تست سرطان سينه در منزل + روش معاینه سینه در خانه

تست سرطان سينه در منزل
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

برای تشخیص و معاینه سینه در خانه، ابتدا جلوی آینه بایستید، خوب سینه‌های خود را برانداز کرده و به هر آنچه که به‌نظرتان غیرطبیعی است، دقت کنید. بعد از آن بازوهای خود را بالا ببرید و باز هم با دقت حجم و بافت سینه خود را بررسی کنید. این کار را در زمانی که دراز کشیده‌اید هم انجام دهید؛ در صورتی‌که متوجه تغییر رنگ، بافت، ترشح و هر چه که مشکوک است شدید، سریعا به دکتر زنان یا جراح عمومی مراجعه کنید زیرا شما علائم سرطان سینه را مشاهده کرده‌اید. حال تصور کنید که درباره چنین مسیری چیزی نمی‌دانستید، …!

با آگاهی از روش‌های تست سرطان سينه در منزل و انجام مرتب آن، می‌توانید از وقوع بیماری هولناک پیشگیری کنید یا هر چه سریع‌تر در روند درمان قرار بگیرید. به‌همین مناسبت در ادامه این مطلب از مجله پزشکی و سلامت دکتردکتر، قصد داریم تا روش‌های انجام معاینه پستان در خانه را گام به گام و به همراه عکس با شما به اشتراک بگذاریم.

برای مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارید.

در پایان اگر سوالی داشتید، می‌توانید در انتهای مطلب در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ بدهد.

خودآزمایی پستان چیست؟

تعریف انجمن ملی سرطان پستان از تست سرطان سينه در منزل:

خودآزمایی پستان یک ابزار تشخیص زودهنگام است که از ترکیبی از معاینات فیزیکی و بصری پستان‌ها برای بررسی علائم و نشانه‌های سرطان سینه استفاده می‌کند. هدف از خودآزمایی سینه این است که با ظاهر و احساس طبیعی سینه آشنا شوید. دانستن ظاهر و احساس طبیعی سینه‌ها که به آن خودآگاهی پستان نیز گفته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا هرگونه تغییر یا ناهنجاری در سینه‌های خود، مانند یک توده جدید یا تغییرات پوستی را شناسایی کنید. هر گونه تغییر در سینه های شما که در طی خودآزمایی پستان کشف شود باید فوراً به پزشک زنان گزارش شود.

مراحل معاینه سینه در خانه
مراحل معاینه برای تشخیص سرطان سینه در منزل

مراحل معاینه سینه در خانه

بافت سالم و یک دست، داشتن رنگ پوست همسان با تنالیته سایر بخش‌های بالاتنه، نداشتن ترشح و تو رفتگی در نوک سینه از جمله مشخصات سینه سالم هستند. با در نظر داشتن این شاخصه‌ها، برای خودآزمایی پستان خود طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  1. برای شروع، جلوی آینه بایستید و دست‌هایتان را به کمرتان بگذارید. با دقت بافت و رنگ سینه خود را بررسی کنید و ببینید که آیا تورم یا بافت متورمی در آن دیده می‌شود یا نه. حتما به این نکته دقت کنید که آیا در اطراف نوک سینه‌هایتان، ترشحی وجود دارد یا خیر؟ تو رفتگی نکته دیگری است که باید حتما به آن دقت کنید.
  2. در قدم بعدی خودآزمایی سینه، دست‌های خود را بالا بیاورید و کارهایی که در مرحله یک انجام دادید را مجددا تکرار کنید.
  3. برای این قسمت از شما می‌خواهیم که نوک سینه‌های خود را به حالت دوشیدن فشار دهید و ببینید که آیا ترشحی در آن وجود دارد یا نه. در چنین شرایطی ممکن است که نوک سینه، ترشحاتی به رنگ شیر یا زرد رنگ یا بی‌رنگ داشته باشد. اگر ترشحی مشاهده کردید، قطعا یکی از علائم سرطان سینه در منزل را دیده‌اید و باید هرچه سریع‌تر به دکتر معاینه سینه مراجعه کنید.
  4. این بار برعکس دفعات قبل، دراز بکشید. نحوه لمس پستان‌ها برای معاینه سرطان در این روش به این صورت است که در حالت خوابیده، با دست راست سینه سمت چپ را معاینه کنید. همین کار را در دست و سینه مخالف انجام دهید. برای معاینه، سه انگشت وسطی را به هم بچسبانید و معاینه را با نرمه نوک انگشتان انجام دهید. بهتر است که یک مرتبه با لمس سطحی از نوک سینه، معاینه را شروع کنید و با حرکت‌های دورانی از مرکز، محیط کل سینه را بررسی کنید. بعد از معاینه این بخش، همین کارها را با لمس عمقی انجام دهید.
  5. در مرحله آخر، روش معاینه مرحله چهارم را این بار زیر دوش آب انجام دهید. برای راحتی در انجام کار، می‌توانید از شامپو و صابون هم استفاده کنید.

برای عموم مشکلات زنانه باید به متخصص زنان مراجعه کرد. اگر نمی‌دانید این تخصص چیست و پزشک زنان چه کاری انجام میدهد بهتر است مقاله دکتر زنان کیست را مطالعه کنید.

اینفوگرافی معاینه سینه در خانه
اینفوگرافی خودآزمایی پستان

تشخیص سرطان پستان در مردان در خانه

زخم شدن پوست سینه، جمع شدن نوک سینه به سمت داخل، قرمزی، خارش یا فلسی شدن نوک سینه، ورقه ورقه شدن یا کم رنگ شدن پوست سینه، مشاهده ترشح در نوک سینه و احساس درد در این ناحیه در مردان، از جمله نشانه‌های تشخیص سرطان سینه در منزل است. مردان برای معاینه سینه‌های خود در منزل می‌توانند از مراحلی که خانم‌ها برای معاینه استفاده می‌کنند، تبعیت کنند.

البته مراجعه به پاتولوژیست و نمونه‌برداری، مهم‌ترین راه برای تشخیص سرطان پستان در مردان محسوب می‌شود.

خودآزمایی پستان برای تشخیص سرطان سینه در منزل
خودآزمایی سینه در مردان برای تشخیص سرطان سینه در خانه

نکات مهم تست سرطان پستان در خانه

در هنگام تست سرطان پستان در خانه به این نشانه‌ها حتما توجه کنید:

  • ضخیم شدن یا برجستگی در سینه یا ناحیه زیر بغل
  • وجود درد غیر قابل توضیح در سینه یا زیر بغل
  • تغییر در شکل و اندازه یک یا هر دو سینه
  • برآمدگی، چین و چروک، برآمدگی یا فرورفتگی روی سطح پوست
  • نشت خون یا مایع از نوک سینه‌ها (این نشت‌ها مربوط به بارداری یا شیردهی نیست، ترشحات سروز یا خونی)
  • تغییر سایز یکی از سینه‌ها
  • وجود یک یا چند کیست سینه
  • وجود پوست پرتقالی، تورم و قرمزی (التهاب یا بثورات پوستی و آرئول)
سن معاینه سینه در خانه
بهترین سن معاینه پستان در خانه

بهترین سن معاینه سینه در خانه

انجام معاینه خانگی سرطان پستان از 20 سالگی شروع می‌شود. بعد از این سن، بهتر است هر خانم بعد از عادت ماهیانه و در هر ماه این آزمایش را انجام دهد. از 30 سالگی به بعد هم باید هر خانمی سالانه توسط متخصص سینه، معاینه شود. بعد از ورود به دهه 40 زندگی، هر خانم باید سالی یک بار مامو گرافی انجام دهد.

آزمایش ماموگرافی یا ماموگرام عکسی رادیوگرافی از سینه است که از آن برای تشخیص بیماری سرطان سینه استفاده می‌شود.

برای آسانی در انتقال موضوع بهترین زمان‌بندی معاینات مختلف سینه، به جدول زیر دقت کنید:

سنروش معاینهزمان بندی برای تکرار معاینه
20 تا 30 سالمعاینه خانگی با لمس سینهماهی یک بار
30 تا 40 سالمعاینه توسط پزشک زنانسالی یک بار
40 سال به بالاماموگرافیسالی یک بار

هر چند وقت یک بار باید تست سرطان سینه انجام شود؟

معاینه سینه در خانه باید هر ماه یک بار بعد از اتمام قاعدگی در خانم‌ها انجام شود. البته آقایان هم می‌توانند هر چند وقت یک بار این کار را انجام دهند. هر چند که بهترین زمان‌بندی برای مردان نیز همان یک ماه یک بار است.

اهمیت خودآزمایی سینه در خانه

معاینه پستان توسط خود فرد به شکل ماهانه باعث می‌شود که به خوبی مشخصات سینه خود را متوجه شوید و در صورت بروز هر تغییری بلافاصله آن را تشخیص دهید. تومورهای سینه معمولا بدون درد هستند و در بیشتر اوقات خود را با یک ناهمواری غیرعادی نشان می‌دهند و برای همین معاینه و بررسی همیشگی، شما را یک قدم در درمان سرطان سینه جلو می‌اندازد.

پیگیری لازم بعد از تست سرطان سينه در منزل

با انجام تست سرطان سينه در منزل می‌توان از بروز اتفاق‌های ناگوار جلوگیری کرد. معاینه سینه در خانه یکی از روش‌های موثر در تشخیص سرطان سینه است. از این رو بهتر است که با یک پزشک متخصص در ارتباط بود تا بهترین اقدامات برای خودآزمایی پستان را انجام داد.

با مشاهده اولین نشانه ‌ها باید بلافاصله با یک متخصص زنان و زایمان در ارتباط بود. پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های تخصصی توده، می‌تواند تشخیص نهایی داشته باشد و درمان را شروع کند. ماموگرافی یکی از روش‌های تخصصی برای بررسی بافت پستان است و فوق تخصص جراحی سینه یا دکتر خون و سرطان آن را تجویز می‌کنند. شما می‌توانید با بروز اولین نشانه ‌ها از طریق پلتفرم آنلاین دکتردکتر هر چه سریع‌تر از دکتر متخصص نوبت مراجعه حضوری دریافت کنید. دکتردکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی در کنار شما است تا از بهترین متخصص‌های زنان و زایمان و متخصص سرطان پستان وقت مشاوره دریافت کنید.

دقت داشته باشید که گاهی وجود توده در سینه خطرناک نیست، اما نمی‌توان همیشه وجود هر ناهمواری در بافت سینه را خوش‌خیم تلقی کرد. از این رو تحت هر شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سوال یا ابهامی ‌درباره تست سرطان سينه در منزل دارید که در این متن به آن اشاره‌ای نشده است، می‌توانید در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

منبع:

nationalbreastcancer.org

سوالات متداول معاینه سرطان پستان در منزل

خودآزمایی پستان یک ابزار تشخیص زودهنگام است که از ترکیبی از معاینات فیزیکی و بصری پستان‌ها برای بررسی علائم و نشانه‌های سرطان سینه استفاده می‌کند. هدف از خودآزمایی سینه این است که با ظاهر و احساس طبیعی سینه آشنا شوید.

از 40 سالگی به بعد هر خانمی باید علاوه بر معاینه‌های فیزیکی در منزل، هر سال یک بار ماموگرافی انجام دهد. بعد از ورود خانم‌ها به دهه چهارم زندگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه در دوران بعد از یائسگی را تا حدود 75 الی 80 درصد افزایش می‌دهد.

  • بررسی بافت و رنگ سینه
  • بررسی ترشحات سینه
  • بررسی پستان در حالت خوابیده
  • بررسی پستان زیر دوش در حمام
برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: شیما پاژخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*