آلرژی به گربه ها؛ علائم و درمان

نگهداری از حیوانات خانگی مانند گربه ها می تواند فواید زیادی داشته باشد زیرا آنها می توانند دوست خوبی برای ما باشند و برای بچه های خانواده همبازی خوبی محسوب شوند و همچنین حس مسئولیت پذیری را در آنها تقویت نمایند. اما در این بین مساله ای به نام آلرژی به حیوانات می تواند دردسرساز شود. آیا با وجود آلرژی به حیوانات و گربه ها می شود سرپرستی آنها را پذیرفت؟ با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به بررسی جنبه های مختلف آلرژی به حیوانات خانگی مخصوصا گربه ها بپردازیم.

چه چیزی باعث آلرژی به گربه ها می شود؟

طبق مطالعات اخیر، حدود 10 درصد افراد به گربه ها آلرژی دارند و آلرژی به گربه ها رایج ترین نوع آلرژی به حیوانات خانگی است. آلرژی به گربه دو برابر آلرژی سگ است. اما بر خلاف باور عموم، مشکل واقعی خز یا موی آنها نیست. افراد مبتلا به آلرژی به گربه به پروتئین های موجود در بزاق، ادرار و شوره های پوست و موی آنها حساسیت دارند.

افراد مبتلا به آلرژی دارای سیستم ایمنی بیش از حد حساسی هستند. بدن آنها چیزهای بی ضرر مانند شوره های پوست گربه ها را با مهاجمان خطرناک به اشتباه می گیرد و مانند باکتری ها یا ویروس ها به آنها حمله می کند. نکته قابل توجه در این بین این است که حتی اگر فردی حساسیت واقعی به گربه نداشته باشد، باز هم وجود گربه در محل زندگی او می تواند به صورت غیرمستقیم، باعث تشدید آلرژی او گردد. علاوه بر همه اینها گربه های ولگرد و خیابانی می توانند گرده، کپک و سایر مواد حساسیت زا را روی موهای خود به این طرف و آن طرف ببرند و منتشر نمایند.

برخی از نژادهای گربه ها مانند مانند ابولهول بی مو نسبت به سایر نژادها علائم آلرژی زایی کمتری را از خود نشان می دهد اما به یاد داشته باشید که هر گربه ای پتانسیل ایجاد این مشکلات را دارد و صرف نظر از نژاد، طول مو یا میزان ریزش آن می تواند باعث ایجاد آلرژی در اطرافیان شود.

علائم آلرژی به گربه ها چیست؟

آلرژی به گربه ها می تواند شامل علائم متفاوتی باشد. همانگونه که می دانید آلرژی های مختلف تقریبا علائم یکسانی دارند. از همین رو تشخیص منشا آلرژی کاری دشوار و تخصصی است و تنها از طریق آزمایشات بالینی امکان پذیر است. اما به صورت کلی علائم آلرژی به گربه شامل موارد زیر است:

  • سرفه و خس خس سینه
  • کهیر یا بثورات روی قفسه سینه و صورت
  • چشم های قرمز و خارش دار
  • قرمزی پوست در جایی که گربه آن را خراشیده، گاز گرفته یا لیس زده است.
  • آبریزش، خارش وگرفتگی بینی
  • عطسه کردن

این علائم ممکن است تنها در چند دقیقه ظاهر شود اما این تظاهر علائم می تواند تا چندین ساعت هم به طول انجامد. حدود 20 تا 30 درصد از افراد مبتلا به آسم آلرژیک پس از تماس با گربه، حملات تنفسی شدیدی را تجربه می نمایند.

چگونه بفهمیم که به گربه آلرژی داریم؟

اگرچه علائم آلرژی ممکن است نسبتاً واضح به نظر برسد، اما همیشه این گربه نیست که باعث ایجاد آنها می شود. در این صورت پزشک متخصص ایمونولوژی و آلرژی یک آزمایش پوست یا خون انجام می دهد تا منشا آلرژی را بیابد و در این بین قطعا آلرژی به گربه را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

درمان آلرژی به گربه ها

متاسفانه هیچ روش درمانی برای درمان آلرژی به گربه ها وجود ندارد و تنها راه موجود اجتناب از همزیستی با گربه هاست. به طوری که:

  1. به هیچ وجه گربه ها را به اتاق خواب خود راه ندهید و از پارچه های ضد آلرژی برای رختخواب خود استفاده نمایید.

2. از فیلترهای HEPA استفاده نمایید. فیلترهای هپا آلاینده های ریز موجود در هوا مانند کنه های گرد و غبار، گرده و شوره حیوانات خانگی را از هوایی که تنفس می کنید، حذف می کند.

3. به صورت منظم و روزی یک بار، خانه را با جاروبرقی تمیز نمایید. مبتلایان به آلرژی با شستشوی منظم فرش ها با شامپو، تعویض مکرر رختخواب و پاک کردن دیوارهای محل ساییدگی حیوانات خانگی و گردگیری مکرر با آلرژی به حیوانات خانگی مقابله می کنند.

4. بهداشت را رعایت نمایید. دست هایتان را بشویید. شستن دست ها مقدار مواد آلرژی زا را به شدت کاهش می دهد.

5. برای گربه خود یک محل مشخص را تعیین کنید و به او آموزش دهید تا از آن اتاق خارج نشود. گربه های خانگی باید یاد بگیرند که محل خواب، محل غذا خوردن و محل دفع ادرار و مدفوع آنها، مشخص است و در هرجایی نمی توانند این کارها را انجام دهند.

این مقاله را بخوانید: چرا گربه من پرخاشگر شده است؟

برای تسکین علائم آلرژی و کنترل آنها می توان از روش های دارودرمانی استفاده نمود. آلرژی به گربه ها معمولاً با داروهای استاندارد آلرژی قابل کنترل است به عنوان مثال:

  • آنتی هیستامین هایی که بدون نسخه در دسترس هستند: مانند ستیریزین (زیرتک)، دیفن هیدرامین (بنادریل)، فکسوفنادین (آلگرا)  و لوراتادین (کلاریتین) یا برخی از آنتی هیستامین ها مانند آزلاستین که در اسپری بینی وجود دارند.
  • اسپری های استروئیدی بینی: اسپری های استروئیدی یک درمان رایج برای آلرژی هستند. بودزوناید (رینوکورت)، فلوتیکازون (فلوناز) و تریامسینولون
  • واکسن های آلرژی: واکسن های آلرژی همیشه موثر نیستند و تکمیل درمان ممکن است سال ها طول بکشد. آنها همچنین برای کودکان زیر 5 سال استفاده نمی شوند. اما می توانند کمک بزرگی برای برخی افراد مبتلا به آلرژی باشند.

سخن آخر:

گربه ها حیوانات خانگی بسیار بامزه ای هستند اما انتخاب آنها به عنوان یک همخانه تشریفات زیادی به همراه دارد که حتما باید آنها را رعایت کنید. بررسی همه اعضای دیگر خانواده نسبت به آلرژی یکی از مهم ترین این تشریفات است که قبل از قبول سرپرستی یک گربه ملوس باید انجام دهید زیرا با ورود او به خانه، خارج نمودن موها و شوره های بدن او از خانه تا مدت ها کاری غیرممکن به نظر می رسد. در این راستا حتما با یک متخصص ایمونولوژی و یک متخصص دامپزشک مشورت نمایید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
31 نظرات
  1. حدیث می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من یکسال و یکماه هست ک گربمو دارم
    ب مدت دو هفته اس سرفه همراه با خلط دارم (البته در ابتدا گلو درد داشتم،سابقه آلرژی دارم اما ن ب گربه) امکانش هست آلرژی داشته باشم ب گربه ک ناگهانی عود کرده باشه؟
    نظر دکتر عمومی ویروس بوده…

  2. سحر می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دوماهه که سرپرستی گربه مو به عهده گرفتم الان یک هفته هست که من فقط خارش رویه ران پام و دستام دارم و گاهی اوقات خارش زیاد میشه گاهی کم
    ممکنه الرژی باشه؟
    یا بیماری به اسم گال باشه؟

  3. کنجکاو می گوید

    با عرض سلام
    پدر من ادعا دارد که به گربه و سگ حساسیت دارد اما نمی‌دانم راست می‌گوید یا دروغ و آیا با داشتن گربه یا سگ خانگی در خانه اگر حساسیت داشته باشند مشکلی بوجود می‌آورد؟ (برای پدر)

  4. Victor می گوید

    سلام این مشکلات میتونه داخل از بدن بروز کنه و سرفه و عطسه نداشته باشیم ولی از درون شش ها و دستگاه های بدن و تحت تاثیر قرار بده؟

  5. محمد می گوید

    اگه به گربه آلرژی داشته باشیم پس از مدت طولانی ممکنه بیماری آسم بگیریم؟ یا ممکنه که سرفه آلرژیک و آلرژی چشمی … بگیریم؟

  6. دینا بیات می گوید

    سلام ما یک بچه گربه داریم که نزدیک ۱۰ روزه پیش ماست و ما خیلی بهش وابسته هستیم
    ولی مامانم بهش حساسیت داره
    و فقط گوش ها و چشم هایی میخاره آیا می‌توانم کاری کنیم که مامانم ردش نکنه
    لطفا جواب بدید

  7. مه‌تا می گوید

    سلام من تقریبا یک ماه که گربه پرشین گرفتم چند رور پیش روی پاهام کهیر شبیه گلبرگ های برجسته قرمز زد و کل پاهامو گرفته بود رفتم دکتر گفتن ممکنه به غذایی حساسیت داشتی آمپول زدم و کامل خداروشکر از بین رفت
    میخواستم ببینم احتمالش هست به گربه آلرژی داشته باشم و بعد از یک ماه تازه نشون داده باشه ؟

  8. ملینا می گوید

    من چند سال بود که گربه خیلی کم مویی داشتم الان تقریبا یه ماهی میشه که گربه پرشین هم آوردم آلرژی پیدا کردم. الان به گربه ی کم موم هم آلرژی دارم یا فقط به پرشین؟😢
    و اینکه بعد از مدت طولانی دوری از گربه، اگه باز با گربه تماس داشته باشیم علائم آلرژی بازم ظاهر میشه؟

  9. ریحون می گوید

    سلام من سه سال یک گربه داشتم و هیچکدوم از علائم آلرژی رو نداشتم ولی یک ماهی هست که دوتا بچه گربه آوردم و از وقتی این دوتا رو آوردم همش خس‌خس سینه و سرفه داشتم دلیل خاصی داره ک یهو آلرژیم تشدید شده؟چه کاری برای خوب شدن آلرژیم میتونم انجام بدم؟درضمن خواهرم هم به گربه ها آلرژی شدید داره.

  10. هیلدا کریمی می گوید

    من گربم دارم یه سال اما الرژی نداشتم پس چرا الا
    خارش چشم ابریزش بینی چشم و عطسه دارم یهوی شد این الرژی
    درمان داره ایا !

  11. مارینا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من به گربم عادت کردم واقعا نمیتونم واگذارش کنم
    تقریبا ۱ ساله که حساسیت دارم و چند ماهه فهمیدم که حساسیتم بخاطر گربست
    اولش فقط بینیم میومد
    چند ماه پیش خارش و قرمز شدن چشم داشتم
    الان سرفه هم اضافه شده
    میترسم تبدیل به آسم مزمن بشه
    برای درمان واکسن عوارض داره
    قرص هم برا همیشه برطرف نمیکنه
    باید چیکار کنم؟😭😭
    و اینکه حتما تبدیل به آسم میشه با احتمالش کمه..؟!

  12. مارینا محمدی می گوید

    من فقط چشام گاها خارش داره
    و صبحا که از خواب پام میشم و محلی که گربم هست میرم ابریزش بینی و خارش دارم
    میخواستم بدونم تو دراز مدت مشکلی ایجاد میکنه؟؟!

  13. ناشناس می گوید

    سلام من یه روزه یه بچه گربه گرفتم چند ساعت نشده گلوم خارش گرفته و الان توی اینه نگا کردم دیده ته زبونم چند تا جوش ریز زده ممکنه الرژی باشه؟ التهاب گلو هم از علاعم حساسیته؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر بار اول بوده که تماس داشتین بله ممکن

  14. آرین افضلی می گوید

    سلام ، من سه ماهی هست که سرفه میکنم و خارش گلو دارم بعضی اوقات همراه با چرک وکلی دارو مصرف کردم و دکتر رفتم ولی خوب نشدم ، حدود سه ساله که گربه دارم این حال من میتونه بخاطر آلرژی باشه!؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکن آلرژی باشه

  15. سحر می گوید

    سلام وقتتون بخیر من تو خونه دو تا گربه دارم و حساسیت دارم بهشون و مدام عطسه و ابریزش بینی میگیرم وقتی بغلشون میکنم یا بهم نزدیک میشن. مشکلی با خوردن قرص ندارم.
    سوالم اینه که ،
    در طولانی مدت برام مشکل جدی ای ایجاد نمیکنه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگهداری برای فردی که آلرژی داره توصیه نمیشه ممکن بعدا سرفه آلرژیک، آلرژی چشمی و…بده

      1. ناشناس می گوید

        مشکل جدی ای ایجاد میشه؟😢

    2. علیرضا می گوید

      احتمال به مزمن شدن بیماری هست دوست عزیز

  16. نازی می گوید

    سلام خسته نباشید من حدود یه هفته است که یه بچه گربه ب سرپرستی گرفتم، وقتی گاز یا لیس میزنه یا پوستش بهم میخوره روی دستام دونه های قرمز با خارش شدید ب وجود میان.. ممکنه ک الرژی داشته باشم؟ من گربه های زیادی داشتم اولین باره اینجوری میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکن

  17. فریده می گوید

    سلام عاشق گربه هستم گربه هم داشتم متاسفانه آلرژی شدید گرفتم واگذارکردم

  18. زهرا می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    آیا جوش التهابی صورت هم میتونه از گزینه های حساسیت به گربه باشه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر

  19. Liyana می گوید

    سلام من ۳ ساله که گربه ی پرشین دارم و به تازگی کمتر از یکسال هست که بهش الرژی دادم آبریزش بینی شدید و عطسه و خارش چشم و گلو شدم چکار باید کنم؟!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      راهکار اصلی دوری از ماده آلرژن هست و گرنه سایر راهکارها مثل آنتی هیستامین و اسپری بینی و…موقتی هستن

  20. الهام می گوید

    سلام من ٢ ماه است ٢تا بچه گربه ی اسکاتیش وهمالین دارم ۵ روز است دچار عارضه ی گزیده گی شدیم هیچ کدام از عوامل بیماری در گربه ها نیست با توجه ب این مسئله ک من خیلی ب بهداشت حیونا اهمیت میدم ، ولی علتش رو نمی دونم. ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درصورت گزش باید واکسن هاری و کزاز بزنین

      1. حامی می گوید

        دوست بزرگوار ایشون نگفتن ک گربه ها گازشو گرفتن ، اعلام کردن حالت گزش دارن یعنی انگار موجود یا حشره ای باشه احتمالا

    2. علیرضا می گوید

      برای ما هم این اتفاق افتاد. متخصص آوردیم کک پیدا شد داخل پوست گربه. کل خونه رو 2 بار سمپاشی کردیم و گربه ها رو هم معاینه و معالجه کردیم. اگه شب گزش انجام میشن به احتمال زیاد کک هستش. زیر تخت. داخل پوست گربه و دزدهای بین مبل هارو به چراغ قوه چک کنن کسایی که این مشکل رو دارن. برای همتون آرزوی سلامتی و تندرستی میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر