مشکلات و عوارض نداشتن سکس چیست؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

آیا تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر رابطه جنسی نداشته باشید، دچار چه مشکلاتی می‌شوید؟ آیا واقعا نداشتن رابطه جنسی با عوارضی همراه است؟ پاسخ مثبت است. همانطور که داشتن رابطه جنسی فراوان ضرر دارد، مشکلات و عوارض نداشتن سکس هم کم نیست. به عبارت دیگر نداشتن سکس بر جنبه‌های مختلف فردی تاثیر منفی می‌گذارد اگر مشکلی در این زمینه میان زوجین پیش بیاید، ازدواج و رابطه زوجین با مشکل جدی رو به رو می‌شود.

از این دست مشکلات، معمولا بیشتر در مین ساکنین شهرهای بزرگی مثل پگاتخت رخ می‌دهد برای همین  مراجعه به یک مشاور در تهران و سکس‌تراپیست می‌تواند کارگشا باشد؛ تا علت را پیدا کند و رابطه جنسی میان زوجین را به حالت قبل برگرداند. البته در هر کجای ایران که هستید، امکان مراجعه به بهترین پزشکان روانشناس شهرتان برای شما از طریق دکتردکتر میسر است.

اما چرا رابطه جنسی اهمیت دارد؟ عوارض نداشتن سکس چیست؟ در این مطلب از مجله دکتردکتر همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

مشکلات و عوارض نداشتن سکس؛ چرا داشتن رابطه جنسی مهم است؟

همانطور که می‌دانید برای تشکیل خانواده و امنیت جسمی و روانی افراد، به ازدواج زن و مرد و رابطه جنسی، نیاز است. در واقع رابطه جنسی برای صمیمیت زوجین ضروری است و نداشتن آن مشکلات جسمی و روانی زیادی را برای طرفین رابطه به وجود می‌آورد.

امروزه مشکلات و عوارض نداشتن سکس یکی از دلایل اصلی زوجین برای طلاق است. برای همین لازم است آگاهی خود را نسبت به رابطه جنسی افزایش دهید و نسبت به نیاز همسر خود بی توجه نباشید.

خوب است اشاره کنیم که رابطه جنسی شیوه‌ای برای ابراز عشق و علاقه زوج‌ها به ‌هم است آن‌ها از این راه نیازهای روانی خود را تامین می‌کنند.

پس اگر این نیاز روانی به ‌درستی ارضا نشود یا کم باشد، روی کیفیت رابطه نیز اثر می‌گذارد و کم‌ کم باعث دوری فیزیکی و روحی زوجین می‌شود.

در پی این اتفاق، زوجین با شایع‌ترین پیامد نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج، یعنی طلاق عاطفی مواجه می‌شوند. در طلاق عاطفی نیز زن و شوهر صرفا با ‌هم هم‌خانه می‌شوند و از صمیمیت آن‌ها با هم کاسته می‌شود.

دلایل نداشتن رابطه بعد از ازدواج چیست؟

علت نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج میان زوجین متفاوت است و می‌تواند دلایل مختلفی مانند فقدان صمیمیت بین زن و مرد، وجود بیماری یا مشکلات جسمی، روانی، استرس، تولد فرزندان، عادی شدن رابطه، افزایش سن و غیره را در بربگیرد.

علاوه بر این نداشتن رابطه جنسی میان زوجین ممکن است بر اثر عدم صمیمیت جنسی میان زوجین رخ دهد و باعث سردی و بی میلی آن‌ها نسبت به یکدیگر و موضوعات جنسی شود. به بیان دیگر ممکن است عشق بازی در میان زوجین از بین رفته باشد و آن‌ها سکس را تنها به خاطر وظیفه جنسی خود انجام دهند.

مهم‌ترین عوامل نداشتن سکس در زنان

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث نداشتن رابطه جنسی در زنان بعد از ازدواج می‌شود، بی میلی جنسی و سرد مزاجی است. این عامل در زنان شیوع بیشتری دارد و حدود یک سوم زنان در سن ۱۸ تا ۵۹ سالگی دچار سرد مزاجی می‌شوند.

در حالی که این آمار در مردان به ۱۵ درصد بیشتر نمی‌رسد. در حالت کلی از عوامل نداشتن سکس در زنان بعد از ازدواج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجربه و خاطره جنسی ناخوشایند قبل از ازدواج
  • داشتن اختلالات جنسی مانند واژینیسموس یا آلت‌‌هراسی
  • ابتلا به مشکلات جنسی مانند درد هنگام مقاربت
  • عدم تفاهم جنسی با همسر و خجالت کشیدن در بیان احساسات و تمایلات جنسی خود
  • داشتن توقع زیاد مرد از همسرش
  • عدم وجود حس دوست داشتن و عشق و صمیمیت میان زوجین

عوارض نداشتن سکس چیست؟

مهم‌ترین عوامل نداشتن سکس در مردان

همانطور که می‌دانید برای نداشتن میل به انجام رابطه جنسی دلایل عمومی و اختصاصی زیادی وجود دارد که مردان نیز این موضوع مبرا نیستند.

یکی از دلایلی که مردان و زنان را به نداشتن رابطه جنسی ترغیب می‌کند و در بالا نیز به آن اشاره شد، بی‌میلی جنسی یا سرد مزاجی است که در مردان مانند زنان چندان شایع نیست، اما بی‌تاثیر هم نیست.

پس برای پیدا کردن علت نداشتن رابطه جنسی در مردان، باید به دنبال عوامل دیگری باشیم. عواملی همچون:

مشکلات و بحران مالی

مشکلات مالی، مشغولیات ذهنی و بحران مالی از عواملی است که باعث بر هم زدن روحیه فرد شده و تمایل مرد را برای برقراری سکس کاهش می‌دهد.

مشکلات جنسی

شایع‌ترین علت نداشتن سکس در مردان بعد از ازدواج، اختلالاتی است که در نعوظ یا انزال رخ می‌دهد و آن‌ها را به داشتن رابطه دچار بی میلی می‌کند.

افزایش سن و کاهش هورمون جنسی

از علت‌های دیگر بی میلی جنسی در مردان بعد از ازدواج، افزایش سن و کاهش تعداد هورمون‌های جنسی تستوسترون است.

هر چند مردها بر خلاف زن‌ها در سنین بالا نیز میل جنسی زیادی دارند، اما گاهی اوقات با افزایش سن و تغییرات هورمونی، مرد سرد مزاج می‌شود.

عدم همراهی زن در رابطه جنسی

یکی دیگر از مواردی که باعث بی میلی و نداشتن رابطه جنسی در مردان بعد از ازدواج می‌شود، رفتار خشک و عاری از صمیمیت زن در رابطه جنسی با مرد است.

افسردگی

در صورتی که فرد به افسردگی مبتلا شود، نه تنها رابطه جنسی او با همسرش، بلکه روال کل زندگی او به هم می‌خورد و دچار اختلالات روانی و جسمی نیز می‌شود.

در صورتی که افسردگی یک بیماری تلقی شود و مرد به مصرف داروهای ضد افسردگی روی آورد، بی‌میلی جنسی او افزایش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است زوجین همراه یکدیگر باشند و صبر زیادی را تحمل کنند.

ترس از برقراری رابطه

یکی دیگر از عواملی که در نداشتن سکس در مردان موثر است، ترس از رابطه است که باعث سردی و بی میلی جنسی می‌شود.

گاهی اوقات اختلال در نعوظ و زود انزالی باعث ایجاد تجربه ناخوشایند در فرد می‌شود. بر همین اساس اعتماد به نفس فرد کاهش پیدا می‌کند و او به خاطر ترس از تجربه دوباره آن اتفاق، از برقراری رابطه جنسی خودداری می‌کند.

مصرف الکل و مواد مخدر

یکی از مواردی که به طور مستقیم روی توان جنسی مرد تاثیر می‌گذارد و او را دچار ناتوانی جنسی می‌کند، مصرف الکل، مواد مخدر صنعتی و سنتی است. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است از مصرف این مواد به شدت خودداری شود.

مشکلات و عوارض نداشتن سکس چیست؟

حالا نوبت بررسی مهم‌ترین بخش این مطلب، یعنی بررسی عوارض نداشتن رابطه جنسی است. رابطه جنسی فواید زیادی دارد که عدم انجام آن باعث بروز عوارض زیادی در بدن می‌شود.

از مشکلات و عوارض نداشتن سکس در زنان و مردان می‌توان به مشکلات روانی، ضعیف شدن دیواره واژن در خانم‌ها، بیماری‌های جسمی مثل افزایش فشار خون، افزایش دردهای قاعدگی، کاهش تحریک جنسی و غیره اشاره کرد.

علاوه بر این نداشتن سکس در طولانی‌ مدت می‌تواند باعث صدمات جسمی یا روحی شود. در حالت کلی اگر بخواهیم عوارض نداشتن رابطه جنسی را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

اختلال در ریتم تناسلی

یکی از عوارض‌‌ نداشتن سکس در مردان، اختلال در نعوظ آلت تناسلی و از بین رفتن قابلیت آن است. این اختلال در مردان بالای ۴۰ سال شدت بیشتری دارد.

کاهش سیستم ایمنی بدن

خوب است بدانید که سیستم ایمنی بدن با سکس رابطه مستقیمی دارد. در واقع رابطه جنسی سالم و مطلوب باعث افزایش میزان ایمونوگلوبین بدن شده و بدن نسبت به ویروس‌ها مخصوصا ویروس سرماخوردگی قوی‌تر می‌شود. این در حالی است که نداشتن رابطه جنسی باعث کاهش سطح ایمنی بدن می‌شود و بدن نسبت به بیماری‌ها آسیب‌ پذیرتر خواهد شد.

افزایش استرس و عصبانیت

یکی دیگر از اثرات خوب رابطه جنسی سالم، ترشح هورمون‌های شادی یعنی اندروفین و اکسی توسین در بدن است که در فرد احساس خوبی ایجاد می‌کند. نداشتن سکس باعث کاهش سطح این هورمون‌ها در خون شده و میزان استرس و عصبانیت در فرد افزایش پیدا می‌کند.

کاهش کیفیت و کمیت تحریک جنسی

هر چقدر رابطه جنسی در میان زوجین بیشتر شود، کیفیت آن بهتر شده و میل طرفین برای برقراری رابطه جنسی بیشتر، افزایش پیدا می‌کند. در واقع رابطه جنسی منظم باعث افزایش خونرسانی به آلت تناسلی زن و مرد شده و واژن زن مرطوب‌تر می‌شود. در صورت عدم داشتن سکس، کیفیت رابطه جنسی کاهش پیدا می‌کند.

آنتروفی واژن

اولین قسمتی که در بدن زنان در صورت عدم رابطه جنسی دچار آسیب می‌شود، واژن است. در واقع هنگامی که رابطه جنسی زن کاهش پیدا می‌کند، واژن دچار خشکی شدید شده و دیواره آن کم کم نازک می‌شود که به این اختلال، آنتروفی واژن می‌گویند. این اختلال در اثر کاهش هورمون استروژن به وجود می‌آید.

افزایش عفونت ادراری

هنگامی که رابطه جنسی انجام می‌شود، عفونت‌های دستگاه ادراری وارد مجرای ادراری شده و پس از آن از بدن دفع می‌شود. اما هنگامی که رابطه جنسی کم می‌شود، عفونت‌ها کمتر دفع شده و احتمال ابتلا به آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

افزایش درد پریودی

یکی دیگر از مشکلات نبود رابطه جنسی در زنان، افزایش درد پریودی است. هورمون اندورفینی که در هنگام ارگاسم در بدن زن تولید می‌شود، به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند. پس نبود رابطه جنسی باعث تشدید درد پریودی می‌شود.

خطر ابتلا به سرطان پروستات

یکی از مهم‌ترین عوارض نداشتن سکس در مردان، بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان پروستات است. در واقع رابطه جنسی باعث کاهش تجمع مواد مضر در پروستات شده و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

بالا رفتن فشار خون

طبق نتایجی که در تحقیقات به دست آمده، مردان و زنانی که رابطه جنسی بیشتری دارند، احتمال بالا رفتن فشار خون در آن‌ها کمتر است.

احساس افسردگی و کسالت

رابطه جنسی تنها یک رابطه فیزیکی نیست و بر روح و روان زوجین نیز اثر می‌گذارد. در واقع نداشتن رابطه جنسی باعث کاهش هورمون شادی آور در بدن شده و به ایجاد حس افسردگی و خستگی در بدن کمک می‌کند.

دلایل نداشتن رابطه بعد از ازدواج

فواید سکس و رابطه جنسی در زوجین

رابطه جنسی فواید بسیار زیادی دارد و طبق تحقیقات انجام شده، میزان مرگ و میر در افرادی که در هر هفته ۲ بار ارگاسم را تجربه می‌کنند، نصف کسانی است که ماهی یک بار ارضا می‌شوند‌.

این موضوع ممکن است یک امر شخصی بوده و فرد میلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد. اما باید بگوییم که رابطه جنسی فواید جسمی و روانی زیادی دارد و کسانی که مجرد هستند، از این فواید محروم خواهند بود.

اما از فواید رابطه جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش وزن و تناسب اندام
  • بهبود حس بویایی
  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش ریسک ابتلا بیماری‌های قلبی
  • افزایش هورمون تستوسترون
  • کاهش ابتلا افسردگی
  • تسکین درد
  • کنترل بهتر مثانه و سلامت پروستات
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش طول عمر
  • بهبود اعتماد به نفس

سکس مناسب، زندگی بهتر!

همانطور که داشتن رابطه جنسی فواید زیادی دارد، نداشتن آن نیز عوارض جبران‌ناپذیری را به بدن وارد می‌کند. در این مطلب به طور کامل به بررسی عوارض نداشتن رابطه جنسی پرداختیم و فواید سکس را نیز برشمردیم. تعدادی از این عوارض‌ها جدی بوده و لازم است برای رفع آن‌ها حتما به پزشک مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید از نوبت دهی اینترنتی دکتردکتر استفاده کنید.

در انتهای این مطلب از شما می‌خواهیم تا اگر تجربه بودن در چنین شرایطی را داشته‌اید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید. ضمن این که هر سوالی که داشتید، می‌توانید از مشاور سلامتی بپرسید.

نداشتن رابطه جنسی باعث نازک و تنگ شدن واژن شده و احتمال خونریزی و زخمی شدن آن را افزایش می‌دهد.

انجام رابطه جنسی در زوجین باعث تولید هورمون کورتیزول در بدن شده و این موضوع گاهی باعث ایجاد سردرد جنسی در زن و رد می‌شود. این در حالیست که نمی‌توانیم بگوییم نداشتن رابطه جنسی باعث ایجاد سردرد می‌شود.

یکی از مواردی که در تعداد و کیفیت رابطه جنسی میان زوجین اثر گذار است، زمان انجام سکس است. طبق تحقیقات انجام شده، بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی، صبح است؛ زیرا هر دو طرف رابطه انرژی زیادی دارند و شاداب هستند.

طبق تحقیقات انجام شده، اختلال در نعوظ مردانی که هفته‌ای کمتر از یک بار رابطه جنسی دارند، دو برابر افرادی است که تعداد رابطه جنسی آن‌ها در یک هفته بیشتر از یک بار است.

این احتمال وجود دارد که برقراری رابطه جنسی برای افرادی که سن بالایی دارند، دچار حملات قلبی و مشکلات دیگر شوند.

همانطور که اشاره شد یکی از عوارض نداشتن رابطه جنسی، وقوع اختلال زود انزالی است. این اتفاق در کسانی که برای مدت زمان زیادی رابطه جنسی نداشته‌اند، بسیار شایع است.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. جواد می گوید

    از راهنمایی شما سپاسگزارم گفته های شما را تجربه کرده ام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر