فشار خون بالا چیست؛ آشنایی با علائم، تشخیص و درمان (تایید شده توسط پزشک)

یکی از شایع‌ترین مشکلات قلبی و عروقی میان افراد مختلف، فشار خون بالا (Hypertension) است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی فشار خون به دیواره رگ‌های خونی بسیار زیاد باشد. بالارفتن افزایش خون معمولاً بدون علامت رخ می‌دهد و در صورت درمان‌نشدن بسیار خطرناک است. فشار خون بالا یا پرفشاری خون بیمار را در معرض خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات قرار می‌دهد. متاسفانه تقریباً نیمی از بزرگسالان مبتلا به فشار خون، از وضعیت خود بی‌خبرند.

نشانه‌ها و علائم فشار خون بالا تدریجی و به‌ شکلی خاموش خود را نشان می‌دهند. بنابراین، چکاپ در مراجعه به دکتر قلب و عروق بسیار مهم است. با رژیم غذایی سالم، حفظ وزن متعادل، فعالیت بدنی منظم و مدیریت استرس می‌توانید مانع از بروز مشکلات قلبی و فشار خون شوید. در این مقاله از علت فشار خون بالا و تمام موارد مربوط به آن می‌گوییم. برای مطالعه مقاله به حدود ۶ دقیقه زمان نیاز دارید.

در پایان، اگر پرسشی دارید از ما بپرسید تا پزشک به شما پاسخ بدهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

فشار خون چیست؟

به میزان فشاری که خون بر دیواره رگ‌های شما ایجاد می‌کند، فشار خون می‌گوییم. این خون توسط قلب پمپاژ شده و در رگ‌ها جاری می‌شود. فشار خون همیشه ثابت نمی‌ماند و با ۲ عدد ثبت می‌شود. فشار سیستولیک (عدد بالاتر) نیرویی است که قلب شما خون را در تمام بدن پمپاژ می‌کند. فشار دیاستولیک (عدد پایین) مقاومت در برابر جریان خون در رگ‌های خونی، بین ضربان‌های قلب است. این فشار زمانی رخ می‌دهد که خون از سوی قلب به اعضای مختلف بدن پمپ می‌شود. فشار خون در افراد مختلف با هم متفاوت است.

سطح فشار خون طبق راهنمای کالج قلب آمریکا/ انجمن قلب آمریکا برای پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و مدیریت فشار خون بالا در بزرگسالان (راهنمای سال ۲۰۱۷) به‌شرح زیر است. برای اینکه بدانید فشار خون بالا چند است، نگاهی به جدول داشته باشید:

فشار خون طبیعیسیستولیک: کمتر از 120 میلی‌متر جیوه (همان کمتر از ۱۲)
دیاستولیک: کمتر از 80 میلی‌متر جیوه (همان کمتر از ۸)
فشار خون رو به افزایش سیستولیک: 120-129 میلی‌متر جیوه (همان ۱۲-۱۲.۹)
دیاستولیک: کمتر از 80 میلی‌متر جیوه (همان کمتر از ۸)
فشار خون بالاسیستولیک: 130 میلی‌متر جیوه یا بالاتر (همان ۱۳ یا بالاتر)
دیاستولیک: 80 میلی‌متر جیوه یا بالاتر (همان ۸ یا بالاتر)

آنچه برای یک نفر بالا محسوب می‌شود، شاید برای دیگری متعادل و مطلوب در نظر گرفته شود. برای اینکه بدانید فشار خون بالا نشانه چیست، حتماً به متخصص قلب مراجعه کنید.

فشار خون بالا

نحوه اندازه گیری فشار خون

بافت‌ها و اندام‌های شما به خونی نیاز دارند که سیستم گردش خون حمل می‌کند. قلب با ضربانی که دارد، با رگ‌های خونی به بافت‌ها و اندام‌ها خون می‌رساند. در این سیستم، شریان‌ها، سیاه‌رگ‌ها و مویرگ‌ها نقش دارند و به قلب کمک می‌کنند. فشار خون حاصل دو نیرو است:

  • اولین نیرو (فشار سیستولیک) زمانی وارد می‌شود که خون از قلب خارج و به داخل شریان‌ها پمپ می‌شود.
  • نیروی دوم (فشار دیاستولیک) زمانی وارد می‌شود که قلب بین ضربان‌های قلب استراحت می‌کند.

این دو نیرو هرکدام با اعدادی در خوانش فشار خون نشان داده می‌شوند. در واقع، فشار خون به‌صورت دو عدد نوشته می‌شود. اولین عدد (سیستولیک) نشان‌دهنده فشار موجود در رگ‌های خونی هنگام انقباض یا ضربان قلب است. عدد دوم (دیاستولیک) نشان‌دهنده فشار در رگ‌ها در زمانی است که قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند. هردو برحسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شوند. در کل:

  • فشار خون بالا از 140/90 میلی‌متر جیوه (همان ۱۴ روی ۹) یا بیشتر در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر بالای ۸۰ سال سن دارید، فشار خون بالاتر از 150/90 (همان ۱۵ روی ۹) میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود.
  • فشار خون ایده‌آل معمولاً بین 90/60 (همان ۹ روی ۶) میلی‌متر جیوه و 80/120 (همان ۱۲ روی ۸) میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود.

 اگر اقدامات لازم برای کنترل فشار خون را انجام ندهید، در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستید.

فشار خون بالا چیست؟

پرفشاری خون (فشار خون بالا) زمانی رخ می‌دهد که فشار در رگ‌های خونی شما بیش از حد بالا باشد (140/90 میلی متر جیوه یا بیشتر که عموماً ۱۴ روی ۹ خوانده می‌شود). معمولاً افراد مبتلا به فشار خون بالا علائمی را احساس نمی‌کنند. تنها راه تشخیص این است، که فشار خون خود را چک کنید. هنگامی که فشار خون برای مدت طولانی بالا باشد، به دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌رسد و باعث ایجاد پارگی‌های ریز در آن‌ها می‌شود. برای رفع این نواحی آسیب‌دیده، بدن سلول‌های خاصی را ارسال می‌کند تا به آن محل متصل شوند. با گذشت زمان، موادی مانند کلسترول و چربی هم در این نقاط آسیب‌دیده تجمع می‌کنند و پلاک‌هایی تشکیل می‌دهند.

پلاک‌ها به آرامی ساخته می‌شوند و فرآیندی به نام تصلب شرایین رخ می‌دهد. این وضعیت شریان‌ها را باریک‌تر می‌کند. در نتیجه، جریان خون مسدود می‌شود و فشار خون بالا می‌رود.

به‌نقل از سازمان بهداشت جهانی (WHO):

 مواردی که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند، عبارتند از سن بالا و ژنتیک، اضافه وزن یا چاق‌بودن، فقدان فعالیت بدنی و کم‌تحرکی، رژیم  غذایی پر نمک و نوشیدن  الکل زیاد.

تغییر سبک زندگی مانند بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و تحرک بیشتر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برخی از افراد هم نیاز به مصرف دارو دارند.

علت فشار خون بالا

انواع فشار خون بالا چیست؟

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد. فشار خون اولیه که علت رایج آن، افزایش سن و عوامل سبک زندگی مانند ورزش نکردن کافی است. فشار خون ثانویه که علت این نوع فشار خون بالا شامل دچاربودن به شرایط پزشکی مختلف یا دارویی است که مصرف می‌کنید. فشار خون بالا اولیه و ثانویه می‌توانند به‌طور هم‌زمان وجود داشته باشند. به‌عنوان مثال، یک علت ثانویه جدید، فشار خونی را که در حال حاضر بالا است، حتی بیشتر هم می‌کند. انواع مختلف دیگری از فشار خون بالا هم تعریف می‌شوند.

فشار خون روپوش سفید

فشار خون روپوش سفید (White coat hypertension) زمانی رخ می‌دهد که فرد در محیطی درمانی قرار می‌گیرد. اگر فشار خون این فرد در منزل و شرایط طبیعی گرفته شود، عددی متعادل خواهد بود. با ورود فرد به بیمارستان یا محیط‌های درمانی، فشار او تحت تأثیر شرایط بالا می‌رود. چنین رخدادی ریشه در استرس و فشاری دارد که فرد در محیطی درمانی تجربه می‌کند.

فشار خون نقاب‌دار

گاهی‌اوقات، فشار خون در منزل طبیعی نیست، اما در زمان اندازه‌گیری در محیطی دیگر، عددی طبیعی را نشان می‌دهد. به چنین نوعی از فشار خون بالا (Masked hypertension)، فشار خون نقاب‌دار می‌گوییم. حدود ۲۰درصد از افرادی که دچار مشکلات فشار خون هستند، این وضعیت را تجربه می‌کنند. در واقع، باید بگوییم که فشار خون تحت تأثیر محیط و شرایط می‌تواند دچار تغییرات مختلفی شود.

فشار خون پایدار

نوع دیگر فشار خون بالا، فشار خون پایدار (Sustained hypertension) است. این نوع فشار خون هم در محیط‌های درمانی مانند بیمارستان و مطب پزشک بالا است و هم در زمانی که در منزل اندازه‌گیری می‌شود. در واقع، فرد در ابتلا به این وضعیت همیشه و به‌طور پایدار، فشار خون بالایی دارد و تحت تأثیر محیط و عواملی مانند استرس دچار افزایش فشار خون نمی‌شود.

پرفشاری خون شبانه

پرفشاری خون شبانه (Nocturnal hypertension) به معنای بالارفتن فشار خون در زمان خواب است. دلایل مختلف و علائم گوناگونی برای این وضعیت وجود دارد. درد معده، سردرد و سرگیجه از نشانه‌های پرفشاری خون شبانه هستند. برای کنترل این نوع از فشار خون بالا هم روش‌های مختلفی تجویز می‌شود. عمدتاً تلاش پزشکان بر این است که با توصیه راه‌کارهایی برای تغییر سبک زندگی به درمان بیمار کمک کنند.

علائم فشار خون بالا
از سمت راست: رگ در فشار خون بالا-رگ در فشار خون نسبتاً بالا(در شُرف بالارفتن فشار)-رگ در فشار خون طبیعی

علائم فشار خون بالا چیست؟

بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علامتی را احساس نمی‌کنند. فشار خون بسیار بالا می‌تواند باعث سردرد، تاری دید، درد قفسه سینه و سایر علائم شود. بررسی فشار خون بهترین راه برای تشخیص فشار خون بالا است. اگر پرفشاری خون درمان نشود، بیماری‌های دیگر مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی و سکته ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به فشار خون بسیار بالا (معمولاً 180/120 یعنی ۱۸ روی ۱۲ یا بالاتر) علائم زیر را احساس می‌کنند:

  • تاری دید یا سایر تغییرات بینایی
  • فشار خون بالا و سرگیجه
  •  مشکل در نفس‌کشیدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردردهای شدید
  • درد قفسه سینه
  • اضطراب
  • گیجی
  • وزوز در گوش
  • خونریزی بینی
  • ریتم غیرطبیعی قلب

اگر به هریک از این علائم و فشار خون بالا مبتلا هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. تنها راه تشخیص فشار خون بالا این است که پزشک فشار خونتان را اندازه‌گیری کند. اندازه‌گیری فشار خون سریع و بدون درد است. اگرچه افراد می‌توانند فشار خون خود را با استفاده از دستگاه‌های خودکار و غیرخودکار اندازه گیری کنند، اما ارزیابی باید از سوی پزشک صورت بگیرد. با آگاهی از اینکه تخصص قلب و عروق چیست، به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

علت فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا معمولاً با گذشت زمان ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند به‌دلیل انتخاب شیوه زندگی ناسالم، مانند نداشتن فعالیت بدنی کافی و منظم اتفاق بیافتد. برخی شرایط سلامتی مانند دیابت و چاقی هم خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند. فشار خون بالا در دوران بارداری هم امکان وقوع دارد. معمولاً عوامل زیادی در کنار هم قرار می‌گیرند و باعث بروز این وضعیت می‌شوند. برای مثال، عوامل زیر از دلایل فشار خون بالا اولیه هستند:

  • الگوهای غذایی ناسالم (از جمله رژیم غذایی سرشار از سدیم)
  • مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی الکل
  • نداشتن فعالیت بدنی و تحرک

فشار خون ثانویه حداقل یک علت مشخص دارد که پزشکان می‌توانند آن را شناسایی کنند. علل شایع فشار خون ثانویه عبارتند از:

  • برخی داروها، از جمله سرکوب‌کننده های ایمنی، NSAID‌ها و داروهای ضدبارداری خوراکی (قرص)
  • استفاده از تنباکو (از جمله سیگارکشیدن، استعمال دخانیات و استفاده از تنباکو بدون دود)
  • مصرف تفریحی مواد مخدر (از جمله آمفتامین ها و کوکائین)
  • آپنه انسدادی خواب
  • سندرم کان

بیماری‌های عروق کلیوی، هم شرایطی هستند که بر جریان خون در شریان‌ها و سیاهرگ‌های کلیه تأثیر می‌گذارند. تنگی شریان کلیوی یک مثال رایج از این عامل فشار خون بالا است. عوامل دیگری که در بالارفتن فشار خون نقش دارند، در ادامه شرح داده می‌شوند.

علت فشار خون بالا

حمله قلبی و بیماری قلبی

فشار خون بالا می‌تواند به شریان‌های شما آسیب بزند و باعث کاهش خاصیت ارتجاعی آن‌ها شود. این روند جریان خون و اکسیژن‌رسانی به قلب را کاهش می‌دهد و منجر به بیماری قلبی می‌شود. علاوه‌بر این، کاهش جریان خون به قلب می‌تواند باعث درد قفسه سینه یا آنژین شود.

حمله قلبی، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب شما مسدود می‌شود و عضله قلب بدون اکسیژن کافی شروع به مردن می‌کند. هرچه جریان خون بیشتر مسدود شود، آسیب به قلب بیشتر خواهد بود. نارسایی قلبی، وضعیتی است که قلب نمی‌تواند خون و اکسیژن کافی را به سایر اندام‌ها پمپاژ کند.

سکته مغزی و مشکلات مغزی

فشار خون بالا می‌تواند باعث ترکیدن یا مسدودشدن شریان‌هایی شود که خون و اکسیژن را به مغز می‌رسانند و باعث سکته می‌شود. سلول‌های مغز در طول سکته مغزی می‌میرند، چون اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. سکته مغزی باعث ناتوانی‌های جدی در گفتار، حرکت و سایر فعالیت‌های اساسی می‌شود. سکته مغزی گاهی عامل مرگ است. ابتلا به فشار خون بالا، به ویژه در میانسالی، با عملکرد شناختی ضعیف‌تر و زوال عقل در آینده هم مرتبط است.

چه افرادی بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند؟

عوامل خطری که احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  • وجود سابقه خانوادگی فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی یا دیابت در خانواده
  • سیگارکشیدن یا استفاده از محصولات تنباکو
  • مصرف غذاهای سرشار از سدیم (نمک)
  • قرارداشتن در سنین بالای ۵۵ سال
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • ورزش نکردن کافی
  • عوامل ژنتیکی

ابتلا به برخی شرایط پزشکی، از جمله بیماری مزمن کلیه، سندرم متابولیک، آپنه انسدادی خواب یا بیماری تیروئید هم باعث افزایش احتمال پرفشاری خون می‌شود. این موارد از عوامل خطر فشارخون بالا هستند.

تشخیص فشار خون بالا چگونه است؟

برای بررسی وضعیت فشار خون باید چکاپ‌های سالانه را در نظر بگیرید. بیشتر افراد علامت خاصی از ابتلا به فشار خون بالا ندارند. در نتیجه، با مراجعه به پزشک است که می‌توانید درباره وضعیت خود اطلاعات کافی کسب کنید. اگر در دو یا چند قرار ملاقات فشار خونتان بالا باشد، ممکن است پزشک به شما بگوید که فشار خون بالا دارید. او در مورد سابقه پزشکی و شیوه زندگی شما هم سوالاتی مطرح می‌کند. برای شناسایی علل فشار خون بالا، نیاز به آگاهی درباره وضعیت عمومی سلامت هم وجود دارد.

عوارض احتمالی فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بسیار بالا می‌تواند باعث سردرد، تاری دید، درد قفسه سینه و سایر علائم شود. بررسی فشار خون بهترین راه برای تشخیص فشار خون بالا است. اگر فشار خون بالا درمان نشود، بیماری‌های دیگری مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی و سکته ایجاد می‌کند. امکان بروز آسیب‌ چشم، در جریان بالارفتن فشار خون هم وجود دارد.

بیماری عروق کرونر (CAD)

فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری عروق کرونر است. افزایش فشار خون می‌تواند به دیواره‌های عروق آسیب برساند و باعث سفتی و کاهش انعطاف‌پذیری عروق شود. این مسئله جریان خون به قلب را کاهش و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. مدیریت هم‌زمان بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا نیاز به مراقبت دقیق و پیگیری مداوم دارد. این دو بیماری به‌ شدت به هم مرتبط هستند و اقدامات پیشگیرانه و درمانی موثر می‌تواند به کاهش خطرات و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی (Peripheral Artery Disease یا PAD) و فشار خون بالا هردو از مشکلات شایع سیستم قلبی-عروقی هستند و می‌توانند به‌طور مستقل یا هم‌زمان رخ دهند. این دو بیماری بر هم تاثیر می‌گذارند و خطراتی جدی برای سلامت فرد ایجاد می‌کنند. بیماری شریان محیطی به انسداد یا تنگی عروق خونی در خارج از قلب و مغز، به‌ویژه در پاها، اشاره دارد. این وضعیت اغلب به دلیل آترواسکلروزیس (تجمع پلاک‌های چربی در دیواره‌های عروق) رخ می‌دهد و می‌تواند جریان خون به اندام‌ها را کاهش دهد.

فشار خون بالا در بارداری
پزشک فشار خون بیمار را اندازه می‌گیرد.

عوارض دوران بارداری

فشار خون بالا در بارداری می‌تواند به عنوان مشکلی جدی برای سلامت مادر و جنین مطرح باشد. این وضعیت به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • فشار خون بارداری (Gestational Hypertension): این نوع فشار خون معمولاً بعد از هفته ۲۰ بارداری ایجاد می‌شود و نشانه‌ای از پیش‌اکلامپسی نیست. اگرچه ممکن است، در بعضی از موارد به پیش‌اکلامپسی تبدیل شود.
  • پیش‌اکلامپسی (Preeclampsia): این نوع فشار خون بالا در بارداری با فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار بعد از هفته ۲۰ بارداری همراه است. پیش‌اکلامپسی می‌تواند به مشکلات جدی مانند آسیب به ارگان‌های حیاتی (کبد، نارسایی کلیه‌، و …) و حتی اکلامپسی (که با تشنج همراه است) منجر شود.
  • هایپرتانسیون مزمن (Chronic Hypertension): این نوع فشار خون بالا قبل از بارداری یا قبل از هفته ۲۰ بارداری تشخیص داده می‌شود و می‌تواند در طول بارداری ادامه پیدا کند. زنان مبتلا به آن، در خطر بیشتری برای دچارشدن به پیش‌اکلامپسی هستند.

فشار خون بالا در شکل‌های مختلف، زنان باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیشگیری از فشار خون بالا چگونه است؟

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، فشار خون خود را به محدوده سالم کاهش دهند یا آن را در محدوده سالم نگه دارند. روش‌های پیشگیری از فشار خون بالا هم به‌شرح زیر است:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم، از جمله محدود کردن سدیم (نمک) و الکل
  • فعالیت بدنی هر هفته (حدود ۳۰ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته)
  • مدیریت استرس و ترک سیگار
  • حفظ وزن سالم

علاوه‌بر ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی، برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا باید برای مدیریت فشار خون خود دارو مصرف کنند. با انجام اقداماتی برای کاهش فشار خون، می‌توانید از خود در برابر بیماری قلبی و سکته مغزی محافظت کنید.

درمان فشار خون بالا چیست؟

تنها راه تشخیص فشار خون بالا، انجام آزمایش فشار خون است. با وجود دستگاه فشار در منزل یا مراجعه به کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها می‌توانید فشار خون‌تان را اندازه بگیرید. مراجعه به پزشک برای چکاپ وضعیت قلب و فشار خون هم راهی مهم در شناسایی وضعیت و انتخاب درمان در صورت نیاز است. درمان فشار خون بالا شامل تغییر سبک زندگی و مصرف داروهایی خاص می‌شود. پزشکان درمان را براساس سطح فشار خون، علل فشار خون بالا و شرایط زمینه‌ای تعیین می‌کنند.

دارودرمانی

اگر فشار خون بالا در شما تشخیص داده شود، ممکن است پزشک مصرف یک یا چند دارو را برای کنترل آن توصیه کند. داروها به‌صورت قرص هستند و معمولاً باید یک بار در روز مصرف شوند. داروهای رایج فشار خون عبارتند از:

  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین 2 (ARBs)؛ مانند کاندسارتان، ایربسارتان، لوزارتان، والزارتان و اولمسارتان
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم؛ آملودیپین، فلودیپین و نیفدیپین یا دیلتیازم و وراپامیل
  • مهارکننده‌های ACE؛ انالاپریل، لیزینوپریل، پریندوپریل و رامیپریل
  • مسدودکننده‌های بتا؛ آتنولول و بیسوپرولول
  • سایر دیورتیک‌ها؛ آمیلوراید و اسپیرونولاکتون
  • مسدودکننده‌های آلفا؛ دوکسازوسین
  • دیورتیک‌ها؛ اینداپامید و بندروفلومتیازید

دارویی که برای هر بیماری تجویز می‌شود، به سن و سطح فشار خون او وابسته است.

مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)

این داروها تولید هورمون آنژیوتانسین II را مسدود می‌کنند. هورمون‌های مذکور در بدن موجودند و به‌طور طبیعی برای کنترل فشار خون استفاده می‌شوند. هنگامی که دارو آنژیوتانسین II را مسدود می‌کند، رگ‌های خونی باریک نمی‌شوند. در نتیجه این فرایند، کنترل پرفشاری خون مقدور خواهد شد. هرگونه داروی قلب باید فقط و فقط تحت نظارت پزشک مصرف شود.

مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs)

این داروها هورمون را از اتصال به گیرنده‌های موجود در رگ‌های خونی بازمی‌دارد. ARBها مانند مهارکننده‌های ACE عمل می‌کنند تا از باریک‌شدن رگ‌های خونی جلوگیری شود. مسدودکننده‌های کانال کلسیم از ورود کلسیم به سلول‌های عضلانی قلب و رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند و به این رگ‌ها اجازه استراحت می‌دهند. این داروها هم باید تحت تجویز و نظارت دکتر قلب مورد استفاده قرار بگیرند.

دیورتیک‌ها

دیورتیک‌ها یا داروهای ادرارآور سدیم اضافی را از بدن خارج می‌کنند و میزان مایعات موجود در خون را کاهش می‌دهند. افراد اغلب دیورتیک‌ها را با سایر داروهای فشار خون بالا و به شکل ترکیبی مصرف می‌کنند. احتمال دارد که پزشکان داروهای دیگری را هم در کنار این موارد تجویز کنند تا فشار خون بهتر مدیریت شود. در مورد عوارض جانبی احتمالی داروها با پزشک خود صحبت کنید. یادتان باشد که در دوران بارداری باید از مصرف برخی داروها خودداری کنید. بنابراین، اگر باردار هستید یا ممکن است باردار شوید، حتماً به پزشک خود بگویید.

درمان فشار خون بالا
مواد غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون

درمان خانگی فشار خون بالا

شاید از خود بپرسید که آیا می‌توانید فشار خون خود را به‌طور طبیعی کاهش دهید؟ بله، در برخی موارد، کاهش فشار خون بدون دارو امکان‌پذیر است. برای کنترل فشار خون می‌توانید تغییراتی در سبک زندگی‌تان به‌وجود بیاورید. با تنظیم وزن‌تان در محدوده‌ای متعادل، فشار خون را هم تحت کنترل دربیاورید. اگر بتوانید سبک زندگی‌تان را در راستای متعادل نگه‌داشتن وزن تغییر بدهید، به‌طور خودکار، بسیاری از مشکلاتتان حل خواهند شد. کمبود فعالیت بدنی را کنار بگذارید و با ورزش و رژیم به سلامت خود کمک کنید.

رعایت رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم داشته باشید. از رژیم‌هایی پیروی کنید که سرشار از مواد مغذی و مناسب‌اند. برای مثال، به‌دنبال رژیمی باشید که در آن به مصرف صحیح و اصولی میوه، سبزیجات و غلات کامل توصیه شده است. وضعیت هرکس با دیگری متفاوت است. برای همین، جهت دریافت بهترین رژیم غذایی باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید. استفاده از لبنیات کم‌چرب را هم فراموش نکنید؛ البته اگر امکان مصرف مواد لبنی را دارید. مهم‌ترین بخش تغییر سبک زندگی، تغییر غذاها است.

کنترل مصرف نمک

مصرف نمک را کم کنید. در حالت ایده‌آل، مصرف سدیم خود را به کمتر از۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید. البته ترک عادت نمک‌خوردن ساده نیست. در ابتدا، احتمالاً متحمل فشار زیادی می‌شوید. بنابراین، برای اینکه بتوانید تدریجاً خود را به نخوردن نمک عادت بدهید، از مقادیر کم شروع کنید. شما می‌توانید در آغاز رژیم، مصرف روزانه نمک خود را به حداقل هزار میلی‌گرم در روز برسانید.

مصرف پتاسیم

پتاسیم کافی دریافت کنید. سعی کنید ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار میلی‌گرم پتاسیم در روز مصرف کنید. بهتر است که از طریق مصرف غذاها به سطح کافی پتاسیم برسید. در واقع، منظور این است که به‌جای مصرف مکمل‌ها از مواد طبیعی حاوی پتاسیم استفاده کنید. برخی از غذاهای سرشار از پتاسیم عبارتند از:

  • موز
  • آووکادو
  • سیب‌زمینی

با مصرف مواد مغذی و مناسب، گام بلندی در مسیر کاهش فشار خون بالا برمی‌دارید.

درمان طب سنتی فشار خون بالا

درمان‌های سنتی اغلب فاقد پشتوانه‌های علمی هستند. بنابراین، تکیه‌کردن به آن‌ها باعث می‌شود که درمانی را بدون اطمینان از عوارض احتمالی شروع کنید. شاید برخی از روش‌ها مانند مصرف داروهای گیاهی و اقداماتی نظیر حجامت در ظاهر اثرات مثبت داشته باشند، اما خبری از عوارض‌شان روی افراد مختلف با شرایط جسمی گوناگون نیست. بنابراین، استفاده از آن‌ها با شک و شبهات زیادی همراه است. در هرحال، از جمله اقدامات سنتی در این طب باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حجامت و خارج‌کردن خون غلیظ از رگ‌ها
  • مصرف دمنوش‌های گیاهی مانند چای ترش، پونه کوهی و سنبل‌الطیف

هرگز سرخودانه، اقدام به مصرف این داروها و استفاده از روش‌های طب سنتی نکنید. پس برای یافتن پاسخ اینکه برای فشار خون بالا چی بخوریم و از چه داروی گیاهی استفاده کنیم، باید تحقیق کنید و نظر دکتر را جویا شوید. برای درمان فشار خون بالا طب سنتی ایده‌هایی اثبات‌نشده ارائه می‌کند.

رژیم غذایی برای فشار خون بالا

افزایش پتاسیم و کاهش سدیم می‌تواند باعث کنترل فشار خون شود. البته هر فرد باید بنا به شرایط بدنی خود، اقدام به دریافت بهترین رژیم غذایی از کارشناسان تغذیه کند. با ترک رژیم غذایی ناسالم، امکان کنترل فشار خون به‌وجود می‌آید. از مواد مناسب برای استفاده در رژیمی متعادل به موارد زیر توجه کنید:

  • انار
  • موز
  • سیر
  • کیوی
  • مرکبات
  • هندوانه
  • شکلات تلخ
  • انواع توت‌ها
  • سبزیجات با برگ سبز

در مقابل باید برای کاهش فشار خون به سطوح طبیعی، از مصرف موادی مانند کافئین، نمک، الکل و غذاهای فرآوری‌شده پرهیز کنید.

پرفشاری خون مقاوم به درمان

در برخی از موارد، امکان درمان فشار خون وجود ندارد. در واقع، فرد به درمان‌ها و روش‌های مختلف کنترل فشار خون بالا پاسخ نمی‌دهد. برای غلبه بر این وضعیت، نیاز به کنترل بسیار دقیق و شدید وضعیت فشار خون وجود دارد. درمان بیماری‌های زمینه‌ای احتمالی هم موجب می‌شود که پرفشاری خون به‌تدریج، تحت کنترل دربیاید. کنترل دقیق رژیم غذایی و حفظ وزن متعادل هم باعث می‌شود که این مقاومت نسبت به درمان کم‌کم از بین برود.

دارودرمانی برای فشار خون بالا
تصویر دستگاه و قرص فشار خون

ارتباط فشار خون با بیماری‌ها، شرایط مختلف جسمی و سنی چیست؟

بنا به اینکه در چه سن و سالی هستید یا وضعیت عمومی سلامت‌تان به چه ترتیب است، فشار خون‌تان متفاوت خواهد بود. ابتلا به بیماری‌های گوناگون یا قرارداشتن در شرایط جسمی مختلف نظیر بارداری هم باعث بروز تغییراتی در روند تنظیم فشار خونتان می‌شود. هرکس باید به اندازه‌گیری فشار خون دقت زیادی داشته باشد. دستگاه‌های دستی و دیجیتالی اندازه‌گیری فشار خون در فروشگاه‌ها در دسترس‌اند. با تهیه آن‌ها و یادگیری روش ساده طرز کارشان، فشارتان را اندازه بگیرید و این موضوع را زیر نظر داشته باشید.

تفاوت فشار خون بالا در زنان و مردان

جنسیت هم روی فشار خون اثراتی دارد. فشار خون بالا در زنان و مردان می‌تواند تفاوت‌هایی در شیوع، علل، علائم و مدیریت داشته باشد. این تفاوت‌ها به عوامل بیولوژیکی، هورمونی و رفتاری بازمی‌گردند. زنان در دوره‌های مختلف زندگی خود مانند بارداری، یائسگی و مصرف قرص‌های ضدبارداری  تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند که می‌تواند بر فشار خون آن‌ها تأثیر بگذارد. در واقع، علائم فشار خون بالا در زنان بیشتر ریشه در مسائل هورمونی دارد. مردان معمولاً در سنین پایین‌تری نسبت به زنان به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند. ممکن است، این موضوع به دلیل عوامل رفتاری مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و سبک زندگی بی‌تحرک و بدون ورزش باشد.

فشار خون بالا در نوزادان و کودکان

فشار خون بالادر نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر شایع است، اما می‌تواند رخ دهد و نیازمند توجه جدی است. فشار خون زیاد در این گروه سنی ناشی از عوامل مختلفی است. برای مثال، بیماری‌های قلبی و عروقی از این عوامل‌اند. پره‌اکلامپسی در مادر، زایمان پیش از موعد، و وزن کم هنگام تولد می‌توانند به فشار خون بالا در نوزادان منجر شوند. چاقی و اضافه وزن هم یکی از عوامل اصلی فشار خون بالا در کودکان هستند.

فشار خون بالا در نوجوانان و جوانان

فشار خون بالا در نوجوانان و جوانان در حال افزایش است و می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت طولانی‌مدت آن‌ها داشته باشد. این مشکل ناشی از سبک زندگی، چاقی، وراثت و بیماری‌های زمینه‌ای است. افزایش چاقی و اضافه وزن در نوجوانان و جوانان یکی از عوامل اصلی فشار خون بالا است. چاقی می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین و افزایش فشار خون شود. کمبود فعالیت بدنی و ورزش منظم هم به افزایش وزن و فشار خون بالا منجر می‌شود.
مصرف زیاد نمک، چربی‌های اشباع‌شده و غذاهای فرآوری‌شده هم عامل دیگری است که فشار خون بالا در نوجوانان و جوانان را به‌همراه دارد. استرس‌های ناشی از تحصیل، روابط اجتماعی و زندگی روزانه هم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

فشار خون بالا در افراد مسن

با افزایش سن، عروق خونی سخت‌تر می‌شوند و انعطاف‌پذیری کمتری پیدا می‌کنند. این‌ها منجر به افزایش فشار خون می‌شود. تغییرات هورمونی مرتبط با سن هم می‌توانند فشار خون را تحت تأثیر قرار دهند. بیماری‌های مزمن مانند دیابت، نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی از عوامل افزایش فشار خون در پیری هستند. داشتن سابقه خانوادگی فشار خون بالا در سنین کهنسالی هم می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

فشار خون بالا در پریودی

تغییرات در سطح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون در دوره پریود، ممکن است بر فشار خون تأثیر بگذارد. داشتن اضافه وزن هم همیشه احتمال پرفشاری خون را بالا می‌‌برد. در دوره پریود، این وضعیت تشدید هم می‌شود. از علائم فشار خون در پریود باید به سردرد شدید، حالت تهوع یا استفراغ، گیجی یا سرگیجه، خستگی یا ضعف عمومی و تنفس سریع یا غیرطبیعی اشاره کنیم.

فشار خون بالا حین زایمان

فشار خون بالا حین زایمان وضعیت خطرناکی است و به عنوان پره‌اکلامپسی شناخته می‌شود. این وضعیت نیاز به مراقبت و درمان فوری دارد، چون ممکن است خطرات جدی برای مادر و نوزاد ایجاد کند. فشار خون بالا و نامتعادل، از علائم بروز این وضعیت در طول زایمان است. اگر این مشکل تحت کنترل درنیاید، زایمان و بچه در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

فشار خون بالا و بیماری های قلب و عروق

ارتباط تنگاتنگی میان فشار خون بالا و انواع بیماری‌های قلبی وجود دارد. مدیریت مناسب فشار خون می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد. فشار خون بالا باعث آسیب به عروق خونی می‌شود و به‌طور مستقیم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند آنژین قلبی، حمله قلبی، و شکستگی عروق را بالا می‌برد. فشار خون بالا مستقیماً آسیب به دیواره‌های عروق خونی را به هممراه می‌آورد و باعث ایجاد چربی روی دیواره‌های عروقی می‌شود.

فشار خون بالا و غلظت خون

غلظت خون بالا به طور مستقیم، باعث افزایش خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. از این بیماری‌ها باید به آنژین (درد قفسه سینه در قلب)، حمله قلبی، و سکته قلبی اشاره کنیم. فشار خون بالا هم با افزایش خطر برای این بیماری‌ها ارتباط دارد. برخی عوامل مانند چاقی، ناپایداری قند، و فعالیت بدنی کم می‌توانند هم‌زمان منجر به ایجاد علائم فشار خون بالا و غلظت خون بالا شوند. با رعایت سبک زندگی سالم، فرصتی برای کنترل این مشکلات پیش می‌آید.

فشار خون بالا در بارداری (پره اکلامپسی)

پره‌اکلامپسی وضعیت پزشکی جدی و مهمی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد و با فشار خون بالا و آسیب به سایر سیستم‌های بدن، معمولاً کلیه‌ها و کبد، همراه است. این وضعیت معمولاً پس از هفته بیستم بارداری ظاهر می‌شود و می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. علت دقیق پره‌اکلامپسی هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است، اما برخی از نظریه‌ها درباره علت آن، شامل مشکلات در جفت، واکنش‌های ایمنی بدن و ژنتیک هستند. پره‌اکلامپسی بیشتر در بارداری اول دیده می‌شود.

فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در شیردهی

افرادی که قبل از بارداری یا در طول دوران بارداری با فشار خون بالا مواجه بوده‌اند، در معرض خطر بالاتری برای پرفشاری خون در دوره شیردهی قرار دارند. داشتن وزن بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. علائم فشار خون بالا در زنان شیرده شامل سرگیجه و سردرد است. اما شاید مانند دوران بارداری، هیچ نشانه خاصی هم درمیان نباشد. استرس، اختلالات خواب، مصرف ناپایدار نمک، مصرف زیاد الکل، و نداشتن فعالیت بدنی منظم هم می‌توانند خطر فشار خون بالا در هر دوره‌ای از جمله شیردهی را افزایش دهند.

 فشار خون بالا و ضخیم‌شدن دیواره قلب

فشار خون بالا با افزایش استرس و فشار بر دیواره‌های عروق خونی و قلب همراه است. به مرور زمان، این فشار منجر به تغییرات ساختاری در دیواره قلب می‌شود؛ از جمله ضخیم‌شدن آن. فشار خون بالا می‌تواند باعث ایجاد شرایطی مانند آترواسکلروز (رسوبات چربی در دیواره عروق خونی) شود که در نتیجه، خونرسانی به قلب را محدود می‌کند و عوارضی نظیر درد قلبی (آنژین) و حمله قلبی (سکته قلبی) به‌وجود می‌آورد.

فشار خون بالا و ضربان قلب بالا و پایین

فشار خون بالا می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. وقتی که فشار خون بالا باشد، قلب تلاش می‌کند، برای پمپ‌کردن خون بیشتر زحمت بکشد. ممکن است که چنین روندی منجر به افزایش ضربان قلب شود. افزایش ضربان قلب همراه با علائمی نظیر سردرد، سرگیجه و اضطراب رخ می‌دهد. گاهی اوقات، افرادی که فشار خون بالا دارند، ممکن است که ضربان قلب کمتری داشته باشند. این وضعیت نشان‌دهنده مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا مشکلات قلبی دیگر است.

 فشار خون بالا و گرمای هوا

در شرایط گرم و مرطوب، بدن تلاش می‌کند تا دمای خود را تنظیم کند. این روند می‌تواند به افزایش فشار خون منجر شود. در برخی افراد، به خصوص کسانی که قبلاً دچار فشار خون بالا یا اختلالات قلبی، عروقی هستند، گرما خطر افزایش فشار خون را افزایش می‌دهد. در شرایط گرم، به دلیل تعریق بیشتر و از دست‌دادن مایعات بدن، خشکی در تن رخ می‌دهد و این عامل هم دلیلی برای افزایش فشار خون در رگ‌ها خواهد بود.

فشار خون بالا اورژانسی

در صورتی که یکی از علائم زیر را دارید، احتمالاً دچار فشار خون بالای اورژانسی شده‌اید و باید سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • خونریزی بینی
  • تپش قلب
  • تاری دید
  • اضطراب
  • استفراغ
  • تنگی نفس

سردرد و سرگیجه هم از نشانه‌های دیگر وضعیت اورژانسی بالارفتن فشار خون هستند و نیاز فوری به پیگیری دارند.

ارتباط فشار خون بالا و ژنتیک

برخی از افراد به دلیل وجود ژن‌های خاص، احتمال ابتلا به فشار خون بالای بیشتری دارند. تحقیقات نشان داده که ژنتیک بسیار عامل اثرگذاری در ابتلا به پرفشاری خون است. تنظیم فعالیت سیستم رنین-آنژیوتانسین در ابتلای ژنتیکی به فشار خون بالا نقش دارد. این سیستم مسئول برقراری تعادل فشار خون است و تغییرات ژنتیکی باعث افزایش فعالیت آن و فشار خون می‌شوند.

فشار خون عصبی

فشار خون عصبی به‌عنوان یک واکنش فیزیولوژیک به استرس و نگرانی در برخی افراد رخ می‌دهد. این وضعیت به صورت موقتی ایجاد می‌شود. در برخی افراد، می‌تواند علائمی از فشار خون بالا هم به‌وجود می‌آورد. ممکن است همراه با افزایش فشار خون، علائم دیگری مانند تپش قلب، اضطراب، خشکی دهان، تنگی نفس، و یا سردرد ناشی از فشار خون بالا هم ظاهر شوند. برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت و کنترل زمان می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس و فشار خون عصبی در زندگی ایفا کند.

فشارخون بالا و اضافه وزن

 افراد با اضافه وزن (چاقی) در خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا هستند. این وضعیت برای افرادی که چربی بیش از حد در ناحیه شکم دارند (چاقی درون شکمی)، بیشتر صدق می‌کند. اضافه وزن می‌تواند باعث تغییرات در مقاومت به انسولین، افزایش سطح چربی‌ها و آدیپوکین‌ها، و به طور کلی، تحریک فعالیت سیستم عصبی همراه با افزایش فشار خون شود. انباشت چربی در ناحیه شکم به طور مستقیم باعث افزایش فشار خون می‌شود. کمبود ورزش منظم و فعالیت بدنی به عنوان عامل خطری جدی برای ابتلا به فشار خون بالا در افراد با اضافه وزن محسوب می‌شود.

فشار خون بالا و مصرف دخانیات

سیگار و دخانیات باعث افزایش شدید فشار خون و ضربان قلب می‌شوند. فشار خون بالا و مصرف دخانیات دو عاملی هستند که با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و می‌توانند به‌طور ترکیبی احتمال وقوع خطرات جدی برای سلامتی افراد را افزایش دهند. مواد موجود در دخانیات، مانند نیکوتین، باعث انقباض عروق و افزایش فشار خون می‌شوند. این مواد به دیواره‌های عروقی آسیب وارد می‌کنند و باعث تنگ‌شدن آن‌ها می‌شوند. در جریان چنین روندی، فشار خون هم افزایش پیدا می‌کند.

فشار خون بالا و مصرف نمک زیاد

نمک باعث می‌شود بدن شما آب را نگه دارد و حفظ کند. اگر بیش از حد نمک می‌خورید، آب اضافی در خون شما جمع می‌شود و فشار اضافی روی دیواره رگ‌های خونی به‌وجود می‌آید. چنین روندی باعث بالارفتن فشار خون می‌شود. اگر می‌خواهید که سطح فشار خونتان را در حدی متعادل نگه دارید، باید دور نمک‌خوردن زیاد را خط بکشید. بسیاری از مواد غذایی مصرفی در طول روز، به‌طور طبیعی حاوی مقادیری نمک هستند. بنابراین، لازم نیست که نمک اضافه استفاده کنید.

فشار خون بالا و مصرف الکل

مصرف زیاد الکل می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. الکل با تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش ترشح هورمون‌های استرسی مانند آدرنالین، باعث تنگی عروق و افزایش فشار خون می‌شود. مصرف الکل دلیل افزایش ضربان قلب است و به‌طور غیرمستقیم فشار خون را بالا می‌برد. الکل به کلیه‌ها هم آسیب می‌رساند و باعث افزایش فشار خون می‌شود، چون کلیه‌ها در تنظیم حجم خون و فشار آن نقش دارند.

فشار خون بالا و استرس

استرس می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرس‌آور مانند آدرنالین و کورتیزول شود. این روند انقباض عروق را به همراه دارد و در نتیجه آن، فشار خون افزایش پیدا می‌کند. برخی افراد در موقعیت‌های استرس‌زا واکنش‌های فیزیولوژیکی نظیر تنش عضلاتی، تنفس سریع‌تر، و افزایش ضربان قلب دارند. همگی این‌ها می‌توانند به افزایش فشار خون منجر شوند. در برخی از افراد، استرس منجر به شکل‌گیری عادات ناسالمی می‌شود که در نهایت افزایش فشار خون را به همراه دارند؛ مانند مصرف زیاد نمک، مصرف زیاد الکل، و تغذیه نامناسب.

فشار خون بالا و ورزش

ورزش یکی از روش‌های موثر برای کنترل و کاهش فشار خون بالا است. فعالیت فیزیکی منظم می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش وزن و کاهش سطح استرس کمک کند. تمام این‌ها به کاهش فشار خون می‌انجامند. ورزش منظم باعث تقویت عضلات قلب و بهبود گردش خون می‌شود. افزایش کارایی قلب و کاهش بار روی آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. ورزش در بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون نقش دارد.

فشار خون بالا و سردرد

فشار خون بالا و سردرد می‌توانند به هم مرتبط باشند، اما این ارتباط همیشه مستقیم و واضح نیست. در مواردی که فشار خون به‌شدت بالا می‌رود، سردردهای شدید و ناگهانی ایجاد می‌کند. فشار خون بالا معمولاً بدون علائم است و به همین دلیل به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود. اما در موارد شدیدتر، به‌ویژه، زمانی که فشار خون به‌طور ناگهانی و بسیار زیاد بالا می‌رود، ممکن است سردرد رخ ایجاد شود.

دکتر قلب برای فشار خون بالا
زن میانسال فشار خون خود را اندازه می‌گیرد

چه زمانی باید برای فشار خون بالا به دکتر مراجعه کرد؟

بهتر است که همیشه حواس‌تان به چکاپ‌های سالانه قلب باشد. با مراجعه به پزشک عمومی، آزمایش‌ها و اقدامات لازم برای چکاپ را پیگیری کنید. اگر دچار فشار خون بالا شده‌اید، باید به دکتر قلب مراجعه کنید. در زمان بروز پرفشاری خون، علائم زیر هم مشخص می‌شود که احتمالاً مشکل فشار خون بالا دارید. پس با مشاهده این نشانه‌ها به دکتر مراجعه کنید:

  • تپش قلب
  • تاری دید
  • اضطراب
  • تنگی نفس

این‌ها تعدادی از علائم خطرناک پرفشاری خون هستند. با مشاهده چنین مواردی باید سریع به دکتر مراجعه کنید. علت فشار خون بالا از سوی پزشک شناسایی و درمان مناسب تجویز می‌شود. با اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج می‌توانید وضعیت فشارتان را در منزل مدام بررسی کنید. در صورت نیاز به مراجعه به پزشک هم از سامانه آنلاین دکتردکتر استفاده کنید. در این بستر اینترنتی، امکان شناسایی بهترین متخصصان برای درمان انواع بیماری قلبی و… وجود دارد، بهترین‌ها را شناسایی کنید و از آن‌ها نوبت اینترنتی بگیرید.

سوالات متداول

  1. چرا فشار خون بالا پایین نمی‌آید؟ مهم‌ترین اهداف درمانی فشارخون بالا، کاهش آن برای قرارگیری در سطح طبیعی است. گاهی‌اوقات، به‌واسطه رعایت‌نکردن رژیم غذایی صحیح و اضافه وزن، امکان پایین‌آمدن فشار بالا وجود ندارد. ابتلا به برخی بیماری‌های اثرگذاری روی فشار هم مانع از پایین‌آمدن آن می‌شود.
  2. آیا فشار خون بالا کشنده است؟ فشار خون بالا قابل مدیریت است. بااین‌حال، اگر در رعایت نکات لازم دقت کافی به‌خرج داده نشود، امکان دارد که عوارض بسیار ناخوشایندی مانند سکته مغزی بروز کنند. چنین روندی در برخی از بیماران باعث تهدید زندگی می‌شود.
  3. فشار خون بالا تا چه حد خطرناک است؟ بنا به اینکه فشار خون هر فرد چقدر بالا است، سطح خطری که او را تهدید می‌کند هم متفاوت خواهد بود. در هر حال، امکان دارد که فشار خون بالا با خطراتی مانند سکته همراه شود و حتی مرگ را به‌دنبال داشته باشد.
  4. آیا استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود؟ بله، وضعیت اعصاب و فشارهای روانی وارد بر فرد هم می‌توانند باعث بالارفتن فشار او شوند. حتی گاهی‌اوقات، استرس قرارگرفتن در محیط بیمارستان هم موجب می‌شود که فشار همیشه نرمال و طبیعی فرد، بالاتر برود.
  5. علت فشار خون بالا در صبح چیست؟ در صبح، فشار خون به‌دلیل ریتم طبیعی شبانه روزی بدن افزایش می‌یابد. ریتم شبانه روزی یک چرخه فعالیت روزانه ۲۴ساعته است که بر الگوهای خواب/بیداری ما تأثیر می‌گذارد. در صبح، بدن هورمون‌های خاصی مانند آدرنالین و نورآدرنالین ترشح می‌کند که در این تغییرات اثرگذارند.
  6. آیا حجامت باعث بهبود فشار خون بالا می‌شود؟ در حجامت خون غلیظ‌تر از بدن خارج می‌شود تا فشار خون پایین بیاید. جاری‌شدن خون سبک و رقیق‌تر در رگ‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کند، اما شاید عوارض ناخوشایندی در پی این اقدام به‌وجود بیایند.
  7. تاثیر گرسنگی بر فشار خون چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهند که گرسنگی می‌تواند منجر به فشار خون پایین و بالا شود. این روند بستگی به سلامت کلی، تغذیه و شرایط پزشکی موجود در هر فرد دارد. پاسخ فیزیولوژیکی به گرسنگی شامل عملکردهای مختلف بدن است که  جریان خون و در نتیجه فشار خون را تغییر می‌دهد.
  8. تاثیر فشار خون در بیماران سرطانی چیست؟ فشار خون بالا برای همه افراد خطرناک است. بروز چنین وضعیتی در افراد مبتلا به سرطان هم خوشایند نیست و می‌تواند موجبات بروز عوارض ناخوشایندی را فراهم کند. برای مثال، آسیب‌های این وضعیت شاید باعث تغییر عملکرد قلب و ناتوانی فرد در دریافت داروهای درمان سرطانش شود.
  9. آیا گرگرفتگی فشارخون را بالا می‌برد؟ بله، این وضعیت می‌تواند در اثر استرس یا قرارگرفتن در معرض گرما رخ بدهد. این‌ها هردو از عوامل بالارفتن فشار خون هستند.

منابع:

  • who.int
  • heart.org
  • cdc.gov
  • /my.clevelandclinic.org
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر