اختلال خواندن یکی از مشکلات شایع یادگیری است که بر مهارتهای زبانی، خواندن و نوشتن، بهویژه در کودکان تأثیر میگذارد. این اختلال به دلایل ژنتیکی، محیطی یا مغزی بهوجود میآید و به شکلهای مختلفی چون دیسلکسیا صوتی، سطحی و دوگانه بروز میکند. علائم آن شامل دشواری در خواندن، هجی کردن و نوشتن است.
هرچند درمان قطعی وجود ندارد، شناسایی زود هنگام و استفاده از روشهای آموزشی و تکنیکهای رواندرمانی میتواند به مدیریت این شرایط کمک کرده و به افراد برای مقابله با این مشکلات یاری رساند.
در این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر به اختلال خواندن در کودکان و بزرگسالان، علائم آن و موثرترین روشهای پیشگیری و درمان پرداختهایم.
در انتها، اگر سوال خاصی در این مورد دارید، در قسمت نظرات بنویسید. کارشناس سلامتی دکتردکتر به آن پاسخ خواهد داد.
اختلال خواندن چیست؟
انواع اختلال خواندن
این اختلال انواع مختلفی دارد که علاوهبر دشواری خواندن، یادگیری زبان دوم را هم دچار مشکل میکند. در ادامه، به انواع این اختلال پرداختهایم:
دیسلکسیا در حال رشد
این نوع دیسلکسیا ژنتیکی است و فرد از زمان تولد با مشکلاتی در پردازش صوتی مواجه است که مانع تجزیه و تحلیل کلمات میشود.
دیسلکسیا اکتسابی
ناشی از آسیبهای مغزی مانند سکته یا زوال عقل است که باعث از دست دادن توانایی خواندن میشود.
دیسلکسیا صوتی
افراد مبتلا به این نوع در تجزیه کلمات به صداهای آنها مشکل دارند، که منجر به دشواری در تلفظ و شبیهسازی کلمات ناآشنا میشود. اختلال تکلم در نتیجه این نوع اختلال بروز میکند.
نوع سطحی
باعث مشکل در یادگیری کلمات و ترکیب آنها میشود، بهویژه کلماتی که املای نامنظم دارند.
دیسلکسیا دوگانه
افراد مبتلا به این نوع اختلال، همزمان با مشکل در پردازش صوتی و نامگذاری سریع مواجه هستند، که منجر به چالشهای شدیدتر در خواندن میشود.
نوع نقص نامگذاری سریع
فرد در نامگذاری سریع حروف، اعداد یا اشیاء مشکل دارد که سرعت خواندن و بازیابی کلمات را کاهش میدهد.
علائم و نشانههای اختلال دیسلکسیا
- دشواری در خواندن؛ خواندن متنها به صورت آهسته و با اشتباه فراوان به دلیل ناتوانی در صحیح و روان خواندن کلمات
- چالشهای هجی کردن؛ ناهماهنگی در هجی کردن و ناتوانی در به خاطر سپردن املای صحیح کلمات
- دشواری در نوشتن؛ کند انجام شدن تکالیف نوشتاری و ناتوانی در سازماندهی افکار خود بهطور منظم روی کاغذ
- مشکلات در آگاهی صوتی؛ دشواری در شناسایی و دستکاری صداهای موجود در کلمات، مانند ترکیب صداها برای ساختن کلمات یا تقسیم کلمات به صداهای فردی
- دشواری در پیروی از دستورالعملها؛ ناتوانی در پیگیری دستورات چندمرحلهای یا به خاطر سپردن توالیها
- تاخیر در توسعه گفتار؛ شروع به صحبت کردن دیرتر از همسالان خود
- دشواری در مدیریت زمان؛ ناتوانی در تخمین زمان، رعایت ضربالاجلها و سازماندهی موثر وظایف
- اجتناب از خواندن بلند؛ به دلیل شرم از اشتباهات احتمالی
دیسلکسیا با هوش فرد ارتباطی ندارد؛ افراد مبتلا به این اختلال اغلب دارای هوش متوسط یا بالاتر از متوسط هستند. در جدول زیر، علائم این اختلال در هر بازه سنی ارائه شده است:
بازه سنی | علائم اختلال |
قبل از مدرسه (پیش دبستانی) | عدم یادگیری و بخاطر سپردن حروف الفبا تلفظ نادرست برخی حروف مشابه و آشنا (برای مثال ت و د) دیر صحبت کردن |
در سنین مدرسه | خواندن بسیار کمتر از سطح مورد انتظار مشکل در یافتن کلمه مناسب یا پاسخ به سوالات تلفظ اشتباه در خواندن کلمات غلط املایی کلمات آسان مانند مامان |
در نوجوانی و بزرگسالی | عدم درک گفتهها و جوکها مشکل در بخاطر سپردن اعداد و کلمات مانند رمز عبور ناتوانی در خلاصه کردن داستان عدم یادگیری زبان دیگر |
اگر متوجه این علائم در فرزندتان شدید، حتما با پزشک یا مشاور ملاقات کنید.
مشکل در تلفظ کلمات
کودک در تلفظ کلمات، بهویژه کلمات همقافیه، مشکل دارد و ممکن است دیرتر از همسنوسالهای خود شروع به حرف زدن کند. این مشکل معمولاً قبل از ورود به مدرسه توسط والدین شناسایی میشود.
دشواری در تشخیص و ارتباط بین حروف و صداها
کودکان مبتلا به دیسلکسیا در تشخیص صداهای مختلف کلمات و ارتباط آنها با حروف مشکل دارند. این مسئله معمولاً در اوایل دبستان مشخص میشود، زمانی که کودک قادر به یادگیری صداهای حروف نیست. برخی از والدین هم به اشتباه، فرزندشان را در این سن دچار سندروم لالی تصور میکنند که نمیتواند در شرایط خاص یا در مدرسه حرف بزند.
مشکل در درک معنای جملات
برخی کودکان نمیتوانند صداها را به کلمات و جملات تبدیل کنند. این مشکل در ادغام صداها با حروف از علائم اختلال خواندن است.
کندی در خواندن و نوشتن
کودک مبتلا به دیسلکسیا در پردازش و درک همزمان خواندن و نوشتن مشکل دارد. این کندی معمولاً توسط معلمان در مدرسه تشخیص داده میشود.
علل ابتلا به این اختلال چیست؟
عوامل ژنتیکی و ارثی
طبق مطالعه منتشر شده در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NIH)،
کودکی که والدینش مبتلا به این اختلال است، 40 تا 60 درصد احتمال دارد که این اختلال را به ارث ببرد. حتی برخی مواقع، بیماریهای ژنتیکی مانند سندرم داون هم میتواند در افزایش ریسک ابتلا به دیسلکسیا دخیل باشند.
بیشتر افراد در بدو تولد دچار این اختلال هستند؛ اما امکان نقشآفرینی عوامل دیگر مانند اختلال در مغز و عوامل محیطی هم وجود دارد.
مسائل مرتبط با رشد مغزی و عصبی
در افراد مبتلا به این اختلال، مغز بهطور متفاوتی شکل گرفته و عمل میکند. ساختار و شیمی مغز این افراد نیز تفاوتهای قابل توجهی دارد. به همین دلیل، عواملی مانند عفونتها، اختلالات در رشد جنین و زایمان زودرس میتوانند احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش دهند.
عوامل محیطی و آموزشی
چگونه این اختلال تشخیص داده میشود؟
این اختلال را نمیتوان با هیچ تست یا آزمایشی بهطور قطعی تشخیص داد. با این حال، سه عامل کلیدی در تشخیص آن وجود دارد که عبارتند از:
- نقش روانشناس یا متخصص یادگیری؛ شناسایی مشکلات اجتماعی، اضطراب یا افسردگی در کودک با پرسیدن سوالاتی از والدین و کودک
- ابزارها و آزمونهای تشخیصی؛ تجزیه و تحلیل سطح و کیفیت مهارتهای خواندن کودک با انجام تستهای روانشناختی و یادگیری توسط کودک
- اهمیت تشخیص زودهنگام؛ ارائه راهکارهای موثرتر برای درمان این اختلال
نقش والدین و معلمان در کمک به درمان اختلال خواندن در دانش آموزان ابتدایی
پیشگیری از مشکلات ناشی از اختلال در خواندن
در حال حاضر پیشگیری از دیسلکسیا ممکن نیست، اما شناسایی و مداخله زودهنگام میتواند اثرات آن را بهطور چشمگیری کاهش دهد. در ادامه، به مهمترین اقدامات برای مدیریت این اختلال پرداختهایم:
- اهمیت محیط حمایتی در خانه و مدرسه؛ کودکان، با هدف افزایش عزتنفس، بهبود ارتباط اجتماعی، کاهش اضطراب و درنهایت دستیابی به نتایج بهتری برای سلامت روان باید در خانه و مدرسه حمایت شوند.
- برنامههای آموزشی در سنین پایین؛ مشغول کردن کودکان به فعالیتهایی برای تقویت توانمندیهای صوتی مانند بازیهای قافیهای و شناسایی صداها، توانایی آنها در پردازش زبان را بهبود میبخشد. همچنین، کتاب خواندن منظم برای کودکان و تشویق آنها به مطالعه با صدای بلند این مهارتها را تقویت خواهد کرد.
- مشارکت والدین؛ والدین باید با ایجاد یک محیط غنی از زبان در خانه، از کودکان حمایت کنند. مطالعه کتاب در کنار هم، بحث در مورد داستانها و تشویق به روایتگری دایره لغات و مهارتهای درک مطلب کودکان را تقویت میکند.
- ارزیابی حرفهای؛ در صورت وجود نگرانی از پیشرفت خواندن و نوشتن کودک، مراجعه به روانشناس آموزشی کمککننده خواهد بود. ارزیابیهای زودهنگام منجر به ارائه مداخلات بهموقع برای رفع اختلالات یادگیری میشود. از سوی دیگر، چنانچه یکی از اعضای خانواده به این اختلال مبتلا باشد، مراجعه بهموقع به دکتر متخصص لازم است.
شناسایی زودهنگام این اختلال، گامی موثر در بهبود آن
اختلال خواندن، یک اختلال رایج در یادگیری است که نیاز به شناسایی زودهنگام و مداخلات ویژه دارد. با استفاده از روشهای آموزشی مناسب، ابزارهای کمکآموزشی و حمایتهای روانشناختی میتوان به افراد مبتلا برای مقابله با این چالشها کمک کرد. همچنین، والدین، معلمان و روانشناسان در شناسایی و درمان موثر این اختلال نقش بسیار مهمی برعهده دارند. شناسایی و پشتیبانی بهموقع تاثیر زیادی در بهبود عملکرد افراد مبتلا به دیسلکسیا خواهد داشت.
چنانچه نگران کودک خود هستید و فکر میکنید که به ارزیابیهای تخصصی در این مورد نیاز دارد، هرچه زودتر به دکتر متخصص اختلال خواندن مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از این متخصص، به سایت دکتردکتر مراجعه کرده و از امکان نوبتدهی آنلاین این پزشک بهرهمند شوید.
منابع:
nichd.nih.gov
americanbrainfoundation.org