عمل بینی چگونه انجام می‌شود؟ انواع جراحی عمل بینی + لیست هزینه 1403

یکی از جراحی‌های پرطرفدار چهره، عمل بینی است. با انجام این عمل، شکل استخوان و غضروف بینی عوض شده و هرگونه ایراد ظاهری، مشکلات تنفسی و عدم تقارن بینی، برطرف می‌شود. در طول عمل، بیمار کاملا بیهوش شده و از روند جراحی، اطلاع خاصی نخواهد داشت. بسته به تکنیک مدنظر متخصص، این نوع عمل جراحی می‌تواند با ایجاد برش (عمل جراحی باز) و بخیه زدن یا بدون برش (عمل جراحی بسته)، انجام شود. انواع عمل بینی، بسته به نظر بیمار و صلاح‌دید دکتر بینی، انجام می‌شوند. مراحل عمل بینی، شامل 7 بخش مختلف است. خونریزی، کبودی و پف، عوارض موقت بعد از عمل بینی هستند.

درباره عمل جراحی بینی، همیشه سوالات زیادی برای افراد مختلف، مطرح می‌شود. از این رو در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، درباره انواع عمل جراحی بینی برایتان گفته‌ایم. همچنین مراحل، تکنیک‌ها، مراقبت‌های قبل از عمل، مراقبت‌های بعد از عمل، عوارض عمل بینی، هزینه عمل بینی و سایر نکات مورد نیاز درباره این جراحی را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مطالعه این مقاله، حدودا 7 دقیقه طول خواهد کشید.

اگر سوال خاصی درباره عمل بینی دارید، می‌توانید در انتهای این مطلب و در بخش نظرات بنویسید تا پزشک، پاسخ دهد. 

عمل بینی چیست؟

عمل بینی، یک نوع عمل جراحی جهت تغییر شکل ظاهری بینی است که توسط جراح پلاستیک یا دکتر گوش، حلق و بینی انجام می‌شود. هدف از جراحی بینی، تغییر فرم آن برای تناسب با صورت یا از بین بردن مشکلات تنفسی است. در اثر عمل بینی، ارتفاع و عرض بینی و همچنین تغییر ساختار نوک بینی و سوراخ‌های آن، تغییر می‌کنند. این عمل جراحی، در مجموع 2 الی 3 ساعت طول می‌کشد و فرد در طول آن، کاملا بیهوش است و دردی را حس نخواهد کرد. به عمل جراحی بینی، عمل رینوپلاستی  (Rhinoplasty) نیز، می‌گویند. عمل جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی)، از جمله عمل‌های رایج بینی است.

به نقل از سازمان سلامت استرالیا (BHC)،

عمل بینی می‌تواند اندازه بینی و همچنین عرض و نیمرخ آن را تغییر دهد. نوک بینی، شکل سوراخ‌های بینی و تعادل بینی (تقارن بینی) نیز با این عمل، تغییر می‌کنند.

از مهم‌ترین کاربردهای جراحی بینی، می‌توان به موارد زیرا اشاره کرد:

  • ایجاد تناسب میان بینی و صورت
  • تنظیم موقعیت سوراخ های بینی
  • از بین بردن قوز یا فرورفتگی تیغه بینی
  • اصلاح عدم تقارن بینی
  • باریک کردن استخوان بینی
  • تغییر شکل نوک بینی
  • صاف کردن بینی
  • باز کردن مجاری تنفسی
  • اصلاح آسیب دیدگی بینی
  • تغییر زاویه لب با بینی

دقت کنید که تمام اقدامات بالا، تنها در راستای بهبود ظاهر صورت یا رفع مشکلات تنفسی انجام می‌شوند.

جراحی بینی
تاثیر جراحی بینی قبل و بعد از عمل

انواع عمل بینی

جراحی بینی، انواع مختلفی دارد که انجام هر کدام به شرایط فرد و خواسته‌های وی بستگی دارد. از رایج‌ترین انواع عمل بینی، می‌توان به جراحی بینی گوشتی، بینی استخوانی، عروسکی، جراحی پولیپ بینی و جراحی بینی آقایان اشاره کرد. عمل بینی یا به دلیل تغییر فرم انجام می‌شود یا برای هدفی درمانی، انجام می‌شود. لازم به ذکر است که امکان دارد در اثر عمل بینی مخصوصا در زمینه ترمیمی، مثلا برای سختار غضروف، از بخش دیگری از بدن مثل دنده یا گوش، کمک گرفته شود. در ادامه با انواع عمل جراحی بینی آشنا می‌شویم:

عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی با خارج شدن بافت غضروفی از ناحیه مدنظر و انتقال آن به ناحیه دیگر، انجام می‌شود. این عمل، سخت‌ترین نوع از جراحی بینی است. بینی‌های گوشتی، غضروف کمتری دارند و پوست‌شان نسبت به دیگر بخش‌های صورت، ضخیم‌تر است. برای انجام موفقیت آمیز عمل بینی گوشتی، جراح غضروفی مصنوعی به بافت گوست بینی، اضافه می‌کند. این جراحی با تکنیک جراحی باز انجام می‌شود و بافت داخلی بینی، کاملا دچار تغییر خواهد شد. یکی از شروط انجام عمل بینی گوشتی، رسیدن به سن بلوغ است.

مشاوره تلفنی یا متنی با دکتر گوش، حلق و بینی

عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی، باعث کاهش حجم یا تغییر فرم بینی‌های استخوانی شکل، می‌شود. بینی های استخوانی، ساختاری استخوانی و غضروفی دارند و پوست اطرافشان، نازک است. پوست نارک بینی، دست جراح را برای ایجاد تغییر فرم در بینی، باز می‌گذارد. از آن جایی که تغییر فرم این دسته از بینی ها، بسیار راحت است از این رو، نتایج این عمل، معمولا رضایت‌بخش هستند. بینی‌های قوزدار، بهترین مدل بینی برای ایجاد تغییر فرم هستند.

عمل بینی عروسکی

یکی از انواع فانتزی عمل بینی، عمل عروسکی بینی است. هدف از انجام عمل بینی عروسکی، نازک شدن پل و تیغه بینی، کاهش پهنای بینی و سربالا کردن آن است. این جراحی، برای زیبایی فرم بینی انجام می‌شود. هدف از انجام این جراحی، سربالا کردن نوک بینی و ایجاد قوس در آن است. توجه به این نکته مهم است که کسانی که بینی خود را عروسکی عمل می‌کنند، بعدا بینی خیلی کوچکی خواهند داشت. از این رو، گاهی  دکتر جراح پلاستیک تناسب اندازه بینی با صورت، از بین می‌رود. انجام این عمل، بیشتر سلیقه‌ای است. برای آشنایی بیشتر با تخصص جراحی پلاستیک، ما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله تخصص جراحی پلاستیک چیست را در مجله دکتردکتر حتما بخوانید

عمل بینی نیمه فانتزی

نوع دیگری از عمل بینی در سبک عروسکی، عمل بینی فانتزی است. این جراحی، همان عمل بینی عروسکی ولی با انحنای نسبتا بیشتر است. در واقع در این نوع از عمل، بینی کاملا فرم عروسکی نمی‌گیرد اما قوسی تمیز و طبیعی دارد. از آن جایی که تغییرات فرم بینی در این عمل نسبتا نامحسوس است، این نوع از جراحی بینی، طرفداران زیادی دارد.

جراحی بینی با نخ

یکی از انواع پرطرفدار عمل بینی، جراحی بینی با نخ است. در این نوع از عمل، فرم بینی به کمک نخ، بالا می‌رود. به این نوع از جراحی، لیفت بینی هم می‌گویند. نتیجه لیفت بینی، خیلی سریع نمایان می‌شود و تغییراتش، معمولا با رضایت فراوانی، همراه است. در این روش، تیغه و نوک بینی را با نخ، به سمت بالا می‌کشند تا فرمی صاف به خود بگیرد تا در نتیجه، برجستگی آن از بین برود. معمولا متخصص گوش و حلق و بینی ، برای انجام لیفت بینی، از بی‌حس کننده استفاده می‌کنند.

عمل انحراف بینی

عمل انحراف بینی، کاملا با قصد و هدف پزشکی انجام می‌شود. در اثر انجام این جراحی، فیزیولوژی بینی جهت بهبود مشکلات تنفسی، تغییر می‌کند. نام دیگر این جراحی، سپتوپلاستی است و با توجه به شرایط بیمار، معمولا با بی حسی یا بیهوشی کامل، انجام می‌شود. در این عمل، تیغه بینی بیمار برش داده شده و استخوان اضافی و غضروف، از آن خارج می‌شود. این جراحی، حدودا 90 دقیقه طول خواهد کشید.

نوبت آنلاین پزشک گوش، حلق و بینی

جراحی پولیپ بینی

از دیگر انواع عمل بینی با قصد و نیت کاملا پزشکی و درمانی، جراحی پولیپ بینی است. در این عمل، توده‌های اضافی بینی جهت تنفس آسان‌تر، خارج می‌شوند. نواحی که در این عمل باز می‌شوند، سینوس‌ها و مجرای بینی هستند. به این جراحی، پولیپکتومی بینی نیز می‌گویند. لازم به ذکر است که قبل از این عمل، پزشک گوش، حلق و بینی با دقت تاریخچه پزشکی و نوع پولیپ بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین برای بالا بردن شانس موفقیت در جراحی، آندوسکوپی، سی‌تی‌اسکن و تست‌های آلرژی تجویز می‌کند.

مراحل انجام عمل جراحی بینی

اگرچه انواع مختلف جراحی بینی وجود دارد، اما مراحل عمل بینی در تمام عمل‌های جراحی، تقریباً یکسان است. در ادامه، مراحل عمل جراحی را بررسی می‌کنیم:

  1. در گام نخست، ممکن است جراح از بیمار سابقه مصرف داروها را جویا شود. همچنین برخی از افراد باید آزمایشاتی انجام دهند تا صلاحیت آنها برای عمل جراحی، مشخص شود.
  2. پس از تعیین صلاحیت فرد، یک روز مشخص برای انجام عمل جراحی رزرو می‌شود. فرد باید با مراقبت‌های قبل از عمل، خود را برای انجام عمل جراحی آماده کند.
  3. در روز عمل، متخصص بیهوشی از گاز بیهوشی به همراه داروی داخل وریدی استفاده می‌کند تا فرد بیهوش شود.
  4. در این مرحله، با استفاده از ابزارهایی نظیر نوار قلب، شرایط حیاتی بیمار به‌صورت لحظه‌ای زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.
  5. اکنون نوبت به جراح پلاستیک یا متخصص گوش می‌رسد تا با ایجاد برش، عمل بینی را آغاز کند. البته، عمل می‌تواند بدون انجام برش هم انجام شود.
  6. پس از ایجاد برش روی بینی، تغییر شکل استخوان و غضروف انجام می‌شود تا بینی به فرم دلخواه برسد.
  7. در نهایت، پزشک محل برش را بخیه می‌زند. البته بخیه زدن محدود به زمانی است که متخصص از تکنیک جراحی باز بینی استفاده کرده باشد.

پس از تکمیل عمل، بینی فرد باید چند روز در آتل باندپیچی شود. در این زمان، فرد باید دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت های بعد از عمل را اجرا کند.

عمل بینی چیست

عمل بینی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان جراحی بینی، حدود 1 الی 3 ساعت است. البته تخمین مدت زمان دقیق عمل می‌تواند بسیار دشوار باشد، چرا که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع عمل جراحی، تکنیک عمل، مهارت پزشک و بسیاری از عوامل دیگر، در مدت زمان طول کشیدن جراحی، تاثیرگذار هستند. با این وجود می‌توان بر اساس میانگین گفت، مدت زمان عمل جراحی بینی چیزی حدود 2 ساعت است.

تکنیک‌های انجام جراحی بینی

جراحی بینی، با دو تکنیک نسبتاً متفاوت انجام می‌شود؛ جراحی بینی باز و جراحی بینی بسته. تفاوت‌های بارزی میان جراحی باز و بسته بینی، وجود دارد. اما به‌طور مشخص، می‌توان گفت در عمل جراحی باز بینی، پوست بینی شکافته می‌شود، سپس تغییرات مورد نیاز اعمال می‌شود. این در حالی است که در عمل بسته بینی، نیازی به شکافتن یا ایجاد برش روی بینی نیست. از همین رو سختی و دوره نقاهت جراحی بسته بینی کمتر است. در ادامه انواع تکنیک‌های جراحی بینی را با هم بررسی می‌کنیم:

جراحی بینی باز

عمل بینی باز، یک عمل جراحی نسبتاً قدیمی جهت تغییر شکل بینی و قوز آن است. در این روش، جراح پس از بیهوشی کامل فرد، با ایجاد برش روی قوز بینی به استخوان زیرین دسترسی پیدا می‌کند. در این مرحله، تغییر شکل استخوان و غضروف بینی با توجه به خواسته فرد انجام می‌شود. در این روش، جراح پوست بینی را بالا کشیده و ناهنجاری‌های بینی را حذف می‌کند. این روش، حدود 3 هفته تا بهبودی، نیاز به زمان دارد.

جراحی بینی بسته

عمل بینی بسته، یک نوع عمل جراحی است که در آن هیچ برشی انجام نمی‌شود. در این نوع از جراحی، پزشک از طریق سوراخ‌های بینی، به استخوان و غضروف بینی دسترسی پیدا می‌کند. در این روش، جراح بلافاصله بعد از بیهوشی با شکستن استخوان‌های بینی، نسبت به تغییر وضعیت آن اقدام می‌کند. مشخصاً، مدت زمان بهبودی در این روش کمتر از جراحی باز است. بیمار تنها 1 الی 2 هفته نیاز به استراحت کافی دارد.

مراحل انجام عمل جراحی بینی

آمادگی‌های قبل از عمل بینی

پیش از انجام جراحی بینی، فرد باید با دستورالعمل‌های پزشکی آشنا باشد. این دستورالعمل‌ها در روند درمان و پیشگیری از عوارض بعد از عمل، بسیار مهم خواهند بود. از مهم‌ترین اقدامات قبل از عمل جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هفته‌های منتهی به عمل بینی، رژیم غذایی خود را با افزودن میوه، سبزجات، ویتامین، غلات حاوی پروتئین و …  بهبود ببخشید.
  • تا چندین روز قبل از عمل جراحی، از خوردن داروهای رقیق کننده خون، آسپرین، ایبوپروفن و …، خودداری کنید.
  • از مصرف برخی مواد از دو هفته قبل از انجام عمل جراحی بینی، مانند دخانیات، قلیان و سیگار پرهیز کنید.
  • یک هفته قبل از عمل جراحی، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.
  • برای مدت طولانی، از قرار گرفتن در معرض آفتاب دوری کنید.
  • تا 4 روز قبل از انجام عمل، از استعمال کرم‌های مختلف نظیر مرطوب کننده، آبرسان و …، خودداری کنید.

با انجام این اقدامات، بعد از عمل بینی می‌توانید به نتیجه دلخواه دستیابی پیدا کرده و عوارض بعد عمل را کاهش دهید.

آمادگی‌های روز جراحی بینی

آمادگی برای عمل بینی، از چند ماه قبل از جراحی آغاز شده و تا روز قبل از آن، ادامه پیدا می‌کند. از مهم‌ترین نکاتی که در روز جراحی باید به آن‌ها توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شب قبل از عمل، با آسودگی بخوابید و از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید.
  • استرس نداشته باشید.
  • قبل از حضور در بیمارستان، موهای خود را بشویید.
  • بدون آرایش در بیمارستان، حاضر شوید.

رعایت نکات مذکور در روز انجام عمل جراحی، بسیار مهم و کلیدی است.

انواع عمل بینی
آمادگی بیمار حین عمل بینی

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

کسب نتایج مطلوب از عمل بینی، تا حدود زیادی به مهارت پزشک بستگی دارد. با این حال، مراقبت های بعد از جراحی هم تا حدود زیادی در نتیجه عمل تأثیرگذار است. یادتان باشد که بعد از عمل، باید نکات زیر را رعایت بنمایید:

  • تا زمان بهبود، از صحبت کردن بیش از حد، لبخند زدن، جویدن غذای سفت و …، خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و شدید اجتناب کنید.
  • به توصیه‌های جراح بینی خود، پایبند باشید.
  • هنگام مطالعه یا نگارش متن، سر خود را پایین نیاورید.
  • تا رسیدن به بهبودی، از مصرف دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی اجتناب کنید.
  • صورت خود را به آرامی بشویید، دوش گرفتن در زمان گچ گرفتگی بینی، ممنوع است.
  • از دستکاری و فشار به بینی خود خودداری کنید.
  • تا 3 هفته، از رفتن به مسافرت اجتناب کنید.
  • از خوردن غذاهایی که سبب تحریک بینی می‌شوند (مثل فلفل)، پرهیز کنید.
  • از آرایش صورت، به خصوص نواحی اطراف بینی، بپرهیزید.
  • بنا به اعتقاد برخی از متخصصین، تا 3 هفته بعد از عمل بینی، فرد نباید رابطه جنسی برقرار کند.
  • تا چند هفته بعد از عمل، عینک نزنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج عمل بینی مطابق با خواسته شما خواهد بود.

دوره نقاهت عمل بینی چقدر است؟

به‌طورکلی، دوره نقاهت جراحی بینی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این‌حال در اکثر موارد، فرد ظرف 3 الی 4 روز بعد از عمل، به طور کامل بهبود پیدا می‌کند. البته پس از این مدت، همچنان پانسمان روی بینی فرد می‌ماند. مدت زمان استفاده از پانسمان، به نظر پزشک بستگی دارد اما معمولا، بین 6 تا 10 روز، طول خواهد کشید. توجه به این نکته ضروری است که مراقبت‌های بعد از عمل در نتیجه آن، تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.

هزینه عمل بینی
مقایسه قبل و بعد از عمل بینی

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

به‌طورکلی، در رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی، باید به چند نکته توجه کرد. اول از همه، باید از نوشیدن مایعات گرم و خوردن غذاهای سفت مثل چیپس، شکلات، سوهان و …، خودداری کنید. این خوراکی‌ها، می‌توانند باعث آسیب رسیدن به بینی شوند. در قدم بعدی، فرد باید از مصرف غذاهای حاوی اسید، قند و خوراکی‌های فرآوری شده، اجتناب کنید. نکته بعدی، استفاده از میوه، سبزیجات، نوشیدنی‌های طبیعی و غذاهای ضد التهاب مثل ماهی، روغن زیتون، آووکادو، توت فرنگی و … است. با مصرف، این موارد غذایی، عوارض بعد از عمل به سرعت بهبود پیدا کند.

چه افرادی می‌توانند عمل بینی انجام دهند؟

هر کسی که از ظاهر بینی خود ناراضی است یا از مشکلات تنفسی رنج می‌برد، می‌تواند برای عمل بینی، اقدام کند. کسانی بیشتر برای انجام این عمل مراجعه می‌کنند که بینی نامتقاون یا دِ فرمه‌ای دارند. لازم به ذکر است که تنها افراد در بازه سنی 18 الی 50 سال، قادر به جراحی ناحیه بینی هستند. البته در نظر داشته باشید که اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، امکان دارد که دکتر گوش و حلق و بینی ، انجام این جراحی را برای شما، ممنوع اعلام کند.

چه افرادی نمی‌توانند جراحی بینی انجام دهند؟

با این که انجام عمل بینی پرطرفدار است اما برای همه، توصیه نمی‌شود. اگر قصد انجام عمل بینی را دارید، باید توجه کنید که جز هیچ کدام از گروه‌های زیر، نباشید:

  • افزاد زیر 18 سال
  • بیماران قلبی و عروقی
  • مبتلایان به کم خونی زیاد
  • بیماران دیابتی
  • افراد با اضافه وزن بالا
  • مبتلایان به آلرژی شدید

توجه! در زمان مراجعه به دکتر بینی، باید پزک خود را در جریان کامل وضعیت سلامتی خود بگذارید.

بهترین سن جراحی بینی

بهترین بازه سنی برای انجام عمل بینی، بین 18 تا 40 سالگی است. در این زمان، جسم به بلوغ کامل رسیده و پوس، حالت کشسانی و ارتجاعی مناسبی دارد.

انواع عمل بینی
معاینه بیمار قبل از انجام عمل بینی

تا چه سنی می‌توان عمل بینی انجام داد؟

بالاترین بازه سنی برای انجام عمل بینی، 45 سالگی است. بعد از این سن، ترمیم بینی سخت‌تر شده و عوارض ناشی از جراحی، بالاتر می‌رود.

عوارض جراحی بینی

عمل بینی با این که بسیار رایج است اما با این حال، به این سادگی‌ها هم نیست. کبودی، سردرد، عفونت، خونریزی، سیاهی زیر چشم و خون دماغ، عوارض عمل بینی هستند. در ادامه، تمامی مشکلاتی که ممکن است در اثر عمل بینی رخ دهد را نام برده‌ایم:

  • کبودی
  • سردرد
  • عفونت
  • خونریزی
  • سیاهی زیر چشم
  • خون دماغ
  • کاهش حس بویایی
  • حالت تهوع
  • مشکل در نفس کشیدن
  • کج شدن بینی
  • تغییر رنگ پوست بینی
  • تنگ شدن سوراخ بینی
  • از دست دادن حس چشایی
  • ایجاد لخته خون بزرگ
  • ایجاد کلویید و زخم
  • آسیب به چشم

جهت کاهش عوارض عمل بینی باید با یک جراح بینی حرفه‌ای، مراحل عمل بینی خود را پیش ببرید. برای این کار، باید ابتدا بدانید تخصص جراحی پلاستیک و تخصص گوش و حلق و بینی چیست. در این صورت، می‌توانید یک متخصص خوب را به خوبی تشخیص دهید. در ادامه هر یک از عوارض شایع جراحی بینی را معرفی خواهیم کرد.

کبودی صورت و بینی

حین جراحی بینی، مویرگ‌های اطراف بینی دچار پارگی و آسیب می‌شوند. به همین دلیل، کبودی اطراف بینی و زیر چشم، چندان دور از انتظار نخواهد بود. البته این کبودی‌ها، چند روز پس از جراحی از بین خواهند رفت.

جای زخم

به جا ماندن زخم یا اسکار بخیه، از عوارض عمل بینی باز است. در این روش، پزشک محل جراحی را می‌برد و سپس آن را بخیه می‌زند. برای رفع جای زخم، باید علاوه‌بر استعمال کرم، کمی هم باید صبور بود. ضمن این که داشتن رژیم غذایی مناسب که در آن انواع ویتامین‌های بدن تامین شوند و شامل مایعات باشد و نمک در آن جایی نداشته باشد، به بهبود جای زخم، کمک خواهد کرد.

عوارض جراحی بینی

عفونت بینی

عفونت، یکی دیگر از عارضه‌هایی‌ست که پس از جراحی بینی، اتفاق می‌افتد. عفونت می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای درمان این عارضه، می‌توان از داروهای ضد التهاب و عفونت استفاده کنید.

خونریزی بعد از عمل بینی

با توجه به این که در طول عمل بینی، برش‌های زیادی روی این عضو اعمال می‌شود، خونریزی بعد از عمل جراحی تا چند روز، طبیعی است. خونریزی بینی، گاهی خفیف است و گاهی شدت زیادی دارد. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که اگر خونریزی، شامل خونابه و ترشح باشد، طبیعی است اما اگر تشدید شده و مداوم باشد، یعنی مشکلی وجود دارد.

ورم بینی

یکی دیگر از عوارض جراحی بینی، ورم است. علت ورم بینی، به خاطر آسیب‌های وارد شده به بافت بینی در اثر عمل است. این مشکل کاملاً طبیعی بوده و پس از مدتی، از بین می‌رود. نوع دیگری از ورم بینی وجود دارد که به آن، ورم ثانویه می‌گویند. این نوع از ورم، در اثر تجمع مایع بین سلولی است و امکان دارد تا چند ماه، باقی بماند.

هزینه عمل جراحی بینی در سال 1403

اطلاع از هزینه عمل بینی، نگرانی بسیاری از افراد است. معمولاً بیمه، هزینه عمل جراحی بینی را پوشش نمی‌دهد. در میان انواع عمل بینی، تنها هزینه جراحی‌هایی که بابت مشکلات تنفسی انجام می‌شوند، توسط بیمه پوشش داده می‌شود. هرگونه تغییر شکل استخوان و غضروف بینی با هدف زیبایی، تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت. به‌هرحال، قیمت جراحی بینی به عوامل مختلفی نظیر علت عمل جراحی، تکنیک جراحی، مهارت پزشک و موقعیت بیمارستان، بستگی دارد. با این وجود، آمارها نشان می‌دهند که قیمت جراحی بینی در سال 1403، بیشتر از 20 میلیون تومان است.

هزینه عمل بینی
تاثیر عمل بینی روی چهره

آیا انجام عمل بینی ضروری است؟

عمل بینی، یکی از مورد تقاضاترین جراحی‌ها در ایران و جهان است. با این که جراحی بینی به ظاهر ساده است اما، برای انجام آن، فرد متقاضی باید توسط یک پزشک گوش، حلق و بینی یا دکتر جراحی پلاستیک به خوبی مورد معاینه قرار بگیرد. متخصص، آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد تا در نهایت، صلاحیت فرد را برای عمل، بررسی کند. گذشته از تشخیص پزشک، با توجه به عوارض عمل بینی همچون خونریزی و کبودی و محدودیت‌های پس از آن، تصمیم بگیرید که می‌خواهید عمل کنید یا خیر. برای مشورت با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر جراح پلاستیک هم می‌توانید، با استفاده از سامانه ثبت نوبت دکتردکتر، بهترین دکتر بینی شهرتان را پیدا کنید و اینترنتی، نوبت حضوری یا غیرحضوری بگیرید.

منابع:

stanfordhealthcare.org

سوالات متداول عمل بینی

پس از 1 هفته آتل بینی خارج می‌شود و پس از 3 الی 4 هفته فرد می‌تواند فعالیت‌های سنگین را آغاز کند. اما برای بهبود کامل و مشاهده نتیجه عمل بینی باید یک سال صبوری کرد.

خیر، معمولاً زخم ناشی از عمل جراحی باز بینی، با استعمال کرم تجویزی متخصص و گذر زمان از بین می‌رود. منتهی اگر فرد مراقبت های پس از عمل را رعایت نکند، احتمال باقی‌ماندن جای زخم و اسکار وجود دارد.

عمل جراحی بینی برای بیماران دیابتی، بیماران قلبی عروقی، افراد دارای چاقی مفرط، افراد دارای مشکلات روحی روانی مثل اضطراب شدید، کودکان زیر 18 سال و … توصیه نمی‌شود.

گاهی اوقات علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی تأخیر در عملکرد داروهای بیهوشی است، اما گاهی اوقات مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای فرد مثل کم کاری تیروئید، فشار خون، حساسیت و …، باعث دیر به هوش آمدن فرد می‌شود.

دست کم یک هفته پس از انجام عمل بینی فرد باید از مسافرت با هواپیما خودداری کند تا روند بهبود عوارض کند نشود. البته بنابه احتیاط این مدت زمان می‌تواند تا 14 روز افزایش پیدا کند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر