فواید رابطه جنسی؛ سلامت جسم و روانتان را ساده تضمین کنید

خلاصه این مقاله را بشنوید

رابطه جنسی با کاهش استرس، تقویت روحیه و افزایش شور جنسی می‌تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد. از طرف دیگر، سکس می‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد، خواب را بهبود ‌بخشد و به تسکین درد کمک کند. این موارد، بخشی از فواید رابطه جنسی هستند که باعث سلامت روان و جسم می‌شوند. اما اگر نیاز به راهنمایی اساسی و مخصوص به خودتان را دارید، بهتر است با متخصص روانشناس در تهران یا در هر کجای دیگر کشور، مشورت کنید.

اما در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا قرار است تا به‌منظور افزایش آگاهی شما در زمینه فایده سکس، برایتان بگوییم.

فواید رابطه جنسی

با انجام رابطه جنسی مواد شیمیایی در بدن آزاد می‌شوند که به کاهش استرس و بهبود خواب افراد کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که داشتن یک زندگی جنسی سالم با توجه به آموزه‌های آموزش سکس، چیزی است که در شما احساس رضایت ایجاد می‌کند. فعالیت جنسی، به‌ویژه در یک رابطه عاشقانه، می‌تواند مزایای شگفت‌انگیز فیزیکی و روانی در پی داشته باشد. در ادامه به مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان و سلامت جسمانی را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان

رابطه جنسی می‌تواند به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند و همچنین خلق‌وخو، اعتمادبه‌نفس و باعث تقویت میل جنسی و شور و شوق شما شود. البته این موارد تنها فواید سکس نیستند. 4 مورد معروف از فواید سکس عبارتند از:

کاهش اضطراب و استرس

برانگیختگی جنسی باعث کاهش سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول می‌شود؛ به همین دلیل است که افراد حین رابطه جنسی احساس آرامش می‌کنند. به‌علاوه سطوح پایین کورتیزول می‌تواند احساس استرس و اضطراب را در طول زمان کاهش دهد.

افزایش روحیه و اعتماد به نفس

یکی دیگر از مزایای رابطه جنسی، افزایش روحیه است. دلیل افزایش روحیه این است که در هنگام سکس، بدن اندروفین آزاد می‌کند.

اندروفین منجر به افزایش احساس لذت، انگیزه و انرژی می‌شود؛ به‌علاوه، اندروفین می‌تواند عزت نفس شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند در زندگی روزمره خود، اعتماد به نفس بیش‌تری داشته باشید.

به‌عنوان مثال، در یک مطالعه بزرگ در سال 2019، مشخص شد سالمندانی که از نظر جنسی فعال بودند، لذت بیش‌تری از زندگی می‌بردند و در کل، روحیه بهتری داشتند.

افزایش شور جنسی

صمیمیت و رضایت جنسی باعث افزایش سطح اکسی توسین یا همان هورمون عشق (libido) می‌شود که مسئول ایجاد حس اعتماد، همدلی و میل به همسر است. اکسی توسین برای برقراری ارتباط فیزیکی، عاطفی و همچنین در ایجاد روابط صمیمانه، بسیار مهم است.

در این راستا در مورد روش‌های افزایش میل جنسی زنان برایتان از قبل مطلبی کامل نوشته‌ایم؛ مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

فواید سکس

بهبود سلامت شناختی مغز

یکی از مزایای سکس، کمک به حافظه در افراد است. در مطالعات حیوانی، محققان دریافتند رابطه جنسی به مغز کمک می‌کند تا نورون‌های جدیدی را در ناحیه هیپوکامپ که مسئول یادگیری و حافظه در مغز است، تشکیل دهد.

در انسان، محققان بین داشتن رابطه جنسی بیش‌تر و یادآوری بهتر، رابطه‌ای مشاهده کرده‌اند:

  • یک مطالعه بزرگ در سال 2019 نشان داد مردان فعال از نظر جنسی در حافظه تاخیری و فوری بهتر عمل می‌کنند.
  • در یک مطالعه کوچک در سال 2017 روی دانشجویان دختر، محققان دریافتند زنانی که بیش‌تر رابطه جنسی داشتند، در به خاطر آوردن کلمات انتزاعی موفق‌تر بودند.
  • داشتن رابطه جنسی بیش‌تر، ممکن است با افزایش سن به تقویت عضلات حافظه نیز کمک کند.
  • یک مطالعه کوچک در سال 2017 روی افراد مسن نشان داد، بین فعالیت جنسی مکرر و کسب نمرات بالا در آزمون‌های متمرکز بر حافظه فعال و عملکرد اجرایی در افراد مسن، ارتباط وجود دارد. عملکرد اجرایی شامل مهارت‌هایی مانند خودکنترلی، برنامه‌ریزی و حل‌مسئله است.
  • در یک مطالعه بزرگ در سال 2018، افراد مسن‌تری که رابطه جنسی مکرر و پیوندهای عاطفی قوی‌تری با شریک زندگی خود داشتند، در وظایف حافظه اپیزودیک بهتر عمل کردند.

فواید جنسی برای سلامت جسمانی

رابطه جنسی می‌تواند به شما در سوزاندن کالری، خواب بهتر، تقویت ایمنی، کاهش فشارخون و تسکین درد کمک کند. به‌علاوه از دیگر فواید رابطه جنسی، می‌توان به کاهش خطر سرطان پروستات در مردان و تقویت عضلات کف لگن در زنان اشاره کرد. 9 مورد از مزایای رابطه جنسی برای بدن زن و مرد عبارت است از:

سوزاندن کالری

سکس جایگزین برنامه تمرینی معمولی شما نمی‌شود، اما باعث می‌شود کالری بیشتری نسبت به انجام کارهای عادی روزمره بسوزانید. میزان سوزاندن کالری به شدت و مدت رابطه جنسی نیز بستگی دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از فواید سکس به‌شمار می‌آید. یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داد در بزاق زنانی که از نظر جنسی فعال بودند، نسبت به زنانی که رابطه جنسی نداشتند، سطوح بالاتری از آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین A وجود دارد.

کمبود ایمونوگلوبولین A می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های تنفسی مانند پنومونی، برونشیت و همچنین سایر عفونت‌های سینوسی، گوش و چشم را افزایش دهد.
بنابراین، این مطالعه ارتباط احتمالی بین سکس و عملکرد سیستم ایمنی را نشان می‌دهد؛ اگرچه محققان خاطر نشان می‌کنند که تحقیقات بیش‌تری برای اطمینان، لازم است ولی برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که خودارضایی می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و سلامت کلی را بهبود بخشد.

پیشنهاد می‌کنیم که بانوان برای بررسی بیشتر شرایط سلامت فیزیکی و جنسی خود به دکتر زنان مراجعه کنید.

بهبود خواب

طبق یک مطالعه در سال 2019، هم مردان و هم زنان پس از ارگاسم، خواب بهتری را گزارش کردند. همان‌طور که گفته شد، ارگاسم می‌تواند با ترشح اکسی توسین به ایجاد حس آرامش در افراد کمک کند؛ به‌علاوه ارگاسم سطح پرولاکتین- هورمونی که با احساس خواب‌آلودگی و آرامش مرتبط است را در افراد افزایش می‌دهد.

کاهش فشارخون و پیشگیری از بیماری قلبی

یکی دیگر از فواید رابطه جنسی، کاهش فشارخون است. داشتن رابطه جنسی از دو طریق می‌تواند فشارخون را کاهش دهد:

  • افزایش ضربان قلب؛ رابطه جنسی با افزایش ضربان قلب باعث می‌شود خون به طور مؤثر در بدن پمپاژ شود و فشار خون کاهش پیدا کند.
  • کاهش استرس؛ رابطه جنسی می‌تواند با آزادسازی مواد شیمیایی که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند، به کاهش فشارخون کمک کند.

فشار خون بالا می‌تواند سلامت شما را در دراز مدت تحت تاثیر قرار دهد و منجر به مشکلاتی مانند بیماری قلبی شود؛ به همین دلیل است که کنترل فشار خون یکی از توصیه‌های اصلی برای پیشگیری از بیماری قلبی است.

تسکین درد

تسکین درد از دیگر فواید رابطه جنسی به شمار می‌آید. دلیل این امر، ترشح اندروفین است. تحقیقات نشان داده‌اند اندروفین می‌تواند به کنترل دردهای ناشی از قاعدگی و زایمان کمک کند؛ به‌علاوه، این ماده شیمیایی می‌تواند دردهای مزمن را نیز تسکین دهد.
با این‌حال، اگر رابطه جنسی برای شما با درد همراه است، راه‌هایی برای مدیریت آن وجود دارد. شرایطی مانند آندومتریوز، ولوودینیا و یائسگی می‌تواند رابطه جنسی را برای زنان دردناک کند؛ اما در بسیاری مواقع، می‌توان آن‌ها را با درمان‌های فیزیکی و جنسی کنترل کرد.

تقویت عضلات کف لگن در زنان

رابطه جنسی می‌تواند ماهیچه‌های کف لگن را تقویت کند که یک مزیت ویژه برای سلامتی زنان است. عضلات قوی کف لگن که در اطراف رحم و مثانه  قرار گرفته‌اند، از بی‌اختیاری ادرار در زنان جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، باعث پیشگیری از عفونت ادراری و کنترل مثانه نیز می‌شوند.

کاهش خطر سرطان پروستات در مردان

یکی دیگر از مزایای رابطه جنسی، کاهش احتمال سرطان پروستات در مردان است. در یک بررسی در سال 2010، نشان داده شد، در مردانی که بیشتر رابطه جنسی داشتند (به‌ویژه آمیزش واژینال) خطر ابتلا به سرطان پروستات کم‌تر است؛ به‌علاوه، امکان دارد ارتباطی بین انزال‌های مکرر و کاهش خطر سرطان پروستات در مردان وجود داشته باشد.
با این‌حال، تحقیقات بیش‌تری مورد نیاز است، برای تعیین این‌که کدام نوع رابطه جنسی ممکن است منجر به این مزیت شود.

در این بخش لازم است بگوییم که اگر هرگونه مشکلی در ناحیه پروستات خود مشاهده کردید، حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

احتمال تاخیر انداختن در یائسگی

تأخیر در یائسگی را نیز می‌تواند جزء فواید سکس در نظر گرفت. دانشمندان زیادی میزان رابطه جنسی زنان را با شروع یائسگی مرتبط دانسته‌اند.

یک مطالعه در سال 2020 روی زنان قبل و بعد از یائسگی نشان داد، زنانی که رابطه جنسی هفتگی داشتند، 28 درصد کم‌تر از زنانی که کم‌تر از یک‌بار در ماه رابطه جنسی داشتند، وارد یائسگی شدند. زنانی که رابطه جنسی کم‌تری داشتند، در سنین پایین‌تری یائسگی را تجربه می‌کردند.
محققان حدس می‌زنند رابطه جنسی بیش‌تر، به بدن می‌گوید که هنوز احتمال بارداری وجود دارد و باید به تخمک‌گذاری ادامه دهد. برعکس، رابطه جنسی کم‌تر، ممکن است به بدن بگوید که می‌تواند منابع خود را صرف موارد مهم دیگر کند.

کمک به دفع سنگ کلیه

داشتن رابطه جنسی مکرر، ممکن است به دفع سنگ کلیه در مردان و زنان کمک کند. محققان می‌گویند این می‌تواند به دلیل نیتریک اکسید آزاد شده در طول رابطه جنسی باشد که به شل‌شدن ماهیچه حالب کمک می‌کند.
در یک مطالعه کوچک در سال 2017، به گروهی از مردان مبتلا به سنگ کلیه گفته شد، سه تا چهار بار در هفته با همسر خود رابطه جنسی داشته باشند.

پس از دو هفته، 82 درصد از گروه، سنگ کلیه خود را دفع کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که نه‌تنها رابطه جنسی مکرر می‌تواند شانس دفع خود به ‌خود سنگ کلیه را افزایش دهد، بلکه مقداری از درد ناشی از این بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه کوچک در سال 2020 میلادی، 80 درصد از زنان مبتلا به سنگ کلیه که سه تا چهار بار در هفته رابطه جنسی داشتند، پس از دو هفته سنگ خود را دفع کردند. محققان همچنین خاطر نشان کردند زنانی که رابطه جنسی داشتند، کم‌تر به داروهای مسکن نیاز دارند.

اگر شریک جنسی نداریم، چه کار کنیم؟

کسانی که شریک جنسی ندارند، می‌توانند از طریق مشاوره با متخصصین این زمینه، از راهکارهای آن‌ها برای ایجاد ارتباط عاطفی با دیگران استفاده کنند. نباید فراموش کرد که یک رابطه جنسی باکیفیت، حاصل رابطه عاطفی مناسب بین دو طرف است.

اگر برای مدت طولانی سکس نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

درست است که فواید سکس زیاد است، اما اگر شما برای مدت طولانی سکس نداشته باشید، اتفاق بزرگی در بدن شما رخ نمی‌دهد. تنها ممکن است به صورت خفیف با مشکلاتی نظیر بی‌میلی جنسی، استرس، بی‌خوابی و ضعف حافظه روبه‌رو شوید.

اگر اختلال جنسی داشته باشیم، باید چکار کنیم؟

70 درصد از زوج‌ها، گاهی با رابطه جنسی مشکل دارند. اغلب زنان گاهی از رابطه جنسی خود احساس خوبی ندارند. این به معنی آن نیست که شما مشکل جنسی دارید؛ اگر نمی‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید یا هرگز احساس خوبی ندارید، ممکن است مشکل جنسی داشته باشید. بهترین کسی که می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا مشکل جنسی دارید، شما هستید! نگرانی‌های خود را با یک پزشک در میان بگذارید.

چند بار رابطه جنسی در ماه طبیعی است؟

نظرسنجی عمومی اجتماعی که فعالیت جنسی را در ایالات متحده از دهه 1970 دنبال می‌کند، گزارش می‌دهد زوج‌های متأهل به طور متوسط 58 بار در سال و زوج‌های 20 ساله به طور متوسط 111 بار در سال رابطه جنسی دارند. این تعداد با هر دهه اضافه‌تر در زندگی، حدود 20 درصد کاهش می‌یابد. باید گفت هیچ استاندارد واحدی برای یک زندگی جنسی رضایت‌بخش وجود ندارد. مهم این است که افراد از رابطه جنسی خود احساس رضایت داشته باشند.

آیا مردم در صورت داشتن رابطه جنسی بیش‌تر، خوشحال‌تر هم خواهند بود؟

در تحقیقات، زمانی که از همسران خواسته شد رابطه جنسی معمول خود را دو برابر کنند، اکثر آن‌ها نتوانستند این کار را انجام دهند. آن‌هایی هم که این کار را انجام دادند، احساس رضایت بیش‌تری بروز ندادند. به عبارت دیگر، وقتی صحبت از رابطه جنسی به میان می‌آید، برای اکثر مردم کیفیت بر کمیت برتری دارد.

آیا رابطه جنسی می‌تواند به من در محل کار کمک کند؟

فواید رابطه جنسی فراتر از بهبود خلق‌و‌خو و سلامت در افراد است. تحقیقات نشان داده‌اند، روز بعد از رابطه جنسی با همسر، افراد در محل کار احساس مثبت‌تری داشتند، از شغل خود رضایت بیش‌تری داشتند و سازنده‌تر بودند. با این حال، مشخص شده است که استرس ناشی از کار نیز تاثیر منفی بر زندگی جنسی فرد دارد. به‌ طور خاص، افراد کم‌تر احتمال دارد که در شب بعد از یک روز کسل‌کننده در محل کار، رابطه جنسی داشته باشند.

آیا مردم نیاز به داشتن رابطه جنسی دارند؟

مردم نیازی به داشتن رابطه جنسی ندارند و در بسیاری از تحقیقات، بخش زیادی از مردم گزارش داده‌اند که با داشتن رابطه جنسی کم یا حتی بدون آن، زندگی کامل‌تری دارند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که یک زندگی جنسی فعال و رضایت‌بخش، هم با دیدگاه مثبت‌تر و هم با احساس معنای بیش‌تر در زندگی مرتبط است. با این حال، رابطه جنسی ممکن است منشا این احساسات نباشد؛ همچنین ممکن است افرادی که مثبت‌تر و رضایت‌مندتر هستند، تمایل بیش‌تری به رابطه جنسی داشته باشند.

آیا مردم می‌توانند بدون رابطه جنسی زندگی کنند؟

تقریباً یک درصد از جمعیت جهان ادعا می‌کنند که دارای تمایلات غیرجنسی هستند و هیچ رغبتی به داشتن سکس و هیچ‌گونه تمایل جنسی به دیگران از هر جنسیتی، ندارند. زمانی «غیرجنسی» به‌عنوان یک اختلال روانی در نظر گرفته می‌شد. اما اکنون بسیاری از محققان پیشنهاد می‌کنند که باید به‌عنوان نوعی گرایش جنسی به آن نگاه کرد. برخی از غیرجنسی‌ها در روابط متعهدانه هستند و ممکن است برای شاد کردن شریک زندگی خود رابطه جنسی داشته باشند و برخی دیگر در روابط غیرجنسی هستند.

با این‌حال باید از عوارض نداشتن سکس آگاه باشید و بعد انتخاب کنید.

فواید رابطه جنسی

با بی‌میلی جنسی خود چه کار کنم؟

برای بهبود میل خود، روال معمول خود را تغییر دهید. دیدن تصاویر شهوت‌انگیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. با استفاده از کرم واژینال می‌توان به اختلالات برانگیختگی کمک کرد. اگر یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید، در مورد مصرف استروژن با پزشک خود صحبت کنید.
اگر مشکل ارگاسم دارید، خود ارضایی می‌تواند به شما کمک کند. تحریک اضافی (قبل از رابطه جنسی با همسرتان) با ویبراتور، ممکن است مفید باشد. بسیاری از زنان در طول رابطه جنسی به ارگاسم نمی‌رسند. اگر می‌خواهید با مقاربت به ارگاسم برسید، ممکن است شما یا همسرتان بخواهید به آرامی کلیتوریس خود را نوازش کنید. اگر در حین رابطه جنسی درد دارید، پوزیشن‌های مختلف را امتحان کنید.

رابطه جنسی چقدر باید طول بکشد؟

تحقیقات نشان می‌دهند که در بیش‌تر برخوردهای جنسی، دخول سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد. در نظرسنجی‌ها، افراد احساس می‌کنند که یک یا دو دقیقه خیلی کوتاه است و 10 دقیقه یا بیش‌تر خیلی طولانی است. با این حال، درمان‌گران می‌گویند تنها پاسخ معتبر به این سؤال، این است که رابطه جنسی باید تا زمانی ادامه داشته باشد که هر دو طرف از آن لذت ببرند و زوج‌ها نباید نگران رعایت استانداردهای بیش‌تر باشند.

چه چیزی باعث می‌شود افراد دچار تنفر جنسی شوند؟

مردم رویکردها و علایق متفاوتی نسبت به رابطه جنسی دارند. هنگامی که صحبت از سکس به میان می‌آید، بسیاری از افراد نسبت به اعمالی که به نظرشان غیرقابل قبول است، احساس انزجار می‌کنند. زنان عموماً نسبت به مردان انزجار جنسی قوی‌تر و گسترده‌تری از خود بروز می‌دهند و افراد مذهبی نسبت به سایرین از طیفی از اعمال جنسی، بیزاری بیش‌تری دارند. برای بهره بردن از فواید رابطه جنسی، دو طرف بهتر است بر سر علایق مشترک گفت‌وگو کنند.

از فواید سکس و لذت‌های آن غافل نشوید…

رابطه جنسی هم به سلامت روان کمک می‌کند، هم سلامت جسم. سلامت روان شامل مواردی مانند کاهش اضطراب و استرس، افزایش اعتماد به نفس، کمک به حافظه و بسیاری از وجوه دیگر مغز و بدن می‌شود. از جمله فواید رابطه جنسی در سلامت جسم نیز می‌توان به کاهش فشارخون، بهبود خواب، کاهش بیماری‌های قلبی، تاخیر انداختن یائسگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات اشاره کرد.

برای مراجعه به پزشک و مشاور در هر کجای ایران می‌توانید از سرویس نوبت دهی آنلاین پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید.

در انتهای این مطلب از شما می‌خواهیم تا نقطه نظرات خود زا با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منابع:

familydoctor.org

psychologytoday.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. داود می گوید

    با سلام.تقدیر و تشکر بابت مطالب ارزنده شما.هیچی به خوبیش پیدا نمیشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر