تاری دید بعد از عمل آب مروارید و راه‌های درمان آن

تاری دید در روزها و گاهی حتی هفته‌ها پس از جراحی آب مروارید رایج است. بیشتر اوقات، این تاری به دلیل تورم چشم ایجاد می‌شود که یکی از عوارض طبیعی جراحی است. بااینحال، عوامل متعددی مانند جدا شدن شبکیه باعث تاری مداوم چشم می‌شود که ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشد. قطره‌های چشمی ضدالتهاب که توسط جراح تجویز می‌شوند به بهبود دید پس از جراحی کمک می‌کنند و باید طبق دستور مصرف شوند. اما اگر تاری پس از یک هفته برطرف نشد، با چشم‌پزشک خود مشورت کنید تا راه‌های جایگزینی برای رفع خشکی چشم به شما ارائه دهد.

در ادامه این مطلب که تنها 4 از شما زمان می‌گیرد، با مجله پزشکی دکتردکتر همراه باشید تا با راه‌های درمان تاری دید بعد از عمل آشنا شوید.

 اگر در خصوص تاری دید پس از جراحی آب مروارید سوالی دارید می‌توانید در انتهای صفحه در بخش نظرات، سوال خود را برایمان بنویسید تا مشاور سلامتی دکتردکتر پاسخگوی شما باشد.

علت تاری دید بعد از عمل آب مروارید چیست؟

عموما تاری دید پس از جراحی آب مروارید به دلیل تورم چشم طبیعی است و معمولاً طی چند روز از بین می‌رود. اما اگر تاری دید شما ادامه پیدا کند، ممکن است به عوامل مختلفی وابسته باشد. مهمترین این عوامل عبارتنداز:

1. التهاب

التهاب در واقع یک پاسخ سیستم ایمنی بدن به برداشتن لنز چشم با جراحی است؛ بااین‌حال، می‌تواند به طور موقت بینایی شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث ناراحتی شود.

با بهبودی چشم، التهاب باید با دارو برطرف شود. شما می‌توانید انتظار بهبودی در دید خود را ظرف چند روز پس از جراحی داشته باشید. پزشکان نیز پس از جراحی برای کمک به روند بهبودی دارو و قطره‌های چشمی تجویز می‌کنند.

2. خشکی چشم

خشکی چشم یک مشکل شایع پس از جراحی آب مروارید است که می‌تواند باعث تاری دید شود. جراحی آب مروارید می‌تواند خطر خشکی چشم را به دلیل موارد زیر افزایش دهد:

  • استفاده طولانی مدت از قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیک و استروئیدی قبل و بعد از جراحی
  • اختلال در لایه اشکی چشم در حین جراحی
  • کاهش تولید روان‌کننده‌ها و اشک در چشم به دلیل برش جراحی

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش علائم خشکی چشم، استفاده از اشک مصنوعی بدون نسخه (OTC) است. این قطره‌های چشمی به روان شدن اشک چشم شما کمک می‌کنند. زمانی که از قطره‌های چشمی استفاده کنید تاری دید شما تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اگر بیش از ۶ بار در روز از اشک مصنوعی استفاده می‌کنید، یا اگر به مواد نگهدارنده حساسیت دارید، به جای آن از قطره‌های چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید. همچنین اگر علائم خشکی چشم شما برطرف نشد یا بدتر شد، با چشم پزشک خود صحبت کنید.

3. جداشدگی شبکیه

جداشدگی شبکیه زمانی رخ می‌دهد که شبکیه از چشم جدا و باعث انسداد، تاری دید یا سایه می‌شود. برخی افراد در میدان دید خود جرقه‌های نور یا اجسام شناور را مشاهده می‌کنند؛ البته این عارضه نادر است. یک بررسی در سال 2018 نشان می‌دهد که 0.7 درصد از افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می‌گیرند دچار جداشدگی شبکیه می‌شوند. افرادی که بیماری‌های چشمی دیگری نیز دارند در معرض خطر بیشتری هستند.

جداشدگی شبکیه جدی است. اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. اگر پس از جراحی آب مروارید دچار تغییرات ناگهانی در بینایی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

4. تورم لکه زرد شبکیه

پس از جراحی آب مروارید، ممکن است شبکیه مرکزی (ماکولا) متورم شده و باعث تاری و تحریف دید شود. این وضعیت به عنوان ادم ماکولا سیستوئید (CME) شناخته می‌شود.

CME تا 2 درصد از بیماران جراحی آب مروارید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وضعیت که باعث تورم چشم نیز می‌شود، معمولاً حدود 6 تا 8 هفته پس از جراحی خود را نشان می‌دهد. درمان CME معمولاً شامل قطره‌های چشمی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) است. این وضعیت اغلب در عرض چند ماه برطرف می‌شود.

5. افزایش فشار داخل چشمی

افزایش فشار داخل چشمی می‌تواند باعث تحریک عصب بینایی و درنتیجه باعث تاری دید شود. این فشار معمولاً با داروهای ضد التهابی یا قطره‌های چشمی کاهش می‌یابد.

تاری دید بعد از عمل آب مروارید

علائم همراه با تاری دید بعد از عمل آب مروارید

هنگام خروج از بیمارستان یک پد و محافظ پلاستیکی روی چشم تحت درمان شما قرار می‌دهند که معمولاً یک روز پس از جراحی قابل برداشتن است. حس طبیعی چشم باید در عرض چند ساعت پس از جراحی به چشم شما بازگردد، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا دید شما به طور کامل بازگردد. پس از جراحی طبیعی است که عوارض زیر را تجربه کنید:

  • آب‌ریزش چشم
  • تاری دید
  • دوبینی
  • قرمزی چشم

این عوارض معمولا در عرض چند روز بهبود می‌یابند، اما ممکن است 4 تا 8 هفته طول بکشد تا به طور کامل رفع شوند. اگر به عینک جدید نیاز دارید، تا زمانی که چشم شما به طور کامل بهبود نیابد در واقع تا 8 هفته، نمی‌توانید از عینک جدید استفاده کنید.

عوارض غیرشایع پس از جراحی آب مروارید عبارتنداز:

  • تغییرات فشار روی چشم‌ها
  • تورم چشم
  • خونریزی چشم
  • عفونت چشم
  • از دست دادن بینایی
  • جداشدگی شبکیه
  • دررفتگی لنز مصنوعی
  • آسیب به سایر قسمت‌های چشم

اگر پس از جراحی آب مروارید این علائم را تجربه کردید، باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. در جدول زیر به برخی دیگر از علائم تاری دید توجه داشته باشید:

علائمتوضیحات
کاهش وضوح بیناییبیمار ممکن است در خواندن، رانندگی، تماشای تلویزیون یا انجام سایر فعالیت‌های روزمره دچار مشکل شود.
دوبینیبیمار ممکن است دو تصویر از یک شی را ببیند.
چشمک زدن نوربیمار ممکن است نور را به صورت چشمک زدن یا براق ببیند.
حساسیت به نوربیمار ممکن است نسبت به نور حساس‌تر شود.
خشکی چشمبیمار ممکن است احساس خشکی یا سوزش در چشم خود کند.
قرمزی چشمچشم بیمار ممکن است قرمز شود.

آیا تاری دید پس از جراحی آب مروارید طبیعی است؟

تاری دید پس از جراحی آب مروارید طبیعی است. بهبودی چشمان شما و سازگاری آن با لنز جدید به زمان نیاز دارد. همه افراد پس از جراحی آب مروارید با سرعت یکسانی بهبود نمی‌یابند.

برخی از افراد ممکن است در عرض یک روز پس از جراحی آب مروارید، دید واضحی داشته باشند. اما برای سایر افراد ممکن است چندین روز طول بکشد تا تاری دید برطرف شود. اگر چندین هفته پس از جراحی آب مروارید همچنان تاری دید دارید، برای اطمینان خاطر از عدم ابتلا به عوارض احتمالی با چشم‌پزشک خود مشورت کنید.

تاری دید بعد از عمل آب مروارید چقدر طول می‌کشد تا درست شود؟

دوره نقاهت کامل برای جراحی آب مروارید معمولاً حدود 8 هفته طول می‌کشد و در طی این دوره چندین قرار ملاقات با چشم پزشک خود برای اطمینان از بهبودی مناسب خواهید داشت.

درحالی که دوره بهبودی کامل حدود دو ماه طول می‌کشد، از هر 10 بیمار 9 بیمار بلافاصله پس از جراحی بهتر می‌شوند. برخی از بیماران با بهبود چشم‌شان تاری دید را تجربه می‌کنند که معمولاً مشروط بر اینکه بیمار از پروتکل درمانی مناسب پیروی کند در عرض چند روز برطرف می‌شود.

حتی اگر ظرف چند روز پس از عمل، دیدی واضح دارید باید تمام دستورالعمل‌های پزشک خود را در دوره نقاهت پس از جراحی آب مروارید دنبال کنید. حتما در روزهای بعد از عمل تا حد امکان استراحت کنید.

بسته به حوزه کاری شما، ممکن است بتوانید ظرف چند روز به سر کار خود بازگردید. بااین‌حال، مهم است در نظر داشته باشید که باید از کارهای خاصی مانند رانندگی، گردگیری، باغبانی، شنا و ورزش سنگین اجتناب کنید. در صورت عدم اطمینان برای بازگشت به کار، از پزشک خود بپرسید که چه فعالیت‌هایی در زمان بهبودی پس از جراحی آب مروارید بی‌خطر هستند.

درمان تاری دید بعد از عمل آب مروارید

برای اکثر افراد، تاری دید پس از جراحی در عرض چند روز از بین می‌رود. در طول دوره بهبودی، مهم است که دستورات پزشک خود را دنبال کنید. این کار موجب تسریع روند بهبودی و جلوگیری از عوارض جانبی طولانی‌مدت است. برای کاهش ابتلا به عوارض عمل آب مروارید موارد زیر را انجام دهید:

  • از داروها یا قطره‌های چشمی دقیقاً طبق دستور پزشک استفاده کنید.
  • از محافظ چشم استفاده کنید، حتی شب هنگام خواب.
  • چشم‌های خود را مالش یا فشار ندهید.
  • تا چند هفته پس از جراحی از انجام فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن یا هل دادن خودداری کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند فشار را در چشم شما افزایش دهند.
  • برای کاهش حساسیت به نور در اتاق‌های روشن یا بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از استفاده از محصولاتی که ممکن است چشم شما را تحریک کنند، مانند صابون، لوازم آرایشی، پاک کننده‌ها یا کرم‌ها خودداری کنید.
  • تا چند روز پس از جراحی از گردگیری یا تمیز کردن خودداری کنید. ذرات ریز و گرد و خاک ممکن است چشم شما را تحریک کند.
  • فشار هوا بر چشم شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین بدون مشورت با پزشک در استخر شیرجه نزنید و با هواپیما سفر نکنید.

درمان تاری دید بعد از عمل آب مروارید

دستورالعمل‌ها را دنبال کنید

تاری دید معمولا یک عارضه جانبی کوتاه مدت است. تاری دید طولانی مدت یا تغییراتی در بینایی شما که نیاز به لنزهای اصلاحی دارد به صورت نادر پس از این جراحی اتفاق میفتد. دستورالعمل‌های دکتر را پس از جراحی با دقت انجام دهید تا هر چه زودتر به دید عادی دست پیدا کنید. درصورتی که علائم خاصی تجربه کردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا درصورت نیاز بهترین راه درمانی برای شما تجویز شود.

سوالات متداول تاری دید بعد از عمل آب مروارید

اگر چند روز پس از جراحی تاری دید دارید، وحشت نکنید. این احتمال وجود دارد که بینایی شما تا بهبودی کامل یک تا دو هفته طول بکشد تا تثبیت شود.

در موارد نادر، عوارض جراحی آب مروارید، مانند عفونت یا دررفتگی IOL، می‌تواند منجر به تغییرات بینایی سال‌ها پس از عمل شود.

اگر بیمار دچار آب مروارید ثانویه شود، امکان انجام جراحی دوباره وجود ندارد. اما می‌تواند از روش لیزردرمانی استفاده کند.

بیمارانی که آب مروارید بزرگ‌تر، متراکم‌تر یا سفت‌تر دارند پس از جراحی التهاب بیشتری خواهند داشت بنابراین دوره نقاهت هم طولانی‌تر خواهد بود.

معمولا در عرض 2 تا 3 روز تاری دید از بین می‌رود. اگرچه در برخی موارد یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا تاری دید برطرف شود. علاوه بر تاری دید، کمی حساسیت به نور بلافاصله پس از جراحی غیرعادی نیست.

تاری دید یک واکنش رایج به جراحی آب مروارید است زیرا چشمان شما به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند و با عدسی جدیدی که پزشک در چشم شما کاشته سازگار شوند. این تاری مانند زمانی است که عینک خود را نزدید. تاری دید در بیماران مختلف متفاوت بروز می‌کند؛ برخی افراد ممکن است برای یک روز تاری دید داشته باشند، در حالی که برخی دیگر برای چندین روز تاری دید دارند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    سلام من یکسال پیش عمل آب مروارید کردم دیدم خیلی خوب بود اما الان چند وقتی هست هر دو چشمم تاری دید داره علتش چی میتونه باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      معاینه و بررسی فشارچشم و شبکیه لازم است

  2. ای ز می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید مامانم یک هفته ست که عمل کرده ولی مرتب سرفه میکنه امروز که برای چکاپ رفته بودیم دکتر گفت لنز جابه جا شده میخواستم بدونم خطرناکه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خطرناک نیست اما نیاز به پیگیری دارد

      1. ای ز می گوید

        سلام ممنونم
        یعنی احتیاج به عمل دوباره نداره؟

  3. قادر بحری می گوید

    سلام من بخاطر اب مروارید چشم ۳٫۵درجه ضعیف شده است ایا بعد از عمل اون ضعیفی دیدم که ۳٫۵ درجه است از بین میرود یا همچنان چشمم ضعیف باقی میماند

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر در اثر آب مروارید باشد بله از بین میرود

  4. محمود علیزاده می گوید

    سلام مادر من آب مروارید چشم راست را ۱۰ روز پیش انجام داده۲روز پیش دکتر پانسمان را گفت برداریدو روز اول دیدش خوب بود ولی امروز از خواب بلند شد و گفت چشمم تار می بیند علت چیست آیا جای نگرانی دارد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در صورت تداوم، به پزشک معالجش جهت معاینه مراجعه کنید

  5. شفیع می گوید

    با سلام من عمل آب مروارید انجام دادم یه چشم یه هفته چشم دیگه دوازده روزه ولی هنوز دیدم کامل نشده یه چیزی عین مه جلوی چشممه آیا این طبیعیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله تا چند هفته طبیعی هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر