قطره اوتیسپت گوش چیست؟ + نحوه مصرف و عوارض آن برای کودکان و بزرگسالان

قطره اوتیسپت موثر در درمان التهاب، خارش و عفونت‌های سطحی کانال گوش خارجی
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

یکی از انواع قطره گوش برای درمان التهاب، خارش و عفونت‌های سطحی کانال گوش خارجی، قطره اوتیسپت است. قطره اوتیسپت گوش از ترکیب هیدروکورتیزون و استیک اسید گلاسیال ساخته می‌شود. هیدروکورتیزون با خواص ضدالتهابی به کاهش التهاب، قرمزی، خارش و تورم گوش کمک می‌کند. استیک اسید گلاسیال نیز در از بین بردن میکروب‌ها و کاهش عفونت گوش موثر است. عوارض قطره اوتیسپت در برخی افراد امکان دارد ظاهر شود که شامل سوزش خفیف، قرمزی پوست اطراف گوش و در موارد نادر، عفونت قارچی، حساسیت پوستی و سرگیجه است.
نحوه و دوز مصرف قطره اوتیسپت در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. درصورت تجویز پزشک متخصص، حتما دارو را در زمان‌های مقرر و با دوز مشخص‌شده مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از درمان بگیرید. برای آشنایی با کاربردهای قطره گوش اوتیسپت، عوارض و نحوه مصرف آن برای عفونت گوش میانی، تا انتهای این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر با ما همراه باشید.

هم‌چنین، می‌توانید سوال خود را در بخش کامنت‌ها بپرسید، تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

قطره اوتیسپت چیست و چه ترکیباتی دارد؟

قطره اوتیسپت، یکی از انواع قطره گوش است که برای درمان عفونت‌های گوش خارجی استفاده می‌شود. این دارو حاوی هیدروکورتیزون، یک کورتیکواستروئید ضد‌التهاب و استیک اسید گلاسیال، یک ماده ضدعفونی‌کننده و ضدقارچ است. قطره اوتیسپت گوش با کاهش التهاب، خارش و قرمزی گوش، علائم عفونت را بهبود می‌دهد و با خاصیت ضدمیکروبی خود، از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. این دارو به طور گسترده‌ای برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی گوش، اگزما و التهاب پوستی گوش استفاده می‌شود.

تصویر عفونت گوش خارجی که با قطره اوتیسپت قابل درمان است.
عفونت گوش خارجی که با قطره اوتیسپت گوش درمان می‌شود.

به گزارش وب‌سایت Webmd،

قطره گوش ترکیبی هیدروکورتیزون- اسید استیک، برای درمان عفونت‌های گوش خارجی، مانند گوش شناگر استفاده می‌شود.

با‌این‌حال، به‌دلیل وجود کورتیکواستروئید، استفاده از قطره اوتیسپت در کودکان زیر 3 سال توصیه نمی‌شود.

کاربردهای درمانی قطره اوتیسپت شامل چه مواردی می‌شود؟

از مهم‌ترین کاربردهای درمانی اوتیسپت می‌توان به درمان عفونت گوش اشاره کرد. عملکرد این قطره، برای درمان عفونت گوش و علائم آن شامل موارد زیر می‌شود:

درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی گوش خارجی با قطره اوتیسپت

قطره اوتیسپت به‌عنوان یک داروی موثر برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی در مجرای گوش خارجی استفاده می‌شود. هیدروکورتیزون موجود در این قطره، به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند، در‌حالی‌که اسید استیک در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها موثر است.

قطره اوتیسپت گوش برای کاهش التهاب و خارش گوش

هیدروکورتیزون موجود در قطره اوتیسپت، با خاصیت ضدالتهابی قوی، به کاهش التهاب، قرمزی و خارش در گوش کمک می‌کند.

التهاب و خارش گوش در مرد جوان که با قطره اوتیسپت گوش درمان می‌شود.
هیدروکورتیزون موجود در قطره اوتیسپت، التهاب و خارش گوش را برطرف می‌کند.

درمان اگزما و التهاب پوستی گوش با استفاده از قطره اوتیسپت

اوتیسپت برای تسکین التهاب‌های اگزمایی مزمن و التهاب سبورئیک (قرمزی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست) گوش خارجی نیز استفاده می‌شود.
هم‌چنین از دیگر کاربردهای پزشکی قطره اوتیسپت می‌توان به به جلوگیری از پیشرفت عفونت و بروز مشکلات جدی‌تر اشاره کرد. قطره گوش اوتیسپت برای عفونت گوش خارجی و کاهش علائم آن استفاده می‌شود. این قطره، به‌طور غیرمستقیم در تسکین درد گوش نیز موثر است و می‌تواند التهاب گوش میانی را نیز برطرف کند.

نحوه مصرف قطره اوتیسپت چگونه است؟

قطره اوتیسپت علاوه‌بر درمان عفونت‌های گوش، گرفتگی گوش ناشی از این عفونت‌ها را نیز برطرف می‌کند. برای این‌که بهترین نتیجه را از درمان با این قطره بگیرید، روش مصرف قطره اوتیسپت را مطابق آن‌چه پزشک تجویز کرده است رعایت کنید. دستورالعمل استفاده از اوتیسپت شامل موارد زیر است:

  • برای استفاده از قطره اوتیسپت، ابتدا گوش خود را به خوبی تمیز کنید.
  • سپس تعداد قطرات مشخص‌شده توسط پزشک را داخل گوش بچکانید.
  • برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره‌چکان را لمس نکنید.
  • بهتر است قبل از استفاده، دست‌هایتان را بشویید و درصورت‌امکان از فرد دیگری بخواهید که در استفاده از قطره به شما کمک کند.
  • برای جلوگیری از سرگیجه، ظرف قطره را چند دقیقه در دست نگه دارید تا به دمای بدن برسد.
  • برای 24 ساعت اول یا طبق دستور پزشک، یک پلاگ پنبه را به محلول آغشته کنید و در گوش قرار دهید.
  • ابتدا پلاگین پنبه را در گوش قرار دهید و سپس قطره را روی آن بچکانید.
  • هر 4 تا 6 ساعت یک‌بار و یا طبق دستور پزشک، با اضافه کردن 3 تا 5 قطره به پنبه، آن را مرطوب نگه دارید

با رعایت نکات بالا، می‌توانید از این داروی موضعی گوش برای گرفتن نتیجه مطلوب به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

کج نگه داشتن سر کودک موقع ریختن قطره اوتیسپت در گوش
سهولت در ریختن قطره اوتیسپت در گوش کودک در حالت خوابیده یا با کج نگه‌داشتن سر

آیا مصرف قطره گوش اوتیسپت در کودکان و نوزادان مجاز است؟

استفاده از قطره اوتیسپت برای نوزاد و کودکان زیر 3 سال توصیه نمی‌شود. علت این است که اثربخشی و بی‌خطر بودن استفاده اوتیسپت در کودکان زیر 3 سال ثابت نشده است. مقدار مصرف قطره اوتیسپت گوش در کودکان بزرگ‌تر از 3 سال، 3 تا 4 قطره در روز است. البته توجه داشته باشید که استفاده از این قطره در کودکان و نوزادان باید حتما تحت نظر پزشک انجام باشد تا مانع از بروز عوارض جانبی شود.

نحوه استفاده از قطره اوتیسپت برای بزرگسالان چگونه است؟

نحوه استفاده از قطره گوش برای بزرگسالان مطابق با مراحلی است که در دستورالعمل استفاده از قطره توضیح دادیم. بهترین زمان مصرف قطره گوش اوتیسپت در بزرگسالان برای پیشگیری از عفونت، صبح و عصرها و به میزان دو قطره از محلول است. اگر این دارو برای درمان عفونت گوش تجویز شده است، روز اول 3 تا 5 قطره از محلول را هر 4 تا 6 ساعت یک‌بار در مجرای گوش بچکانید. بعد از این مدت، 5 قطره از محلول را 3 تا 4 بار در روز داخل مجرای گوش استفاده کنید.

مصرف قطره اوتیسپت برای کودکان و بزرگسالان چه عوارضی دارد؟

استفاده از قطره اوتیسپت گوش ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی شود. البته همه افراد این عوارض را تجربه نمی‌کنند. مهم‌ترین عوارض احتمالی اوتیسپت شامل موارد زیر می‌شود:

عوارض قطره اوتیسپت گوشتوضیح
سوزش یا تحریک گوشبا اولین استفاده از قطره، ممکن است احساس سوزش یا تحریک خفیفی در گوش خود داشته باشید.
خارش گوشبرخی افراد بعد از استفاده از قطره اوتیسپت دچار خارش گوش می‌شوند.
قرمزی گوشممکن است پوست اطراف گوش بعد از استفاده از قطره کمی قرمز شود.
درد گوشبرخی افراد ممکن است بعد از مصرف قطره اوتیسپت، احساس درد خفیفی در گوش خود داشته باشند.
سرگیجهسرگیجه نیز در موارد نادر ممکن است بعد از مصرف قطره اتفاق بیفتد.

اگر هر یک از این عوارض قطره اوتیسپت شدیدتر شد یا به مدت طولانی ادامه پیدا کرد، حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. با رعایت مراقبت‌های پس از مصرف قطره گوش شامل کج نگه‌داشتن سر، پوشاندن گوش و استفاده نکردن از گوش‌پاک‌کن، می‌توانید از بروز این اثرات جانبی اوتیسپت یا تشدید آنها جلوگیری کنید.

احساس درد خفیف در گوش مرد میانسال بعد از استفاده از قطره اوتیسپت
احساس درد خفیف در گوش، یکی از عوارض قطره اوتیسپت

موارد احتیاط مصرف قطره اوتیسپت گوش شامل چه مواردی است؟

قبل از استفاده از قطره گوش اوتیسپت، حتما با پزشک مشورت کنید. درصورت حساسیت به این قطره، مشکلات پوستی، عفونت‌های ویروسی، آسیب‌ یا سابقه جراحی گوش، رعایت احتیاط در استفاده از اوتیسپت اهمیت بیش‌تری دارد. هم‌چنین، اگر پرده گوش‌تان سوراخ شده است یا به پماد و قطره‌های دیگر حساسیت دارید، حتما پزشک را در جریان بگذارید.

  • در صورت بروز درد شدید گوش، کاهش شنوایی یا تب، حتما به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید این دارو برای کودکان زیر 3 سال مناسب نیست.
  • این دارو را طبق دستور پزشک و با مقدار مناسب مصرف کنید. قبل از استفاده، گوش خود را کاملا تمیز و موم اضافی را خارج کنید. برای تمیز کردن گوش، حتما از روش‌های توصیه‌شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • این دارو فقط برای استفاده در گوش کاربرد دارد. از ریختن آن در چشم، دهان، بینی یا روی لب خودداری کنید. در صورت تماس تصادفی با این نواحی، بلافاصله با آب فراوان شستشو دهید. از مصرف هم‌زمان این قطره با سایر قطره‌های گوش بدون مشورت پزشک خودداری کنید.
  • اگر بعد از استفاده از این قطره، قرمزی و سوزش شدید گوش را تجربه کردید، مصرف دارو را قطع و فوری به پزشک مراجعه کنید. در‌صورتی‌که کسی به اشتباه این قطره را خورد، باید فوری او را به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی برسانید.
  • اگر به موادی مثل اسید استیک، هیدروکورتیزون یا داروهای کورتونی حساسیت دارید، حتما قبل از استفاده از قطره اوتیسپت گوش این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید، به‌محض یادآوری آن را استفاده کنید. اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است، نوبت فراموش‌شده را رها کنید و برنامه‌ی دارویی خود را طبق دستور پزشک ادامه دهید. دقت کنید که برای جبران دوز فراموش‌شده، نباید دوز بعدی را دوبار مصرف کنید.
استفاده از قطره اوتیسپت گوش برای برخی افراد به‌طورکلی ممنوع است. موارد منع مصرف این قطره شامل حساسیت به داروها یا اجزای فرمولاسیون قطره اوتیسپت، ابتلا به هرپس سیمپلکس، غشای لنفاوی سوراخ شده و واریسلا است.

آیا استفاده از قطره گوش اوتیسپت در بارداری مجاز است؟

استفاده از قطره گوش اوتیسپت در دوران بارداری باید تنها درصورت نیاز و با تجویز پزشک مصرف ‌شود. هم‌چنین، تاثیر این دارو در دوران شیردهی و بر روی نوزاد مشخص نیست و نیاز به بررسی بیش‌تری دارد.

تداخلات دارویی قطره اوتیسپت شامل چه داروهایی می‌شود؟

در رابطه با تداخلات دارویی اوتیسپت با دیگر داروها، مورد خاصی گزارش نشده است. با‌این‌حال، مانند هر داروی دیگری، بهتر است قبل از استفاده از این قطره، در رابطه با داروهایی که مصرف می‌کنید، اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار دهید. علاوه‌بر دریافت راهنمایی برای تداخلات دارویی قطره اوتیسپت، هنگام مراجعه به متخصص می‌توانید از او برای یافتن پاسخ سوال تخصص گوش و حلق و بینی چیست نیز مشورت بگیرید. آگاهی از وظایف پزشک متخصص به شما کمک می‌کند، بتوانید در پیشگیری از عفونت گوش و یا درمان آن، بهتر تصمیم بگیرید و همکاری موثرتری با پزشک خود داشته باشید.

چگونه باید از قطره گوش اوتیسپت نگهداری کنیم؟

مهم‌ترین نکات نگهداری از قطره گوش اوتیسپت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قطره اوتیسپت گوش را در دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.
  • قطره اوتیسپت را در جای خشک و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.
  • این دارو را همیشه دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • همیشه قطره گوش را در بسته‌بندی اصلی خود نگه دارید تا از آلودگی آن جلوگیری شود.
  • داروهای تاریخ گذشته یا استفاده نشده را به روش صحیح و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور بریزید.
  • بعد از باز شدن درب قطره، بهتر است آن را در مدت 20 روز مصرف کنید.

قبل از استفاده از قطره گوش اوتیسپت، آن را به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق قرار دهید تا سردی آن باعث سرگیجه نشود.

نگهداری از قطره اوتیسپت گوش در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما
نگهداری از قطره اوتیسپت در دمای 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد و بدون نیاز به یخچال

قیمت قطره گوش اوتیسپت در سال 1403 چقدر است؟

قیمت قطره گوش اوتیسپت در سال 1403 از 54 هزار تومان شروع می‌شود. قیمت این دارو، ممکن است در فروشگاه‌ها و محل‌های خرید مختلف متفاوت باشد. برای اطلاع دقیق از قیمت قطره اوتیسپت، می‌توانید به نزدیک‌ترین داروخانه در محل زندگی خود مراجعه کنید یا برای استعلام قیمت آن از اپلیکیشن‌های دارویی مختلف استفاده کنید. پزشک متخصص گوش‌وحلق‌وبینی یا داروساز نیز می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری در مورد قیمت این محصول به شما بدهند.

قطره اوتیسپت گوش توسط چه پزشکی تجویز می‌شود؟

قطره اوتیسپت گوش یک داروی ترکیبی موثر در درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی کانال گوش خارجی، کاهش علائم این عفونت‌ها و درمان و پیشگیری از التهاب اگزمایی مزمن گوش است. این داروی ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب گوش توسط دکتر گوش برای درمان موارد گفته شده تجویز می‌شود. عوارض قطره اوتیسپت شامل تحریک یا سوزش گوش، قرمزی، درد گوش، سرگیجه و سردرد است که بروز آن در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای کاهش اثرات جانبی قطره اوتیسپت می‌توانید از متخصص گوش‌وحلق‌وبینی مشاوره بگیرید.

درضمن، برای ثبت نوبت متخصص گوش‌وحلق‌وبینی در شهر خودتان، با مراجعه به به پلتفرم آنلاین و سلامتی دکتردکتر می‌توانید به بهترین متخصصان این حوزه دسترسی داشته باشید.

منابع:

webmd.com
mayoclinic.org

سوالات متداول قطره گوش اوتیسپت

قطره اوتیسپت گوش چه کاربردی دارد؟
قطره اوتیسپت گوش برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی، کاهش التهاب و درد ناشی از عفونت‌های گوش خارجی کاربرد دارد.
قطره اوتیسپت را باید در یخچال نگهداری کنیم؟
آیا می‌توان از قطره اوتیسپت گوش برای کودکان نیز استفاده کرد؟
آیا قطره اوتیسپت عوارض جانبی دارد؟
مدت زمان مصرف قطره اوتیسپت چقدر است؟
برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: زهرا منتظری
زهرا هستم، نویسنده‌ای که با یه آگهی استخدام کارآموزی در زمان دانشجویی از دنیای آی‌تی و کارشناس شبکه پرت شدم به دنیای محتوا. اون‌جا بود که استعداد من در نوشتن توسط یه دوست و همکار قدیمی کشف شد. تا به امروز سعی کردم توی حوزه تولید محتوا و SEO چیزهای جدیدی یاد بگیریم و طوری بنویسم که مخاطب بتونه از نگاه و دریچه درستی به موضوع نگاه کنه. بریف‌های کامل و جامع، فتوشاپ، ورد، اکسل، گوگل ایمیج، کنوا، فری‌پیک، شاتراستاک و گاهی کمی چاشنی تخیل درصورت‌نیاز، نیروهای کمکی من برای نوشتن هستن. از نظر من نوشتن هر متن، فرصتی برای یادگیری یه موضوعه جدیده. علی‌الخصوص اگر در حوزه‌های تخصصی مثل پزشکی و سلامت یا حوزه تخصصی خودم باشه. تولید محتوا برای من مثل یک سفره که نیاز به همسفرای درجه یکی مثل شماها داره. در مسیر و برنامه سفرم تابه‌حال با سایت‌های پزشکان و جراحان مختلفی همکاری داشتم. تجربه این مسیر به من یاد داده چطور در حین یاد گرفتن درباره یه موضوع می‌تونم چکیده این دانش و اطلاعات رو در قالب متن به مخاطبان هر مجموعه انتقال بدم. چطور بین اطلاعات پزشکی متناقض و بعضاً نادرستی که توی اینترنت هست، بتونم اطلاعات درستی رو به مخاطب ارائه بدم؛ و در نهایت چطور می‌شه محتوایی تولید کرد که هم به دانش خودم و مخاطبینم اضافه کنه و هم به گوگل و الگوریتم‌هاش نشون بده که مخاطب هدف، اولین اولویت من در تولید محتواست. تلاش و هدف من در ادامه این مسیر، به چالش کشیدن خودم برای نوشتن به سبک‌های مختلف، موضوعات متنوع و تجربه‌های جدیده. تجربه‌هایی از جنس دانش و یادگیری که ارزش به اشتراک گذاشتن با کاربران رو داشته باشه. تجربه‌هایی که باعث تولید متنی بشه که به نیاز مخاطب پاسخ بده و حواسش به گوگل و آپدیت‌های هر لحظه‌ش هم باشه.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*