داروی دیکلوفناک کدام دردها را تسکین می‌دهد؟ بررسی کاربردها، عوارض و تداخلات دارویی

داروی دیکلوفناک
اشتراک گذاری 2 نظر

یکی از انواع داروهای ضدالتهابی غیراستروئید (NSAID) داروی دیکلوفناک است. این دارو عوامل درد و التهاب در بدن را از بین می‌برد. قرص دیکلوفناک برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​یا علائم و نشانه‌های آرتروز یا روماتیسم مفصلی و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. دیکلوفناک در نقش مسکن، برای درمان دردهای قاعدگی یا درد دندان هم کاربرد دارد. اشکال مختلفی از آن، در بازار موجود است. برای مثال، در قالب شیاف دیکلوفناک هم قابل خریداری است. برای مصرف قرص‌های مختلف از جمله این مورد باید دست‌کم با دکتر عمومی مشورت کنید.

در این مقاله، از کاربردهای دیکلوفناک و موارد احتیاط آن در بارداری و برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و کلیوی می‌گوییم. ضمناً شما را با انواع تداخل دارویی آن هم آشنا می‌کنیم.

اگر پرسشی داشتید، در پایان و در بخش نظرات بپرسید تا کارشناس سلامتی مجله پزشکی دکتردکتر پاسخ دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

داروی دیکلوفناک چیست و چه ترکیباتی دارد؟

دیکلوفناک نوعی داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی است و برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود. این دارو به تسکین علائم آرتریت (استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید) مانند التهاب، تورم، سفتی و درد مفاصل کمک می‌کند. داروی دیکلوفناک آرتروز را درمان نمی‌کند و فقط تا زمانی که به مصرف آن ادامه دهید، در کنترل عوارض و دردهایش نقش دارد. این دارو برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان (Ankylosing spondylitis) یعنی نوعی آرتریت هم هست که مفاصل ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای سایر شرایط دردناک مانند دردهای قاعدگی یا میگرن هم استفاده می‌شود. با مراجعه به دکتر داخلی یا عمومی می‌توانید اقدام به مصرف دیکلوفناک برای دردهای نواحی مختلف بدن کنید.

شیاف دیکلوفناک برای قراردادن در مقعد
شیاف دیکلوفناک در ناحیه مقعد قرار داده می‌شود

نام تجاری دارو چیست و به چه نام‌هایی در بازار موجود است؟

شرکت‌های دارویی مختلف از نام‌های گوناگونی برای عرضه محصولی مشابه استفاده می‌کنند. با این اقدام، محصولشان از رقبای دیگر متمایز می‌شود. دیکلوفناک هم با نام‌های زیر در دسترس است:

  • کامبیا
  • کاتافلام
  • ولتارن
  • زیپسور
  • زورولکس

اسامی دیگری هم برای عرضه این محصول از سوی شرکت‌های تجاری و دارویی انتخاب می‌شود. در زمان خرید، می‌توانید نظر متخصص داروساز را برای انتخاب بهترین گزینه، جویا شوید.

اشکال دارویی دیکلوفناک چیست؟

دیکلوفناک به صورت قرص و کپسول در بازار موجود است. یادتان باشد که دیکلوفناک سدیم پیوسته رهش است، یعنی اثر دارو به شکل پیوسته و در مدت طولانی‌تری در بدن آزاد می‌شود. داروی دیکلوفناک به شکل شیاف هم وجود دارد و برای خرید تمامی انواع آن باید، حتماً نسخه پزشک داشته باشید. این دارو به شکل ژل هم تولید و ارائه می‌شود. برای رفع درد مفاصل هم می‌توانید از آن استفاده کنید. اشکال دارویی این محصول از جمله پماد دیکلوفناک بسیار متنوع است. امکان خرید قطره چشمی یا شکل تزریقی آن هم موجود است. البته این موارد معمولاً فقط در بیمارستان‌ها داده می‌شوند.

شکل دارویینحوه مصرفکاربردهای معمول
قرصخوراکیتسکین دردهای خفیف تا متوسط، التهاب و تب
کپسولخوراکیمشابه قرص، ممکن است برای برخی افراد قابل هضم‌تر باشد
کپسول پیوسته رهشخوراکیتسکین طولانی‌مدت درد
شیافرکتال یا مقعدیتسکین دردهای التهابی، تب، دردهای قاعدگی (به ویژه زمانی که مصرف خوراکی امکان‌پذیر نباشد)
ژلموضعی (مالیدن روی پوست)تسکین دردهای موضعی مانند درد مفاصل، دردهای عضلانی
پمادموضعی (مالیدن روی پوست)مشابه ژل، برای تسکین دردهای موضعی
قطره چشمیچشمیدرمان التهاب و درد چشم
تزریقیتزریق عضلانی یا داخل وریدیتسکین دردهای شدید، درمان التهاب‌های حاد (معمولاً در محیط‌های درمانی تجویز می‌شود)

دیکلوفناک پتاسیم بهتر است یا سدیم؟

دیکلوفناک پتاسیم اثرگذاری سریع‌تر اما طول اثر کمتری دارد. یعنی زمانی که از این دارو استفاده می‌کنید، زودتر از دیکلوفناک سدیم اثرات ضد درد و التهاب خود را نشان می‌دهد. اما دیکلوفناک سدیم دوام و اثرگذاری طولانی‌تری نسبت به آن دارد. بنابراین، اگر قرار باشد که خیلی زود و سریع، دردی را تسکین دهید، بهتر است که از دیکلوفناک پتاسیم استفاده کنید. البته تمام این‌ها باید با مشورت با دکتر عمومی یا متخصصی دیگر باشد.

درمان درد عضلانی با دیکلوفناک

مشاوره متنی و تلفنی دکتر عمومی

داروی دیکلوفناک چگونه عمل می‌کند؟

دیکلوفناک به عنوان یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) به مهار آنزیم‌های خاصی به نام سیکلوکسیژناز (COX) می‌پردازد. این آنزیم‌ها در بدن، مسئولیت تولید پروستاگلاندین‌ها را به عهده دارند. پروستاگلاندین‌ها موادی هستند که التهاب، درد و تب ایجاد می‌کنند. روند اثرگذاری دیکلوفناک هم به شرح زیر است:

  • تسکین درد؛ با کاهش تولید پروستاگلاندین‌ها، حساسیت اعصاب به درد کاهش پیدا می‌کند.
  • کاهش التهاب؛ دیکلوفناک با کاهش التهاب، تورم و قرمزی در بدن به دلایل متنوع را کاهش می‌دهد.
  • کاهش تب؛ پروستاگلاندین‌ها در تنظیم دمای بدن نقش دارند. با کاهش تولید آن‌ها، تب هم کاهش پیدا می‌کند.

این عملکرد دارو باعث می‌شود که تسکین‌ و آرامش به همراه بیاورد. برای مثال، دیکلوفناک برای سردرد کاربرد دارد و می‌تواند مشکلات میگرن را هم تاحدی حل کند.

برای درمان چه بیماری‌هایی از دیکلوفناک استفاده می‌شود؟

دیکلوفناک به طور گسترده برای کاهش درد، التهاب و تب استفاده می‌شود. این دارو در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها و شرایط دردناک کاربرد دارد. بنا به اینکه چه درد و مشکلی دارید، دوزهای مختلفی از این دارو برایتان تجویز خواهد شد. در ادامه، نگاهی به انواع بیماری‌ها و وضعیت‌هایی خواهیم داشت که امکان کنترل و کاهش دردشان با داروی دیکلوفناک وجود دارد.

دردهای مفصلی

انواع مختلفی از دردهای مفصلی با مصرف داروی دیکلوفناک بهبود یا دست‌کم، تسکین پیدا می‌کنند. دردهای عضلانی یا ناحیه کمر و گردن هم با آن، تحت کنترل درمی‌آیند. از جمله این موارد باید به بیماری‌ها و دردهای زیر اشاره کنیم:

  • آرتروز (ساییدگی مفاصل)
  • روماتیسم مفصلی
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • دردهای عضلانی مرتبط با فیبرومیالژیا
  • دردهای عضلانی ناشی از فعالیت بدنی شدید
  • دردهای کمر و گردن مانند دیسک کمر، سیاتیک

دردهای ناشی از کشیدگی عضلات کمر و گردن هم با دیکلوفناک بهبود و تسکین پیدا می‌کنند.

درد دندان

دردهای دندان مانند درد ریشه دندان، التهاب لثه و مشکلات دیگر ناحیه دهان هم با داروی دیکلوفناک آرامش و کاهش پیدا می‌کنند. بنا به توصیه دندانپزشک، در مسیر درمان مشکلات دهان و دندان می‌توانید از این داروها استفاده کنید. سرخودانه و در صورت بروز دردهایی در ناحیه دندان و ریشه‌های آن، اقدام به مصرف دیکلوفناک نکنید.

انواع سردرد و درد قاعدگی

سردردهای تنشی و میگرن (در برخی موارد) هم با استفاده از دیکلوفناک بهتر می‌شوند. دردهای شدید شکمی در دوران قاعدگی هم با مصرف این دارو کاهش پیدا می‌کنند. اگر دل‌درد شدیدی را تجربه می‌کنید، بهتر است که با پرسیدن نظر پزشک، در این دوران از دیکلوفناک کمک بگیرید. ضمناً از این دارو برای کاهش درد و التهاب پس از عمل جراحی‌های کوچک هم استفاده می‌شود.

قرص دیکلوفناک برای کاهش التهاب و درد

دوز مناسب و نحوه مصرف دیکلوفناک چیست؟

معمولاً، امکان مصرف ۲ تا ۳ بار در روز قرص، کپسول یا شیاف دیکلوفناک وجود دارد. دوز معمول ۷۵ تا ۱۵۰ میلی‌گرم در روز است. البته باید ببینید که پزشک چه تجویزی برایتان دارد؛ شاید دیکلوفناک 50 یا موارد دیگر برایتان کافی باشد. توصیه‌های پزشک خود را در مورد تعداد قرص‌ها و تعداد دفعات مصرف در روز دنبال کنید. برای تجویز این دارو برای بچه‌ها به وزن آن‌ها دقت می‌شود.

اگر همیشه درد دارید، ممکن است که پزشک قرص یا کپسول دیکلوفناک آهسته رهش را توصیه کند. معمولاً این موارد را یک بار در روز در عصر یا دو بار در روز مصرف خواهید کرد. اگر دو بار در روز دیکلوفناک آهسته رهش مصرف می‌کنید، بین دوزهای خود ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله بگذارید.

در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سلامت بریتانیا (NHS) آمده است:

بهتر است برای کنترل علائم خود، کمترین دوز دیکلوفناک را برای کوتاه ترین زمان مصرف کنید.

دیکلوفناک سدیم 100 و دیکلوفناک پتاسیم 50 هم در دسترس‌اند. در انتخاب دوز باید فقط نظر پزشک را جویا شوید.

بزرگسالان دارو و شیاف دیکلوفناک را هر چند ساعت استفاده کنند؟

داروی دیکلوفناک در شکل‌های مختلف اعتیادآور نیست و حالت غیرمخدر دارد. با این حال، باید به دوز و زمان مصرف آن دقت داشته باشید. بزرگسالان می‌توانند هر ۱۲ ساعت از آن استفاده کنند. برای اینکه دقیقاً بدانید اثرگذاری دارو چگونه است، حتماً آن را طبق توصیه پزشک مورد استفاده قرار دهید. به این نکات هم در مصرف دارو و شیاف دیکلوفناک دقت کنید:

  • بهتر است برای کنترل علائم خود، کمترین دوز دیکلوفناک را برای کوتاه‌ترین زمان مصرف کنید.
  • قرص یا کپسول دیکلوفناک را همراه با غذا یا میان‌وعده یا دقیقاً بعد از غذا مصرف کنید.

ژل و گچ پلاستر دیکلوفناک را می‌توان دو بار در روز برای هدف قراردادن درد در ناحیه خاصی از بدن هم استفاده کرد.

دارو و شیاف دیکلوفناک برای کودکان هر چند ساعت استفاده شود؟

معمولا قرص، کپسول یا شیاف دیکلوفناک، ۲ تا ۳ بار در روز استفاده می‌شود. بهترین روش این است که ۲۴ ساعت را به ۲ تا ۳ بازه تقسیم کنید و در همان ساعات دارو را مصرف کنید. اگر یک دوز را فراموش کردید تا زمان بعدی صبر کنید و دو دوز را با هم مصرف نکنید.

شیاف دیکلوفناک بعد از چند دقیقه اثر می‌کند؟

بعد از استفاده از شیاف دیکلوفناک باید حدود ۱۵ دقیقه بی‌حرکت بنشینید تا اثر کند. اثرگذاری آن هم ظرف مدت بسیار کوتاهی صورت می‌گیرد. بعد از قراردادن شیاف در مقعد، حدود ۵ دقیقه و شاید هم کمتر، شاهد اثرگذاری آن خواهید بود. البته دقت کنید که زمان اثرگذاری دارو به دوز آن، وضعیت جسمی بیمار و نوع و شدت درد هم وابسته است.

در صورت فراموشی یک دوز چه کنید؟

دوز فراموش‌شده را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی مصرف داروی دیکلوفناک فرا رسیده است، نوبت فراموش‌شده را نادیده بگیرید. حواستان باشد که نیاز نیست، برای جبران دوز فراموش‌شده داروی اضافی مصرف کنید. با رعایت دوزهای مصرفی، اثرگذاری دارو بیشتر می‌شود و عوارض ناخوشایندی به وجود نمی‌آید.

نگهداری از دیکلوفناک در جای سرد و خشک
داروی دیکلوفناک در جای سرد و خنک قرار بگیرد

نگهداری داروی دیکلوفناک چگونه است؟

برای نگهداری هر دارو باید به اصولی که روی بسته‌بندی آن نوشته شده، دقت کنید. حتماً به بروشور و بسته‌بندی داروی دیکلوفناک هم دقت داشته باشید. با این حال، یادتان نرود که این نکات را درباره نگهداری از آن، رعایت کنید:

  •  دارو دور از نور قرار داشته باشد.
  • این دارو نباید در معرض رطوبت نگه داشته شود.
  • در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

 دارو دور از دسترس کودکان باشد و ضمناً آن را درون جعبه خود و با در بسته نگه دارید.

 عوارض دیکلوفناک چیست؟

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به دیکلوفناک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش)‌ به اورژانس مراجعه کنید. با شماره ۱۱۵ یعنی شماره مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. اگر واکنش دارویی جدی دارید که می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد، مصرف دیکلوفناک را متوقف کنید و به دنبال درمان پزشکی باشید. عوارضی که نیاز به پیگیری دارند، شامل این موارد هستند:

  •  بثورات پوستی
  • تب و تورم غدد
  • دردهای عضلانی
  • ضعف شدید
  • کبودی غیرمعمول
  • یا زرد شدن پوست یا چشم‌ها

اگر علائم حمله قلبی یا سکته مغزی دارید، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید. منظور درد قفسه سینه‌ای است که به فک یا شانه شما گسترش پیدا می‌کند. بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، تکلم نامفهوم، احساس تنگی نفس هم نیازمند رسیدگی فوری هستند. عوارض جانبی رایج دیکلوفناک معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • سوء هاضمه، گاز، حالت تهوع، استفراغ، درد معده
  • اسهال، یبوست، سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی
  • خارش، عرق کردن، گرفتگی بینی
  • تورم یا درد پا یا بازو
  • افزایش فشار خون

این لیست کامل نیست و شاید عوارض دیگری هم بعد از مصرف داروی دیکلوفناک ایجاد شود. برای مثال، بروز مشکلات گوارشی هم در پی استفاده از این دارو بعید نیست.

تداخلات دارویی دیکلوفناک

دیکلوفناک با چه داروهایی تداخل دارد؟

برخی از داروها روی نحوه عملکرد دیکلوفناک تأثیر می‌گذارند. شناخت تداخلات دارویی این مورد با داروهای دیگر برای جلوگیری از بروز عوارض ناخوشایند ضرورت دارد. از جمله داروهایی که با دیکلوفناک همخوانی ندارند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زیدوودین برای درمان HIV
  • داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین
  • داروهایی برای درمان تشنج، مانند فنی‌توئین
  • سایر داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین یا ایبوپروفن
  • داروهای استروئیدی مانند هیدروکورتیزون یا پردنیزولون
  • آنتی‌بیوتیک ها مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین
  • داروهای کاهش‌دهنده کلسترول مانند کلستیپول و کلستیرامین
  • متوترکسات برای درمان برخی از بیماری‌های التهابی و سرطان
  • داروهای مشکلات قلبی مانند دیگوکسین و داروهای فشار خون بالا
  • داروهای کاهش‌دهنده فعالیت سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین یا تاکرولیموس
  • داروهای ضدافسردگی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند سیتالوپرام یا سرترالین

میفپریستون که برای پایان‌دادن به بارداری (سقط جنین) استفاده می‌شود هم با دیکلوفناک تداخل دارد.

موارد احتیاط مصرف دیکلوفناک چیست؟

قبل از مصرف دیکلوفناک، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول حاوی مواد غیرفعالی است که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. قبل از استفاده از دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به ویژه موارد زیر:

  • بیماری کبد
  • سکته مغزی
  • فشار خون بالا
  • تورم (ادم، احتباس مایعات)
  • رشد توده در بینی (پولیپ بینی)
  • بیماری قلبی (مانند حمله قلبی قبلی)
  • اختلالات خونی (مانند کم‌خونی، خونریزی/ مشکلات لخته‌شدن)
  • مشکلات معده/روده/مری (مانند خونریزی، سوزش سر دل، زخم)
  • آسم (از جمله سابقه بدترشدن تنفس پس از مصرف آسپرین یا سایر NSAID‌ها)

شاید این دارو باعث سرگیجه، خواب‌آلودگی یا باعث تاری دید شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) این اثرات را بدتر می‌کنند.

مصرف دیکلوفناک در بارداری و شیردهی

مصرف داروی دیکلوفناک معمولاً در بارداری توصیه نمی‌شود. ممکن است، برای جنین مشکلاتی ایجاد کند و به عنوان مثال، روی گردش خون بچه تأثیر بگذارد. ضمناً می‌تواند باعث شود که مایع آمنیوتیک بسیار کمی در اطراف جنین در رحم باقی بماند. پزشک تنها در صورتی مصرف دارو را در بارداری توصیه می‌کند که مزایای مصرف دارو به وضوح بیشتر از خطرات آن باشد. احتمال دارد که درمان‌های بی‌خطر دیگری وجود داشته باشند.

در دوران شیردهی نوزاد می‌توانید دیکلوفناک مصرف کنید. فقط مقادیر بسیار کمی از آن وارد شیر مادر می‌شود که بعید است عوارض جانبی در کودک ایجاد کند. بسیاری از مادران شیرده بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کرده‌اند. اگر متوجه شدید که کودکتان مثل همیشه خوب تغذیه نمی‌کند، یا اگر نگرانی دیگری در مورد او دارید، در اسرع وقت با ماما، پزشک، داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

اوردوز دیکلوفناک عوارض خطرناکی دارد
اوردوز دیکلوفناک نیاز به پیگیری فوری نزد پزشک دارد

مصرف سرخود و اوردوز با قرص دیکلوفناک چه نتایجی دارد؟

مصرف بیش از دوز تجویزشده از قرص، کپسول یا شیاف دیکلوفناک می‌تواند خطرناک باشد. عوارض جانبی مصرف خودسرانه دارو و اوردوز با آن، به شرح زیر است و عوارض ناخوشایندی دارد:

  • معده درد
  • استفراغ و تهوع
  • اسهال و مدفوع سیاه یا خون در استفراغ
  • سردرد، خواب آلودگی، پیچیدن صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)

در صورت بروز هریک از این موارد، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. اگر اشتباهاً از گچ یا ژل بیش از حد استفاده کنید، بعید است که آسیبی به شما وارد شود. اما اگر بیش از حد مصرف کرده‌اید و عوارض جانبی احساس می‌کنید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 چه افرادی نباید از داروی دیکلوفناک استفاده کنند؟

دیکلوفناک برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی‌خطر بودن آن برای شما، اگر موارد زیر را تجربه می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید:

  • آلرژی به آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن دارید.
  • سابقه زخم معده، خونریزی در معده یا روده یا سوراخ در معده داشته‌اید.
  • به نارسایی قلبی، بیماری شدید کبدی یا بیماری کلیوی مبتلا هستید.
  • تا به حال به دیکلوفناک یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته‌اید.
  • مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو هستید.
  • لوپوس یا اختلال انعقاد خون را تجربه می‌کنید.
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا) دارید.

اگر تا به حال عوارض جانبی ناشی از مصرف NSAIDها را داشته‌اید هم نباید دیکلوفناک مصرف کنید. منظور عوارضی مانند خس‌خس سینه یا سایر علائم آسم، آبریزش بینی، تورم پوست (آنژیوادم) یا بثورات است.

آیا شیاف دیکلوفناک خواب‌آور است؟

شیاف دیکلوفناک خواب‌آور نیست، اما باعث تسکین و ایجاد آرامش می‌شود. در نتیجه، راحت‌تر می‌توانید به خواب بروید و در حالت کاهش دوز درد و ناراحتی، به ویژه در شب، با آرامش می‌خوابید. شاید دچار خواب‌آلودگی و رخوت ناشی از ایجاد آرامش دارو شوید، اما اساساً در دسته داروهای خواب‌آور قرار نمی‌گیرد.

مقایسه دیکلوفناک و پروفن
مقایسه دیکلوفناک و پروفن در کاربرد و اثرگذاری

دیکلوفناک بهتر است یا ایبوپروفن؟

برای تشخیص اینکه کدام دارو بهتر از دیگری است، باید نظر پزشک را بپرسید. برای مثال، دکتر عمومی در این زمینه به شما کمک می‌کند. او پزشکی است که می‌داند تخصص عمومی چیست و دانشی جامع نسبت به بدن و داروهای موردنیازش دارد. اما به طور کلی، مرور اطلاعات زیر در مقایسه این دو دارو با یکدیگر، خالی از لطف نیست.

انتخاب بین دیکلوفناک و ایبوپروفن می‌تواند گیج‌کننده باشد، هر دو دارو برای تسکین درد و التهاب کاربرد دارند. برای درک بهتر تفاوت‌های این دو دارو، جدول زیر را مرور کنید:

ویژگیدیکلوفناکایبوپروفن
کاربرد اصلیتسکین دردهای التهابی مانند آرتروز، نقرس، روماتیسم، دردهای عضلانی، دردهای قاعدگی، درد دندان و کاهش تبتسکین دردهای خفیف تا متوسط مانند سردرد، دندان درد، درد عضلانی، کاهش تب
اثرگذاریمعمولاً برای دردهای شدیدتر و التهاب‌های مزمن موثرتر است.برای دردهای خفیف تا متوسط مناسب‌تر است.
عوارض جانبیممکن است باعث ناراحتی معده، سرگیجه، سردرد، افزایش فشار خون و در موارد نادر مشکلات قلبی شود.ممکن است باعث ناراحتی معده، سرگیجه، سردرد و در موارد نادر مشکلات کلیوی شود.
تداخلات داروییبا داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای فشار خون، دیورتیک‌ها و برخی داروهای قلبی ممکن است تداخل داشته باشد.با داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای فشار خون، دیورتیک‌ها و برخی داروهای قلبی ممکن است تداخل داشته باشد.
موارد منع مصرفافراد مبتلا به زخم معده، مشکلات قلبی، کلیوی یا کبدی، آسم، حساسیت به آسپرین یا NSAIDهای دیگرافراد مبتلا به زخم معده، مشکلات قلبی، کلیوی یا کبدی، آسم، حساسیت به آسپرین یا NSAIDهای دیگر

اگر درد شما شدید است یا با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. برای نوبت‌گرفتن از بهترین پزشک می‌توانید به سامانه دکتردکتر مراجعه کنید. دکتردکتر بستری اینترنتی برای شناسایی پزشکان و مرور نظرات بیماران قبلی آن‌ها درباره تجربه حضورشان نزد پزشک است. در آنجا به طور اینترنتی می‌توانید وقت هم بگیرید.

منابع:

medlineplus.gov

drugs.com

webmd.com

mayoclinic.org

سوالات متداول داروی دیکلوفناک

دیکلوفناک برای چیست؟

از این دارو برای کاهش درد، تب و التهابات بدن در مواقع مختلف استفاده می‌شود. برای مثال، امکان کاهش دردهای ناشی از آرتروز را مقدور می‌کند.

شیاف دیکلوفناک حساسیت ایجاد می‌کند؟

برخی از افراد نسبت به مواد و ترکیبات این دارو حساسیت دارند. بنابراین، باید حواستان را در زمان مصرف آن جمع کنید و به علائم و عوارض بعد از مصرف سریعاً رسیدگی کنید.

دیکلوفناک کدئین یا مخدر دارد؟

خیر، دیکلوفناک در دسته داروهای غیرمخدر قرار می‌گیرد و خواب‌آلودگی و وابستگی ایجاد نمی‌کند.

شیاف دیکلوفناک باعث یبوست می‌شود؟

بله، امکان دارد که برخی از افراد با مصرف شیاف دیکلوفناک به عوارض مختلفی از جمله یبوست دچار شوند.

چند دقیقه بعد از شیاف دیکلوفناک به دستشویی برویم؟

عوارض مصرف زیاد دیکلوفناک چیست؟

معده درد، استفراغ و تهوع، اسهال و مدفوع سیاه یا خون در استفراغ ، سردرد، خواب آلودگی، پیچیدن صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) از جمله عوارض مصرف زیاد این دارو هستند.

دیکلوفناک برای ترک اعتیاد کاربرد دارد؟

خیر، این دارو برای رفع التهابات بدن است و دردهایی مانند درد عضلانی و میگرن را از بین می‌برد و تسکین می‌دهد.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نیلوفر شهدوست
نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلفش، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

2 دیدگاه در “داروی دیکلوفناک کدام دردها را تسکین می‌دهد؟ بررسی کاربردها، عوارض و تداخلات دارویی
  • سلام
    برای درمان چه بیماری‌هایی از دیکلوفناک استفاده می‌شه؟

    پاسخ
    • سلام عزیزم
      دیکلوفناک یک داروی ضد التهاب غیداسترویییدی است و در درمان همه دردهای اسکلتی و عضلانی کاربرد دارد

      پاسخ