تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی در چیست؟ کدام روش را انتخاب کنیم؟

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد در پی جواب آن هستند، به‌ویژه کسانی که به دنبال راه‌هایی برای بهبود زیبایی و سلامت دندان‌های خود می‌گردند. کامپوزیت و ارتودنسی دو روش متفاوت درمانی هستند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. کامپوزیت برای بازسازی و زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌شود، در حالی که ارتودنسی بیشتر برای تصحیح ناهنجاری‌های دندانی و فکی به کار می‌رود. در این مقاله، ما نه تنها به بررسی “فرق ارتودنسی و کامپوزیت” پرداخته‌ایم، بلکه تفاوت‌های کلیدی بین “کامپوزیت یا ارتودنسی” را نیز شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید تا با این روش‌های مراقبت از سلامت و زیبایی دهان و دندان بیشتر آشنا شوید و در نهایت تصمیم‌گیری را به شما و متخصص دهان و دندان بسپاریم. درمان‌های دندانپزشکی زیبایی، ارتودنسی دیجیتال، پروتزهای دندانی، و لامینت دندانی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند به افراد در رسیدن به لبخندی زیباتر کمک کنند.

آشنایی کوتاه با ارتودنسی

ارتودنسی به فرآیندی گفته می‌شود که بر روی هم‌تراز و صاف‌کردن دندان‌ها متمرکز است. اگر دندان‌های کج، روی هم، شکاف‌ دار یا پیچ‌خورده دارید، ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی داشته باشید. درمان‌های متداول ارتودنسی شامل بریس‌ها و نگهدارنده‌های دندان هستند تا ساختار نامناسب چیدمان و قرارگیری دندان‌ها، اصلاح شوند.

سایت drclearaligners درباره نتایج ارتودنسی می‌گوید؛

در حالی که برخی از افراد ممکن است نتایج را در کمتر از شش ماه تجربه کنند، این بازه زمانی با کل مدت درمان مطابقت ندارد. نتایج فوری را نباید با بریس پیش بینی کرد. بلکه برای صاف کردن موثر دندان‌ها زمان نیاز است. زمان درمان به وضعیت دندان شما بستگی دارد. به طور کلی، شما باید ارتودنسی را برای 1 تا 3 سال استفاده کنید. برای زمان دقیق‌تر، همیشه بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

معرفی کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندانی یا کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین، روکش‌ها و لایه‌هایی حاوی موادی مصنوعی هستند و از آن‌ها برای بازسازی ساختار دندان از دست رفته در اثر ضربه، پوسیدگی یا سایر مشکلات استفاده می‌شود. البته که کامپوزیت در حال حاضر بیشتر جنبه زیبایی و اصلاح طرح لبخند را دارد. موادی نظیر ترکیبات پلیمری در کامپوزیت‌ دندان وجود دارند که پیوندی عمیق با مینای دندان و عاج آن پیدا می‌کنند. در این صورت، ظاهر دندان زیبا می‌شود و سفید به نظر می‌رسد.

ویژگی کامپوزیت دندان
نتیجه ی نهایی کامپوزیت دندان

تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت

در مرور و بررسی تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی باید به چند نکته دقت کنیم. نکاتی که در ادامه از آن‌ها صحبت خواهیم کرد در درک تفاوت این دو مفید هستند. تفاوت‌هایی اساسی میان این فرایندها وجود دارند، اما هر دو در نهایت منجر به ایجاد تعادل و سلامت بیشتر دندان‌ها می‌شوند. در جدول زیر تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت آورده شده است.

عنوانکامپوزیتارتودنسی
هزینههزینه کمتر نسبت به ارتودنسیهزینه بیشتر نسبت به کامپوزیت
زمانمدت زمان کوتاه در یک جلسهمدت زمان بیشتر از کامپوزیت
نحوه انجام کاردر دندانپزشکی و توسط دکترقالب گیری و ساخت براکت
ماندگاری و میزان دوام کار5 تا 7 سالتا زمانی که دندان‌ها خراب شوند
میزان رعایت بهداشتراحت (مسواک و نخ دندان)سخت (دهانشویه و مسواک)
سن مناسب انجام کاربالای 18 سالمحدودیت سنی ندارد
میزان درد هنگام انجام کاربدون درداحساس درد کم
تعداد جلساتیک یا دو جلسهدو تا سه جلسه

هر یک از موارد گفته شده را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم تا تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی را بهتر درک کنید.

مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر دنداپزشکی

هزینه ارتودنسی و کامپوزیت

هزینه ارتودنسی نسبت به کامپوزیت بیشتر است. ارتودنسی تمام دهان، هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیون تومان و بیشتر دارد. هزینه کامپوزیت دندان‌ها با توجه به کلینیک دکتر ارتودنسی که مراجعه می‌کنید، موادی که برایتان استفاده می‌شود و محل انجام عمل (شهر و موقعیت شهری) از این مبلغ کمتر است. کامپوزیت تمام دندان‌ها حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون تمام می‌شود. در نتیجه هزینه ارتودنسی بیشتر از کامپوزیت است، اما توجه داشته باید که شرایط مختلف ممکن است که بر قیمت‌ها تاثیرات مختلفی داشته باشند.

مدت زمان انجام ارتودنسی و کامپوزیت

کامپوزیت به عنوان یک روش اصلاحی و زیبایی برای دندان‌ها شناخته می‌شود که درمان از این طریق در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. یک یا دو جلسه کافی است تا برای کامپوزیت زمان گذاشت و نتیجه را بلافاصله مشاهده کرد. اما برای ارتودنسی نیاز است که چند جلسه به مطب دکتر دندانپزشکی مراجعه کرد تا با معاینه اولیه، تصویربرداری از دندان و قالب‌گیری بتوان برای ساخت ارتودنسی اقدام کرد. از طرفی هم نتیجه ارتودنسی نهایت بعد از یک سال و بعد از برداشتن سیم‌های براکت نمایان می‌شود.

تفاوت مدت زمان اجرا ارتودنسی و کامپوزیت
مدت زمان اجرا ارتودنسی و کامپوزیت برای بهترین نتیجه

نحوه انجام کار

نحوه انجام کار یکی از تفاوت‌های کامپوزیت و ارتودنسی است. کامپوزیت در مطب و از طریق دندانپزشک انجام می‌شود، اما ارتودنسی نیاز به قالب‌گیری و ساخت دارد که در کلینک‌های آزمایشگاهی و لابراتورها توسط دکترهای ارتودنسی انجام می‌شود.اگر مایل هستید که ارتودنسی دندان های خود را به متخصصان حوزه دندانپزشکی بسپارید، می توانید به لیست پزشکان ارتودنسی در دکتردکتر مراجعه نمایید.

ماندگاری و میزان دوام کار

ماندگاری و دوام کامپوزیت بین 5 تا 7 سال است که در صورت مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان تا 10 سال هم سالم بماند. اما ارتودنسی به دلیل اینکه فرم دندان‌ها را در مدت زمان درمان، اصلاح می‌کند، نتیجه دائمی ‌داشته و تا زمانی که دندان‌ها خراب یا شکسته نشود، نتیجه درمانی ماندگار خواهد بود.

میزان رعایت بهداشت

رعایت بهداشت در هر دو مورد ارتودنسی و کامپوزیت باید به بهترین شکل انجام شود. استفاده از مسواک و نخ دندان کشیدن بسیار تاثیرگذار خواهند بود. اما برای تمیز کردن دندان‌های ارتودنسی بهتر است که به دندانپزشکی مراجعه کرد تا مواد اضافه زیر سیم‌های ارتودنسی را خارج کرد.

سن مناسب انجام کار

ارتودنسی به علت اینکه یک روش درمانی برای اصلاح دندان‌ها است می‌توان از سنین کودکی هم این کار را انجام داد تا دندان‌ها در بهترین حالت خود هماهنگ شوند. اما برای کامپوزیت توصیه می‌شود که از 18 سالگی به بعد این کار را انجام داد.

میزان درد هنگام انجام کار

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی زیاد است، اما شاید درد هنگام انجام کار برای افراد کمی ‌مهم‌تر باشد. در روش کامپوزیت دردی احساس نمی‌شود مگر اینکه نیاز به تراشیده شدن دندان‌ها باشد که آن هم با بی حسی انجام می‌شود. اما در ارتودنسی ممکن است که در مراحل تصویر برداری و قالب‌گیری درد  دندان کمی ‌احساس شود.

تعداد جلسات

کامپوزیت به عنوان یک روش درمانی نهایت دو جلسه زمان می‌برد که یک جلسه برای فک بالا و جلسه بعد برای اصلاح دندان‌های فک پایین انجام می‌شود. اما ارتودنسی زمان‌بر است و نیاز به تکرار جلسات وجود دارد تا بتوان مراحل اولیه معاینه، تصویربرداری، قالب‌گیری، ساخت و اصلاح دندان‌ها را انجام داد.

مزایا و کاربردهای کامپوزیت نسبت به ارتودنسی

کامپوزیت نوعی ترمیم دندان‌ها است که باعث زیباترشدن آن‌ها می‌شود و فرایند آن با ارتودنسی به‌کلی متفاوت است. اگر دندان‌هایتان ایرادات اساسی نداشته باشند و فک‌تان در جای مناسب خود قرار دارد، نیازی به انجام ارتودنسی ندارید.

مهمترین مزیت تفاوت کاپوزیت و ارتودنسی
کاربرد های کامپوزیت نسبت به ارتودنسی

اما مهم‌ترین مزایای کامپوزیت به نسبت ارتودنسی عبارتند از:

  • هزینه کمتر
  • بی‌نیازی از بیهوشی
  • درمان در یک جلسه
  • زیبایی بیشتر

در واقع، ارتودنسی بیشتر مخصوص کسانی است که ناهنجاری‌های مختلفی از نقطه ‌نظر قرارگیری دندان‌ها در دهان و موقعیتشان نسبت به فک و لثه دارند.

شاید در ذهن شما به این مورد برخوردید که پس لمینت چه کاری انجام میدهد و چه تفاوتی دارد؟ به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تفاوت لمینت و ارتودنسی را مطالعه کنید.

در چه مواقعی از کامپوزیت استفاده کنیم؟

اگر جزو افرادی هستید که به زیبایی دندان‌ها و سفید بودن آن‌ها علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود که از کامپوزیت استفاده کنید. هنگامی ‌باید از کامپوزیت استفاده کرد که علاوه بر روش‌های درمانی برای روکش کردن خرابی‌های ایجاد شده، به اصلاح طرح لبخند هم علاقه داشته باشید.

مزایا و کاربردهای ارتودنسی نسبت به کامپوزیت

آیا استفاده از کامپوزیت به جای ارتودنسی امکان‌پذیر است؟ باید بدانید که این دو با هم متفاوت‌ هستند. در عملیات ارتودنسی روی اصلاح ساختار فک و چیدمان دندان‌ها کار می‌شود. مجموعه اقدامات این فرایند با روند کامپوزیت‌ کردن دندان متفاوت‌ است. در روش کامپوزیت، اشکالات سطحی دندان رفع می‌شوند، پوسیدگی‌ها از بین می‌روند و روکش‌هایی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند که می‌توانند دندان‌های با فاصله، زرد و لک‌دار و دچار لب‌پریدگی و شکستگی را بهبود داد. اما ارتودنسی کاربرد‌های دیگری هم دارد که مهم‌ترین مزایای آن به نسبت کامپوزیت عبارتند از:

  • رفع ایرادات اساسی فک
  • اصلاح چینش دندان
  • اطلاح مشکلات ریشه ای دندان

دقت داشته باشید که ارتودنسی بیشتر بر اصلاح دندان‌ها تمرکز دارد و همین باعث می‌شود تا سلامت دهان و دندان بیشتر شود.

اگر یکی از دغدغه های شما زرد شدن دندان هاست به شما پیشنهاد میکنیم مقاله جلوگیری از زرد شدن دندان را مطالعه کنید.

ارتودنسی برای چه افرادی مناسب است؟

در هر سنی می‌توان از ارتودنسی استفاده کرد. نگران نباشید اگر در دوران مدرسه و نوجوانی مشکلات ریشه‌ای در چینش دندان‌های خود دارید می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک از ارتودنسی استفاده کنید تا هر چه سریع‌تر، فرم دندان‌هایتان اصلاح شود.

آیا می‌توان کامپوزیت و ارتودنسی را همزمان با هم داشت؟

بله، بعد از انجام ارتودنسی، کامپوزیت‌ کردن دندان‌ها امکان‌پذیر است و مشکلی پیش نمی‌آید. در حقیقت تکمیل درمان ارتودنسی با کامپوزیت مقدور است. با این‌حال، باید نظر متخصص را در این زمینه جویا شد. برعکس این فرایند هم شدنی است، اما کمی ‌چالش‌ برانگیزتر می‌شود. شما می‌توانید ابتدا کامپوزیت انجام دهید و بعد به سراغ ارتودنسی بروید، اما یادتان باشد که احتمال آسیب ‌رسیدن به روکش‌ها، ثابت‌ ماندن دندان و جابه‌جا نشدن آن‌ها وجود دارد.

اجرا ارتودنسی و کامپوزیت
بعد از ارتودنسی، میتوانیم دندان ها را کامپوزیت کنیم.

بنابراین، بهتر است که درباره انجام این دو عمل به‌طور توأم با متخصص دهان و دندان مشورت کنید. متخصصان با در نظرگرفتن نتیجه و خروجی نهایی، می‌توانند نظراتی مفید در این زمینه ارائه دهند. به طور کلی تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی را که بدانید در تصمیمات مربوط به دهان و دندان هوشمندانه‌تر عمل خواهید کرد.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تخصص دندانپزشکی چیست را مطالعه کنید

کدام روش برای من بهتر است؟ کامپوزیت یا ارتودنسی؟

پاسخ ‌دادن به این سوال کار درست و ساده‌ای نیست. در این مقاله سعی کردیم، با بیان تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی به این نتیجه برسیم که هریک کارکردهای مخصوص به خود را دارند و شاید مقایسه‌شان با هم کار درستی نباشد. برخی از افراد برای اصلاح وضعیت فک‌ها و ساختار دندان‌های خود نیازمند انجام ارتودنسی‌ هستند و این روش برای همه افراد تجویز نمی‌شود. اما کامپوزیت برای همه مقدور است و با انجامش، دندان‌هایی تمیزتر، سفیدتر و مرتب‌تر پیدا می‌کنید.

از این‌رو سامانه دکتردکتر در کنار شما عزیزان است تا به راحتی بتوانید با دکترها و دندانپزشک‌های متخصص در ارتباط باشید و بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. برای دریافت نوبت ملاقات با بهترین متخصصان دهان و دندان از سیستم نوبت دهی دکتر در سایت دکتردکتر استفاده کنید تا بهترین تصمیم‌گیری برای درمان دندان‌های خود داشته باشد. همچنین اگر درباره تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی سوالی دارید که در ذهنتان باقی مانده و ما در این مطلب به آن اشاره نکرده‌ایم در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

drclearaligners.my

سوالات متداول تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت

[elementor-template id=”101710″]

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر