بوسیدن نوزاد و کودک و عوارض جدی آن

بوسیدن نوزاد و کودک یکی از راه‌های ابراز محبت ما آدم بزرگ‌ها به نوگلان و کودکان است. با این‌که بوسیدن و ابراز محبت به کودک و نوزاد برای رشد و تکامل او ضروری است اما در صورتی‌که مراقب نباشیم، ممکن است خطر بروز بثورات پوستی و عفونت‌های خطرناک و باعث دیگر عوارض پوستی بوسیدن نوزاد شود. برای همین پزشکان کودکان و دکتر اطفال همیشه به پدر و مادرها توصیه می‎کنند که به هیچ‌وجه در زمان ابتلا به بیماری فرزند خود را نبوسند و به کسی اجازه ندهند که مخصوصا در 3 ماه اول تولد، کودک را از دهان یا نزدیکی این ناحیه ببوسد.

در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا در ادامه قصد داریم تا درباره بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است در اثر بوسیدن صورت نوزاد و کودک برای او رخ دهد، برایتان بگوییم.

عوارض پوستی بوسیدن نوزاد

نوزاد انسان در بدو تولد در ضعیف‌ترین موضع زیستی خود قرار دارد. با این‌که محبت کردن به نوزادان و کودکان باعث رشد و تعالی آنها در کودکی و بزرگسالی می‌شود و نیاز آنهاست اما گاهی ناخواسته و از روی محبت و با بوسیدن عضوهایی از صورت همچون لب نوزاد، باعث بروز بیماری در او می‌شویم.

زخم‌های سرد، بیماری تنفسی ناشی از قرار گرفتن در معرض (RSV)، آلرژی‌های غذایی، مونونوکلئوز (بیماری بوسیدن)، حفره‌های دندان و بیماری دست، پا و دهان تنها برخی از بیماری‌ها و عوارض پوستی بوسیدن نوزاد هستند. برای همین باید در هنگام بوسیدن نوزاد بسیار مراقب بود.

اینفوگرافی بوسیدن نوزاد و کودک و عوارض جدی آن

آیا بوسیدن صورت کودک ضرر و عوارضی دارد؟

بله! سیستم ایمنی نوزادان بین 2 تا 3 ماهگی نسبت به دیگر دوران زندگی او بالغ نیست و بعد از گذشت چند ماه، سیستم ایمنی او به ویژه ایمنی سلولیش توسعه بیشتری پیدا می‌کند و این برای مبارزه با ویروس‌ها بسیار مهم است. با این حال نوزاد تازه متولد شده مخصوصا تا 3 ماهگی، سیستم ایمنی بسیار ضعیف‌تری دارد و بیشتر از هر کس دیگری آمادگی ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را دارد. برای همین، حفظ جنبه احتیاط در زمان بوسیدن نوزاد در خواب و بیداری برای او بسیار مهم و ضروری است.

ویروس‌ها و باکتری‌های مختلفی وجود دارند که با بوسیدن صورت نوزاد و کودک به او منتقل می‌شوند برای همین به‌هیچ عنوان نباید این بخش از بدن کودک مخصوصا توسط غریبه‌ها بوسیده شود. پزشکان بسیاری به پدر و مادرها توصیه می‌کنند که حتی آنها هم دهان فرزندشان را نبوسند یا اگر بیماری دارند، از تماس با صورت کودک بپرهیزند.

بوسیدن نوزاد و عوارض جدی آن

بوسیدن صورت نوزاد چه خطراتی برای او دارد؟

برای این که حساسیت موضوع را بیش از پیش دریابید، در ادامه بیماری‌ها و همچنین عوارض پوستی بوسیدن نوزاد را برایتان بیشتر توضیح خواهیم داد:

ایجاد زخم سرد؛ زخم‌ سرد همان تاول یا تبخال دهان است و کودک و نوزاد امکان دارد بوسیدن نوزاد با تبخال، آن را در معرض ابتلا به آن قرار دهد. این ویروس از ویروس تبخال نوع 1 (HSV 1) ایجاد می‌شود و خود را با تاولی کوچک در اطراف لب یا دهان نشان می‌دهد اما در سایر قسمت‌ها مثل بینی، گونه‌ها و چانه نیز پخش می‌شود. این ویروس در بدن تا آخر عمر باقی می‌ماند.

 بیماری‌های تنفسی؛ RSV یا بیماری تنفسی، ریه‌های کودک را آلوده کرده و تنفس را برای او سخت می‌کند. این بیماری مسری است و از طریق بزرگسالان به کودکان و نوزادان منتقل می‌شود.

آلرژی غذایی؛ شاید باورتان نشود اما بعضی از مواد مضر برای کودک، معمولا از طریق بازمانده‌های غذایی که یک فرد بزرگسال خورده به او منتقل می‌شود. مخصوصا که برخی کودکان سلیاک دارند و مواد موجود در رژ لب خانم‌ها که اتفاقا مواد غذایی نیست، باعث مریضی آنها می‌شود.

 حفره‌های دندان؛ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند باعث ایجاد حفره در دندان‌های نوزاد و کودک شود. این مشکل به‌دلیل باکتری‌ به نام استرپتوکوک موتانس در بزاق به کودک منتقل شده و باعث ایجاد حفره در دندان‌های ریز او می‌شود.

سیستم ایمنی ضعیف؛ در اولین ماه‌های زندگی یک نوزاد، باکتری‌های روده آنها هنوز در حال رشد است و برای همین در معرض بیماری قرار دارد. برای همین در زمان ارتباط با کودک باید مطمئن باشید که دست‌های خود را به خوبی شسته‌اید و علائمی‌از بیماری ندارید.

 بیماری دست پا و دهان؛ این بیماری خودش را با زخم‌هایی در ناحیه بدن و دهان نوزاد و کودک نشان می‌دهد. بیماری دست پا و دهان کودکان از طریق بوسیدن منتقل می‌شود.

 بیماری بوسیدن؛ مونونوکلئوز یا بیماری بوسه، عفونتی است که توسط ویروس اپشتین بار ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق بزاق منتقل شده و نه تنها به نوزدان و کودکان بلکه به بزرگسالان هم منتقل می‌شود.

آیا بوسیدن صورت کودک ضرر و عوارضی دارد؟

جوش صورت نوزاد در اثر بوسیدن

جوش صورت نوزاد امری طبیعی است. این عارضه بعد از چند روز پس از تولد به وجود میاد و تا 3 ماهگی، خود به خود درمان و رفع می‌شود. جوش صورت نوزاد با نام آکنه نوزادی هم شناخته می‌شود.

علت جوش صورت نوزاد یا آکنه نوزادی هنوز دقیق کشف نشده اما جوش صورت نوزاد در اثر بوسیدن یک واکنش آلرژیک پوستی است که به این عارضه دامن می‌زند.

تا چه زمانی می توان صورت کودک را بوسید؟
برای جلوگیری از عوارض پوستی بوسیدن نوزاد، باید به موارد احتیاطی که در زمان بوسیدن کودک باید رعایت کرد، آگاه بود. قوانین بوسیدن کودکان عبارتند از:

  • رعایت بهداشت فردی مخصوصا در زمان بوسیدن نوزاد توسط دیگران
  • واکسیناسیون نوزاد و بزرگسالان
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی توسط بزرگسالان در هنگام بوسیدن نوزاد و کودک
  • لمس نکردن صورت و لب‌های کودک در روزهای اول تولد او

چه کسانی می‌توانند صورت کودک را ببوسند؟

تنها کسانی که حق بوسیدن صورت نوزاد و لب‌هایش را دارند، والدین او با رعایت نکات بهداشتی مهم هستند. اگر از نزدیکان نوزاد هستید، این حقیقت را بپذیرید که در زمانی که نوزاد بسیار حساس است، ابراز محبت فیزیکی ما او را در معرض خطر قرار می‌دهد و باید آن را به‌عنوان یک اصل مراقبت پوستی نوزاد بپذیرید.

چرا نباید کف پای نوزاد را بوسید؟

این که می‌گویند کف پای نوزاد را نبوسید، بیشتر بر پایه خرافه است زیرا برخی می‌گویند که کودک با این کار دیرتر راه می‌افتد. با این‌حال، بوسیدن کف پای نوزاد به‌دلیل مسائل بهداشتی مثل نشت ادرار و یک سری موارد بهداشتی، جای خوبی برای بوسیدن نیست.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر