عمل بینی استخوانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + نکات مراقبتی مهم

بررسی نحوه عمل بینی استخوانی و مزایا و معایب آن
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

یکی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار عمل بینی استخوانی است. در جراحی بینی استخوانی، پزشک مشکلاتی مانند انحراف بینی را برطرف کرده و فرم بینی را تغییر می‌دهد. این عمل برای کسانی مناسب است که از حالت بینی خودشان احساس نارضایتی دارند و می‌خواهند عمل بینی استخوانی طبیعی را انجام دهند. همچنین افرادی که به دلیل مواردی مانند پولیپ بینی دچار مشکلات تنفسی هستند، می‌توانند از این جراحی برای بهبود وضعیت تنفس خودشان کمک بگیرند.

در جراحی بینی استخوانی، پزشک با ایجاد برش روی پوست بینی، فرم غضروف‌ها و استخوان‌ها را اصلاح می‌کند. انواع عمل بینی استخوانی با عوارض جانبی مانند تغییر در حس بویایی، خونریزی، عفونت محل عمل و مشکلات تنفسی همراه هستند. پس از انجام عمل بینی استخوانی نیمه فانتزی، پزشک درباره نحوه خواب، فعالیت‌های روزانه و داروهای مصرفی دستورالعمل‌های لازم را در اختیار فرد قرار می‌دهد. تا جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل و بهبود زخم‌ها سریع‌تر انجام شود و بیمار به زندگی طبیعی برگردد.

در این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر با عمل بینی استخوانی انحرافی و مزایای آن آشنا می‌شوید؛ با ما همراه باشید.

عمل بینی استخوانی چیست؟

جراحی بینی استخوانی یا رینوپلاستی نوعی جراحی پلاستیک است که با هدف تغییر شکل و اندازه بینی انجام می‌شود. قسمت بالایی بینی ساختاری استخوانی دارد و قسمت پایین آن غضروف است. پزشک در رینوپلاستی می‌تواند استخوان، غضروف، پوست یا هر سه بخش بینی را تغییر دهد. بسیاری از افراد از این جراحی برای بهبود ظاهر و فرم بینی و هماهنگی بیشتر آن با صورتشان کمک می‌گیرند. در این شرایط، این عمل با هدف رفع قوز بینی یا اثرات آسیب‌های ناشی از ضربات شدید به بینی انجام می‌شود.

همچنین، برخی دیگر از بیماران به دلایل پزشکی و بهبود تنفس و عملکرد بینی، اقدام به انجام این عمل می‌کنند. به طور کلی، جراحی بینی استخوانی به عنوان یک عمل محبوب در حوزه زیبایی شناخته می‌شود و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی اعتماد به نفس و کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

به نقل از mayoclinic،

جراحی بینی می‌تواند برای تغییر اندازه، شکل یا ابعاد بینی انجام شود. حتی ممکن است این عمل برای رفع مشکلات ناشی از آسیب، اصلاح نقص مادرزادی بینی یا بهبود برخی از مشکلات تنفسی فرد ضروری باشد.

برای کاهش شدت عوارض ناشی از عمل جراحی بینی گوشتی یا استخوانی، حتماً باید قبل از عمل با یک جراح متخصص مشورت کنید. دکتر در طول جلسات مشاوره، فرم بینی و مشکلاتی که به دلیل انحراف یا ساختار بینی وجود دارد را بررسی می‌کند. سپس در صورتی که کاندیدای مناسبی برای عمل بینی استخوانی باشید، وقت جراحی برایتان تعیین خواهد شد.

نتایج عمل بیی استخوانی از نوع شکسته

انواع عمل استخوانی بینی

عمل جراحی بینی استخوانی یا رینوپلاستی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. با توجه به نیاز و شرایط بیمار، جراح یکی از این موارد را برای اصلاح فرم بینی انتخاب می‌کند. در ادامه انواع روش‌های جراحی بینی استخوانی را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

رینوپلاستی باز

رینوپلاستی باز برای تغییرات گسترده و عمده در ساختار بینی انجام می‌شود. در این روش، جراح برش کوچکی در پایه بینی ایجاد می‌کند، تا پوست بینی کاملاً از روی استخوان و غضروف جدا شود. این تکنیک به جراح اجازه می‌دهد تا دسترسی کامل به ساختار داخلی بینی داشته باشد و تغییرات دقیق‌تری را در این ناحیه انجام دهد. رینوپلاستی باز برای موارد پیچیده مانند اصلاح مشکلات ساختاری یا تغییرات گسترده در شکل و اندازه بینی، مناسب است. در این روش، دوره بهبودی طولانی‌تر خواهد بود و احتمال باقی ماندن جای زخم روی بینی وجود دارد. این مدل از جراحی، برای عمل بینی استخوانی افتاده بسیار توصیه می‌شود.

مشاوره تلفنی یا متنی با دکتر گوش، حلق و بینی

رینوپلاستی بسته

این روش به‌ منظور تغییرات کم و متوسط در بینی به کار می‌رود. برش‌های این جراحی در داخل سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شوند و نیازی به برش خارجی در قسمت پایه بینی نخواهد بود. رینوپلاستی بسته برای بیمارانی که به تغییرات جزئی نیاز دارند مناسب‌تر است. این عمل، دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به روش جراحی بینی استخوانی به روش باز دارد. در این حالت، چون هیچ برش خارجی روی بینی وجود ندارد، جای زخم هم مشهود نخواهد بود. البته در این روش، ممکن است محدودیت‌هایی برای دسترسی به ساختارهای عمیق‌تر بینی برای پزشک وجود داشته باشد. برای عمل بینی با استخوان پهن، رینوپلاستی بسته روشی مناسب است.

رینوپلاستی زیبایی

رینوپلاستی زیبایی به‌منظور بهبود ظاهر بینی و هماهنگی آن با دیگر اجزای صورت انجام می‌شود. بیمارانی که از شکل، اندازه یا زاویه بینی خود ناراضی هستند می‌توانند با این نوع جراحی، تغییراتی مانند کاهش قوز بینی، اصلاح نوک بینی یا باریک‌تر کردن پهنای بینی را انجام دهند. این نوع جراحی بیشتر جنبه زیبایی دارد و با هدف ارتقای تعادل و تناسب چهره صورت می‌گیرد.

رفع انحراف بینی با کمک عمل رینوپلاستی
جراحی بینی استخوانی با هدف رفع انحراف بینی و زیبایی

رینوپلاستی غیر جراحی (با پرکننده)

این روش یک گزینه غیرتهاجمی بوده و برای افرادی مناسب است که به دنبال تغییرات کوچک و موقتی در بینی خود هستند. در رینوپلاستی غیر جراحی، از پرکننده‌های پوستی یا فیلر، برای اصلاح جزئیات بینی مانند رفع فرورفتگی‌ها، قوزهای کوچک یا بالا بردن نوک بینی استفاده می‌شود. این روش نیاز به بیهوشی ندارد و به دلیل سرعت و سادگی انجام آن، بیمار می‌تواند بلافاصله پس از درمان به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد. با این وجود، نتایج این روش موقتی هستند و بیمار هر چند ماه یک‌بار، نیاز به تجدید فیلر خواهد داشت.

رینوپلاستی عملکردی

رینوپلاستی عملکردی برای اصلاح مشکلات تنفسی یا آسیب‌های ساختاری بینی انجام می‌شود. این نوع جراحی معمولاً به منظور بازیابی عملکرد بینی پس از آسیب‌های ناشی از ضربه، بیماری‌های مختلف، سرطان یا نقص‌های مادرزادی صورت می‌گیرد. همچنین اگر فردی از مشکل انحراف سپتوم یا پولیپ بینی رنج می‌برد، رینوپلاستی عملکردی می‌تواند بهبود چشمگیری در کیفیت تنفس او ایجاد کند.

رینوپلاستی ثانویه (ترمیمی)

این نوع جراحی برای افرادی انجام می‌شود که قبلاً عمل بینی را انجام داده‌اند، اما به دلایل مختلف از نتایج عمل راضی نیستند، یا دچار عوارض بعد از عمل شده‌اند. جراحی ترمیمی بینی پیچیده‌تر از عمل اولیه است، زیرا ساختار بینی ممکن است به دلیل جراحی قبلی تغییر کرده یا ضعیف شده باشد. رینوپلاستی ثانویه به دقت بالایی نیاز دارد و اغلب برای بهبود شکل بینی یا عملکرد آن یا هر دو انجام می‌شود.

برای اینکه درباره پزشکان متخصص این حوزه اطلاعات بیشتری کسب کنید، لازم است درباره تخصص جراحی پلاستیک چیست مطالعه داشته باشید. با شناخت وظایف پزشکان این حوزه، درباره مراحل و شرایط انواع عمل رینوپلاستی اطلاع پیدا می‌کنید و انتظارات قابل قبول‌تری از نتیجه نهایی این عمل خواهید داشت.

فرق عمل بینی استخوانی و گوشتی

تفاوت اصلی بینی استخوانی و بینی گوشتی در ضخامت پوست آن‌ها است. بینی‌های استخوانی معمولاً دارای پوستی نازک‌تر با ضخامت متوسط هستند. این موضوع باعث می‌شود که جزئیات ساختار زیرین غضروف و استخوان به وضوح دیده شود. در مقابل، بینی‌های گوشتی، پوستی ضخیم‌تر دارند و ساختار استخوانی و غضروف زیرین را پنهان می‌کند. این موضوع باعث می‌شود، تغییرات در ظاهر این بینی‌ها کمتر به چشم بیاید. این تفاوت در ضخامت پوست بینی، تأثیر مستقیمی روی نتایج جراحی نیز دارد. عمل بینی‌های استخوانی به دلیل نازکی پوست و شکل‌پذیری بالاتر، بهتر انجام می‌شود. همچنین این بینی‌ها معمولاً بعد از عمل، حالت خوش‌فرم‌تر و ظریف‌تری دارند.

در حالی که جراحی بینی‌های گوشتی به دلیل ضخامت پوست و چربی، ممکن است نیاز به تکنیک‌های خاص‌تری داشته باشند، تا نتایج بهینه حاصل شده و شکل طبیعی‌تری به بینی داده شود. برای اینکه درباره فرم بینی خودتان اطلاعات بیشتری کسب کنید، لازم است توسط دکتر گوش و حلق و بینی ویزیت شوید. پزشکان متخصص این زمینه درباره مشکلات بینی مانند انحراف بینی یا اختلالات تنفسی ناشی از پولیپ و سایر مشکلات، موارد لازم را برای بیماران شرح می‌دهند. سپس با آگاهی بیشتری می‌توانید برای جراحی بینی اقدام کنید.

بررسی تفاوت پوست و فرم بینی استخوانی و گوشتی
شناخت تفاوت نحوه جراحی بینی استخوانی و گوشتی

مزایای عمل بینی استخوانی

اغلب افراد عمل بینی استخوانی را با هدف رفع نقایص این عضو بدن و افزایش اعتماد به نفس انجام می‌دهند؛ اما این عمل زیبایی مزایای درمانی نیز به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی استخوانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایاشرح مزایا
بهبود تنفساصلاح ساختار بینی می‌تواند مشکلات تنفسی ناشی از انحراف تیغه یا سایر ناهنجاری‌ها را برطرف کند.
بهبود ظاهر فردتغییر در شکل و اندازه بینی به تناسب بهتر چهره و افزایش زیبایی صورت کمک می‌کند.
افزایش اعتماد به نفسبهبود ظاهر بینی باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود سلامت روانی فرد می‌شود.
اصلاح مشکلات سینوسیاین جراحی می‌تواند به کاهش مشکلات سینوسی و بهبود علائم سینوزیت مزمن کمک کند.
درمان پولیپ و انسداد بینیپولیپ‌های بینی و سایر موانع تنفسی با جراحی قابل اصلاح هستند.
کاهش اندازه بینیدر بینی‌های استخوانی می‌توان اندازه بینی را کاهش داد، تا با سایر اجزای صورت هماهنگ‌تر شود.
برطرف کردن انحراف تیغه بینیاین جراحی می‌تواند انحراف تیغه بینی را اصلاح کرده و بهبود جریان هوا را موقع تنفس به همراه دارد.
اصلاح نقایص مادرزادینقایص مادرزادی در ساختار بینی که باعث مشکلات تنفسی و ظاهری می‌شوند، با این روش قابل اصلاح هستند.
بهبود کیفیت خواباصلاح مشکلات تنفسی از جمله خروپف و آپنه خواب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.
ترمیم بینی شکستهترمیم شکستگی بینی و بازیابی ظاهر طبیعی بینی از جمله مزایای این جراحی است.
دستیابی به تقارن بیشتر در صورتجراحی بینی استخوانی می‌تواند عدم تقارن‌های موجود در بینی را برطرف و چهره متقارن‌تری برای فرد ایجاد کند.
حداقل زمان بهبودی در روش بستهجراحی بسته بینی نیاز به برش خارجی ندارد و زمان بهبودی آن کوتاه‌تر است.
اصلاح ناهنجاری‌های عملکردی بینیمشکلات عملکردی بینی مانند احتقان دائمی نیز در جراحی بینی برطرف می‌شود.

بنابراین، جراحی بینی استخوانی، نه تنها موجب زیبایی فرد می‌شود، بلکه مزایایی مانند رفع مشکلات تنفسی را نیز به همراه خواهد داشت.

چه افرادی می‌توانند جراحی بینی استخوانی انجام دهند؟

عمل جراحی بینی استخوانی برای افرادی که از شکل و ظاهر بینی خود ناراضی هستند و تمایل به بهبود آن دارند، مناسب است. همچنین، افرادی که مشکلات تنفسی دارند و دچار عوارضی مانند انسداد راه هوایی، سردرد، خواب آشفته و کاهش حس بویایی هستند، می‌توانند از عمل بینی استخوانی استفاده کنند؛ زیرا این جراحی می‌تواند تنفس را بهبود داده و شدت این مشکلات را کاهش دهد. در مواردی که انحراف بینی موجب عدم تعادل در ظاهر صورت شده است نیز جراحی بینی استخوانی می‌تواند به اصلاح این انحراف کمک کند.

چه سنی برای انجام عمل بینی استخوانی مناسب است؟

برای انجام جراحی بینی استخوانی یا رینوپلاستی، توصیه می‌شود تا زمانی که رشد بینی به‌طور کامل تمام شود، صبر کنید. این موضوع معمولاً در اواخر دوران نوجوانی یا اوایل دهه بیست سالگی رخ می‌دهد. رسیدن به بلوغ فیزیکی منجر به موفقیت آمیز شدن این عمل زیبایی خواهد شد. چون رشد ناقص بینی قبل عمل، موجب تغییر فرم بینی بعد از بلوغ می‌شود. در نتیجه، ممکن است فرد برای اصلاح مجدد فرم بینی و برخورداری از مزایای عمل بینی استخوانی، نیاز به انجام مجدد این عمل داشته باشد. بنابراین، تنها در صورتی که رشد بینی کامل شده باشد، نتایج جراحی پایدار خواهد بود.

گفتنی است عمل بینی استخوانی معمولاً برای اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری بینی مانند قوز و برآمدگی انجام می‌شود، در حالی که عمل بسته بینی تکنیکی است که در آن برش‌ها در داخل بینی ایجاد می‌شود و برای بهبود شکل بینی با حداقل آسیب به پوست و بافت‌های خارجی استفاده می‌شود؛ بنابراین این دو عمل می‌توانند به‌عنوان تکنیک‌های متفاوت در جراحی بینی مورد استفاده قرار گیرند.

شرایط سنی مناسب برای انجام عمل رینوپلاسی بینی
انجام جراحی بینی استخوانی با نتایج ماندگار پس از دوران بلوغ

چه افرادی نمی‌توانند جراحی استخوانی بینی انجام دهند؟

افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی هستند، به دلیل افزایش خطر خونریزی شدید، نمی‌توانند جراحی بینی استخوانی انجام دهند. همچنین، افرادی که بیماری‌های قلبی یا ریوی جدی دارند یا دچار عفونت‌های فعال هستند نیز کاندیدای مناسبی برای این جراحی نیستند. علاوه بر این، کسانی که پوست بسیار نازکی در ناحیه بینی دارند یا انتظاراتشان از نتایج جراحی غیرواقعی است، کاندیدای مناسبی برای این عمل جراحی نخواهند بود.

نحوه انجام عمل استخوانی بینی

جراحی بینی یا رینوپلاستی، یک عمل سرپایی محسوب می‌شود. در نتیجه، افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، نیازی به بستری شدن طولانی‌مدت در بیمارستان نخواهند داشت. با این وجود، توصیه می‌شود که روز عمل همراه داشته باشید و همراهتان، یک تا دو روز بعد از عمل کنارتان بماند. مراحل مختلف عمل بینی استخوانی در تمامی روش‌ها تقریباً یکسان است. به طور کلی، مراحلی که برای رفع قوز بینی و اصلاح فرم آن در این عمل در نظر گرفته می‌شود عبارت‌اند از:

  • بررسی سابقه پزشکی: در اولین مرحله از مشاوره اولیه، باید هدفتان از عمل را برای پزشک شرح داده و مواردی مانند مشکلات بینی، جراحی‌های قبلی و داروهایی که مصرف می‌کنید را با جراح در میان بگذارید؛ زیرا اگر دارای اختلالات خونریزی مانند هموفیلی هستید، کاندید مناسبی برای انجام این جراحی نخواهید بود.
  • معاینه فیزیکی: سپس پزشک یک معاینه فیزیکی فرد را انجام داده ویژگی‌های صورت و ساختار داخلی و خارجی بینی را بررسی می‌کند. این معاینه به منظور تعیین میزان تغییرات لازم و ارزیابی عواملی مانند ضخامت پوست و استحکام غضروف بینی انجام می‌شود.
  • عکس‌ گرفتن: در این مرحله، جراح از بینی در زاویه‌های مختلف عکس گرفته و با کمک نرم افزارهای مخصوص، نتایج کلی را پس از عمل به بیمار نشان می‌دهد.
  • آماده شدن برای عمل: پس از تأیید میزان تغییرات بینی و اتمام بررسی‌های اولیه، بیمار در روز عمل در بیمارستان حاضر شده و تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد.
  • ایجاد برش‌ها: در این مرحله جراح با توجه به روش انتخابی، برش‌ها را داخل سوراخ‌های بینی (رینوپلاستی بسته) یا روی پایه بینی (رینوپلاستی باز) ایجاد خواهد کرد. روش رینوپلاستی باز برای جراحی‌های پیچیده‌تر که نیاز به تغییرات بیشتری دارند در نظر گرفته می‌شود.
  • تغییر ساختار بینی: پس از برداشتن پوست روی بینی، جراح شکل استخوان و غضروف‌های زیرین پوست را فرم داده و بخش‌های اضافی را جهت اصلاح فرم بینی و رفع مشکلات تنفسی برمی‌دارد. اصلاح انحراف تیغه بینی نیز در این مرحله انجام می‌شود.
  • بازگرداندن پوست: پس از انجام تغییرات مورد نظر، جراح پوست را به جای اصلی خود بازگردانده و با استفاده از بخیه‌های ریز، بخش‌های تحت جراحی را بخیه میزند.

پس از اتمام عمل، فرد به منزل رفته و آماده سپری کردن دوران نقاهت خواهد شد. در طول این دوران، رعایت توصیه‌های پزشک جهت بهبودی سریع‌تر عوارض جانبی ناشی از عمل ضروری خواهد بود.

عمل استخوانی بینی چقدر طول می‌کشد؟

زمان انجام جراحی بینی معمولاً بین ۱ تا ۳ ساعت است. این مدت به میزان تغییرات بینی و پیچیدگی عمل بستگی دارد. جراحی‌های پیچیده‌تر که نیاز به اصلاحات گسترده در ساختار بینی وجود دارد، معمولاً زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. در نتیجه، مدت زمان عمل جراحی بینی استخوانی برای هر فردی متفاوت است. پزشک در طول مشاوره اولیه، بازه زمانی تخمینی را برای این عمل زیبایی مشخص می‌کند.

مدت زمان انجام جراحی بینی استخوانی در افراد مختلف
تخمین زمان انجام جراحی بینی استخوانی

مراقبت‌های قبل از عمل استخوانی بینی

قبل از انجام جراحی بینی، لازم است توصیه‌های ارائه شده توسط پزشک را رعایت کنید. با رعایت این موارد، در طول عمل و بعد از آن دچار مشکلاتی مانند ورود باکتری به محل عمل و بروز عوارض جانبی نخواهید داشت. مهم‌ترین نکاتی که قبل از رینوپلاستی باید رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • حمام کردن: قبل از جراحی، حتماً دوش بگیرید. این کار به حفظ بهداشت کمک کرده و از ورود باکتری به ناحیه جراحی جلوگیری می‌کند.
  • اجتناب از مصرف مواد آرایشی: قبل از عمل از مصرف لوسیون، عطر، دئودورانت و لاک ناخن خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند در جراحی اختلال ایجاد کنند.
  • برداشتن جواهرات و پیرسینگ‌ها: تمام جواهرات و پیرسینگ‌ها را قبل از ورود به اتاق جراحی بردارید، زیرا این وسایل می‌توانند باعث عفونت شوند.
  • لنزهای تماسی: اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، آن‌ها را قبل از جراحی بیرون بیاورید و به جای لنز، از عینک استفاده کنید.
  • منع مصرف غذا قبل عمل: در حین جراحی، شما تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت. به همین دلیل، از نیمه شب روز قبل از جراحی، از مصرف هرگونه غذا و نوشیدنی خودداری کنید.
  • داشتن تغذیه مناسب: در روزهای قبل از جراحی، مصرف غذاهای غنی از روی مانند صدف و گوشت گاو و همچنین پروتئین کافی می‌تواند به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کند.
  • پوشیدن لباس راحت: در روز جراحی، لباس گشاد و راحت بپوشید تا بتوانید آن را به آسانی در بیاورید.

رعایت این نکات می‌تواند به بهبود روند جراحی بینی و تسریع سریع‌تر زخم‌ها پس از عمل جراحی بینی کمک می‌کند.

مراقبت‌های بعد از جراحی استخوانی بینی

پس از جراحی بینی نیز پزشک توصیه‌های مراقبتی متفاوتی را در اختیار بیماران قرار می‌دهد. با توجه به این نکات می‌توانید شاهد بهبود تناسب صورت بعد از دوران نقاهت و کاهش عوارضی مانند تورم باشید. مهم‌ترین توصیه‌های دوران نقاهت این عمل که توسط جراح بینی ارائه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • استراحت و تنظیم موقعیت سر: موقع خواب و استراحت، سر خود را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید. این کار به کاهش خونریزی و تورم کمک می‌کند. بالا نگه داشتن سر باعث می‌شود خون به راحتی از ناحیه بینی تخلیه شده و فشار کمتری به محل جراحی وارد شود.
  • کاهش تورم با کمک باند مخصوص: به دلیل تورم یا باندهای که در حین جراحی در داخل بینی قرار داده شده‌اند، بینی ممکن است پُر به نظر برسد. با این وجود، باندهای داخلی معمولاً باید بین ۱ تا ۷ روز در داخل بینی بمانند. استفاده از این باندها، برای حفظ شکل بینی ضروری هستند.
  • خونریزی و تخلیه مخاط بینی: چند روز پس از جراحی یا پس از برداشتن پانسمان، خونریزی یا تخلیه مخاط و خون مشاهده می‌شود. برای جذب این مایعات، یک پد قطره‌ای زیر بینی قرار دهید. این پد را به آرامی زیر بینی بگذارید، تا فشار کمتری به محل جراحی وارد شود.
  • اجتناب از انجام فعالیت‌های شدید: از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین مانند ایروبیک و دویدن بعد عمل پرهیز کنید. چون فعالیت‌های شدید بدنی می‌توانند منجر به خونریزی و تورم بیشتر شوند.
  • عطسه و سرفه: با دهان باز عطسه و سرفه کنید، تا فشار وارد شده به بینی کاهش پیدا کند.
  • کنترل حرکات صورت: حرکات شدید صورت بر روی بینی فشار وارد کرده و منجر به تشدید عوارض جانبی می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود که بعد عمل، تنها به لبخند زدن اکتفا کنید.
  • رعایت رژیم غذایی: غذاهای پر فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید، تا دچار یبوست نشوید. چون یبوست فشار روی ناحیه جراحی را بیشتر کرده و روند بهبودی را مختل می‌کند.
  • اصلاح نحوه مسواک زدن: دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید، تا فشار به لب بالایی وارد نشود. این کار به جلوگیری از درد و آسیب به ناحیه جراحی کمک می‌کند.
  • اصلاح نحوه پوشش لباس: توصیه می‌شود بعد از عمل لباس‌هایی جلو باز بپوشید و از کشیدن لباس‌ها روی سرتان خودداری کنید. این کار از وارد آمدن فشار به بینی جلوگیری می‌کند.
  • عدم استفاده از عینک: تا چهار هفته پس از جراحی، از گذاشتن عینک روی بینی خود پرهیز کنید؛ زیرا عینک‌ به بینی فشار وارد کرده و روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازد.
  • محافظت در برابر آفتاب: موقع حضور در فضای آزاد، از ضد آفتاب با SPF 30 بر روی بینی استفاده کنید؛ زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ دائمی پوست بینی شود.
  • کاهش تورم و کبودی: با کاهش مصرف نمک می‌توانید به رفع سریع‌تر تورم یا کبودی در پلک‌ها و بینی کمک کنید.

با رعایت موارد ذکر شده، شانس این را دارید که دوران نقاهت را با موفقیت سپری کرده و شاهد زیبا و خوش‌فرم شدن بینی خودتان پس از عمل باشید.

دوره نقاهت عمل استخوانی بینی چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی کامل پس از جراحی بینی، ممکن است تا یک سال طول بکشد. در چهار تا شش هفته اول، تورم قابل توجهی در محل عمل دیده می‌شود. این تورم به مرور و در طی سه ماه اول کاهش می‌یابد. با این وجود، روند بهبودی همچنان ادامه دارد و بین سه ماه تا یک سال بعد از عمل جراحی بینی، ممکن است هنوز مقداری تورم در این بخش وجود داشته باشد. در نتیجه، نتایج نهایی و کامل این عمل جراحی معمولاً بعد از یک سال به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود. البته، مدت زمان دقیق بهبودی در افراد مختلف متفاوت است و به عواملی مانند نوع جراحی و روند طبیعی بدن هر فرد بستگی دارد.

طول دوره نقاهت جراحی بینی استخوانی
مدت زمان بهبودی تورم و خونمردگی عمل بینی استخوانی

عوارض و خطرات جراحی عمل استخوانی بینی

پس از عمل بینی استخوانی، باید مدت دوره نقاهت سپری شود. در طول این دوران ممکن است با مشکلاتی مانند درد، کبودی و ورم محل عمل مواجه شوید. بنابراین، با وجود مزایای عمل بینی استخوانی، این عمل زیبایی، عوارض متعددی نیز دارد. از جمله معایب عمل بینی استخوانی که در طول دوران نقاهت پس از این عمل جراحی رخ می‌دهند عبارتند از:

عوارض جراحی بینیشرح عوارض
خونریزیاحتمال خونریزی حین یا بعد از عمل جراحی وجود دارد.
عفونتخطر عفونت در محل جراحی یا در بافت‌های اطراف بینی
واکنش به بیهوشیممکن است بیمار به داروهای بیهوشی واکنش منفی نشان دهد.
مشکلات تنفسی از طریق بینیایجاد مشکلاتی در تنفس از طریق بینی پس از عمل
بی‌حسی دائمیبی‌حسی ممکن است در داخل و اطراف بینی رخ دهد.
احتمال تغییر شکل بینیممکن است بینی بعد از بهبود ناهمواری داشته باشد.
درد، تغییر رنگ یا تورماین علائم ممکن است مدت زمان طولانی‌تری باقی بمانند.
جای زخمدر محل جراحی، ممکن است زخم‌های متعدد باقی مانده باشد.
وجود سوراخ در دیوار بینیبه این حالت، سپتوم گفته می‌شود.
نیاز به جراحی مجددبرخی از بیماران ممکن است نیاز به عمل جراحی مجدد بینی داشته باشند.
تغییر در حس بویاییممکن است حس بویایی به دلیل تغییرات در ساختار بینی تحت تأثیر قرار بگیرد.

جهت کاهش جراحی زیبایی بینی، لازم است که از پزشکان متخصص این حوزه برای عمل بینی گوشتی یا استخوانی مشاوره بگیرید. سپس می‌توانید با شناخت کافی نسبت به این عمل زیبایی، جراحی بینی استخوانی را انجام دهید.

هزینه عمل بینی استخوانی در سال 1403 چقدر است؟

هزینه عمل بینی استخوانی، با توجه به شکل بینی و علت جراحی متغیر خواهد بود. قیمت عمل بینی استخوانی فانتزی با عمل بینی استخوانی قوزدار متفاوت است. همچنین برای عمل بینی استخوانی مردانه و زنانه، مبلغی که در نظر گرفته می‌شود متفاوت است. از جمله عوامل مؤثر در هزینه عمل رینوپلاستی می‌توان به تخصص و تجربه جراح اشاره کرد. هر اندازه جراح تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشد، عوارض عمل کمتر خواهد بود. همچنین نتیجه عمل بینی استخوانی عروسکی تحت نظر این پزشکان، موفقیت آمیزتر است.

بیمارستان انتخابی برای عمل بینی، شهری که در آن عمل رینوپلاستی را انجام می‌دهیدف پوشش بیمه‌ای فرد و هزینه‌های جانبی این جراحی نیز در قیمت تمام شده آن نقش دارند. در سال 1403، هزینه عمل بینی مبلغی بین 18 تا 80 میلیون تومان است. با توجه به فرم بینی و اصلاحات مورد نیاز، مبلغ نهایی جراحی توسط پزشک به بیمار اعلام می‌شود.

مقایسه قبل و بعد تاثیر عمل بینی استخوانی روی چهره
مقایسه قبل و بعد تاثیر عمل بینی استخوانی روی چهره

برای انجام عمل استخوانی بینی به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

برای انجام عمل رینوپلاستی، لازم است به دکتر جراح پلاستیک مراجعه کنید. این پزشکان متخصص با انواع عمل بینی استخوانی آشنایی دارند و بهترین روش را برای جراحی بینی استخوانی در نظر می‌گیرند. با توجه به تخصص بالایی که جراحان پلاستیک برای عمل‌های زیبایی دارند، پس از انجام عمل بینی استخوانی شاهد باقی ماندن جای زخم روی محل برش نخواهید بود. همچنین، این پزشکان عمل بینی استخوانی طبیعی را برای فرد انجام می‌دهند. در نتیجه پس از عمل شاهد طبیعی بودن فرم بینی و تناسب آن با سایر اجزای صورت هستید.

پزشک متخصص در طول جلسات مشاوره، درباره تفاوت عمل بینی استخوانی با لیزر و جراحی بینی نکات لازم را در اختیار بیمار قرار می‌دهد. سپس فرد با شناخت کامل از مراحل و شرایط عمل بینی استخوانی و گوشتی، برای انجام جراحی آماده خواهد شد. در طول دوران نقاهت نیز، پزشک مدام بیمار را ویزیت می‌کند، تا شرایط بهبودی بینی را تحت نظر داشته باشد. برای مشاوره با پزشکان این حوزه و دریافت نوبت از دکتر جراحی پلاستیک یا متخصص گوش و حلق و بینی، می‌توانید از امکان نوبت‌دهی آنلاین سایت دکتردکتر بهره‌مند شوید.

 

منابع:

mayoclinic.org

 my.clevelandclinic.org

healthline.com

utswmed.org

 

 

سؤالات متداول عمل بینی استخوانی

درد عمل بینی استخوانی گوشتی و استخوان چقدر است؟
درد بینی استخوانی به دلیل نیاز به تراش استخوان برای برداشتن قوز بینی یا رفع انحراف بینی معمولاً بیشتر است.
عمل بینی استخوانی نیمه فانتزی چه تفاوتی با سبک فانتزی دارد؟
آیا بینی استخوانی بعد از عمل به حالت قبل بر می‌گردد؟
آیا جراحی بینی استخوانی آسان است؟
برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: ندا سامانی
درد بخش جدا نشدنی زندگی انسانیه. یه سری از آدم‌ها، به دنبال این هستن که پرده‌های افسردگی رو از زندگیشون کنار بزنن، تا نور شادی مهمون قلبشون بشه و باز هم بتونن از زندگی لذت ببرن. برای دردهای جسمی هم هزاران راه درمان وجود داره، تا آدم‌ها رو دوباره سرپا کنه و اونها رو به زندگی برگردونه. به همون اندازه که نوشتن از درد سخته، نوشتن از درمان لذت بخشه. به همین خاطره که وارد تولید محتوای این حوزه شدم. می‌خوام کلماتم نوری باشه که یه آدم وقتی شب داره دنبال دردش تو اینترنت می‌گرده به قلبش می‌تابه. نوری که به مریض کمک می‌کنه دردش رو بشناسه و درمانش کنه. به همین خاطر، وقتی می‌خوام شروع کنم به نوشتن در حوزه پزشکی و درمان، یه آدم عادی نیستم که پشت کامپیوتر نشسته، بلکه خودم رو دستیار پزشکی می‌بینم که به آدم‌ها کمک می‌کنه تا زندگی شادتری داشته باشن.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*