واکسن آنفولانزا 1402؛ چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

واکسن آنفولانزا همانطور که از اسمش برمی‌آید، فرآورده‌ زیستی برای مقاوم‌کردن بدن در برابر ویروسی به‌همین نام است. این ویروس باعث می‎شود تا بدن در برابر ویروس آنفولانزا به‌صورت فعال، ایمن شود. واکسن آنفولانزا به صورت سالانه تزریق می‌شود و با توجه به توصیه‌های مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا افراد از ۶ ماهگی به بعد می توانند آن را تزریق کنند. دردهای ماهیچه‌ای، واکنش در محل تزریق، سندروم گیلن باره، کهیر، سردرد و تب برخی از عوارض تزریق واکسن آنفولانزا هستند.  در ادامه این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، هر آنچه که لازم است درباره این واکسن بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم. مطالعه این مطلب، 5 دقیقه طول خواهد کشید.

اگر سوالی درباره واکسن آنفولانزا دارید، می‌توانید در همین صفحه و در قسمت نظرات از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفولانزا  دارای مقدار بسیار کمی از ویروس‌های مرده یا غیر فعال است و با تولید آنتی‌بادی بدن را در برابر نفوذ این عفونت مقاوم می‌کنند. تزریق واکسن آنفولانزا، ریسک آسیب‌های جدی و مرگ در اثر این بیماری را تا حدی زیادی خنثی می‌کند. واکسن آنفولانزا تنها برای این بیماری کاربرد دارد، علت این امر، تفاوت کرونا، سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت فصلی است.

نحوه تزریق واکسن آنفولانزا همانند دیگر داروهای همپای خود تزریقی است و از طریق بازو وارد بدن می‌شود، هر چند که این واکسن به صورت اسپری بینی هم در دسترس است. بیشتر این واکسن‌ها در کشور آمریکا تولید می‌شوند و در برابر 4 ویروس مختلف بدن را مقاوم می‌کنند؛ اصطلاحا ببه این واکسن‌ها چهار ظرفیتی یا چهارگانه (quadrivalent) هم گفته می‌شود.

اینفوگرافی واکسن آنفولانزا

جدول شرایط تزریق واکسن

اوج شیوع ویروس

بهترین زمان تزریق

بازه سنی

ابتدای مهر ماه شروع و تا پایان اردیبهشت ماه

اواخر شهریور ماه تا اواسط آبان

6 ماهگی به بالا

انواع واکسن آنفولانزا 

از واکسن آنفولانزا هلندی و واکسن‌های ساخته شده توسط دیگر کشورها که بگذریم، واکسن آنفولانزا در انواع مختلفی تولید می‌شود، این واکسن‌ها نسبت به یکدیگر برتری خاصی نداشته و فاقد اولویت‌بندی هستند. بهترین واکسن آنفولانزا را پزشک بر اساس تشخیصش از وضعیت شما مشخص می‌کند و البته قیمت واکسن آنفولانزا نیز بر همین اساس مشخص می‌شود. انواع واکسن آنفولانزا عبارتند از: 

  • واکسن آنفولانزای خنثی کننده (IIV) 
  • واکسن آنفولانزای نوترکیب (RIV)
  • واکسن آنفولانزای تضعیف کننده (LAIV) 

واکسن آنفولانزای سه ظرفیتی با سوزن به همراه ماده یاور یا ادجوانت (adjuvant) برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب است. 

واکسن چهار ظرفیتی نیز با استفاده از ویروس های رشد یافته درون تخم مرغ مانند آفلوریا چهار ظرفیتی، فلوریکس چهار ظرفیتی، فلولاول چهارظرفیتی و فلوزون چهار ظرفیتی تولید می‌شود. این نوع واکسن برای گروه های سنی مختلف، واکسن های متفاوتی دارد. برخی از این واکسن‌ها، برای کودکان ۶ ماهه تولید شده و با استفاده از سوزن، به بازو تزریق می‌شوند. واکسن‌های دیگر نیز از طریق سوزن (برای افراد بالای ۵ سال) یا جت انژکتور (برای افراد ۱۸ تا ۶۴ سال) وارد بدن می‌شوند. در ادامه هر 4 نوع واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا را بیشتر معرفی خواهیم کرد:

  • واکسن سلولی آنفولانزا  چهار ظرفیتی (Flucelvax Quadrivalent)

این نوع واکسن حاوی ویروس رشد یافته در کشت سلولی (بدون تخم مرغ) است و برای افراد بالای ۴ سال تزریق می‌شود.

  • واکسن آنفلوآنزا چهار ظرفیتی نوترکیب (Flublok Quadrivalent) 

این واکسن بدون تخم مرغ هم برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب است.

  • واکسن آنفولانزا چهار ظرفیتی به همراه مواد یاور 

این نوع واکسن برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب است.

  • واکسن آنفولانزا با دُز بالا 

این نوع واکسن برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب است.

واکسن آنفولانزا هلندی

واکسن آنفولانزا هلندی

واکسن آنفولانزای هلندی دارای فوایدی به مراتب بیشتر از نوع آمریکایی مخصوصا برای کودکان است. واکسن هلندی اینفلوواک تترا (INFLUVAC TETRA) دارای 4 نوع ویروس غیرفعال است و در عین حال هم برای تزریق بزرگسالان و هم کودکان مناسب است.

واکسن آنفولانزا فرانسوی Vaxigrip tetra

واکسن آنفولانزا فرانسوی Vaxigrip tetra غیرفعال است و برای افراد بالای 6 ماه مناسب است. این واکسن از طریق عضله تزریق می‌شود و برای کسانی که به فرآورده‌های پروتئینی مرغ آلرژی دارند، نامناسب است.

واکسن انفولانزا ایرانی فلوگارد

واکسن انفولانزا ایرانی فلوگارد، دارای ذرات پروتئینی ویروسی است که در برابر بیماری‌های ویروس‌های زیرگروه A و B آنفلوآنزا به صورت فعال، ایمنی‌زایی می‌کند. تزریق فلوگارد برای افراد بالای 18 سال مورد تایید است.

واکسن آنفولانزا برای کودکان

پزشکان اطفال توصیه می‌کنند که به نوزادانی که حداقل 6 ماه دارند، حتما واکسن آنفولانزا تزریق شود. با این حساب، واکسن انفولانزا زیر دو سال تا 6 ماهگی و پاییز و زمستان، می‌توانند واکسن بزنند.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که کودکان کوچک‌تر از شش ماه،‌ شرایط لازم برای دریافت واکسن را ندارند.

ضمن این که کودکان 6 ماهه تا 6 ساله‌ای که برای اولین بار واکسن می‌زنند یا تنها یک دز از واکسن را دریافت کرده‌اند،‌ به 2 دز از واکسن که به فاصله حداقل ۲۸ روز ‌نیاز دارند.

عوارض واکسن آنفولانزا برای کودکان

عوارض واکسن آنفولانزا برای کودکان شبیه به علائم بزرگسالان است اما علائم اضافه‌تری هم دارد که در ادامه به صورت موردی به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تب پایین
  • خارش
  • خستگی
  • واکنش آلرژیک شدید (در برخی موارد نادر)
  • تورم و خارش
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • گلورد
  • سرفه
  • بدن درد

واکسن آنفولانزا برای کودکان

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کرد؟

بهترین زمان تزریق واکسن پیش از شیوع ویروس آن است چرا که بعد از تزریق واکسن، بدن به ۲ هفته زمان نیاز دارد تا آنتی بادی تولید کرده و از شخص در برابر بیماری محافظت کند. پس در آغاز فصل پاییز و پیش از شروع فصل آنفولانزا بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا است. 

چه افرادی می‌توانند واکسن آنفولانزا بزنند؟

افرادی که واجد صلاحیت برای دریافت واکسن کرونا هستند به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. واکسن‌های آنفولانزای خنثی کننده برای افراد 6 ماهه به بالا مناسب است. 
  2. برخی از واکسن‌ها تنها برای بزرگسالان مناسب است. برای مثال واکسن نوترکیب برای افراد 18 ساله به بالا و واکسن‌ها خنثی کننده با دوز بالا و به همراه مواد یاور برای افراد 65 سال به بالا توصیه می‌شود. 
  3. زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌توانند واکسن را دریافت کنند. 

آموزش تزریق واکسن انفولانزا

برای آموزش تزریق واکسن آنفولانزا زیر جلدی در منزل، لازم است طبق دستور زیر پیش بروید:

  • محل تزریق را مشخص کنید. برای بزرگسالان و نوجوانان، عضله دلتوئید و در بچه‌های کوچک، قسمتی از ران محل مناسب تزریق هستند؛
  • قبل از تزریق آن را به دمای محیط برسانید؛
    سرنگ را طوری عمود بگیرید که نوک سوزن به سمت بالا باشد؛
  • محل تزریق را تمیز کنید؛
  • کمی پوست بازو را به بالا بکشید و با زاویه عمود واکسن را تزریق کنید.

مراقبت بعد از آنفولانزا

برای مراقبت بعد از تزریق واکسن به نکات زیر توجه کنید:

  • هنگام تزریق، فرد دست خود رابه روی سینه قرار دهد و بعد از تزریق دست خود را به ارامی شل کرده و در کنار خود بگذارد.
  • محل تزریق را ماساژ ندهید
  • خوب استراحت کنید
  • به‌اندازه کافی مایعات بنوشید

عوارض واکسن آنفولانزا 

تزریق واکسن آنفولانزا همراه با فواید فراوانی است اما تزریق این دارو، مضراتی هم دارد که از آن‌ها با عنوان عوارض واکسن آنفولانزا یاد می‌شود. عوارض آنفولانزا معمولا خفیف هستند اما تحت شرایطی ممکن است که به صورت گسترده‌ای در فرد موجب واکنش شوند. همچنین، عوارض واکسن آنفولانزا در کودکان با بزرگسالن یکسان است.

در ادامه به بررسی عوارض واکسن آنفولانزا می‌پردازیم:

عوارض واکسن آنفولانزا

واکنش در محل تزریق

شایع‌ترین عوارض واکسن آنفولانزا برای بزرگسالان و کودکان به صورت مشترک، بروز حساسیت در بازو و نقطه‌ای است که واکسن آنفولانزا در آن تزریق شده است. احساس گرما، درد و تورم را اکثر افراد تا حداکثر دو روز بعد از تزریق حس می‌کنند. 

سرگیجه و غش

سرگیجه و در نتیجه آن غش کردن، از جمله عوارض واکسن آنفولانزا هستند که ضمن درمان پزشکی، می‌توان از آن پیشگیری کرد. مثلا می‌توانید بعد از تزریق واکسن بنشینید یا غذایی قوی مثل اسنک میل کنید. این عارضه ممکن است تا دو روز به طول بیانجامد.

واکسن آنفولانزا حاوی تیمروزال

تیمروزال ماده‌ای نگهدارنده است که از جیوه در ساخت آن استفاده شده است. تیمروزال در فرمول ساخت واکسن آنفولانزا به کار گرفته شده تا از رشد باکتری و میکروب جلوگیری کند. این ماده دارای عوارض محدودی است که به گفته پزشکان خطرناک نیستند. اگر در این رابطه شک و شبهه دارید، می‌توانید با دریافت نوبت دکتر از پلتفرم دکتردکتر با پزشک مشورت کنید.

احساس سردرد

احساس سردرد یکی از دیگر عوارض واکسن آنفولانزا است که معمولا در همان روز اول خودش را نشان می‌دهد. اگر درد زیادی را تحمل می‌کنید، می‌توانید از مسکن استفاده کنید.

دردهای ماهیچه ای

به جز سردرد، دردهای ماهیچه‌ای از دیگر عوارض تزریق واکسن آنفولانزا هستند که البته مدت زمان کوتاهی به طول خواهند کشید. برای تسکین درد ماهچیه‌ای هم می‌توانید از قرص‌های مسکن و ضد درد استفاده کنید ولی به کودک خود بدون مشورت پزشک، دارو ندهید.

تب

اگر تب دارید و دمای بدنتان بالای 38 درجه سانتی‌گراد است، شما دچار یکی از معمول‌ترین عوارض واکسن آنفولانزا یعنی تب شده‌اید. تب واکسن معمولا خود به خود درمان می‌شود اما با درمانی مشابه روش های درمان سرماخوردگی خفیف نیز می‌توان این مشکل را حل کرد.

عوارض خطرناک واکسن آنفولانزا

عوارضی که در بخش بالا درباره آن‌ها صحبت کردیم، عارضه‌های معمول تزریق این واکسن هستند اما گاهی عوارض واکسن آنفولانزا جدی و خطرناک می‌شود:

سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره (GBS) یک بیماری عصبی است که در بدن ضعفی فلج‌کننده به وجود می‌آورد. با این که محققان هنوز به قطعیت درباره این سندورم نرسیده‌اند اما در دفعات مکرری مشاهده شده که کسانی که این واکسن را تزریق می‌کنند به GBS مبتلا می‌شوند. 

تب بالا

اگر درجه دمای بدن شما بیشتر از درجه دمای تب یعنی بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد شد، سریعا برای دریافت درمان و مراقبت های پزشکی به دکتر عفونی مراجعه کنید.

واکنش‌های شدید آلرژیک

بیشتر کسانی که دچار عوارض جانبی جدی واکسن آنفولانزا شده‌اند، واکنش‌های شدید آلرژیکی همچون کهیر، تورم، مشکلات تنفسی، ضربان قلب بالا، ضعف و سرگیجه را تجربه کرده‌اند.

تداخلات دارویی واکسن

آنتی بیوتیک، کورتون، داروهای سرکوبگر ایمنی، واکسن کرونا، قرص‌های ضدبارداری، تریاک، مکمل‌های غذایی و رقیق‌کننده‌های خون با واکسن آنفولانزا، تداخل دارویی دارند. همچنین تداخل واکسن آنفولانزا با الکل باعث واکنش بدن می‌شود و باید از مصرف آن بعد از تزریق واکسن خودداری کرد.

عوارض اسپری واکسن آنفولانزا

اسپری واکسن آنفولانزا همانند نسخه تزریقی خود دارای عوارض است:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • غش
  • تب
  • احساس خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • آبریزش بینی
  • گلودرد

گروهی از افراد باید قبل از تزریق واکسن آنفولانزا با پزشک خود مشورت کنند:

  • افرادی که به تخم مرغ و یا هر کدام از اجزای واکسن حساسیت دارند
  • افرادی که پیش‌تر به سندروم گیلن – باره (Guillain-Barré Syndrome) یا یک بیماری فلج کننده با نام اختصاری GBS مبتلا بوده‌اند. 
  • افرادی که احساس بیماری می‌کنند باید پیش از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند. 
  • افرادی که با تزریق واکسن آنفولانزا حساسیت نشان داده‌اند.

افرادی که پیش از دریافت واکسن تضعیف کننده باید با پزشک خود مشورت کنند، شامل: 

  • افراد 5 ساله به بالای مبتلا به آسم 
  • افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای که آن‌ها را مستعد عوارض ناشی از واکسن آنفولانزا می‌کند. این بیماری‌ها شامل بیماری مزمن ریوی، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، اختلالات کبدی، اختلالات عصبی و عصبی – ماهیچه‌ای، اختلالات خونی و یا اختلالات متابولیکی مانند دیابت هستند. 
  • افراد مبتلا به بیماری‌های حاد 
  • افراد مبتلا به سندروم گلین باره که پیش‌تر یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند.

تزریق واکسن آنفولانزا

عوارض واکسن آنفولانزا هلندی

سردرد، خستگی و درد عضلانی از جمله عوارض واکسن آنفولانزا هلندی هستند البته افراد بسیاری درد در محل تزریق را بدترین عارضه تزریق این واکسن معرفی کرده‌اند.

اسهال، استفراغ و از دست دادن اشتها نیز از جمله عوارض شایع تزریق این واکسن به کودکان است.

توجه! در صورتی که به تخم مرغ (اووآلبومین یا پروتیئن تخم مرغ)، فرمالدهید، پلی سوربات 80، استیل تری متیل آمونیوم برومید و جنتامایسین حساسیت دارید، نباید این واکسن را تزریق کنید.

عوارض واکسن آنفولانزا در بارداری

با این که تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطرناک نیست اما عوارض خفیفی هم دارد. سردرد، بالا رفتن درجه دمای بدن و احساس سرگیجه از جمله این موارد است. همچنین تزریق واکسن آنفولانزا در شیردهی بی‌خطر است. همچنین نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر واکسن آنفولانزا بر جنین صفر است.

چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

واکسن‌های مختلف آنفولانزا برای استفاده گروه‌های مختلف سنی وجود دارد. علاوه‌براین، برخی از واکسن‌ها برای گروهی از افراد توصیه نمی‌شود. عواملی که مشخص می‌کند یک واکسن برای فرد مناسب است یا خیر شامل سن فرد، وضعیت سلامت کنونی و گذشته فرد و یا هرگونه حساسیت به واکسن آنفولانزا و اجزای سازنده‌ آن است. 

چه کسانی نمی‌تواند واکسن آنفلوانزا بزنند؟

  • کودکان کم‌تر از 6 ماه 
  • افرادی که حساسیت شدیدی به واکسن آنفولانزا دارند و مواد تشکیل دهنده این واکسن حتی عاملی تهدید کننده برای زندگی آن‌هاست. این افراد ممکن است به ژلاتین، آنتی بیوتیک‌ها و یا دیگر اجزای تشکیل دهنده واکسن حساسیت داشته باشند. 

  • کودکان کم‌تر از 2 سال 
  • بزرگسالان 50 ساله و بیش‌تر 
  • زنان باردار 
  • افرادی یا حساسیت زیاد و شدید به واکسن آنفولانزا و مواد تشکیل دهنده‌ی آن 
  • کودکان 2 سال تا 17 ساله که داروهای حاوی آسپیرین یا سالیسیلات را مصرف می‌کنند. 
  • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف 
  • افرادی که از افرادی با سیستم ایمنی ضعیف محافظت می‌کنند. ( این افراد در صورت دریافت این واکسن تا 7 روز نباید با افراد بیمار برخورد داشته باشند ) 
  • کودکان 2 تا 4 ساله مبتلا به آسم و یا افرادی که در 12 ماه گذشته دچار خس خس سینه شده اند. 
  • افرادی که در 48 ساعت گذشته داروهای ضد ویروسی برای درمان آنفولانزا دریافت کرده‌اند. 

منابع:

cdc

سوالات متداول عوارض واکسن آنفولانزا 

خیر، واکسن آنفولانزا باعث بیماری آنفولانزا نمی‌شود. واکسن آنفولانزای تزریقی در حال حاضر به دو روش تولید می‌شود:

  • ویروس هایی که خنثی شده و دیگر باعث بروز عفونت نمی شوند.
  • به جای استفاده از چند ویروس، از پروتئین یک ویروس آنفولانزا استفاده می شود. (این مسئله، پیش زمینه ساخت واکسن های آنفولانزا نوترکیب است) 

واکسن آنفولانزای تضعیف کننده که به صورت اسپری بینی استفاده می‌شود هم از ویروس آنفولانزای زنده ضعیف شده تشکیل شده و نمی‌توانند باعث بروز بیماری شوند. این ویروس‌ها تنها در نواحی با درجه حرارت کم‌تر یعنی بینی باعث بروز عفونت می‌شوند و در ریه‌ها و سایر بخش‌های دستگاه تنفسی که گرم‌تر هستند، عفونت ایجاد نمی‌کنند. 

واکسن آنفولانزا باعث بیماری نمی شود، اما ممکن است بعد از واکسن زدن یا استفاده از اسپری های بینی، عوارض جانبی رخ دهد که در مقایسه با علائم بیماری اصلی، خفیف و زودگذر خواهند بود.

درد، قرمز شدن و التهاب محل تزریق، سر درد خفیف، تب خفیف، درد عضلانی، تهوع و خستگی از عوارض پرتکرار تزریق واکسن و علائمی مثل آبریزش بینی، خس خس سینه، سردرد، استفراغ، درد های عضلانی و تب از عوارض اسپری واکسن آنفولانزا هستند.

این عوارض خفیف، معمولا مدت کوتاهی بعد از دریافت واکسن شروع شده و ممکن است همه این علائم را نداشته باشند. تزریق واکسن آنفولانزا مانند دیگر تزریقات ممکن است باعث از حال رفتن فرد شود. در صورت احساس سرگیجه، تغییر در حس بینایی و یا وز وز گوش حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.  با این حال، در موارد نادر، این واکسن می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک شدید و حتی مرگ شود.

به دو دلیل لازم است که هر سال واکسن آنفولانزا زده شود:

  • مصونیت ناشی از واکسن با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین واکسیناسیون سالانه برای ایجاد مصونیت بالاتر بسیار لازم است.
  • ویروس آنفولانزا همواره در حال تغییر است و واکسن آنفولانزا هر سال برای ایجاد مصونیت در برابر ویروس تغییر می‌کند‌.

خیر، همان‌گونه که گفته شد دو هفته بعد از واکسیناسیون، آنتی بادی‌ها شروع به تولید کرده و از بدن در برابر عفونت ناشی از ویروس آنفولانزا حفاظت می‌کنند. به همین دلیل است که پیش از شیوع بیماری در جامعه باید واکسن آن را دریافت کرد.

در حال حاضر شواهدی مبنی بر زیاد شدن خطر ابتلا به کووید ۱۹ در صورت دریافت واکسن آنفولانزا وجود ندارد.

بله، حتی با وجود دریافت واکسن آنفولانزا، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. با این حال تا زمانی که تست‌های لازم انجام نشود، نمی‌توان با اطمینان ابتلا به این بیماری را تایید کرد.

احتمال ابتلا به بیماری با وجود دریافت واکسن به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • ممکن است کمی پیش از واکسیناسیون و یا زمانی که بدن در حال ساخت آنتی بادی است، فرد در معرض ویروس قرار گرفته باشد. همین مواجه با ویروس موجب بیماری فرد خواهد شد. 
  • ممکن است فرد در معرض نوعی از ویروس آنفولانزا قرار بگیرد که واکسن آنفولانزا آن را در بر نمی‌گیرد.
  • با این همه متاسفانه برخی از افراد با وجود دریافت واکسن مناسب هم بیمار می‌شوند. مصونیت ناشی از واکسن ابعاد گسترده‌ای دارد و به عواملی همچون سن و وضعیت عمومی سلامتی بستگی دارد
  • واکسن آنفولانزا در میان افراد جوان، سالمند و کودکان سالم بهتر عمل می‌کند. 
  • برخی از افراد مسن و یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن هم بعد از دریافت واکسن مصونیت کم‌تری نسبت به دیگر افراد در برابر بیماری پیدا می‌کنند. 

واکسیناسیون برای ویروس آنفولانزا، یک ابزار بدون نقص نیست، اما در حال حاضر بهترین راه برای محافظت در برابر این بیماری است.

برخی از افرادی که واکسینه می شوند، ممکن است مجددا به آنفولانزا مبتلا شوند. اما برخی مطالعات نشان می دهد در صورت ابتلا به آنفولانزا، بعد از واکسن زدن، شدت بیماری به اندازه قبل نخواهد بود.

بهترین واکسن آنفولانزا هلندی، فرانسوی و ایرانی است. این واکسن‌ها دارای تاییدیه CDC هستند و طبق نظر پزشک، بهترین نوع واکسن برای هر فرد متناسب با شرایط خاص، سن، وجود حساسیت و… تجویز می‌شود.

کودکان و بزرگسالان اگر در طول 365 روز، کمتر از 2 دوز واکسن آنفولانزا زده‌اند، باید در فواصل چهار هفته‌ای، دوزهای مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند.

دو دوز با فاصله تزریق 4 هفته‌ای.

بین دو تا سه هفته پس از تزریق به وجود اثر واکسن شروع شده و بین شش تا یک سال باقی می‌ماند.

واکسن‌های آنفولانزا را می‌توان به شکل عضلانی یا استنشاقی وارد بدن کرد. واکسن اشتنشاقی را به دلیل عملکردش، واکسن آنفولانزا برای جوانان نیز می‌دانند.

این واکسن به شکل اسپری بینی است و برای افراد ۲ تا ۴۹ سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واکسن آنفولانزای ضعیف‌شده زنده برای افراد باردار یا دارای نقص ایمنی مضر است.

در محیط خنک و ترجیحا در یخجال و البته به دور از یخ زدگی نگهداری شود.

برای کنترل عوارض واکسن آنفولانزا بهتر است که از قرص‌های مسکنی که نیاز به نسخه پزشک ندارند (ژلوفن، استامیوفن، نوافن،…)، استفاده کنید. همچنین خوردن سوپ سبزیجات و مرغ و غذاهای پر فیبر اما سبک، باعث بازیابی قوای بدن و سرعت در بازیابی توان جسمی می‌شود.

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
101 نظرات
  1. سحر ملانژاد می گوید

    سلام وقت بخیر پسر ۴ ساله من دوز اول واکسن رو زده ولی متاسفانه مریض شد و دوز دوم رو نتونست بزنه الان دوره انتی بیوتیکش یک روز تمام شدت و علایمش نداره به غیر از سرفه ها که دکتر میگه سرفه طولانی مدت هست ، میخواستم بدونم چند روز دیگه میتونم واکسن دوز دوم بزنم ؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ۲ هفته بعد از قطع تب و بهبود علایم

  2. محسن می گوید

    سلام،
    دختر من سه سالشه اسم آلرژی داره تو شیش ماه دوم که هوا کمی سردمیشعه با کوچکترین سرما سرفه هاش شروع میشعه،اسپری سالباتامول و یه اسپری درمانی استفاده میکنه،دکتر براش واکسن نوشته خواستم بپرسم با واکسن آیا باز سرفه هاش شروع میشعه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      واکسن جلوی سرفه های آلرژیک رو نمیگیره
      بلکه از ابتلا به آنفولانزای شدید پیشگیری میکنه
      چون فرزند شما زمینه آلرژیک داره بهتره بزنید تا درصورت ابتلا به آنفولانزا دچار علایم شدید نشن

  3. بردبار. آرش می گوید

    ازین دست توضیحات،،بسیار مفیدند و در بالابردن سطح آرامش بخش آسیبپذیر جامعه کارایی خوبی دارند،،این عمل شما مانند این است که پزشکی مشاور را در دسترس جامعه گذاشته اید،،بخاطر نشر این مطلب از شما بی اندازه ممنون و سپاسگذارم

  4. کرامتی می گوید

    سلام
    قصددارم به دختر شش ساله ام واکسن آنفولانزا تزریق کنم منتها زیر بغل چپش یه توده بعد ازواکسن ب ث ژ باقی مونده ؛میخواستم بدونم علیرغم وجود این توده میشه واکسن آنفولانزا روتزریق کرد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر قطعا بخاطر واکسن بوده
      بله موردی نداره

  5. الهه محمدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    پدرم هفته ی گذشته واکسن انفولانزا هلندی تزریق کرد،تقریبا سه روز بعد بدن دردش شروع شد و دیشب بعد از یک هفته تزریق،تب کرد،میتونه از عوارض واکسن باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر بعید است، علایم بعد از یک هفته را نمیتوان به واکسن نسبت داد

  6. پری می گوید

    ما چند روز واکسن انفولانزا ساخت هلند زدیم همگی الان حالت پری معده ،حالت تهوع، استفراغ و ببخشید اسهال داریم، به نظرتون عوارض واکسن هست؟ رده سنیمون ۳۹، ۶۷،۳۱ هستیم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نمیتوان به واکسن نسبت داد، خصوصا اسهال و استفراغ رو

  7. س خ می گوید

    سلام .وقت بخیر ،دخترم چهار سال و نه ماهش هست ،امروز رفتم واکسن آنفلوآنزا زد ولی کامل بهش نزدن ،تقریبا سه چهارم رو تزریق کردن .این مسأله موردی نداره یا اینکه دوباره باید تزریق انجام شه و اثردهی نداره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر اولین بار هست که واکسن زده و سال های قبلی سابقه واکسیناسیون آنفولانزا ندارد ، یک ماه دیگر تکرار شود

  8. سارا می گوید

    سلام ما سه ماه پیش واکسن آنفولانزا زدیم الان برای فرآیند مهاجرت اینجا میگن ما قبول نداریم واکسنی که در ایران زدید و باید دوباره اینجا بزنید اگه الان همون واکسن قبلی رو بعد سه ماه دوباره بزنیم اوکیه؟

  9. محمد ابراهیم ذبیحی می گوید

    سلام
    پدر و مادرم ۱۲ آبان واکسن آنفلولانزا زدند ، ۱۵ آبان پدرم دچار تگی نفس و اورژانس بستری شدند، و همان شب در اورژانس cpr شدند ، سی تی ریه و سر چیزی نشان نداد ، بعد cpr حالت بی قراری داشت، دائم و دست و پا تکان می داد، انتقال به آی سی یو داده شد و مجددا cpr شدند ، تو کما و انتوبه شدند، بنا به گزارش بیمارستان ، تست آنفولانزا h1n1 پدرم مثبت گزارش شد، و تا ۲۱ آذر با دستگاه وینتلاتور نفس می کشید و کما بودند و متاسفانه فوت می کنند ، با سن ۷۲ ،تزریق از طریق باسن بود
    آیا واکسن آنفولانزا این عوارض دارد و چه عواملی باعث فوت پدرم شد، ناگفته نماند در ۱۰ آذر سی تی سر سالم و ریه حدودا ۴۰ درصد درگیری داشت

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      بخاطر اتفاقی که براتون افتاده متاسفم
      اما بعیده از عوارض واکسن باشه
      اگر پدرتون قبل از تنگی نفس ناگهانی علایمی مثل تب و بدن درد و …داشتن احتمالا به آنفولانزا مبتلا بودن
      منتها علل قلبی و آمبولی ریه هم ممکن همچین شرایطی ایجاد کنه

  10. فرهاد غلامشاهی می گوید

    باسلام و تشکر از مطالب آموزنده اتان ، ببخشید سوال دارم که من چند وقت پیش برای تکمیل فرایند مهاجرت خود ،توسط پزشکی در خارج از ایران فقط یک واکسن برایم تزریق شد ولی در برگه ای که به من دادند من متوجه شدم به دروغ انجام سه واکسیناسیون در آن برگه تایید شده و از طرفی به دلیل قبول نکردن دزهای اول و دوم من برای کرونا چون اسپوتنیک وی بود ،وادار کردند که من یک دز واکسن فایزر بزنم در حالیکه من دز سوم یا همان دز اول بوستر را استرا زنکا زده بودم که آنرا قبول کردند ولی من هر چه گفتم من ۸۴ روز از زمان تزریق دز بوستر اولم می‌گذرد واین فاصله بر اساس CDC باید شش ماه و در افراد بالای ۶۵ سال و افراد با نقص سیستم ایمنی باید فاصله زمانی بین دو تزریق ۴ ماه باشه ، وگرنه عوارض جانبی کوتاه مدت و عوارض خطرناک قلبی عروقی در بلند مدت ممکنه ایجاد بشه ولی هیچ محل نگذاشته و فقط 100$ را گرفتن در ضمن واکسنی هم که تزریق کردن ، اسمش را نگفتن و احتمال تداخل و کلا منع تزریق آنهم وجو داشته ، چون آنها میدانستن همانروز باید واکسن فایزر را من بزنم و اگر آن واکسن یک واکسن میکروبی یا ویروسی باشه منع مصرف داره ،میخواستم بپرسم برای اینکه بفهمم از میان چند واکسنی که برای پول وبه دروغ نوشته که به من زده اند آیا با روش تیتر انتی بادی آن واکسن‌ها، میتوان فهمید که اصلا واکسنی تزریق شده یا نه و همچنین تا چه مدت تیتر انتی بادی را برای واکسن‌های یک مسافر به خارج میشه انجام داد ، و همچنین عوارض قلبی عروقی که به علت فاصله کم بین دو دز واکسن کووید ۱۹ که توسط CDC و همچنین منابع معتبر در کشور خودمان گفته شده را ، میتوان به طریقی تعمیم به این سهل انگاری آنها داد ،چون من دادخواستی بر علیه پزشک پولکی و بیخیال و بیسواد سفارت که از نظر اخلاق و رفتار هم بسیار مشکل داشت تهیه کرده ام که مدارکی را همرا ه این مسئله ضمیمه دادخواست کرده ام و همچنین قصدم اضافه کردن این مسایل فوق الذکر به شکایتم میباشد ، ممنون میشوم که جواب سوالات مرا بدهید، در ضمن من خودم دکتر داروساز میباشم، قبلا از همکاری شما عریران بسیار متشکرم
    موفق باشید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیر نمیشه از روی آنتی بادی و یا هر روش دیگه نوع واکسن رو فهمید
      نگران عوارض قلبی عروقی هم نباشید و جهت اطمینان خاطر میتونین به متخصص” قلب مراجعه کنید

  11. نسرین می گوید

    سلام
    پسر من ۴ سال و یک ماهشه
    و از ابتدای مهر دائم مریض بوده، و بعد از آخرین باری که مریض شد (۱ ماه پیش) هنوز صداش گرفته و ترشحاتی در مجرای تنفسیش داره (سرفه کم و بیشتر گرفتگی بینی داره)
    آیا میتونم واکسن آنفلوآنزا تزریق کنم بهش؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      باید ویزیت شود و بررسی از نظر سینوزیت
      به متخصص” اطفال مراجعه کنید

  12. ناشناس می گوید

    سلام خانم دکتر من حدود یکماه پیش برای مادرم واکسن آنفولانزا زدم اماتواین یکماه انقدرخستست صباوبیحاله که نه غذامیخوره نه می‌تونه ازجاش بلندبشه خواسم بگم طبیعیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره چکاپ بدن
      و قرص زینک پلاس روزی یکی بخورن

  13. رنجبر می گوید

    سلام وقتتون بخیر من پسرم چهار سالشه پنج روز پیش واکسن آنفولانزای فرانسه زدن بهش از فردای اون روز زیر بغلش یکگ متورم شده و میگه درد میکنه عادیه؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موردی نداره

  14. فریده فرشچی می گوید

    سلام وقت بخیر من واکسن تهیه کردم گفتن داخل یخچال بذارم منم داخل یخچال اتاق خواب گذاشتم دوبار مریض شدیم و انفولانزا گرفتیم واکسن ها نزدیک ۲ماه داخل یخچال هستش مشکلی نداره برای تزریق؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      موردی نداره

  15. مریم غفوری می گوید

    سلام ببخشید من دوهفته گیش انفلو انزا دارم حالا دوباره گلودرد دارم واز خانه هم بیرون نرفتم یعنی دوباره انفلو انزا دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      هر گلو دردی آنفولانزا نیست
      از طرفی بروز آنفولانزا مجدد در عرض ۲ هفته بعیده

  16. رها می گوید

    سلام وقت بخیر من ابتدا ابان ماه انوفلانزا گرفتم و ۴ آذر که علائمش کامل خوب شده بود رفتم واکسن زدم (فقط شب قبلش با اینکه خیلی وقت بود حالم خوب شده بود یکم تب داشتم) از وقتی واکسن زدم هرروز سردرد خواب الودگی سرگیجع شدید دارم اینا عوارض واکسنه؟ممکنه چون یکم تب داشتم اینجوری شده؟ممنون میشم جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شما قبل واکسن تب داشتین و نمیشه گفت قطعا عوارض واکسن هست
      ( هنگام‌تب نباید واکسن بزنید)

  17. فرزانه می گوید

    سلام وقت بخیر.من دیشب واکسن آنفلونزا زدم صبح،زیر هر دو چشمم متورم شدهشبیه تاول یا کهیر وسوزن سوزن میشه .آیا حساسیت به واکسنه،وباید چکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله حساسیت و ویزیت لازم
      ب پزشک عمومی یا به متخصص” داخلی مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.