصلا هم خارش نداره..خیلی نگرانم که ایدز گرفته باشم بنظرتون ممکنه بخاطر ایدز باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      لکه ها ارتباطی نداره به hiv
      اما برای اطمینان خاطر تست بدین

      پاسخ
  • سلام بنده از تیغ شخصی که فقط خون خود به ان اغشته بوده استفاده کردم حدود دو سه بار بعد ممکنه از این تیغی که یک بار مصرف بوده دو سه بار استفاده کردم خون اومده پوستم بعد یه دوتا جوش روی پا در اومده الان خوب شده علائم ایدز باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      اگر هیچکس بغزر از خودتون مصرف نکرده خیر

      پاسخ