راهنمای معاینه خانگی سرطان سینه

برای تشخیص و معاینه سرطان سینه در خانه، ابتدا جلوی آینه بایستید، خوب سینه‌های خود را برانداز کرده و به هر آنچه که به‌نظرتان غیرطبیعی است، دقت کنید. بعد از آن بازوهای خود را بالا ببرید و باز هم با دقت حجم و بافت سینه خود را بررسی کنید. این کار را در زمانی که دراز کشیده‌اید هم انجام دهید؛ در صورتی‌که متوجه تغییر رنگ، بافت، ترشح و هر چه که مشکوک است شدید، سریعا به دکتر زنان یا جراح عمومی مراجعه کنید زیرا شما علائم سرطان سینه را مشاهده کرده‌اید. حال تصور کنید که درباره چنین مسیری چیزی نمی‌دانستید، …!

با آگاهی از روش‌های معاینه‌های مرتب خانگی و انجام مرتب آن، می‌توانید از وقوع بیماری هولناک پیشگیری کنید یا هر چه سریع‌تر در روند درمان قرار بگیرید. به‌همین مناسبت در ادامه این مطلب از مجله پزشکی و سلامت دکتردکتر، قصد داریم تا روش‌های انجام معاینه خانگی پستان را گام به گام و به همراه عکس با شما به اشتراک بگذاریم.

در انتها و با مطالعه این مطلب، در مورد روش معاینه خانگی سینه و مسیر درمان سرطان سینه در صورت نیاز اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد.

مراحل تست سرطان سینه در خانه

بافت سالم و یک دست، داشتن رنگ پوست همسان با تنالیته سایر بخش‌های بالاتنه، نداشتن ترشح و تو رفتگی در نوک سینه از جمله مشخصات سینه سالم هستند. با در نظر داشتن این شاخصه‌ها، برای خودآزمایی پستان خود طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  1. برای شروع، جلوی آینه بایستید و دست‌هایتان را به کمرتان بگذارید. با دقت بافت و رنگ سینه خود را بررسی کنید و ببینید که آیا تورم یا بافت متورمی در آن دیده می‌شود یا نه. حتما به این نکته دقت کنید که آیا در اطراف نوک سینه‌هایتان، ترشحی وجود دارد یا خیر؟ تو رفتگی نکته دیگری است که باید حتما به آن دقت کنید.
  2. در قدم بعدی، دست‌های خود را بالا بیاورید و کارهایی که در مرحله یک انجام دادید را مجددا تکرار کنید.
  3. برای این قسمت از شما می‌خواهیم که نوک سینه‌های خود را به حالت دوشیدن فشار دهید و ببینید که آیا ترشحی در آن وجود دارد یا نه. در چنین شرایطی ممکن است که نوک سینه، ترشحاتی به رنگ شیر یا زرد رنگ یا بی‌رنگ داشته باشد. اگر ترشحی مشاهده کردید، قطعا یکی از علائم تشخیص سرطان سینه در منزل را دیده‌اید و باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
  4. این بار برعکس دفعات قبل، دراز بکشید. نحوه لمس پستان‌ها برای معاینه سرطان در این روش به این صورت است که در حالت خوابیده، با دست راست سینه سمت چپ را معاینه کنید. همین کار را در دست و سینه مخالف انجام دهید. برای معاینه، سه انگشت وسطی را به هم بچسبانید و معاینه را با نرمه نوک انگشتان انجام دهید. بهتر است که یک مرتبه با لمس سطحی از نوک سینه، معاینه را شروع کنید و با حرکت‌های دورانی از مرکز، محیط کل سینه را بررسی کنید. بعد از معاینه این بخش، همین کارها را با لمس عمقی انجام دهید.
  5. در مرحله آخر، روش معاینه مرحله چهارم را این بار زیر دوش آب انجام دهید. برای راحتی در انجام کار، می‌توانید از شامپو و صابون هم استفاده کنید.
اینفوگرافی سرطان سینه
اینفوگرافی سرطان سینه

تشخیص سرطان پستان در مردان در خانه

زخم شدن پوست سینه، جمع شدن نوک سینه به سمت داخل، قرمزی، خارش یا فلسی شدن نوک سینه، ورقه ورقه شدن یا کم رنگ شدن پوست سینه، مشاهده ترشح در نوک سینه و احساس درد در این ناحیه در مردان، از جمله نشانه‌های سرطان سینه در مردان است. مردان برای معاینه سینه‌های خود در منزل می‌توانند از مراحلی که خانم‌ها برای معاینه استفاده می‌کنند، تبعیت کنند.

البته مراجعه به پاتولوژیست و نمونه‌برداری، مهم‌ترین راه برای تشخیص سرطان پستان در مردان محسوب می‌شود.

نکات مهم رعایت تست سرطان پستان در خانه

در هنگام تست سرطان پستان در خانه به این نشانه‌ها حتما توجه کنید:

  • ضخیم شدن یا برجستگی در سینه یا ناحیه زیر بغل
  • وجود درد غیر قابل توضیح در سینه یا زیر بغل
  • تغییر در شکل و اندازه یک یا هر دو سینه
  • برآمدگی، چین و چروک، برآمدگی یا فرورفتگی روی سطح پوست
  • نشت خون یا مایع از نوک سینه‌ها (این نشت‌ها مربوط به بارداری یا شیردهی نیست، ترشحات سروز یا خونی)
  • تغییر سایز یکی از سینه‌ها
  • وجود یک یا چند کیست سینه
  • وجود پوست پرتقالی، تورم و قرمزی (التهاب یا بثورات پوستی و آرئول)

بهترین سن معاینه پستان

انجام معاینه خانگی سرطان پستان از 20 سالگی شروع می‌شود. بعد از این سن، بهتر است هر خانم بعد از عادت ماهیانه و در هر ماه این آزمایش را انجام دهد. از 30 سالگی به بعد هم باید هر خانمی سالانه توسط متخصص سینه، معاینه شود. بعد از ورود به دهه 40 زندگی، هر خانم باید سالی یک بار ماموگرافی انجام دهد.

آزمایش ماموگرافی یا ماموگرام عکسی رادیوگرافی از سینه است که از آن برای تشخیص بیماری سرطان سینه استفاده می‌شود.

برای آسانی در انتقال موضوع بهترین زمان‌بندی معاینات مختلف سینه، به جدول زیر دقت کنید:

سنروش معاینهزمان بندی برای تکرار معاینه
20 تا 30 سالمعاینه خانگی با لمس سینهماهی یک بار
30 تا 40 سالمعاینه توسط به پزشک زنانسالی یک بار
40 سال به بالاماموگرافیسالی یک بار

هر چند وقت یک بار باید تست سرطان سینه انجام شود؟

معاینه سینه باید هر ماه یک بار بعد از اتمام قاعدگی در خانم‌ها انجام شود. البته آقایان هم می‌توانند هر چند وقت یک بار این کار را انجام دهند. هر چند که بهترین زمان‌بندی برای مردان نیز همان یک ماه یک بار است.

روش‌های مختلف برای معاینه سینه
روش‌های مختلف برای معاینه سینه

اهمیت خودآزمایی تست سرطان پستان در خانه

بررسی ماهانه پستان در منزل باعث می‌شود که به خوبی مشخصات سینه خود را متوجه شوید و در صورت بروز هر تغییری بلافاصله آن را تشخیص دهید. تومورهای سینه معمولا بدون درد هستند و در بیشتر اوقات خود را با یک ناهمواری غیرعادی نشان می‌دهند و برای همین معاینه و بررسی همیشگی، شما را یک قدم در سلامتی جلو می‌اندازد.

برای بیان اهمیت معاینه خانگی در پیشگیری از سرطان سینه، نقل قولی از آنجلینا جولی، یکی از بزرگترین بازیگران هالیوود می‌پردازیم؛ خانم جولی خود یکی از مبتلایان به این بیماری بود:

“.But it is possible to take control and tackle head-on any health issue. You can seek advice, learn about the options and make choices that are right for you. Knowledge is power”

Angelina Jolie

“می‌توان کنترل را به دست گرفت و هر بیماری (سرطان سینه) را کنترل کرد. می‌توانید به دنبال مشاوره باشید و در مورد گزینه‌ها اطلاعات کسب کنید و انتخاب‌های درستی داشته باشید؛ دانش قدرت است. “

برای تشخیص و درمان سرطان سینه باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

اول از همه به یک دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید تا دستورات لازم برای انجام آزمایش‌های دقیق داده شود.

بعد از تشخیص و انجام آزمایش‌های مختلف اگر مورد مشکوکی را مشاهده کردید، باید به متخصص جراحی سرطان سینه و جراح عمومی مراجعه کنید. البته معمولا متخصصان زنان و نازایی، خود بیماران را به فوق تخصص جراحی سینه یا دکتر خون و سرطان ارجاع می‌دهند.

از آن‌جایی که جراحان عمومی، جراحی سرطان سینه را انجام می‌دهند، آشنایی کاملی با این بیماری دارند.

آیا دکتر در تشخیص و راهنمایی می‌تواند به من کمک کند؟

با دیدن اولین نشانه‌ها باید از طریق پلتفرم آنلاینی همچون دکتردکتر هر چه سریع‌تر نوبت دکتر متخصص بگیرید و تشخیص قطعی را به او بسپارید. گاهی وجود توده در سینه خطرناک نیست و اصطلاحا خوش‌خیم است اما نمی‌توان همیشه وجود هر ناهمواری در بافت سینه را خوش‌خیم تلقی کرد؛ برای همین تحت هر شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید.

کیست سینه در اندازه‌های مختلف
کیست سینه در اندازه‌های مختلف

مراحل درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه را می‌توان به سه بخش درمان سرطان سینه مرحله 1، درمان سرطان سینه مرحله 2 و درمان سرطان سینه گرید 1، 2، 3 و 4 تقسیم کرد.

در مرحله یک، تومور یا تومورهای سرطانی بسیار کوچک هستند و هنوز به غده‌های لنفاوی سرایت نکرده‌اند. جراحی سینه اصلی‌ترین روش برای درمان سرطان سینه در مرحله 1 است. در این مرحله جراح اغلب با جراحی حفظ سینه (لامپکتومی) بیماری را درمان می‌کند. البته ممکن است برای تضمین عدم بازگشت سرطان، از جراحی ماستکتومی یا تخلیه سینه نیز استفاده شود. البته با عمل پروتز سینه می‌توان این عضو را باز هم به بدن بازگرداند.

در مرحله دو، توده‌های سرطانی بزرگتر از توده‌های سرطانی مرحله یک هستند و حتی به تعدادی از غده‌های لنفاوی اطراف هم سرایت کرده‌اند. در این مرحله، سرطان سینه را معمولا با جراحی موضعی (لامپکتومی یا جراحی تخلیه کامل سینه ) ماستکتومی درمان می‌کنند. در چنین شرایطی معمولا باید از پرتو درمانی بعد از جراحی نیز برای بیمار استفاده شود.

در این مرحله از درمان‌های سیستماتیک سرطان سینه، هورمون‌تراپی و شیمی درمانی معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر سرطان سینه وارد بخش‌های پیشرفته‌تر شود، باز هم بسته به گسترش و آسیب آن، به گریدهای 1، 2، 3 و 4 تقسیم می‌شود. درمان سرطان سینه در این درجه با همکاری بین یک جراح سرطان سینه آنکولویست و آسیب شناس انجام می‌شود.

سوالات متداول معاینه سرطان پستان در منزل

احساس توده در داخل سینه و یا زیر بغل، تفاوت سایز بین دو پستان، تغییر شکل در پستان‌ها، ترشح مایعات و چرک و خون از نوک پستان، تغییر در رنگ و اندازه نوک سینه، مشاهده تو رفتگی یا برآمدگی در نوک سینه، تغییر در پوست سینه به شکل پوست پرتقالی شدن و احساس درد در بافت سینه از جمله علائم اولیه سرطان سینه هستند.

از 40 سالگی به بعد هر خانمی باید علاوه بر معاینه‌های فیزیکی در منزل، هر سال یک بار ماموگرافی انجام دهد. بعد از ورود خانم‌ها به دهه چهارم زندگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه در دوران بعد از یائسگی را تا حدود 75 الی 80 درصد افزایش می‌دهد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر