علت خشکی پوست نوزاد ؛ 6 روش درمان خشکی و قرمزی پوست نوزاد

خشکی پوست نوزاد از جمله مواردی است که به دلیل کاهش رطوبت و چربی کمتر سطح پوست در دوران نوزادی و کودکی رخ می‌دهد. علت خشکی پوست نوزادان گاهی از همان موقع تولد نمایان و گاهی بعد از تولد در نوزادان ایجاد می‌شود. اگر نوزاد شما بعد از هفته چهلم بارداری به دنیا آماده است و در بدو تولد، خشکی پوست دارد، نگران نباشید! زیرا در اکثر موارد طی روزهای آتی بعد از تولد، خشکی پوست برطرف می‌شود. اما برای اینکه با روش‌های درمان خشکی پوست نوزاد بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید. خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان می‌برد.

در صورتی که در مورد خشکی پوست نوزاد خود سوال دارید، در انتهای مطلب بپرسید تا مشاور دکتردکتر به شما پاسخ بدهد.

علت خشکی پوست کودکان چیست؟

علت خشکی پوست نوزاد و کودکان به دلیل این است که لطافت پوست آن‌ها از بین می‌رود. برخی از دلایل خشکی پوست نوزادان شامل: استحمام زیاد، در معرض هوای سرد قرار گرفتن یا مشکلات پوستی هستند. البته که علت خشکی پوست نوزادان دلایل مختلف دیگری هم دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

حمام بیش از حد

اگر نوزاد تازه به دنیا آمده را بیش از حد حمام کنید، باعث از بین رفتن یا کاهش چربی پوست او خواهید شد. حمام بیش از حد باعث می‌شود تا نوزاد دچار خشکی پوست شود و مشکلات مختلف دیگری هم مانند اگزما رخ دهد.

حمام بردن بیش از حد، باعث خشکی پوست نوزاد می شود.

کمبود آب در بدن نوزاد

پوسته پوسته شدن و زبری بدن نوزادان بیشتر نشانه‌ای از بی آبی بدن است. اگر بدن نوزاد دچار لکه‌های خشک و نشانه‌هایی از کمبود رطوبت باشد به دلیل کمبود آب در بدن نوزاد خواهد بود. نوزادان و کودکانی که خشکی‌های خفیف دارند و با خارش و تحریک پذیری همراه هستند، به دلیل کمبود آب در بدن به این وضعیت می‌رسند. اما چگونه می‌توان علائم کمبود آب در بدن را تشخیص داد؟

علائم مشخص کمبود آب در بدن نوزادان و کودکان عبارتند از:

  • چشمان به شدت فرو رفته
  • دست و پاهای سرد و بد رنگ
  • پوست چروکیده
  • خیس نشدن پوشک در یک دوره ۸ ساعته (در نوزادان)
  • ادرار نکردن در یک دوره ۱۰ ساعته (در کودکان نوپا)
  • دهان خشک یا چسبنده
  • هنگام گریه کردن، اشک کم یا بدون اشک
  • خواب آلودگی یا سرگیجه

اگر هر یک از این علائم را در کودک خود شاهد باشید باید بدانید که دلیل خشکی پوست کودکان شما به دلیل کمبود آب در بدن است.

مشاوره تلفنی و آنلاین با دکتر اطفال

اگزما نوزادان

اگزما یکی از بیماری‌های پوستی شایع در کودکان است و به شکل لکه‌های پوست در بدن کودک نمایان می‌شود. هرچه خارش این لکه‌ها بیشتر باشد، خشکی ایجاد شده نمایان‌تر شده و اگزما پیشرفت می‌کند. صورت نوزاد، شایع‌ترین جایی است که اگزمای نوزادان در آن دیده می‌شود. در صورتی که این لکه‌ها را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا این مشکل درمان شود.

مشکل اگزما در نوزاد از علت های خشکی شدید در پوست نوازدان است
اثرات اگزما روی پوست نوزاد که باعث خشکی پوست او شده است.

بیماری پوستی ژنتیکی (ایکتیوز)

ایکتیوز یکی از بیماری‌های ژنتیکی است که باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. اگر پدر و مادر نوزاد به بیماری‌های حساسیتی یا زمینه ارثی مبتلا باشند، ممکن است که فرزندشان نیز به بیماری اگزما یا درماتیت مبتلا شوند. اما بیشتر کودکانی که بیماری پوستی ژنتیکی دارند، اثرات کمتری از بیماری‌های پوستی را تجربه خواهند کرد.

پوسته پوسته شدن طبیعی بدن نوزاد تا چند روز اول بعد زایمان

بدن نوزاد تا چند هفته اول بعد از زایمان به طور طبیعی پوسته پوسته می‌شود. در این شرایط، نگرانی برای درمان خشکی پوست نوزاد وجود ندارد و با استفاده از لوسیون‌ها و مراقبت‌های مختلف می‌توان شرایط طبیعی پوست را ایجاد کرد. بهتر است که در روزهای ابتدایی زندگی نوزاد، پوست بدن او را لمس نکرد تا آلودگی‌ها و کثیفی‌ها به پوست بدنش انتقال پیدا نکند.

حساسیت پوستی به برخی لوازم یا محصولات بهداشتی

بعد از شستشوی بدن نوزاد، بهتر است که از یک مرطوب کننده مناسب مانند وازلین استفاده کرد و آن را به اندازه یک لایه سطحی، روی پوست نوزاد ماساژ داد. اما برخی محصولات بهداشتی مانند: انواع عطر، اسپری، ماده، خوشبو کننده حساسیت‌زا و ادکلن منجر به حساسیت و خشکی پوست کودک می‌شوند.

برخی عوامل و فاکتورهای مهم دیگر هم در بروز حساسیت‌های پوستی نوزاد تاثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • الیاف برخی از پارچه‌ها
  • هر نوع عامل قارچ و کپک زدگی در محیط اطراف
  • آلوده بودن لوازم نوزاد
  • گردوغبار بیش از حد محیط
  • پرز لباس‌ها و کالای خواب نوزاد
  • استرس‌های عاطفی در نوزاد
  • گرده گل‌ها
  • مو و کرک حیوانات
  • بوی سیگار و هر نوع دخانیات دیگر

همچنین گرم بودن بیش از حد اتاق باعث می‌شود تا نوزاد دچار گرمازدگی یا بروز حساسیت‌های پوستی شود.

قرار گرفتن بیشتر از حد مقابل آفتاب

در صورتی که نوزاد و کودک شما بیش از حد در معرض آفتاب باشد، علاوه بر اینکه دچار آفتاب سوختگی و مشکلات گرمازدگی می‌شود، خشکی پوست هم برای او رخ می‌دهد.

قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب، از دلایل خشکی پوست نوزاد

خشک شدن پوست نوزاد به چه شکل خود را نشان می‌دهد؟

خشکی پوست ممکن است با قرمزی مختصر و دانه‌های ریز یا پوسته پوسته شدن مشخص شود. اگر نوزادتان ناآرام است و گریه می‌کند، پوست تمام قسمت‌های بدنش را ببینید، به خصوص هنگامی که نوزاد به طور مکرر پوست قسمتی از بدنش را می‌خراشد. این یک هشدار نوزاد درباره خشکی پوست به والدین است و باید با مراقبت پوستی نوزادان آن را بهبود بخشید.

درمان خشکی پوست نوزاد با روش‌های ساده اما موثر

روش‌های مختلفی برای درمان خشکی پوست نوزاد وجود دارد که بسیار ساده و راحت هستند. اما اگر این روش‌ها به بدن نوزاد پاسخ ندهد، باید بلافاصله به دکتر کودکان مراجعه کرد تا مشکلات مختلف را بررسی کرده و درمان را شروع کرد. به طور کلی درمان خشکی پوست نوزاد با روش‌های ساده اما موثر به شرح زیر هستند:

استفاده منظم از کرم مرطوب کننده یا وازلین

اگر نوزادی دچار خشکی پوست شده باشد، می‌توان از انواع مرطوب‌کننده‌ها و وازلین برای درمان خشکی پوست استفاده کرد. بهتر است که روزانه دو بار از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کرد و خشکی پوست نوزاد بهبود پیدا کند. البته توجه کنید که همه مرطوب‌کننده‌ها برای پوست نوزاد و کودکان مناسب نیستند. از این‌رو بهتر است که قبل از تهیه، تحقیقاتی کلی انجام دهید یا از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

چرب کردن پوست نوزاد با لوسیون

استفاده از لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌های مخصوص پوست کودکان به عنوان یک راه درمان خانگی شناخته می‌شوند که برای خشکی پوست کودک استفاده خواهند شد. بهتر است که هر بار بعد از استحمام، از لوسیون‌ها استفاده کرد تا خشکی پوست نوزاد درمان شود.

چرب کردن مرتب پوست برای درمان خشکی پوست نوزاد

تهیه بانداژهای ویژه کودکان

بانداژ‌های خاصی برای کودکان طراحی شده است که می‌توان آن‌ها را بر روی پوست نوزاد پیچید تا خشکی پوست از بین رود. با تهیه بانداژهای ویژه کودکان درمان خشکی پوست سریع‌تر بوده و راحت‌تر می‌توان این مشکل را برطرف کرد. تهیه این بانداژها نیاز به نسخه پزشک ندارد و می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد.

مرطوب کردن هوا با دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور یکی از بهترین روش‌های درمان خشکی پوست نوزاد است. این دستگاه می‌تواند محیط را مرطوب کند و تاثیر مثبت و به سزایی بر روی بهبود وضعیت پوست نوزاد داشته باشد.

کاهش زمان حمام

اگر پوست نوزاد شما خشک و حساس شده، بهتر است که زمان استحمام را کاهش دهید. مدت زمان حمام نوزادان نباید بیشتر از 10 دقیقه باشد و تا حد امکان باید استفاده از صابون‌ها و مواد شوینده را برای تمیز کردن آن‌ها محدود کرد. برخی از نوزادان ممکن است که به شوینده‌ها و برخی از شامپو‌ها حساسیت نشان دهند. از این‌رو از تمیز کننده‌های مخصوص کودکان استفاده کنید تا پوست شادابی داشته باشند.

استفاده از صابون، شامپو و شوینده‌های لباس مخصوص کودکان

برای تمیز کردن لباس نوزادان نیاز است که از شوینده‌های مخصوص کودکان استفاده کرد. صابون‌های معطر و حاوی دئودورانت می‌توانند به پوست کودک شما آسیب وارد کنند و منجر به خشکی و حساس شدن پوست آن‌ها شوند. البته پزشک متخصص اطفال به شما راهکارهای دیگری هم پیشنهاد خواهد کرد. جهت آشنایی با خدمات و جزییات این تخصص، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله تخصص اطفال چیست را در سایت دکتردکتر بخوانید.

در صورت بروز علائم زیر، به پزشک اطفال یا دکتر پوست مراجعه کنید

هنگامی ‌که نوزادان دچار خشکی پوستی می‌شوند باید به دکتر کودکان و نوزادان مراجعه کرد. با مشاهده هرگونه پوسته پوسته شدن غیر طبیعی، ظاهر شدن نقاط قرمز بر روی پوست، بروز تاول و خارش‌های شدید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. اما اگزما یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان است که نیاز به مراجعه به پزشک را جدی‌تر می‌کند.

چطور مانع از خشک شدن پوست نوزاد خود شویم؟

پیشگیری بهتر از درمان است. از این‌رو استفاده از روش‌های خانگی و رعایت نکات بهداشتی باعث می‌شوند تا خشکی پوست در نوزادان کمتر شده و پیشگیری شوند. مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از خشک شدن پوست نوزادان عبارتند از:

  • استفاده از مرطوب کننده‌های طبیعی و گیاهی
  • عدم استفاده از لوسیون‌های غلیط و الکل دار
  • مرطوب نگه داشتن محیط خانه به وسیله دستگاه بخور
  • خودداری از حمام‌های طولانی مدت

با رعایت این نکات ساده می‌توانید از خشک شدن پوست نوزاد خود جلوگیری کنید و نگرانی برای مشکلات پوستی او نداشته باشید.

خیلی نگران خشکی پوست نوزاد خود نباشید!

خشکی پوست نوزاد یک موضوع رایج است که بیشتر در روزهای ابتدایی تولد رخ می‌دهد. علت خشکی پوست نوزاد در ماه‌های بعد نیز حمام رفتن زیاد، کمبود آب و … است که جای نگرانی ندارد. در بیشتر مواقع می‌توان از طریق روش‌های خانگی مانند: مرطوب نگه داشتن اتاق کودک، کاهش زمان حمام، استفاده از مواد شوینده مخصوص لباس کودکان و چرب کردن پوست نوزاد، به سرعت درمان خشکی پوست نوزاد را انجام داد. اما اگر با مشکلات جدی‌تری از خشکی پوست مواجه شوید، نیاز است که به پزشک مراجعه کنید. کافی است که به سامانه نوبت دهی دکتردکتر مراجعه کرده و در زمان کوتاهی به صورت آنلاین از بهترین پزشک‌های متخصص کودکان نوبت دریافت کرد.

سوالات متداول خشکی پوست نوزاد

در صورت بروز اگزما، پوسته پوسته شدن غیر طبیعی، ظاهر شدن نقاط قرمز بر روی پوست، بروز تاول و خارش‌های شدید

استفاده منظم از کرم مرطوب کننده یا وازلین، چرب کردن پوست نوزاد با لوسین، تهیه بانداژهای ویژه کودکان، مرطوب کردن هوا با دستگاه بخور، کاهش زمان حمام

حمام بیش از حد، کمبود آب در بدن نوزاد، اگزما کودکان، بیماری پوستی ژنتیکی (ایکتیوز)، پوسته پوسته شدن طبیعی بدن نوزاد تا چند روز اول بعد زایمان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر