فواید ارگاسم در زنان و مردان؛ میانبری به بدنی سالم و ذهنی شاد

خلاصه این مقاله را بشنوید

از کاهش فشار خون تا تسکین درد، از کم شدن احتمال خطر سرطان پروستات در مردان تا تقویت ماهیچه‌های لگن در زنان؛ ارگاسم نه‌تنها لذت‌بخش است، بلکه فواید زیادی نیز دارد. این حالت یکی از بزرگ‌ترین احساساتی است که بدن ما می‌تواند تجربه کند برای همین نباید به سادگی از کنار فواید ارگاسم در زنان و مردان بگذریم.

ارگاسم احساسی است که زنان و مردان به صورت مشترک تجربه می‌کنند اما اگر خانم هستید، برای گرفتن هرگونه مشاوره فیزیکی به دکتر زنان مراجعه کنید. اگر هم که آقا هستید، پزشک اورولوژی مخصوص شماست. البته اگر نیاز به تخصص یک مشاور دارید، سکس‌تراپیست بهترین گزینه است.

با این‌حال با ما در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر همراه باشید زیرا قصد داریم تا درباره ارگاسم و فوایدش برای شما بگوییم.

ارگاسم چیست؟

ارگاسم تجربه احساس لذت بسیار شدید و اوج هیجان جنسی است. از نظر علمی، ارگاسم شامل اعمال غیرارادی است که توسط سیستم عصبی کنترل می‌شود، جایی که یک مرد یا یک زن دچار اسپاسم عضلانی در مناطق مختلف بدن می‌شود.

پس از رسیدن به این حالت، به دلیل ترشح هورمون‌های عصبی اکسی‌توسین، پرولاکتین و همچنین اندورفین، فرد تجربه آرامش بخشی را تجربه می‌کند.

انواع ارگاسم

در حالی که احساس ارگاسم برای همه افراد مشترک است؛ اما انواع مختلف آن می‌توانند با یک‌دیگر متفاوت باشند. در این‌جا، به برخی از رایج‌ترین انواع ارگاسم اشاره می‌کنیم:

کلیتورال

کلیتوریس قسمت کوچکی از بدن زن است، که در بالای فرج قرار دارد. این ناحیه بسیار حساس است و در صورت مالش یا لمس زیاد، خیس می‌شود. با اعمال فشار سریع در یک حرکت تکراری، ارگاسم در مردان و زنان شروع به تشدید می‌کند.

مقعدی

ارگاسم مقعدی در مردان، به دلیل پروستات بیش‌تر اتفاق می‌افتد؛ اما هر کسی می‌تواند با مالش ساده یا تحریک اطراف دهانه مقعد، به آن دست یابد.

واژینال

ارگاسم واژینال یکی از بهترین راه‌ها برای به ارگاسم رسیدن زنان است. همان‌طور که خود را لمس و نقطه G خود را شناسایی می‌کنید، می‌توانید با کمک همسرتان، خود را تحریک کنید تا به ارگاسم برسید.

ترکیبی

ارگاسم ترکیبی، از تحریک کلیتورال و واژن است. این ساده‌ترین راه برای رسیدن به ارگاسم برای زنان محسوب می‌شود؛ اما گاهی اوقات مردان نیز در این روند از آن لذت می‌برند.

مناطق اروژن

مناطق اروژن را فقط از طریق آزمایش می‌توان پیدا کرد. قسمت‌هایی از بدن، مانند گردن یا نوک سینه‌ها وقتی لمس می‌شوند، به تشدید لذت و گاهی حتی به رسیدن به ارگاسم کمک می‌کنند. تنها کاری که فرد باید انجام دهد، این است که گردن را ببوسد یا نواحی حساس بدن را لمس کند.

فواید ارگاسم برای زنان

ارگاسم در مردان

ارگاسم در مردان توسط یک هورمون استروئیدی به نام تستسترون القا می‌شود تولید آن در بیضه‌هاست. اگرچه ممکن است رسیدن به ارگاسم برای یک مرد آسان به نظر برسد، اما فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد؛ علاوه بر ضرورت میل جنسی، چیزهای دیگری نیز در تکمیل این فرآیند دخیل هستند. اگر در این زمینه مشکلی دارید، به دکتر اورولوژ مراجعه کنید.

چهار مرحله اصلی برای این که یک مرد به ارگاسم برسد، وجود دارد که در ادامه، آن‌‌ها را معرفی می‌کنیم:

برانگیختگی یا هیجان

این مرحله می‌تواند از طریق هر نوع علاقه جنسی یا اشکال مختلف پیش‌بازی (معاشقه) ایجاد شود. در حالت برانگیختگی، آلت تناسلی مرد به دلیل ورود جریان خون، شروع به سفت شدن می‌کند.

پلاتو

بدن مرد پس از تحریک مداوم، خود را برای انزال آماده می‌کند، که می‌تواند از 30 ثانیه تا دو دقیقه ادامه یابد. فقط چند ثانیه قبل از ارگاسم، مجرای ادرار مرد مایع شفافی ترشح می‌کند.

این مایع قبل از انزال، سطح pH مجرای ادرار را برای بهبود کیفیت اسپرم تغییر می‌دهد.

ارگاسم

بدن مرد در این مرحله به اوج هیجان و لذت می‌رسد. ارگاسم در مردان به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ انتشار و انزال. انتشار نقطه‌ای است که در آن، مرد هیچ کنترلی روی خود ندارد. در این مرحله بدن مرد باید به سمت مرحله انزال حرکت کند.

وضوح و فروکش کردن

در این مرحله، تنش انباشته شده از بین می‌رود و بدن به آرامش می‌رسد. سپس به آرامی و به‌تدریج، آلت تناسلی نعوظ خود را از دست می‌دهد؛ به‌دنبال آن، بدن یک دوره کوتاه را تجربه می‌کند که در طول آن، مرد نمی‌تواند نعوظ دیگری داشته باشد.

این حالت در مورد زنان وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند به ارگاسم‌های متعدد یکی پس از دیگری دست یابند.

ارگاسم زنان

وقتی صحبت از ارگاسم زنانه می‌شود، باید توجه داشت که این امر با صبر و درک جنسی بالا انجام می‌شود. برخلاف مردان، زنان همیشه در فرآیند آمیزش جنسی به ارگاسم نمی‌رسند.

با این حال، درک نقطه اوج زن برای دست‌یابی به حس لذت نهایی بسیار مهم است. ارگاسم در زنان نیز به چهار مرحله تقسیم می‌شود.

هیجان

در این مرحله از برانگیختگی، جریان خون در ناحیه تناسلی و نواحی حساس جنسی در بدن زنان بیش‌تر می‌شود. با افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنفس، زنان احساس هیجان و فوران لذت می‌کنند.

پلاتو

پلاتو مرحله‌ای است که با افزایش میزان برانگیختگی، زنان به اوج تنش جنسی خود می‌رسند. تحريك جنسي كه زن را برمی‌انگیزد، تمام حواس ديگر بدن را در بر می‌گیرد.

ارگاسم

سرانجام تمام تنش‌های جنسی انباشته شده به دلیل رابطه جنسی مداوم یا خود تحریکی، آزاد می‌شوند. حس عمیق گرما و لذت از ناحیه لگن آزاد می‌شود و به کل بدن گسترش می‌یابد.

آرامش

در نهایت، بدن زن به آرامش می‌رسد و خون به قسمت‌های دیگر بدن او پخش می‌شود. همه چیز از ضربان قلب گرفته تا فشار خون و تنفس کاهش می‌یابد. با این حال، یک زن می‌تواند تقریباً بلافاصله به مجموعه دیگری از ارگاسم‌ها دست یابد.

فواید ارگاسم برای مردان

در طول ارگاسم، ضربان قلب سریع‌تر می‌شود، فشار خون بالا می‌رود و انقباضات غیرارادی عضلات در اندام تناسلی و در سراسر بدن رخ می‌دهند.

هورمون تستسترون در تقویت میل جنسی و برانگیختگی مردان بسیار موثر است. وقتی سطح تستسترون یک مرد پایین باشد، رسیدن به ارگاسم دشوارتر می‌شود. در این بخش به فواید ارضا شدن در مردان می‌پردازیم.

کاهش خطر سرطان پروستات

انزال منظم و مکرر می‌تواند به پیش‌گیری از سرطان پروستات در مردان کمک کند. در مجله “British Journal of Urology International” نتایج یک پژوهش 10 ساله نشان داد که داشتن حداقل چهار انزال در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای 50 سال را تا 30 درصد کاهش دهد.

دلیل این امر این است که از طریق ارگاسم و انزال، ترشحات و مایعاتی که امکان شکل‌گیری سرطان پروستات را در مردان بالا می‌برند، از بدن خارج می‌شوند.

ارگاسم چیست

پیوند عاطفی قوی با همسر

اگر تا به حال تمایل آشکار برای دراز کشیدن در کنار همسرتان را پس از رسیدن به ارگاسم احساس کرده‌اید، می‌توانید از اکسی توسین برای این احساس دوست‌داشتنی تشکر کنید. به نظر می‌رسد این هورمون قدرتمند می‌تواند به شما کمک کند که با همسر یا شریک جنسی خود ارتباط و پیوند عاطفی عمیق‌تری ایجاد کنید.

بهبود کیفیت اسپرم

یکی دیگر از فواید ارضا شدن در مردان، بهبود کیفیت اسپرم در بدن آن‌هاست. ارضا شدن و ارگاسم منظم در مردان می‌تواند با ایجاد فرآیندی در بدن، به بالا بردن کیفیت اسپرم کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یک مطالعه آلمانی در سال 2004 که روی 11 مرد انجام شد، نشان داد بلافاصله پس از برانگیختگی جنسی و متعاقب آن خود ارضایی تا نقطه اوج، سیستم ایمنی آن‌ها از طریق بالا رفتن سطح لکوسیت‍‌ها تقویت شد.

ازدیاد گلبول‌های سفید خون نشان دادند که به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های عفونی کمک می‌کنند.

بالا بردن آستانه درد

ارگاسم می‌تواند به تحمل و همچنین تسکین درد کمک کند. یک تحقیق و آزمایش در سال 2013 از دانشگاه مونستر در آلمان نشان داد بین فعالیت جنسی، سردرد و میگرن ارتباط وجود دارد.

در این پژوهش، 60٪ از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که حمله میگرنی در آن‌ها بهبود یافته است. دلیل این امر به ترشح هورمون اندروفین مربوط می‌شود که به نام هورمون «احساس خوب» نیز شناخته می‌شود.

کاهش مشکلات قلبی

فعالیت جنسی منظم می‌تواند به طور جدی برای سلامت قلب شما مفید باشد و به کاهش خطرات قلبی عروقی به‌ خصوص در افراد مسن کمک کند.

یک مطالعه در سال 2016 که در مجله سلامت و رفتار اجتماعی منتشر شد، نشان داد که رابطه جنسی شانس ابتلا به فشار خون و تپش قلب را در بین افراد بالای 65 سال کاهش می‌دهد.

علاوه بر این در سال 2010، مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، نشان داد مردانی که فعالیت جنسی منظم دارند، نسبت به افرادی که فعالیت جنسی منظمی ندارند، کم‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

بالاترین عزت نفس

یکی دیگر از فواید ارگاسم بالا رفتن عزت نفس است. در سال 2011، محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ دریافتند که لذت جنسی در بین جوانان (سنین 18 تا 26 سال) با عزت نفس، خودمختاری و همدلی مرتبط است.

افزایش طول عمر

از دیگر فواید ارگاسم می‌توان به افزایش طول عمر در افراد اشاره کرد. طی یک مطالعه چهار ساله در ولز که روی 918 مرد بین 45 تا 59 سال انجام گرفت، مشاهده شد افرادی که دارای “فرکانس ارگاسم بالا” بودند، خطر مرگ‌ومیر خود را تا 50 درصد کاهش دادند.

مردانی که دو بار یا بیش‌تر در هفته ارگاسم داشتند، به میزان نیمی از مردانی که کم‌تر از یک‌بار در ماه به ارگاسم می‌رسیدند، جان خود را از دست دادند. این ثابت می‌کرد که به نظر می‌رسد فعالیت جنسی تأثیر محافظتی بر سلامت مردان دارد.

فواید ارگاسم برای مردان

فواید ارگاسم برای زنان

تصور می‌شود زنان می‌توانند تا ۱۱ نوع ارگاسم مختلف را تجربه کنند. شدت ارگاسم در زنان می‌تواند از یک احساس ملایم و ظریف تا یک هیجان شدید و انفجاری متفاوت باشد.

رسیدن به ارگاسم می‌تواند مجموعه‌ای از فواید و مزایا برای سلامتی داشته باشد که از نظر جسمی و عاطفی بر زنان تأثیر می‌گذارند.

افزایش هورمون عشق

یکی از فواید ارگاسم این است که باعث تحریک ترشح اکسی توسین می‌شود که به‌عنوان هورمون عشق نیز شناخته می‌شود. این افزایش، سطح ماده‌ای به نام CCK را نیز افزایش می‌دهد که به کنترل اشتها کمک می‌کند.

اکسی‌توسین همچنین با مقابله با اثرات مضر کورتیزول که به دلیل نقش آن در افزایش چربی شکم و میل به کربوهیدرات‌ها شناخته شده است، با استرس و افسردگی مقابله می‌کند.

دوز دوپامینی که فرد از رابطه جنسی دریافت می‌کند، به‌طور پیوسته تا حد ارگاسم افزایش پیدا کرده و سپس کاهش پیدا می‌کند.

مسیرهای دوپامین در مغز که در تحریک میل جنسی و غذا نقش دارند، توسط هورمون‌هایی که بلافاصله پس از ارگاسم ترشح می‌شوند، بسته می‌شوند.

افزایش سطح تستسترون

اگرچه ممکن است به نظر برسد که فرد برای داشتن میل جنسی به تستسترون نیاز دارد، اما در واقع برعکس است.

زنانی که بیش‌تر از ارگاسم لذت می‌برند، استروژن و تستسترون بیشتری دارند. هنگامی که این هورمون‌ها در تعادل باشند، میل جنسی افزایش می‌یابد، روحیه و حافظه بهتر می‌شود و حتی می‌تواند از چربی شکمی جلوگیری کند.

با کاهش اضطراب به بهبود زندگی اجتماعی کمک می‌کند

بسیاری از ما می‌دانیم که یک زندگی جنسی سالم می‌تواند به غلبه بر استرس کمک کند. اکسی توسین مزایای بسیار بیش‌تری مانند کاهش فشار خون و حتی بهبود هضم غذا نیز دارد.

تسکین درد

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که یک ارگاسم خوب می‌تواند تحمل یک زن را برای درد بیش از دو برابر کند. به‌علاوه، این یک مسکن است، نه بی‌حس کننده، به این معنی که درد را سرکوب می‌کند

افرادی که سردردهای مزمن را تجربه می‌کنند، همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای بهبود آن‌ها هستند. به نظر می‌رسد که برای برخی افراد، رابطه جنسی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در مطالعه‌ای روی هزار بیمار مراجعه‌کننده به کلینیک برای سردرد، محققان دریافتند که داشتن رابطه جنسی در حین سردرد ممکن است درد آن‌ها را تسکین دهد.

همچنین رابطه جنسی به کسانی که سردردهای خوشه‌ای داشتند، کمک کرده است. علاوه بر این، میزان تسکین بسیار قابل‌توجه بود.

کاهش فشار خون

یکی از فواید ارگاسم آزاد شدن اکسی توسین در بدن است. اکسی توسین علاوه بر این که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، روی فشار خون نیز تأثیر می‌گذارد.

داشتن حس آرامش

ارگاسم باعث ترشح هورمون‌ها و مواد شیمیایی مختلفی در بدن می‌شود؛ از جمله ترشح هورمون‌ اندروفین. ترشح اندروفین باعث می‌شود، فرد احساس آرامش کند؛ به همین دلیل است که معمولاً بعد از رابطه جنسی خوب، افراد خواب بهتری دارند.

اگر در این رابطه بیشتر می‌خواهید بدانید، حتما با یک روانشناس در ارتباط باشید.

حفظ فرم خوب بدن

ارگاسم می‌تواند به فرد در حفظ اندام و کاهش وزن کمک کند. انجام رابطه جنسی، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود در یک رابطه جنسی 30 دقیقه‌ای فرد می‌تواند 200 کالری بسوزاند.

بهبود گردش خون

از دیگر فواید ارضا شدن بهبود گردش خون و رشد بافت‌های سالم است. زنانی که حداقل یک بار در هفته رابطه جنسی دارند، از نظر ذهنی فعال‌تر هستند.

کمک به درخشش پوست

دلیل این که پوست بعد از رابطه جنسی درخشان‌تر می‌شود، افزایش جریان خون ناشی از ارگاسم است. پوست شما بزرگ‌ترین عضو بدن شماست و تحت تأثیر، استرس رنگی بی‌رمق و ضعیف به خود می‌گیرد.

هنگامی که ارضا می‌شوید، رگ‌های خونی در سراسر بدن باز می‌شوند و به تحریک تولید کلاژن کمک می‌کنند؛ همچنین ظاهری درخشان به شما می‌دهند.

کلاژن ماده‌ای است که پوست را حجیم و جوان نگه می‌دارد، به همین دلیل است که ارگاسم می‌تواند به پوست ظاهری بهتر بدهد. متخصصین می‌گویند هر چیزی که باعث کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو و خواب افراد شود، برای پوست مفید است.

کمک به تنظیم چرخه قاعدگی

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 1978 توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا انجام و در مجله علمی معتبر Psychoneuroendocrinology منتشر شد، ارگاسم منظم می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی زنان حتی در زمانی که پریود نیستند، کمک کند.

زندگی طولانی‌تر

یک مطالعه هشت دهه‌ای روی زوج‌های متأهل دگرجنسگرا توسط روانشناس دانشگاه استنفورد لوئیس ترمن در سال 1921 آغاز شد و تا سال 2011 توسط هاوارد فریدمن ادامه یافت.

در این پژوهش که به پروژه طول عمر شهرت داشت، محققان به ارتباط بین ارگاسم، سلامتی و طول عمر در زنان پی بردند. آن‌ها دریافتند زنانی که مکرراً ارگاسم را تجربه می‌کنند، نسبت به زنانی که این کار را نمی‌کنند، طول عمر بیش‌تری دارند.

کمک به سم زدایی بدن

سم‌زدایی یکی دیگر از فواید ارضا شدن است. ارگاسم به فرآیند سم‌زدایی طبیعی فرد برای بهبود هضم غذا و کمک به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

دیگر فواید ارگاسم در زنان

ارگاسم فواید بسیار زیادی دارد که بالاتر مهم‌ترین‌هایشان را بررسی کردیم اما از فواید ارگاسم برای زنان عبارتند از:

  • سطح استروژن سالم را افزایش می‌دهد تا بافت‌های واژن را انعطاف‌پذیر نگه دارد و از پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی محافظت کند.
  • سلول‌های مبارزه‌کننده با عفونت را تا 20٪ افزایش می‌دهد و به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.
  • سطح هورمون اکسی توسین را افزایش می‌دهد که با اشتیاق، شهود و مهارت‌های اجتماعی مرتبط است.
  • عدم ارگاسم باعث عصبانیت، ناامیدی و افسردگی در زنان می‌شود.

فواید ارگاسم

ارگاسم، اکسیری برای زندگی شاد…

ارضا شدن، اوج هیجان جنسی است که بر اثر تحریک اندام تناسلی در افراد ایجاد می‌شود. از فواید ارگاسم در زنان و مردان می‌توان به افزایش گردش خون در بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، تنظیم چرخه قاعدگی، تسکین درد، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

اما روی دیگر سکه، تجربه نکردن ارگاسم و محرومیت از فواید آن است. اگر در تجربه ارگاسم مشکل دارید، می‌توانید با دریافت نوبت دکتر از پلتفرم دکتردکتر هر چه سریع‌تر مشکل خود را حل کنید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی در این رابطه دارید، از مشاور سلامتی مجله دکتردکتر بپرسید.

منابع:

avantgynecology.com

www.practo.com

timesofindia.indiatimes.com

www.insider.com

 

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر