پماد کالاندولا دینه چیست و برای چه مصارفی استفاده می‌شود؟

پماد کالاندولا
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

کرم یا پماد کالاندولا نوعی پماد دارویی است که از عصاره گیاه دارویی گل همیشه بهار تولید می‌شود. این پماد برای درمان انواع مشکلات پوستی از جمله التهاب، زخم و بریدگی کاربرد دارد. معروف‌ترین محصول ایرانی پماد، متعلق به شرکت دارویی دینه بوده و با نام پماد کالاندولا دینه در دارو‌خانه‌ها موجود است. این پماد دارویی، در اشکال مختلف از جمله کرم کالاندولا، ژل کالاندولا یا لوسیون کالاندولا در دسترس مردم قرار دارد. برای توضیح جامع‌تر،‌ این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر را به بررسی پماد کالاندولا و موارد مربوط به آن اختصاص می‌دهیم. 

اگر سوالی داشتید، می‌توانید در انتهای مطلب و در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ دهد.

کرم یا پماد کالاندولا چیست؟ چه ترکیباتی دارد؟

پماد کالاندولا، نوعی محصول گیاهی است که از گل‌های گیاه کالاندولا (گل همیشه‌ بهار) تولید می‌شود. این پماد خواص درمانی متعددی از جمله ضد التهاب، ضدعفونی و تسکین دهنده داشته و به‌طور گسترده در درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. ترکیب اصلی پماد کالاندولا، شامل عصاره گل کالاندولا یا گل همیشه بهار است. همچنین، مواد فعال در این پماد، شامل فلاونوئیدها، ساپونین‌ها، و کاروتنوئیدها هستند. 

این مواد، برای درمان التهاب، زخم و مشکلات پوستی بسیار مفید بوده و به کاهش التهاب و تسریع بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند. 

با استناد به مقاله‌ای در وب‌سایت babygearlab،

پماد کالاندولا با ایجاد لایه‌ای محافظ و قابل تنفس روی پوست، التهاب‌های پوستی را تسکین می‌دهد. 

در ترکیبات پماد دارویی کالاندولا، هیچ‌گونه ماده نگران‌کننده یا خطرناکی وجود ندارد. از‌این‌رو، مادران این پماد را می‌توانند برای نوزادان و کودکان خود نیز استفاده کنند. 

پماد کالاندولا تولید شده از عصاره گل همیشه بهار و مورد استفاده برای درمان مشکلات پوستی
پماد کالاندولا شرکت دارویی دینه

نام تجاری دارو چیست و به چه شکل‌هایی در بازار موجود است؟

پماد کالاندولا، با نام‌های تجاری مختلفی در بازار عرضه می‌شود. برای مثال، معروف‌ترین برند پماد کالاندولا در ایران، برند بینه است که محصولات أن به دلیل کیفیت خوب در بین مردم محبوبیت دارند. پماد کالاندولا بینه به شکل‌های مختلفی از جمله کرم، پماد و ژل در بازار موجود‌ هستند. هرکدام از این بسته‌بندی‌ها، برای مصرف روزانه به راحتی قابل استفاده و قابل حمل هستند. 

نحوه عملکرد پماد کالاندولا

پماد کالاندولا بلافاصله بعد از اعمال موضعی، پوست را برای تولید کلاژن تحریک می‌کند. سپس با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده، سرعت فرآیند ترمیم پوست را افزایش می‌دهد. پماد دارویی کالاندولا، همچنین به دلیل وجود فلاونوئیدها، التهاب و قرمزی پوست را نیز کاهش می‌دهد. جدا از موارد مذکور، کالاندولا نوعی خاصیت مرطوب‌کنندگی نیز دارد که برای پوست‌های خشک و آسیب‌دیده بسیار مناسب است.

پماد کالاندولا برای چیست؟

پماد کالاندولا، محصولی موثر برای درمان مشکلات پوستی است. برای مثال، تسکین و التهابات پوستی ناشی از اگزما و درماتیت، بهبود سریع زخم‌ها و سوختگی‌های سطحی و درمان راش پوشک از این دست هستند. همچنین، برای نرم کردن و مرطوب نگه‌داشتن نواحی خشک و آسیب‌دیده پوست نیز بسیار موثر است. پماد دارویی کالاندولا برای موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باهم بررسی می‌کنیم:

  • پماد کالاندولا برای سوختگی؛ این پماد برای درمان سوختگی‌های سطحی مناسب است. 
  • پماد کالاندولا برای جوش؛ برای کاهش التهاب جوش‌های چرکی و کاهش تعداد جوش‌ها موثر است. 
  • پماد کالاندولا برای لک صورت؛ برای کاهش لکه‌های صورت ناشی از جوش کاربرد دارد.
  • پماد کالاندولا برای عفونت قارچی؛ این پماد، به دلیل خواص ضد قارچی از تکثیر و عفونت قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. بعد از رفع جوش‌ها، می‌توانید برای کنترل لک صورت نیز از پماد دارویی کالاندولا استفاده کنید. البته، فراموش نکنید که شما برای درمان‌ لک صورت خود به درمان‌های تخصصی‌تری نیاز دارید. 
  • پماد کالاندولا برای عرق سوز شدن؛ برای کاهش التهاب، سوزش و قرمزی ناحیه عرق سوز شده استفاده از پماد دارویی کالاندولا نتیجه بخش است. 

نکته مهم! استفاده از پماد کالاندولا برای واژن و مشکلات مربوط به آن را بدون نظر پزشک متخصص توصیه نمی‌کنیم. 

مشاوره تلفنی و متنی با دکتر پوست

درمان التهاب‌های پوستی

پماد دارویی کالاندولا، به دلیل وجود فلانویید‌‌ها و ترپتویید‌ها، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است. در نتیجه، برای کاهش تورم، قرمزی و التهاب پوست کاربرد دارد. همچنین، برای التهاب‌های ناشی از درماتیت یا اگزما بی‌خطر بوده و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر دارو‌های شیمیایی دارد. 

نکته! در صورت وجود زخم‌های عمیق، بهتر است پیش از استفاده از کالاندولا با دکتر پوست مشورت کنید. برای اینکه با پزشکان متخصص این حوزه اطلاعات بیشتری کسب کنید، لازم است در مورد تخصص پوست و مو و زیبایی چیست مطالعه داشته باشید. با آگاهی از وظایف پزشکان این تخصص، می‌توانید انتظارات درست‌تری در زمینه تاثیر پماد کالاندولا داشته باشید. 

استفاده از پماد کالاندولا به منظور کاهش علائم اگزما و درماتیت تماسی
استفاده از پماد دارویی کالاندولا، التهاب و خارش ناشی از اگزما را کاهش می‌دهد.

درمان زخم‌های سطحی

پماد دارویی کالاندولا، محصولی ایمن و مناسب برای درمان زخم‌های سطحی است. این دارو در تسریع بهبود زخم‌ها بسیار موثر بوده و درمانی طبیعی برای درمان زخم‌های سطحی محسوب می‌شود. البته اگر به خانواده داروی کالاندولا یا گیاه آن حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. همچنین، در صورت وجود عفونت‌های بسیار شدید بهتر است ابتدا به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید. 

درمان راش پوشک

پماد کالاندولا، به منظور جلوگیری از عفونت ناحیه آسیب‌دیده و رفع راش و قرمزی پوست کودک موثر است. کالاندولا، علاوه‌بر درمان راش پوشک، احساس ناراحتی و سوختگی ناشی از راش‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. برای نتیجه‌گیری سریع‌تر، بایستی چندین بار در روز پماد را روی نواحی آسیب‌دیده اعمال کنید. اگر پوست نوزاد شما به کالاندولا یا گیاهان مشابه آن حساسیت دارد بایستی از روش‌های دیگر بهره‌مند شوید. 

نکته! پیش از استفاده از پماد کالاندولا برای زخم‌ باز نیز حتماً با پزشک مشورت کنید. زیرا زخم باز پیش از هر چیز نیازمند درمان‌های تخصصی است. 

دوز و نحوه مصرف پماد کالاندولا دینه برای نوزادان و کودکان

دستور مصرف پماد کالاندولا برای نوزاد، به شدت راش و محل آسیب‌دیده بستگی دارد. پیش از استفاده از پماد، بهتر است محل آسیب‌دیده را به آرامی با آب بشویید و بعد خشک کنید. توصیه می‌کنیم پماد را به آرامی روی محل آسیب دیده اعمال کنید. در حالت عادی، استفاده از پماد دوبار در روز کافی است. فراموش نکنید که مراقبت از پوست نوزاد بسیار مهم است و در صورتی که مشکلات پوستی مانند التهاب و زخم با پماد برطرف نشد، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کاهش التهاب و سوختگی ناشی از زخم با کمک پماد کالاندولا برای نوزادان
مادر نوزاد در حال اعمال موضعی پماد روی پوست نوزاد است.

دوز و نحوه مصرف پماد کالاندولا برای بزرگسالان چگونه است؟

بزرگسالان، می‌توانند پماد دارویی کالاندولا را ۲ الی ۳ باز در روز استفاده کنند. در صورتی که دستور پزشک بیشتر یا کمتر از تعداد مذکور باشد، دستور پزشک را در نظر بگیرید. برای استفاده از پماد کالاندولا، می‌توانید آن را به صورت مستقیم و به‌ آرامی روی نواحی ملتهب پوست اعمال کرده و منتظر بمانید تا جذب پوستتان شود. برای محافظت بیشتر، می‌توانید روی ناحیه را با یک بانداژ و گاز استریل ببندید. برخی از افراد، پماد کالاندولا را همراه با محصولات روتین مراقبت‌های پوستی خود نیز استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از پماد دارویی کالاندولا

کالاندولا از عصاره گیاه دارویی گل همیشه بهار تولید می‌شود؛ در نتیجه، خواص دارویی و مزایایی متعددی دارد. برای مثال، ترمیم و بهبود زخم‌های سطحی، ترمیم بریدگی‌های سطحی، تسکین التهاب‌های پوستی و تسریع در بهبود مشکلات پوستی از این دست هستند. سایر موارد را درجدول زبر آورده‌ایم:

مزایا توضیحات کلی 
ترمیم و بهبود زخم‌های سطحیبه دلیل وجود خواص آنتی‌باکتریال و ضد التهابی، در ترمیم و بهبود زخم‌های سطحی موثر است.
ترمیم بریدگی‌های سطحیپماد دارویی کالاندولا، زخم و بریدگی‌های سطحی را با سرعت بیشتری بهبود می‌بخشد.
تسکین التهاب‌های پوستیاین پماد برای سکین التهاب‌های ناشی از اگزما، درماتیت و واکنش‌های آلرژیک پوستی مفید است
تسریع در بهبود سوختگی‌های سطحیاستفاده از پماد برای سوختگی‌های خفیف و تسکین سوزش و ترمیم سریع‌تر بافت آسیب دیده موثر است.

استفاده از پماد دارویی کالاندولا، همچنین برای نرم و مرطوب نگه داشتن پوست، جلوگیری از راش پوشک و ادرار سوختگی نوزادان، کمک به بهود علایم واریس و مشکلات عروقی سطحی نیز مناسب است.

استفاده از پماد کالاندولا چه عوارضی دارد؟

پماد کالاندولا، مانند تمام محصولات دارویی دیگر علاوه‌بر مزایا معایب و عوارض نیز دارد. در نتیجه بهتر است پیش از استفاده از آن، از تمام جوانب و مثبت و منفی پماد آگاهی کسب کنید. چند مورد عوارض مهم استفاده از پماد دارویی کالاندولا را باهم بررسی می‌کنیم:

  • واکنش‌های آلرژیک؛ افرادی که خانواده گیاه گل همیشه بهار حساسیت دارند، ممکن است با واکنش‌های آلرژیک پوستی مانند خارش، کهیر و تورم مواجه شوند. 
  • تحریک پوست؛ در موارد نادر، استفاده از پماد دارویی کالاندولا ممکن است باعث تحریک پوست، ایجاد سوزش و قرمزی در ناحیه آسیب دیده شود. با‌این‌حال این موارد بسیار خفیف هستند و در صورت بروز جای نگرانی نیست. 
  • واکنش‌های درماتیتی؛ گهگاه ممکن است استفاده بیش از اندازه از این پماد، یکسری حساسیت‌های درماتیتی مانند درماتیت تماسی برای فرد ایجاد کند. در صورت بروز حساسیت، استفاده از پماد را متوقف کنید. 
  • احتمال کاهش تاثیر درمان‌های پزشکی دیگر؛ در صورتی که زخم عمیق باشد و شما بدون مشورت با پزشک از کالاندولا استفاده کنید، تاثیر درمان‌های دیگر (درمان‌های آنتی‌بیوتیکی) کاهش می‌یابد.

البته عوارض مربوط به استفاده از پماد کالاندولا، به همین موارد محدود نمی‌شود. ایجاد تداخل‌های دارویی و بروز مشکلات ناشی از خوردن یا بلع دارو نیز عوارض دیگر را شامل می‌شوند.

حساسیت پوستی، خارش و واکنش‌های درماتیتی از عوارض پماد کالاندولا
در صورت استفاده خودسرانه و بیش‌از اندازه از پماد کالاندولا حساسیت پوستی ایجاد می‌شود.

پماد دارویی کالاندولا با کدام‌ دارو‌ها تداخل دارد؟

پماد دارویی کالاندولا را به دلیل تداخلات دارویی، نباید همزمان با یکسری دارو‌ها استفاده کنید. برای مثال دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی،‌ دارو‌های آرام‌بخش یا خواب‌آور و ضدانعقاد‌ها از این دست هستند. موارد جزئی‌تر را بررسی می‌کنیم:

  • دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی؛‌ شامل کورتیکو استرویید‌ها مانند پرگنیزولون، دارو‌های شیمی درمانی و دارو‌های مورد استفاده از بیماري‌های خود ایمنی مانند سیکلوسپورین
  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی؛ مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین
  • دارو‌های آرامش‌بخش یا خواب‌آور؛ مانند بنزودیازپین‌ها (دیازپام،‌ لورازپام)، باربیوترات‌ها یا دارو‌های گیاهی مشابه مانند سنبل‌الطیب.
  • دارو‌های رقیق‌کننده و ضد‌انعقاد‌ها؛ مانند وارفارین و هپارین. 

لازم به ذکر است که تداخل‌های دارو‌های رقیق‌کننده و ضدانعقادی با پماد دارویی کالاندولا به ندرت گزارش شده است.

موارد احتیاط پماد کالاندولا 

برای آگاهی از موارد احتیاط استفاده از کالاندولا، بایستی نکات مربوط در تیتر‌های عوارض و تداخل‌های دارویی را در نظر بگیرید. به دلیل نبود شواهد معتبر در منابع پزشکی، استفاده از پماد دارویی کالاندولا در دوران بارداری و شیردهی چندان توصیه نمی‌شود. همچنین، این پماد را نباید روی زخم‌های عمیق و باز اعمال کنید. در نهایت، مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد مصرف پماد توجه داشته باشید، این است که محتوای پماد را نزدیک به چشم‌ها، دهان و بینی یا سایر نواحی حساس اعمال نکنید.

مصرف پماد کالاندولا در بارداری و شیردهی

در حالت کلی، استفاده از پماد کالاندولا در دوران بارداری و شیردهی بی‌خظر است. با‌این‌حال، شواهد قابل اعتمادی مبنی بر ایمنی کامل استفاده از پماد کالاندولا در در دوران بارداری وجود ندارد. در نتیجه، بایستی پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. همچنین هنگام شیردهی، لطفاً از اعمال پماد روی نوک سینه یا نواحی دیگری که احتمالاً نوزاد با آنها تماس پوستی یا دهانی دارد خودداری کنید.

شرایط نگهداری از پماد کالاندولا چگونه است؟

پماد دارویی کالاندولا را باید در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. در صورتی مشاهده هرگونه تغییر در رنگ یا بو، از مصرف آن خودداری کنید. همچنین، پماد را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

قیمت پماد کالاندولا در سال ۱۴۰۳

قیمت پماد دارویی کالاندولا، نسبت به برند و حجم محصول متفاوت است و در داروخانه‌های ایران، با قیمت‌های مختلف و بسته به اندازه تیوب به فروش می‌رسد. برای کسب آگاهی دقیق می‌توانید از کارشناس داروخانه دراین خصوص سوال بپرسید.

مدت زمان مصرف پماد کالاندولا برای درمان چقدر است؟

در حالت کلی، پماد کالاندولا را تا زمانی که آثار زخم، راش و لکه‌های پوستی کمرنگ نشده‌اند می‌توانید استفاده کنید. انواع مختلفی از پماد‌های ضد التهاب و مشابه کالاندولا در بازار وجود دارد. با‌این‌حال، پماد کالاندولا دینه، پرکاربرد‌تر و پرفروش‌تر از سایر برند‌های دارویی است. این پماد، همچنین با عنوان کرم کالاندولا و ژل کالاندولا و لوسیون نیز در بازار وجود دارد. 

ما در این مطلب، سعی داشتیم کاربرد‌ها، نحوه استفاده و ترکیبات پماد کالاندولا را بررسی کنیم. با‌این‌حال، اگر به راهنمایی‌های بیشتری در این خصوص نیاز دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت نوبت‌دهی آنلاین مجله دکتردکتر، از بهترین دکتر پوست در سراسر ایران زمان مشاوره دریافت کنید. 

منابع:

californiababy.com

webmd.com

 

سوالات متداول پماد کالاندولا

خیر؛ زخم‌های دیابتی نیازمند درمان‌های تخصصی هستند. 

بله؛ خواص پماد کالاندولا برای پوست صورت مناسب هستند. 

زمان اثرگذاری پماد معمولاً ۲ الی ۳ روز است. در کل به نوع و شدت مشکل پوستی بستگی دارد. 

در بعضی موارد بله؛ بعضی از دارو‌ها با پماد تداخل دارند. 

بله؛ این پماد برای انواع پوست‌ها مناسب است.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: زهره پور رادی
من زهره پور رادی هستم؛ روان‌شناس، مشاور خانواده، بازیگر، مترجم و نویسنده هستم. خوشحالم که مسیر زندگیم رو بر پایه علایقم بنا کردم و عاشقانه کار می‌کنم. برای من، نوشتن مانند چیدن تکه‌های پازل برای خلق یک منظره زیبا و شگفت‌انگیز است. از منظر من، کلمه‌ها فراتر از تولیدات حروف الفبا هستند. شاید عجیب به نظر بیاید ولی، هر کلمه را مانند فردی تصور می‌کنم که در حال سفر و ماموریت است و این ماموریت، زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود، که سخن‌گو یا نویسنده، آنها را در مقصدی درست پیاده کند. در هر موضوع و زمینه‌ای که بنویسم، می‌کوشم تا منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز برای مخاطب بسازم. حین نوشتن مقاله‌های مربوط به دنیای مد و فشن، تلاش می‌کنم که مخاطبان علاقمند را با خود به کت‌واک‌های ۵۰ سال قبل ببرم!‌ سپس، آرام آرام آنها را به عصر جدید و دنیای جدید نزدیک‌تر کنم. به‌اندازه‌ای که احساس کنند که در حال مطالعه کتابی تاریخی و مصور هستند. حین نوشتن مقاله‌های پزشکی، احساس مسئولیتم به مراتب بیشتر از سایر مطالب است. اینبار، لذت نوشتن با دغدغه سلامتی مخاطبان همراه است. بدون اغراق، خود را مانند یک پزشک تصور می‌کنم که مراجعش با چشم‌های کنجکاو و نگران، منتظر دریافت پاسخ سوالات خود است. از‌این‌رو، تلاشم برای ساختن درست مطلب، چند برابر می‌شود. چند ماهی است که مطالب پزشکی می‌نویسم. این منظره نیز به نوبه خود جذاب و شگفت‌انگیز است. امیدوارم که در این مسیر نیز نیاز‌های مخاطبان فهیم را به درستی برآورده سازم.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*