معرفی انواع ترک پوستی + راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها

ابتلا به ترک پوستی
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

کشیدگی پوست باعث ایجاد خطوطی روی پوست تحت عنوان ترک پوستی می‌شود. ترک پوستی یا استریا، اغلب در دوران بارداری و دوران کاهش و افزایش وزن به اَشکال مختلف و انواع ترک پوستی نمود پیدا می‌کند. استرچ مارک در ابتدا به‌صورت ترک پوستی قرمز بوده که با گذر زمان به ترک پوستی سفید تبدیل خواهد شد. علت ترک پوستی را می‌توان در تغییرات هورمونی، افزایش وزن سریع، ژنتیک و استفاده از کرم‌های کورتیکواستروئید یافت.

نواحی شکم، ران، بازو و سینه از شایع‌ترین محل ایجاد ترک پوستی هستند. دکتر پوست برای درمان ترک پوستی، لایه‌برداری، لیزر، کرم‌های مخصوص و در برخی موارد جراحی را پیشنهاد می‌دهد. با وجود اینکه، درمان و حتی پیشگیری از ترک پوستی باعث حذف کامل ترک‌ها نمی‌شود، اما می‌تواند تا حدود قابل‌قبولی ترک‌ها را کاهش دهد. ورزش منظم، کنترل وزن و مرطوب نگه داشتن پوست از موثرترین روش‌های پیشگیری از ترک پوست هستند.

با مطالعه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر، با انواع روش درمان ترک پوستی و میزان اثربخشی آن‌ها آشنا می‌شوید.

در انتها، اگر سوالی درباره انواع ترک پوستی و پیشگیری از استرچ مارک دارید، در قسمت نظرات بنویسید. کارشناس پزشکی ما به آن پاسخ خواهد داد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

ترک پوستی چیست؟

ترک پوستی یا استرچ مارک، خطوط یا نوارهایی هستند که به دلیل کشیدگی سریع پوست ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها، معمولا در دوران بارداری، افزایش یا کاهش وزن شدید یا رشد سریع در دوران بلوغ رخ می‌دهند که پوست به سرعت کشیده می‌شود. فیبرهای کلاژن و الاستین در لایه‌های عمیق پوست برای حفظ انعطاف و استحکام پوست نقش دارند، اما در مواقع کشش ناگهانی، پاره شده و این شکستگی‌ها به شکل ترک‌های پوستی ظاهر می‌شوند. رنگ این ترک‌ها، در ابتدا قرمز یا بنفش است، اما با گذر زمان به سفید یا نقره‌ای تبدیل می‌شوند.

براساس مقاله منتشرشده در سایت انجمن آکادمی پوست آمریکا (AAD)،

هنگامی‌که علائم کشش برای اولین بار ظاهر می‌شوند، بسته به رنگ پوست شما، قرمز، بنفش، صورتی، قرمز مایل به قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره هستند. علائم کشش اولیه ممکن است کمی برجسته شده و خارش داشته باشند. با گذشت زمان، رنگ محو می‌شود و نوارهای باریک زیر پوست شما فرو می‌روند. اگر انگشت خود را روی علامت کشش بالغ بکشید، اغلب احساس فرورفتگی خفیف می‌کنید.

ترک پوستی ضرری برای سلامتی ندارد؛ اما وجود آن‌ها از نظر زیبایی برای برخی افراد ناخوشایند است.

ترک پوستی در قسمت‌های مختلف بدن

ترک پوستی با چه علائمی همراه است؟

ترک‌ پوستی، به صورت خطوط فرورفته‌ای روی پوست ظاهر شده و معمولا با تغییر رنگ همراه است. علائم رایج همراه با ترک پوستی، شامل موارد زیر هستند:

  • تغییر رنگ؛ ترک پوستی در مراحل اولیه به رنگ‌های قرمز، بنفش، صورتی، یا حتی آبی و سیاه دیده می‌شود. با گذر زمان، این ترک به رنگ‌های نقره‌ای یا سفید تغییر رنگ می‌دهد.
  • خارش؛ گاهی در ناحیه‌ای که ترک پوستی ایجاد شده، احساس خارش می‌کنید. این اتفاق، به دلیل کشیدگی و نازک شدن پوست است.
  • تحریک‌پذیری؛ پوست در ناحیه‌های ترک خورده حساس‌تر شده و به تماس یا مالش واکنش نشان می‌دهد.
  • خشکی پوست؛ ترک پوستی پوست را خشک و زبر کرده که به مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های تسکین‌دهنده نیاز پیدا می‌کند.
  • درد یا حساسیت؛ گاهی، به‌ویژه هنگام کشش سریع پوست یا در دوره‌هایی مثل بارداری، افراد احساس درد یا ناراحتی خفیف در ناحیه ترک‌ها احساس می‌کنند. اگرچه این موضوع نادر بوده و در بیشتر موارد، ترک‌های پوستی، بی‌درد هستند.

این علائم همراه با استرچ مارک، اغلب جنبه ظاهری و احساسی داشته و به ندرت با مشکلات جدی فیزیکی همراه هستند؛ مگر در شرایط خاص مثل التهاب یا عفونت که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. در این شرایط حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید. برای درک بیشتر اهمیت مراجعه به متخصص در این شرایط، مطلب تخصص پوست و مو چیست را مطالعه کنید.

ترک پوستی بیشتر در کدام بخش‌های بدن اتفاق می‌افتد؟

ترک پوستی یا استرچ مارک، معمولا در بخش‌هایی از بدن که پوست به دلیل تغییرات سریع اندازه یا شکل کشیده شده، رخ می‌دهد. شایع‌ترین نواحی مستعد بدن برای ایجاد ترک‌های پوستی، شکم، سینه‌ها، ران‌ها، باسن، پهلوها و بازوها هستند. این نواحی، بیشتر به دلیل تجمع چربی یا تغییرات سریع حجم بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند. کشیدگی پوست در این مناطق، منجر به ایجاد ترک پوستی می‌شود. در ادامه، به جزئیات بیشتری به نواحی مستعد بدن برای ابتلا به ترک پوستی پرداخته‌ایم:

مشاوره تلفنی و متنی با دکتر پوست

ترک پوستی در شکم

ترک‌های پوستی در ناحیه شکم، به‌ویژه در دوران بارداری بسیار رایج هستند. با رشد جنین و بزرگ شدن رحم، پوست این ناحیه به شدت کشیده شده و الیاف کلاژن و الاستین در لایه‌های زیرین پوست، دچار پارگی خواهند شد. این پارگی‌ها به شکل خطوطی با رنگ‌های قرمز، بنفش یا صورتی ظاهر می‌شوند که به مرور زمان کم‌رنگ شده و به رنگ سفید یا نقره‌ای در می‌آیند. ترک پوستی، در بارداری اول شایع‌تر است. همچنین، استرچ مارک در ناحیه شکم، در افرادی با افزایش یا کاهش سریع وزن هم رخ می‌دهد.

سینه‌ها و استرچ مارک

ترک پوستی در ناحیه سینه‌ها به‌ویژه در دوران بلوغ یا بارداری رخ می‌دهد. در این دوران، با تغییرات هورمونی و رشد سریع سینه‌ها، پوست نمی‌تواند به‌طور کامل با این افزایش حجم هماهنگ شود و در نتیجه خطوط ترک ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها، در ابتدا به رنگ‌های قرمز یا صورتی بوده و با گذر زمان به رنگ نقره‌ای یا سفید درمی‌آیند. گاهی، حتی پس از دوران بارداری، استرچ مارک به دلیل نوسانات وزن یا تغییرات هورمونی در زنان باقی می‌ماند.

ایجاد ترک پوستی در ناحیه سینه

ترک پوستی در ران‌ها

ران‌ها به دلیل تغییرات سریع وزن و حجم بدن، مستعد ایجاد ترک پوستی هستند. این ترک‌ها، در ناحیه داخلی یا خارجی ران‌ها ظاهر شده و اغلب در دوران بلوغ یا در اثر کاهش و افزایش سریع وزن رخ می‌دهند. همچنین، برخی ورزشکاران هم، به‌ویژه کسانی که به‌سرعت حجم عضلانی خود را افزایش می‌دهند، این استرچ مارک را تجربه می‌کنند. در ابتدا، ترک پوستی پا در قسمت ران‌ها به رنگ قرمز یا بنفش بوده و به تدریج به رنگ‌های روشن‌تر تبدیل می‌شود. مراقبت‌های پوستی منظم و مصرف کافی آب موثرترین راه درمان ترک پوستی در این شرایط هستند.

استرچ مارک در باسن

ترک پوستی باسن به دلیل تغییرات وزنی و انباشت چربی بسیار شایع است. در این ناحیه به دلیل وجود بافت چربی بیشتر، کشیدگی پوست و در نتیجه ترک پوستی بیشتری رخ می‌دهد. افزایش سریع وزن، تغییرات دوران بارداری و حتی تمرینات بدنی سنگین مانند بدنسازی این ترک‌ها را تشدید می‌کنند. ترک پوستی در باسن از نظر ظاهری برای برخی افراد ناخوشایند است؛ اما از نظر پزشکی هیچ خطری ندارد.

استرچ مارک در پهلوها

پوست بدن در ناحیه پهلوها، به‌ویژه در دوران بارداری و افزایش وزن، به دلیل کشیدگی ناشی از انباشت چربی یا بزرگ شدن شکم، دچار پارگی‌های میکروسکوپی شده که به‌صورت ترک پوستی ظاهر می‌شوند. این ترک‌ها هم، در ابتدا قرمز یا بنفش بوده و با گذشت زمان به رنگ‌های روشن‌تر تبدیل می‌شوند. رژیم غذایی متعادل و مراقبت‌های پوستی، احتمال بروز این ترک‌ها را کاهش می‌دهند، اما در بسیاری از موارد، این ترک‌ها به مرور زمان خودبه‌خود کم‌رنگ می‌شوند.

ترک پوستی در بازوها

ترک پوستی بازو، به‌ویژه در ناحیه بالایی بازوها، به دلیل بروز تغییرات سریع در حجم عضلانی یا چربی رخ می‌دهد. ورزشکارانی که به‌سرعت حجم عضلات بازوی خود را افزایش می‌دهند، با این مشکل مواجه می‌شوند. همچنین افرادی که کاهش وزن شدید دارند، به دلیل نازک شدن پوست، در معرض ایجاد ترک پوستی در بازوها قرار می‌گیرند. مرطوب کردن مداوم، به حفظ خاصیت کشسانی پوست و جلوگیری از ایجاد ترک پوستی کمک می‌کند.

ایجاد ترک پوستی در ناحیه بازوها

چند نوع ترک پوستی وجود دارد؟

ترک پوستی یا استریا، بسته به عوامل ایجادکننده، مرحله و شدت تغییرات، به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. این ترک‌ها، معمولا بی‌خطر هستند؛ اما از نظر زیبایی برای بسیاری از افراد ناخوشایند بوده و آن‌ها را به سمت انواع روش‌های درمان ترک پوستی سوق می‌دهد. در ادامه به انواع ترک پوستی پرداخته‌ایم:

استریا روبرا (Striae Rubra)

استریا روبرا، نوعی ترک پوستی است که در مراحل اولیه ایجاد می‌شود و معمولا به رنگ‌های قرمز، بنفش یا صورتی نمود پیدا می‌کند. علت ظهور این رنگ‌ها، رگ‌های خونی زیر پوست بوده که به دلیل کشش شدید پوست، به سطح نزدیک‌تر می‌شوند. استریا روبرا بیشتر در افرادی دیده می‌شود که پوست آن‌ها به‌تازگی در معرض کشیدگی‌های ناگهانی قرار گرفته است؛ از این دست موارد، می‌توان به مادران باردار، افرادی با افزایش وزن سریع یا افزایش حجم عضلانی اشاره کرد.

ترک پوستی استریا روبرا، هنوز در مرحله‌ای‌ست که قابلیت درمان بالایی داشته و استفاده از کرم‌های حاوی رتینوئید یا مرطوب‌کننده‌ها به کاهش شدت آن‌ها کمک می‌کد. اگرچه این ترک‌ها به مرور بهبود یابند، اما بدون بکارگیری انواع درمان ترک پوستی، ممکن است به مرحله بعدی یعنی استریا آلبا تبدیل شوند.

استریا روبرا یکی از انواع ترک پوستی

استریا آلبا (Striae Alba)

ترک پوستی استریا آلبا، پس از مدتی بعد از ایجاد ترک‌های اولیه، ظاهر می‌شود. در این مرحله، ترک پوستی به رنگ سفید یا نقره‌ای تبدیل شده و نشان‌دهنده کاهش خون‌رسانی به ناحیه آسیب‌دیده است. استریا آلبا، در نواحی مانند شکم، ران‌ها و باسن دیده می‌شود. درمان ترک پوستی استریا آلبا، به دلیل انعطاف‌پذیری کمتر پوست، سخت‌تر است. روش‌های پیشرفته‌تری مانند میکرونیدلینگ یا لیزر درمانی، برای کاهش ظاهر این ترک‌ها توصیه می‌شوند.

استریا آلبا یکی از انواع ترک پوستی

استریا گراویداروم (Striae Gravidarum)

ترک پوستی استریا گراویداروم، به‌ویژه در دوران بارداری و در نواحی شکم، سینه‌ها و پهلوها دیده می‌شوند. استریا گراویداروم به دلیل کشیدگی سریع پوست در دوران بارداری و تاثیرات هورمون‌های بارداری رخ می‌دهد. این ترک پوستی، اغلب در سه‌ماهه سوم بارداری ظاهر شده و به دلیل افزایش وزن سریع و رشد جنین شدت می‌یابد. زنان جوان‌تر و مادران با تجربه بارداری‌های چندقلویی، بیشتر مستعد این نوع ترک پوستی هستند.

استریا گراویداروم یکی از انواع ترک پوستی

چرا ترک پوستی ایجاد می‌شود؟

ترک پوستی، به دلایل مختلفی همچون تغییرات سریع در حجم بدن و از دست دادن خاصیت الاستیکی پوست رخ می‌دهد. این ترک‌ها، بیشتر در نواحی‌ای از بدن ظاهر می‌شوند که پوست کشیده شده یا فشاری به آن وارد می‌شود. در ادامه، به مهم‌ترین دلایل ایجاد انواع ترک پوستی اشاره کرده‌ایم:

  • افزایش یا کاهش سریع وزن؛ ایجاد ترک پوستی در اثر کشیدگی و انقباض سریع پوست هنگام افزایش یا کاهش وزن ناگهانی
  • بارداری؛ ایجاد استرچ مارک در دوران بارداری، به‌خصوص در سه‌ماهه سوم، به دلیل کشیده شدن پوست شکم به دلیل رشد جنین و افزایش حجم بدن مادر
  • دوران بلوغ؛ ایجاد ترک پوستی در دوران بلوغ به دلیل رشد سریع بدن، به‌خصوص در مناطق مانند ران‌ها، سینه‌ها، و کمر
  • عوامل ژنتیکی؛ افزایش احتمال ایجاد ترک پوستی به دلیل وجود سابقه ابتلا به ترک‌های پوستی در خانواده
  • مصرف کورتیکواستروئیدها؛ ایجاد ترک‌های پوستی به دلیل کاهش تولید کلاژن و کاهش الاستیسیته پوست با مصرف کرم‌ها یا داروهای حاوی کورتیکواستروئید
  • بیماری‌های مرتبط با غدد درون‌ریز؛ ایجاد استرچ مارک به دلیل تولید بیش از حد هورمون کورتیزول هنام ابتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم کوشینگ
  • عضله‌سازی سریع؛ ابتلا به ترک پوستی بدنسازی به دلیل افزایش سریع حجم عضلات به‌ویژه در ورزشکاران حرفه‌ای و بدنسازان

پیشگیری کامل از ابتلا به استرچ مارک دشوار است؛ اما برخی از انواع درمان ترک پوستی و اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین E، رتینوئیدها و هیالورونیک اسید به کاهش شدت ترک‌ها کمک می‌کند.

ترک پوستی در بارداری

ترک پوستی در بارداری، خطوط نازکی‌ست که اغلب روی شکم، سینه‌ها، ران‌ها و باسن ظاهر می‌شوند. این ترک‌ها، نتیجه کشیدگی سریع پوست به دلیل افزایش وزن و رشد جنین در دوران بارداری هستند. تغییرات هورمونی، به ویژه افزایش سطح کورتیزول، نقش مهمی در کاهش توانایی پوست برای حفظ خاصیت کشسانی خود دارد. این فرآیند باعث پاره شدن فیبرهای کلاژن و الاستین در لایه‌های عمیق پوست شده و در نتیجه ترک پوستی ایجاد می‌شود.

ترک پوستی بعد از لاغری

ترک پوستی بعد از لاغری، به خطوطی گفته می‌شود که پس از کاهش وزن سریع و شدید، روی پوست ظاهر می‌شوند. این ترک‌ها، در اثر کاهش حجم بافت چربی در زیر پوست رخ می‌دهند. در این شرایط، پوست بیشتر کشیده شده و نمی‌تواند به سرعت به حالت اولیه خود بازگردد. فیبرهای کلاژن و الاستین که استحکام‌بخش و منعطف‌کننده پوست هستند، در اثر کشیدگی طولانی‌مدت پوست در دوران چاقی، آسیب می‌بینند. بنابراین، پس از لاغری سریع، این فیبرها نمی‌توانند به طور کامل پوست را به شکل طبیعی جمع کنند و ترک‌های پوستی ظاهر می‌شوند.

کاهش وزن یکی از عوامل ایجادکننده ترک پوستی

ترک پوستی در نوجوانی

علت ترک پوستی در نوجوانی، رشد سریع بدن در دوران بلوغ است. در این دوره، گاهی، نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی و رشد سریع قد و وزن، کشیدگی قابل توجهی در پوست خود تجربه می‌کنند. این کشیدگی ناگهانی با پاره شدن فیبرهای کلاژن و الاستین در لایه‌های عمیق پوست همراه خواهد بود. نتیجه این شکستگی‌ها و پارگی‌ها به شکل ترک پوستی نمود پیدا می‌کند. استرچ مارک در نوجوانی، در نواحی ران‌ها، باسن، سینه‌ها و کمر ظاهر می‌شود.

ترک پوستی ناشی از چاقی

ترک پوستی ناشی از چاقی، به دلیل کشیدگی سریع پوست به دلیل افزایش وزن و تجمع چربی‌های زیرپوستی رخ می‌دهد. هنگامی‌که بدن در مدت زمان کوتاهی، وزن زیادی اضافه می‌کند، پوست باید سریع‌تر از سرعت تطابق فیبرهای کلاژن و الاستین، کشیده شود. این فرآیند، باعث پارگی این فیبرها در لایه‌های عمیق‌تر پوست شده و ترک پوستی ظاهر می‌شود. ترک‌های پوستی ناشی از چاقی، معمولا در نواحی تحت تاثیر تجمع چربی مانند شکم، ران‌ها، باسن و بازوها رخ می‌دهند.

استرچ مارک را چگونه تشخیص می‌دهند؟

تشخیص ترک پوستی یا استرچ مارک، نیازی به انجام آزمایشات پیچیده ندارد. متخصص پوست، با معاینه فیزیکی پوست و بررسی سابقه پزشکی شما، ترک‌های پوستی را تشخیص می‌دهد. در صورت مشکوک بودن پزشک به وجود یک اختلال هورمونی مانند سندرم کوشینگ و افزایش سطح هورمون کورتیزول، آزمایشات بیشتری برای بررسی سطوح هورمونی تجویز می‌کند.

به‌طورکلی، ترک‌های پوستی بر اساس ظاهر خود یعنی همان خطوط به رنگ‌های قرمز، بنفش یا سفید، قابل تشخیص هستند و در نواحی‌ای از بدن مانند شکم، سینه‌ها، ران‌ها و باسن ظاهر می‌شوند. در موارد خاص، اگر دلیل مشخصی برای ترک پوستی وجود نداشته باشد، پزشک علت‌هایی مانند مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئیدها یا بیماری‌های ژنتیکی مثل سندرم اهلرز-دانلوس را بررسی می‌کند.

درمان ترک پوستی به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

انواع روش‌های درمان ترک پوستی، به‌طور کامل این ترک‌ها را از بین نمی‌برند؛ درواقع، به دنبال درمان قطعی ترک‌های پوستی نباشید. اما این روش‌ها، ظاهر ترک‌های پوستی را بهبود می‌بخشند. با این حال، درمان آن‌ها، بسیار دشوار بوده و بیشتر درمان‌ها به زمان و تکرار نیاز دارند. در ادامه، به موثرترین روش‌های درمان ترک پوستی پرداخته‌ایم:

لیزردرمانی برای درمان استرچ مارک

در لیزردرمانی، با استفاده از پرتوهای متمرکز نور به لایه‌های مختلف پوست نفوذ کرده و با تحریک تولید کلاژن جدید، ترک‌های پوستی را بهبود می‌بخشند. کلاژن، پروتئینی‌ست که باعث استحکام و کشسانی پوست می‌شود. با ترمیم لایه‌های آسیب‌دیده، ظاهر ترک‌های پوستی کمتر می‌شود. از بین بردن ترک پوستی با لیزر، برای ترک‌های جدید به رنگ قرمز یا صورتی، موثرتر است. عوارض جانبی لیزردرمانی، شامل التهاب، قرمزی و تغییرات رنگ پوست است. این روش درمانی، بسته به شدت ترک‌ها، ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشد و بهبودی آن طی چندین ماه حاصل می‌شود.

میکرونیدلینگ برای از بین بردن ترک‌های پوستی

در روش میکرونیدلینگ، از سوزن‌های بسیار ریز برای سوراخ کردن سطح پوست استفاده می‌شود. این سوراخ‌های کوچک، با تحریک تولید کلاژن و الاستین، ترک پوستی را ترمیم می‌کنند. کلاژن و الاستین، پروتئین‌های استحکام‌بخش و منعطف‌کننده پوست به شمار می‌آیند. برای مشاهده نتایج، معمولا ۳ تا ۶ جلسه درمان لازم است و بهبود پوست چندین ماه طول می‌کشد. عوارض جانبی میکرونیدلینگ برای درمان ترک پوستی، شامل قرمزی و التهاب موقت پوست است.

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های درمان ترک پوستی
دکتر پوست در حال انجام میکرونیدلینگ برای از بین بردن ترک پوستی

رتینول؛ از روش‌های ترمیم ترک‌های پوستی

رتینول، از مشتقات ویتامین A بوده که در کرم‌های ضدپیری و ترمیمی پوست وجود دارد. این ترکیب، با تحریک تولید سلول‌های جدید و تقویت کلاژن، بافت و رنگ پوست را بهبود بخشیده و ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. برای مشاهده نتایج محسوس این روش درمان ترک پوستی، باید کرم‌های حاوی رتینول را به‌صورت منظم و حداقل برای مدت 6 ماه استفاده کرد. طی استفاده از این کرم‌ها، گاهی با عوارضی همچون خشکی، قرمزی و حساسیت به نور مواجه خواهید شد.

درم‌ابریژن برای درمان ترک پوستی

درم‌ابریژن، یک روش جراحی‌ست که در آن با استفاده از دستگاه‌های خاص، لایه‌های سطحی پوست تراشیده می‌شود تا پوست جدید و صاف‌تری شکل بگیرد. این روش، ظاهر ترک‌های پوستی را بهبود می‌بخشد، اما بهبودی کامل پوست، چندین هفته طول می‌کشد. عوارض جانبی روش درم‌ابریژن برای درمان ترک پوستی، شامل قرمزی، تورم و تغییر رنگ پوست است و نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل دارد. این روش، برای ترک‌های قدیمی و عمیق موثرتر است، اما نتایج نهایی بعد از چندین ماه قابل مشاهده خواهد بود.

روش‌های خانگی درمان ترک پوستی

درمان خانگی ترک‌های پوستی، به بهبود ظاهر این ترک‌ها کمک می‌کند. هرچند که این ترک‌ها، به‌طور کامل از بین نمی‌روند؛ اما روش‌های خانگی درمان ترک پوستی، تقویت پوست و بهبود کشسانی آن را به دنبال دارد. در ادامه، به انواع روش‌های درمان خانگی ترک‌های پوستی پرداخته‌ایم:

  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا؛ ژل آلوئه‌ورا به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی‌ست که به تسکین و نرم کردن پوست کمک می‌کند. ماساژ روزانه این ژل روی ترک پوستی، با مرطوب نگه داشتن پوست، ظاهر ترک‌های پوستی را بهبود می‌دهد.
  • هیالورونیک اسید؛ محصولات حاوی هیالورونیک اسید به دلیل خواص مرطوب‌کنندگی قوی و تحریک تولید کلاژن برای پوست بسیار مفید هستند. این محصولات، در بهبود ترک‌های پوستی تازه نقش دارند.
  • روغن نارگیل و روغن زیتون؛ این روغن‌ها، به‌عنوان مرطوب‌کننده‌های طبیعی به پوست نفوذ کرده و آن را نرم می‌کنند. روغن نارگیل و زیتون برای کاهش خشکی و تقویت انعطاف‌پذیری پوست موثر هستند، اما تاثیرات آن‌ها بر ترک پوستی همچنان جای مطالعه بیشتری دارد.
  • استفاده از کره کاکائو؛ کره کاکائو به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی عمیق، برای بهبود نرمی و لطافت پوست به‌ویژه برای ترک پوستی پیشنهاد می‌شود.
  • ویتامین E؛ مصرف موضعی ویتامین E به شکل کرم یا روغن باعث بهبود لطافت و تغذیه پوست می‌شود و ظاهر ترک‌ها را کاهش می‌دهد. این ویتامین، به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، از آسیب بیشتر پوست جلوگیری می‌کند.

زمان اثرگذاری درمان‌های خانگی ترک پوستی بسیار طولانی‌تر از درمان‌های پزشکی بوده و معمولا برای ترک‌های تازه کارآمدتر هستند.

درمان ترک پوستی چقدر طول می‌کشد؟

طول درمان ترک پوستی، بسته به شدت ترک‌ها، نوع پوست و روش‌های درمانی مورد استفاده، متفاوت است. ترک‌های پوستی، در ابتدا به رنگ قرمز، صورتی یا بنفش دیده می‌شوند و درمان این مرحله چندین ماه تا چند سال طول می‌‌کشد. با گذر زمان، این ترک‌ها، به تدریج به رنگ سفید یا نقره‌ای تغییر می‌کنند که نشان‌دهنده مرحله مزمن‌تر ترک پوستی است.

درمان‌های موجود، مانند کرم‌های رتینوئیدی، لیزر درمانی یا میکرونیدلینگ، به کاهش شدت و وضوح ترک‌ها کمک می‌کنند؛ با این حال، معمولا نمی‌توانند آن‌ها را به‌طور کامل از بین ببرند. نتایج اولیه درمان، طی چند ماه نمایان می‌شود، اما برای مشاهده بهبود کامل و ارزیابی نتایج نهایی، به یک سال یا بیشتر زمان نیاز دارد.

استفاده از کرم رتینوئید برای تسکین ترک پوستی

آیا می‌توان ترک پوستی را به‌طور کامل از بین برد؟

ترک پوستی، معمولا به‌طور کامل قابل حذف نیست؛ اما می‌توان تا حدود زیادی ظاهر آن‌ها را بهبود بخشید. روش‌های درمانی مانند کرم‌های رتینوئیدی، لیزر درمانی، میکرودرمابریژن، با تحریک تولید کلاژن در پوست، به بهبود ظاهر ترک‌ها تا حدی کمک می‌کنند؛ اما هیچ‌کدام از این روش‌ها، ترک‌های پوستی را کاملا از بین نمی‌برند. اغلب روش‌های درمان ترک پوستی، به‌ویژه در مراحل اولیه، زمانی که ترک‌ها تازه و رنگی هستند، عملکرد موثرتری دارند. با این حال، در این موارد هم انتظار حذف کامل ترک‌ها را نباید داشت.

چگونه از ایجاد ترک پوستی پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ایجاد ترک‌های پوستی، اقدامات متعددی می‌توان انجام داد. در جدول زیر، به موثرترین اقدامات پیشگیرانه از ترک پوستی اشاره کرده‌ایم:

اقدام پیشگیرانه از ترک پوستینحوه پیشگیری
مرطوب نگه داشتن پوستاستفاده‌ی مداوم از مرطوب‌کننده‌ها، به‌خصوص مرطوب‌کننده‌های حاوی هیالورونیک اسید یا آلوئه‌ورا
هیدراته نگه داشتن بدنحفظ انعطاف و کشسانی پوست با نوشیدن مقدار کافی آب
رژیم غذایی مناسبمصرف غذاهای غنی از ویتامین‌های A، C و D مثل هویج، مرکبات و لبنیات و مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و زینک مانند ماهی، آجیل و گوشت‌های کم‌چرب
حفظ وزن سالماجتناب از نوسانات شدید وزن
تمرینات ورزشی منظمحفظ انعطاف‌‌پذیری پوست با بهبود جریان خون و تولید کلاژن در اثر ورزش
استفاده از کرم‌های حاوی رتینوئید (در صورت باردار نبودن)بهبود ظاهر ترک‌های تازه

اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری کرد، اما رعایت این راهکارها، خطر بروز ترک پوستی را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از ترک پوستی در بارداری

برای جلوگیری از ترک پوستی در دوران بارداری، حفظ رطوبت و نرمی پوست بسیار مهم است. استفاده مداوم از مرطوب‌کننده‌ها، به‌ویژه محصولات حاوی هیالورونیک اسید و آلوئه‌ورا، به حفظ کشسانی و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. نوشیدن روزانه مقدار کافی آب، با حفظ رطوبت، از خشکی آن جلوگیری خواهد کرد. رژیم غذایی غنی از ویتامین‌های A، C و E و همچنین مواد معدنی مانند زینک و پروتئین، پوست را تقویت کرده و به پیشگیری از ایجاد ترک پوستی منجر می‌شود.

ورزش‌های سبک و منظم، با بهبود جریان خون و تولید کلاژن در پوست، برای پیشگیری از ابتلا به استرچ مارک در این دوران بسیار موثر هستند. همچنین حفظ وزن سالم و جلوگیری از افزایش وزن سریع در دوران بارداری، خطر ایجاد ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. هرچند به‌طور کامل نمی‌توان از ترک پوستی پیشگیری کرد، ولی رعایت این موارد، اثرات کارآمدی به دنبال خواهد داشت.

استفاده از کرمهای ضدترک برای پیشگیری از ایتلا به ترک پوستی در بارداری

برای درمان ترک پوستی باید به چه دکتری مراجعه کرد؟

برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی، بارداری و سایر انواع ترک پوستی، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. دکتر پوست پس از تشخیص استرچ مارک، موثرترین درمان ترک پوستی متناسب با شدت و مرحله ترک پوستی شما را ارائه می‌دهد. این درمان‌ها شامل لایه‌برداری، لیزر درمانی، میکرونیدلینگ و جراحی میکرودرم‌ابریژن هستند. شما در مراحل اولیه ترک، به ترک پوستی قرمز مبتلا می‌شوید که درمان آن بسیار راحت‌تر است. اما اگر ترک‌های قرمز به ترک پوستی سفید تبدیل شوند، احتمال درمان آن‌ها کاهش می‌یابد.

در نهایت، اگر به انواع ترک پوستی قرمز و سفید مبتلا هستید، باید به دکتر پوست مراجعه کنید. با وجود اینکه، ترک پوستی خطر جدی برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کند، اما بر زیبایی ظاهری شما تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، با مراجعه به متخصص پوست، تا حدود قابل توجهی زیبایی و لطافت پوست خود را بازمی‌گردانید. برای دریافت نوبت درماتولوژیست، می‌توانید از امکان نوبت‌دهی آنلاین دکتر پوست در سایت دکتردکتر استفاده کرده و از انواع خدمات آنلاین، تلفنی و حضوری این متخصص بهره‌مند شوید.

منابع:

nhs.uk

webmd.com

سوالات متداول ترک پوستی

ترک‌های پوستی معمولا باعث عفونت نمی‌شوند، اما در صورت خارش شدید و آسیب به پوست، احتمال عفونت وجود دارد​.

بله. افراد جوان‌تر، به‌ویژه زنان در دوران بلوغ و بارداری، بیشتر مستعد ایجاد ترک‌های پوستی هستند​.

ترک‌های پوستی به مرور زمان کمرنگ‌تر می‌شوند. اما معمولا به‌طور کامل از بین نمی‌روند.

نه، ترک‌های پوستی معمولا درد ندارند، اما ممکن است خارش یا تحریک ایجاد کنند.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نگاه درباری
من نگاهم. نگاه من به دنیای محتوا، مثل دنیای بازیگریه. یه‌موقع‌هایی یه وکیلی، یه‌موقع‌هایی فروشنده لوازم‌التحریر و گاهی حتی یه پزشک. چراکه نه! این‌روزها که باید با چشم‌های یه پزشک، به مخاطبم چشم بدوزم؛ دنیای پزشکی رو خارق‌العاده‌تر از قبل می‌شناسم. امیدوارم بتونم نگاه شما رو هم، از پنجره شگفت‌انگیز کلمه‌ها، به دنیای شگفت‌انگیز پزشکی عمق بدم.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*