بررسی اثر قرص کلیدینیوم سی روی مشکلات گوارشی + نحوه مصرف و عوارض جانبی

معرفی قرص کلیدینیوم سی و عوارض و شرایط مصرف آن
اشتراک گذاری 2 نظر

یکی از داروهای تجویزی برای مشکلات گوارشی، کلیدینیوم سی است. این دارو موجب آرامش عضلات روده و کاهش ترشحات معده شده و مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر را درمان می‌کند. مصرف این دارو با عوارض خاصی مانند خشکی دهان، یبوست و تاری دید همراه است. حتی ممکن است فرد پس از خوردن این قرص، سایر عوارض کلیدینیوم سی احساس خواب آلودگی یا تعریق را نیز تجربه کند. برای پیشگیری از بروز عوارض جدی قرص کلیدینیوم سی، لازم است که حتماً تحت نظر دکتر این دارو را استفاده کنید. پزشک با توجه به سابقه پزشکی و شرایط بیمار، دوز مناسب دارو را تعیین می‌کند.

با مطالعه این مطلب از مجله دکتردکتر، با قرص کلیدینیوم سی و عوارض و شرایط مصرف آن آشنا خواهید شد.

در انتها، اگر سوالی درباره نحوه مصرف قرص کلیدینیوم سی دارید، در قسمت نظرات بنویسید. کارشناس پزشکی ما به آن پاسخ خواهد داد.

داروی کلیدینیوم سی چیست؟

کلیدینیوم سی شامل دو ترکیب کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است. این دارو به دسته داروهای آنتی‌کولینرژیک یا داروهای ضداسپاسم تعلق دارد. کلیدینیوم سی معمولاً برای درمان مشکلات معده و روده مانند زخم، درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و عفونت روده استفاده می‌شود. کلیدینیوم با کاهش حرکات روده و شل کردن عضلات آن، به تسکین گرفتگی‌ها کمک می‌کند. همچنین، این دارو با اثرات آرام‌بخشی که دارد، اضطراب را کاهش می‌دهد. به طور معمول، برای کاهش علائم اختلالات گوارشی، کلیدینیوم سی به همراه داروهای دیگر مانند آمپول و شیاف برای بیماران تجویز می‌شود.

تعیین دوز روزانه کلیدینیوم سی برای سنین مختلف
میزان دوز روزانه مصرف قرص کلیدینیوم سی

کلیدینیوم سی در چه اَشکال و برندهایی وجود دارد؟

قرص 5 میلی گرمی کلیدینیوم سی، رایج‌ترین شکل دارویی این محصول است. این قرص‌ها به صورت بسته‌های چندتایی که در قالب یک پاکت بسته بندی شده‌اند، عرضه می‌شوند. در برخی از موارد، کپسول‌های کلیدینیوم سی نیز در بازار موجود هستند. این داروها نیز در قالب بسته‌های چندتایی یا تکی به فروش می‌رسند. با توجه به نسخه‌ای که پزشک تجویز کرده، می‌توانید یکی از این داروها را برای استفاده تهیه کنید.

به نقل از drugs،

به هیچ عنوان کلیدینیوم سی را با شخص دیگری، به ویژه فردی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارد به اشتراک نگذارید؛ زیرا سوء استفاده این دارو، می‌تواند باعث اعتیاد یا حتی مرگ شود.

در صورت بروز مشکلاتی مانند حرکات غیرعادی ماهیچه‌ها، فعال یا پرحرف‌تر شدن، تغییرات ناگهانی و شدید در خلق و خو یا رفتار، گیجی، توهم، تشنج یا افکار خودکشی، حتماً با پزشک این موضوع را در میان بگذارید. در این شرایط، دکتر دوز دارو را تغییر داده یا آن را جایگزین می‌کند.

قرص کلیدینیوم سی برای درمان چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

قرص کلیدینیوم سی (Clidinium) یک داروی آنتی‌کولینرژیک است. این دارو، برای مدیریت مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و اسپاسم‌های عضلانی توسط متخصص گوارش تجویز می‌شود. کلیدینیوم سی با کاهش انقباضات عضلانی در دستگاه گوارش، به تسکین درد و ناراحتی کمک می‌کند. در واقع، بعد مصرف این دارو این دارو، تاثیری شبیه قرص دل پیچه مشاهده می‌شود و فرد شاهد، کاهش دردهای شکمی نیز خواهد بود. در نتیجه، کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند، به‌مرور شاهد گرفتگی و درد ناشی از آن در قسمت شکم و لگن هستند.

طریقه مصرف و دوزهای کلیدینیوم سی

همیشه دستورالعمل‌های روی پاکت و برچسب داروها را به دقت مطالعه کرده و دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده، یا به صورت خودسرانه مصرف نکنید. اگر احساس می‌کنید نیاز دارید دوز بیشتری از دارو مصرف کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. هرگز داروی کلیدینیوم سی را با دیگران، به ویژه افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارند، به اشتراک نگذارید. دارو را در مکانی ایمن و دور از دسترس دیگران نگهداری کنید. اگر زمان مصرف دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت دارو را مصرف کنید؛ اما اگر نزدیک به زمان نوبت بعدی هستید، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و دو دوز را همزمان مصرف نکنید.

دوز روزانه مصرف دارو

دوز داروی کلیدینیوم سی، برای هر بیمار متفاوت است. مقدار دارویی که باید مصرف کنید، به قدرت دارو و مشکل پزشکی‌ که برای آن به دکتر مراجعه کرده‌اید، بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهای روزانه، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو نیز بسته به وضعیت بیماران تنظیم می‌شود. برای درمان زخم معده، IBS یا انتروکولیت، دوز مصرفی این دارو به صورت زیر است:

  • بزرگسالان: معمولاً ۱ یا ۲ کپسول، ۳ یا ۴ بار در روز. پزشک در صورت نیاز و با توجه به تحمل فرد، دوز دارو را تنظیم کند.
  • افراد مسن: معمولاً ۲ کپسول در روز. پزشک ممکن است دوز را بر اساس نیاز و تحمل بیمار تغییر دهد.
  • کودکان: دوز و نحوه مصرف باید توسط پزشک تعیین شود.

همیشه با پزشک خود در مورد دوز و نحوه مصرف قرص کلیدینیوم سی سبز رنگ مشورت کنید؛ زیرا تنها در صورتی می‌توانید معجزه کلیدینیوم سی را متوجه شوید، که دوز مناسب این دارو را استفاده کرده باشید.

بهترین زمان مصرف دارو

کلیدینیوم سی، معمولاً قبل از غذا و قبل از خواب مصرف می‌شود. بهترین زمان مصرف این دارو، 30 دقیقه قبل از غذا و با معده خالی است. با وجود شناخت این موارد، لازم است از پزشک خود دستورالعمل‌های دقیق مصرف دارو را دریافت کرده و طبق آن، عمل کنید. اگر علائم بیماری بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید که بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید؛ زیرا توقف ناگهانی دارو پس از مصرف طولانی‌مدت یا مصرف همزمان کلیدینیوم سی و امپرازول و سایر داروها، می‌تواند عوارض شدیدی به همراه داشته باشد. حتی ممکن است دکتر موقع مصرف این دارو برای سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، رژیم غذایی خاصی را نیز تجویز کند؛ بنابراین، برای تعیین زمان و شرایط مصرف کلیدینیوم سی، باید با دکتر متخصص مشورت کنید.

تا چه مدت می‌توان کلیدینیوم سی مصرف کرد؟

مدت زمان مصرف کلیدینیوم سی، معمولاً ۳ یا ۴ بار در روز و طبق دستورالعمل تجویز شده توسط دکتر گوارش تعیین می‌شود. به طور معمول، پزشکان این دارو را برای مدت ۲ هفته تجویز می‌کنند. اگر به همراه کلیدینیوم سی از داروی ضد اسید لیبراکس استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که کلیدینیوم سی را پیش از غذا و داروی ضد اسید را پس از غذا مصرف کنید. این روش، اثربخشی داروها را بهتر کرده و عوارض جانبی کلیدینیوم سی برای اسهال و سایر مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد.

عوارض داروی کلیدینیوم سی

داروی کلیدینیوم سی نیز مانند سایر داروهای تجویزی، دارای عوارض رایج و عوارض جدی است. برای کاهش عوارض خفیف، می‌توان از روش‌های خانگی مانند مصرف آب، آدامس بدون قند و غذاهای پرفیبر استفاده کرد؛ اما در صورت بروز مشکلاتی مانند تپش قلب یا تغییرات ذهنی، باید فوراً با پزشک تماس بگیرید. در ادامه، برخی از عوارض جانبی مصرف این دارو را ارائه کرده‌ایم:

نوع عارضهعوارض جانبیتوضیحات و راه‌حل‌ها
عوارض رایجسرگیجه و خواب‌آلودگیممکن است به دلیل تأثیر دارو روی مغز رخ دهد. در صورت شدید شدن، استراحت کرده و از رانندگی یا کار با دستگاه‌ها اجتناب کنید.
عوارض رایجخشکی دهان و چشممی‌توان با جویدن آدامس بدون قند، مکیدن چیپس یخ یا استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی، علائم را کاهش داد.
عوارض رایجیبوست و نفخ شکمبا مصرف آب کافی، افزایش مصرف فیبر و فعالیت بدنی می‌توان یبوست را کاهش داد. در موارد شدیدتر، مصرف ملین مناسب با مشورت پزشک توصیه می‌شود.
عوارض رایجحالت تهوعمصرف غذاهای ساده و اجتناب از غذاهای چرب و سنگین، این حالت را بهبود می‌دهد.
عوارض جدیکاهش تعریق و گرگرفتگیاگر متوجه کاهش تعریق یا برافروختگی پوست شدید، باید فوراً این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
عوارض جدیتپش قلب یا ضربان نامنظمدر صورت مشاهده ضربان قلب غیرعادی یا تپش شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
عوارض جدیتغییرات ذهنی و خلقیعلائمی مثل گیجی، افسردگی، بی‌قراری و افکار عجیب می‌توانند جدی باشند و نیاز به بررسی فوری توسط پزشک دارند.
عوارض جدیمشکل در ادراردر صورت کاهش توانایی ادرار کردن یا درد هنگام ادرار، این موضوع را سریعاً با پزشک خود در میان بگذارید.
عوارض جدیکاهش توانایی جنسیاین موضوع می‌تواند به عنوان یک عارضه نادر مطرح شود. اگر بر کیفیت زندگی شما اثر می‌گذارد، با پزشک مشورت کنید.
عوارض جدیعلائم عفونتتب مداوم یا گلودرد از علائم عفونت است و نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.
عوارض بسیار جدیتغییرات بینایی (دیدن هاله رنگین‌کمانی)ممکن است نشانه‌ای از مشکلات چشمی جدی باشد. به‌ خصوص اگر در شب هاله‌های رنگین‌ کمانی دور چراغ‌ها می‌بینید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
عوارض بسیار جدیواکنش‌های آلرژیک شدیدعلائمی مانند خارش، ورم صورت یا گلو، تنگی نفس و سرگیجه شدید می‌تواند نشانه آلرژی باشد و باید سریعاً درمان شود.
عوارض بسیار جدیعلائم مشکلات کبدیزردی پوست یا چشم‌ها، تهوع مداوم، درد شکمی و ادرار تیره، ممکن است نشانه مشکلات کبدی باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

عوارض جانبی مصرف این دارو، ممکن است برای همه بیماران رخ ندهد. در نتیجه، پزشک با توجه به شرایط فرد، دوز یا نوع دارو را تغییر داده و دارو درد معده یا روش‌های دیگر را برای رفع مشکلات گوارشی تجویز می‌کند.

عوارض رایج مصرف داروی کلیدینیوم سی
بروز آلرژی پوستی به دلیل مصرف داروی کلیدینیوم سی

تداخلات دارویی کلیدینیوم سی

کلیدینیوم سی ممکن است با داروهایی خاصی تداخل داشته باشد و اثرات آن‌ها را تغییر دهد؛ بنابراین موقع استفاده از این قرص، از مصرف مواردی که ممکن است با آن تداخل داشته باشند اجتناب کنید. تداخلاتی که برای این دارو وجود دارند عبارت‌اند از:

  • داروهای ضدقارچ آزول (مانند کتوکونازول و ایتراکونازول): اگر این داروها را استفاده می‌کنید، لازم است حداقل دو ساعت پیش از مصرف کلیدینیوم سی آن‌ها را بخورید.
  • تداخل با سیگار: مصرف سیگار ممکن است سطح کلردیازپوکساید در خون را کاهش دهد، در نتیجه اثربخشی دارو تغییر می‌کند.
  • تداخل با داروهای خواب‌آور و ضد اضطراب: مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر مانند مسکن‌های قوی، داروهای خواب و ضد اضطراب، خطر خواب‌آلودگی شدید یا مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد.
  • تداخل با آنتی کولینرژیک‌ها: داروهایی مانند آتروپین، گلیکوپیرونیوم، هیوسین به عنوان آنتی کولینرژیک‌ها عمل کرده و فعالیت استیل‌کولین را در سیستم عصبی کاهش می‌دهند. استفاده همزمان از این داروها باعث تقویت اثرات ضد کولینرژیک شده و منجر به افزایش خشکی دهان، یبوست، و مشکلات مشابه خواهد شد. داروهای درمان بیماری پارکینسون و ضدافسردگی‌های نیز در این دسته قرار می‌گیرند.
  • تداخل با الکل و مواد مخدر: الکل، ماری‌جوانا یا هر نوع حشیش، همچنین داروهای تجویزی یا بدون نسخه نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند.

در صورتی که این موارد را رعایت کنید، مصرف این دارو برایتان مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

مصرف کلیدینیوم سی برای چه کسانی ممنوع است؟

اگر چه کلیدینیوم سی یکی از داروهای مفید برای مشکلات گوارشی و اسپاسم‌های عضلانی است، اما مصرف آن برای برخی گروه‌ها ممنوع خواهد بود. این افراد باید با احتیاط بیشتری این دارو را مصرف کنند، تا بتوان از بروز عوارض جانبی جدی آن جلوگیری کرد. در ادامه، مواردی که مصرف این دارو ممنوع یا با احتیاط است را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

وضعیتشرح وضعیت
سوء مصرف یا وابستگی به الکل یا مواد مخدراین مشکل ممکن است تأثیرات دارو را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.
مشکلات خونریزیکلیدینیوم سی می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و این شرایط، نیاز به نظارت دقیق روی مصرف دارو دارد.
افسردگیاین دارو ممکن است تأثیرات منفی بر وضعیت افسردگی داشته باشد و علائم را تشدید کند.
مشکلات چشمی یا بیناییکلیدینیوم سی می‌تواند مشکلات بینایی را بدتر کند و مصرف آن، نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
مشکلات سلامت روانمصرف دارو ممکن است بر وضعیت سلامت روان تأثیر بگذارد و وضعیت فرد را پیچیده‌تر کند.
مشکل در ادرار کردناین دارو ممکن است مشکلات ادراری را تشدید کند و نیاز به احتیاط در مصرف دارد.
وضعیت جسمانی ضعیفبدن این افراد ممکن است به طور مؤثر دارو را پردازش نکند و عوارض جانبی آن بیشتر شود.
بزرگ شدن پروستاتدارو ممکن است مشکلات ادراری و پروستات را بدتر کند و مصرف آن باید با احتیاط باشد.
گلوکومکلیدینیوم سی می‌تواند فشار چشم را افزایش دهد و وضعیت گلوکوم را بدتر کند.
انسداد مثانهمصرف این دارو در بیماران مبتلا به انسداد مثانه توصیه نمی‌شود.
بیماری کلیویدارو به کندی از بدن این افراد دفع می‌شود و خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.
بیماری کبدمصرف دارو در این گروه باید با احتیاط باشد، زیرا ممکن است ادرار به کندی از بدن دفع شود.

افراد مسن بالا 65 سال، زنان باردار و شیرده، کسانی که قصد انجام آزمایش‌های سنجش سلامتی را دارند و افرادی که کارشان نیازمند دقت بالا است، باید در مصرف این دارو دقت بیشتری داشته باشند. برای شناخت بهتر روش‌های درمان عوارض داروهای گوارشی، لازم است با تخصص گوارش چیست آشنا شوید.

شدید شدن مشکلات کلیوی با مصرف کلیدینیوم سی
بروز اختلالات کلیوی ناشی از مصرف قرص کلیدینیوم سی

کلیدینیوم سی در بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا در حین مصرف دارو باردار شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. زیرا مصرف این دارو در اواخر بارداری باعث مشکلات تنفسی، تغذیه‌ای، کاهش دمای بدن یا علائم خاصی در نوزاد می‌شود؛ بنابراین، حتماً باید این دارو را تحت نظر پزشک و با تأیید او مصرف کنید. تا مشکلی برای نوزاد رخ ندهد و دوران بارداری را، بدون مشکل سپری کنید.

کلیدینیوم سی در شیردهی

اگر در حال شیردهی هستید یا قصد دارید شیردهی به نوزاد را کنید، به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید؛ زیرا این دارو وارد شیر مادر شده و ممکن است به نوزاد آسیب برساند. در کلیه مراحل بارداری و شیردهی، پزشکان معمولاً داروهایی که عوارض کمتری برای مادر و نوزاد دارند را برای فرد تجویز می‌کنند. تا بروز عوارض جانبی دارو، موجب ناراحتی نوزاد و مادر و صدمات جدی نشود.

کلیدینیوم سی در کودکان

تأثیر مصرف کلیدینیوم سی روی کودکان هنوز مشخص نشده است و تحقیقات نشان دهنده این موضوع، در دسترس قرار ندارد. در نتیجه، توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه این دارو برای کودکان اجتناب کنید. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید، تا درمان مناسب و جایگزین‌های احتمالی را برای بهبود وضعیت گوارشی کودک در نظر بگیرد. پزشک بر اساس وضعیت خاص کودک، بهترین گزینه‌های درمانی و دوز مناسب دارو را تعیین خواهد کرد.

استفاده از داروی کلیدینیوم سی برای کودکان
درمان مشکلات گوارشی کودکان با داروی کلیدینیوم سی

قیمت قرص کلیدینیوم سی خارجی و ایرانی در 1403

داروی کلیدینیوم سی، به عنوان یک داروی نسبتاً ارزان‌قیمت، به راحتی در دسترس است، اما قیمت آن می‌تواند تحت تأثیر چندین عامل مختلف قرار بگیرد. داروهای تولید شده در کشورهای با هزینه‌های تولید پایین‌تر، معمولاً ارزان‌تر هستند. فرمولاسیون دارو، شرایط توزیع آن، خرید دارو با بیمه یا آزاد و عواملی مانند تعداد داروی تجویزی نیز روی قیمت تمام شده قرص کلیدینیوم سی خارجی و ایرانی، تأثیر گذار هستند.

داروهای جایگزین کلیدینیوم سی

به جای مصرف داروی کلیدینیوم سی که معمولاً برای مشکلات گوارشی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و اسپاسم‌های عضلانی تجویز می‌شود، می‌توان از چند داروی دیگر نیز استفاده کرد. در جدول زیر، برخی از جایگزین‌های رایج این دارو را ارائه کرده‌ایم.

داروموارد استفادهویژگی‌هاعوارض جانبی احتمالی
کلردیازپوکساید / کلیدینیم (Librax)سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، زخم معده، انتروکولیتترکیب آنتی‌کولینرژیک و آرامبخش، کاهش اسپاسم روده و اضطرابخواب‌آلودگی، خشکی دهان، یبوست
دی سیکلومین (Dicyclomine)تسکین دردهای کولیکی ناشی از اسپاسم عضلانی در IBSکاهش اسپاسم عضلانی روده، بهبود درد کولیکیخشکی دهان، کاهش توانایی تعریق، تاری دید
بنتیل (Bentyl)برای کاهش اسپاسم‌های روده‌ای در IBSکاهش اسپاسم‌های روده‌ایخشکی دهان، یبوست
آنتی‌اسیدها (مانند رانیتیدین، امپرازول)کاهش ترشح اسید معده، درمان زخم معده و ریفلاکسکاهش اسید معده، تسکین سوزش معده و مشکلات گوارشیسردرد، درد شکم، اسهال یا یبوست
مسکن‌های غیر استروئیدی (NSAIDs) (مانند ایبوپروفن)کاهش درد عمومی، التهابتسکین درد و التهابمشکلات گوارشی، زخم معده، ناراحتی معده

پزشک با توجه به شرایط بدنی بیمار، یکی از این داروها یا موارد مشابه را برای درمان مشکلات گوارشی فرد، تجویز خواهد کرد.

برای درمان مشکلات گوارشی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

کلیدینیوم سی یکی از داروهای رایج برای درمان مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر است. برای استفاده از قرص کلیدینیوم سی، لازم است که حتماً دستورالعمل‌های تجویز شده را رعایت کنید. در غیر این صورت، با عوارض کلیدینیوم سی مانند سردرد، معده درد، سرگیجه، اسهال و استفراغ یا مشکلات آلرژیک مواجه خواهید شد. پزشکان متخصص برای مصرف این دارو، ابتدا شرایط بالینی فرد و پرونده پزشکی او را بررسی می‌کنند. سپس کلیدینیوم سی یا یکی از داروهای جایگزین آن را برای درمان بیماری تجویز خواهند کرد. برای نوبت گرفتن از دکتر گوارش، می‌توانید از امکان نوبت‌دهی آنلاین این متخصصان در سایت دکتردکتر بهره‌مند شوید.

منابع:

webmd.com

drugs.com

my.clevelandclinic.org

mayoclinic.org

mskcc.org

سؤالات متداول کلیدینیوم سی

بهترین زمان مصرف کلیدینیوم سی، ۳۰ دقیقه قبل از غذا است و پزشک بر اساس شرایط فرد، دوز مصرفی را تنظیم کند.

کلیدینیوم سی یک داروی مؤثر برای تسکین علائم دستگاه گوارش است اما مانند هر دارویی، محدودیت‌ها و عوارض خاص خود را دارد.

این دارو معمولا برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌شود، نه برای کاهش وزن.

این دارو برای تسکین علائم گوارشی مانند نفخ و درد معده کاربرد دارد، اما برای درمان اسهال به طور مستقیم توصیه نمی‌شود.

کلیدینیوم سی شامل دو ترکیب اصلی است. کلیدینیوم برای کاهش اسپاسم‌های گوارشی و کلردیازپوکساید برای کاهش اضطراب استفاده می‌شود.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: ندا سامانی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

2 دیدگاه در “بررسی اثر قرص کلیدینیوم سی روی مشکلات گوارشی + نحوه مصرف و عوارض جانبی
  • عوارض داروی کلیدینیوم سی چیه؟

    پاسخ
    • سلام عزیزم
      از عوارض کلیدینیوم سی میتوان موارد زیر رو نام برد:
      سرگیجه
      احساس ضعف و خستگی
      خواب‌آلودگی
      خشکی دهان و چشم
      تاری دید

      پاسخ