دلایل اسهال مسافرتی در مسافرت های تابستان

اسهال مسافرتی یک اختلال دستگاه گوارش است که معمولا باعث مدفوع شل و گرفتگی شکمی می شود. از دلایل اسهال مسافرتی می توان به خوردن غذاهای آلوده و آشامیدن آب آلوده اشاره کرد. خوشبختانه اسهال مسافرتی معمولا جدی نیست و بعد از مدتی رفع می شود.

اسهال مسافرتی

بروز ناگهانی اسهال در افرادی که در مسافرت هستند یا کمتر از 10 روز از بازگشتشان از سفر می گذرد را اصطلاحا اسهال مسافرتی می نامند. از دلایل اسهال مسافرتی سفر به مناطق آلوده است. این بیماری درفصول بهار و تابستان بسیار شایع است. بیماری در اثر مصرف آب یا غذای آلوده به مدفوع بیمار دیگر گسترش می یابد. عامل پاتوژن اصلی این بیماری باکتری اشرشیاکلی می باشد. از دیگر عوامل پاتوژن این بیماری می توان به باکتری های شیگال، کمپلیوباکتر و سالمونلا اشاره کرد. برای کاهش خطر ابتلا به اسهال مسافرتی، در هنگام سفر به مناطق آلوده مراقب خوردن و نوشیدن خود باشید. با این حال، در صورت سفر به مناطق پر خطر در مواردی که اسهال همچنان ادامه دارد، داروهای تایید شده توسط پزشک را مصرف کنید.

علائم اسهال مسافرتی

اسهال مسافرتی معمولا در طول سفر یا پس از بازگشت به خانه به طور ناگهانی شروع می شود. اغلب موارد در طی یک تا دو روز بدون درمان بهبود می یابد و به طور کامل در عرض یک هفته خود به خود درمان می شود. شایع ترین علائم و نشانه های اسهال مسافرتی عبارتند از:

  • شروع ناگهانی دفع مدفوع آبکی
  • تعداد زیاد دفعات دفع مدفوع شل
  • اسهال خونی
  • اسهال شدید
  • نیاز فوری برای تخلیه
  • گرفتگی شکمی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • درد شکمی

گاهی اوقات افراد کم آبی متوسط، استفراغ، تب بالا، مدفوع خونین یا درد شدید در شکم یا رکتوم، تجربه می کنند. اگر شما یا فرزندتان هر کدام از این نشانه ها یا علائم را تجربه می کنید یا اسهال طولانی تر از چند روز دارد، وقت آن است که به یک دکتر مراجعه کنید. اسهال مسافرتی معمولا طی چند روز به خودی خود درمان می شود. علائم و نشانه ها ممکن است طولانی تر و شدیدتر شوند، در صورتی که این بیماری توسط ارگانیسم ها غیر از باکتری های معمول ایجاد شود، در چنین مواردی ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشید تا به شما کمک کند.

دلایل اسهال مسافرتی

از دلایل اسهال مسافرتی می توان به تغییر رژیم غذایی و استرس مسافرت نام برد؛ اما تقریبا همیشه یک عامل عفونی است که باعث ایجاد این بیماری می شود. این موجودات عامل عفونی هستند – از جمله باکتری های مختلف، ویروس ها و انگل ها – که وارد دستگاه گوارش می شوند و مکانیسم های دفاعی خود را بکار می برند و منجر به علائم و نشانه های اسهال مسافرتی می شود.

از شایعترین دلایل اسهال مسافرتی باکتری اشرشیاکلی است. این باکتری ها خود را به پوشش روده خود متصل می کنند و سم را آزاد می کنند که سبب اسهال و گرفتگی شکمی می شود. اغلب سوال پیش می آید که چرا بومیان محیط های آلوده تحت تاثیر این عامل قرار نمی گیرند؟ اغلب بدن آنها به این باکتری ها عادت کرده است و ایمنی نسبت به آنها ایجاد کرده است.

دلایل اسهال مسافرتی

درمان اسهال مسافرتی

از آنجایی که اسهال مسافرتی خود به خود حل و فصل می شود، ممکن است بدون هیچ گونه درمان خاصی بهتر شوید. مهم این است که سعی کنید برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات زیادی را بنوشید. اگر اسهال مسافرتی شما به نظر نمی رسد که به سرعت بهبود می یابد، داروهای متعددی برای کمک به تسکین علائم در دسترس هستند. این داروها حرکات روده ای را کند می کنند تا مقدار جذب مواد در روده افزایش پیدا کند. در صورتی که خون در اسهال شما دیده شود یا درد شکمی مداوم دارید پزشک می تواند برای بهبود شرایط آنتی بیوتیک تجویز کند. از دست دادن آب بدن یکی از عوارض اسهال مسافرتی است، بنابراین سعی کنید مقدار زیادی آب و مایعات مصرف کنید.

محلول نمک زدایی Rehydration (ORS) بهترین راه برای جایگزینی مایعات از دست رفته است. این راه حل ها شامل آب و نمک ها در نسبت های خاص برای پر کردن هر دو مایعات و الکترولیت ها است. این محلول همچنین حاوی گلوکز برای افزایش جذب در دستگاه روده هستند.

افراد در خطر اسهال مسافرتی

هر سال میلیون ها مسافر بین المللی اسهال مسافرتی را تجربه می کنند. مقاصد پر خطر برای اسهال مسافرتی شامل بسیاری از مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی، مکزیک، آفریقا، خاورمیانه و آسیا است. احتمال ابتلا به اسهال مسافرتی بیشتر به مقصد شما بستگی دارد؛ اما گروه های خاصی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند. دلایل اسهال مسافرتی در این افراد شامل موارد زیر است:

نوجوانان. این وضعیت در توریست های نوجوان شایع است. گرچه دلایلی آن روشن نیست. آنها ممکن است در انتخاب مقصد مسافرت و انتخاب غذایی خود کمتر از افراد سالخورده مراقب باشند.

افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف. یک سیستم ایمنی ضعیف باعث افزایش آسیب پذیری در برابر عفونت می شود.

افراد مبتلا به دیابت، بیماری التهابی روده یا سیروز کبد. این شرایط می تواند شما را بیشتر در معرض عفونت قرار دهد یا خطر ابتلا به عفونت شدیدتری را افزایش دهد.

افرادی که آنتی اسید معده را مصرف می کنند. اسید در معده تمایل دارد که ارگانیسم ها را از بین ببرد، بنابراین کاهش اسید معده ممکن است فرصت بیشتری برای بقای باکتری ها که از دلایل اسهال مسافرتی است را فراهم کند.

افرادی که در فصول خاص سفر می کنند. خطر ابتلا به اسهال مسافرتی در مناطق مختلف جهان به صورت فصلی متفاوت است. به عنوان مثال، در طول ماه های گرم قبل خطر ابتلا به این بیماری بالاتر است.

عوارض جانبی اسهال مسافرتی

از آنجا که شما مایعات، نمک و مواد معدنی حیاتی را در طول اسهال مسافرتی از دست می دهید، ممکن است دچار یبوست شوید. از دست دادن آب بدن برای کودکان، افراد مسن و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، خطرناک است. کم آبی ناشی از اسهال می تواند باعث عوارض جدی، از جمله آسیب اندام، شوک و یا کما شود. علائم و نشانه های کم آبی عبارتند از دهان بسیار خشک، تشنگی شدید، ادرار کم باشد.

پیشگیری از اسهال مسافرتی

این نکات را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری اسهال مسافرتی به یاد داشته باشید:

  • شستن مداوم دست ها در طول سفر
  • استفاده از آب معدنی و آب جوشیده شده بجای آب لوله کشی شهری
  • عدم استفاده از گوشت خام یا نیم پز
  • ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات
  • عدم استفاده از محصوالت لبنی پاستوریزه نشده
  • غذا را از فروشندگان خیابانی نخرید
  • خوردن غذاهایی که به خوبی پخته شده و خنک می شوند.
  • در آبی که ممکن است آلوده باشد، شنا نکنید.
  • هنگام دوش گرفتن دهان خود را ببندید
  • نوشیدنی های گرم مانند قهوه یا چای را بخورید و مطمئن شوید که آب آن جوشیده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که ظروف و ظروف قبل از استفاده از آنها تمیز و خشک باشند.

بر گرفته از:

درمان فوری اسهال مسافرتی

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    بعد از سفر دچار اسهال ابکی شدم و هر چی میگذره بدتر می شود و درد شکمی شدید دارم دکتر هم رفتم همه قرص رو بهم داده ولی الان خیلی دردم بدتره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر اسهال کمتر از ۳ الی ۴ هفتس به متخصص عفونی و اگر بیشتر طول کشیده به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.