دانستنی‌های لازم درباره شیوه صحیح آفتاب گرفتن یا حمام آفتاب

  • 1399-04-03
  • 0
دانستنی های آفتاب گرفتن

روزهای گرم تابستان فرصتی مناسب برای آفتاب گرفتن و دریافت ویتامین د از خورشید است ولی آفتاب گرفتن درست قواعد و قانونی دارد، در این مقاله به تمام موضوعاتی که باید درباره‌ی آفتاب گرفتن بدانید، خواهیم پرداخت.

آیا آفتاب گرفتن برای پوست مفید است؟

با وجود توصیه‌های زیادی که در مورد مراقبت از پوست در معرض نور خورشید  و لزوم استفاده از ضد آفتاب‌ها حتی در روزهای ابری و زمستانی می‌شود، شاید باور آن سخت باشد که قرار گرفتن در برابر آفتاب با اندازه مشخص ، می‌تواند مفید نیز باشد. آفتاب گرفتن همان نشستن یا دراز کشیدن زیر آفتاب است که گاهی اوقات هدف آن برنزه شدن بدن است، چنانچه به صورت صحیح انجام گیرد، برای سلامتی مفید است. 

قطعا بین ۱۰ دقیقه بیرون رفتن بدون کِرم ضدآفتاب و استفاده منظم از تخت برنزه، تفاوت زیادی وجود دارد. خطرات ناشی از مواجهه زیاد با آفتاب، به خوبی اثبات شده‌اند. یکی از بیماری‌هایی که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضدآفتاب بروز پیدا می‌کند، ملانوما (نوعی سرطان پوست) است. با این وجود، ویتامین دی که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید (تبدیل طبیعی کلسترول بدن به ویتامین دی) تولید می‌شود، به جلوگیری از بروز برخی بیماری‌های شایع کمک می‌کند.

شیوه صحیح آفتاب گرفتن

فواید آفتاب گرفتن

قرار گرفتن در معرض آفتاب به تولید طبیعی ویتامین دی در بدن کمک می‌کند. ویتامین دی از ویتامین‌های بسیار ضروری برا بدن است، اما بسیاری مقدار کافی از آن را دریافت نمی‌کنند. در واقع، کمبود ویتامین دی کاملا شایع است و برخی برآوردها نشان می‌دهد که ۱ میلیارد نفر از مردم جهان دچار کمبود ویتامین دی هستند.

دریافت ویتامین دی به تنهایی از طریق غذا دشوار است. ویتامین دی در برخی مواد غذایی مانند انواع ماهی‌ها و زرده‌ تخم‌مرغ وجود دارد، اما بیشتر آن از طریق محصولات غنی‌شده مانند شیر تأمین می‌شود. همچنین می‌توان ویتامین دی را از طریق مکمل‌های غذایی نیز تأمین کرد. 

فواید نور خورشید و ویتامین دی شامل موارد زیر هستند:

کاهش افسردگی: علائم افسردگی کمتری پس از صرف زمان در معرض نور خورشید گزارش شده است. نور خورشید موجب ترشح هورمون سروتونین می‌شود که می‌تواند موجب تقویت روحیه و احساس آرامش در فرد شود. حتی بدون افسردگی نیز گذراندن زمان در معرض آفتاب احتمالا باعث بهبود روحیه و خلق‌وخوی فرد می‌شود.

خواب بهتر: آفتاب گرفتن می‌تواند به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن کمک کند و بدن نیز با گذشتن از غروب آفتاب، کم‌کم به حالت آرام شدن وارد می‌شود و فرد می‌تواند خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کند.

استخوان‌های قوی‌تر: ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کلیسم نیز موجب ایجاد استخوان‌های قوی‌تر می‌شود و به جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز نیز یاری می‌رساند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن: ویتامین دی به بدن کمک می‌کند تا با بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی، ام‌اس، آنفولانزا و برخی بیماری‌های خود ایمنی و سرطان مقابله کند.

کاهش خطر زایمان زودرس: ویتامین دی می‌تواند به جلوگیری از زایمان زودرس و عفونت‌های بارداری کمک کند.

همچنین به یاد داشته باشید که مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا از جمله آکادمی پوست آمریکا (AAD) به‌ هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند که آفتاب گرفتن را به عنوان منبع اصلی تأمین ویتامین دی، توصیه نمی‌کنند.

روش صحیح آفتاب گرفتن

آیا آفتاب گرفتن مضر است؟

آفتاب گرفتن بدون خطر نیست. گذران زمان طولانی در معرض آفتاب می‌تواند موجب عرق‌سوز شود که دارای علائم و نشانه‌هایی مانند جوش‌های قرمز، سوزش و خارش است.

قرار گرفتن در معرض آفتاب همینطور می‌تواند منجر به آفتاب‌سوختگی شود که دردناک است و موجب ایجاد تاول در تمام قسمت‌های بدن حتی لب‌ می‌شود. آفتاب‌سوختگی ممکن است که بعدا موجب بروز ملانوما شود.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که بر اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید بروز پیدا می‌کند، «فوران نور چند شکلی (PMLE)» نام دارد که به آن مسمومیت با آفتاب یا آلرژی به نور نیز گفته می‌شود. مشخصه‌های اصلی فوران نور چند شکلی، قرمزی و خارش روی سینه، پا و بازو است.

زمان آفتاب گرفتن

بازه زمانی مناسب برای آفتاب گرفتن (بهترین ساعت آفتاب گرفتن)

به عقیده متخصصان پوست، اگر بیماری خاصی مرتبط به قرار گرفتن در معرض آفتاب نداشته باشید، می‌توانید تا ۲۰ دقیقه در روز بدون استفاده از ضدآفتاب، در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

همچنین توصیه می‌شود، برای کاهش خطر آفتاب‌سوختگی، مدت آفتاب گرفتن را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه برسانید. مقدار قرار گرفتن در معرض آفتاب به محل زندگی (نزدیکی به خط استوا)، واکنش پوست به خورشید و همین‌طور کیفیت هوا بستگی دارد.

کیفیت پایین هوا می‌تواند موجب مسدود شدن مقداری از اشعه فرابنفش شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که قرار گرفتن یک‌دفعه‌ای در معرض آفتاب، از آفتاب گرفتن تدریجی آسیب بیشتری وارد می‌کند. 

آیا آفتاب گرفتن می‌تواند روی جنین تاثیر بگذارد؟

آفتاب گرفتن در حین بارداری به دلیل تعرق بالا، می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود. نشستن در آفتاب به مدت طولانی ممکن است دمای هسته مرکزی بدن را نیز افزایش داده و موجب بالا رفتن درجه حرارت جنین شود.

همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند که دمای بالای هسته مرکزی بدن می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن بارداری شود. ویتامین دی در دوران بارداری، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تحقیقات نشان می‌دهد، دریافت روزانه ۴۰۰۰ واحد ویتامین دی بیشترین فایده را دارد. توصیه می‌شود، برای جلوگیری از مشکلاتی که ذکر شدند، در صورت بارداری با پزشک خود مشورت کنید و مقدار مناسب ویتامین دی را دریافت کنید.

آفتاب گرفتن برای زن باردار

نکات و موارد احتیاطی برای آفتاب گرفتن

برخی موارد ایمن برای آفتاب گرفتن وجود دارند که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم:

  • از کرم ضد آفتابی با SPF ۳۰ بهره ببرید و ۱۵ دقیقه پیش از بیرون رفتن کِرم را به صورت و بدن خود بمالید.
  • در صورتی که دچار طاسی هستید، از کرم ضدآفتاب بر روی فرق سر، همچنین دست، پا و لب استفاده کنید. از تخت‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید. به‌ جز خطراتی که اکثر تخت‌های برنزه‌کننده دارند، این دستگاه‌ها حاوی نور UVB کافی برای تولید ویتامین دی طبیعی در بدن نیستند.
  • زمانی که گرم‌تان شد، در سایه استراحت کنید.  
  • در صورت گذراندن مدت طولانی در معرض خورشید، آب بنوشید. 
  • گوجه فرنگی بخورید. گوجه فرنگی دارای مقادیر بالایی لیکوپن است که به جلوگیری از قرمزی پوست در مقابل اشعه فرابنفش کمک می‌کند.
چگونه آفتاب بگیریم؟

جایگزین‌های آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن یکی از روش‌هایی بدن شما می‌تواند از فواید نور خورشید استفاده کند، اما تنها راهکار نیست. اگر نمی‌خواهید برای مدتی در آفتاب دراز بکشید، اما هنوز می‌خواهید از فواید آن برخوردار شوید، می‌توانید:

  • در هوای آزاد ورزش کنید.
  • ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • هنگام رانندگی، پنجره‌ی خودرو را باز کنید.
  • خودرو را دورتر از محل کار خود پارک کرده و کمی قدم بزنید.
  • یک وعده غذا در هوای آزاد بخورید.
  • مکمل غذایی ویتامین دی مصرف کنید.
  • از لامپ یو-وی استفاده کنید.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین دی مصرف کنید.
جایگزین حمام آفتاب

تحقیقات نشان داده است که آفتاب گرفتن و گذراندن زمان در معرض آفتاب می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخوی، خواب بهتر و تولید ویتامین دی (به‌صورت طبیعی در بدن) شود که موجب تقویت استخوان‌ها و کمک به مقابله با برخی بیماری‌ها می‌شود.

اما به دلیل خطرات ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، سعی کنید که مقدار قرار گرفتن در مواجه با نور خورشید را محدود کرده و از ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. آفتاب گرفتن بدون استفاده از ضدآفتاب می‌تواند باعث عرق‌سوز، آفتاب‌سوختگی و ملانوما شود.

شما می‌توانید هرگونه سوال در رابطه با موضوع این مقاله را در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ داده شود.

منبع:

healthline

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر