رفع کبودی فوری در منزل؛ 10 روش طبیعی و موثر

خلاصه این مقاله را بشنوید

کبودی نتیجه ضربه به بدن و آسیب به پوست است. این ضربه باعث پاره شدن مویرگ‌ها یا رگ‌های خونی ریزی می‌شود که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند. آسیبی که به مویرگ‌ها وارد می‌شود، باعث نشت خون در بافت‌های اطراف می‌شود و حساسیت و تغییر رنگ در زیر پوست به وجود می‌آورد. با این حال و طبق تجربه‌ای که همه داریم، رفع کبودی بدن به روش های خانگی شدنی و آسان است.

سیستم بدن در زمان خون مردگی به این صورت است که ابتدا خون نشت‌ شده را جذب می‌کند و بعد به مرور زمان، ظاهر کبودی را تغییر می‌دهد. کبودی در هر سن و موقعیتی می‌تواند رخ دهد و گاهی با درد همراه است. کبودی‌ها معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما می‌توان با اقداماتی مناسب و بدون نیاز به مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی، درد آن را کاهش و روند درمان آن را سرعت بخشید. در ادامه این مطلب از دکتردکتر همراه باشید زیرا می‌خواهیم، درباره رفع کبودی به روش خانگی برایتان بگوییم.

روش‌های رفع کبودی در خانه

کبودی در واقع یک نوع آسیب رایج در بدن است که بر اثر آن رنگ پوست آبی، بنفش یا سیاه می‌شود. پاره شدن رگ‌ها و تجمع خونی که زیر پوست است، باعث بروز این پدیده در بدن می‌شود. علت پاره شدن رگ‌ها می‌تواند در گرو عوامل مختلفی باشد. برخورد با اشیا، وارد آمدن ضربه، پاره شدن سطح پوست، عوارض دارویی، واکنش‌های آلرژیک یا عفونت‌های ویروسی، هر کدام از دلایل شایع ایجاد کبودی هستند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، برای رفع کبودی به روش خانگی راه‌هایمختلفی وجود دارد که ما در ادامه 10 راه مختلف که از همه تاثیر بیشتری روی بهبودی کبودی پوست می‌گذارند را معرفی خواهیم کرد.

1. یخ درمانی

بلافاصله پس از آسیب، روی محل ضربه یخ نگه دارید تا جریان خون در اطراف آن کاهش پیدا کند. خنک کردن رگ‌های خونی می‌تواند میزان خونی را که به بافت اطراف نشت می‌کند کاهش دهد. این امر می‌تواند از آشکار شدن کبودی جلوگیری کرده و تورم را کاهش دهد. می‌توانید از یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات یخ زده که در یک پارچه یا حوله پیچیده شده استفاده کنید. کبودی را هر بار 10 دقیقه در تماس با کمپرس یخ قرار دهید. قبل از تماس مجدد، 20 دقیقه صبر کنید.

درمان کبودی با یخ

2. گرما

می‌توانید برای تقویت گردش خون و افزایش جریان آن از گرما استفاده کنید. این کار به پاکسازی خون محبوس شده پس از ایجاد کبودی کمک می‌کند. استفاده از گرما همچنین می‌تواند به شل شدن عضلات منقبض و تسکین درد کمک کند. می‌توانید از پد گرم کننده یا بطری آب گرم استفاده کنید. خیساندن در حمام آب گرم گزینه دیگری است.

3. فشرده سازی

ناحیه کبود شده را در یک باند الاستیک بپیچید. این کار بافت‌ها را فشرده می‌کند و به جلوگیری از نشت رگ‌های خونی کمک می‌کند. به این کار اصطلاحا فشرده سازی می‌گویند که می‌تواند شدت کبودی را کاهش داده و به کاهش درد و تورم کمک کند.

4. نگه داشتن ناحیه کبود شده بدن در ارتفاع

طوری بنشینید که ناحیه کبود شده کمی بالاتر از حد عادی باشد. این به تسکین درد و تخلیه مایع از ناحیه کبودی کمک می‌کند. ارتفاع نیز می‌تواند فشار را کاهش دهد. این کار به شما یک فرصتی عالی برای استراحت و آرامش می‌دهد که می‌تواند به روند بهبودی نیز کمک کند.

5. عسل

عسل خواص ضد باکتریایی دارد و یکی از راه‌های رفع کبودی به روش خانگی است. تنها کافیست که کمی از آن را حرارت داده و بعد ناحیه مورد نظر را به آن آغتشه کرده و ماساژ دهید. سپس با یک بانداژ تمیز محل کبودی را ببندید و مدتی روی آن کمپرس آب سرد بگذارید.

6. خمیر دندان

شاید باورش برایتان سخت باشد اما خمیردندان یکی از روش‌هاي درمان كبودی در منزل است. خمیر دندان به رفع لختگی خون کمک می‌کند و جریان آن را افزایش می‌دهد. این ماده همچنین باعث روشن‌ شدن کبودی و کاهش تورم می‌شود. برای تاثیرگزاری بیشتر خمیردندان روی کبودی پیشنهاد می‌کنیم که پس از ماساژ ناحیه مورد نظر با این ماده، آن را با بانداژ ببندید و بگذارید تا یک شب تا صبح روی کبودی بماند.

درمان کبودی با کرم و خمیردندان

7. سرکه سفید برای رفع کبودی

می‌توان با ترکیب سرکه سفید و آب گرم، کبودی را درمان کرد. سرکه یک محلول عالی برای افزایش جریان خون است و همین باعث رفع کبودی می‌شود. درمان خون مردگی زیر پوست با سرکه ممکن است بین پنج تا شش روز طول بکشد.

8. ویتامین C

ویتامین C دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند برای بهبود زخم استفاده شود. همچنین برای این کار می‌توانید ژل‌ها، کرم‌ها یا سرم‌هایی را پیدا کنید که حاوی ویتامین C هستند. در کنار این موارد، همچنین می‌توانید این ویتامین را به عنوان مکمل مصرف کنید. در همین راستا بهتر است مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید.

9. سیر و پیاز

اگر دچار کبودی شدید، حتما در سریع‌ترین زمان ممکن روی آن یک پر پیاز قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا التهاب کاهش پیدا کرده و خون مرده زیر پوست جمع نشود. سیر هم به رشد و تکثیر سلول‌های جدید کمک می‌کند.

10. ترکیب وازلین و فلفل تند

اگر کبودی شما همراه با بریدگی نیست توصیه می‌کنیم تا برای درمان آن از ترکیب وازلین و فلفل تند استفاده کنید. فلفل تند دارای کپسایسین است و این ماده باعث تسریع در بهبودی کبودی می‌شود. برای استفاده، وازلین را کمی حرارت دهید و بعد با فلفل مخلوط کنید. دو بار در روز محل کبودی را با این ترکیب ماساژ دهید و ناحیه مورد نظر را با بانداژ ببندید.

درمان کبودی

بهبودی کبودی ممکن است چند هفته طول بکشد. مراقب باشید! به بدن خود استراحت دهید! تا محل آسیب التیام پیدا کند. استفاده از برخی از داروهای خانگی که در اینجا توضیح داده شده است می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. مراقب پیشرفت خود باشید به خاطر داشته باشید که کبودی می تواند در نتیجه رگ به رگ شدن یا شکستگی شدید باشد.

با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

  • آسیب جزئی به نظر می‌رسید، اما پس از سه روز همچنان درد را تجربه می کنید.
  • روی کبودی شما یک توده ایجاد شده است.
  • به نظر می‌رسد که بدون دلیل کبود شده اید.
  • متوجه خون در ادرار یا مدفوع خود شده اید.
  •  کبودی در ناحیه شکم کمی به وجود آمده باشد. معمولا کبودی در این ناحیه بر اثر ضربه شدید یا سقوط است و  امکان دارد تا در  اثر شکستگی قفسه سینه یا شکم به وجود آمده باشد. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم تا حتما به یک دکتر داخلی مراجعه کنید. اگر هم دچار شکستگی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یا متخصص استخوان و مفاصل (ارتوپد) مشورت کنید.

دلایل ذکر شده به معنای آسیب جدی هستند و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد. می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره و درمان از طریق سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی درباره رفع کبودی دارید، از ما بپرسید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
95 نظرات
  1. M می گوید

    سلام لب من مشت خورده خیلی سیاه شده چیکار کنم خوب شه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کمپرس سرد در ۲۴ ساعت اول و بعد از ان کمپرس گرم
      کرم ضد کبودی لافارر

  2. شبنم می گوید

    سلام من بر اثر ضربه ۵ ماه پیش ران پام کبود شده و الان بعد ۵ماه هنوز آثارش کاملا هست کم هم نشده واقعا اذیتم چکار کنم خوب شه میبینم اذیتم میکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ضربه با چی بوده و کدوم ناحیه دقیقا؟
      درد هنگام حرکت هم دارید؟

  3. رضا می گوید

    سلام.براثرضربه شدید پای چشمم ورم کرده و سیاه شده چیکارکنم زودترخوب بشه و این سیاهی و ورم تموم بشه.تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اگر خونریزی ندارید، ۲۴ ساعت اول کمپرس سرد
      و بعد از اون کمپرس گرم
      کرم ضد کبودی دمو لافارر
      مصرف آب کرفس و آب آناناس
      کمک کننده هستن

      1. Alireza می گوید

        سلام من من 5روز پیش زانوم ضربه شدیدی خورد رفتم ارتوپد گفت چیزی نیست ضرب دیدگی هست الان بعد 5روز ورمش رفته خیلی بهتر شده ولی یکم درد و کبودی دارن برای رفع کبودی چیکار کنم؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام عزیز
          کمپرس گرم بزارید و پماد ضد کبودی لافارر هم کمک کننده هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر