معرفی انواع روش‌های جوانسازی پوست صورت + توصیه‌های مراقبتی

معرفی انواع روش های جوانسازی پوست مانند استفاده از بوتاکس
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

لایه‌برداری و جوانسازی پوست می‌تواند از طریق لایه‌برداری شیمیایی، میکرودرم یا با لیزر انجام شود. هر یک از این تکنیک‌ها، برای از بین بردن چین و چروک، بهبود پوست به دلیل آسیب نور خورشید و کاهش اسکار آکنه استفاده می‌شود. با انتخاب روش درمانی جوانسازی پوست صورت، شاهد رفع تیرگی پوستتان و شاداب‌تر شدن آن خواهید بود.

انتخاب بهترین روش جوان‌سازی پوست به شرایط پوستی و جسمانی فرد بستگی دارد. ممکن است درمان‌های خانگی برای جوانسازی کافی باشد، یا نیاز به استفاده از مزوتراپی، کربوکسی تراپی یا سایر روش‌های جوانسازی پوست داشته باشید.

اگر به دنبال آشنایی با انواع روش‌های جوانسازی پوست هستید، تا انتهای این مطلب از مجله پزشکی و سلامت دکتردکتر با ما همراه باشید. مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

در انتهای همین مطلب و در بخش کامنت‌ها سؤال خود را بپرسید، تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ دهد.

جوانسازی پوست به چه معناست؟

جوانسازی پوست با هدف درمان و کاهش شدت آسیب‌های پوستی انجام می‌شود. این آسیب‌ها ممکن است به دلیل بیماری، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا پیری رخ داده باشند. برخی از روش‌های جوانسازی پوست تنها برای نواحی حساس استفاده می‌شوند، تا از بروز صدمات جانبی پوستی پیشگیری شود. زیرا هدف اصلی جوانسازی پوست، بهبود بافت و سلامت کلی پوست است. پزشکان متخصص، از طیف وسیعی از تکنیک‌ها مانند لیزر، تجویز محلول‌های ضد پیری، لیزر و مزوتراپی برای بهبود آسیب‌های پوستی کمک می‌گیرند.

به نقل از brilliantskinlosangeles:

پس از درمان‌های جوان‌سازی پوست، رعایت نکات مراقبتی برای حفظ نتایج و ماندگاری بیشتر نتایج به دست آمده ضروری خواهد بود. با رعایت این نکات، می‌توانید از حداکثر مزایای جوانسازی پوست با روش‌های مختلف برخوردار شوید.

معرفی روش‌های جوانسازی پوست

برای افزایش کلاژن، سفت شدن پوست و بهبود بافت پوست، روش‌های مختلفی ارائه شده‌اند. از جمله رایج‌ترین روش‌های تجویز شده توسط دکتر پوست برای جوانسازی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزوژل‌های جوانساز (پروفایلو و جالپرو)

مزوژل‌های جوانساز پوست به‌جای اینکه مانند کرم یا سرم روی سطح پوست قرار بگیرند، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند. در نتیجه، تأثیر آن‌ها برای بهبود وضعیت پوست بیشتر است. این محصولات با ترکیب انواع مواد فعال، از اسید هیالورونیک (HA) تا اسیدهای آمینه حیاتی ساخته می‌شوند. هدف این تقویت‌کننده‌ها، برگرداندن رطوبت و هیدراتاسیون طبیعی به پوست، تحریک تولید کلاژن و بهبود سلامت کلی پوست است.

تفاوت مزوژل‌های جالپرو و پروفیلو در این است که جالپرو برای درمان چین و چروک‌های ظریف استفاده می‌شود. این ترکیب برای بهبود چین‌های اطراف چشم‌ها، لیفت صورت و درمان افتادگی پوست مناسب است؛ اما، ژل پروفایلو برای درمان چین و چروک‌های قدیمی‌تر و سلول مرده پوست مؤثر خواهد بود. برای جوانسازی پوست با پروفیلو به حدود دو جلسه درمانی در بازه زمانی یک ماهه نیاز دارید. اما جالپرو را باید تعداد جلسات بیشتری استفاده کنید، تا نتیجه‌بخش باشد. هر دو این مواد ماندگاری حدود 6 ماهه دارند.

مشاوره تلفنی و متنی با دکتر پوست

هایفوتراپی

هایفوتراپی به طور معمول برای سفت کردن و جوانسازی پوست از طریق تحریک تولید کلاژن در لایه‌های عمیق‌تر پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با بهره‌گیری از امواج اولتراسوند متمرکز، بافت‌های خاصی را هدف قرار می‌دهد. هایفوتراپی علاوه بر سفت شدن پوست، به کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز نیز کمک کند.

لیزرهای جوانساز

لیزر ابریژن یا لایه‌برداری با لیزر، به عنوان تبخیر لیزر نیز شناخته می‌شود. این روش درمانی برای کاهش اسکار، لکه‌ها و چین و چروک‌های صورت کاربرد دارد. به طور کلی، این درمان می‌تواند مشکلاتی مانند تغییر رنگ چهره، پیری یا آسیب دیدگی پوست در اثر آفتاب، اسکار آکنه، زگیل، خطوط ریز، علائم کشش و چین و چروک‌های اطراف پیشانی، دهان یا زیر چشم را بهبود دهد.

 دو نوع لیزر برای بازسازی پوست استفاده می‌شود. لیزرهای ابلیتیو و لیزر غیر سایشی یا لیزر فرکشنال. لیزرهای ابلیتیو لایه‌های خارجی آسیب دیده پوست را ترمیم می‌کنند. اما لیزر غیر سایشی برای بهبود ظاهر پوست در نظر گرفته می‌شود.

لیزر فرکشنال (co2)

لیزرهای دی اکسید کربن می‌توانند لایه‌های نازک پوست نفوذ کند. این لیزرها آسیب‌های ناشی از نفوذ نور خورشید، چین و چروک، اسکار، زگیل، خال مادرزادی و سایر بیماری‌های پوستی را درمان می‌کنند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ برای تحریک تولید الاستین و کلاژن سازی پوست در نظر گرفته می‌شود. در این روش، پزشک متخصص از ابزاری که حاوی سوزن‌های کوچک، تیز و نازک است، برای تحریک پوست استفاده می‌کند. میکرونیدلینگ ممکن است دردناک باشد؛ بنابراین یک ساعت قبل از درمان از کرم بی حس کننده در محل مورد نظر، استفاده می‌شود.

در نوعی از این روش به نام میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی، انرژی فرکانس رادیویی از طریق سوزن‌های عایق شده به داخل پوست فرستاده می‌شود. حتی در برخی مواقع، موادی که شامل اسید هیالورونیک یا اسید اسکوربیک هستند نیز روی پوست اعمال می‌شوند. تا نفوذ سوزن‌ها به پوست عمیق‌تر باشد و میکرونیدلینگ جوانسازی را بهتر انجام دهد.

میکرونیدلینگ برای تحریک تولید الاستین و کلاژن سازی پوست
میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی برای نفوذ عمیق به پوست و جوانسازی بهتر

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن را می‌توان روی گردن، دست‌ها، صورت یا بدن استفاده کرد. در این روش درمانی، پوست لایه‌برداری شده و لایه‌های اضافی آن از طریق مکش برداشته می‌شوند. این درمان برای انواع پوست بی‌خطر است و حداقل عوارض جانبی را دارد. میکرودرم ابریژن می‌تواند چین و چروک و خطوط ریز را به حداقل برساند. همچنین، این روش درمانی، لکه‌های پیری و اسکارهای خفیف آکنه را کاهش داده و در عین حال، رنگ پوست را روشن و می‌کند. این درمان را می‌توان در یک جلسه یا طی یک سری جلسات انجام داد. تعداد جلسات مناسب درمان میکرودرم ابریژن توسط پزشک مشخص می‌شود.

نوع دیگری از این روش که به عنوان درم ابریژن شناخته می‌شود، لایه‌های زیر پوست را از بین می‌برد و پوست را جهت رشد سلول‌های جدید، تحریک می‌کند. این روش درمانی تنها برای افرادی که قصد دارند اثر زخم‌ها و لکه‌های پوستی را کاهش دهند تجویز می‌شود.

مزوتراپی پوست

مزوتراپی یک عمل زیبایی کم تهاجمی است که باعث احیا و آبرسانی پوست می‌شود. در این روش، با استفاده از نیدلینگ آرایشی، ترکیبی از ویتامین‌ها مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل آبرسان طبیعی، مستقیماً به مناطق مشکل دار پوست تزریق می‌شود. این روش برای رفع بسیاری از عیوب زیبایی شناختی پوست استفاده می‌شود. مزوتراپی برای درمان سلولیت، مشکلات پوستی مانند چین خوردگی پوست و رفع مشکلات پوست حساس مناسب است.

ترکیبی از ویتامین‌ها مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل آبرسان طبیعی برای جوانسازی پوست
برای درمان سلولیت، مشکلات پوستی مانند چین خوردگی پوست با مزوتراپی

پی آر پی صورت

پی‌آرپی صورت برای افرادی مناسب است که دارای چین و چروک، آسیب‌های ناشی از نور خورشید یا اسکار هستند. این کار منجر به افزایش تولید الاستین و کلاژن می‌شود. در نتیجه، پوست سفت‌تر، پرتر و صاف‌تر به نظر می‌رسد. تحقیقات نشان می‌دهد که پی آر پی عوارض جانبی کمی دارد. بنابراین کسانی که نیاز به بهبود در هیپرپیگمانتاسیون، سفتی پوست و چین‌های پوستی دارند، از این روش کمک می‌گیرند. برای استفاده از این روش جهت جوانسازی پوست، لازم است از متخصص پوست و مو مشورت بگیرید.

اسید تراپی

لایه‌برداری شیمیایی برای درمان چین و چروک، اسکارهای سطحی، لکه‌های افزایش سن و تغییر رنگ پوست استفاده می‌شود. در این روش، محلول اسیدی برای برداشتن لایه‌های بالایی اپیدرم پوست به کار می‌رود. در اسید تراپی پوست، نوع و قدرت محلول اسید تعیین کننده میزان نفوذ ماده به پوست و تأثیر حاصل از آن است. برای استفاده از این روش می‌توانید به کلینیک پوست و مو مراجعه کنید.

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی یکی از روش‌های غیر جراحی زیبایی است که برای درمان سلولیت، ترک‌های پوستی و سیاهی زیر چشم استفاده می‌شود. این روش درمانی نسبت به سایر روش‌های درمانی کاهش سلولیت، کم تهاجمی‌تر است. در کربوکسی تراپی از دی اکسید کربن برای تحریک گردش خون و لنف در ناحیه تحت درمان و بهبود گردش خون، کشش، خطوط ریز و چین و چروک استفاده می‌شود. جهت شناخت نحوه مراقبت‌های پس از درمان و پیشگیری از عفونت‌های پوستی در این روش، حتماً دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک را رعایت کنید.

و بهبود ظاهر سلولیت، ترک‌های پوستی و سیاهی زیر چشم با کربوکسی تراپی
بهبود گردش خون و کاهش سلولیت پوستی با کمک کربوکسی تراپی

تزریق ژل

فیلرهای پوستی به بازگرداندن حجم و پری صورت کمک می‌کنند. این روش درمانی می‌تواند نیاز به جراحی زیبایی ندارد جایگزین مناسبی برای لیفت صورت، لیفت ابرو یا پلک است. درمان افتادگی پلک، بهبود اثرات اسکار و چین و چروک‌های پوستی، از جمله مزایای تزریق ژل محسوب می‌شود. برای درمان لک‌های پوستی یا بسته شدن منافذ پوست نیز می‌توانید از این روش درمانی کمک بگیرید.

تزریق کلاژن

پرکننده‌های تزریقی کلاژن یا چربی، برای اصلاح چین و چروک‌ها، فرورفتگی‌های پوست یا جای زخم انجام می‌شود. این روش شامل تزریق یک ماده (کلاژن یا چربی) به پوست به منظور حجیم یا پر کردن ناحیه تحت درمان است و شبیه استفاده از ویتامین جوان‌سازی پوست عمل می‌کند. دوان مراقبت از پوست پس از انجام این روش، کوتاه خواهد بود.

مزوژل های جوانساز پوست برای رفع چین و چروک
از بین بردن چین های عمیق و ظریف پوستی با کمک مزوژل های جوانسازی

تزریق بوتاکس

بوتاکس با مسدود کردن اعصاب، باعث تضعیف برخی از عضلات صورت می‌شود. بوتاکس معمولاً تا حدود سه ماه ماندگاری دارد. افرادی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند، امکان استفاده از این روش درمانی را نخواهند داشت. در تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست، احتمال بروز عوارضی مانند کبودی، تورم، درد و افتادگی پلک وجود دارد.

پلاسما جت

پلاسما جت یکی از تکنیک‌های پیشرفته جوانسازی پوست است، که برای سفت کردن و بازسازی پوست در نظر گرفته می‌شود. این روش برای لیفت کردن پوست مخصوصاً در پلک‌های فوقانی مؤثر است. چون پوست اطراف چشم‌ها بسیار نازک است و زود خاصیت ارتجاعی خودش را از دست می‌دهد، پلاسما جت بهبود این عارضه کمک کند. پلاسما جت مشکلاتی مانند ضایعات پوستی، اسکارها، خال‌ها، فیبروم‌ها، رنگدانه‌ها و تلانژکتازی را نیز برطرف می‌کند.

لیفت پوست

لیفت صورت یک روش درمانی غیر جراحی است و بدون دستگاه انجام و توسط دکتر لیفت صورت می‌شود. برای جوانسازی پوست، بهبود چین‌های ناحیه گونه‌ها، پیشانی، خط فک و گردن می‌توانید از لیفت استفاده کنید. با لیفت کردن صورت، خاصیت کلاژن سازی پوست تقویت می‌شود. در نتیجه، به مرور پوست صاف‌تر و جوان‌تر خواهد شد. لیفت به عنوان سریع‌ترین راه جوانسازی پوست نیز شناخته می‌شود. عوارض جوانسازی پوست در این روش، نسبت به موارد دیگر کمتر است.

لیفت کردن چانه، پلک ها و گونه برای سفت و جوان شدن پوست
کاهش چروک های ریز و درشت پوستی با کمک لیفت

روش‌های خانگی جوانسازی

درمان‌های خانگی گزینه‌‌ای در دسترس و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای جوانسازی پوست محسوب می‌شوند. برای جوانسازی پوست در خانه، می‌توانید از سرم های غنی از آنتی‌اکسیدان استفاده کنید. استفاده از ماسک‌های آبرسان و تکنیک‌های لایه‌بردار خانگی نیز می‌تواند برای جوانسازی پوست موثر باشد. حتی از کرم‌هایی مانند آلفا هیدروکسی نیز می‌توانید برای جوانسازی پوست کمک بگیرید. این کرم‌ها، حاوی گروهی از اسیدهای گیاهی و حیوانی بوده و برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شوند.

بهترین روش جوانسازی پوست صورت کدام است؟

برای انتخاب بهترین روش برای جوانسازی و رفع چروک‌های پوستی، لازم است که روش‌های رایج در این زمینه را با هم مقایسه کنید. در جدول زیر، درباره نحوه انجام این روش‌ها و شرایط آن‌ها موارد مهم را ارائه کرده‌ایم:

روش جوانسازیتعداد جلسات حدودیمزایامعایب
لیزر فرکشنال CO21 تا 3 جلسهبهبود چین و چروک‌ها، بافت پوست و لک‌های صورتنیاز به زمان بهبودی، قرمزی و تورم موقت
هایفوتراپی (HIFU)1 تا 2 جلسهسفت شدن پوست بدون نیاز به جراحیامکان مشاهده نتایج کامل بعد چند ماه
میکرونیدلینگ4 تا 6 جلسهتحریک کلاژن، بهبود بافت پوست و جای زخم‌ها یا اسکارهاقرمزی و تورم موقت، نیاز به تکرار دوره‌ای درمان
مزوتراپی4 تا 8 جلسههیدراتاسیون و تغذیه عمقی پوستنیاز به جلسات متعدد، تأثیر موقتی روی پوست
تزریق فیلر (ژل)1 تا 2 جلسهپر کردن خطوط و چین و چروک‌های عمیق پوستینیاز به تکرار هر 6 تا 12 ماه برای ماندگاری نتیجه
تزریق بوتاکس1 تا 2 جلسهکاهش چین و چروک‌های پویا مانند خطوط پیشانیتأثیر موقت حدود 3 تا 6 ماه
میکرودرم ابریژن4 تا 8 جلسهبهبود سطحی پوست و جوانسازی و پاکسازی پوستتأثیر کم در رفع چروک‌های عمقی

هزینه هر کدام از این روش‌ها، با توجه به تعداد جلسات درمانی، کلینیک محل درمان و تخصص پزشک مشخص خواهد شد.

چه زمانی باید جوانسازی پوست انجام داد؟

پوست به مرور خاصیت کلاژن سازی خودش را از دست می‌دهد. در نتیجه، در هر سنی شرایط مراقبت از پوست متفاوت است. نحوه مراقبت از پوست و جوانسازی آن در سال‌های مختلف زندگی عبارت‌اند از:

  • در دهه زندگی 20: در این دوره، توصیه می‌شود که از روش‌های پیشگیرانه مانند استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب‌کننده‌ها برای حفظ سلامت پوستتان کمک بگیرید.
  • در دهه 30 زندگی: در این سن، ممکن است اولین خطوط ریز و کاهش تولید کلاژن مشاهده شود. در این مرحله از زندگی، استفاده از روش‌های جوانسازی غیرتهاجمی نظیر میکرودرم ابریژن یا میکرونیدلینگ می‌تواند برای جوانسازی پوست مؤثر واقع شود.
  • در دهه 40: در این سن با شروع چین و چروک‌های عمیق‌تر و کاهش حجم پوست مواجه می‌شوید. در نتیجه نیاز به اقدامات تهاجمی‌تر نظیر تزریق بوتاکس، فیلرها یا هایفوتراپی ضروری خواهد بود.
  • در دهه 50 و بالاتر: در این سنین، افتادگی پوست و ظهور چین و چروک‌های عمیق‌تر می‌شود. بنابراین، نیاز به درمان‌های قوی‌تر مانند لیزر فرکشنال یا تزریق فیلرهای عمقی خواهید داشت.

شرایط پوست نیز در انتخاب روش درمانی مؤثر است. کسانی که به دلیل آفتاب سوختگی نیاز به درمان دارند، می‌توانند از روش‌هایی مانند لیزر فرکشنال استفاده کنند. برای بهبود جای زخم یا جوش، می‌توانید از میکرونیدلینگ یا میکرودرم ابریژن استفاده کنید. برای درمان چین و چروک‌های پوستی نیز می‌توانید از بوتاکس یا فیلرها کمک بگیرید.

اگر فرد به مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس یا عفونت‌های فعال مبتلا باشد، لازم است از سایر روش‌های جوانسازی برای بهبود آسیب‌های پوستی خودش کمک بگیرد. جهت شناخت بهتر روش‌های جوانسازی پوست، لازم است درباره تخصص پوست و مو چیست اطلاعات کسب کنید.

انتخاب زمان مناسب برای جوانسازی پوست و کاهش رد پیری
بهبود خاصیت کلاژن سازی و چین و چروک های پوستی در سنین مختلف

مراقبت‌های بعد از جوانسازی پوست

برای اینکه درمان‌های جوانسازی پوست مؤثر واقع شوند، لازم است نکات مراقبتی را حتما رعایت کنید. از جمله این موارد می‌توان به توصیه‌های زیر اشاره کرد:

  • چند روز اول پس از درمان، پوست حساس و متورم است و احساس سوزش خواهید داشت. اگر در این دوران، تاول روی پوست ظاهر شد، آن‌ها را نخارانید یا بر ندارید. زیرا این مشکل می‌توانند باعث ایجاد زخم و عفونت شود.
  • پنج تا هفت روز پس از لایه‌برداری پوست با لیزر، ممکن است پوست خشک شود. در این شرایط، با توجه به توصیه متخصص پوست می‌توانید صورت خود را 2 تا 5 بار در روز با استفاده از محلول نمکی یا محلول سرکه رقیق بشویید.
  • در چهار شب اول بعد از درمان، یک بالش اضافی زیر سرتان قرار دهید. سعی کنید به جلو خم نشوید یا سر را روی بالش فشار ندهید، تا نتیجه جوانسازی تحت تاثیر قرار نگیرد.
  • در طی 24 تا 48 ساعت اول، اگر پوست قرمز و متورم است، هر 2 ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • یک لایه نازک از مرطوب کننده تجویز شده توسط پزشک، روی پوست بمالید، تا کاملاً بهبود پیدا کند. مرطوب کردن پوست به جلوگیری از عفونت پوست در حال بهبودی نیز کمک می‌کند.
  • از مصرف محصولات مراقبت از پوست دارای ترکیبات تند مانند رتینول یا اسید گلیکولیک، خودداری کنید.
  • از آرایش زودهنگام پوست خودداری کنید. زیرا محصولات مراقبت از پوست، لوازم آرایشی نیز می‌توانند پوست را پس از بازسازی پوست با لیزر تحریک کنند. باید 2 تا 3 هفته صبر کنید تا پوست کاملاً بهبود پیدا کند.
  • اشعه ماوراء بنفش روی پوست تاثیر منفی دارد. بنابراین، پس از لایه‌برداری پوست، لازم است که از حضور در برابر نور آفتاب خودداری کنید. در صورت حضور در محیط باز، کرم ضد آفتاب با SPF بالای 30 را به طور مرتب در طول روز استفاده کنید. تا انجام بهترین و موثرترین روش جوانسازی پوست برایتان مؤثر واقع شود.

با رعایت این موارد، فرد می‌تواند شاهد بهبود وضعیت پوستی خودش چند ماه پس از درمان باشد.

بهترین پزشک برای جوانسازی پوست

برای جوانسازی پوست و رفع چین و چروک‌های پوستی، توصیه می‌کنیم که به پزشکان متخصص این حوزه مراجعه کنید. دکتر متخصص پوست، مو و زیبایی، تکنیک‌های جوانسازی پوست صورت را می‌شناسد. بنابراین، بهترین روش جوان سازی پوست را با توجه به شرایط سنی و وضعیت سلامتی متقاضی برای او انتخاب می‌کند. حتی امکان دارد که پزشک از ترکیب چند روش برای رفع آسیب‌های پوستی کمک بگیرد، تا پوست شاداب‌تر و جوان‌تر شود.

برای دریافت نوبت متخصص پوست و مو و زیبایی در شهر خود با مراجعه به پلتفرم آنلاین و پزشکی دکتردکتر، می‌توانید به بهترین متخصصان این حوزه دسترسی داشته باشید.

منابع:

 

verywellhealth.com

brilliantskinlosangeles.com

dermindy.com

bwaesthetics.com

yourfacemd.com

medparkhospital.com

سؤالات متداول جوانسازی پوست

این روش دائمی نیست و اثرات آن موقتی خواهد بود. در نتیجه، باید مجددا درمان مورد نظر را تکرار کنید.

اغلب افراد می‌توانند از روش‌های کم تهاجمی جوانسازی مانند تزریق فیلر یا لیفت صورت استفاده کنند.

با توجه به روش درمان انتخابی، معمولا یک تا دو ماه زمان نیاز است تا نتیجه واقعی جوانسازی قابل مشاهده باشد.

بوتاکس برای از بین بردن چین‌های عمیق روی پوستی استفاده شود. در صورتی که فیلر چین‌های ظریف و متوسط را از بین می‌برد.

با توجه به تشخیص پزشک متخصص، امکان ترکیب این روش‌ها برای جوانسازی پوست وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: ندا سامانی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*