سم زدایی بدن برای لاغری و مبارزه با بیماری‌ها + نمونه رژیم

رژیم سم زدایی بدن
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

فرآیند سم زدایی بدن شامل استراحت، پاکسازی و تغذیه بدن از درون به بیرون است. با پاکسازی بدن می‌توانید سموم را از بدن خود حذف و با تغذیه سالم، اندام‌ها را قوی‌تر و زیباتر از همیشه کنید. رژیم سم زدایی از شما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند و توانایی بدنتان را بالا می‌برد. سم زدایی از بدن به معنای تصفیه خون است. این کار با از بین‌بردن ناخالصی‌های خون در کبد انجام می‌شود. کبد وظیفه پردازش سموم برای دفع و خروج از بدن را به عهده دارد؛ برای همین نقش مهمی در فرایند سم زدایی ایفا می‌کند. کلیه‌ها، روده‌ها، ریه‌ها، سیستم لنفاوی و پوست هم از سیستم‌های بدن هستند که در دفع انواع سموم نقش دارند. با تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش می‌توانید سموم را از بدن دفع و بهبود عملکرد بدن را مشاهده کنید. در این مقاله از راه و رسم سم‌زدایی بدن برایتان می‌گوییم و نمونه‌ای از این رژیم را هم در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مطالعه مقاله به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر در پایان، سوالی داشتید از ما بپرسید تا کارشناس سلامتی در مجله پزشکی دکتردکتر به شما پاسخ دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

سم زدایی بدن چیست؟

سم زدایی کامل بدن راهی برای دفع سموم از بدن و رعایت عادت‌هایی است که باعث دورشدن از بیماری‌های مختلف می‌شوند. با پیروی از یک رژیم غذایی خاص (روش‌هایی مانند فستینگ یا روزه‌گرفتن، مصرف مکمل‌ها) می‌توانید بدنتان را از سموم پاک کنید. عادت‌های سالمی مانند نوشیدن مقدار آب کافی، از جمله ایده‌های دورماندن از سم‌ها هستند. دقت کنید که بدن به طور کلی، به چنین فرایندی نیاز ندارد. در واقع، خود بدن به شکلی طبیعی سم‌زدایی را پیش می‌برد؛ البته در صورتی که در مسیر زندگی سالم قرار گرفته باشد.

حتماً نیازی به سم‌زدایی یا پاکسازی بدن با نوشیدن آب میوه‌ها یا ناشتابودن برای چند ساعت نیست. اما اگر ایده‌های سم‌زدایی به عادت‌هایی مستمر تبدیل شوند، بدن را در بلندمدت سالم و سرحال نگه می‌دارند. یادتان نرود که برخی از رژیم‌های سم‌زدایی خطرناک هم هستند. پس باید هرگونه اقدام مرتبط با رژیم غذایی خود را با دکتر تغذیه هماهنگ کنید. رژیم سم زدایی 21 روزه یا رژیم پاکسازی بدن 14 روزه از انواع این سبک از پاکسازی بدن هستند.

سم زدایی بدن با رژیم خاص سم زدای کبد و کلیه

در سم زدایی از بدن، چه سمومی دفع می‌شوند؟

بدن به طور خودکار، با همدستی اعضایی مانند کلیه‌ها و کبد آستین‌ها را برای سم زدایی بالا می‌زند. در نتیجه، نیازی به پیگیری رژیم پاکسازی خاصی نیست. ضمن اینکه تعریف مشخصی از سم هم وجود ندارد. گاهی اوقات، بنا به شرایط جسمی یک فرد، ماده‌ای خاص برایش حکم سم را پیدا می‌کند. امکان دارد که همان ماده در بدن فردی دیگر، سمی و خطرناک به حساب نیاید. بنابراین، اصطلاحاتی مانند سم‌زدایی و سم بسیار کلی هستند. با این حال، به طور کلی، مواد زیر سم محسوب می‌شوند و باید از بدن بیرون بروند:

  • مواد شیمیایی: آفت‌کش‌ها، مواد نگهدارنده غذا و برخی موادی که در محصولات آرایشی و بهداشتی موجودند.
  • فلزات سنگین: سرب، جیوه و آلومینیوم که از طریق آلودگی هوا، آب و غذای نامناسب وارد بدن می‌شوند.
  • سموم تولیدشده در بدن: رادیکال‌های آزاد که در اثر متابولیسم سلولی تولید می‌شوند و به سلول‌ها آسیب می‌رسانند.
  • مواد زائد غذایی: مواد هضم‌نشده و سموم تولیدشده از سوی باکتری‌های روده هم سم هستند.

 مطالعات نشان می‌دهند، رژیم‌های سم‌زدایی کوتاه مدت می‌توانند به کاهش وزن و بهبود عملکرد اجزای مهمی مانند کبد کمک کنند. اگرچه بدن به طور خودکار، سم‌زدایی می‌کند، اما قراردادن آن در مسیر سلامت با عادت‌های درست و رژیم سم‌زدایی صورت می‌گیرد. در طب سنتی هم از سم‌زدایی زیاد استفاده می‌شود. برای سم زدایی بدن طب سنتی از اصطلاحات همیشگی خود بهره می‌برد. برای مثال، در این روش، رژیم با پاکسازی بدن اسیدی و قلیایی پیش می‌رود.

انواع رژیم‌های سم زدایی چیست؟

رژیم‌های سم زدایی بدن به چند دسته تقسیم می‌شوند. یکی از این دسته‌ها شامل مواد غذایی مایع مانند سوپ‌ها، دمنوش‌ها و آب‌میوه‌ها است. در واقع، در این مدل از رژیم سم‌زدایی، مایعات جایگزین جامدات شده‌اند. دسته دیگری از این رژیم‌ها بر تامین مواد مغذی برای کبد و کلیه تمرکز دارند. دسته آخر هم روی پاکسازی دستگاه گوارش و روده بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کنند. در انتخاب هر برنامه غذایی از جمله رژیم‌های دفع سم، باید نهایت دقت را به کار بگیرید. اگر اصول درستی درباره رژیم‌ها وجود نداشته باشد، احتمال آسیب‌رسیدن به بدن جدی می‌شود. در ادامه به انواع رژیم‌های سم‌زدایی نگاهی خواهیم داشت.

پاکسازی مَستر

رژیم پاکسازی مستر (Master Cleanse) راهی برای کاهش وزن سریع در زمانی کوتاه است. این رژیم از سوی هنرپیشه‌ها و چهره‌های مشهور هم دنبال می‌شود. تاکید رژیم بر استفاده از لیموترش است و بسیاری از مواد از آن حذف می‌شوند. با انجام منظم چنین رژیمی، ناخالصی‌های مضر از بدن پاک می‌شوند و کالری دریافتی آن‌قدر پایین می‌آید که باعث کاهش وزن چشمگیر می‌شود.

سم زدایی بدن با رژیم پاکسازی بدن لیموناد
رژیم پاکسازی بدن با لیموناد
مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر تغذیه

سم‌ زدایی با آب‌میوه‌ها

رژیم آب‌میوه یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع رژیم‌های سم‌زدایی است که کارکرد مطلوبی هم دارد. این رژیم شامل حذف غذاهای کامل از رژیم غذایی و جایگزینی آن‌ها با آب‌میوه‌های سرد (در مدت زمانی مشخص) است. این روند به تعادل بدن کمک می‌کند و به شما امکان حذف سموم را می‌دهد. در عین حال، مواد مغذی بیشتری هم جذب می‌کنید.

رژیم سم زدایی بدن با سیب

امکان استفاده از سیب هم در رژیم سم‌زدایی وجود دارد. در چنین رژیمی از خود سیب و مشتقات آن، مانند سرکه سیب استفاده می‌شود. این رژیم فواید متنوعی دارد و به کاهش وزن هم کمک می‌کند. برای تنظیم قند خون می‌توانید روی آن حساب کنید. پیگیری چنین رژیمی در کاهش و کنترل سطح کلسترول هم نقش دارد.

نمونه رژیم سم زدایی بدن

قبل از شروع هرگونه رژیم غذایی، به ویژه، رژیم‌های سم‌زدایی با پزشک خود مشورت کنید. این برنامه صرفاً یک نمونه است و احتمال دارد که برای تمام افراد مناسب نباشد. رژیم سه‌روزه فقط برای الهام‌گرفتن ارائه شده، تا بدانید که در چنین نوعی از برنامه غذایی، از چه خوراکی‌هایی استفاده می‌شود:

روزصبحانهناهارشاممیان وعده
۱اسموتی سبزیجات (اسفناج، موز، شیر بادام)سالاد کینوا با سبزیجاتسوپ سبزیجات خانگیمیوه تازه
۲املت سبزیجاتسالاد مرغ گریل شدهماهی سالمون گریل‌شده با برنج قهوه‌ایماست یونانی با میوه
۳ماست یونانی با میوه و مغزهاسوپ عدسسبزیجات بخارپز با پنیرمیوه خشک

رژیم‌های سم زدایی بدن چقدر موثر هستند؟

امکان اثرگذاری این دسته از رژیم‌ها وجود دارد. با مواد مفید و مغذی در این روش‌ها و اصولی مانند ورزش‌کردن، بدن در مسیر سلامتی قرار می‌گیرد. با این حال، هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری درباره رژیم‌های سم‌زدایی است. پزشکان معتقدند که اگرچه چنین نوعی از رژیم در برخی از افراد با نتایج مثبت و مطلوبی همراه است، اما شاید در بلندمدت باعث بروز مشکلاتی در سیستم گوارش شود. برخی از این رژیم‌ها هم با هدف کم‌کردن وزن توصیه می‌شوند و برای رساندن فرد به هدف، بدن او را با محدودیت شدید کالری روبه‌رو می‌کنند. چنین رژیم‌هایی نه تنها اثرات مطلوب ندارند، بلکه معایب و مشکلاتی هم به وجود خواهند آورد.

مزایای رژیم سم زدایی چیست؟

سم زدایی بدن اقدامی ضروری و واجب نیست، اما مزایایی دارد که در صورت رعایت مسیری درست، برای بدن سود و فایده دارد. برای مثال، استفاده از اصول صحیح رژیم مذکور می‌تواند موجب کاهش وزن شود. دلیل آن هم محدودیت‌هایی است که در مصرف کالری دارد. از مزایای دیگر سم‌ زدایی بدن باید به این‌ها هم اشاره کنیم:

مصرف میوه ها و سبزیجات بسیاری از رژیم‌های سم زدایی شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات هستند. بنابراین، به سلامت دستگاه گوارش و بخش‌های مختلف بدن کمک می‌کنند.
آبرسانی به بدنبسیاری از روش‌های سم‌ زدایی‌ بدن، شما را به افزایش مصرف آب تشویق می‌کنند. مصرف زیاد آب به دفع سموم از راه تعریق، ادرار و مدفوع کمک می‌کند.
وجود آنتی اکسیدان‌ها در رژیم برخی از مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های سم زدایی خاص می‌توانند به عملکرد کبد کمک و برخی آنتی‌اکسیدان‌های بدن را زیاد کنند.

بسیاری از فواید بالقوه سم‌زدایی مدت زیادی دوام نمی‌آورند و با از سرگیری رژیم عادی، پایان می‌یابند. تعدادی از دانشمندان به چنین رژیم‌هایی اعتقاد ندارند. به نظر می‌رسد که نیاز به پژوهش‌های بیشتری درباره روش‌های سم‌زدایی است.

معایب و عوارض روش‌های سم زدایی بدن چیست؟

استفاده از رژیم‌های سم‌ زدایی بدن (غیرعلمی یا حتی علمی) می‌تواند همراه با معایب و مضراتی جدی باشد. در صورت محروم‌کردن خود از مصرف مواد مختلف، بدن با کمبود مواد لازم و مغذی روبه‌رو می‌شود. از معایب دیگر چنین رژیمی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوشیدنی‌های حاوی اگزالات در این رژیم‌ها برای کلیه‌ها ضرر دارند و خطرناک‌اند.
  • برخی از این برنامه‌ها منجر به تشدید علائم و ریسک‌های ابتلا به دیابت می‌شوند.
  • مصرف مقادیر زیادی آب میوه یا چای می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیتی بدن شود.
  • برخی محصولات سم‌زدا حاوی ملین‌ها هستند و می‌توانند روی گوارش اثرات نامطلوب بگذارند.

جالب است بدانید که سازمان غذا و دارو (FDA) در آمریکا، اعلام کرده است:

با هرگونه شرکتی که محصولاتی با عنوان سم‌زدا می‌فروشد، برخورد قانونی خواهد کرد، چون امکان کلاه‌برداری و عرضه محصولات نامناسب در این زمینه بسیار زیاد است.

همیشه باید قبل از امتحان مکمل‌ها، محصولات سم زدایی بدن و رژیم‌های غذایی جدید، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. اطلاعات آن‌ها در این زمینه کافی است و باعث می‌شود که سلامتی‌تان به خطر نیافتد.

استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم سم زدایی بدن
دو زن جوان در حال آماده‌کردن رژیم سم زدایی بدن

سم زدایی از بخش‌های مختلف بدن چگونه است؟

بدن به طور طبیعی با اجزای مختلف خود، روند پاک‌سازی از سموم را کلید می‌زند. بنابراین، اگر اصول سبک زندگی سالم را رعایت کنید، نیازی به پیگیری رژیم سم‌زدایی از بدن نخواهید داشت. با این حال، در برخی مواقع و برای جبران کم‌کاری‌های گذشته درباره سلامتی، امکان استفاده از چنین رژیم‌هایی وجود دارد. روند سم‌زدایی از بدن در نقاط مختلف، به بهبود عملکرد کلی آن کمک شایانی می‌کند. در ادامه از سم‌زدایی بخش‌های مختلف بدن برایتان می‌گوییم. اثرات سموم بر بدن بسیار نامطلوب است. این مواد باعث بروز بیماری‌هایی مختلف می‌شوند. برای همین، دفع سموم در سلامت بدن نقش مهمی دارد.

سم زدایی با کبد

پاکسازی کبد یکی از معدود پاکسازی‌های بدن است که به‌ طور ویژه، روی یک اندام خاص و عملکردهای آن در بدن تمرکز دارد. پاکسازی کبد در سال‌های اخیر، به روند محبوبی تبدیل شده است. بسیاری از افراد بعد از اجرای عملیات سم‌زدایی کبد، توانایی پاک‌سازی خون و از بین‌بردن مسمومیت‌های مربوط به آن را پیدا کرده‌اند. در سم‌زدایی از کبد، تلاش می‌شود که رژیم غذایی فاقد نمک و کربوهیدرات باشد. در این صورت، فشار از روی این اندام برداشته می‌شود و آرامش پیدا می‌کند.

سم زدایی بدن از طریق پا

پا نقشی در پاک‌سازی بدن ندارد. دوباره تاکید می‌کنیم که سم‌زدایی فرایندی است که به طور طبیعی در بدنی سالم به جریان می‌افتد. در نتیجه، اغلب نه نیازی به انجام آن وجود دارد و نه از راه اعضای بیرونی بدن و عوامل خارجی پیگیری می‌شود. پوست در دفع سموم بدن تا حدی نقش دارد. با این حال، نمی‌توان گفت که پا تمام وظیفه دفع سموم را از طریق پوست خود به دوش می‌کشد. به عبارت دقیق‌تر، این عضو به تنهایی، نقشی در دفع سموم بدن ندارد.

سم زدایی از روده

پاکسازی روده بزرگ نسبت به سایر انواع پاکسازی رایج‌تر است. این روند معمولاً برای کمک به رفع مشکلات یبوست، روده و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد، پاکسازی روده بزرگ توسط یک متخصص و با استفاده از تنقیه برای تمیز‌کردن آن انجام می‌شود. هرگز بدون اجازه پزشک، به انجام اقدامات سم‌زدایی اصرار نکنید. شاید نه تنها مشکلتان رفع نشود، بلکه اختلالات جدیدتری هم پیدا کنید.

پاکسازی بدن از عفونت

برای پاکسازی بدن از عفونت‌های بیماری‌زا باید داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. استراحت و مصرف مایعات کافی هم در دفع عفونت‌ها از بدن نقش دارند. بنا به عفونتی که در بدن وجود دارد، احتیاج به مصرف داروهای ضدقارچ یا ضدویروسی هم خواهید داشت. برای سم‌ زدایی بدن از عفونت‌ها حتماً تحت نظارت پزشک باشید.

پاکسازی بدن قبل از بارداری

بارداری فرایند پیچیده و سختی است. اگر بدنتان آماده نباشد، امکان دارد که در این دوران اذیت شوید. ضمن اینکه سلامت بچه هم تاحد زیادی وابسته به شرایط بدنی مادر است. پیش از بارداری می‌توانید با اقداماتی مانند ترک سیگار، مصرف مکمل‌ها، ترک کافئین زیاد، ورزش‌کردن و بهره‌مندی از خواب کافی، بدن را سم‌زدایی کنید.

اسموتی‌ها و مایعات جایگزین شده با جامدات در رژیم غذایی سم زدا

غذاهای مورد استفاده در رژیم سم زدایی بدن چیست؟

پیش از شروع رژیم غذایی سم‌ زدایی باید به چند نکته مهم دقت کنید. برای مثال، هر روز را با نوشیدن یک لیوان آب گرم و لیمو شروع کنید. وعده‌های غذایی را ساده نگه دارید و حداقل، ۵ وعده میوه و سبزی در روز بخورید. مصرف غذاهای فرآوری‌شده و محصولات حیوانی را کاهش دهید. یادتان باشد که از مصرف چای سیاه، قهوه و الکل هم خودداری کنید. استفاده از این مواد غذایی سم زدا، در چنین رژیمی توصیه می‌شود:

  • ماست
  • روغن نارگیل
  • لوبیا و عدس
  • سیب زمینی
  • ماهی و مرغ
  • میوه و سبزیجات
  • جو، برنج قهوه‌ای

در ادامه از غذاهای مناسب برای اجرای چنین رژیمی گفته‌ایم. از این مواد جهتِ پاکسازی بدن برای تنبلی تخمدان هم استفاده می‌شود.

صبحانه‌ها

برای وعده صبحانه در رژیم‌های سم‌زدایی می‌توانید از توصیه‌ها و دستورهای زیر استفاده کنید. مواد مقوی و خوشمزه‌ای در صبحانه‌های پیشنهادی رژیم‌های سم‌زدایی وجود دارند. برای مثال:

  • فرنی با یک کاسه جوی دوسر
  • اسموتی اسفناج و سبزیجات دیگر با لیمو، زنجبیل و سیب
  • میوه و ماست با انتخاب میوه‌های دلخواه و ماست موردعلاقه

این صبحانه‌ها حاوی مواد مقوی و مغذی فراوان هستند و سوخت و ساز بدن را در مسیر درستی قرار می‌دهند.

میان‌وعده‌ها

در هر نوع رژیم غذایی باید به مصرف میان‌وعده‌ها دقت داشته باشید. انتخاب میان‌وعده مناسب راهی برای کنترل قند خون در طول روز است. با مصرف میان‌وعده‌هایی سالم می‌توانید سیر بمانید و البته سلامت. از جمله اسنک‌ها یا میان‌وعده‌های موجود در انواع رژیم سم‌ زدایی باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • میوه تازه مانند سیب، موز یا هر میوه دلخواه دیگری
  • پسته، بادام، انواع توت یا ترکیبی از همه این‌ها
  • سبزیجات دلخواه مانند هویج، تُردشده در فِر

مصرف این میان‌وعده‌ها به جلوگیری از هوس میل‌کردن خوراکی‌های ناسالم و تنقلات کمک شایانی می‌کند.

ناهارها

وعده ناهار در رژیم‌های سم زدایی بدن اهمیت زیادی دارند. با مصرف مواد مقوی در چنین وعده‌ای، انرژی لازم برای سپری‌کردن نیمه دوم شبانه‌روز را به دست می‌آورید. در رژیم‌های مذکور از موارد زیر برای ناهار استفاده می‌شود:

  • سالاد رنگین کمان حاوی انواع سبزیجات و صیفی‌جات دلخواه
  • سالاد مرغ با سینه مرغ و سبزیجات تازه و لیموترش

استفاده از میگو و آووکادو هم در این رژیم بسیار توصیه می‌شود. در واقع، با وجود خوراکی‌های سالم و مقوی که چربی مطلوب و پروتئین کافی دارند، بدن در مسیر سلامتی قرار می‌گیرد.

شام‌ها

برای وعده شام هم پیشنهادات مختلفی در رژیم‌های سم‌زدایی توصیه می‌شوند. شام باید سبک و در عین حال مقوی باشد. دیگر خبری از کربوهیدرات‌های مختلف و غذاهای سنگین برای هاضمه نیست. پیشنهادات رژیم سم‌زدایی برای شام، شامل موارد زیر می‌شود:

  • سالاد کینوا و سیب زمینی شیرین
  • ماهی قزل آلا و سبزیجات تازه
  • خوراک مرغ و سبزیجات

شام‌های مختلف رژیم را با چاشنی‌هایی مانند زنجبیل، لیموترش و مواد مقوی دیگری نظیر ماست میل کنید.

دمنوش سم زدایی

دمنوش‌ها هم از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های امروزی هستند. تنوع آن‌ها بسیار بالا است و می‌توانند در روند پاکسازی بدن از مواد نامناسب به بدن کمک کنند. البته دقت کنید که برخی از این‌ها روی بدن و بیماری‌های احتمالی‌ مانند فشار خون، اثرات منفی می‌گذارند. همیشه در انتخاب و مصرف دمنوش‌های گوناگون، دقت کافی به خرج بدهید.

زنجبیل؛ بهترین نوشیدنی برای سم زدایی بدن

دمنوش زنجبیل به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، برای سم‌زدایی کبد مفید است. استفاده از این ماده در قالب دمنوش و همراه با آب جوش یا چای و مواد دیگر به هضم بهتر هم کمک می‌کند. اثرات مطلوب زنجبیل روی دستگاه گوارش انکارناپذیر است. باید ببینید که نسبت به این ماده حساسیت دارید یا خیر. در صورتی که از طعمش هم خوشتان می‌آید، از آن در رژیم سم‌زدایی بدن بهره ببرید.

چای سبز؛ قوی‌ترین سم زدای بدن مایع

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و به سم‌ زدایی بدن و افزایش متابولیسم کمک می‌کند. منظور از متابولیسم سوخت‌وساز بدن است. این چای فواید فراوان دیگری هم دارد. باید در مشورت با پزشک، چنین چایی را مصرف کنید. امکان دارد که از طعم چای سبز خوشتان نیاید. با این حال، از مزایای آن غافل نشوید.

بابونه؛ راهی برای سم زدایی با تغذیه

دمنوش بابونه به آرامش اعصاب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. بابونه طعم دل‌چسبی دارد و حتی بوی خوش آن هم آرامش‌بخش است. با مصرف دمنوش بابونه می‌توانید از خواص ضدالتهابی فراوانش هم استفاده کنید. ترکیب دمنوش بابونه با موادی مانند عسل، نتیجه خوشایندی به همراه دارد. مصرف دمنوش‌ها از روش‌های عملی سم‌ زدایی بدن است.

دیتاکس واتر؛ آب با طعمی بهتر و کارکردی مفیدتر

دیتاکس واتر یا آب با خاصیت سم‌زدایی نوعی نوشیدنی محبوب است که از ترکیب آب با میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان دارویی و ادویه‌ها تهیه می‌شود. هدف از استفاده از چنین نوشیدنی‌هایی سم‌ زدایی بدن است. دیتاکس مواد معدنی و مقوی لازم برای بدن را تامین می‌کند؛ ضمن اینکه بدن را هیدراته نگه می‌دارد. یادتان باشد که آب‌رسانی به بدن اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. اندام‌ها برای فعالیت مناسب به آب کافی نیاز دارند. مصرف دیتاکس واتر برای کسانی که نمی‌توانند آب خالی را به راحتی بنوشند، گزینه جذابی خواهد بود. با مصرف آب کافی، امکان پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات مختلف وجود دارد.

دیتاکس دوپامین

بعضی از فعالیت‌ها باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شوند. منظور فعالیت‌های خوشایندی است که بعد از انجام آن‌ها، احساس شادی و خوشی در ما به وجود می‌آید. با ترک موقتی چنین اقداماتی، دیگر مغز را تحت فشار تولید دوپامین قرار نمی‌دهیم. اقداماتی که باعث ترشح آنی و موقت دوپامین می‌شوند، خوشایند و مفید نیستند. برای مثال، مراجعه مدام به شبکه‌های اجتماعی، به نوعی با اشتیاق به ترشحات موقتی دوپامین صورت می‌گیرد. با تعطیل‌کردن اموری که چنین نشاطی به همراه دارند، مغز و انسان از قرارگیری در چرخه‌ای نامطلوب از دریافت پاداش (در بخشی از مغز) جلوگیری می‌کنند. بنابراین، گاهی محروم‌کردن خود از ترشح دوپامین موقتی بسیار مفید خواهد بود.

چه غذایی را نباید در رژیم سم زدایی بدن مصرف کرد؟

بنا به اینکه هدفتان از رژیم سم‌ زدایی بدن چه بوده و کدام نوع را انتخاب می‌کنید، مواد غذایی متفاوتی مصرف خواهید کرد. با این حال، در بیشتر انواع رژیم‌های سم‌زدایی از مواد زیر استفاده نمی‌شود:

  • گوشت قرمز
  • کره و مارگارین
  • چیپس و شکلات
  • نان، غلات و کیک
  • غذاهای فرآوری‌شده
  • شیر، پنیر و تخم مرغ
  • الکل و نوشابه‌های گازدار و قهوه

سس‌های آماده در فروشگاه‌های مختلف هم در این رژیم‌ها ممنوع هستند. برای پیش‌برد سم‌زدایی در مسیری اصولی، نباید از غذاهایی با مواد نگهدارنده استفاده کنید.

استفاده از مواد طبیعی برای سم زدایی بدن

رژیم سم زدایی بدن برای کدام بیماری‌ها مفید است؟

از رژیم سم زدایی بدن برای رفع مشکلات مختلفی استفاده می‌شود. در واقع، حامیان آن معتقدند که امکان سم‌زدایی نواحی مختلف بدن با چنین روشی وجود دارد. بیماری‌های گوناگونی هم در مسیر انجام چنین راهی، درمان می‌شوند. البته این ادعاها از نظر مراجع علمی کاملاً تایید نشده‌اند. بنابراین، لازم است که در آینده، تحقیقات بیشتری درباره اثرگذاری انواع رژیم سم‌ زدایی بدن روی درمان بیماری‌ها انجام شود. شاید این رژیم‌ها در درمان موارد زیر کاربرد داشته باشند. این‌ها از بیماری‌های مرتبط با سموم هستند:

فشار خون بالا

رژیم‌های سم‌ زدایی بدن می‌توانند سطح کلسترول را در بدن کنترل کنند. وجود مواد غذایی سالم و کم‌کالری در آن‌ها هم باعث می‌شود که وزن متعادل شود و فشار روی قلب پایین بیاید. با بهبود عملکرد کبد که از نتایج دنبال‌کردن رژیم سم‌ زدایی بدن است، بیماری‌های قلبی کمتری هم در بدن به وجود خواهند آمد.به علاوه رژیم هایی برای فشار خون بالا وجود دارند که در دکتردکتر بدان اشاره کرده ایم.

کلسترول بالا

کبد نقش مهمی در مدیریت سوخت و ساز چربی‌ها و کلسترول بالا دارد. سم‌ زدایی بدن می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و در نتیجه کاهش سطح کلسترول کمک کند. بیشتر رژیم‌های غذایی سم‌ زدا سطح کلسترول را پایین می‌آورند و در نتیجه از بروز بیماری‌های مختلف و اختلالات کبدی جلوگیری می‌کنند. دست و پنجه نرم‌کردن با کلسترول بالا بسیار دشوار است. در مشورت با پزشک، سعی کنید که به طور موقتی از رژیم‌های سم‌زدا استفاده کنید و این مشکل را تحت کنترل درآورید.

آیا می‌توان با رژیم سم زدایی وزن کم کرد؟

برخی شواهد حاکی از آن است که برنامه‌های سم‌ زدایی بدن خاص می‌توانند به کاهش وزن، بهبود مقاومت به انسولین و مدیریت فشار خون کمک کنند. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که رژیم‌های سم‌ زدایی بدن از کاهش وزن پایدار پشتیبانی نمی‌کنند. در واقع، امکان دارد که به سرعت وزن خود را کاهش دهید، اما پس از پایان سم زدایی، دوباره اضافه وزن پیدا می‌کنید. درباره اثرگذاری انواع رژیم‌های لاغری و کاهش وزن به تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری نیاز است. در هر حال، به نظر می‌رسد که اگر در چارچوبی علمی پیگیری شوند، امکان مفیدبودن آن‌ها زیاد است. سم‌ زدایی با گیاهان دارویی و پاکسازی بدن با حنا و مواد مشابه، در هاله‌ای از تردید قرار دارند و باید از نظر علمی، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

سم زدایی بدن با رژیم پاکسازی و استفاده از سبزیجات
زن جوان در حال نوشیدن اسموتی سبزیجات

برای سم زدایی بدن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای سم زدایی بدن می‌توانید از کمک دکتر تغذیه بهره ببرید. چنین متخصصی با آگاهی از اینکه تخصص تغذیه چیست و چه موادی برای بدن مفیدند، مسیر رژیم و پاکسازی بدن را ساده و موثر می‌کند. با قطع منابع سموم مانند غذاهای آلوده یا کاهش استرس و استفاده از رژیم سم زدایی مناسب و معقول، به بهبود عملکرد بدن کمک خواهید کرد. برای حفظ سلامتی باید مواد غذایی سم‌زدا را بشناسید و از روش‌های پزشکی استفاده کنید. متخصص تغذیه بهترین گزینه برای همراهی شما در چنین مسیری است.

اگر می‌خواهید با متخصص تغذیه مشورت کنید، به سامانه دکتردکتر مراجعه داشته باشید. در این سامانه اینترنتی، نظرات مراجعان پیشین هر پزشک را بخوانید و بعد از انتخاب بهترین‌ها، اقدام به نوبت‌گرفتن اینترنتی از آن‌ها کنید. برای دفع انواع سموم و استفاده از روش‌های سم‌ زدایی هم می‌توانید در دکتردکتر به بهترین متخصصان تغذیه دسترسی داشته باشید.

منابع:

medicalnewstoday.com

circledna.com

healthline.com

nccih.nih.gov

dabur.com

سوالات متداول سم زدایی

بله چنین امکانی تحت نظر متخصص تغذیه وجود دارد. در غیر این صورت، شاید اصول رژیم‌ها با هم تضاد داشته باشند و نتیجه معکوسی بگیرید..

نیازی به سم‌زدایی بدن از راه پا وجود ندارد. واقعیت این است که بسیاری از محصولات با ادعای سم‌زدایی پا بیهوده و قلابی هستند. بدن از راه کلیه و کبد و تاحدی پوست، سم‌زدایی می‌کند.

قرص خاصی در این زمینه وجود ندارد. همیشه یادتان باشد که بدن به طور طبیعی سم‌زدایی قوی است و اگر بتوانید سلامت عمومی آن را حفظ کنید، نیازی به سم‌زدایی و مصرف هیچ قرصی در بازار نیست.

سم‌زدایی بدن فرایندی پیچیده است و نیاز به زمان دارد. امکان انجام آن در طول یک روز وجود ندارد. باید با مصرف مواد مغذی مناسب و اقدامات بدنی مطلوب نظیر ورز‌ش‌کردن در مسیر فرایند سم‌زدایی قرار بگیرید.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نیلوفر شهدوست
نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلفش، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*