بهترین زمان مصرف ویتامین دی شب است یا روز؟ به‌همراه جدول میزان مصرف

خلاصه این مقاله را بشنوید

بهترین زمان مصرف ویتامین دی چه‌موقع است؟ ویتامین D را می‌توانید در هر زمانی از روز مصرف کنید؟ بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند آن را در صبح مصرف کنند تا خطر بالقوه اختلالات خواب را کاهش دهند. اگر این پرسش برای شما هم وجود دارد، بهتر است که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. واقعیت این است که نکاتی درباره جذب بهتر این ویتامین و زمان مصرفش وجود دارد.

در این مقاله از مجله دکتردکتر، نظر پزشک متخصص را درباره زمان مصرف ویتامین دی جویا شدیم؛ با ما همراه باشید:

بهترین زمان مصرف ویتامین دی چه‌موقع است؟

زمان خاصی به عنوان بهترین زمان مصرف ویتامین دی وجود ندارد اما برخی از افراد متخصص می‌گویند که بهتر است، مکمل‌های ویتامین D زودتر در روز همراه با غذا مصرف شوند.

برخی از افراد معتقدند که مصرف این ویتامین در شب باعث اختلالات خواب در آنها می‌شود. تحقیقات دقیقی در این خصوص انجام نشده و این موضوع در حد اعلام شواهدی از مصرف‌کنندگان مطرح می‌شود.

تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که ویتامین D  که از ویتامین های مفید پوست است و در تولید ملاتونین در بدن نقش دارد، همان هورمونی که به تنظیم ریتم خواب شبانه‌روزی کمک می‌کند. این یعنی شاید ویتامین مذکور کیفیت خواب را بهبود بدهد.

اما ماجرا به این سادگی‌ها قابل نتیجه‌گیری نیست. چرا؟ چون بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ میلادی، سطوح بالای ویتامین دی باعث بروز اختلالات خواب می‌شود. اگر شما هم در دسته کسانی هستید که احساس می‌کنید مصرف ویتامین دی در شب باعث اختلال خوابتان می‌شود، آن را صبح‌ها مصرف کنید.

بهترین موقع مصرف ویتامین دی

مصرف ویتامین دی صبح‌ها

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که ویتامین دی خود را در صبحگاه مصرف کنند. پایه علمی در این زمینه وجود ندارد اما اگر مصرف این قرص را در صبحگاه به روتینی همیشگی تبدیل کنید، روند مصرفتان هم منظم‌تر می‌شود. مصرف ویتامین D همراه با غذا می‌تواند جذبش را افزایش و سطح آن در خون را به طور موثرتری افزایش بدهد.

بهترین زمان خوردن ویتامین دی برای کودکان

روند مصرف ویتامین در کودکان هم مانند افراد دیگر است. بهتر است که برای جذب بهتر، این مکمل را با غذا مصرف کنند. زمان آن هم دست خودتان است.

بهترین زمان مصرف ویتامین آ د نوزاد

بهترین زمان دادن این قطره به نوزادان از ۱۵ روزگی به بعد است و پزشک اطفال باید درباره دوز مصرف و تعداد دفعات آن تجویزات لازم را داشته باشد. هرگز بدون مشورت پزشک دست به دادن این قطره به نوزاد نزنید.

بهترین زمان مصرف دوز 50000

کسانی که میزان ویتامین دی موجود در بدنشان طبیعی است، می‌توانند ویتامین دی دوز ۵۰۰۰۰ را ماهی یک‌بار مصرف کنند. در واقع، اگر بعد از آزمایش مشخص شد که سطح ویتامین دی بدنتان طبیعی است، با تجویز پزشک می‌توانید ماهی یک‌بار، یک عدد مکمل ۵۰۰۰۰ از این ویتامین را مصرف کنید.

اگر سطح ویتامین دی در بدن ناکافی باشد، باید این دوز از قرص هر دو هفته یک‌بار مصرف شود و چنانچه سطح ویتامین دی بدن به‌شدت کم باشد، لازم است که مصرف این دوز از مکمل به هفته‌ای یک‌بار برسد.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی دوز 1000

این دوز از ویتامین دی باید روزانه مصرف شود. فرقی نمی‌کند که در چه ساعتی از شبانه‌روز این مکمل را مصرف می‌کنید اما حواستان باشد که بنا به اندازه دوز دارو، تعداد روزهای مصرفتان متفاوت خواهد بود.

بهترین زمان مصرف دوز 2000

کسانی که سطح ویتامین دی در بدنشان طبیعی است، می‌توانند دوز ۲۰۰۰ از این مکمل را یک روز درمیان مصرف کنند. با آزمایش و بنا به نظر پزشک درباره این موضوع تصمیم بگیرید.

موقع مصرف ویتامین دی

ویتامین دی باید چطور مصرف شود؟

آیا باید ویتامین D را با غذا مصرف کرد؟ بله، ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است، به این معنی که در روغن‌ها یا چربی‌ها حل می‌شود. به همین دلیل، بهتر است مکمل ویتامین دی را با غذاهایی مصرف کنید که دارای چربی‌های سالم هستند (مانند روغن زیتون، دانه‌ها، آجیل، ماهی چرب یا تخم مرغ).

جذب بهتر ویتامین دی

بهترین زمان جذب ویتامین دی همراه با عذاهای حاوی چربی است. مقادیر کمی شیر یا ماست کم‌چرب هم باعث می‌شوند که جذب ویتامین دی بهتر صورت بگیرد.

طبق پژوهشی قدیمی روی ۱۷ نفر، مصرف ویتامین دی با حجیم‌ترین وعده غذایی در روز باعث افزایش سطح آن در خون می‌شود. به چه میزان و اندازه‌ای؟ در حدود ۵۰درصد.

در مطالعه دیگری که روی ۵۰ فرد مسن انجام شد، مصرف ویتامین دی در کنار وعده‌ای غذایی پرچرب باعث افزایش ۳۲درصدی سطح ویتامین مذکور در خون بعد از ۱۲ ساعت می‌شود (در مقایسه با یک وعده غذایی بدون چربی).

از مواد چربی که به بهبود جذب ویتامین دی کمک می‌کنند به موارد زیر دقت کنید:

  • آووکادو
  • آجیل
  • دانه‌ها
  • لبنیات پرچرب
  • تخم مرغ

میزان نیاز ویتامین دی بدن چقدر است؟

میزان نیاز بدن به ویتامین دی بنا به سن‌وسال فرق می‌کند. به جدول زیر نگاهی داشته باشید تا از مقدار ویتامین دی لازم در هر روز برای سنین مختلف آگاه شوید:

سنمقدار توصیه‌شده
تولد تا ۱۲ ماهگی۱۰ میکروگرم
۱ تا ۱۳سالگی۱۵ میکروگرم
۱۴ تا ۱۸سالگی۱۵ میکروگرم
۱۹ تا ۷۰سالگی۱۵ میکروگرم
بالای ۷۱ سال۲۰ میکروگرم
زنان باردار و شیرده۱۵ میکروگرم

مردان

مقدار توصیه شده دقیق‌تر برای مصرف روزانه ویتامین دی برای مردان ۱۰ میکروگرم در روز است. این مقدار را با واحدهای بین المللی (IU) هم مطرح می‌کنند. ۱۰ میکروگرم معادل ۴۰۰ واحد بین المللی است.

زنان

زنان از بازه ۱۴ تا ۷۰سالگی باید روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنند. از ۷۰ سال به بعد هم مصرف این مکمل برای زنان باید به ۲۰ میکروگرم برسد. معادل واحد بین‌المللی ۱۵ میکروگرم ۶۰۰ IU است و ۲۰ میکروگرم هم ۸۰۰ IU است.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی در بارداری چه‌موقع است؟

بهتر است که زنان در دوران بارداری با تجویز پزشک، روزانه مکمل ویتامین دی دوز ۱۰۰۰ را مصرف کنند. درباره این موضوع حتما با پزشک خود صحبت کنید. ویتامین‌های دوران بارداری را درست و به‌موقع مصرف کنید. بهتر است آن را با صبحانه یا ناهار مصرف کنید تا احتمال بروز ناراحتی معده و رفلاکس اسید را کاهش بدهید.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

اهمیت مصرف ویتامین دی را جدی بگیرید

به سطح ویتامین دی در بدن خود دقت و توجه داشته باشید. بسیاری از مشکلات و وضعیت‌های نامطلوب بدن در اثر کمبود همین ویتامین ایجاد می‌شود. بهترین زمان مصرف آن هم بازه خاصی از روز و شب نیست اما برای جذب بهتر باید با غذا مصرف شود.

برای آگاهی از روند مصرف ویتامین دی با پزشک متخصص صحبت کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت از متخصصان مختلف هم استفاده از سایت نوبت دهی آنلاین دکتردکتر است.

درباره زمان مصرف این ویتامین نکته ناگفته‌ای در این مقاله باقی مانده است؟ ما را در جریان بگذارید تا به پرسش‌هایتان رسیدگی کنیم.

منابع:

ods.od.nih.gov

healthline.com

greatist.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.