عمل پروتز سینه ؛ اطلاعاتی که باید بدانید! (تایید شده توسط پزشک)

عمل پروتز سینه یکی از جراحی‌های متداول این روزهاست. مخصوصا بانوان، به‌واسطه زیبایی بیشتری که در تناسب اندامشان با این عمل انجام می‌شود، بیشتر از هر کس دیگری طرفدار آن هستند. اما صبر کنید؛ عمل پروتز پستان تنها مخصوص خانم‌ها یا برای مقاصد زیبایی نیست؛ گاهی این عمل وجهه‌ای ترمیمی و پزشکی به خود می‌گیرد. با اینکه با توجه به شرایط بدنی و البته خواست شما، تشخیص انجام این عمل به دست متخصص جراح صورت می‌گیرد اما نکاتی هست که شما باید در مورد آنها بدانید و بعد تصمیم بگیرید. ماهیت این عمل، عوارض و حتی فواید آن، اطلاعاتی هستند که دانستنشان برای هر کسی که قصد انجام آن را دارند، مفید است. برای همین ما در این مطلب از مجله دکتردکتر به بررسی آن پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید. 

محتوای پزشکی این مطلب، توسط دکتر علی اخوان متخصص جراحی عمومی و زیبایی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. 

دکتر علی اخوان کفاش

عمل پروتز سینه؛ عوارض آن بیشتر است یا فوایدش؟!

جراحی پروتز پستان به این صورت است که یک پروتز در پشت بافت طبیعی سینه خانم‌ها و در بالای عضله اصلی قفسه سینه یا در زیر آن قرار می‌گیرد. پروتز سینه، کیسه‌هایی گرد هستند که با سرم نمکی یا ژل سیلیکونی پر شده‌اند.

امروزه خانم‌ها توجه بیشتری به تناسب اندام و زیبایی دارند. البته بسیاری از خانم‌ها اینطور فکر می‌کنند که سینه‌های نامتقارنی دارند یا این‌که زایمان و شیر دادن به کودکشان باعث از بین رفتن فرم سینه‌هایشان شده و روی به پروتز دائمي سينه برای بزرگ‌تر کردن سینه روی می‌آورند.

افرادی که می‌خواهند این قبیل عمل‌های زیبایی را انجام دهند، بیش از همه نگران عوارض پروتز سينه هستند و برای همین باید اطلاعات کاملی در مورد آن کسب کنید. 

انواع پروتز سينه

جراحی سینه مناسب چه افرادی است؟

امروزه عمل پروتز دائمی سینه که با قصد زیبایی و خوش‌فرم شدن سینه‌ها صورت می‌گیرد، بسیار رایج شده است. درصد بیشتری از این عمل‌ها به منظور کوچک کردن اندازه سینه‌ها یا به علت افتادگی این اندام انجام می‌شود. با این حال این عمل برای دسته مشخصی از مردم مناسب است که عبارتند از:

  • افرادی که با نقصی مادرزادی به دنیا آمده‎اند و تنها یک سینه دارند.
  • بیمارانی که به دلیل ابتلا به سرطان سینه یا دیگر بیماری‌ها، بخشی از سینه خود یا تمام آن را از دست داده‌اند و قصد دارند تا با پروتز سينه بعد از سرطان شکل سابق بدن خود را به دست بیاورند.
  • بانوانی که به دلیل بالا رفتن سن، بارداری یا کاهش شدید وزن و شیردهی، افتادگی سینه پیدا کرده‌اند.
  • خانم‌هایی که به خاطر مشکلات هورمونی، پستان هایی کوچک دارند.
  • کسانی که به صورت ژنتیکی و مادرزادی، سینه‌هایی نامتقارن یا با شکلی غیرطبیعی دارند.

شرایط مورد نیاز برای پروتز دائمي سينه

معمولا افرادی که یکی از موارد بالا را داشته باشند و از آنها شاکی باشند برای انجام این قبیل عمل‌های جراحی به پزشک زنان و بعد از آن به پزشک متخصص زیبایی مراجعه می‌کنند. پزشک متخصص بعد از معاینه بیمار و با توجه به ساختار سینه زنان، اقدامات اولیه را انجام عمل آغاز می‌کند. در یکی از مطالب مجله دکتردکتر درباره ساختار سینه زنان و مردان برایتان گفته‌ایم؛ مطالعه آن را پیشنهاد می‌کنیم. 

مواردی که پزشک در معاینات خود به بررسی آنها می‌پردازد عبارتند از:

  • داشتن سلامت جسمی
  • داشتن توقعات واقعی
  • احساس ناراحتی از کوچک بودن سینه‌ها
  • افتادگی سینه‌ها به‌دنبال حاملگی
  • کاهش وزن
  • افزایش سن
  • عدم تقارن سینه‌ها
  • عدم رشد کافی در یک یا هر دو سینه

چه سنی برای انجام جراحی پروتز سینه مناسب است؟

بر اساس اعلامیه FDA سازمان غذا و داروی آمریکا، از آن جا که رشد سینه زنان تا سنین 18 تا 20 سالگی ادامه دارد، فرد متقاضی این جراحی باید خداقل 20 سال داشته باشد.

پروتز سينه بعد از سرطان

انواع پروتز سینه

برای بزرگ کردن سینه‌ها، 2 نوع پروتژ مختلف وجود دارد؛ پروتز آب نمکی یا سالینی و پروتزهای سیلیکونی. در ادامه هر کدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پروتز آب نمکی

این نوع از پروتز با سرم سالین که ترکیبی از نمک استریل شده است، پر می‌شود و دارای دیواره‌های سیلیکونی غیر قابل نفوذ است. این نوع از پروتز سفت‌تر است و نسبت به دیگر نوع این پروتز، ظاهری غیرطبیعی دارد. در صورت وارد شدن ضربه سنگین به پروتز سالینی پاره شده و ترکیب داخل آن توسط بدن جذب می‌شود. این نوع پروتز ارزان است و برای کسانی مناسب است که خواستار سینه‌هایی بسیار بزرگ هستند. درباره راه های بزرگ کردن سینه در یکی از مطالب مجله دکتردکتر کامل توضیح داده‌ایم، اگر قصد انجام این عمل را دارید، مطالعه آن را توصیه می‌کنیم.

پروتز سیلیکونی

این نوع پروتز همانطور که از نامش بر می‌آید، با ژل سیلیکونی پر شده و بافتی شبیه به اندام سینه را ایجاد می‌کند. پروتز سیلیکونی برای افرادی مناسب است که می‌خواهند پستان‌هایی با ظاهر طبیعی داشته باشند.

پروتزهای سیلیکونی به دو نوع گرد و قطره اشکی تقسیم می‌شوند. در نوع گرد، پروتز تقریبا شکلی شبیه نیم‌کره دارد و درنوع قطره‌ای، ظاهر پروتز شبیه خود سینه است. در صورتی که پروتزهای سیلیکونی برای قرارگیری در بافت سینه استفاده شوند، برش بزرگتری توسط جراح ایجاد می‌شود.

پروتز سیلیکونی و نمکی

عوارض عمل زیبایی کوچک کردن سینه‌ها

در کنار تمام فواید عمل جراحی سینه، این کار ضررهایی دارد که در ادامه هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کبودی سینه

شایع‌ترین عمل جراحی که در زمینه زیبایی سینه‌ها انجام می‌شود؛ عمل کوچک کردن سینه‌ است. بعد از انجام این قبیل عمل‌های جراحی، سینه‌های فرد ورم کرده و احتمالا کبود خواهند شد این کبودشدگی معمولا ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد.

تورم سینه

تورم سینه‌ها معمولا با گذشت زمان به تدریج کمتر خواهد شد؛ ولی ممکن است باز هم تا ۳ ماه این تورم در سینه‌ها باقی بماند.

سفت شدن سینه

همچنین ممکن است بعد از انجام این عمل فرد احساس کند که سینه‌ها سفت شده‌اند. برای رفع این مشکل می‌توانید با مشورت پزشک خود ماساژهای مخصوص را انجام دهید و از شدت سفت شدن آن بکاهید. البته نباید انتظار داشته باشید که این مشکل به سرعت حل شود بلکه باید به صورت مستمر این ماساژها را انجام دهید تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

بی‌حسی سینه

یکی از عوارض بسیار شایع که به دنبال عمل‌های زیبایی سینه ایجاد می‌شود، این است که حس سينه بعد از پروتز به این صورت است که پوست اطراف نوک سینه و خود نوک سینه بعد از عمل جراحی کم شوند. این موضوع نگرانی شدیدی را برای فرد ایجاد می‌کند. بعضی اوقات این مشکل به علت شوکی است که به خاطر عمل جراحی به فرد وارد شده و در نتیجه به دنبال صدمه‌ای بوده که به اعصاب این ناحیه وارد شده است.

در اغلب موارد این حالت بعد از چند ماه اندکی بهبود پیدا می‌کند. البته کرخ‌شدگی و بی‌حسی دائمی نیز ممکن است به دنبال آن روی دهد. به طور معمول عارضه‌ای که تقریبا در اغلب افراد به دنبال انجام این عمل بروز پیدا می‌کند این است که سینه‌ها کمی ناصاف و ناهمگون خواهند شد و مصنوعی بودن شکل آنها یا این که مورد عمل قرار گرفته‌اند، کاملا مشخص باشد.

عوارض جانبی پروتز سینه

عدم تقارن پستان‌ها بعد از عمل

متاسفانه با وجود این که تلاش زیادی برای متقارن شدن شکل دو سینه انجام می‌شود ولی با این حال همیشه این تقارن به دست نمی‌آید. اگرچه بهترین همخوانی و انسجام ممکن بین دو سینه و نوک سینه تا حد زیادی به روش و تکنیک مورد استفاده در عمل بستگی دارد ولی امکان و احتمال شیر دادن از سینه‌ها بعد از عمل جراحی را تضمین نمی‌کند.

جای زخم عمل جراحی

ایجاد اسکار (جای زخم) پس از اعمال جراحی یک عارضه نیست بلکه یک رویداد عادی محسوب می‌شود. در عمل کوچک کردن سینه، جای زخم‌ها ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا بهبود پیدا کند. جای زخم‌ها در آغاز قرمز، برجسته و حتی همراه با خارش است.

ایجاد گوشت اضافه

اگر بدن فرد مستعد به تولید گوشت اضافی باشد؛ احتمالا بعد از انجام عمل جراحی نیز این حالت برای فرد ایجاد می‌شود. این امری غیر قابل پیشگیری بوده و نمی‌توان به صورت قطعی از آن جلوگیری کرد.
پزشک بعد از اتمام عمل جراحی برای جلوگیری از بروز عفونت در محل، آنتی‌بیوتیک برای فرد تجویز می‌کند ولی با این حال، همچنان احتمال عفونت نسبتا خفیفی وجود دارد.

لخته شدن خون در سینه‌ها

خطراتی مانند لخته شدن خون نیز وجود دارد که بسیار نادر هستند. ماساژ پاها در حین و بعد از عمل، احتمال بروز این مشکل را کاهش می‌دهد. همین طور این که فرد بعد از انجام شدن عمل بی‌حرکت در یک جا ننشیند و کمی فعالیت داشته باشد نیز احتمال این خطر را کاهش می‌دهد.

به طور کلی بعد از انجام عمل جراحی شکایات و عوارضی که انتظار می‌روند عبارتند از:

  • باقی ماندن جای برش جراحی (اسکار جراحی)
  • خونریزی (تجمع خون)
  • عفونت
  • تاخیر در بهبودی محل برش جراحی
  • تغییر در حس سینه و نوک سینه
  • ایجاد یک کپسول ضخیم در اطراف پروتز
  • نشت یا پارگی جدار پروتز 
  • خطرات بی‌هوشی
  • تجمع مایع اطراف پروتز
  • درد بعد از عمل پروتز سينه
  • ایجاد لخته وریدی
  • احتمال نیاز به عمل مجدد

عمل جراحی پروتز سینه

نحوه انجام جراحی پروتز سینه

انجام این جراحی بسیار ساده است. در واقع بعد از انجام آزمایش های مختلف، جراح بافت سینه را برش می دهد و ایمپلنت های سینه را در زیر عضلات و بافت سینه قرار می دهند.

مراقبت‌های قبل از جراحی پروتز سینه

قبل از عمل جراجی سینه، لازم است که مراقبت‌های ویژه و هدفدار زیر انجام شود:

  • انجام آزمایش ماموگرافی
  • پرهیز از استعمال دخانیات
  • پرهیز از مصرف آسپرین حداقل یک هفته قبل از عمل

مراقبت‌های بعد از انجام عمل جراحی پروتز سینه

بعد از انجام موفقیت آمیز عمل جراحی برای بزرگ کردن سینه، مراقبت‌های زیر لازم است:

  • تا چند ماه باید از گن مخصوص استفاده کنید.
  • اگر احساس سوزش کردید یا تب داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. امکان دارد دچار عفونت شده باشید.
  • حداقل تا دو هفته بعد از عمل از انجام ورزش‌های سنگین و پرجنب و جوش پرهیز کنید.

نکات مهم درمورد عمل پروتز سینه

عمل موفقیت آمیز پروتز سینه تنها یک بخش از پروسه این تغییر است، نکات مهمی است که باید درباره آنها بدانید و به موقع به برخی از آنها عمل کنید:

  • پروتز و ایمپلنت سینه باید هر 10 تا 15 سال یک بار تعویض شود.
  • هر 3 سال باید آزمایش MRI بدهید.
  • پايين بودن سينه از پروتز بعد از عمل پروتز به این دلیل است که پروتز از افتادگی جلوگیری نمی‌کند. برای این کار باید عمل لیفت انجام دهید.
  • با وجود پروتز سینه، انجام آزمایش ماموگرافی مقدور است و تنها در جهات خاص انجام می‌گیرد.
  • گاهی پروتز مانع شیردهی می‌شود.

عمل پروتز سینه و احتمال سرطان سینه

با وجود تحقیقات گسترده‌ای که محققان در این رابطه انجام داده‌اند هنوز مدرکی قطعی دال بر تاثیرگذاری این قبیل جراحی‌ها بر بروز سرطان پستان در افراد نیافته‌اند.

اما یک موضوع در این میان مطرح است. آن‌هم این که در افرادی که عمل پروتز سینه را انجام داده‌اند، تشخیص سرطان سینه دیرتر و سخت‌تر صورت می‌گیرد. به‌همین دلیل احتمالا سرطان در این افراد بسیار دیر و زمانی که بدخیمی به کل بدن متاسطاز داده است تشخیص داده شود. این موضوع برای فرد بسیار خطرناک بوده و تعداد سال‌های عمر فرد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. با معاینه خانگی سرطان سینه می‌توانید سریع‌تر متوجه نشانه‌ها شوید و به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به مواردی که اشاره کردیم افرادی که تحت این قبیل عمل‌ها مخصوصا عمل پروتز سینه قرار می‌گیرند باید مانند زنان دیگر هر سال توسط متخصص زنان یا غدد، آزماش ماموگرافی انجام دهند و در صورتی که در سینه خود پروتز دارند حتما این موضوع را با رادیولوژیست مطرح کنند.

اشکال مختلف پروتز سینه

آیا انجام عمل زیبایی سینه اختلالی در روند شیردهی و باروی فرد ایجاد می‌کند؟

پاسخ این سوال یک نه قطعی است! به این معنی که شیردادن با سینه بعد از انجام عمل پروتز سینه هم می‌تواند همچون روال قبل ادامه داشته باشد و فرد همچون گذشته قادر به تولید شیر کافی خواهد بود. این که بعضی افراد به صورت ژنتیکی یا به هر دلیل دیگری قادر به تولید شیر کافی نیستند یک مسئله کاملا جدا است که هیچ ربطی به جریان پروتز یا عمل‌های زیبایی سینه ندارد.

اما در ارتباط با حاملگی باید گفت که اگر فرد بعد از عمل جراحی باردار شود، بافت سینه به علت افزایش ترشح برخی هورمون‌ها در دوران بارداری بزرگ شده و پوست نیز متعاقب آن کشیده خواهد شد. ولی کاملا روشن است که حجم پروتز سینه در طی این عملیات به همان اندازه باقی خواهد ماند. در نتیجه ممکن است نیازی به تعویض پروتز یا محل آن در فرد نباشد و در فردی دیگر به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی خاص، پزشک مجبور به اقدامات مداخله‌ای شود.

لازم به ذکر است که هیچ نوع احتمال ترکیدن یا از هم بازشدن پروتزهای سینه هنگام مسافرت با هواپیما، شناکردن، شیرجه زدن و غیره نیز وجود ندارد.

عمل پروتز سینه خطرناک نیست اما در بیشتر موارد ضرورتی ندارد!

انسان همیشه در پی زیباتر بودن است و جراحی مثل پروتز دائمي سينه یکی از کارهایی است که هر کسی را زودتر به این خواسته می‌رساند. اما انجام این عمل در بیشتر مواقع غیر ضروری است و می‌توان با آگاهی به عوارض پروتز سينه در شرلیط مختلفی مثل پرواز، از انجام آن صرف نظر کرد یا با حساسیت‌های بیشتر آن را جلو برد. به این نکته توجه داشته باشید که تمام این موارد احتمالات هستند و تصمیم نهایی را باید با مشورت و راهنمایی پزشک معالج بگیرید. برای این کار، نوبت دهی آنلاین دکتردکتر به شما کمک خواهد کرد. 

منابع:

plasticsurgery

webmd

webmd

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.