علت بدغذایی در کودکان و 16 راهکار جادویی برای مقابله با آن

همه ما از کودکان انتظار داریم که هنگام گرسنگی، به راحتی غذا بخورند؛ اما حقیقت چیز دیگری است‌. تعدادی زیادی از والدین‌ از بدغذایی کودک خود شکایت دارند و می‌گویند فرزندشان به اندازه کافی غذا نمی‌خورد و باید قاشق و ظرف به دست به دنبال او بروند تا شاید کمی اشتهای کودک باز شده و غذا بخورد.

یا هر روز به فکر این موضوع باشند که کودکشان بیشتر از چه غذا‌هایی خوشش می‌آید تا برای او آماده کنند‌. اما همه کودکان مثل هم نیستند و دلیل بدغذایی کودکان ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد.

بیشتر اوقات علت غذا نخوردن کودک به سلامتی او مربوط است و باید فرزندتان را برای معاینه پیش یک متخصص اطفال ببری اما گاهی  علت بدغذایی، شیطنت‌های کودکی است و باید قلق‌های او را بشناسید.

در ادامه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر به بررسی مدل‌های مختلف بدغذایی کودکان و راه حل‌هایی برای بهتر کردن رفتار کودک بد غذا می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

علت بدغذایی کودکان چیست؟

گاهی اوقات دلیل بدغذایی کودک تنها لجبازی یا بی اشتهایی نیست و ممکن است علل مختلفی داشته باشد. گاهی نیز دلیل بدغذایی کودک مربوط به مشکلات تغذیه‌ای بوده و لازم است به متخصص تغذیه یا مشاور کودک مراجعه کنید. اما در حالت کلی مدل‌های مختلف بدغذایی کودکان می‌تواند به علت دلایل زیر باشد:

  • بی‌نظمی و نداشتن زمان مشخص در غذا خوردن
  • عصبانیت والدین از رفتار کودک و افزایش مقاومت و لجبازی او
  • ورم گلو
  • بدغذایی به علت عدم گرسنگی
  • بد غذایی ناشی از کولیک یا قولنج نوزاد
  • داشتن بیماری‌ جسمی و عفونت‌
  • زیاد بودن حجم غذا در هر وعده غذایی
  • وجود استرس و تنش در خانه
  • تلاش برای جلب توجه والدین
  • تقلید از دیگران به‌ ویژه در رابطه با رژیم و نگرانی از افزایش وزن
  • رشد دندان‌ها
  • وجود ویروس در بدن
  • بازیگوشی و کنجکاوی کودک به‌ ویژه در کودکان بیش فعال
  • نگرانی بیش از حد والدین و بروز رفتار‌های وسواسی نسبت به غذا خوردن کودک
  • بی‌علاقگی کودک نسبت به طعم‌ یا بوی خاص برخی از غذاها
  • مشکلات گوارشی یا حساسیت کودک به برخی از مواد غذایی یا روش‌های پخت خاص

در ویدیوی زیر خانم دکتر نسیم مه مختصص کودکان و نوزادان، علت بدغذایی کودکان را توضیح داده‌اند:

video
play-rounded-fill

 

تفاوت بی‌اشتهایی با بدغذایی کودک در چیست؟

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که بی‌اشتهایی با بدغذایی کودک یکی بوده و از غذا نخوردن کودک خود کلافه شده‌اند. اما بدغذایی او با بی‌اشتهایی متفاوت است. آن‌ها با توجه به قانونی غذا می‌خورند که شما به عنوان والدین او تعیین کرده‌اید. درحالی‌که اشتهای کودک بر اساس نیاز و فعالیت بدنی او می‌تواند متفاوت باشد و فاکتور‌های مختلفی را شامل شود.

علت گوشت نخوردن کودک

گوشت ماده‌ غذایی بسیار مقوی است که مصرف به‌اندازه آن، مواد مغذی مهمی همچون روی، آهن، پزوتئین و انواع ویتامین‌های گروه B را در بدن کودکان و بزرگسالان تامین می‌کند.

اما مشکلی که بیشتر والیدن دارند این است که فرزندشان از خورد گوشت خودداری می‌کند.

بعضی از کودکان از باف گوشت خوششان نمی‌آید و برخی دیگر به خاطر عمل جویدن و سخت بودننش برای آن‌ها از خوردنش امتناع می‌کنند.

البته دلایل دیگری همچون طعم و مزه یا چربی گوشت، از جمله دلایلی هستند که در رابطه با علت گوشت نخوردن کودک از آن‌ها یاد می‌شود.

در چنین موقعیت‌هایی می‌توان با استفاده از غذاهای مشابه همچون تخم‌مرغ، حبوبات و آجیل یا میوه‌هایی مثل توت سیاه، کیوی و گوجه فرنگی که سرشار از ویتامین C هستند، این کمبود را جبران کرد.

پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ عنوان به زور به فرزندتان گوشت ندهید و در عوض, کم‌کم و در غالب غذاهای مورد علاقه او، این ماده مقوی را به بدن او برسانید.

دلیل بدغذایی کودکان در سنین مختلف

بدون شک بدغذایی در کودکان برای پدر و مادر‌ها یک معضل بزرگ است و آن‌ها را دچار نگرانی‌های زیادی می‌کند. اما دلیل بدغذایی کودک در سنین مختلف ممکن است متفاوت باشد و به خاطر دلایل خاصی کودک در یک سن خاص بدغذا می‌شود.

دلایل بدغذایی کودکان در سنین مختلف عبارت است از:

1. دلیل بدغذایی کودکان یک ساله

خوب است بدانید که سرعت رشد کودکان در این سن مانند دوران نوزادی نیست و معمولا کودک یک ساله غذای کمتری مصرف می‌کند؛ دلیل آن نیز کمتر گشنه‌شدن کودک است.

علاوه‌براین کودک در این سن در دنیای عجیب و شلوغ کوچک خود زندگی می‌کند و دائم به فکر تکان‌خوردن و جنب و جوش است.

پس وجود هر چیزی روی میز غذا ممکن است حواس او را پرت کند و میل او را به خوردن غذا کاهش دهد. علاوه‌براین کودکان در این سن دائم در حال کشف و تجربه‌کردن هستند، به همین دلیل ممکن است با غذا بازی کنند یا حتی آن را پرت کنند!

در این مواقع سعی کنید عادی رفتار کرده و حساسیت زیادی به خرج ندهید؛ زیرا کودک منتظر عکس‌العمل شماست تا کار خود را دوباره تکرار کند.

2. علت بدغذایی کودک دو ساله

با بزرگ شدن کودک حس قدرت‌طلبی او بیشتر از قبل شده و ممکن است نسبت به غذاهای جدید واکنش نشان دهد. علاوه بر این رشد دندان‌ها و درد ناشی از آن نیز ممکن است یکی از دلایل بدغذایی کودک باشد.

کودک در سنین ۲ سالگی معمولا از خوردن غذای جدید امتناع می‌کند و حتی گاهی از خوردن غذای مورد علاقه خود نیز خودداری می‌کند.

این موضوع کاملا طبیعی است و در این مواقع باید خونسردی خود را حفظ کرده و به کودک اجازه دهید که مطابق میل و علاقه خود از میان غذا‌های مختلف یکی را انتخاب کند.

بد غذایی کودک

3. دلیل غذا نخوردن کودک سه ساله

دلیل بدغذایی کودک در سن ۳ سالگی تقریبا همانند ۲ سالگی است، با این تفاوت که توانایی کودک در این سن برای بیان احساساتش بیشتر است.

همچنین ممکن است کودک در هنگام خوردن غذا خسته باشد و از خوردن غذا امتناع کند. برای مقابله با رفتارهای کودک بدغذا، بهتر است در هر وعده غذایی دو نوع غذا را روی میز بگذارید تا او با علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

همچنین در هر وعده غذایی بهتر است اعضای خانواده دور هم جمع شوند تا حس صمیمیت به کودک منتقل شود‌.

فقط هیچ وقت فراموش نکنید که هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد که کودک باید هر غذایی را که شما برای او سرو می‌کنید، دوست داشته باشد و میل کند. پس فشار و زور را روی کودک کم کنید و او را آزاد بگذارید.

4. علت بدغذایی کودک بزرگ‌تر از سه سال

با بزرگ شدن کودک حس قدرت‌طلبی او بیشتر شده و دوست دارد آزادانه برای خوردن یک وعده غذایی تصمیم بگیرد. اما شما می‌توانید بر سر وعده‌های غذایی با کودک خود توافق کنید.

برای مثال به او بگویید که حتما باید غذای گذاشته شده در ظرف را امتحان کند و در صورتی که آن را دوست نداشت، باید گزینه میان وعده ساده‌تر را جایگزین کند.

به این نکته توجه کنید که اگر کودک یک وعده غذایی را میل نکرد، نباید تصور کنید که در وعده غذایی بعدی باید آن را جبران کند و دو برابر قبل غذا بخورد.

تفاوت بد غذایی با بی اشتهایی

راه‌حل‌‌هایی برای بدغذایی کودکان

همانطور که مشاهده کردید، دلایل بدغذایی در کودکان بسیار متفاوت است و در هر سنی، علائم خاص خود را دارد.

اگر شناخت کافی از کودک خود و بدغذایی او دارید، با راه کارهایی می‌توانید این مشکل را حل و کودک را به خوردن غذا تشویق کنید:

1. با اصرار به کودک غذا ندهید

یکی از مواردی که در میان والدین بسیار مشاهده می‌شود، اصرار بیش از حد آن‌ها به دادن غذا به کودک است.

اصرار زیاد باعث می‌شود کودک برای جلب توجه یا لجبازی، از خوردن غذا امتناع کند. همچنین عصبانیت شما از نخوردن غذا توسط کودک اوضاع را بدتر خواهد کرد.

کشمکش و مشاجره‌هایی که بر سر غذا میان شما و کودک به وجود می‌آید، باعث می‌شود کودک اشتهای خود را از دست داده و میلی به خوردن غذا نداشته باشد.

در این مواقع خونسردی خود را حفظ کرده و اجازه دهید کمی زمان بگذرد تا کودک خود برای خوردن غذا پیش‌قدم شود.

2. برای خوردن غذا به کودک حق انتخاب دهید

هنگامی که برای خوردن غذا به کودک حق انتخاب می‌دهید، تمایل او به خوردن غذا بیشتر خواهد شد.

برای مثال به او نگویید که صبحانه می‌خوری یا نه؟ بلکه به او چند مورد صبحانه باب میلش را پیشنهاد دهید تا از میان چند نوع صبحانه مطابق میل خود تصمیم گیری کند. برای مثال به کودک بگویید: “برای صبحانه کره و عسل می‌خوری یا نیمرو؟”

3. برای دادن غذا به کودک زمان‌بندی مناسبی داشته باشید

سعی کنید برای تغذیه کودک خود زمانبندی را رعایت کنید‌. در واقع انجام این کار باعث می‌شود کودک در ساعات مشخصی از شبانه‌روز احساس گرسنگی کرده و منتظر غذا باشد.

انجام این کار رفتار لجبازی و بدغذایی کودکان را کاهش داده و به کاهش مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند.

بد غذایی کودک در سن های مختلف

4. تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم آن‌ها را کاهش دهید

در صورتی که کودک بدغذا بود، بهتر است حجم غذای او را کاهش داده و در عوض تعداد دفعات آن را در روز بیشتر کنید؛ زیرا اشتها و گنجایش معده همه کودکان به یک اندازه نیست و انجام این کار میل کودک را به خوردن غذا افزایش می‌دهد.

5. در تهیه غذا کودک را مشارکت دهید

یکی دیگر از مواردی که علاقه کودک بدغذا را به خوردن غذا افزایش می‌دهد، مشارکت دادن کودک در انجام کار آشپزی یا خرید وسایل خوراکی است.

برای مثال می‌توانید برای تزیین غذا و زیاتر کردن آن از کودک کمک بگیرید و نطر او را بپرسید. انجام این کار ساده به او این حس را می‌دهد که در پخت غذا نقش داشته است.

6. متناسب با نیاز کودک برای او غذا بریزید

هنگامی که بیش از حد نیاز برای کودک غذا بریزید و او را وادار به تمام کردن غذا کنید، او از ابتدا نگران تمام کردن غذا خواهد بود و این موضوع باعث می‌شود بی‌اشتهایی کودک رخ دهد.

پس سعی کنید کودک را تحت فشار روانی نگذاشته و ابتدا غذای کمتری برای او در نظر بگیرید و کم‌کم با تشویق او، میل کودک را به خوردن غذای بیشتر افزایش دهید.

7. در طول روز حداقل یک‌بار همه اعضای خانواده باهم غذا بخورید

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بدغذایی کودکان، دور هم جمع شدن اعضای خانواده برای صرف غذا است. انجام این کار حس صمیمیت و خوشایندی را در کودک به وجود آورده و میل او را به خوردن غذا بیشتر می‌کند.

8. تنوع دادن به برنامه‌غذایی کودک را فراموش نکنید

درست است که برنامه غذایی کودک باید سالم باشد و از مواد مغذی زیادی برخوردار باشد. اما نباید از تنوع آن غافل شوید؛ زیرا کودکان در بیشتر اوقات با دیدن غذا‌های جدید کنجاو شده و میل آن‌ها به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند.

دلایل بد غذایی کودک

9. به ظاهر غذا کودک توجه کنید

همانطور که می‌دانید ابتدا چشم انسان باید مجذوب غذا شده و سپس میل به خوردن در انسان ایجاد شود‌.

به‌همین دلیل است که آشپز‌های معروف جهان نیز به ظاهر غذا بسیار اهمیت می‌هند. با این‌حال بدون شک غذاهای زیبا جذابیت بیشتری برای کودکان خواهند داشت.

پس سعی کنید با غذاهای رنگارنگ و طرح‌های خلاقانه، اشتیاق و اشتهای کودک را برای خوردن غذا افزایش دهید.

10. خود شما باید یک الگو خوب باشید

بدون شک می‌دانید که کودکان بزرگ‌ترین تقلید‌ کننده‌های جهان به حساب می‌آیند. آن‌ها در بیشتر اوقات از بزرگ‌تر‌ها و به خصوص والدین خود تقلید می‌کنند.

پس شما باید حسابی از غذا تعریف کنید و از خوردن آن لذت ببرید تا میل کودک به خوردن غذا بیشتر شود‌.

11. برای غذا خوردن کودک محدودیت ایجاد نکنید

یکی دیگر از روش‌های ترغیب کودک بدغذا به خوردن غذا، آزاد گذاشتن او است. به عبارت دیگر سعی کنید کودک را آزاد بگذارید تا با روش خودش غذا بخورد و حتی با آن بازی کند.

اگر کودک هنگام خوردن غذا لباسش را کثیف کرد، به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید؛ زیرا انجام این کار باعث ایجاد حس منفی در او شده و اشتهای کودک برای خوردن غذا از بین می‌رود.

12. فضای خوشایندی را برای صرف غذا به وجود آورید

با خواندن شعر و بازی کردن با کودک می‌توانید فضای غذا خوردن را برای کودک جذاب کرده و او را به خوردن غذا ترغیب کنید.

برای تبدیل فضای غذا خوردن به یک محیط سرگرم‌کننده، می‌توانید شعر‌هایی درباره میوه و غذاها برای او بخوانید و از کودک بخواهید شما را همراهی کند.

13. غذایی را که مورد علاقه کودک نیست، درست نکنید

این موضوع بسیار طبیعی است که کودک از یک نوع غذا یا ادویه خوشش نیاید. پس شناخت علایق کودک بر عهده والدین است و شما باید قلق کودک را پیدا کنید و از پختن غذاهایی که مورد علاقه کودک نیست، پرهیز کنید.

14. فعالیت بدنی کودک را افزایش دهید

خوب است بدانید که کم‌تحرکی یکی از دلایل کم اشتهایی و بدغذایی در کودکان است. در واقع اگر کودکان به جای بازی کردن و تحرک فراوان تنها در یک جایی ثابت بنشینند و به تلویزیون نگاه کنند، طبیعی خواهد بود که میلی به خوردن غذا نداشته باشند.

پس سعی کنید تحرک کودکان را بیشتر کرده تا اشتهای آن‌ها برای خوردن غذا بیشتر شود.

15. اگر کودک غذا نمی‌خورد برای او قصه آموزنده بخوانید

یکی از روش‌های اصلاح کودک بدغذا، خواندن قصه‌های آموزنده برای اوست. در این مواقع قصه‌هایی را انتخاب کنید که درباره بدغذایی و بی اشتهایی کودکان صحبت کرده و کودک را به خوردن غذا تشویق می‌کند.

16. قبل از غذا اصلی به کودک تنقلات ندهید

همانطور که می‌دانید، تنقلات به‌خصوص شیرینی‌ها به کودک احساس سیری کاذب می‌دهند و اشتهای کودک را برای خوردن غذا از بین می‌برد.

بعضی از خوراکی‌ها همچون چیپس و پفک علاوه بر بدغذایی کودکان، باعث مشکلات گوارشی شده و تمایل کودک را به خوردن غذا از بین می‌برد. پس لازم است به این نکته توجه کنید و این تنقلات را به عنوان یک وعده غذایی در نظر نگیرید.

بدغذایی کودکان

بهترین واکنش والدین به بدغذایی کودکان

والدین کودک بدغذا تاثیر زیادی روی کودک گذاشته و آن‌ها باید با رفتارهای صحیح و مناسب خود به کم‌اشتهایی او کمک کنند.

در ادامه تعدادی از رفتارهای مناسب والدین در برابر بدغذایی کودکان را با هم می‌خوانیم:

  • کودک را تحسین کنید
  • حساسیت زیادی به خرج ندهید
  • نسبت به کودک سخت‌گیر نباشید
  • چند نوع غذا نپزید
  • به الگوی سالم تغذیه توجه کنید
  • بدغذایی در کودک را به یک سلاح نکنید
  • موارد پرت‌کننده حواس کودک را از بین ببرید
  • به زمان دقیق گرسنگی کودک توجه کنید

پیشنهاد چند غذای خوشمزه برای کودک بدغذا

گاهی اوقات کودکان نبست به بعضی از غذاها بی اشتها می‌شوند و ممکن است آن را کلا از وعده‌های غذایی خود حذف کنند.

اما شما با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانید میل کودک به خوردن آن غذا را به او برگردانید. برای مثال می‌توانید غذاهای زیر را برای او سرو کنید.

1. برای کودک خود لقمه مکزیکی درست کنید

برای این کار کاهو، هویج، فلفل‌دلمه و پنیر را روی نان گذاشته و سپس آن را به شکل رولت بپیچانید. برای خوشمزه‌تر شدن آن می‌توانید به آن مرغ سرخ‌شده نیز اضافه کنید.

2. پیراشکی سرخ شده، پیشنهادی عالی برای رفع بی‌اشتهایی کودک

اگر کودکتان از گوشت خوشش نمی‌آید، می‌توانید برای او پیراشکی گوشت بپزید. برای درست‌کردن پیراشکی اول باید خمیر آن را درست کنید.

برای این کار ابتدا آرد، تخم‌مرغ، خمیرمایه، نمک، شیر و روغن مایع را با هم مخلوط کرده و چند ساعت به خمیر استراحت دهید.

سپس گوشت چرخ‌کرده، فلفل دلمه‌ای، پیاز، قارچ، جعفری و رب‌گوجه‌فرنگی را با هم تفت داده و داخل خمیر بریزید‌. بعد از آن پیراشکی‌ها را خوب سرخ کنید.

3. درست کردن پیتزا در خانه

به شکل عجیبی کودکان عاشق پیتزا هستند اما والدین به دلایل مختلفی از دادن پیتزا به کودکان امتناع می‌کنند. شما می‌توانید در خانه پیتزا درست کنید و کودک را به پیتزای خانگی عادت دهید.

4. پاستا و تن‌ماهی

اغلب کودکان و حتی کودک بدغذا نیز عاشق پاستا هستند. پس شما می‌توانید پاستا را به یک وعده غذای مقوی برای کودکانتان تبدیل کنید و به آن تن ماهی، کمی جعفری خرد شده و روغن زیتون اصافه کنید.

5. کلاب ساندویچ مرغ

بیشتر کودکان عاشق ساندویچ هستند. پس شما در خانه می‌توانید نان‌های تست را کمی گریل کرده و سپس مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و روی آن بریزید. برای خوش طعم کردن آن می‌توانید به آن خیارشور، کاهو و گوجه اضافه کنید.

کودک بد غذا

نسبت به بدغذایی کودکان حساس نباشید؛ قابل‌حل هستند

شاید یکی از نگرانی‌های اصلی والدین امروزی بدغذایی کودکان باشد، اما با استفاده از روش‌های گفته شده در این مطلب به راحتی می‌توانید اشتهای کودک را نسبت به غذا بیشتر کنید و نظم را به وعده‌های غذایی او برگردانید.

اگر بدغذایی کودک با استفاده از راه‌حل‌های گفته شده در این مطلب رفع نشد، ممکن است مشکل جدی‌ بوده و در این‌باره می‌توانید با یک متخصص اطفال، تغذیه و مشاور کودک مشورت کنید و شرایط خود و کودکتان را برای او توضیح دهید، برای نوبت دهی دکتر از پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید.

شما از چه روش‌هایی برای رفع بدغذایی کودک خود استفاده کرده‌اید؟ آیا کارساز بوده است؟ خوشحال می‌شویم راه حل‌های خود را با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
16 نظرات
  1. پسرم پنج سالشه هیچی نمیحوره می گوید

    با سلام پسرم پنج سال و نیم هست اصلا هیچی نمیخوره بعضی موقع دو روز اصلا لب به هیچی نمیزنه فقط اب میخوره خیلی ضعیف شده فقط استخون مونده ادم موقع لخت میبینه میترسه بردم دکتر آزمایش دادم گفتن سالمه فقط شربت اشتها اور بهش میدن اونم هیچ تاثیری نمیکنه چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      نام شربت که تجویز شده رو ذکر کنید
      آیا ارتباط با همسالان و والدین طبیعی هست؟ توجه و تمرکز؟ ارتباط کلامی و چشمی؟

  2. علی می گوید

    سلام من دختری ده ساله دارم که فقط از بین غذاها ماکارونی را دوست دارد و گوشت و شیر و غذاهای دیگر خیلی کم و میوه که اصلا نمی‌خورد همین امر در یادگیری درستش خیلی تاثیر منفی گذاشته لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با او آشپزی کنید و در آشپزی از او کمک بگیرید
      غذاهای جدید درست کنید
      از ظروف کودکانه و جذاب استفاده کنید
      با میوه ها و شیر در منزل بستنی و دسر درست کنید
      گوشت قرمز چرخ کرده را در ماکارانی بریزید

  3. اعظم می گوید

    سلام پسری دارم ۱۰ ساله نه مرغ میخوره نه ماهی ونه گوشت ولاغروریزه میزه هرکاری هم میکنم نمیخوره واقعا نگرانم

  4. مهشید می گوید

    برادر من هفت سالشه شدیدا لاغره هیچ غذایی نیست که دوست داشته باشه بعضی از غذا ها رو میخوره اونم در حد چند قاشق

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به کمبود وزن باید معاینه شود
      به متخصص اطفال مراجعه کنید

  5. مانا می گوید

    دختر من سه سال و هشت ماهشه
    الان بیشتر از چندماه بحز شیرکاکائو هیچی نمیخوره،
    یکدفعه هم اینجوری شد، قبلا میخورد غذا، سوپ و …
    از بدو تولد بشدت گریه میکرد، هنوزم همونطوره، وقتی بهش ندیم ازشدت گریه بالا میاره یا ازحال میره
    گریه هاش واقعا متفاوته برای همین نتونستیم درست کنیم و بهش ندیم شیرکاکائو رو
    دختر باهوش و فوق العاده ایه
    دوبار دکتر بردیم نتیجه نکرقتیم،
    میشه بفرمایید پیش کدام پزشک ببریمش؟

    1. سمیه می گوید

      به نظرم دکتر بهروز مقدادی خیلی می‌تونه کمکتون کنه. برای من که این طور بود

    2. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره ابتدا جهت بررسی اضطراب وکنترل گریه ها بهتره به فوق تخصص روانپزشک اطفال مراجعه کنید
      چون این‌حجم از بی اشتهایی و گریه نیاز به بررسی علل روانپزشکی هم دارد

  6. maman goli می گوید

    دختر من 10 سالشه،هیچ غذایی نمیخوره،فقط ماکارانی رو خیلی خوب میخوره،چیکار کنم؟!
    گوشت و مرغ که اصلا لب نمیزنه ،بقیه غذاهارو هم در حد چند لقمه

  7. کتاب باز می گوید

    بسیار زیبا جذاب

  8. پریسا گلی می گوید

    سلام من پنج شش روزه سرماخوردم و از روز اول خشکی گلو و درد همراه بود الان خارش گلو و گوش دارم ممنون میشم از راهنمایتون؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر بالای ۱۲ سال هستین، شربت دیفن هیدرامین هر ۸ ساعت یک قاشق بخورید

  9. سمیه می گوید

    سلام وقت بخیر تومور سمت چپ مغزم دارم وام از ای دادم چون بچه شیر میدم وخیلی گریه کرد واذیت مجبور شدم حدودا پنج ساعت بعد یکم شیرش بدم چه عوارضی براش داره،

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر با تزریق بوده نباید شیر بدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر